Käynnistyvä asennustiedosto

isolevykuva

Käytössä on linuxjakelu, mint 18.2.
Tarkoitus olisi asentaa erääseen läppäriin win10, on piuhat joilla saa läppärin kovalevyn kytkettyä minttikoneeseen ja levyä siis pääsee alustamaan sekä osioimaan.
On imutettuna win10 isolevykuva.
Tarkoitus olisi että kun kovalevyn laittaa asennettavaan kannettavaan, niin käynnistäessä win10 tarjoaisi asennusta automaattisesti.

Miten homma tehdään?

12

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mihin-oikein-pyrit

      Tuntuu siltä että teet hommaa turhan monimutkaisesti.

      Sinulla siis on kaksi konetta, joista toiseen (tyhjään) haluat asentaa Windows 10:n ja toisessa koneessa on valmiina Mint 18.2.

      Ehkä kannattaisi sillä toimivalla käyttöjärjestelmällä eli Mintillä tehdä toimiva Win 10 asennusmedia, eli survoa se Windows 10 .iso USB-tikulle itsekäynnistyväksi asennuskelpoiseksi hommaksi. Netistä tähän varmaankin löytyy ohjetta, en ole itse koskaan asiaa toteuttanut.

      Jos on tarpeen tehdä mitään sen tyhjän koneen kiintolevylle ennen Windows 10 asennusta, Mintin asennusmedian Gpartedilla sen voi toteuttaa, esim. osioiden poiston ja vastaavan. Sama todennäköisesti onnistuu kyllä myös Windows 10:n asennusmedialla asennusvaiheessa.

      • tarkoitus.on

        Tarkoitus olisi tehdä sellainen homma että levyyn kaksi osiota joista toinen on se tila käyttöjärjestelmälle ja toisella pienemmällä osiolla olisi se asennettava media joka korvaisi sen käynnistyvän usb-tikun, ei siis tarvittaisi dvd:ä eikä usb-tikkua.


      • hankala-pyrkimys
        tarkoitus.on kirjoitti:

        Tarkoitus olisi tehdä sellainen homma että levyyn kaksi osiota joista toinen on se tila käyttöjärjestelmälle ja toisella pienemmällä osiolla olisi se asennettava media joka korvaisi sen käynnistyvän usb-tikun, ei siis tarvittaisi dvd:ä eikä usb-tikkua.

        Eli siis pyrit tekemään jotain mahdollisimman hankalasti.
        Taitaisi se käynnistyvä USB-tikku olla helpoin.


      • onko.se.vaikeata
        hankala-pyrkimys kirjoitti:

        Eli siis pyrit tekemään jotain mahdollisimman hankalasti.
        Taitaisi se käynnistyvä USB-tikku olla helpoin.

        En osaa siitä vaikeudesta sanoa, mutta joskus kun ostin uuden läppärin niin siinä ei ollut järjestelmä asennettuna vaan se tarjosi asennusta kun laitoin virran koneeseen, eli samaan olisi pyrkimys.


      • itse-ostaja-asensi
        onko.se.vaikeata kirjoitti:

        En osaa siitä vaikeudesta sanoa, mutta joskus kun ostin uuden läppärin niin siinä ei ollut järjestelmä asennettuna vaan se tarjosi asennusta kun laitoin virran koneeseen, eli samaan olisi pyrkimys.

        Epäilenpä että siinä oli joku Windows tyrkyllä.
        Joskus Vista-aikoina noin taisi olla että uuden koneen ostaja joutui tekemään asennuksen itse, monissa koneissa ainakin.


      • siitä.kyse
        onko.se.vaikeata kirjoitti:

        En osaa siitä vaikeudesta sanoa, mutta joskus kun ostin uuden läppärin niin siinä ei ollut järjestelmä asennettuna vaan se tarjosi asennusta kun laitoin virran koneeseen, eli samaan olisi pyrkimys.

        Windows voidaan asennuksen jälkeen jättää ns. OOBE-tilaan, jolloin loppuasennus (käyttäjät jne) tehdään vasta seuraavan bootin yhteydessä.


    • DVD-levyn polto helpoin. Linuxilla on vaikea tehdä käynnistyvää Windows-tikkua. Sekin on työlästä kopioida levykuva ja asentaa lataaja levylle joka käynnistää levykuvan. Ehkä kannettavan BIOS osaa sen. Läppärit voivat olla hankalia. Paras olisi valmistajan tekemä asennusmedia. Kannettavan ajurit pitänee latailla pitkin nettiä myös valmiiksi.

    • auttaisiko-tuo
    • riesa_pois

      Windows aina vaikea.

      • dcsxdc

        Miten niin Windows vaikea? Tuossahan yritetään tehdä linuxilla sellaista joka Windowsilla käy leikiten. Joku roti trollaamiseenkin!


      • tekee-sitten-leikiten
        dcsxdc kirjoitti:

        Miten niin Windows vaikea? Tuossahan yritetään tehdä linuxilla sellaista joka Windowsilla käy leikiten. Joku roti trollaamiseenkin!

        Miksei aloittaja tee sitten tahtomaansa Windowsilla kun se käy sillä leikiten?


      • kyllä-onnistuu
        tekee-sitten-leikiten kirjoitti:

        Miksei aloittaja tee sitten tahtomaansa Windowsilla kun se käy sillä leikiten?

        Onnistuuhan tuo Windowssillakin, kunhan ostaa ensin €600,- ohjelman :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      135
      1208
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      781
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      18
      435
    Aihe