Vapaa kuvaus

🫠

Aloituksia

105

Kommenttia

7412

  1. Onhan täällä muitakin ketjuja kuin tämä positiivinen elämänläheinen Hillan ketju.
    esim. 'Loppuaikaa viettävät"

    Kyllä siellä monessa kommentissa on peli menetetty.

    On luonnollista, että yksinäisyys ei ole hyvästä ja, että rakkaus kantaa.

    Nyt kun tunnen selviäväni tästä keväästä, jota en kenellekään muulle toivo, haluan elää, tuntea ja rakastaa.

    Tunnen sielunyhteyttä Palomaan, jolle kirjoittaminen on antanut energiaa elää juuri tätä päivää.

    Kielitaito ei ole vain suomenkielen ymmärtämistäi. TV.n mainokset on suunnattu suomenkielisiin,. TV.ssä elää tämänpäivän yleinen kiiruhtamisen henki heti ja paljon.
  2. Herään aikaisin, noin puolikuuden tietämin, se on perua laitosajan päivärytmeistä. Opettelen venyttämään aamu unia ja olen jopa nukkunut puoli kahdeksaan.

    Lueskelin palstan tekstejä, panin merkille kirjoittajien tylsistymisen päivien kulkuun, kummallisen kuoleman kaihon.

    En ole vielä tylsistynyt, vaikka helpolla en ole päässyt.

    TV.ohjelmista ajankuluina. TV. jäi pois päivittäisestä ohjelmastamme kun muutin tänne yläkertaan. Viime perjantaina kun saunoimme, napsautin TV.n päälle.

    Mutta, kuinka hermostuttavaa on yrittää seurata ohjelmia mainosten katkoessa juonet. Suljimme TV.n ei meidän juttumme. Mieluummin harrastamme nokatusten arjen keskustelua.

    Ulkoilun merkitystä elämän mielekkyyteen myös pohdittiin. Olen kuten tiedätte toipilas kävelyn suhteen, mutta se ei estä minua liikkumasta. Mitä enempi liikun sitä varmemmaksi tunnen itseni. Myös parvekeistuntomme iltaisin takaavat hyvät yöunet.

    Eilen teimme iki muistuttettavan kapakkireissun.

    Kävimme syömässä Ranch ravintolassa, sen ruokatarjonta on parasta, tarjoilu kiitettävää. Ainut ongelma on ravintolan sisääntulo- ja ulostulorappuiden korkeus. Meille ne toivat eka haasteen.

    Menimme sisään korkeimmilta portailta, tukea etsien kaiteista, onneksi tarjoilija tuli avuksemme.

    Syötyämme hyvin, poistuimme ulos toiselta puolen ravintolaa matalampia portaita.

    Sää oli kylmä, tuulinen, hieman räntäsateinen. Mieheni oli saada hepulin pelätessään, että en pärjää kainalosauvoilla seuraavaan huilauspaikkaan. Kylmä oli, mutta olin varautunut. Kauniin leobardikuvioisen leninkini alla olin laittanut lämpimät legginsit, joten onnistuihan se parisadan metrin vastatuulessa kävelyni Rosso ravintolan lämpöön. Siellä lämmittelimme tovin ja nautimme, minä terästetyn kaakaon ja mieheni caputsinon.

    Taxi vei meidät lopuksi kotiin.
    Tällaiset vaivaisten bileet silloin tällöin on tuiki tervetulleet, ei jaksa murehtia kolotuksista eikä kailottaa vaivaisuuttaan, vaan nauraa ja huokaista itsellemme, me teimme sen taas.
  3. Olette kaivanneet viestejäni. Olen ollut haluton kirjoittamaan. Se ei johdu teistä vaan itsestäni.

    Olen käynyt läpi "helvetin" tosin positiivisin ajatuksin luojaani luottaen. Hän pitää minusta huolta, kuten mieheni ja lapseni sekä rakas serkkuni.

    Toipumisprosessiani seurataan huomenna OYS: ssa väliaikatarkastuksessa. Huominen menee ns. "mummorallissa". Aamulla Ouluun ja iltäpäivällä takaksin Kajaaniin.

    Lonkassani ei nähdäkseni ole tulehdusta. Sairastuin kuitenkin bakteerien tunkeutuessa keuhoihini.

    Antibiotit ovat vieneet voimiani, toivon pääseväni niistä eroon. Ehkäpä jo huomenna, jos tulehdusarvot ovat laskeneet.

    Odotan innolla kesää. Mökille en voi vielä mennä touhuilemaan. Routinut maa on liian vaarallinen.

    Parvekkeemme on kesäkunnossa, sen siivosi kuopus pääsiäisen aikaan. Se on meidän kevätparatiisi. Muutama orvokki amppeli jo pöydillä, mutta hommaan riippuamppeleita pampuverhojen väliin jahka kelit sallivat.

    Suunnaton apu logistiikkaan tulisi jos uskaltaisin istua auton rattiin. Juttelen siitä lääkärieni kanssa huomenna.

    Olemme tilanneet päivittäisruokatavaraa kotiin kuljetettuna. Pääsiäiseksi kiertelin kuopuksen kanssa Prismaa, hamuten kaikkea kivaa pääsiäishyvää ja kukkia.

    Toisena pääsiäispäivänä kävimme kirkossa serkun kanssa pääsiäismessussa. Unohtamaton kokemus, sain ehtoollisen leivän ja viinin kahden papin tullessa penkkini viereen.

    Nyt taidan mennä aurinkoiselle parvekkeelle syömään hedelmistä tekemääni raikasta salaattia.

    Painoni on pudonnut 6-7 kg. Ei paha.
  4. Viikonloppua Korvesta@

    Aurinko paistaa, mutta tuuli on voimakasta. Voi olla, että pääsen parvekkeelle istumaan, jos taide ei vie matkassaan.

    Ensinnäkin, kyllä meitä vanhuksia hyvin hoidetaan.

    Varmaan 1/100 saa tällaisen leikkauksesta johtuvat jälkiseuraamukset. Mutta masennuksen aallot olen voittanut tekemällä mieluisia askareita joista pidän. Maalaustelineet ovat keittiössä ja ideoita pukkaa. Leivoinpa mansikkatorttua viikolla. Nautittiin sitä serkkutytön kanssa.

    Tällä viikolla koin sen pahimman, joka voi lonkaleikattua kohdata. Lonkkani meni sijoiltaan ja se piti reponoida.

    Nyt kaikki hyvin, tosin äkkiliikkeet kielletty.

    Onhan se ikävää, että en pääse asioille, mutta onneksi Wolt kuljetus pelaa ja ruokaa riittää.

    Serkkutytöt ovat pitäneet seuraa joten en ihan mökkihöperöksi ole pudonnut.

    On hauskaa ajatell, että vuosia olen päättänyt pestä talon kaikki ikkunat ja niitä on paljon, mutta en ole kuin muutaman saanut aikaseksi. Nyt kun makoilen sängyssä ja tilaan palveluja kotiin, ikkunatkin on pesty.
    Olen yhteydessä mieheeni ja työsuunnitelmat pelaa. Olemme suunnitelleet tilata tuolihissin kerrosten väliin. Kyllä kai se olisi tarpeen meille molemmille.

    Hilla kertoi hoitajien kiireistä. Minulla on hälypuhelin, kädessä soittokello.
    Eka kertaa kun jouduin soittamaan apua, tulijoilla oli väärät avaimet, no selvisin avaamaan oven.

    Nyt viikolla kun luu vääntyi pois paikaltaan, hätäpalvelusta saapui nuori nainen ja yritti nostaa minua ylös, no ei se onnistunut ja hän soitti apua sanoen " täällä " on mummu, joka ei pääse ylös sängystä" Sanoin, että enpä ole vielä mummo, joten nimittelyt pois ja otin työnjohdon käsiin.

    Kipu oli hirveä. Sanoin soita heti ambulanssi hän soitti ja sanoi ei kiireellinen tapaus. Eli hän ei ollut sairaahoitaja. Ambulanssi tuli ja asiantuntijat, jotka tajusivat kerta katseella, että tilanne on vakava.

    Ekana suoneeni laitettiin kipulääkettä, jonka jälkeen minut siirrettiin baareille ja ambulassiin, kysyttiin tuon tuosta, onko kaikki huvin, tarviinko lisää kipulääkettä. Ensiavusta trönkteniin ja operaatiopöydälle. Kaksi tuntia ja minut oli reponoitu.

    Tällaisissa hätäkeskuspalveluissa, joista pitää maksaa kuukausi korvausta on ilmeisesti kaupungin rahoitusta pienennetty, hoitohenkilöstä asiantuntemattomia.

    No olen vielä hengissä ja toistaiseksi vlin hyvin.

    Hyvää viikonloppua, älkää rasittako itseänne liikaa siivouksilla. Keittiöni lattia on välillä kuin kanalassa kun murut ja tavarat tippuvat käsistäni.
  5. Terveisiä Korvesta@

    Tulehdusarvot ovat laskussa, leikkaushaava sulkeutunut ja pounotus haalistunut.

    Fyysisesti olen voimistunut ja kipuja ei juurikaan ole. Selviydyn itsenäisesti pukeutumisesta ja peseytymisestä sekä arjen touhuista. Seison ilman tukea, mutta kävelyssä käytän kainalosauvoja.

    Tänään keskusteluni osastolääkärin kanssa tuotti ihanan yllätyksen, pääsen pois sairaalasta ja kotisairaanhoito saapuu kotiini. Saan antibioottipumpun, joka vaihdetaan kerran vuorokaudessa. Verikokeet ja leikkausarven tarkkailu hoituu samalla.

    Nyt tuntuu hyvältä. Apuvälineet valittiin tänään kotona selviämisen tueksi ja kotihoidon kanssa sovittiin tapaaminen kun olen kotona.

    Esikoinen saapuu huolehtimaan turvallisuudestani ensimmäisen viikon ajan. Mieheni saapuu kuun lopulla.

    Kyllä terveydenhoidossa meistä huolta pidetään, mutta sen olen pannut merkille, että kysymys on meistä itsestämme kuinka kiitollisina otamme huolenpitomme vastaan.