Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jotta+he+ymmärtäisivät+että+sellaista+armotonta+antisemitistiä+ei+tule+palvoa.
08.08.2017 14:52
Ei+voi+olla+fundamentalistinen+tulkinta,+että+sunnuntai+olisis+sapatti.+Missään+kohtaa+Raamattua+ei+nimittäin+sanota+että+sunnuntai+olisi+sapatti.+Jumala+pyhitti+viikon+seitsemännen+päivän,+eli+lauantain.+Hän+ei+pyhittänyt+mitään+toista+päivää.+Ei+ole+mitään+Raamatun+perusteita+väittää+että+sunnuntai+olisi+sapatti,+siksi+se+ei+voi+olla+fundamentalistinen+tulkinta.
08.08.2017 14:49
He+ovat+sekaisin+kuin+seinäkello.+Kun+he+sanovat+että+laki+on+kumottu,+he+eivät+tarkoita+koko+lakia.+He+poimivat+täysin+mielivaltaisesti+käskyjä+jotka+heidän+mielestään+yhä+ovat+voimassa.
08.08.2017 14:47
>>+Kristitty.net,+sitä+pissaa+on+sinun+päässäsi.+<<
“Älkää+panetelko+toisianne,+veljet.+Joka+veljeään+panettelee+tai+veljensä+tuomitsee,+se+panettelee+lakia+ja+tuomitsee+lain;+mutta+jos+sinä+tuomitset+lain,+niin+et+ole+lain+noudattaja,+vaan+sen+tuomari.”+(Jaak.+4:11)
“Joka+suunsa+ja+kielensä+varoo,+se+henkensä+ahdistuksilta+varoo.”+(Sanl.+21:23)
“Olkoon+puheenne+aina+suloista,+suolalla+höystettyä,+ja+tietäkää,+kuinka+teidän+tulee+itsekullekin+vastata.”+(Kol.+4:6)
08.08.2017 14:45
Eiköhän+se+mene+toisin+päin,+Jeesus+opetti+Tooraa+eli+VT:tä.
08.08.2017 14:44
Otsikossa+aloittaja+väittää+niin+:)
08.08.2017 14:43
Useimmat+kristityt+väittävät,+että+Jeesus+tarkoitaa,+että+kymmenen+käskyä+on+edelleen+voimassa.+Minä+uskon+että+Jeesus+tarkoittaa+kuitenkin+koko+Mooseksen+lakia.+Niinhän+Jeesus+selvästi+sanoo,+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Tietysti+se+tarkoittaa+koko+Mooseksen+lakia.
08.08.2017 14:41
Pitää.+Niinhän+Jeesus+selvästi+sanoo,+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Ei+muuta+kuin+tupsut+viitan+nurkkiin+ja+sapattia+viettämään.
08.08.2017 14:40
Onko+sinulla+jotain+lähdettä+tälle?+Jeesus+oli+vahvasti+juutalaisten+fariseusten+perinnäissääntöjä+vastaan+ja+opetti+että+pesemättömin+käsin+syöminen+ei+saastuta+ihmistä,+näin+kumoten+fariseusten+käsienpesurituaalin.+Onkin+mielenkiintoista,+että+he+pesivät+jalkoja+käsien+sijaan.+Mutta+miksi+he+osallistuisivat+Netilat+yadayim+(käsien+pesu)+rukoukseen,+jos+eivät+pesseet+käsiään?+Olisiko+alkuseurakunta+todella+seurannut+juutalaisten+traditioita+näin+tarkkaan?+Jeesus+oli+tällaisia+ihmisten+traditioita+ja+perinnäissääntöjä+vastaan+hyvin+jyrkästi.
08.08.2017 03:05
Raamatussa+on+tasan+yksi+jae,+jossa+seurakunnan+kerrotaan+olleen+koolla+viikon+ensimmäisenä+päivänä.+Kuitenkaan+tuon+yhden+jakeen+perusteella+ei+voi+väittää+että+kyseessä+olisi+ollut+vakiintunut+tapa,+sillä+useissa+jakeissa+kerrotaan+seurakunnan+kokoontuneen+sapattina.+Siinä+ei+ole+mitään+ihmeellistä+että+kerran+seurakunta+sattui+sunnuntaina+olemaan+koossa,+sillä+Apt.+2:46+mukaan+seurakunta+kokoontui+joka+päivä.+Syykin+kokoukselle+kerrotaan+tuossa+jakeessa:
"Ja+kun+viikon+ensimmäisenä+päivänä+olimme+kokoontuneet+murtamaan+leipää,+niin+Paavali,+joka+seuraavana+päivänä+aikoi+matkustaa+pois,+keskusteli+heidän+kanssansa+ja+pitkitti+puhettaan+puoliyöhön+saakka."+(Apt.+20:7)
Seurakunta+oli+koolla+koska+Paavali+oli+seuraavana+päivänä+lähdössä+pois.+Kyse+oli+siis+Paavalin+läksiäisistä.+Mitään+mainintaa+ei+ole+siitä,+että+tuona+päivänä+olisi+vietetty+lepopäivää,+juhlittu+Herran+päivää+tai+muisteltu+Kristuksen+ylösnousemusta.
Kristityt+saattoivat+jo+varhain+kokoontua+sunnuntaisin,+mutta+se+ei+tee+siitä+päivästä+pyhää.+Raamatussa+ei+sunnuntaita+kutsuta+kertaakaan+pyhäpäiväksi.+Se+että+Jeesus+nousi+haudasta+viikon+ensimmäisenä+päivänä,+ei+automaattisesti+tee+siitä+päivästä+pyhää.+Jos+Jumala+olisi+pyhittänyt+sunnuntain,+luulisi+että+Raamattu+kertoisi+meille+siitä!
Sinun+mielestä+ei+ole+väärin+viettää+kahta+pyhää+viikossa,+mutta+Raamatun+mukaan+ainoastaan+sapatti+on+pyhä.+Ainoastaan+sapattina+meidän+käsketään+levätä,+ei+jonakin+toisena+päivänä.
Paavali+ei+sano+missään+kohtaa+kirjeitään,+että+voi+viettää+pyhäpäivää+milloin+haluaa.+Mitä+se+tekisi+seurakuntayhteydelle,+jos+yksi+viettää+pyhäpäivää+lauantaina,+toinen+keskiviikkona+ja+kolmas+perjantaina?
08.08.2017 03:00
"Joka+ihmisen+veren+vuodattaa,+hänen+verensä+on+ihminen+vuodattava,+sillä+Jumala+on+tehnyt+ihmisen+kuvaksensa."+(1.+Moos.+9:6)
08.08.2017 02:03
Vielä+tappamisesta:
"Ja+nämä+kaupungit+olkoot+teillä+turvapaikkoina+verenkostajalta,+niin+ettei+tappajan+tarvitse+kuolla,+ennenkuin+hän+on+ollut+seurakunnan+tuomittavana."+(4.+Moos.+35:12)
Mooseksen+laki+ei+siis+salli+murhaajaa+tapettavan+tuosta+vain,+vaan+hänen+on+oltava+seurakunnan+tuomittavana.+Tässä+selkeät+raamatulliset+perusteet+sille,+että+ainoastaan+oikeuslaitos+voi+panna+käytäntöön+kuolemanrangaistuksen.
08.08.2017 01:58
Sillä+ei+ole+mitään+väliä+kutsutaanko+Herraamme+nimellä+"Jeesus+Kristus"+vai+"Yeshua+Messias".+Jeesus+ymmärtää+kyllä+suomea,+ja+tietää+että+hänen+nimi+on+käännetty+monille+eri+kielille.+Tietysti+Yeshua+on+Jeesuksen+alkuperäinen+hepreankielinen+nimi,+joka+tarkoittaa+pelastusta,+mutta+sen+nimen+käyttö+ei+takaa+meille+yhtään+lisäpisteitä.
08.08.2017 01:43
Minä+en+ihmettele+miksi+historiallisesti+sunnuntai+on+pyhäpäivä,+minä+ihmettelen+millä+Raamatun+perusteilla+väitetään+että+sunnuntai+on+pyhä.+Jumala+pyhitti+luomisviikolla+sapatinpäivän.+Siksi+sapatti+on+pyhä.+Jumala+käskee+kolmannessa+käskyssä+meidän+pyhittää+sapatinpäivän.+Jumala+ei+missään+kohtaa+Raamattua+pyhitä+sunnuntaita,+eikä+missään+kohtaa+Raamattua+käske+meidän+viettää+lepopäivää+sunnuntaina.
Ymmärrän+hyvin+historialliset+syyt+miksi+pikkuhiljaa+luisuttiin+pois+sapatin+vietosta+ja+alettiin+viettää+sunnuntaita.+Mutta+en+ymmärrä+raamatullisia+perusteita+tälle+muutokselle.+Raamatussa+ei+missään+kohtaa+sanota,+että+sapatin+pyhyys+siirrettiin+sunnuntaille.+Sunnuntaita+ei+kertaakaan+Raamatussa+kutsuta+lepopäiväksi+tai+pyhäpäiväksi,+vaan+aina+viikon+ensimmäiseksi+päiväksi.+Raamatussa+ei+sanota+että+sunnuntaina+tulee+juhlia+Kristuksen+ylösnousemusta.
Kaikkia+ei+sapatti+kiinnosta,+siksi+ei+mielestäni+ole+järkevää+tehdä+useita+aloituksia+samasta+aiheesta.+Niille+joita+aihe+kiinnostaa,+olen+kirjoittanut+eräänlaisen+yhteenvedon+täällä+käymistäni+keskusteluista:
http://kristitty.net/blog/muista-pyhittaa-sapatinpaiva-vai-lepopaiva/
08.08.2017 01:39
Huomaamme,+että+Raamatuissamme+on+runsaasti+käännösvirheitä.+Pyhä+Henki+ei+siis+ohjaa+käännöstyötä,+niin+että+jokainen+käännös+olisi+sanatarkka+ja+puhdasta+Jumalan+sanaa.+Tämä+on+rankka+tosiasia,+ja+kerrassaan+hirvittävä+tilanne,+jonka+kanssa+meidän+on+tultava+toimeen.+Silti+suurimmat+virheet+ovat+1992+käännöksessä,+33/38+on+paljon+parempi+ja+Raamattu+Kansalle+mitä+olen+alustavasti+tutkinut+samalla+viivalla+33/38+kanssa.
08.08.2017 01:31
Ei+voi.+Jos+Raamatussasi+on+käännösvirhe,+kuten+tuossa+kohtaa+"Älä+tapa",+ei+Pyhä+Henki+tule+ja+kuiskuta+korvaasi+että+siinä+pitäisi+lukea+"Älä+murhaa".+Ja+jos+Raamatussasi+lukee+"Muista+pyhittää+lepopäivä",+sinä+päättelet+että+voit+pyhittää+minkä+päivän+viikosta+tahansa.+Pyhä+Henki+ei+tule+ja+kerro+sinulle,+että+alkukielen+mukaan+jae+kuuluisi+kääntää+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Siksi+tarvitaan+alkukielten+tuntijoita.+Lue+ihmeessä+tuolta+Petri+Paavolan+sivuilta+1992+käännöksen+virheistä,+niin+vältyt+pahimmilta.+Jos+et+tunne+ketään+alkukielten+asiantuntijaa,+etsi+sellainen+pikaisesti.+Tai+opettele+itse+alkukieliä.+Opiskella+voi+myös+verkossa.
08.08.2017 01:29
Olen+törmännyt+tähän+kommenttiin+jo+toisaalla.+Harmi+kun+en+nyt+löydä+mitä+tähän+vastasin.+Kirjoitetaan+uudestaan.+Raamatussa+ei+sanota,+että+on+tärkeintä+levätä+yksi+päivä+viikossa,+että+päivällä+ei+olisi+mitään+väliä.+Raamatussa+Jumala+pyhitti+viikon+seitsemännen+päivän,+sapatin,+eli+meidän+kalenterissamme+lauantain.+Siksi+sapatti+on+pyhä,+ja+meille+levon+päivä.+Sapatin+rikkomisesta+Jumala+määräsi+kuolemanrangaistuksen,+joten+veikkaan+että+kyllä+hän+välittää+minä+päivänä+me+lepäämme+ja+milloin+rehkimme.
Jumala+siis+pyhitti+sapatin,+hän+ei+pyhittänyt+jotain+toista+päivää.+Neljäs+käsky+(luterilaisilla+kolmas)+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Jumala+siis+käskee+meidän+pyhittää+sapatin.+Jumala+ei+käske+meidän+pyhittää+minkä+päivän+tahansa.+Jumala+käskee+meidän+levätä+sapattina,+hän+ei+käske+meidän+levätä+minä+päivänä+huvittaa.
08.08.2017 01:24
Jeesuksen+hepreankielinen+alkuperäinen+nimi+on+Yeshua,+joka+tarkoittaa+pelastusta.+Yahusha+on+vähän+outo+muoto+siitä.+Jeesuksen+nimi+on+käännetty+monille+eri+kielille,+eikä+Yeshua+nimen+käyttö+ole+mitenkään+pakollista.+Sinällään+Jeesuksen+kutsuminen+Yeshuaksi+ei+ole+mikään+paha+asia,+ellei+sitten+kuvittele+että+se+tekisi+jollakin+tavalla+autuaammaksi.+Vaikka+lasken+itseni+messiaanisten+"lahkoon"+en+silti+käytä+tuota+nimeä,+koska+olen+lapsesta+saakka+tottunut+nimeen+Jeesus.+Jeesus+ymmärtää+kyllä+suomea,+eikä+vaadi+meitä+lausumaan+nimeään+täsmällisesti+oikein.
Olen+ehdottoman+samaa+mieltä+kanssasi,+että+me+emme+tarvitse+pelastukseen+mitään+muuta+kuin+Jeesuksen.+Tässä+sapatti+ketjussa+minua+syytetään+siitä,+että+mukamas+yrittäisin+sapatin+vietolla+ansaita+itse+pelastuksen.+Näin+ei+todellakaan+ole.+Minä+vietän+sapattia,+koska+haluan+noudataa+kymmentä+käskyä.+Uskon+että+kymmenen+käskyä+kuuluu+meille+pakanakristityille+myös+uudessa+liitossa.+Sapatti+ei+ole+pelastuskysymys,+mutta+on+surullista+että+niin+monet+kristityt+tekevät+syntiä+ja+rikkovat+sapattia.+Suurin+osa+tietenkin+tietämättömyyttään.
Sanot+että+et+tarvitse+kirkkoa.+Minäkin+ajattelin+aiemmin+niin,+sanoohan+Jeesus+että+missä+kaksi+tahi+kolme+on+koolla+hänen+nimessään,+siellä+hänkin+on.+Sitten+kuvittelin+että+voin+kahdestaan+vaimoni+kanssa+perustaa+oman+kirkon,+enkä+tarvitse+ketään+muuta.+Tämä+on+kuitenkin+harhaa,+me+kaikki+tarvitsemme+uskovien+yhteyttä.+Siksi+on+mielestäni+tärkeää+kuulua+edes+johonkin.+Itse+käyn+erään+viidesläisen+herätysliikkeen+jumalanpalveluksissa,+vaikka+he+ovatkin+mielestäni+harhaoppisia.+Siellä+on+kuitenkin+fiksua+porukkaa+ja+toisia+uskovia.+En+anna+sen+häiritä,+että+he+ovat+mielestäni+väärässä+vauvakasteesta,+ehtoollisesta+ja+sapatista.
Olepa+aivan+rehellinen+itsellesi.+Meistä+jokainen+kuuluu+johonkin+lahkoon.+Onko+se+niin+paha+asia?
08.08.2017 01:20
Tilanne+on+suorastaan+katastrofaalinen,+mutta+emme+todellakaan+voi+luottaa+Raamatun+käännöksiimme.+1933+on+paljon+parempi+kuin+1992,+ja+Biblia+vuodelta+1776+vielä+tarkempi,+tosin+hieman+vanhentunut+kieliasu+siinä.+Pyhä+Henki+kyllä+avaa+kirjoituksia,+mutta+ei+mahda+mitään+käännösvirheille.+Petri+Paavola+on+kotisivuillaan+listannut+yleisimpiä+käännösvirheitä:
http://www.kotipetripaavola.com/Raamattu3338_1992.html
Kannattaa+tutustua.
08.08.2017 01:01
Ja+huomaa,+että+minä+muutin+kantaani+Georg+Ällän+vakuutettua+minut+Raamatun+perusteella+ja+kun+itse+otin+asiasta+selvää.+Aina+oppii+jotain+uutta.+Siinä+ei+ole+mitään+pahaa+että+myöntää+olleensa+väärässä,+näin+tein+minä.+Eikä+kukaan+naura+tai+ilku.
08.08.2017 00:56
752 / 845