Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sunnuntain+pyhyys+tulee+pystyä+perustelemaan+Raamatulla,+ja+Raamatussa+sunnuntaita+ei+kertaakaan+kutsuta+pyhäpäiväksi+tai+lepopäiväksi.+Kirkkoisät+ja+Didakhee+ovat+väärässä,+he+ovat+eksyneet+sunnuntai+harhaoppiin+jo+varhain.
08.08.2017 21:53
Et+seuraa+Jeesuksen+opetusta+siitä+kuinka+lähimmäisiä+tulee+kohdella,+joten+todella+epäilen+että+oletko+kristitty+ollenkaan.
08.08.2017 21:46
“Älkää+panetelko+toisianne,+veljet.+Joka+veljeään+panettelee+tai+veljensä+tuomitsee,+se+panettelee+lakia+ja+tuomitsee+lain;+mutta+jos+sinä+tuomitset+lain,+niin+et+ole+lain+noudattaja,+vaan+sen+tuomari.”+(Jaak.+4:11)
“Joka+suunsa+ja+kielensä+varoo,+se+henkensä+ahdistuksilta+varoo.”+(Sanl.+21:23)
“Olkoon+puheenne+aina+suloista,+suolalla+höystettyä,+ja+tietäkää,+kuinka+teidän+tulee+itsekullekin+vastata.”+(Kol.+4:6)
08.08.2017 21:46
Juutalaisilla+on+perinnäissääntöjä,+koska+he+tykkäävät+säännöistä.+Mistä+minä+tiedän.+Ihmisillä+on+taipumus+haluta+korvata+Jumalan+laki+omilla+säännöillään.+Jeesuksen+aikana+fariseusten+perinnäissäännöt+olivat+tulleet+raskaaksi+taakaksi.+Näin+sanoo+Raamattu,+kuten+yllä+osoitin.
Pidän+kiinni+siitä,+että+Mooseksen+laki+ei+ole+raskas+taakka,+koska+Raamattu+sanoo+että+Mooseksen+laki+ei+ole+raskas+taakka:
++”Sillä+tämä+käsky,+jonka+minä+tänä+päivänä+sinulle+annan,+ei+ole+sinulle+vaikea+täyttää+eikä+liian+kaukana.+Se+ei+ole+taivaassa,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+nousisi+meidän+puolestamme+taivaaseen+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’+Se+ei+ole+meren+takana,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+menisi+meidän+puolestamme+meren+taakse+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’”+(5.+Moos.+30:11-13)
++++”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)
Se+että+juutalaiset+eivät+noudata+Mooseksen+lakia+johtuu+heidän+perinnäissäännöistään.+He+ovat+korvanneet+Tooran+Talmudillaan.
Voit+toki+tulkita+kirjaimellisesti+Raamattua+jos+haluat+ja+syödä+vaikka+paskaa+jos+sitä+myydään+lihakaupassa.+Mutta+minä+otan+kontekstin+huomioon,+jolloin+tulkinta+on+erilainen.+Jumala+ei+luonut+kaikkia+eläimiä+meille+ravinnoksi.+Nooa+otti+arkkiin+puhtaita+eläimiä+seitsemän+paria,+mutta+saastaisia+vain+yhden.+Siksi+Raamatun+mukaan+puhtaat+eläimet+ovat+myös+geneettisesti+puhtaampia.+Miksi+saastaisista+eläimistä+olisi+yhtäkkiä+ylösnousemuksen+seurauksena+tullut+puhtaita?
08.08.2017 21:44
Mooseksen+laissa+ei+sanota+"kosta+silmä+silmästä".+Suosittelen+että+otat+itse+selvää+mitä+silmä+silmästä+tarkoittaa+Raamatussa.
"Jos+miehet+tappelevat+keskenänsä+ja+loukkaavat+raskasta+vaimoa,+niin+että+hän+synnyttää+kesken,+mutta+vahinkoa+ei+tapahdu,+niin+sakotettakoon+syyllistä+vaimon+miehen+vaatimuksen+ja+riidanratkaisijain+harkinnan+mukaan.+Mutta+jos+vahinko+tapahtuu,+niin+annettakoon+henki+hengestä,+silmä+silmästä,+hammas+hampaasta,+käsi+kädestä,+jalka+jalasta,+palovamma+palovammasta,+haava+haavasta,+mustelma+mustelmasta."+(2.+Moos.+21:22-25)
Jeesuksella+ei+kenties+ollut+aikaa+ottaa+äitiään+vastaan.+Ulkona+tuskin+oli+pakkasta,+joten+en+usko+että+äiti+kärsi+tästä+suuresti.
Jeesus+ei+missään+kohtaa+rikkonut+Tooraa+eikä+kumonnut+sitä.+Jos+Jeesus+olisi+rikkonut+lakia,+hän+ei+olisi+voinut+olla+synnitön+uhri+ja+virheetön+karitsa+meidän+puolestamme.+Raamattu+todistaa+että+Jeesus+oli+100%+synnitön,+joten+tiedämme+että+Jeesus+ei+rikkonut+Tooraa+eikä+omien+sanojensa+mukaan+kumonnut+sitä.
Tähkäpäiden+katkomista+tai+parantamista+sapattina+ei+Mooseksen+laki+kiellä.
08.08.2017 21:37
Te+siis+pyhitätte+sunnuntain,+päivän+jota+Jumala+ei+ole+pyhittänyt.+Jumala+pyhitti+luomisviikolla+sapatinpäivän,+siksi+sapatti+on+pyhä.+Raamatussa+käsketään+pyhittää+sapatinpäivä,+sunnuntaita+ei+siellä+missään+kohtaa+käsketä+pyhittää.+Siksi+te+teette+syntiä+viettäessänne+sunnuntaita+pyhäpäivänä+sapatin+sijaan.
Missä+kohtaa+Raamattu+sapattia+kuvataan+lain+kiroukseksi?+Ovatko+kymmenen+käskyä+kirottuja?+Missä+kohtaa+Raamattua+annetaan+lupa+rikkoa+kymmentä+käskyä?+Tarkoittaako+se+että+emme+pysty+täyttämään+käskyjä,+että+saamme+tahallaan+rikkoa+niitä?
08.08.2017 17:13
Miksi+fariseukset+kehittivät+omia+perinnäissääntöjä,+jos+Mooseksen+laki+oli+kevyt+taakka?+Koska+ihminen+haluaa+olla+uskonnollinen+ja+rakastaa+sääntöjä.+Siksi.+Juutalaiset+kuvittelivat+olevansa+muita+pyhempiä+kun+keksivät+toinen+toistaan+mahdottomampia+perinnäissääntöjä.
Paavali+ei+missään+kohtaa+kuvaa+Mooseksen+lakia+raskaaksi.+Näytä+minulle+luku+ja+jae,+jossa+niin+sanotaan.
Ympärileikkausta+ei+säädetty+uudessa+liitossa+pakanoille.+Se+johtuu+siitä,+että+Mooseksen+laissa+ei+ole+mitään+käskyä+ympärileikata+pakanoita.+Ympärileikkaus+kuuluu+ainoastaan+syntyperäisille+juutalaisille.+Mutta+muuten+Mooseksen+laissa+sanotaan+että+laki+on+tismalleen+sama+niin+juutalaiselle+kuin+muukalaisellekin.
Apt.+15+Jerusalemin+kokouksessa+ei+päätetty,+että+vain+nuo+neljä+käskyä+koskevat+kristittyjä,+että+muut+käskyt+on+kumottu.+Näytä+minulle+missä+kohtaa+Apt.+15+sanotaan+että+Mooseksen+lakia+ei+tarvitse+noudattaa?+Jos+siellä+päätettiin,+että+Mooseksen+laki+ei+enää+kuulu+pakanoille,+mitä+tarkoittavat+Jaakobin+sanat:+"Sillä+Mooseksella+on+ammoisista+ajoista+asti+joka+kaupungissa+julistajansa;+luetaanhan+häntä+synagoogissa+jokaisena+sapattina."+(Apt.+15:21)
Paavali+tosiaan+sanoo,+että+syökää+kaikkea+mitä+lihakaupassa+myydään.+Tästä+suora+kirjaimellinen+tulkinta+olisi,+että+saa+tosiaan+syödä+vaikka+hiiriä+ja+skorppioneja.+Konteksti+täytyy+kuitenkin+ottaa+huomioon,+ja+se+on+epäjumalille+uhratun+lihan+syöminen.+Paavali+opettaa+että+mahdollisesti+epäjumalille+uhratun+lihan+suhteen+ei+tule+olla+turhan+nirso.+Paavali+ei+opeta+että+saa+syödä+kaikkia+saastaisia+eläimiä.
Paavali+ei+jättänyt+juutalaisten+lakeja+sikseen.+Ensinnäkin,+Paavali+todistaa+oikeudessa,+että+ei+ole+koskaan+rikkonut+Mooseksen+lakia:
”Minä+en+ole+mitään+rikkonut+juutalaisten+lakia+enkä+pyhäkköä+enkä+keisaria+vastaan”+(Apt.+25:8)
Paavali+siis+noudatti+Tooraa+koko+elämänsä.+Jos+Paavali+olisi+rikkonut+Mooseksen+lakia,+häntä+olisi+varmasti+syytetty+siitä.+Jos+Mooseksen+laki+oli+kumottu,+miksi+apostoli+Paavali,+joka+oli+saanut+oppinsa+suoraan+Herralta,+noudatti+sitä?+Huvikseen?
Paavalin+mukaan+”Niin,+laki+on+kuitenkin+pyhä+ja+käskysana+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä.”+(Room.+7:12)+Roomalaiskirjeen+kolmannessa+luvussa+Paavali+kirjoittaa,+että+”Me+vahvistamme+lain.”+(Room.+3:31)
Paavali+ei+siis+helpottanut+seurakuntalaisten+elämää+hylkäämällä+Mooseksen+lain.+Miksi+luulet+että+se+olisi+helpottanut+seurakuntalaisten+elämää?+Mooseksen+laki+ei+ole+raskas+taakka+Raamatun+mukaan,+kuten+yllä+osoitin.
08.08.2017 17:03
Jeesus+ei+missään+kohtaa+opettanut+vastoin+Tooraa.+Silmä+silmästä,+hammas+hampaasta+ei+tarkoita+kostamista.+Tutki+itse+tuo+jae+VT:stä,+mitä+sillä+todella+tarkoitetaan.+Jeesus+ei+opeta+että+vanhempia+ei+tarvitse+kunnioittaa.+Jeesus+ei+opeta+että+sapattia+saisi+rikkoa.+Jeesuksen+opetuksen+mukaan+sapattina+sai+tehdä+hyvää+ja+parantaa,+mikä+ei+ole+vastoin+Mooseksen+lain+sapattimääräyksiä.+Tarinaa+avionrikkoja+naisesta+ei+löydy+varhaisimmista+käsikirjoituksista,+mikä+on+hyvä+ottaa+huomioon,+mutta+Jeesus+ei+siinäkään+kumonnut+Tooraa.+Hän+sanoi,+että+se+joka+on+synnitön+heittäköön+ensimmäisen+kiven.+En+usko+että+Jeesus+tuossa+kumosi+kuolemantuomion.+Jeesus+sanoo+että+hän+ei+tullut+kumoamaan+lakia+ja+että+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Jeesus+siis+opetti+Tooraa,+eikä+kumonnut+sitä+milloinkaan.
08.08.2017 16:51
Mt.+23:
3.+Sentähden,+kaikki,+mitä+he+sanovat+teille,+se+tehkää+ja+pitäkää;+mutta+heidän+tekojensa+mukaan+älkää+tehkö,+sillä+he+sanovat,+mutta+eivät+tee.
4.+He+sitovat+kokoon+raskaita+ja+vaikeasti+kannettavia+taakkoja+ja+panevat+ne+ihmisten+hartioille,+mutta+itse+he+eivät+tahdo+niitä+sormellaankaan+liikuttaa.+
Fariseusten+taakka+oli+raskas,+mutta+se+ei+johtunut+Mooseksen+laista+vaan+heidän+omista+perinnäissäännöistään.
08.08.2017 16:29
Raamatun+mukaan+laki+ei+ole+raskas+taakka:
++++”Sillä+tämä+käsky,+jonka+minä+tänä+päivänä+sinulle+annan,+ei+ole+sinulle+vaikea+täyttää+eikä+liian+kaukana.+Se+ei+ole+taivaassa,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+nousisi+meidän+puolestamme+taivaaseen+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’+Se+ei+ole+meren+takana,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+menisi+meidän+puolestamme+meren+taakse+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’”+(5.+Moos.+30:11-13)
++++”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)
Missä+kohtaa+Raamattua+Paavali+kutsuu+lakia+raskaaksi?+Luku+ja+jae+kiitos.+Missä+kohtaa+hän+jätti+"uudiskristityille"+vain+välttämättömät+viisi+käskyä?+Luku+ja+jae+kiitos.+Ellet+sitten+tarkoita+Jerusalemin+kokousta,+jossa+annettiin+neljä+käskyä?+Kukaan+ei+kuvittele,+että+nuo+neljä+käskyä+olisivat+ainoat+käskyt+jotka+koskevat+kristittyjä.+Silloinhan+kristitty+saisi+tappaa,+varastaa+ja+valehdella.
Fariseusten+perinnäissäännöt+olivat+raskas+taakka.+Mooseksen+laki+ei+ollut+raska+taakka.+Mooseksen+lakia+ei+missään+kohtaa+Raamattua+kuvata+raskaaksi+taakaksi.
08.08.2017 16:27
Jeesus+sanoo+että+hän+ei+tullut+kumoamaan+lakia,+ja+että+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Tietysti+se+tarkoittaa+että+meidän+tulee+noudattaa+lakia.
08.08.2017 16:23
Jeesu+anoo+että+sapatti+on+ihmistä+varten,+mikä+tarkoittaa+tietenkin+että+sapatti+on+kaikkia+ihmisiä+varten.+Jos+Jeesus+olisi+sanonut+että+sapatti+on+juutalaista+varten,+silloin+väitteessäsi+olisi+perää,+että+sapatti+on+vain+juutalaisille.
Jos+Mooseksen+lakia+ei+koskaan+annettu+pakanoille,+silloinhan+saa+tappaa+ja+varastaa+ja+tehdä+huorin.+Eikö?+Olen+jo+monta+kertaa+toistellut+samoja+Raamatun+kohtia,+mutta+sinä+et+usko+Jeesuksen+suoraa+opetusta.
Olkoon+hellaripalsta,+mutta+sana+on+vapaa+ja+Suomi+on+vapaa+maa.+Jos+sinua+häiritsee+että+minä+olen+aloittanut+yhden+ketjun+tänne+palstalle,+älä+lue+tätä.+Mene+jonnekin+muualle,+jos+minun+meuhkaamiseni+häiritsee.+Minä+en+tee+päivittäin+lukuisia+aloituksia,+toisin+kuin+eräät.
En+ole+käyttäytynyt+ollenkaan+törkeästi,+vaan+täysin+asiallisesti.+Sinä+haukut+toisia+kusipäiksi+ja+typeryksiksi,+mitä+luulet+saavuttavasi+sillä+paitsi+että+nolaat+itsesi?
08.08.2017 16:04
Pakko+toistaa+kun+samoja+väitteitä+esittää+useampi+henkilö+eri+puolilla+ketjua.
08.08.2017 15:59
Jos+uskot+että+ei+saa+tehdä+huorin,+miten+on,+kivitätkö+jokaisen+vastaantulevan+avionrikkojan?
Tietysti+noudatan+lakia+niin+hyvin+kuin+pystyn.+Ei+meillä+ole+uudessa+liitossa+mitään+lupaa+tehdä+syntiä+ja+tahallaan+rikkoa+lakia.
Mitä+Jeesus+oikein+sanoo,+laitetaan+33/38+käännös+niin+ei+jää+epäselvää:
”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
"Mutta+ennemmin+taivas+ja+maa+katoavat,+kuin+yksikään+lain+piirto+häviää."+(Lk.+16:17)
08.08.2017 15:58
Onko+mitään+todisteita+siitä,+että+sunnuntaita+kutsuttiin+"Herran+päiväksi"+ennen+Johannesta?+Että+tuo+termi+myöhemmin+tuli+tarkoittamaan+sunnuntaita+on+selvää,+mutta+mistä+tiedämme+että+Johannes+tarkoitti+sillä+sunnuntaita?
08.08.2017 15:47
Olin+kokonaan+unohtanut+erään+tärkeän+seikan+tuosta+jakeesta+Ilm.+1:10.+Muistiinpanoni+ovat+niin+sekaisin+että+en+huomannut+sitä.+Aramean+kielisessä+laitoksessa,+jonka+on+suomeksi+toimittanut+Tuomas+Levänen,+sanotaan+Herran+päivän+sijaan+"viikon+ensimmäisenä+päivänä".+Tarkistin+kriittisestä+laitoksesta,+mutta+tuossa+kohtaa+ei+ole+ainuttakaan+varianttia.+Kaikissa+tuntemissamme+kreikankielisissä+käsikirjoituksissa+lukee+"Herran+päivänä".+Aramean+teksti+on+kuitenkin+hyvin+vanha,+joten+en+pitäisi+täysin+mahdottomana,+että+Johannes+on+alunperin+kirjoittanut+saaneensa+ilmestyksensä+viikon+ensimmäisenä+päivänä.+Tämän+ovat+sitten+yli-innokkaaat+sunnuntainviettäjät+kääntäneet+muotoon+"Herran+päivänä".+Tämä+on+tosin+spekulaatiota.
Toinen+mahdollisuus+on,+että+alkuseurakunta+vietti+sapattia+Jumalan+käskyn+mukaan,+mutta+kutsui+sunnuntaita+Herran+päiväksi+ylösnousemuksen+tähden,+asettamatta+sunnuntaille+kuitenkaan+mitään+erityistä+pyhäpäivän+statusta.+Siksi+Johanneskin+käyttää+tuota+termiä+sunnuntaista.+Myöhemmin+keksittiin+sitten+siirtää+sapatin+pyhyys+sunnuntaille+ja+tuo+termi+"Herran+päivä"+sai+uuden+merkityksen.+Eli+tämän+skenaarion+mukaan+Johannes+ei+tarkoita+termillä+Herran+päivä+sen+kummempaa+kuin+sunnuntaita.+Tämäkin+on+spekulaatiota.
Oli+niin+tai+näin,+Ilm.+1:10+ei+kerro+meille+yhtään+mitään+sunnuntain+pyhyydestä.+Johannes+ei+sano+viettäneensä+lepopäivää+tai+pyhäpäivää+sunnuntaina.+Hän+ainoastaan+toteaa+sunnuntaina+saaneensa+ilmestyksensä.+On+jännä+juttu,+kuinka+sunnuntain+pyhyys+rakennetaan+yhden+termin+varaan.+Se+ei+vaan+kertakaikkiaan+onnistu.
08.08.2017 15:31
Hupsista,+tämä+olikin+helluntai+palsta.+No,+sapatti+kuuluu+myös+hellareille.+Ja+on+jo+monia+hellareita,+jotka+viettävät+sapattia.
08.08.2017 15:14
Adventistit+ja+juutalaiset+viettävät+jo+sapattia.+Adventisti+ja+juutalais+palstoilla+ei+ole+edes+adventisteja+tahi+juutalaisia,+pelkkiä+ateisti+trolleja.+Sapatti+kuuluu+koko+ihmiskunnalle,+myös+luterilaisille.+Siksi+aiheesta+on+täysin+asiallista+jauhaa+täällä.+En+sentään+tee+aiheesta+päivittäin+lukuisia+aloituksia,+toisin+kuin+eräät+tekevät+lempiaiheidensa+kanssa.+Jos+ei+kiinnosta,+ei+ole+pakko+lukea+tätä+ketjua.+Helppoa.
08.08.2017 15:14
Väität+että+sapatti+ei+tullut+Jumalalta+vaan+Moosekselta.+Mitä+älyttömyyttä.+Jumala+pyhitti+sapatinpäivän+jo+luomisviikolla,+kauan+ennen+Moosesta.+2.+Moos.+kerrotaan+israelilaisten+viettäneen+sapattia+jo+erämaavaelluksen+aikana,+ennen+kuin+Mooses+antoi+Israelille+lain.
Room+14:5+-+Luvun+konteksti+paljastuu+jakeesta+yksi,+“Heikkouskoista+hoivatkaa,+rupeamatta+väittelemään+mielipiteistä.”+Sapatin+rikkomisesta+oli+määrätty+kuolemanrangaistus,+tuskin+siis+mikään+mielipidekysymys.+Mikäli+Jumala+kumosi+näin+vakavan+käskyn,+luulisi+että+siitä+kerrottaisiin+meille+selkeästi+Raamatussa.+Ei+ole+mahdollista,+että+Paavali+ohimennen+sivulauseessa+kumoaisi+sapatin+pyhyyden.+Sapatin+vietto+oli+alkuseurakunnalle+itsestään+selvä+asia.+Koska+heti+jakeessa+kuusi+puhutaan+syömisestä,+on+todennäköistä,+että+päivillä+tarkoitetaan+esimerkiksi+paastopäiviä.+Sana+sapatti+ei+esiinny+tässä+luvussa,+joten+jakeessa+viisi+tuskin+viitataan+sapattiin.
Mikäli+Paavali+olisi+opettanut,+että+sapattikäskyä+saa+rikkoa,+juutalaiset+olisivat+vuorenvarmasti+syyttäneet+häntä+tästä+opetuksesta.+Raamatussa+ei+kuitenkaan+ole+ainuttakaan+kiistaa+apostolien+ja+heidän+vastustajieen+välillä+siitä,+tuliko+sapatti+pyhittää+vai+ei.+Oikeudessa+Paavali+todistaa,+ettei+ole+mitään+rikkonut+juutalaista+lakia+vastaan:
++++”Minä+en+ole+mitään+rikkonut+juutalaisten+lakia+enkä+pyhäkköä+enkä+keisaria+vastaan”+(Apt.+25:8)
On+siis+selvää,+ettei+Paavali+rikkonut+sapattiakaan.+Jos+Paavali+olisi+rikkonut+sapattia,+oltaisiin+häntä+varmasti+syytetty+siitä.+Jos+sapatti+olisi+ollut+kumottu,+olisi+ollut+naurettavaa+että+Paavali+olisi+viettänyt+sapattia+“huvikseen”+tai+vain+miellyttääkseen+juutalaisia.
Väität+että+Kristus+on+täyttänyt+lain+ja+tehnyt+kristityt+laista+vapaiksi.+Jos+me+olemme+laista+vapaat,+silloinhan+saamme+tappaa,+varastaa+ja+tehdä+huorin.+Luulenpa+että+sinäkin+uskot+että+edes+osa+lakia+on+voimassa.+Kaikki+kirkkokunnat+opettavat+että+kymmenen+käskyä+on+edelleen+uudessa+liitossa+voimassa,+ja+sapattikäsky+on+kymmenestä+käskystä+kolmas,+joten+sapattia+ei+ole+kumottu.+Jeesus+itse+sanoo+ettei+hän+tullut+kumoamaan+lakia,+ja+että+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Se+että+Room.+6:14+mukaan+emme+ole+enää+lain+alla,+ei+tarkoita+että+saisimme+tehdä+syntiä+ja+rikkoa+lakia.+Lue+seuraava+jae:+"Kuinka+siis+on?+Saammeko+tehdä+syntiä,+koska+emme+ole+lain+alla,+vaan+armon+alla?+Pois+se!+(Room.+6:15)
Galatalaiskirjeessä+ei+missään+kohtaa+sanota+että+laki+on+kumottu.
>>+Niimpä+vaikka+sunnuntai+ei+ole+sapatti,+se+on+Herran+päivä.+<<
>>+Niin+lauantai+on+sapatti+ja+lepopäivä,+mutta+sunnuntai+on+Herran+päivä.+Etkö+tiedä+mikä+ero+on+sapatilla+ja+Herran+päivällä?+Etkö+tiedä+mitä+tarkoittaa+Herran+päivä?+Etkö+ymmärrä+mitä+tarkoittaa+pyhä?+<<
Sunnuntaita+ei+missään+kohtaa+Raamattua+kutsuta+pyhäpäiväksi,+lepopäiväksi+tai+Herran+päiväksi.+Jumala+pyhitti+luomisviikolla+sapatinpäivän,+siksi+sapatti+on+pyhä.+Mikään+toinen+päivä+ei+voi+olla+pyhä+sillä+perusteella,+että+ihmiset+ominpäin+päättävät+sen+pyhittää.+Raamatussa+kolmannessa+käskyssä+meidän+käsketään+pyhittää+sapatinpäivä.+Missään+kohtaa+Raamattua+meidän+ei+käsketä+pyhittää+mitään+toista+päivää.+Jumala+käskee+meidän+levätä+sapattina,+ei+minä+päivänä+tahansa.
Se+että+alkuseurakunta+jo+varhain+ryhtyi+viettämään+sunnuntaita+sapatin+sijaan,+kertoo+vain+siitä,+että+tämä+harhaoppi+pesiytyi+kirkkoon+jo+varhaisessa+vaiheessa.+Se+ei+ole+mikään+peruste+sunnuntain+pyhyydelle,+että+kirkkoisät+viettivät+sunnuntaita.+Meillä+tulee+olla+raamatulliset+perusteet+sunnuntain+pyhyydelle,+ja+sellaisia+ei+kertakaikkiaan+ole.
08.08.2017 15:08
Näihin+jakeisiin+viitataan+usein,+ikään+kuin+siinä+annettaisiin+lupa+rikkoa+sapattia.+Sitä+oletettavasti+Eerikakin+tarkoittaa?+Luvun+konteksti+paljastuu+kuitenkin+jakeesta+yksi,+“Heikkouskoista+hoivatkaa,+rupeamatta+väittelemään+mielipiteistä.”+Sapatin+rikkomisesta+oli+määrätty+kuolemanrangaistus,+tuskin+siis+mikään+mielipidekysymys.+Mikäli+Jumala+kumosi+näin+vakavan+käskyn,+luulisi+että+siitä+kerrottaisiin+meille+selkeästi+Raamatussa.+Ei+ole+mahdollista,+että+Paavali+ohimennen+sivulauseessa+kumoaisi+sapatin+pyhyyden.+Sapatin+vietto+oli+alkuseurakunnalle+itsestään+selvä+asia.+Koska+heti+jakeessa+kuusi+puhutaan+syömisestä,+on+todennäköistä,+että+päivillä+tarkoitetaan+esimerkiksi+paastopäiviä.+Sana+sapatti+ei+esiinny+tässä+luvussa,+joten+jakeessa+viisi+tuskin+viitataan+sapattiin.
Mikäli+Paavali+olisi+opettanut,+että+sapattikäskyä+saa+rikkoa,+juutalaiset+olisivat+vuorenvarmasti+syyttäneet+häntä+tästä+opetuksesta.+Raamatussa+ei+kuitenkaan+ole+ainuttakaan+kiistaa+apostolien+ja+heidän+vastustajieen+välillä+siitä,+tuliko+sapatti+pyhittää+vai+ei.+Oikeudessa+Paavali+todistaa,+ettei+ole+mitään+rikkonut+juutalaista+lakia+vastaan:
++++”Minä+en+ole+mitään+rikkonut+juutalaisten+lakia+enkä+pyhäkköä+enkä+keisaria+vastaan”+(Apt.+25:8)
On+siis+selvää,+ettei+Paavali+rikkonut+sapattiakaan.+Jos+Paavali+olisi+rikkonut+sapattia,+oltaisiin+häntä+varmasti+syytetty+siitä.+Jos+sapatti+olisi+ollut+kumottu,+olisi+ollut+naurettavaa+että+Paavali+olisi+viettänyt+sapattia+“huvikseen”+tai+vain+miellyttääkseen+juutalaisia.
08.08.2017 14:56
751 / 845