Vapaa kuvaus

"Ei ole muuta Jumalaa kuin Abba,

Ja Jeesus on Hänen Poikansa;

Silti Pyhän Hengen kanssa,

Herra, meidän Jumalamme on yksi."

Aloituksia

121

Kommenttia

3449

1. "Tällä kannalla en ole yksin ja siksi lainaan erään tunnetun teologian tohtorin suoraa tekstiä hänen blogistaan koskien ehdollista profetiaa Jesajan kirjassa, joka jäi aikoinaan toteutumatta Israelin kohdalla heudän uskottomuutensa vuoksi."

"jonka Jumala olisi luonut muinaiseen Lähi-itään, jos Juudan kansa olisi pysynyt uskollisena liittosuhteelleen Jumalan kanssa."

- Ei Jumala ole koskaan tuollaista Israelille luvannut menneisyydessä tapahtuvaksi.

Profetiat eivät ole ehdollisia, oikeat profetiat toteutuvat aina varmasti ja täsmällisesti. Israelin oleskeluoikeus maahan oli taas ehdollista ja riippuvaista siihen miten he elävät. Koko ehdollinen profetia on täysin keksitty juttu, ei sellaisia ole. Joissakin Jumalan liitoissa taas oli ehtoja, mutta ne eivät ole profetioita.
  2. Näin todellakin on.
  3. "Miksi teet George uskosta niin vaikeaa, teoreettista teologiaa."

- Ei ole tarkoitus tehdä, kyllä evankeliumi on aivan yksinkertaista, mutta kyllä nämä asiat ihan faktoja ovat - eivätkä mitään vaikeita - tai "teoreettista teologiaa".

"Ei minusta ole outoa jos sanotaan, otetaan Jeesus vastaan."

- Mutta eihän Jeesusta voi ottaa vastaan ennen kuin Hän palaa takaisin, Hän on ruumiissaan. Pyhä Henki tulee ottaa vastaan. Ja tottakai Jeesuksen tulee olla konkreettisesti mukana arjessamme ja Hänen jalanjäljissään on kuljettava. Mutta Jumalan Sanassa Jeesus itse, apostolit ja alkuseurakunta kehottivat uskomaan Jeesukseen - ja usko ja uskollisuus ovat sekä heprean että kreikan kielellä sama sana. Raamattu puhuu Jeesuksen vastaanottamisesta vain silloin kun Hän oli maan päällä, jolloin Hänet saattoi vastaanottaa vieraakseen.

"Jeesus sanoo, että hän seisoo (sydämen ovella) ja tottakai hänelle silloin ovi avataan ja vieras otetaan vastaan."

- Niin... vai sanooko? heh he :D Viittaat varmaankin Ilm. 3:20:

"Katso, Minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee Minun ääneni ja avaa oven, niin Minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän Minun kanssani."

Mutta onko kyseessä 'sydämen ovi'? Jos tarkastelemme asiayhteyttä niin eipä ole... Kyseessä on Laodikean SEURAKUNNAN OVI! Tässä on malliesimerkki siitä miten käy kun jakeita otetaan irti asiayhteydestään: niiden merkitys katoaa ja ne ymmärretään täysin väärin ja eri tavalla kuin mitä niillä on tarkoitettu sanoa.

Mitä jae sanoo? Selvennetään:

"Katso, Minä seison [seurakunnan] ovella ja kolkutan; jos joku [seurakuntalainen] kuulee Minun ääneni ja avaa [seurakunnan] oven, niin Minä käyn hänen tykönsä sisälle [seurakuntaan] ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän Minun kanssani."

- Jeesus seisoo tässä seurakunnan ovella, jonka kokouksista Hänet on jätetty ulkopuolelle, mutta yksi ainoa seurakuntalainen voi päästää Jeesuksen takaisin sisälle seurakuntaan.

Tarkistappa asia jakeen asiayhteydestä; mikä on Jeesuksen sanat seitsemälle seurakunnalle; ja tässä erityisesti Laodikean seurakunnalle:

"Ja Laodikean SEURAKUNNAN enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se Uskollinen ja Totinen Todistaja, Jumalan luomakunnan Alku: Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä (haalea), etkä ole palava etkä kylmä, olen Minä oksentava sinut suustani ulos. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Minä neuvon sinua ostamaan Minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Kaikkia niitä, joita Minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus. Katso, Minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee Minun ääneni ja avaa oven, niin Minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän Minun kanssani. Joka voittaa, sen Minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin Minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa Hänen valtaistuimellensa. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki SEURAKUNNILLE sanoo.'" [Ilm. 3:14-22]
    .
    .
    Onko Jeesus se joka kolkuttelee ihmistä: "Minä tarvin sinua avaa ovi! Päästä Minut sisälle!" Jeesus siis tarvitsee ihmistä eikä ihminen Jeesusta?
    .
    Jos kuitenkin luemme Raamattua tarkasti niin Jeesus itse on ovi Jumalan kuningaskuntaan:
    .
    .
    "Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti Minä sanon teille: MINÄ OLEN LAMMASTEN OVI. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen Minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet. MINÄ OLEN OVI; JOS JOKU Minun KAUTTANI MENEE SISÄLLE, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä." [Joh. 10:7-11]

- Syntinen on siis se jonka tulee kolkutella Jeesusta - EIKÄ TOISINPÄIN! Ihmiset ovat niitä jotka tarvitsevat Jeesusta. Miksi ei voi saarnata sitä evankeliumia jota apostolit saarnasivat?

"Oli muutakin kommentoitavaa, mutta riittänee tämä."

- Kommentoi ihmeessä, keskustelua on aina mielenkiintoista käydä.
  4. "Mitä george pelkää että tapahtuu jos kerron jollekkin ihmiselle että Jeesus rakastaa häntä."

- En minä mitään pelkää... eipä siinä vain juurikaan mitään tapahdu. Siksihän noin sanotaan että se on paljon helpompaa toisin kuin se, että ihmisille tulisi kertoa että heidän tulee tehdä parannus.

Kannattaisiko parannuksen teosta kertoa ihmisille?

Paavo Järvinen - Näky pettyneistä ihmisistä:
    https://www.youtube.com/watch?v=9R2PrjeaQg4

Mutta miksi haluat sanoa ihmisille Jeesuksen rakastavan? Mikä siinä on se ajatus? Miten Jeesus rakastaa? Ihan käytännössä? Millaista se rakkaus on? Onko se tunteita, vai? Eivät apostolit ja Jeesus tuollaista höpöttäneet? Joten miksi meidän pitäisi? He saarnasivat parannuksen tekoa, uskoa Jeesukseen, kastetta ja Pyhän Hengen vastaan ottamista.

Jumalan rakkaus on helmi ja Jeesus sanoi ettei helmiä tule heittää sioille, kun sanot epäuskoisille Jumalan rakastavan saat kaksi vastaväitettä:

- Kuinka rakastava Jumala voi sallia kärsimystä tässä maailmassa?

- Ja kuinka rakastava Jumala voi sallia kärsimystä seuraavassa maailmassa?

"Ja eikö juuri kadotukselta Jeesus pelasta?"

- Ei, vaan ensisijaisesti synneistä; synnin orjuudesta. Synnin orjuudessa; jatkuvassa synnissä eläminen on aivan eri asia kuin satunnaiset ja tahattomat synnit. Ihminen ei voi pelastua kadotukselta jos ei päästä irti synneistään, syntien takiahan ihminen joutuu kadotukseen. Tässä maailman ajassa ihminen ei tietenkään tule täydelliseksi, mutta Jumalan lapsen tulee pyhittyä ja pestä vaatteensa.

"Jotenkin georgen kirjoituksessa ei ollut sellaista rakkaudellista sanomaa, mitä itse kaipaan."

- Eikö se ole sitten rakkaudellista, että haluaa pelastaa ihmisiä heidän omalta pahuudeltaan ja tuomiolta joka siitä seuraa? Ihmisille ei pidä kertoa sellaisia asioita mitä he haluavat kuulla, VAAN heille tulee kertoa se mitä heidän PITÄÄ KUULLA!

"Ja kirjoitit tyyliin ettei ihminen tarvitse lohdutusta? "

- En kirjoittanut?
  5. Hyvin sanottu.
  6. "GeorgeL. Voisitko vastata, ketkä nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin, jos ei kuolleista herätetyt jumalattomat saatanan johdolla?"Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin" Ilm.20:7"

- Jerusalemin eli 'pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin' piirittävät ihmiset joita saatana ja sen enkelit villitsevät 1000-vuotisen kuningaskunnan lopussa, ne jotka eivät halua olla tuntea Jumalaa ja olla Jeesukselle uskollisia. Mutta tuli lankeaa heidän päällensä ja tämä maailmanaika tulee päätökseen. Sitten seuraa 2. ylösnousemus eli tuomion ylösnousemus viimeiselle tuomiolle valkean valtaistuimen eteen ja jokaisen ihmisen ikuisuus kohtalo ratkaistaan; uusi maa tai helvetti.

"Siis ketkä piirittävät, kun tuhannen vuoden aikana maa on autio ja tyhjä vailla yhtään ihmistä ennenkuin tuhannen vuoden lopussa jumalattomat herätetään eloon? Eihän täällä ole muita kuin nuo herätetyt jumalattomat ja heidätkin pian polttaa taivaasta langennut tuli."

- Väärämieliset herätetään eloon siis vasta taivaasta lankeavan tulen jälkeen. Heitä ei herätetä maan päälle tulella poltettaviksi, vaan viimeiselle tuomiolle. Ja tuomion jälkeen ne joiden nimeä ei Elämän Kirjasta löydy heitetään elämään ikuisesti saatanan kanssa tulijärvessä. Taivaasta lankeava tuli polttaa ja surmaa ne ihmiset, jotka lähtevät saatanan johdolla Jerusalemia vastaan, mistä käsin Jeesus maailmaa hallitsee 1000-vuoden ajan. Mutta sitten heidät ja kaikki aikain saatossa kuolleet väärämieliset herätetään tuomiolle - ja kaikki Jumalan luodut tulevat olemaan viimeisellä tuomiolla läsnä, paitsi peto ja väärä profeetta ja saatana, jotka on heitetty helvettiin jo ennen sitä (mutta he varmasti kuulevat Jumalan äänen myös sinne).

Tuosta näkemyksestä että taivaassa oltaisiin tuhat vuotta näyttää seuraavan väistämättä se, että tapahtumien kronologia muuttuu ja asioita pitää selittää toisin... milloin viimeinen tuomio olisi jos jumalattomat ilmeisesti vain herätettäisiin poltettaviksi, vai olisiko tuomio vähän ennen tulen lankeamista?
  7. Haluaisin kiinnittää huomiota kahteen väärään käsitykseen, jotka eivät kuulu evankeliointiin - vaan ovat tällaista nykyistä "kaanaan kieltä":

• Jeesusta ei "oteta vastaan", vaan Jeesukseen uskotaan (mihin sisältyy uskollisuus; kuuliaisuus Hänelle) ja Pyhä Henki on se Joka otetaan vastaan! Kuinka Jeesusta voisi ottaa vastaa kun Hän on Isän luona taivaassa, ja Jeesus on ihmisen ruumiissa eli Hän voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan, siksi Jeesus mm. meni taivaaseen että Hän lähetti sijaisensa Pyhän Hengen joka voi olla samaan aikaan kaikkialla. Jeesus ei siis ole henki ja kaikkialla läsnäoleva. Silloin kun Jeesus oli maan päällä niin silloin Hänet saatettiin ottaa vastaan.

• Evankeliumin sanoma ei ole sanoma Jumalan rakkaudesta - eikä evankeliointiin kuulu "Jeesus rakastaa sinua!" -ilmaisut, se ei ole se hyvä sanoma josta ihmiselle pitäisi kertoa. Mitä sillä edes halutaan sanoa? Antaa jotain lohtua ja hyvää mieltä? Jeesus ja apostolit eivät koskaan saarnanneet eivätkä kertoneet Jumalan rakkaudesta uskosta osattomille, ja silti ihmiset kääntyivät suurissa määrin, toisin kuin nykyään (länsimaissa). Jumalan rakkaudesta ei puhuttu, mitä ihmisille siis sanottiin? Kannattaa lukea Apostolien teot niin selviää... Jumalan rakkauden tulee näkyä uskovan elämästä tekoina ja toimintana - valitettavasti se ei vain usein näy vaan kristityt keskittyvät toistensa tuomitsemiseen! Jumalan rakkaudesta ei siis pidä puhua vaan sen pitää näkyä uskovasta siitä puhumatta.

Evankeliumin sanoma on aika lailla kadonnut eikä moni edes tiedä eikä osaa kertoa aivan kristinuskon perusasioista. Hyvä esimerkki tästä on se, että miltä Jeesus ylipäätänsä ihmisen ensisijaisesti pelastaa? (Vastaus ei ole kadotukselta)
  8. Kiinnittäisin huomiota selväSanan kahteen näkemykseen, jotka eivät kylläkään pidä paikkaansa:
    .
    .
    • 1: Väite että Raamatussa olisi ehdollisia profetioita, mutta sellaisia ei Raamatussa ole! Tähän tullaan palaamaan... selväSana voisi kertoa sitä ennen enemmän 'Raamatun ehdollisista profetioista'.
    .
    .
    • 2: Että maapallosta tulisi autio ja tyhjä Jeremia 4:23-27 perusteella. Mutta tämä kohta ei kuitenkaan puhu maapallosta lopunaikoina, vaan Israelin maan tulemisesta autioksi ja tyhjäksi sen takia kun he eivät ole eläneet Jumalan tahdon mukaisesti; ja siksi Israelin maasta tuli autio ja tyhjä - Israelin viholliskansojen toimesta (joita Jumala käytti [usein] kansansa kurittamiseen). Tämä profetia maan tulemisesta autioksi ja tyhjäksi ON JO TAPAHTUNUT Israelin kansan keskuudessa menneisyydessä. Profetia ei liity lopunaikoihin millään tavalla - se on jo toteutunut. Babylonia tuli ja teki Israelin maasta aution ja tyhjän! Siitä Jeremia kertoo - lukekaapa Jeremia tarkasti kokonaan (ja Valitusvirret - myös Jeremian).
    .
    .
    Jeremian neljännen luvun alussa Jumala vetoaa selkeästi kansaansa. Sitten tulee vähän myöhemmin usein asiayhteydestään pois revitty asia:

"Minä katselin MAATA, ja katso, se OLI AUTIO ja TYHJÄ, ja taivasta, eikä siinä valoa ollut. Minä katselin vuoria, ja katso, ne järkkyivät, ja kaikki kukkulat huojuivat. Minä katselin, ja katso, ei ollut yhtään ihmistä, ja kaikki taivaan linnut olivat paenneet pois. Minä katselin, ja katso, hedelmätarha oli erämaana, ja kaikki sen kaupungit olivat kukistuneet Herran, Hänen VIHANSA HEHKUN EDESSÄ. Sillä näin sanoo Herra: KOKO MAA TULEE AUTIOKSI, vaikka minä en siitä peräti loppua tee." [Jer. 4:23-27]

(Millä perusteella tässä olisi kyse lopunajoista ja maapallosta kun Jeremian laajempi asiayhteys liittyy Israelin maahan?)

Neljännen luvun loppu jatkuu:

"Sentähden maa suree, ja taivaat ylhäällä pukeutuvat mustiin, sillä minä olen puhunut, olen päättänyt, enkä kadu, en siitä peräydy. Ratsu-ja jousimiesten huutoa pakenee koko kaupunki; he menevät metsäntiheikköihin ja nousevat kallioille. Jokainen kaupunki on hyljätty, eikä niissä kukaan asu. Ja sinä tuhon oma, mitä teet, kun pukeudut purppuraan, kun koristaudut kultakoristeilla, kun suurennat silmäsi ihomaalilla? Turhaan sinä itsesi kaunistat. Rakastajat ovat hyljänneet sinut, he etsivät sinun henkeäsi. Sillä minä kuulen huudon, niinkuin synnyttäjän tuskanhuudon, vaivan, niinkuin ensisynnyttäjän vaivan, TYTÄR SIIONIN huudon; hän vaikeroitsee, levittää kätensä: "Voi minua, minun sieluni menehtyy murhamiesten käsiin!"" [Jer. 4:28-31]

Jeremia profetoi Babylonin hyökkäystä, ja sen seurauksena Israelin maasta tuli autio ja tyhjä ja kansa vietiin pakkosiirtolaisuuteen, kun se ei ollut Jumalalle kuuliainen.
    _________

selväSana, näyttäisi siltä että määrittelet useat profetiat maanpäällisestä kuningaskunnasta ehdollisiksi, ja että niiden olisi pitänyt tapahtua Israelin aikana menneisyydessä, vaikka näin ei ole. Ja sitten niitä profetioita, jotka ovat jo tapahtuneet - pidät tulevaisuutta ja lopunaikoja koskevina, vaikka niin ei ole. Tässä siis "ongelmamme" ja näkemys eromme näyttäisi olevan...