Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Raamatun+sana+korvattiin+katekismuksella+ja+tunnustuskirjoilla.
07.08.2017 15:48
Tätä+Lutherin+pimeää+puolta+yritetään+kovasti+selitellä,+kuten+Junkkaala+tekee,+että+eihän+se+ollut+mitään+antisemitismiä,+koska+Luther+vastusti+juutalaisia+uskonnollisista,+ei+rodullisista+syistä.+Mitä+sontaa+Junkkaalalta!+Se+ei+oikeuta+juutalaisvihaa,+että+syyt+ovat+uskonnollisia.
07.08.2017 15:47
Et+usko+Jeesuksen+sanoja+että+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto+etkä+Jeremian+sanoja+että+Toora+kirjoitetaan+uudessa+liitossa+meidän+sydämiimme.+Kuinka+kristillistä+ja+Jeesuksen+opetuksen+mukaista+on+mielestäsi+haukkua,+solvata,+nimitellä+ja+pilkata+muita?
07.08.2017 15:42
Minä+ainakaan+en+ole+koskaan+syönyt+katiskaan+tai+verkkoon+kuolleita+kaloja.+Hyi.
07.08.2017 15:40
>>+Jos+käsky+on+älä+tapa,+kuinka+sen+voi+lukea+niin+että+on+joku+oikeutettu+tapa+tappaa+?+<<
Hahaa,+katsos+kun+käsky+alkukielen+mukaan+kuuluu+pikemminkin+"Älä+murhaa".+Tietyissä+olosuhteissa+siis+tappaminen+on+sallittua.
07.08.2017 15:39
Olet+saanut+minut+vakuuttuneeksi,+että+oikeampi+käännös+olisi+"Älä+murhaa".+Hyviä+pointteja.
07.08.2017 15:37
Jeesus+sanoo+että+hän+ei+tullut+kumoamaan+Mooseksen+lakia+ja+että+laista+ei+katoa+pieninkään+kirjain.+Miksi+ette+usko+mitä+Jeesus+sanoo?
07.08.2017 15:34
>>+Sapatti+on+aina+vain+liiton+merkki+joka+on+annettu+juutalaisille.+<<
>>+Teitä+ei+ole+oksastettu+Israeliin+ettekä+ole+osalllisia+lupauksiin.+<<
Lue+Room.+11+ja+Ef.+2.+Meidät+pakanat+on+Raamatun+mukaan+oksastettu+Israeliin.+Kuvitteletko+että+kymmenen+käskyä+on+annettu+vain+juutalaisille?+Sapattikäsky+on+luterilaisilla+kymmenestä+käskystä+kolmas,+ja+se+koskaa+myös+meitä.+Ei+Jumala+anna+kymmenen+käskyn+lakia,+josta+yhdeksän+käskyä+on+universaaleja,+mutta+yksi+koskee+vain+juutalaisia.+Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten.+Jesajan+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisia+varten:
”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)
07.08.2017 15:31
Tarkoitatko+että+kymmenen+käskyä+ei+koske+meitä+pakanoita?+Silloinhan+kristitty+saa+tappaa,+varastaa+ja+tehdä+huorin.+Jeesus+ei+sano+että+sapatti+on+vain+juutalaisia+varten.+Jeesus+sanoo+että+se+on+ihmistä,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten.
Jeesus+sanoo+että+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Jeremian+mukaan+uudessa+liitossa+Toora+eli+Mooseksen+laki+kirjoitetaan+meidän+sydämiimme,+joten+Mooseksen+laki+on+edelleen+voimassa+uudessa+liitossa.
07.08.2017 15:26
Se+ei+ole+mitään+korvausteologiaa,+että+meidät+on+oksastettu+Israeliin.+Korvausteologia+opettaa+että+kirkko+on+uusi+Israel,+joka+on+korvannut+vanhan.+Tässä+ajatus+on+päinvastainen,+meidät+on+liitetty+Israeliin.+Israelia+ei+ole+korvattu+millään+kirkolla.
06.08.2017 23:39
Kysyt+miksi+tuo+kirja+pitäisi+jokaisen+lukea.+En+väittänyt+että+jokaisen+tulisi+se+lukea,+vaan+heidän+jotka+väittävät+että+ei+Luther+mikään+antisemitisti+ollut.+Kirjasta+käy+enemmän+kuin+selväksi+että+Luther+oli+armoton+juutalaisvihaaja+ja+antisemitisti.
06.08.2017 23:38
Ja+meidät+pakanat+on+Room.+11+mukaan+oksastettu+Israeliin,+siten+olemme+osallisia+heille+annetuista+lupauksista.+Esim.+kymmenen+käskyä,+ja+täten+myös+sapattikäsky,+kuuluu+myös+meille.+Kukaan+ei+kuvittele,+että+käsky+"älä+tapa"+koskisi+vain+juutalaisia.+Miksi+siis+neljäskään+(luterilaisilla+kolmas)+käsky?
06.08.2017 23:34
Et+pitkästytä+minua+ainakaan.+Mutta+kerro+nyt+ihmeessä+missä+kohtaa+Raamattua+kielletään+naulaan+koskeminen+sapattina?
06.08.2017 23:29
No+kerro+toki,+missä+kohtaa+Raamattua+kielletään+naulaan+ja+neulaan+koskeminen+sapattina?
06.08.2017 23:21
Ja+missäköhän+kohtaa+Raamattua+kielletään+naulaan+ja+neulaan+koskeminen+sapattina?+Nyt+kyllä+sekoilet+ja+pahasti.
Sapatti+ei+ole+vain+juutalaisten+pyhä.+Sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Sapattikäsky+on+kymmenestä+käskystä+neljäs+(luterilaisilla+kolmas)+eikä+kukaan+kuvittele+että+kymmenen+käskyä+on+vain+juutalaisille.+Jumala+on+järjestyksen+Jumala,+joka+ei+anna+kymmenen+käskyn+lakia,+jossa+yhdeksän+käskyä+on+universaaleja+mutta+yksi+koskee+vain+juutalaisia.+2.+Moos.+20:11+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisille,+Jesajan+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisille+ja+kuten+yllä+osoitin,+Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten.+Jeesus+ei+sano,+että+sapatti+on+juutalaista+varten,+vaan+hän+sanoo+että+sapatti+on+ihmistä+varten.
Voimme+kunnioittaa+juutalaisuutta,+mutta+meidän+ei+tule+ottaa+oppia+juutalaisten+isiltä+perityistä+taruista+ja+perinnäissäännöistä.
06.08.2017 23:20
Junkkaala+kirjassaan+Oikein+väärin+ymmärretty+Luther+kumoaa+myös+tämän+myytin,+että+Luther+olisi+antanut+meille+Raamatun.
06.08.2017 23:15
Vastaan+itselleni,+Jer.+17:21-22+kielletään+taakkojen+kantaminen+sapattina,+mutta+se+ei+olekaan+Mooseksen+laista.+Itse+tulkitsen+tämän+niin,+että+raskaita+taakkoja+ei+saa+kantaa+sapattina,+joka+olisi+työtä,+mutta+esim.+taskuissa+saa+kantaa+esineitä.+Juutalaiset+eivät+kanna+mitään,+edes+neulaa+taskussaan+sapattina.
06.08.2017 23:12
Missä+kohtaa+Mooseksen+lakia+kielletään+sapattina+parantaminen,+naulaan+koskeminen+tai+kantaminen?+Ei+missään.
Meidän+ei+tule+ottaa+mallia+juutalaisilta,+jotka+seuraavat+fariseuksilta+perittyjä+perinnäissääntöjä.+He+eivät+vietä+sapattia+Raamatun,+vaan+Talmudin+mukaan.
Sapatti+ei+ole+mikään+juutalaisten+sapatti.+Se+on+koko+ihmiskunnan+sapatti.+Jeesus+sanoo+että+sapatti+on+ihmistä,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten,+ei+ainoastaan+juutalaisille.
06.08.2017 23:06
Ylistäkäämme+kaikki+suurta+uskonpuhdistajaa,+armoitettua+tohtoria+ja+kunnioitettua+oppi-isäämme!+Ei+pidä+kuitenkaan+unohtaa,+mitä+Luther+opetti+juutalaisista.+Anteeksi+jos+varastan+tämän+ketjun,+ylläpito+jostain+syystä+poistaa+aina+aloitukseni+aiheesta.
Timo+Junkkaala+kirjoittaa+kirjassaa+Oikein+väärin+ymmärretty+Luther+Lutherin+väitetystä+antisemitismistä:
>>+Tästäkin+murheellisesta+kirjasta,+jota+natsit+yrittivät+käyttää+hirmutekojensa+tukena,+käy+ilmi,+ettei+Luther+vastustanut+juutalaisia+rodullisista+syistä.+"Lutherin+vastaus+ei+heijasta+minkäänlaista+antisemitismiä.+Hänestä+ei+koskaan+tullutkaan+antisemitistiä",+kirjoittaa+Lutherista+erinomaisen+elämäkerran+kirjoittanut+professori+James+Kittelson.+Kittelsonin+mukaan+Luther+katseli+koko+kysymystä+samoilla+silmälaseilla+kuiin+suhteita+Roomaan,+kasteenuusijoihin+ja+turkkilaisiin.+Hänen+kritiikkinsä+motiivi+ei+ollut+rotu+vaan+uskonto,+suhde+evankeliumiin.+Kaikista+evankeliumin+torjujista+hän+käytti+ajoittain+kovaa+kieltä+-+aivan+kuin+Jeesus+fariseuksista.
Vaikka+Lutherin+esittämiä+toimia+juutalaisia+vastaan+ei+voi+hyväksyä+eikä+puolustaa,+natsien+yritys+vedota+häneen+omien+hirmutekojensa+tueksi+oli+vailla+perusteita.+Hitlerin+toimet+perustuivat+hänen+epäinhimilliseen+rotuoppiinsa.+Luther+ei+ollut+antisemitisti+eikä+rasisti.+On+syytä+huomata,+että+myös+se+kirja,+jossa+Luther+esitti+ankarimmat+tuomionsa+juutalaisista,+päättyy+lähetysrukoukseen+juutalaisten+puolesta.+<<
Eli+Junkkaalan+mukaan+Luther+ei+ollut+antisemitisti,+koska+vastusti+juutalaisia+uskonnollisista,+ei+rodullisista+syistä.+Eikö+rasismi+ole+rasismia,+oli+syy+sitten+rotu+tai+uskonto?+Täysin+mielipuolista+tekstiä+Junkkaalalta.+Junkkaalan+mukaan+Luther+käytti+ajoittain+kovaa+kieltä+-+aivan+kuin+Jeesus+fariseuksista.+Voiko+älyttömämpää+vertausta+tehdä,+Jeesus+käytti+kovaa+kieltä,+mutta+Jeesus+ei+yllyttänyt+väkivaltaan+saati+kehoittanut+polttamaan+fariseusten+synagoogia,+toisin+kuin+Luther!+Junkkaala+huomauttaa+että+Lutherin+teos+Juutalaisista+ja+heidän+valheistaan+päättyy+rukoukseen.+No,+rukoukseenhan+se+päättyy,+mutta+kuinka+harras+tuo+rukous+on,+sen+voi+jokainen+itse+päätellä:
>>+Niin+on+myös+tästäkin+(toivon+minä)+joku+kristitty,+jolla+muuten+ei
ole+halua+tulla+juutalaiseksi,+saapa+niin+paljon,+ettei+hän+sokeita,
myrkyllisiä+juutalaisia+vastaan+voi+ainoastaan+hyvin+puolustautua,
vaan+hänen+on+myös+juutalaisten+häijyyttä,+valheita+ja+kiroamista
vihattava+ja+käsitettävä,+ettei+heidän+uskonsa+ole+ainoastaan+väärä,
vaan+että+kaikki+perkeleet+ovat+heidät+varmasti+villinneet.+Kristus,
meidän+rakas+Herramme,+käännyttäköön+heidät+armollisesti+ja
pysyttäköön+meidät+tuntemisessaan,+mikä+on+iankaikkinen+elämä,
lujasti+ja+järkähtämättömästi.+Amen.+<<
Suosittelen+jokaista+lukemaan+itse+Lutherin+teoksen+Juutalaisista+ja+heidän+valheistaan,+ennen+kuin+alkaa+väittämään+että+ei+se+Luther+mikään+antisemitisti+ollut:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/26563/Luther.pdf
06.08.2017 22:58
Kyllä+ihmiset+jatkuvasti+väittävät,+että+koska+Jerusalemin+kokouksessa+ei+määrätty+sapattia+pakanakristityille,+sapatti+ei+koske+meitä.+On+tärkeä+ymmärtää,+että+nuo+neljä+Jerusalemin+kokouksessa+annettua+käskyä+eivät+ole+ainoat+käskyt,+jotka+velvoittavat+meitä.+Päätettiinkö+kokouksessa,+että+meidän+ei+tule+noudattaa+Mooseksen+lakia?+Ei.+Siksi+Jaakob+kirjoittaa:+"Sillä+Mooseksella+on+ammoisista+ajoista+asti+joka+kaupungissa+julistajansa;+luetaanhan+häntä+synagoogissa+jokaisena+sapattina."+Apt.+15:21.
Olet+ilmeisesti+sitä+mieltä,+että+Mooseksen+laki+ei+koske+kuin+juutalaisia+vanhan+liiton+puolella.+Kuitenkin+Jeesuksen+mukaan+hän+ei+tullut+kumoamaan+lakia,+eikä+laista+katoa+pieninkään+piirto.+Laitetaan+muistin+virkistykseksi:
”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
Jeremian+mukaan+uudessa+liitossa+alkukielellä+Toora+eli+Mooseksen+laki+kirjoitetaan+meidän+sydämiimme,+joten+uudessa+liitossa+Mooseksen+laki+on+edelleen+voimassa:
++++”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+(Tooran)+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)
06.08.2017 22:53
755 / 845