Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. >>+Sunnuntain+pyhyys+tulee+kaiketi+siitä,+että+sunnuntai+on+ylösnousemuksen+muistopäivä.+<<Sunnuntaita+ei+kertaakaan+Raamatussa+kutsuta+pyhäpäiväksi.+Jumala+pyhitti+sapatin,+missään+kohtaa+Raamattua+ei+Jumala+pyhitä+sunnuntaita.+Siksi+sunnuntai+ei+voi+olla+pyhäpäivä.+Sunnuntaita+ei+kertaakaan+Raamatussa+kutsuta+ylösnousemuksen+muistopäiväksi.+Se+että+me+päätämme+omin+valtuuksin+juhlia+ylösnousemusta+sunnuntaina,+ei+tee+siitä+päivästä+pyhää.+Johannes+ei+kerro+viettäneensä+"Herran+päivänä"+lepopäivää+tai+pyhäpäivää.+Perustat+sunnuntain+pyhyyden+yhden+sanan+varaan.+Ero+kreikan+termien+välillä+on+sangen+pieni.+Ero+termien+välillä+voi+johtua+yksinkertaisesti+siitä,+että+Johannes+kirjoitti+outoa+kreikkaa.+JOS+olet+oikeassa,+korkeintaan+voimme+todeta+että+Johannekselle+Herran+päivällä+oli+jokin+erityinen+merkitys.+Se+ei+vielä+tarkoita+että+sapatin+pyhyys+siirtyi+sunnuntaille.+Raamatussa+ei+missään+kohtaa+sanota+että+sapatin+pyhyys+siirtyi+sunnuntaille.Summa+summarum,+meidän+pitäisi+sinun+mukaasi+uskoa+että+sapatin+pyhyys+on+siirretty+sunnuntaille,+koska+Raamatussa+sanotaan:"Minä+olin+hengessä+Herran+päivänä,+ja+kuulin+takaani+suuren+äänen,+ikäänkuin+pasunan+äänen,"Tästä+pitäisi+sitten+päätellä+jollakin+poppaskonstilla+että+sapatin+pyhyys+on+nyt+siirretty+sunnuntaille.+Ei+vakuuta+minua.
  2. Tarkoitat+varmaan+että+sapatti+koski+vain+juutalaisia?+Katso+pari+riviä+ylempää,+jae+27,+Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten.+Sapattikäsky+on+kymmenestä+käskystä+neljäs+(luterilaisilla+kolmas)+eikä+kukaan+kuvittele+että+kymmenen+käskyä+on+vain+juutalaisille.+Jumala+on+järjestyksen+Jumala,+Jumala+ei+anna+kymmenen+käskyn+lakia+josta+yhdeksän+käskyä+on+universaaleja+mutta+yksi+on+vain+juutalaisia+varten.+"Kuusi+päivää+tee+työtäsi,+mutta+lepää+seitsemäs+päivä,+että+härkäsi+ja+aasisi+saisivat+hengähtää+ja+orjattaresi+poika+ynnä+MUUKALAINEN+saisivat+virkistyä."+(2.+Moos.+23:12)Kenelle+sapatti+annettiin?+Huomaa+että+israelilaisten+lisäksi+se+annettiin+myös+muukalaisille.+Huomaa+myös,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista:”Ja+Jumala+päätti+seitsemäntenä+päivänä+työnsä,+jonka+hän+oli+tehnyt,+ja+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikesta+työstänsä,+jonka+hän+oli+tehnyt.+Ja+Jumala+siunasi+seitsemännen+päivän+ja+pyhitti+sen,+koska+hän+sinä+päivänä+lepäsi+kaikesta+luomistyöstänsä,+jonka+hän+oli+tehnyt."+(1.+Moos.+1:33,34)Yleensäkin+Mooseksen+lain+mukaan:"Sama+laki+olkoon+teillä,+niin+muukalaisella+kuin+maassa+syntyneelläkin;+sillä+minä+olen+Herra,+teidän+Jumalanne."+(3.+Moos.+24:22)"Sama+laki+ja+sama+oikeus+olkoon+sekä+teillä+että+muukalaisella,+joka+asuu+teidän+luonanne."+(4.+Moos.+15:16)Myös+Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaista+varten:”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)Sapatti+on+voimassa+tuhatvuotisessa+valtakunnassa+ja+koskee+myös+pakanoita"Niinkuin+uudet+taivaat+ja+uusi+maa,+jotka+minä+teen,+pysyvät+minun+kasvojeni+edessä,+sanoo+Herra,+niin+pysyy+teidän+siemenenne+ja+teidän+nimenne.+Joka+kuukausi+uudenkuun+päivänä+ja+joka+viikko+sapattina+tulee+kaikki+liha+kumartaen+rukoilemaan+minua,+sanoo+Herra."+(Jes.+66:22,23)Joh.+5:18+irti+kontekstista+siinä+sanotaan+että+Jeesus+kumosi+sapatin.+Jos+lukee+koko+tarinan,+on+selvää+että+Jeesus+noudatti+sapattia+eikä+kumonnut+sitä,+paitsi+juutalaisten+mielestä.+Jos+Jeesus+kumosi+sapatin,+hän+rikkoi+Mooseksen+lakia,+eikä+hän+olisi+voinut+olla+synnitön+uhri+ja+virheetön+karitsa+meidän+puolestamme.
  3. siis+rikoksesta+kyse.
  4. Hienoa,+Raamatussa+on+tasan+yksi+jae,+jossa+seurakunnan+kerrotaan+olleen+koolla+viikon+ensimmäisenä+päivänä.+Kuitenkaan+tuon+yhden+jakeen+perusteella+ei+voi+väittää+että+kyseessä+olisi+ollut+vakiintunut+tapa,+sillä+useissa+jakeissa+kerrotaan+seurakunnan+kokoontuneen+sapattina.+Siinä+ei+ole+mitään+ihmeellistä+että+kerran+seurakunta+sattui+sunnuntaina+olemaan+koossa,+sillä+Apt.+2:46+mukaan+seurakunta+kokoontui+joka+päivä.+Syykin+kokoukselle+kerrotaan+tuossa+jakeessa,+jos+viitsit+sen+kokonaan+postata:"Ja+kun+viikon+ensimmäisenä+päivänä+olimme+kokoontuneet+murtamaan+leipää,+niin+Paavali,+joka+seuraavana+päivänä+aikoi+matkustaa+pois,+keskusteli+heidän+kanssansa+ja+pitkitti+puhettaan+puoliyöhön+saakka."Seurakunta+oli+koolla+koska+Paavali+oli+seuraavana+päivänä+lähdössä+pois.+Kyse+oli+siis+Paavalin+läksiäisistä.+Mitään+mainintaa+ei+ole+siitä,+että+tuona+päivänä+olisi+vietetty+lepopäivää,+juhlittu+Herran+päivää+tai+muisteltu+Kristuksen+ylösnousemusta.Korinttolaiskirjeessä+käsketään+laittaa+rahaa+talteen+KOTONA+viikon+ensimmäisenä+päivänä.+Mitä+ihmettä+tällä+on+muka+tekemistä+sunnuntain+pyhyyden+kanssa?+Mistään+sunnuntaikolehdista+ei+ole+kyse.+Viikon+ensimmäisenä+päivänä+on+sopivampi+hoitaa+raha-asioita+kuin+sapattina.Justinus+Marttyyri+oli+väärässä+jo+varhain.Missään+kohtaa+Raamattua+ei+viikon+ensimmäistä+päivää+kutsuta+pyhäpäiväksi+tai+lepopäiväksi.+Jumala+on+pyhittänyt+sapatinpäivän+jo+luomisviikolla,+eikä+tuota+sapatin+pyhyyttä+ole+kumottu+missään+kohtaa+Raamattua.+Neljäs+käsky+(luterilaisilla+kolmas)+kuuluu+alkukielen+mukaan+kirjaimellisesti+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Ainoastaan+sapatti+käsketään+Raamatussa+pyhittää,+Raamatussa+ei+ole+ainuttakaan+käskyä+pyhittää+sunnuntai+tai+viettää+lepopäivää+minä+päivänä+huvittaa.
  5. Ennen+kuin+kukaan+saivartelija+ehtii+sivaltaa,+tiedän+toki+ettei+Didakhee+ole+henkilö.+Pahoittelen+huolimattomuuttani.
  6. Kiitos+hyvin+perustellusta,+asiallisesta+ja+selkeästä+vastauksesta.+Aivan+vilpittömästi+minua+kiinnostaa+millä+luterilaiset+perustelevat+sunnuntain+pyhyyden.+Hehän+pitävät+sunnuntaita+pyhäpäivänä,+ainakin+mikäli+seuraavat+Lutheria.+Raamatun+tulisi+olla+uskovan+ylin+ohje,+joten+voisi+kuvitella+että+heillä+olisi+perusteet+Raamatusta+sunnuntain+pyhyydelle.+Toki+tiedän+ettei+Raamatussa+kutsuta+sunnuntaita+missään+kohtaa+pyhäksi,+hienoa+että+sinäkin+myönnät+tämän+asian.+Voin+myöntää+että+kysymykseni+on+ei-kysymys.+Luulisi+että+tällainen+retoriikka+on+sallittua.Didakhee+ja+Ignatios+eivät+ole+Raamatun+kirjoittajia.+He+ovat+eksyneet+jo+varhain,+se+on+selvää.+Nyt+onkin+kyse+siitä,+mitä+Raamattu+sanoo+sunnuntaista.+Esität+että+Ilm.+1:10+tarkoitetaan+Herran+päivällä+viikon+ensimmäistä+päivää,+sunnuntaita.+Johannes+ei+kuitenkaan+puolella+sanallakaan+mainitse+sunnuntaita,+joten+on+puhdasta+ja+täysin+absurdia+spekuloida+että+hän+olisi+saanut+ilmestyksensä+sunnuntaimessussa.+Sillä+ei+ole+mitään+painoarvoa,+että+joku+myöhempi+kirkkoisä+keksii+tuolle+termille+"Herran+päivä"+uuden+merkityksen.+Näinhän+tapahtuu+tuon+tuosta,+mutta+meitä+pitäisi+kiinnostaa+enemmän+mitä+termi+"Herran+päivä"+tarkoittaa+Raamatun+valossa.Mietitään+vähän.+Tässä+meillä+on+yksi+jae+Raamatussa,+jossa+mainitaan+termi+"Herran+päivänä".+Ei+sanaakaan+viikon+ensimmäisestä+päivästä.+Termi+"Herran+päivä"+esiintyy+19+kertaa+Vanhassa+testamentissa+(Jes.+2:12;+13:6,+9;+Hes.+13:5,+30:3;+Joel+1:15,+2:1,11,31;+3:14;+Aamos+5:18,20;+Obadja+15;+Sef.+1:7,14;+Sak.14:1;+Mal.+4:5)+ja+neljä+kertaa+Uudessa+testamentissa+(Ap.+t.+2:20;+2.+Tess.+2:2;+2.+Piet.+3:10),+ja+joka+kerta+sillä+tarkoitetaan+tulevaa+Herran+vihan+päivää,+maailmanlopun+tapahtumia.On+siis+todennäköisempää,+että+Johannes+oli+hengessä+maailmanlopun+tapahtumissa,+joista+hän+seuraavaksi+kirjoittaakin.Summa+summarum,+meillä+on+Raamatussa+tasan+yksi+jae,+jolla+puolustetaan+sunnuntain+pyhyyttä:"Minä+olin+hengessä+Herran+päivänä,+ja+kuulin+takaani+suuren+äänen,+ikäänkuin+pasunan+äänen,"+Ilm.+1:10Tämän+yhden+jakeen+perusteella+pitäisi+uskoa+että+sapatti+on+kumottu+ja+uskovaisten+tulisi+sen+sijaan+pyhittää+lepopäivä+ja+levätä+sunnuntaina.+Ei+vakuuta+minua.+Fakta+on+että+Jumala+jo+luomisviikolla+pyhitti+sapatinpäivän.+Sapatin+rikkomisesta+määrätty+rangaistus+Mooseksen+laissa+on+kuolema.+Kyse+oli+siis+hyvin+vakavasta+käskystä.+Luulisi,+että+jos+Jumala+kumosi+sapatin+ja+siirsi+pyhyyden+sunnuntaille,+näin+mullistavasta+asiasta+olisi+Raamatussa+kerrottu+meille+enemmän+kuin+puolikas+sana,+"Herran+päivänä".+Jumala+ei+yleensä+jätä+suuria+ja+tärkeitä+asioita+spekulaation+varaan.