Vapaa kuvaus

🫠

Aloituksia

105

Kommenttia

7407

  1. Muistot, silloin kun olin voimissani, ovat lohtuna nyt kun fyysiset rajoitteet eivät enää anna mahdollisuutta mennä kuin ennen.

    Olen saanut elää rikkaan elämän. Olen saanut matkustella, kierrellä maailman metropoleissa ja tutustua merkittäviin maamerkkeihin, kuuluisiin museoihin ja upeisiin ihmisiin.

    Mdk kertoi taiteilijayhteisöita Skoonessa. Mieleeni tuli muisto hollantilaisesta "taiteidenyöstä". Kiertelimme Heemsteden katuja piipahtaen avoimina olevien taiteilijakotijen ovista sisään. Tarjolla oli maalaustaidetta, krafiikkaa, keramiikkaa, veistoksia, keskusteluja, kirjallisuutta jne. sekä viiniä ja pientä naposteltavaa.
    Valloittavia ihmisiä ja vieraanvaraisuutta..

    Suomi on taas "onnellisin maa elää".

    Hollanti oli onnellisten ihmisten maa, silloinkin kun siirtomaalaiset saivat muuttaa emämaahan. He sulautuivat kantaväestöön.

    Marokkolaisten ja turkkilaisten myöhäisempi maahanmuutto on muuttanut kantaväestöä varauksellisemmaksi.

    Erilaisuuteen mukautumisen jälkeenkin kantaväestö on pysynyt ystävällisinä ja vieraanvaraisina. Olla onnellinen omien keskellä tai olla onnellinen outouden keskellä, sitä eroa tämä tutkimus ei kerro.

    Kaikkeen tottuu, vai tottuuko. Luonnonvaroista taistellaan, erilaisia kulttuureja ei hyväksytä. Uskonasioista soditaan. On siis onni olla hyväksytty omien keskellä, sitähän ei voi aina sanoa vieraitten, toisinajattelijoiden keskellä, mutta voiko hyväksymistä oppia?

    Olen huomannut itsestäni, että ytimessä vanhempana kun liikuntakykyni on rajoittunut, henkisten kykyjen hyödyntäminen on lisääntynyt.

    Taiteen kanssa työskentely on auttanut minua hyväksymään paikalleen asettumisen.
    Mieheni on myös opettanut minua hyväksymään ikääntymisen tuomat muutokset. Hän on onnellinen "suomalainen" Suomessa. Paljon nähnyt ja kokenut toteaa, että on onni elää Suomessa .

    Tähän sopii tyyneysrukous.

    God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can, and wisdom to know the difference.

    Hyvää Tasa-arvon päivän iltaa.
  2. Sunnuntai ehtoota@

    En voi kehua tekemisistäni, mutta suunnittelijana olen puuhakas. Niin, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

    Tässä puolimakuuasennossa suunnitelmat jalostuu.

    Minulla on ollut tällä viikolla suuri innostus ruuanlaittoon. Se, jos mikä on mielenkiintoista. Vaikka olen tehnyt aikoinaan työni puolesta ruokaa, uusia ideoita syntyy. Uusia tai vanhoja, mutta unohtuneita kuitenkin.

    Päivälliseksi tein seesamöljy-maustesekoituksella voudeltuja paahdettuja kasviksia ja broileripihvit. Että oli hyvää, kevyttä, mutta täyttävää. Mausteiden käyttöä olen lisännyt ja eri mausteet tuntuivat kivoina makupiikkeinä kasvisten joukossa.

    Olette painottaneet historianne tuntemuksen tärkeyttä jälkipolville. Kiinnostus vanhempieni menneisyyteen heräsi aikuisiässä. Olin tosin kiinnostunut kaupunkimme historiasta ja osallistuin. tietojen keruuseen kansakouluikäisenä. Mummola ja sen ullakko oli tietopankkini.

    Itse olen pitänyt kuten olen kirjoittanut päiväkirjoja ennen nettiä ja valokuvablogia heti internetiin tutustumisen jälkeen. Sieltä löytyy tarinoita lasteni lapsuudesta.

    Liekö harrastukseni tietämättäni periytynyt jälkikasvulle, toiselle kirjoittaminen ja sisällön tuottaminen ja toiselle taiteen eri muodot.

    Jos mieheni elämäntarina päätyisi kirjaan se olisi lukemisen arvoinen. Toivonkin, että yksi hänen lapsenlapsensa, joka on ollut kiinnostunut Opan elämästä kokoaisi historian palaset ja kirjoittaisi isoisäsänsä muistelmat.

    Kukkarumpastakin on ollut juttua. Kun aamulla nostin rullaverhot hieraisen silmiäni, lumi on lähes sulanut takapihaltamme. Pitänee hakea trimmeri mökiltä ja alkaa siistimään pihaa. Yläkerran valtava peikonlehti tarvitsisi mullan vaihtoa, mutta se voisi olla liian raskas urakka. Olkoon.

    Nousuviikkoa kohti.
  3. Terveiset korvesta@

    Kaveria ei jätetä, eikös ne niin mene. En osaa antaa neuvoja miten näitä tekstien siirtoja pöytätietokoneellasi tekisit koska kännykkä on minun työkone.

    Turvarannekkeesta kerroit, minulla oli turvanneke kun pääsin kotiin sairaalasta. Mieheni oli silloin Hollannissa. Jouduin pari kertaa ikävään tilanteeseen taitamattoman henkilökunnan kanssa. Tulivat kerran väärillä avaimilla eivätkä päässeet sisään. Jouduin odottamaan.

    Toisella kerralla auttaja yritti nostaa minua ylös sängystä, eikä pystynyt olin tuskainen koska tekolonkkanivel oli pompannut pois paikoiltaan. Soitti jonnee ja sanoi, en saa mummua ylös sängystä, jolloin suutun ja pyysin soittamaan ambulanssin.

    Tästä tuli mieleen äitini, joka vastaavassa apua tarvittavassa tilanteessa kuuli auttajan kutsuneen häntä mummiksi, suuttuneena sanonut, en ole sinun mummosi.

    Minäkin tarvitsisin kynsien leikkauksen, mieheni kyllä tykkää hieroa jalkateriäni säännöllisesti, mutta kynnet jää kontolleni.

    Tänään on jännittävä päivä. Miniä ajaa autolla pikkuisen ja koiran kanssa Korpeen. Onneksi ajokeli on suotuisa, mutta jännitän aina kun läheiset ovat liikenteessä. Esikoinenkin työnsä puolesta ajaa tällä viikolla koeajoja uusilla sähköautoilla Lappiin ja takas Hesaan.

    Mieheni tytärkin on käymässä, tulee kohta piipahtamaan ennen lähtöä Tampereelle.

    Tekoäly kokeiluakin harjoittelin. Ihan on ollut
    mielenkiintoista. Lähinnä kokeilin kuvankäsittelyä.

    Sain eilen iltapäivällä epämääräistä sähköpostia pankistani. Hälytyskellot soittivat deletoin viestin ja tsekkasin tilini, ei mitään viestiä ongelmista.

    Poistan jokaisen sähköpostin, jota en tunnista enkä availe linkkejä. No, tällaista tänä aamuna.

    Tällaisin miettein kohti viikonloppua.
  4. Joopati joo, sano ; ))