Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Tätä+Lutherin+pimeää+puolta+yritetään+kovasti+selitellä,+kuten+Junkkaala+tekee,+että+eihän+se+ollut+mitään+antisemitismiä,+koska+Luther+vastusti+juutalaisia+uskonnollisista,+ei+rodullisista+syistä.+Mitä+sontaa+Junkkaalalta!+Se+ei+oikeuta+juutalaisvihaa,+että+syyt+ovat+uskonnollisia.
  2. Ylistäkäämme+kaikki+suurta+uskonpuhdistajaa,+armoitettua+tohtoria+ja+kunnioitettua+oppi-isäämme!+Ei+pidä+kuitenkaan+unohtaa,+mitä+Luther+opetti+juutalaisista.+Anteeksi+jos+varastan+tämän+ketjun,+ylläpito+jostain+syystä+poistaa+aina+aloitukseni+aiheesta.Timo+Junkkaala+kirjoittaa+kirjassaa+Oikein+väärin+ymmärretty+Luther+Lutherin+väitetystä+antisemitismistä:>>+Tästäkin+murheellisesta+kirjasta,+jota+natsit+yrittivät+käyttää+hirmutekojensa+tukena,+käy+ilmi,+ettei+Luther+vastustanut+juutalaisia+rodullisista+syistä.+"Lutherin+vastaus+ei+heijasta+minkäänlaista+antisemitismiä.+Hänestä+ei+koskaan+tullutkaan+antisemitistiä",+kirjoittaa+Lutherista+erinomaisen+elämäkerran+kirjoittanut+professori+James+Kittelson.+Kittelsonin+mukaan+Luther+katseli+koko+kysymystä+samoilla+silmälaseilla+kuiin+suhteita+Roomaan,+kasteenuusijoihin+ja+turkkilaisiin.+Hänen+kritiikkinsä+motiivi+ei+ollut+rotu+vaan+uskonto,+suhde+evankeliumiin.+Kaikista+evankeliumin+torjujista+hän+käytti+ajoittain+kovaa+kieltä+-+aivan+kuin+Jeesus+fariseuksista.Vaikka+Lutherin+esittämiä+toimia+juutalaisia+vastaan+ei+voi+hyväksyä+eikä+puolustaa,+natsien+yritys+vedota+häneen+omien+hirmutekojensa+tueksi+oli+vailla+perusteita.+Hitlerin+toimet+perustuivat+hänen+epäinhimilliseen+rotuoppiinsa.+Luther+ei+ollut+antisemitisti+eikä+rasisti.+On+syytä+huomata,+että+myös+se+kirja,+jossa+Luther+esitti+ankarimmat+tuomionsa+juutalaisista,+päättyy+lähetysrukoukseen+juutalaisten+puolesta.+<<Eli+Junkkaalan+mukaan+Luther+ei+ollut+antisemitisti,+koska+vastusti+juutalaisia+uskonnollisista,+ei+rodullisista+syistä.+Eikö+rasismi+ole+rasismia,+oli+syy+sitten+rotu+tai+uskonto?+Täysin+mielipuolista+tekstiä+Junkkaalalta.+Junkkaalan+mukaan+Luther+käytti+ajoittain+kovaa+kieltä+-+aivan+kuin+Jeesus+fariseuksista.+Voiko+älyttömämpää+vertausta+tehdä,+Jeesus+käytti+kovaa+kieltä,+mutta+Jeesus+ei+yllyttänyt+väkivaltaan+saati+kehoittanut+polttamaan+fariseusten+synagoogia,+toisin+kuin+Luther!+Junkkaala+huomauttaa+että+Lutherin+teos+Juutalaisista+ja+heidän+valheistaan+päättyy+rukoukseen.+No,+rukoukseenhan+se+päättyy,+mutta+kuinka+harras+tuo+rukous+on,+sen+voi+jokainen+itse+päätellä:>>+Niin+on+myös+tästäkin+(toivon+minä)+joku+kristitty,+jolla+muuten+eiole+halua+tulla+juutalaiseksi,+saapa+niin+paljon,+ettei+hän+sokeita,myrkyllisiä+juutalaisia+vastaan+voi+ainoastaan+hyvin+puolustautua,vaan+hänen+on+myös+juutalaisten+häijyyttä,+valheita+ja+kiroamistavihattava+ja+käsitettävä,+ettei+heidän+uskonsa+ole+ainoastaan+väärä,vaan+että+kaikki+perkeleet+ovat+heidät+varmasti+villinneet.+Kristus,meidän+rakas+Herramme,+käännyttäköön+heidät+armollisesti+japysyttäköön+meidät+tuntemisessaan,+mikä+on+iankaikkinen+elämä,lujasti+ja+järkähtämättömästi.+Amen.+<<Suosittelen+jokaista+lukemaan+itse+Lutherin+teoksen+Juutalaisista+ja+heidän+valheistaan,+ennen+kuin+alkaa+väittämään+että+ei+se+Luther+mikään+antisemitisti+ollut:https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/26563/Luther.pdf
  3. Kyllä+ihmiset+jatkuvasti+väittävät,+että+koska+Jerusalemin+kokouksessa+ei+määrätty+sapattia+pakanakristityille,+sapatti+ei+koske+meitä.+On+tärkeä+ymmärtää,+että+nuo+neljä+Jerusalemin+kokouksessa+annettua+käskyä+eivät+ole+ainoat+käskyt,+jotka+velvoittavat+meitä.+Päätettiinkö+kokouksessa,+että+meidän+ei+tule+noudattaa+Mooseksen+lakia?+Ei.+Siksi+Jaakob+kirjoittaa:+"Sillä+Mooseksella+on+ammoisista+ajoista+asti+joka+kaupungissa+julistajansa;+luetaanhan+häntä+synagoogissa+jokaisena+sapattina."+Apt.+15:21.Olet+ilmeisesti+sitä+mieltä,+että+Mooseksen+laki+ei+koske+kuin+juutalaisia+vanhan+liiton+puolella.+Kuitenkin+Jeesuksen+mukaan+hän+ei+tullut+kumoamaan+lakia,+eikä+laista+katoa+pieninkään+piirto.+Laitetaan+muistin+virkistykseksi:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)Jeremian+mukaan+uudessa+liitossa+alkukielellä+Toora+eli+Mooseksen+laki+kirjoitetaan+meidän+sydämiimme,+joten+uudessa+liitossa+Mooseksen+laki+on+edelleen+voimassa:++++”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+(Tooran)+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)