Vapaa kuvaus

Retkeilyä, valokuvausta, musiikkia harrastava mies. Kuvassa näkyy delffiinejä. Ei alastonta naista, kuten jotkut väittävät.

Aloituksia

8

Kommenttia

1849

1. Itse+olen+aina+kopionut+systeemin.+Esim.+Gentoo+hidas+asentaa.+Tikku+hirmusen+hidas.+Vanha+SSD+jos+löytyy+hyllystä+nopeampi.++Oleellista+on+saako+koneeseen+toisen+kovalevyn+kiinni+ja+kuinka+paljon+kokoeroa.++dd+if=/dev/sda+of=/dev/sdb+conv=noerror+Toimii+jos+koneessa+vain+yksi+kovalevy+ja+lisätty+levy+on+sdb.+Laitetunnukset+pitää+tarkistaa+ettei+vahingossa+tuhoa+tärkeää+tietoa.+Komento+pitää+antaa+asennusmedialla.+Ja+kumpikaan+levy+ei+saa+olla+liitettynä!!+dd+ohjelman+tuloksen+voi+putkittaa+pakkausohjelmalle,+jolloin+kopiointi+nopeutuu+ja+tilantarve+vähenee.+Tämä+jos+käytetään+tikkua.Itse+käytän+paljon+dar-ohjelmaa+systeemin+varmuuskopiointiin.+Dar-paketti+joka+on+tehty+asennusmedialla+on+melko+nopeasti+palautettavissa.+SSD+levyllä+noin+5+min.+Jos+paketin+siirtää+toiseen+koneeseen+pitää+levy+osioida+&+alustaa+ja+tehdä+levyliitokset.+Palautuksen+jälkeen+pitää+korjata+grub+ja+/etc/fstab.+Mahdollisesti+näytönohjaimen+ajuri+pitää+poistaa/asentaa+uudestaan.+Kenties+muitakin+konekohtaisia+ajureita.+Harvinausta.+Itse+siirtäisin+pelkän+systeemin+ja+verkon+yli+toisesta+koneesta+/home+ja+mahdolliset+muut+data+kansiot+jos+dataa+paljon.+Teran+tai+parin+siirtoon+voi+kulua+pitkä+aika+ssh:lla.+Kyllä+systeeminkin+voi+siirtää+verkon+yli+asennusmedialla.+Vaatii+hieman+asentelua+ja+jos+pitää+asentaa+vaikka+ssh+molempiin+koneisiin+nopeushyötyä+ei+juuri+tule.
  2. Samoja+tikkuja+myydään+eri+piireillä.+Itse+olen+katsonut+TV:tä+TV-kortilla+siitä+asti+kun+YLE+siirtyi+digiaikaan.+Ja+Linuxilla+siitä+syystä+koska+Windows+ei+toiminut.+Kaapelikortteja+ei+oikein+saanut+ja+tikkuja+vielä+vähemmän.+Hyvin+tuki+löytyy+YLE:n+lähetyksille+-+myös+kaapelissa.+Monelle+tikulle+ja+kortille+on+tuki+käännetty+kerneliin.+Mitään+ajuria+ei+tarvitse+asentaa.++Jos+jaksaa+säätää+Kodi+on+yksi+monipuolisimmista.+TV:tä+voi+katsoa+myös+vlc,+mplayer,+...+ja+tietysti+myös+verkon+yli+jos+verkko+löytyy+kotona.++Esim.+dmesg+kertoo+miten+tikku+tunnistetaan.