Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

390

1. Joo ahkeran työnteon huomaa siitä, että jenkkilässä tuskin on ylipainoisia ihmisiä, vai mitä? Yhdysvallat on myös maailman velkaisin maa, joka ei laskennallisesti pysty maksamaa velkojaan takaisin, ennenkuin ihminen kuolee sukupuuttoon.
  2. "Kuitenkin "sattumalta" syntyneet luonnonlait estävät osittain vahinkoja sattumasta ja isot meteoriitit yms. hoitaa taas kerran "sattuma"."

Kuka on väittänyt, että luonnonlait syntyivät sattumalta ja missä siitä on todisteet?

Satunnaisuus on hiukkasten ominaisuus ja se on todistettu aikaa sitten. Se mitä ihminen kutsuu sattumaksi arkikielellä, on käytännössä sitä, ettei tapahtumien A ja B kausaliteettia tiedetä tai se on merkityksetön.

Esimerkkitapauksena otetaan nyt vaikka sellainen tilanne, että menet ulos illalla kävelylle ja näet juuri ovesta ulos astuessasi tähdenlennon. Se on sattumaa, mutta kun katsot tapahtuman menneisyyteen ja alat selvittämään kausaliteettiä, häviää satunnaisuus kokonaan. Se voi olla, että teit päivällä jotain muutaman sekunnin nopeammin ja siksi kerkesit nähdä tähdenlennon.

Se ettei maahan osu isoa meteoriittia, johtuu muista planeetoista aurinkokunnnassamme. Ne imevät gravitaatiollaan kaikki isommat kappaleet itseensä, joten meteoriitin osuminen maahan on isompi sattuma, kuin ettei osu.

"maalaisjärjellä rehellisesti ajateltuna todennäköisyys Jumalan olemassaololle on mielestäni 95% puolesta ja 5% vastaan."

Maailmaa voi ymmärtää kahdella tapaa. Joko sillä maalaisjärjellä tai sitten opitulla tiedolla. Maalaisjärki ei kata kokonaisuutta, vaan se täyttää tiedon puutteen uskomuksilla mielyttääkseen sen käyttäjää. Opitulla tiedolla pyritään ymmärtämään kokonaisuus ilman uskomuksia ja muodostamaan kuva maailmasta mahdollisimman realistisesti. Niin kauan, kuin ihminen osaa matematiikkaa, ei uskomuksille ole tarvetta ymmärtääksemme maailmaa.
  3. "Ei kaikkivoipaisuus tee mitä tahansa mahdolliseksi, milloin tahansa."

Toivottavasti itsekkin ymmärrät, että tuossa lauseessa on sisäinen ristiriita. Jos kaikkivoipaisuudella on raja, niin se ei ole enää kaikkivoipaista. Kasvitkaan eivät tarvitse keuhkoja hapenottoon, niin miksi ihminen tarvitsee? Miksi valailla tai defiineillä on keuhkot, eikä kiduksia muiden eväkkäiden tapaan, vaikkeivat kykene maalla liikkumaankaan? Siinä on taas yksi irrationaalinen ja monimutkainen ratkaisu, kun yksi ja sama olisi voinut olla yksinkertaisempi.

"Nuoruudessa opittujen tiedonpalasten on yhdistyttävä, jota kokonainen ja selvä maailmankäsitys voisi syntyä. Se vaatii yleensä vuosien ja vuosien työn, lukioikäiset ovat vielä aivan untuvikkoja."

"Raamatun Sanan tutkimus ja ymmärrys on välttämätöntä, jos haluaa oppia tuntemaan totuuden luomakunnasta ja lajien alkuperästä."

Minäpä kerron sinulle jotain. En yleensä puhu tästä, koska kokemuksesta olen huomannut, että ihmiset alkavat pitämään minua jostain syystä ylimielisenä. Internetissä siitä nyt ei ole niinkään väliä.

Laskin 5-vuotiaana neliöjuuria ja potensseja omasta tahdostani, kun toiset lapset leikkivät kepeillä ja kivillä pihalla. Olen aina nähnyt numerot ja kirjaimet väreinä, sekä niillä on oma kolmiulotteinen dynaaminen muoto mielessäni. Esimerkiksi numero 3 on tummanpunainen ja muistuttaa muodoltaan pippurimyllyä tai shakkinappulaa. Tämä ei jää pelkästään kirjaimiin ja numeroihin, vaan koskettaa ylipäätään kaikkea kaksiulotteista geometriaa mitä vain satun näkemään.

Valehtelematta voin tunnustaa, että elin pitkälle teinivuosilleni siinä uskossa, että kaikki näkevät ja ajattelevat tällä samalla tavalla. Ihmettelin aina, miten muut oppivat lukemaan niin nopeasti ja minä vasta 5. luokalla ala-asteella. En pystynyt keskittymään sanoihin, koska pilkon ne nähdessäni mielessä automaattisesti ja alan muodostamaan niistä muodoista palapeliä.

Eniten rakastan matematiikka ja fysiikkaa. Ne kertovat minulle asioita, joita minun ei tarvitse nähdä. Näen ne numeroiden kautta.

Ihmettelet varmaan miksi kerron sinulle tämän kaiken?

Kerron siitä nimenomaisesta syystä, että sinä tyrkytät minulle valmista mallia ajatella maailmankuvaani, joka tulee vielä toisen ihmisen suusta. Ihminen voi valehdella, ihminen voi olla tietämätön, ihminen voi uskoa tai olla uskomatta, ihminen voi kirjoittaa kirjan ja valehdella sinne tietämättömyyttään. Numerot eivät koskaan valehtele, numerot eivät tapa, numerot kertovat vain ja ainoastaan sen, mikä on totta.

Ja sinä kehoitat minua valitsemaan valehtelemaan kykenevän, kykenettömän sijaan? Jos valitsisin kehoituksesi mukaisesti, olisin idiootti. Niin kauan, kun jumalista ei ole matemaattista mallia, ne eivät ole minulle olemassa.

Minun maailmankuvani rakentaminen alkoi siitä hetkestä, kun aloin ymmärtää, mitä ympärilläni tapahtuu ja loppuu kuolemaan. Sinun maailmankuvasi loppuu kirjaan ja minun koko maailmankaikkeuteen. Sinä uskot, mitä luet ja kuulet, minä tiedän mitä näen ja lasken. Sinä voi lukea kirjasi ja kuulla kaiken siitä, minä en koskaan tule näkemään kaikkea, enkä pysty laskemaan kaikkea. Siinä on meidän maailmankuvamme kokoero.

Puhuit nuoresta iästäni, mutta silti uskallan väittää, että näen maailmaa avoimemmin, kuin sinä, koska silmäni eivät koskaan ole olleet kiinni. Sinun viisautesi perustuu maailmankuvaasi, jonka rajan tulet joskus saavuttamaan. Kun saavutat sen, silmäsi menevät kiinni. Kun minä jonakin sateisena päivänä potkaisen tyhjää, kuolen enemmän nähneenä, kuin sinä, koska en koskaan saanut tietää kaikkea.