Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Kyllä,+näinkin+voi+sanoa.+Raamatun+mukaan+Toora+on+valo,+joten+minulla+on+Tooran+valo+elämässäni,+koska+noudatan+Tooraa,+rakastan+Tooraa+ja+tutkin+Tooraa+joka+päivä+(Ps.+1).+Koska+seuraan+Jeesusta,+myös+Jeesus+on+minun+valoni.+Näillä+kahdella+ei+ole+mitään+erotusta,+Jeesus+noudatti+Tooraa,+opetti+Tooraa+ja+oli+itse+lihaksi+tullut+Sana,+eli+Toora.+Jos+me+rakastamme+Jeesusta,+noudatamme+Jumalan+pyhää,+vanhurskasta+ja+hyvää+lakia,+Tooraa.+Jeesus+ja+Toora+kulkevat+käsi+kädessä."Minä+olen+maailman+valo.+Se,+joka+seuraa+minua,+ei+kulje+pimeässä,+vaan+hänellä+on+elämän+valo."+(Joh.+8:12)"Sillä+käsky+on+lamppu,+Toora+on+valo,+ja+kurittava+nuhde+on+elämän+tie,"+(Sanl.+6:23)Raamattu+siis+sanoo,+että+Toora+on+valo+ja+että+Jeesus+on+valo.+Joten+mitä+pahaa+on+siinä,+jos+uskovalla+on+peräti+kaksi+valoa?
  2. "Oikeastaan+se,+mitä+hän+sanoo,+on+tämä:+Kun+Tooraa+YRITTÄÄ+noudattaa,+se+katsotaan+Tooran+noudattamiseksi."En+ole+tällaista+sanonut.+Kun+Tooraa+noudatetaan,+se+katsotaan+Tooran+noudattamiseksi."Kun+sitä+EI+YRITÄ+NOUDATTAA,+se+katsotaan+Tooran+rikkomiseksi."Kristityt,+jotka+syövät+saastaisia+eläimiä,+häpäisevät+sapatin+ja+turmelevat+partansa+reunan,+rikkovat+Tooraa+ja+sillä+selvä.+Tässä+ei+ole+ollenkaan+kyse+yrittämisestä.+Jännällä+tavalla+kristityt+vääntävät+Paavalin+sanat+kieroon+siten,+että+Paavali+muka+väittäisi,+että+Tooran+noudattajat+ovat+kirottuja,+mutta+sen+rikkojat+siunattuja,+mikä+on+täysin+päinvastoin+mitä+Paavali+sanoo.+Tooran+noudattajat+ovat+siunattuja,+Tooran+rikkojat+kirottuja,+ja+sillä+selvä."Toraistit+YRITTTÄVÄT+noudattaa+Tooraa,+joten+se+luetaan+heille+Tooran+noudattamiseksi,+kristityt+eivät+YRITÄ,+joten+se+katsotaan+heille+Tooran+rikkomiseksi."Kuten+sanoin,+me+noudatamme+Tooraa,+te+rikotte+sitä+surutta."Muttä+tällaisella+ajattelulla+ei+ole+yhtikäs+mitään+tekemistä+Jeesuksen,+Jaakobin+ja+Paavalin+opetuksen+kanssa.+Mikäli+haluaa+A)+noudattaaa+Tooraa,+silloin+B)+voi+välttyä+Tooran+kiroustuomiolta+ainoastaan+noudattamalla+sitä+TÄYDELLISESTI,+viimeistä+piirtoa+myöten."Kannattaa+siis+noudatta+Tooraa+täydellisesti.+Raamattu+sanoo,+että+Toora+on+aivan+lähellä+sinua,+sinun+suussasi+ja+sinun+sydämessäsi,+niin+että+voit+sen+täyttää+(5.+Moos.+30:14).Kerro+nyt+vihdoin,+missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan,+että+kristityt,+jotka+surutta+rikkovat+Tooran+käskyjä,+ovat+siunattuja+lain+rikkomisessaan?"Jollei+näin+tee,+on+Tooran+kiroustuomion+alainen,+ja+silloin+on+gaatalaiskirjeen+mukaan+turha+huutaa+Herraa+avuksi."Ai+ja+tämä+tarkoittaa+tietenkin,+että+jos+ei+edes+yritä+noudattaa+Tooraa,+vaan+rikkoo+sen+käskyjä+surutta,+ei+ole+tuomion+alainen,+vaan+silloin+on+siunattu?+Niinkö?"Toraistit+ovat+tehneeet+Toorasta+ja+Kristuksesta+sekasikiöopin,+jossa+he+eivät+noudata+kumpaakaan+kunnolla,+vaan+puoliksi+molempia,+eikä+sellaista+opeteta+UT:ssa."Minä+turvaan+yksin+Kristuksen+armoon.+Kerro+mitä+osaa+armosta+minä+en+ole+ymmärtänyt?+Mutta+Jeesus+sanoo,+mene,+äläkä+enää+tee+syntiä,+joten+uudessa+liitossa+armon+alla+emme+saa+tehdä+syntiä,+vaikka+emme+ole+lain+alla+(Room.+6:15),+vaan+meidän+on+noudatettava+Tooraa.Laitetaan+muistin+virkistykseksi,+mitä+Jeesus+sanoi+Tooran+noudattamisesta:"Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa."+(Mt.+5:17-19)
  3. "7.+Tärkein:-+he+pitävät+Kristuksen+uhria+täysin+riittämättömänä+pelastukseen,+vaan+edellyttävät,+että+Kristuksen+uhrin+lisäksi+on+noudatettava+jokaikistä+Tooran+käskyä+voidakseen+pelastua!+He+siis+hylkäävät+Jumalan+armon+ja+kuvittelevat+omilla+teoillaan+pääsevänsä+iankaikkiseen+elämään"Emme+pidä+Kristuksen+uhria+riittämättömänä+pelastukseen,+toisin+kuin+helluntailaiset,+jotka+opettavat+että+Jeesuksen+uhrin+lisäksi+täytyy+käydä+oikeaoppisella+aikuisten+uskovien+kasteella+ja+täyttyä+Pyhällä+Hengellä+jne.+Meille+riittää+yksin+Jeesuksen+uhri.+Minä+en+ole+koskaan+opettanut,+että+omilla+teoilla+pääsee+taivaaseen.+Jeesuksen+armo+riittää.+Nyt+valehtelet+niin+että+korvat+heiluu.+Kyse+on+siitä,+että+uudessa+liitossa+armon+alla+ei+saa+tehdä+syntiä+(Room.+6:15),+vaan+on+noudatettava+lakia.+Jos+me+rakastamme+Jumalaa,+pidämme+käskyt+(1.+Joh.+5:3)."-+he+siis+valehtelevat+olevansa+täysin+synnittömiä+ja+täyttävänsä+Jumlan+tahdon+itse,+vaikka+Raamattu+selvästi+ilmoittaa,+että+kukaan+ihminen+ei+pysty+Jumalan+tahdon+mukaan+elämään""Minä+en+ole+koskaan+väittänyt+olevani+synnitön.+Olen+sanonut,+että+Raamatun+mukaan+me+voimme+täyttää+lain+(5.+Moos.+30:14)+-+joten+Toorassa+ei+ole+mitään+vikaa,+se+on+täydellinen,+helppo+noudattaa+ja+me+voimme+sen+täyttää.+Jostain+syystä+rikomme+silti+Jumalan+lakia+ja+teemme+syntiä,+siksi+tarvitsemme+Jeesuksen+armoa."8.+He+tulkitsevat+Raamattua+oman+lahkoharhansa+mukaan,+he+hylkäävät+ne+jakeet+ja+luvut,+jotka+ovat+heidän+lahkonsa+oppia+vastaan+ja+pitävät+esillä+niiden+jakeiden+omia+tulkintoja,+jotka+voidaan+tulkita+heidän+lahko-oppinsa+hyväksi"Ai+me+olemme+lahkot,+mutta+helluntailaiset,+luterilaiset,+katolilaiset,+ortodoksit,+presbyteerit,+metodistit,+babtistit,+adventistit,+lestadiolaiset+jne.+jne.+eivät+ole+lahkoja?+Miksi+Kristuksen+Ruumis+on+jakaantunut+tuhansiin+eri+lahkoihin?+Ja+kehtaatte+syyttä+meitä+lahkolaisiksi?+Sinäkö+et+tulkitse+Raamattua+oman+kirkkosi+perinteen+mukaan?+Voit+aloittaa+kertomalla+mitä+tarkoittavat+Room.+7:12,+Mt.+5:17-19+sinun+tulkintasi+mukaan."9.+He+tekevät+Paavalista+valehtelijan+ja+Jeesuksesta+valehtelijan;+he+väittävät+noista+kummastakin+sellaista,+jota+Raamattu+ei+tue+eikä+vahvista!"Te+helluntailaiset+teette+Jeesuksesta+valehtelijan,+kun+väitätte,+että+laki+on+kumottu,+vaikka+Jeesus+suoraan+sanoo,+että+hän+ei+tullut+kumoamaan+lakia+(Mt.+5:17-19).+Teette+Paavalista+valehtelijan,+kun+väitätte,+että+Toora+on+hirmuinen,+julma+ja+paha+ja+kukaan+ei+voi+sitä+noudattaa,+vaikka+Paavali+sanoo,+että+se+on+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä+(Room.+7:12).Kerro+mitä+sellaista+minä+olen+väittänyt+Paavalista+tai+Jeesuksesta,+jota+Raamattu+ei+vahvista?"Tärkeä:-+he+noudattavat+vain+joitakin+Tooran+käskyjen+ulkonaisia+muotomenoja+ja+väittävät+siitä+syystä+noudattavansa+Tooraa!!"Ei,+vaan+me+noudatamme+koko+Tooraa."-+Jumala+kuitenkin+katsoo+sydämeen;+heille+heidän+sydämensä+tila;+asenne+on+toissijainen,+sydämessään+he+saavat+vapaasti+rikkoa+kaiken,+kunhan+ulkonainen+muotomeno+jotenkin+oman+tulkinnan+mukaan+toteutuu"Mistäköhän+sinä+tämän+tiedät?+Milloin+sinä+olet+katsonut+meidän+tooralahkolaisten+sydämeen?"-+ulkonaisten+muotomenojensa+takia+he+kuvittelevat+olevansa+paljon+parempia+'juutalaisia',+ja+siksi+he+tuomitsevat+kaikki+muut+'helvetin+tuleen+ikuisesti+kidutettavaksi';+joka+on+heidän+tulkintansa+'iankaikkisesta+kadotuksesta':+heidän+tulkintansa+on+täysin+heidän+harhansa"Mitä+Jeesus+itse+sanoo,+laittomuuden+tekijät+eivät+tule+pääsemään+taivaaseen,+vaikka+kuinka+hokevat+"Herra,+Herra"."-+he+väittävät+kuuluvansa+israelin+kansaan,+mutta+he+eivät+ympärileikkaa+miespuolisia,+joka+on+ehdoton+edellytys+kuulua+israelin+kanssan"Room.+11+mukaan+meidät+pakanat+on+oksastettu+Israeliin,+siksi+me+Raamatun+mukaan+kuulumme+Israeliin.+Tämä+on+kaikille+antisemitisteille+kova+pala.+Missään+kohtaa+Raamattua+ei+ole+ainuttakaan+käskyä+ympärileikata+pakanoita.+Me+kuulumme+Israeliin+sydämen+ympärileikkauksen+kautta,+Jeesuksen+armosta+meidät+pakanat+on+oksastettu+Israeliin.+Tämä+on+Jumalan+sana."-+he+viettävät+israelilaisille+kuuluvia+juhlia,+vaikka+eivät+ole+israelilaisia+(israelilaisten+juhlat+liittyvät+historiallisiin+tapahtumiin,+jotka+heidän+esivanhempansa+ovat+aikojen+kuluessa+joutuneet),+suomalaisilla+ei+ole+mitään+yhteyttä+noihin+tapahtumiin+(Egyptin+orjuus,+pakkosiirtolaisuus+ym.)"3.+Moos.+23+on+annettu+Herran+juhlapyhät,+missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan,+että+nämä+juhlat+kuuluvat+ainoastaan+Israelille?+Eikö+jos+se,+että+Jeesus+täytti+kaikki+kevään+juhlat,+ole+merkki+siitä,+että+meidän+tulee+niitä+viettää?+Paavalin+mukaan+Jeesus+on+meidän+pääsiäislampaamme,+hän+siis+on+tuon+juhlan+täyttymys.+Miten+ihmeessä+se+voisi+olla+vain+juutalaisille?+Sakarjan+mukaan+pakanat+tulevat+Jerusalemiin+viettämään+lehtimajanjuhlaa:
  4. "Tooralahkolaiset+ovat+täydellisiä+valehtelijoita!""1.+He+sanovat+noudattavansa+Tooran+kaikkia+käskyjä,+mutta+he+eivät+edes+osaa+luetella+niitä+Tooran+käskyjä,+joita+he+noudattavat;+eivätkä+osaa+sanoa,+miten+he+niitä+käskyjä+noudattavat!!-+jos+he+noudattaisivat+niitä,+he+osaisivat+luetella+ne+helposti+ja+helposti+osaisivat+kertoa+miten+mitäkin+käskyä+noudattavat"Tooran+joka+ikistä+käskyä+tulee+noudattaa.+Siis+aivan+jokaista.+Minä+en+tässä+ala+luettelemaan+sinulle+1.-5.+Mooseksen+kirjojen+koko+sisältöä.+Tietysti+konteksti+tulee+ottaa+huomioon,+on+käskyjä,+jotka+ovat+vain+miehille,+toiset+vain+naisille,+toiset+vain+papeille+ja+jotkin+vain+kuninkaalle+jne.+Kun+sanomme,+että+noudatamme+koko+Tooraa,+se+tarkoittaa,+että+noudatamme+niitä+käskyjä,+jotka+meille+kuuluvat."Tosiasia+on+se:+Kaikkia+Tooran+käskyjä+ei+voida+noudattaa-+ei+ole+Jumalan+temppeliä+Jerusalemissa+(+monet+käskyt+liittyvät+temppelipalvelukseen)"Ilman+temppeliä+ei+voi+noudattaa+uhrisäädöksiä.+Entä+sitten?+Toorassa+on+monta+käskyä,+joita+voimme+noudattaa."-+ei+ole+teokraattista+(Jumalan+hallinta)+valtiota,+sillä+monet+Tooran+käskyt+liittyvät+siihen"Ei+olekaan."-+Toora+käskee+erottaa+spitalia+sairastavat+ulkopuolelle,+eikä+käske+hoitaa+niitä,+miten+tooralahkolaiset+suhtautuvat+tähän?+Sitäkään+he+eivät+uskalla+kertoa?"Spitaaliset+tulee+ehdottomasti+erottaa+seurakunnan+ulkopuolelle.+Näinhän+kaikki+järkevät+valtiot+toimivat,+vaaralliset+tarttuvat+taudit+pistetään+karanteeniin,+edelleen+tänä+päivänä."-+Toora+sisältää+lakeja+orjuudesta+ja+he+eivät+osaa+kertoa+siitäkään,+miten+he+niihin+Tooran+käskyihin+suhtautuvat?"Toorassa+annetut+käskyt+ja+ohjeet+orjuudesta+tekevät+harvinaisen+selväksi,+että+kyse+oli+työsuhteesta,+ei+mistään+ihmiskaupan+uhreista.+Toora+kieltää+ihmiskaupan.+Jos+tänään+olet+työsuhteessa+olet+heikommassa+asemassa+kuin+orja+Mooseksen+aikaan."-+Toora+sisältää+käskyt,+miten+tarpeensa+tulee+tehdä;+tehdä+kuoppa+maahan+ja+peittää+se;+eivät+he+näitäkään+käskyjä+noudata""Voit+miettiä,+oliko+tämä+käsky+annettu+kaikille+kaupungissa+asuville+vai+koskeeko+se+vain+erämaavaellusta?+Miksi+siinä+sanotaan,+että+leirin+ulkopuolelle?+Selvästi+se+ei+koske+meitä,+jotka+asumme+kaupungeissa.+Minä+kun+asun+maalla+niin+kyllä+käytän+kompostoivaa+WC:tä+jolloin+jätökset+tulee+peitetty+maahan+ja+se+on+ekologisempaa+ja+terveempää+kuin+huuhdella+paskat+suoraan+Itämereen."2.+Toorassa+on+paljon+ns.+rikoksia,+joista+seuraa+kuolemanrangaistus-+he+eivät+pane+niitä+täytäntöön,+he+eivät+ole+perustaneet+ns.+toimielimiä,+jotka+Toora+käskee+perustaa,+joka+panee+täytäntöön+kuolemanrangaistukset-+he+eivät+pane+itse+niitä+kuolemanrangaistuksia+täytäntöön,+jotka+saa+panna+itse+täytäntöön+(+esim.+verikosto+on+Toorassa+sallittua);+omainen+saa+tappaa+murhamiehen,+joka+on+tahallaan+murhannut+läheisen"Toorassa+on+selvät+ohjeet+kuka+saa+langettaa+kuolemantuomion.+Olemme+samassa+asemassa+kuin+juutalaiset+Jeesuksen+aikaan+Rooman+vallan+alla,+emme+saa+tappaa+ketään."3.+He+sanovat,+että+Jumalan+laki+Toora+on+maallisen+lain+yläpuolella,+mutta+he+eivät+kuitenkaan+uskalla+toimia+niin,+vaan+ristiriitatilanteessa+he+hylkäävät+Jumalan+lain+ja+noudattavat+Suomen+lakia"Höpöhöpö.+Minä+noudatan+Tooran+lakia+yli+Suomen+lakien.+Ennemmin+tulee+noudattaa+Jumalaa+kuin+ihmistä."4.+He+tulkitsevat+Tooran+lakeja+vapaasti+oman+mielensä+mukaan,+eivät+siis+pidä+kirjaimellisesti+Tooran+laista+kiinni-+noita+käytäntöjä+he+eivät+edes+uskalla+tuoda+esiin,+vaan+yrittävät+salata+ne-+sapattikäskyjä+he+tulkitsevat+oman+mielensä+mukaan"Sinäkö+aiot+opettaa+meille+kuinka+sapattia+tulee+viettää?+Me+noudatamme+yksin+Tooran+käskyjä,+emme+juutalaisten+emmekä+kristittyjenkään+perinnäissääntöjä."5.+Toorassa+on+tiukka+lainsäädöntö+pappeudesta-+heillä+ei+ole+seurakunnissaan+leeviläistä+papistoa,+vaan+valitsevat+'papin'+oman+mielensä+mukaan-+siinäkin+he+tulkitsevat+Tooraa+oman+mielensä+mukaan-leeviläinen+pappi+oli+yleensä+synagoogan+esimies+eli+johtaja"Ilman+temppeliä+ei+voi+olla+leeviläisiä+pappeja.+Selitä+miten+me+pakanat+täällä+asettaisimme+leeviläisiä+papeiksi,+kun+täällä+ei+ole+ainuttakaan+leeviläistä,+eikä+mitään+temppeliä?+Nämä+Tooran+käskyt+eivät+millään+tasolla+koske+seurakunnan+johtajaa.+Me+emme+oman+seurakuntamme+johtajaa+edes+kutsu+papiksi."6.+He+nauttivat+pääsiäisaterian,+vaikka+Toora+kieltää+ympärileikkaamatonta+nauttimasta+pääsiäisateriaa-+he+tulkitsevat+tuonkin+asian+oman+mielensä+mukaan"Toora+ei+kiellä+nauttimasta+pääsiäisateriaa,+ainoastaan+pääsiäslampaan+syönti+on+kielletty+ympärileikkaamattomilta.+Kun+ei+ole+temppeliä,+ei+ole+pääsiäislammastakaan.
  5. Toora+on+vanhurskaan+sydämessä:"Hänen+Jumalansa+Toora+on+hänen+sydämessään,+hänen+askeleensa+eivät+horju."+(Ps.+37:31)"Sinun+tahtosi,+minun+Jumalani,+minä+teen+mielelläni,+ja+sinun+Toorasi+on+minun+sydämessäni."+(Ps.+40:9)"Herran+laki+on+täydellinen;+se+virvoittaa+sielun.+Herran+todistus+on+vahva,+se+tekee+tyhmästä+viisaan."+(Ps.+19:8)"Autuas+se+mies,+jota+sinä,+Herra,+kuritat+ja+jolle+sinä+opetat+Toorasi"+(Ps.+94:12)"Halleluja!+Autuas+se+mies,+joka+Herraa+pelkää+ja+suuresti+halajaa+hänen+käskyjänsä!"+(Ps.+112:1)"Missä+ilmoitus+puuttuu,+siinä+kansa+käy+kurittomaksi;+autuas+se,+joka+noudattaa+Tooraa."+(Sanl.+29:18)"Anna+minulle+ymmärrys,+niin+seuraan+sinun+Tooraasi+ja+noudatan+sitä+kaikesta+sydämestäni."+(Ps.+119:34)"Minä+tahdon+noudattaa+aina+sinun+Tooraasi,+aina+ja+ikuisesti."+(Ps.+119:44)Vanhurskas+rakastaa+Jumalan+pyhää+Tooraa:"Autuas+se+mies,+joka+ei+vaella+jumalattomain+neuvossa+eikä+astu+syntisten+teitä+eikä+istu,+kussa+pilkkaajat+istuvat,+vaan+rakastaa+Herran+Tooraa+ja+tutkistelee+hänen+Tooraansa+päivät+ja+yöt!"+(Ps.+1:1,2)"Minä+iloitsen+sinun+käskyistäsi,+jotka+ovat+minulle+rakkaat."+(Ps.+119:47)"Kuinka+rakastankaan+sinun+Tooraasi!+Kaiken+päivää+minä+sitä+tutkin."+(Ps.+119:97)"Minä+rakastan+sinun+käskyjäsi,+ne+ovat+minulle+kalliimmat+kuin+puhtain+kulta."+(Ps.+119:127)"Herra,+katso:+minä+rakastan+sinun+säädöksiäsi!+Sinä+olet+uskollinen+--+anna+minun+elää!"+(Ps.+119:159)"Valhetta+minä+vihaan+ja+inhoan,+sinun+Tooraasi+minä+rakastan."+(Ps.+119:163)"Minä+pysyn+uskollisesti+sinun+liitossasi,+se+on+minulle+ylen+rakas."+(Ps.+119:167)Toora+tuo+rauhan:"Suuri+rauha+on+niillä,+jotka+rakastavat+sinun+Tooraasi,+eikä+heille+kompastusta+tule."+(Ps.+119:165)Toora+on+ikuinen:"Hänen+kättensä+teot+ovat+totiset+ja+oikeat;+luotettavat+ovat+kaikki+hänen+asetuksensa.+Ne+pysyvät+järkkymättä+aina+ja+iankaikkisesti;+ne+ovat+tehdyt+totuudessa+ja+oikeudessa."+(Ps.+111:7,8)"Jo+aikoja+minä+olen+tiennyt+sinun+todistuksistasi,+että+sinä+olet+ne+perustanut+iäti+pysyviksi."+(Ps.+119:152)"Hän+antoi+Tooran,+joka+ei+häviä."+(Ps.+148:6)"Minä+en+riko+liittoani+enkä+muuta+sitä,+mikä+on+huuliltani+lähtenyt."+(Ps.+89:35)Toora+ei+ole+raskas+taakka:"Sinun+säädöstesi+mukaan+minä+tahdon+elää,+ja+siksi+voin+kulkea+kevein+mielin."+(Ps.+119:45)Toora+on+totuus:"Sinun+vanhurskautesi+on+iankaikkinen+vanhurskaus,+ja+sinun+Toorasi+on+totuus."+(Ps.+119:142)Toora+on+armosta:"Käännä+minusta+pois+valheen+tie,+ja+anna+armostasi+minulle+Toorasi."+(Ps.+119:29)"Kaikki+Herran+polut+ovat+armo+ja+totuus+niille,+jotka+pitävät+hänen+liittonsa+ja+todistuksensa."+(Ps.+25:10)"Sillä+käsky+on+lamppu,+Toora+on+valo,+ja+kurittava+nuhde+on+elämän+tie,"+(Sanl.+6:23)"Poikani,+älä+unhota+minun+Tooraani,+vaan+sinun+sydämesi+säilyttäköön+minun+käskyni;++sillä+pitkää+ikää,+elinvuosia+ja+rauhaa+ne+sinulle+kartuttavat."+(Sanl.+3:1‭-‬2)"Poikani,+noudata+minun+sanojani+ja+kätke+mieleesi+minun+käskyni.++Noudata+minun+käskyjäni,+niin+saat+elää,+säilytä+Tooraani+kuin+silmäteräsi.+Sido+ne+kiinni+sormiisi,+kirjoita+ne+sydämesi+tauluun."+(Sanl.+7:1‭-‬3)"Herran+TOORA+on+täydellinen;+se+virvoittaa+sielun.+Herran+todistus+on+vahva,+se+tekee+tyhmästä+viisaan.+Herran+asetukset+ovat+oikeat,+ne+ilahuttavat+sydämen.+Herran+käskyt+ovat+selkeät,+ne+valaisevat+silmät.+Herran+pelko+on+puhdas,+se+pysyy+iäti.+Herran+oikeudet+ovat+todet,+kaikki+tyynni+vanhurskaat.+Ne+ovat+kalliimmat+kultaa,+puhtaan+kullan+paljoutta,+makeammat+hunajaa+ja+mehiläisen+mettä.+Myös+sinun+palvelijasi+ottaa+niistä+vaarin,+niiden+noudattamisesta+on+suuri+palkka."+(Ps.+19:7-11)