Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. >>+Miksi+te+siis+nyt+kiusaatte+Jumalaa+ja+tahdotte+panna+opetuslasten+niskaan+ikeen,+jota+eivät+meidän+isämme+emmekä+mekään+ole+jaksaneet+kantaa?+"+Apt.+15:10+<<Raamatussa+ei+Mooseksen+lakia+missään+kohtaa+kuvata+raskaaksi+ikeeksi.+Ies+tässä+jakeessa+ei+siis+viittaa+Mooseksen+lakiin.++”Sillä+tämä+käsky,+jonka+minä+tänä+päivänä+sinulle+annan,+ei+ole+sinulle+vaikea+täyttää+eikä+liian+kaukana.+Se+ei+ole+taivaassa,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+nousisi+meidän+puolestamme+taivaaseen+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’+Se+ei+ole+meren+takana,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+menisi+meidän+puolestamme+meren+taakse+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’”+(5.+Moos.+30:11-13)++++”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)
  2. Psalmeissa+on+laista+eli+Toorasta+pelkkää+ylistystä,+missään+kohtaa+ei+Tooraa+kuvata+raskaaksi+taakaksi+tai+orjuuden+ikeeksi:"Herran+laki+on+täydellinen;+se+virvoittaa+sielun.+Herran+todistus+on+vahva,+se+tekee+tyhmästä+viisaan.+Herran+asetukset+ovat+oikeat,+ne+ilahuttavat+sydämen.+Herran+käskyt+ovat+selkeät,+ne+valaisevat+silmät."+(Ps.+19:7,8)Psalmi+119+on+176+jaetta+pelkkää+lain+ylistystä:14:+Minä+iloitsen+sinun+todistustesi+tiestä,+niinkuin+kaikkinaisesta+rikkaudesta.15:+Minä+tutkistelen+sinun+asetuksiasi+ja+katselen+sinun+polkujasi.16:+Minä+iloitsen+sinun+käskyistäsi+enkä+sinun+sanaasi+unhota.34:+Anna+minulle+ymmärrys+ottaakseni+sinun+laistasi+vaarin+ja+noudattaakseni+sitä+kaikesta+sydämestäni.44:+Minä+tahdon+alati+noudattaa+sinun+lakiasi,+aina+ja+iankaikkisesti.47:+Minä+iloitsen+sinun+käskyistäsi,+jotka+ovat+minulle+rakkaat.48:+Minä+kohotan+käteni+sinun+käskyjesi+puoleen,+jotka+ovat+minulle+rakkaat,+ja+tutkistelen+sinun+säädöksiäsi.54:+Sinun+käskysi+ovat+minun+ylistysvirteni+minun+muukalaisuuteni+majassa.60:+Minä+riennän+viivyttelemättä+noudattamaan+sinun+käskyjäsi.72:+Sinun+suusi+laki+on+minulle+kalliimpi+kuin+tuhannet+kappaleet+kultaa+ja+hopeata.92:+Ellei+sinun+lakisi+olisi+ollut+minun+iloni,+olisin+menehtynyt+kurjuuteeni.97:+Kuinka+sinun+lakisi+onkaan+minulle+rakas!+Kaiken+päivää+minä+sitä+tutkistelen.165:+Suuri+rauha+on+niillä,+jotka+rakastavat+sinun+lakiasi,+eikä+heille+kompastusta+tule.174:+Minä+ikävöitsen+pelastusta+sinulta,+Herra,+ja+sinun+lakisi+on+minun+iloni.
  3. 824 / 845