Vapaa kuvaus

Retkeilyä, valokuvausta, musiikkia harrastava mies. Kuvassa näkyy delffiinejä. Ei alastonta naista, kuten jotkut väittävät.

Aloituksia

8

Kommenttia

1849

  1. Kyseessä+varmaan+Nvidian-näytön+ohjaimen+ajurin+bugi.+Älä+käytä+valmiustilaa.+Se+on+usein+ongelmallinen.+Foorumeilta+löytyy+tuohon+parannuskeinoja,+mutta+helpoin+tapa+on+sammuttaa+kone+oikein.+Ajurin+vaihtaminen+auttaa+myös.
  2. "Itselleni+ei+tuolla+työpöydällä+ole+erityisemmin+merkitystä.+Unity+on+ollut+omassa+käytössä+ihan+hyvä.+Kone+on+pääasiassa+telkkariin+kytkettynä+olohuonekoneena.+Tuolla+tullut+testattua+useampia+eri+versioita,+Gnome+3+oli+ihan+ok,+mutta+Unityyn+tottuneena+se+on+jäänyt+käyttöön.+Suurin+ongelmien+aiheuttaja+oli+Kubuntu,+eli+KDE-työpöytä.+Homma+oli+siihen+saakka+ok,+kunnes+ajurityökalulla+asensi+nVidian+viralliset+ajurit.+Työpöytä+sekosi+tästä+täysin.+Kuva+oli+aivan+kelvoton,+teksteistä+ei+saanut+selvää,+värit+aivan+sekaisin,+kuvassa+jatkuvaa+väreilyä.+Resoluutiona+täysin+sama+1920x1080."Itse+saan+kuvan+ja+äänen+myös+Nvidian+vapaalla+oletusajurilla.+Unity-työpöytä+toimi+niin+kelvollisesti.+KDE-työpöytä+telkkariin+liitettyyn+koneessa+toimi+hyvin+KDE+4+versiossa.++KUbuntu+(16.04+lts)+kokeilu+minulla+tuottanut+myös+vaikeuksia.+Nvidian+ajurin+asennus+päätteessä+kyseli+jotain+secure+boot+allekirjoituksia+vaikka+se+ei+minulla+ole+käytössä.++Valmiustilaa+kannattaa+välttää+ja+kaikki+laitteet+päälle+ennen+käynnistystä.+Allekirjoitettua+kerneliä+ei+kannata+käyttää+-+se+estää+ajurin+latautumisen.+Itsellä+Olkkarin+TV:ssä+LUbuntu+14.04+vielä+ja+siinä+koneessa+Intelin+i3+ja+grafiikka+toimii.+Aluksi+oli+vaapin+kanssa+ongelmia.+Asennuksesta+yli+2+v.+ja+en+muista+miten+korjasin.+Vaihtoehtona+olkkarikoneessa+on+Gentoo,+joka+näyttää+esim+Areenan+leffat+pienemmällä+cpu+kuormalla.+Jostain+syystä+Gentoossa+toimi+Firefox+paremmin.+LUbuntussa+Firefox+ei+aina+palaa+kokoruututilasta.++Gentoon+päivittäminen+on+vaan+hidasta+ja+yksi+minulle+tärkeä+paketti+puuttuu+vieläkin+portagesta+jotta+voisi+päivittää.+Siksi+Ubuntu+rinnalla.
  3. Itse+olen+tehnyt+aina+MBR-levylle+yhden+primaarin+ja+loput+osiot+laajennetulle+osiolle.eli+sda1+noin+20G+ja+käynnistyvälaajennettu+osioswap+sda5+noin+muistin+koko++tai+4GLevyn+loppuun+voi+laittaa+sitten+mitä+tykkää.ison+osion+leffoille+tai+asennella+muita+jakeluita.Grubin+asennusta+ei+kaikissa+jakeluissa+voi+ohittaa.+Eka+käyttis+sda1+ja+sen+lataaja+pistetään+/dev/sda.+Muut+grubit+asennetaan+muualle+jos+on+pakko.update-grub+yleensä+löytää+muut+systeemit.+Jos+ei+löydä+ne+voi+lisätä+grubin+valikkoon.+Gpt+osiotaulu+on+nykypäivää.sudo+fdisk+-l+näyttää+levyt.+Kopioi+tuloste+tänne.+Yhteistä+home+osiota+ei+kannata+tehdä.+lataukset,+kuvat+ym.+voi+linkittää+muualle+-+johonkin+yhteiseen+data-levyyn+joka+voi+olla+verkossakin.
  4. Minusta+Windows+7+jälkeen+käyttöliittymä+on+muuttunut+vaikeammaksi.+Win+8+laatikoineen+oli+hankala.+En+löytänyt+edes+sammuta+nappia+jolla+pääsis+moisesta+eroon.+Moni+trivaali+asia+oli+hukassa.Linux+tarvitsee+muutaman+killer+application++lisää+jotta+suosio+nousisi.+Itselleni+noita+olivat+aikoinaan+Amarok+musiikin+toistoon,+VDR+TV-ohjelmien+tallennukseen,+k3b+levyjen+poltoon.+Itselleni+Amarok+on+aiheuttanut+riippuvuutta+koska+itselläni+suuri+musakokoelma.+Windows+ei+ole+soittanut+vuosiin+musiikkia.+En+edes+ole+kiinnostunut+onko+siihen+kelvollista+soitinta.+Leffojen+katseluun+rautapurku+on+ollut+kunnossa+vuosia.+Ensin+oli+Nvidia+ja+sitten+tulivat+muut.Linux+on+vain+ydin.+Ubuntu+on+hyvä+systeemi+perus+kotikäyttäjille.+Koodaajille+ja+kehittäjille+sopii+vaikka+Gentoo.+Sillä+osaava+tekee+vaikka+mitä.+Ihan+erilaiset+käyttöjärjestelmät.Monet+yleiset+ohjelmat+löytyvät+monille+alustoille.++FireFox+hoitaa+pankki,+sähköposti+ym.+asiat+yhtä+hyvin+oli+alla+Windows+tai+Linux.Toisaalta+toivon+että+Linux+pysyy+marginaalissa.+Jos+suosio+alkaa+kovasti+kasvamaan+käännän+katseen+kohti+BSD+systeemiä.+Suosion+kasvaessa+alkaa+niitä+mainosjuttua+ja+seurantaa+tulemaan+lisää.+Toistaiseksi+niitä+on+melko+vähän.Monet+laitteet+saa+päivitettyä+vain+Windowsissa.+Pian+ne+osaavat+tehdä+sen+itse+netin+kautta.+Itselläni+TomTom+vaatii.+Ehkä+myös+naapurin+rouvan+älydildo.+Sellaisestakin+on+löytynyt+seurantaa.HTPC:ni+on+toiminut+noin+10+v.+Linuxilla+enkä+muista+että+yksikään+TV-ohjelma+olisi+jäänyt+tallentumatta.+Rauta+on+kyllä+vaihtunut+välillä.+Onneksi+Linux+on+helppo+siirtää+levyltä+toiselle.+Siinä+on+toimintoja+joita+en+osaa+Windowsilla+tehdä.