upuntun tulevaisuus?

onmullaupuntu

niin sitä vaan että nyt kun upuntu vaihtaa takaisin gnomeen ja unity sekä mir heitetään ser-asemalle niin miten erinlainen se tulee olemaan kuin unity? parempi tietenkin, mutta kun on unityyn tottunut. käytetäänkö upuntussa nyt sitten jatkossa waylandia ja mitä se käyttäjälle tarkoittaa?

kannattaisiko ruveta kokeilemaan jotain gnome-linuxia. että ei tuntuisi sitten niin isolta muutokselta aikanaan. en aio vaihtaa upuntua mihinkään kävi miten kävi. käytän upuntun eri versioita muutamalla koneella.

minä rupesin käyttämään upuntua vasta kun unity tuli ja juuri kun siihen tottuin niin upuntu ilmoittaa siirtyvänsä gnomeen.

upuntuhan heittää sinne ser-asemalle myös upuntu-puhelimet. on se aikamoinen tuputin kun vikuroi sinne tänne, mutta josko nyt ottaisi vakaan ja järkevän suunnan. ei sillä että upuntun kanssa olisi ollut ongelmia, mutta kannatan suoraviivaista kehitystä.

39

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MTTTrzzqa

      Unity jakaa mielipiteitä, mutta osa on siitä kovastikin pitänyt, mutta ilmeisesti resurssit eivät riitä liian monen työpöydän ylläpitämisen, mutta onhan noita vaihtoehtoja. Testaa vaikka Ubuntu Matea.

      - http://www.cio.com/article/2885122/linux/the-8-best-desktop-environments-for-linux.html

      Olisin tovonut Ubuntu-puhelimen ja tablettien kehittämisen onnistumista ja menestystä, mutta ilmeisesti nekin vaativat liika taloudellisiakin resursseja. Valinnavara on aivan liian olematon (lähinnä Android ja iOs).

      Pitää vain toivoa, että Linux-desktopppeja jatketaan ja ne ylipäätäänkin jäävät henkiin, sillä sekään ei ole itsestäänselvyys pitkällä aikajanalla.

      • onmullaupuntu

        upuntu-puhelin oli minustakin kiinnostava, harmi kun semmoset projektit vaan ei ole kannattavia.

        älä edes puhu että desktop-upuntu kokisi saman kohtalon joskus!


      • "Unity jakaa mielipiteitä, mutta osa on siitä kovastikin pitänyt, mutta ilmeisesti resurssit eivät riitä liian monen työpöydän ylläpitämisen, mutta onhan noita vaihtoehtoja. Testaa vaikka Ubuntu Matea."

        Eihän Canonical ole käytännössä ylläpitänyt kuin Unityä viimeiset 5v. Kaikki muut työpöydät Ubuntussa on jotain harrastusjuttuja.

        "Olisin tovonut Ubuntu-puhelimen ja tablettien kehittämisen onnistumista ja menestystä, mutta ilmeisesti nekin vaativat liika taloudellisiakin resursseja."

        Ei nyt ollut kyse taloudellisistakaan resursseista. Microsoft laittoi rahaa menemään miljardeja eikä riittänyt paukut. Kyse on siitä, että Microsoft ja Canonical olivat myöhässä.

        "Pitää vain toivoa, että Linux-desktopppeja jatketaan ja ne ylipäätäänkin jäävät henkiin, sillä sekään ei ole itsestäänselvyys pitkällä aikajanalla."

        Desktop yleensäkin on menneen ajan juttu. Turhan moni ihminen on vaan tottunut liikuttelemaan jotain hemmetin ikkunoita vaikka on tehokkaampaa jakaa ruutu osiin.

        Ei niissä päätelaitteissa nyt oikein tarvitse muuta kuin tekstipäätteitä ja selainkomponentteja esittämään dataa ja sitten joku raudassa kiinni oleva natiivikoodi pinta poikkeustilanteisiin.


    • windows.aina.valhe

      Mulla ei ole upuntua eikä sinisiä laseja.
      Ajattelin ostaa seuraavaksi, kun lunta ensi talvena sataa, uutuus lumian.

    • vcxvzxcvxzv

      uhbuntu on turhake ja resurssien haaskausta kuten kaikki Debian johdannaiset . Uhbuntukäyttäjät eivät itse osaa mitään eikä moinen roska kelpaa avaruusasemalle. Siirtykää Debian testing Xfce käyttäjäksi, niin saatte helpomman, nopeamman ja stabiilimman koneen.

    • upufuture

      Minun osaltani upuntun tulevaisuus on lyhyt. Windows kymppiin verrattuna hidas kuin mikä. Kömpelö karsea käytettävyys. Ei ole minun juttuni. Ei alkuunkaan!

      Tässä laitteessa Windows 10 toimii sujuvasti. Pitäisi ylistetyn upuntunkin hieman rivakampi olla: http://aijaa.com/JOAOEE

      • upuntu-typerys

        Sitten sinun ei kannata edes asentaa päivityksiä niinkuin Tietoja osan alareunassa kehoitetaan.


      • Eihän Windows 10 ole Ubuntua nopeampi oikein mitenkään. Selvästikin sinä olet kömpelö ja karsea kun toimit hitaasti ja epäkäytettävästi.


    • 6_vuotta_Ubuntulla

      Kannattaa kokeilla sitä gnome3 työpöytää jos haluaa tuntumaa tulevaan Ubuntuun, eikä mitään mateja. Ubuntuhan ei palaa vanhaan gnome2:een josta mate on kai kehitetty ja jota 10.04LTS:ssä käytettiin. Kiirettä ei tosin ole kun 18.04LTS julkaistaan vasta vuoden päästä.
      Gnome3:ssa on paljon samaa tuntua kuin Unityssäkin, eli ne jotka eivät aikoinaan kyenneet omaksumaan Unityä, eivät tule pitämään Gnome3:a sen miellyttävämpänä. Vanhat jäärät haikaillessaan menneisyyteen saavat edelleenkin pettyä.

      • onmullaupuntu

        no jos se gnome 3 on vähäsen unityn suuntainen, niin sehän on hyvä. alkuun en pitänyt unitystä, mutta olen tottuntu siihen ja vielä en ole mitään valittamista läytänyt.


    • tää_ilonpäivä_on

      Nimenomaan Unityn takia Ubuntun hyljänneenä (ja muihin Linux-distroihin siirtyneenä) ei voisi tervehtiä Unityn romuttamista yhtään suuremmalla ilolla.

      • jep.jep.ja.joo

        Samaa mieltä! Tämä on paras ubuntu-uutinen mitä on koskaan tullut!


      • vieläkinkö_kiukuttaa

        Miksi vielä vuosien jälkeenkin katkeruus? Ettehän kumminkaan Ubuntuun palaamassa ole.


    • jalaa1

      Itselleni ei tuolla työpöydällä ole erityisemmin merkitystä. Unity on ollut omassa käytössä ihan hyvä. Kone on pääasiassa telkkariin kytkettynä olohuonekoneena. Tuolla tullut testattua useampia eri versioita, Gnome 3 oli ihan ok, mutta Unityyn tottuneena se on jäänyt käyttöön. Suurin ongelmien aiheuttaja oli Kubuntu, eli KDE-työpöytä. Homma oli siihen saakka ok, kunnes ajurityökalulla asensi nVidian viralliset ajurit. Työpöytä sekosi tästä täysin. Kuva oli aivan kelvoton, teksteistä ei saanut selvää, värit aivan sekaisin, kuvassa jatkuvaa väreilyä. Resoluutiona täysin sama 1920x1080. Tätä ongelmaa ei ole Unityn tai Gnome 3:sen kanssa. Muistelisin, että samaista ongelmaa oli aiemminkin, silloin näytönohjaimena oli vanha ATI Radeon HD 4670.

      • hyi-hyi-KDE

        Eipä sitten tee mieli KDE:tä kokeillakaan.
        Taitaa olla ne näytönohjainten suljettujen ajureiden kiihkeimmät vihaajat nimenomaan KDE-fanaatikkoja.
        Kiitos tiedosta.


      • jalaa1
        hyi-hyi-KDE kirjoitti:

        Eipä sitten tee mieli KDE:tä kokeillakaan.
        Taitaa olla ne näytönohjainten suljettujen ajureiden kiihkeimmät vihaajat nimenomaan KDE-fanaatikkoja.
        Kiitos tiedosta.

        Asian tekee kummalliseksi sekin, että samainen ongelma toistui myös uudella KDE:n Plasma työpöydällä. Eli puhutaan versiosta 5.x, ongelma oli olemassa aiemmissa 4.x -versioissakin. Erilliset ajurit eivät olisi 100%:sen pakolliset, mikäli konetta ei käytettäisi HDMI:n kautta. Ilman ajureita ääniä ei saa ulos HDMI:stä, ja osa tv:n tukemista resoluutioista on kateissa. En muista olenko testannut KDE -työpöydällä olevaa jakelua sellaisella koneella, mistä en ota kuvaa ulos HDMI:n kautta. Enkä ole tullut testanneeksi, kuin nVidian ja ATI/AMD:n korteilla. Ei ole ollut saatavilla konetta, missä olisi ollut esim. Intelin integroitu ratkaisu grafiikkapuoleen.


      • Niin eihän se KDE ja Gnome 3 ole olleet mitään Canonicalin työpöytiä vaan Canonical on tukenut pitänyt Unityä toiminnassa.


    • Microsoftin upuntu joutaakin ser asemalle.

      • zyz1

        Mistä Microsoftin tähän keksit?


      • windows-ymmärtämätön

      • zyz1 kirjoitti:

        Mistä Microsoftin tähän keksit?

        upuntusta tietenkin.


      • Waytogomatti

        Matti se vaan yrittää vitsailla. Hyvä että edes itse pitää höpinöitään hauskoina.


      • En minä mitään vitsaile. Kaikki epämääräisyydet liittyvät havaintojen perusteella vain Microsoftiin.

        Applella on Mac OS ja iOS
        Googlella on Android ja ChromeOS
        Canonicalilla on Ubuntu
        Microsoftilla on sitten kaikki rypistyks linuks upuntu windows tubutin vindovs -sekasikiöt

        Vain Windowsin käyttäjät kirjoittavat upuntu viestejä joten havaintojen perusteella se liittyy vain Windowsiin.


      • NoMoreUbu
        M-Kar kirjoitti:

        En minä mitään vitsaile. Kaikki epämääräisyydet liittyvät havaintojen perusteella vain Microsoftiin.

        Applella on Mac OS ja iOS
        Googlella on Android ja ChromeOS
        Canonicalilla on Ubuntu
        Microsoftilla on sitten kaikki rypistyks linuks upuntu windows tubutin vindovs -sekasikiöt

        Vain Windowsin käyttäjät kirjoittavat upuntu viestejä joten havaintojen perusteella se liittyy vain Windowsiin.

        Tunti sitten kävi jehovajengiä ovella ja halusivat valistaa minua oikeaoppisuuteen. Annoin käteen työnnetyn materiaalin takaisin ja kiitin käynnistä.

        Samanlaisella menestyksellä M-Kar saa minut uskomaan omiin oppeihinsa.


      • zyz1
        M-Kar kirjoitti:

        En minä mitään vitsaile. Kaikki epämääräisyydet liittyvät havaintojen perusteella vain Microsoftiin.

        Applella on Mac OS ja iOS
        Googlella on Android ja ChromeOS
        Canonicalilla on Ubuntu
        Microsoftilla on sitten kaikki rypistyks linuks upuntu windows tubutin vindovs -sekasikiöt

        Vain Windowsin käyttäjät kirjoittavat upuntu viestejä joten havaintojen perusteella se liittyy vain Windowsiin.

        Sen mitä olen seurannut niin kirjoitusvirheitä tulee pääsääntöisesti n.s linux-hörhö(i)ltä.


      • NoMoreUbu kirjoitti:

        Tunti sitten kävi jehovajengiä ovella ja halusivat valistaa minua oikeaoppisuuteen. Annoin käteen työnnetyn materiaalin takaisin ja kiitin käynnistä.

        Samanlaisella menestyksellä M-Kar saa minut uskomaan omiin oppeihinsa.

        Ei sinun jehovasi vaikuta mitenkään sitä että Windows aiheuttaa puhelmien joutamisen ser-asemalle.


      • zyz1 kirjoitti:

        Sen mitä olen seurannut niin kirjoitusvirheitä tulee pääsääntöisesti n.s linux-hörhö(i)ltä.

        Mikä kirjoitusvirhe? Muista että kaikki upuntu linuks tubutin viestit tulevat Windowsin käyttäjäjiltä.

        Samoissa viesteissä kun on lähes aina mainittu Windows joten ne siis liittyvät toisiinsa.


      • jo--on
        NoMoreUbu kirjoitti:

        Tunti sitten kävi jehovajengiä ovella ja halusivat valistaa minua oikeaoppisuuteen. Annoin käteen työnnetyn materiaalin takaisin ja kiitin käynnistä.

        Samanlaisella menestyksellä M-Kar saa minut uskomaan omiin oppeihinsa.

        Joko ne sieltä mikrosoftilta tuppaa ihmisten ovien taakse tuputtamaan.


      • zyz1upuntu
        zyz1 kirjoitti:

        Sen mitä olen seurannut niin kirjoitusvirheitä tulee pääsääntöisesti n.s linux-hörhö(i)ltä.

        Sinä oletkin sokea turpelo mäsät lasit päässässi.


    • onmullaupuntu

      niin minä käytän ubuntusta nykyään lempinimeä upuntu ihan siittä syystä että minusta tämä ainainen uputintuputin vääntö on aivan liian vakavaa.

      • onmullaupuntu

        niin ja se uputintuputin vääntö saa vielä kaiken huomion. se on mennyt niin pitkälle että tulee tölvimistä siitäkin jos kirjoittaa upuntun versionumeron väärin.


      • Mutta siis sinähän olet Windowsin käyttäjä ja sekoitat Windowsin upuntu juttuja aitoon Ubuntuun.

        Ubuntu on eri asia kuin Windowsjutut, Windowsin ongelmat eivät liity Ubuntuun.

        Ohjelmien versionumeroilla on tietysti merkitystä. Sitä kun jotkut urpot asentelevat keskeneräisiä versioita ohjelmista niin niillähän ei ole mitään tekemistä valmiiden ohjelmien kanssa ja aina jos joku urpo väittää että on olevinaan jotain vikaa niin vika tulee voida toistaa ja silloin tietysti laitetaan kaikki versiot samoiksi ja kokeillaan.

        Sitäkin tapahtuu, että jotkut lässyttää jostain Windows ongelmista ja sitten se on joku Windows Vista tai muu muinaisjäänne jolla ei ole oikein merkitystä. Semmoiset vain uusitaan ja katsotaan sitten toistuuko ongelma.


    • "Itselleni ei tuolla työpöydällä ole erityisemmin merkitystä. Unity on ollut omassa käytössä ihan hyvä. Kone on pääasiassa telkkariin kytkettynä olohuonekoneena. Tuolla tullut testattua useampia eri versioita, Gnome 3 oli ihan ok, mutta Unityyn tottuneena se on jäänyt käyttöön. Suurin ongelmien aiheuttaja oli Kubuntu, eli KDE-työpöytä. Homma oli siihen saakka ok, kunnes ajurityökalulla asensi nVidian viralliset ajurit. Työpöytä sekosi tästä täysin. Kuva oli aivan kelvoton, teksteistä ei saanut selvää, värit aivan sekaisin, kuvassa jatkuvaa väreilyä. Resoluutiona täysin sama 1920x1080."

      Itse saan kuvan ja äänen myös Nvidian vapaalla oletusajurilla. Unity-työpöytä toimi niin kelvollisesti. KDE-työpöytä telkkariin liitettyyn koneessa toimi hyvin KDE 4 versiossa. KUbuntu (16.04 lts) kokeilu minulla tuottanut myös vaikeuksia. Nvidian ajurin asennus päätteessä kyseli jotain secure boot allekirjoituksia vaikka se ei minulla ole käytössä. Valmiustilaa kannattaa välttää ja kaikki laitteet päälle ennen käynnistystä. Allekirjoitettua kerneliä ei kannata käyttää - se estää ajurin latautumisen. Itsellä Olkkarin TV:ssä LUbuntu 14.04 vielä ja siinä koneessa Intelin i3 ja grafiikka toimii. Aluksi oli vaapin kanssa ongelmia. Asennuksesta yli 2 v. ja en muista miten korjasin. Vaihtoehtona olkkarikoneessa on Gentoo, joka näyttää esim Areenan leffat pienemmällä cpu kuormalla. Jostain syystä Gentoossa toimi Firefox paremmin. LUbuntussa Firefox ei aina palaa kokoruututilasta. Gentoon päivittäminen on vaan hidasta ja yksi minulle tärkeä paketti puuttuu vieläkin portagesta jotta voisi päivittää. Siksi Ubuntu rinnalla.

    • "Desktop yleensäkin on menneen ajan juttu. Turhan moni ihminen on vaan tottunut liikuttelemaan jotain hemmetin ikkunoita vaikka on tehokkaampaa jakaa ruutu osiin.
      "
      Mihin tämä perustuu? Kyllä työpöytäkoneessa työpöytä ikkunoineen säilynee pitkään. Monet käyttävät useampaakin näyttöä. Kyllä minusta ikkunoiden siirtely on tarpeellista. Nvidian ajuri mahdollista ohjelman käynnistämisen tietylle näytölle ja/tai istuntoon. Windowsissa en osaa käynnistää ohjelmaa tietylle näytölle. Hankaa etenkin silloin jos ohjelma käynnistyy esim. toisessa huoneessa olevalle TV:lle ja se on kiinni. Ubuntussa ikkunoita voi siirrellä helposti - siihen on kiva apuohjelma joka näyttää mitä missäkin on.

      • "Mihin tämä perustuu?"

        Vaikka siihen kun ikkunat menevät päällekkäin ja ei sieltä toisen ikkunan alta näe mitä siinä toisessa on. Ikkunoiden liikuttelu tarvitsee myös ikkunoihin reunuksia yms. härpäkkeitä hallintaa varten syömään kallista ruututilaa.

        On paljon tehokkaampaa kun ruutua vaan jaetaan alueisiin ja ei ole esim. mitään työpöytää missä jotain ikoneita.

        Työsovelluksissa joita käytetään ikkunasysteemeissä tavalliseti ollutkin vuosikymmeniä meininki sellainen, että se työsovellus on suunniteltu viemään koko ruututila ja siinä sitten kaikki esillä ja tilaa jaettu.

        Tästähän sitten jotkut Photoshop tyypit lässyttäneet paskaa Gimpistä kun eivät tajua sitä, että Gimp on suunniteltu käytettäväksi niin että ikkunamanagerilla jaetaan ruutua alueisiin.


      • Gimp on kyllä hyvä esimerkki jolla on helppo pistää kuva yhdelle näytölle ja työkalut toiselle. Tai sitten jakaa sen työpöydälle. Sovelluksia jotka tarvitsevat sen koko ruudun on paljon. Itse pidän tyhjästä työpöydästä ilman kuvakkeita, sääpalvelua, rrs-syötteitä ties mitä sinne voisi pistää. HTPC:ssä olen kyllä pistänyt ylen pääuutiset ja pari muuta rrs-syötettä pyörimään. Mutta nekin mediasoittimessa eikä työpöydällä. Näytönsäästäjistäkin olen luopunut. Nykyisessä näytössä on liiketunnistin. Jos sen edessä ei heilu se sammuttaa itsensä. Kotikäytössä näytön lukitus harvoin tarpeen. HTPC:stä poistin koko ohjelman.


    • fffffggggghhhhh

      Ubuntu jatkaa, Unity säilyy pitkään.
      En pitäisi erityisen ihmeenä, vaihka myisivät Unityn.
      Ostajia voi olla vaihka lenovo ;D

      • EiUnity

        Ei kai kukaan sellaista osta, josta alkaa varma alamäki?


    • TotuustuollaJossain

      Paskanjauhanta on kivaa, Unity ei mihinkään kuole ja Ubuntua tulee saamaan Unitylläkin,
      Tää on omituista, Koska Ubuntua on saanut myös Gnomella nytkin jos haluaa!
      Itselläkin on Gnome, Unity7 ja Unity8

      Ubuntu Puhelimethan meni kuin kuumille kiville, oli aina loppuunmyydyt!
      Markilta tai loppua vain usko tai rahat. Mutta Floppashan windows puhelinkin, vaihka siihen laitettiin miljardeja. Ubuntu puhelimessa ei ollut tällaista kuutio ongelmaa. eikä android apsejen ajollekaan suuria esteitä.

      Unity sensijaan on menestynyt, Unityä näkee jatkuvasti joka paikasaa, elokuvista tv-ohjelmiin ja yliopistoista nasaan.

      Mutta jos Ubuntu pilataan tahallaan, siis suuresta rahasta.
      Ohan sitten Deepin!

      huhutaan myös että Unity8 myydään???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1980
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1327
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1264
    4. 46
      1148
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe