Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Ei+voi+olla+fundamentalistinen+tulkinta,+että+sunnuntai+olisis+sapatti.+Missään+kohtaa+Raamattua+ei+nimittäin+sanota+että+sunnuntai+olisi+sapatti.+Jumala+pyhitti+viikon+seitsemännen+päivän,+eli+lauantain.+Hän+ei+pyhittänyt+mitään+toista+päivää.+Ei+ole+mitään+Raamatun+perusteita+väittää+että+sunnuntai+olisi+sapatti,+siksi+se+ei+voi+olla+fundamentalistinen+tulkinta.
  2. Raamatussa+on+tasan+yksi+jae,+jossa+seurakunnan+kerrotaan+olleen+koolla+viikon+ensimmäisenä+päivänä.+Kuitenkaan+tuon+yhden+jakeen+perusteella+ei+voi+väittää+että+kyseessä+olisi+ollut+vakiintunut+tapa,+sillä+useissa+jakeissa+kerrotaan+seurakunnan+kokoontuneen+sapattina.+Siinä+ei+ole+mitään+ihmeellistä+että+kerran+seurakunta+sattui+sunnuntaina+olemaan+koossa,+sillä+Apt.+2:46+mukaan+seurakunta+kokoontui+joka+päivä.+Syykin+kokoukselle+kerrotaan+tuossa+jakeessa:"Ja+kun+viikon+ensimmäisenä+päivänä+olimme+kokoontuneet+murtamaan+leipää,+niin+Paavali,+joka+seuraavana+päivänä+aikoi+matkustaa+pois,+keskusteli+heidän+kanssansa+ja+pitkitti+puhettaan+puoliyöhön+saakka."+(Apt.+20:7)Seurakunta+oli+koolla+koska+Paavali+oli+seuraavana+päivänä+lähdössä+pois.+Kyse+oli+siis+Paavalin+läksiäisistä.+Mitään+mainintaa+ei+ole+siitä,+että+tuona+päivänä+olisi+vietetty+lepopäivää,+juhlittu+Herran+päivää+tai+muisteltu+Kristuksen+ylösnousemusta.Kristityt+saattoivat+jo+varhain+kokoontua+sunnuntaisin,+mutta+se+ei+tee+siitä+päivästä+pyhää.+Raamatussa+ei+sunnuntaita+kutsuta+kertaakaan+pyhäpäiväksi.+Se+että+Jeesus+nousi+haudasta+viikon+ensimmäisenä+päivänä,+ei+automaattisesti+tee+siitä+päivästä+pyhää.+Jos+Jumala+olisi+pyhittänyt+sunnuntain,+luulisi+että+Raamattu+kertoisi+meille+siitä!Sinun+mielestä+ei+ole+väärin+viettää+kahta+pyhää+viikossa,+mutta+Raamatun+mukaan+ainoastaan+sapatti+on+pyhä.+Ainoastaan+sapattina+meidän+käsketään+levätä,+ei+jonakin+toisena+päivänä.Paavali+ei+sano+missään+kohtaa+kirjeitään,+että+voi+viettää+pyhäpäivää+milloin+haluaa.+Mitä+se+tekisi+seurakuntayhteydelle,+jos+yksi+viettää+pyhäpäivää+lauantaina,+toinen+keskiviikkona+ja+kolmas+perjantaina?
  3. Jeesuksen+hepreankielinen+alkuperäinen+nimi+on+Yeshua,+joka+tarkoittaa+pelastusta.+Yahusha+on+vähän+outo+muoto+siitä.+Jeesuksen+nimi+on+käännetty+monille+eri+kielille,+eikä+Yeshua+nimen+käyttö+ole+mitenkään+pakollista.+Sinällään+Jeesuksen+kutsuminen+Yeshuaksi+ei+ole+mikään+paha+asia,+ellei+sitten+kuvittele+että+se+tekisi+jollakin+tavalla+autuaammaksi.+Vaikka+lasken+itseni+messiaanisten+"lahkoon"+en+silti+käytä+tuota+nimeä,+koska+olen+lapsesta+saakka+tottunut+nimeen+Jeesus.+Jeesus+ymmärtää+kyllä+suomea,+eikä+vaadi+meitä+lausumaan+nimeään+täsmällisesti+oikein.Olen+ehdottoman+samaa+mieltä+kanssasi,+että+me+emme+tarvitse+pelastukseen+mitään+muuta+kuin+Jeesuksen.+Tässä+sapatti+ketjussa+minua+syytetään+siitä,+että+mukamas+yrittäisin+sapatin+vietolla+ansaita+itse+pelastuksen.+Näin+ei+todellakaan+ole.+Minä+vietän+sapattia,+koska+haluan+noudataa+kymmentä+käskyä.+Uskon+että+kymmenen+käskyä+kuuluu+meille+pakanakristityille+myös+uudessa+liitossa.+Sapatti+ei+ole+pelastuskysymys,+mutta+on+surullista+että+niin+monet+kristityt+tekevät+syntiä+ja+rikkovat+sapattia.+Suurin+osa+tietenkin+tietämättömyyttään.Sanot+että+et+tarvitse+kirkkoa.+Minäkin+ajattelin+aiemmin+niin,+sanoohan+Jeesus+että+missä+kaksi+tahi+kolme+on+koolla+hänen+nimessään,+siellä+hänkin+on.+Sitten+kuvittelin+että+voin+kahdestaan+vaimoni+kanssa+perustaa+oman+kirkon,+enkä+tarvitse+ketään+muuta.+Tämä+on+kuitenkin+harhaa,+me+kaikki+tarvitsemme+uskovien+yhteyttä.+Siksi+on+mielestäni+tärkeää+kuulua+edes+johonkin.+Itse+käyn+erään+viidesläisen+herätysliikkeen+jumalanpalveluksissa,+vaikka+he+ovatkin+mielestäni+harhaoppisia.+Siellä+on+kuitenkin+fiksua+porukkaa+ja+toisia+uskovia.+En+anna+sen+häiritä,+että+he+ovat+mielestäni+väärässä+vauvakasteesta,+ehtoollisesta+ja+sapatista.Olepa+aivan+rehellinen+itsellesi.+Meistä+jokainen+kuuluu+johonkin+lahkoon.+Onko+se+niin+paha+asia?