Noille kaikenmaailman Tooran vääristelijöille, jotka ottavat Toorasta mieleisiään kohtia ja noudattavat niitä ja kehuvat olevansa Jumalan palvelijoita ja jotkut jopa Jeesuksen seuraajia.
Joko sinä noudatat Tooran käskyjä ja opetuksia kaikkinensa tai olet tekopyhä itsesi korostaja ja ylvästelijä!
Sinäkö valitset Toorasta joitakin kohtia, jotka sinusta tuntuvat hyviltä ja jätät huomiotta ne kohdat, jotka eivät sinua miellytä.
Luuletko sinä olevasi Jumalan palvelija? Jumalan pilkkaaja sinä olet!
Juutalaiset ovat hyvin hyvin vihaisia ..
95
775
Vastaukset
- juutalainenlaki
Toora on paljon, paljon enemmän kuin 10 käskyn laki.
Sinun on noudatettava kaikkia Tooran säädöksiä, jotka nyt hylkäät!
Älä puhu Tooran noudattamisesta, ellet ole valmis noudattamaan kaikkia Tooran säädöksiä.
Häpeäisit edes!
Oletko sinä edes syntyperäinen juutalainen?
Pakanoilla ei ole mitään oikeutaa Tooraan!- HengenOpettamat
Toora tarkoittaa 'opetus', ei 'laki'.
Kristityt toimivat täysin tekopyhästi Tooran suhteen, poimitaan niitä käskyjä jotka ovat mieleisiä ja jätetään toiset käskyt huomioimatta, väitetään että ne ovat seremonialakia tms. Jeesuksen opetus on selkeä:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)- pakanatlaistavapaat
Matteuksen evankeliumin taustaryhmä on juutalaiskristityt. Heille oli luonnollisesti tärkeää Mooseksen lain noudattaminen, jopa se mitä kirjanoppineet ja muut lainopettajat siitä opettivat:
Mt 23:1-3 "Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset. Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee."
Pakanoita Mooseksen laki ei ole koskenut sen enempää VT:n aikana kuin UT:n aikanakaan. Paavali kävi siitä oman kädenvääntönsä aikanaan. Kuten sinulle varmasti monet ovat jo selittäneet useampaan kertaan. pakanatlaistavapaat kirjoitti:
Matteuksen evankeliumin taustaryhmä on juutalaiskristityt. Heille oli luonnollisesti tärkeää Mooseksen lain noudattaminen, jopa se mitä kirjanoppineet ja muut lainopettajat siitä opettivat:
Mt 23:1-3 "Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset. Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee."
Pakanoita Mooseksen laki ei ole koskenut sen enempää VT:n aikana kuin UT:n aikanakaan. Paavali kävi siitä oman kädenvääntönsä aikanaan. Kuten sinulle varmasti monet ovat jo selittäneet useampaan kertaan.Raamatun mukaan laki on sama niin juutalaiselle kuin muukalaisellekin:
"Sama laki ja sama oikeus olkoon sekä teillä että muukalaisella, joka asuu teidän luonanne." (4. Moos. 15:16)- ukjgfddhhm
"muukalaisella, joka asuu teidän luonanne." eli ne muiden kansojen jäsenet, jotka asuivat luvatussa maassa.
- Näkiä
Et tunne henkilökohtaisesti Jeesusta ja UT. Kyllä Jeesus tuli ja täytti lain koska kukaan ihminen ei pystynyt siihen mennessä eikä kukaan pysty. Sillä Jeesus siinnyt Pyhästä Hengestä, Marian kohtua käytettiin tähän ja koska Maria oli neitsyt. Jeesuksessa oli Taivaalinen veri sillä Hän kelpasi synti uhriksi ei kukaan muu. Muuten olihan Paavalilla kiistoja sen ajan Toranlukioiden kanssa. Mutta Paavali oli pelastunut samasta uskosta. Eli Mooseksen laista, Hänen niemensä oli Saulus ja kun Hänestä tuli uusiluomus Hän sai uuden nimen PAAVALI. Kun ihminen uudesti syntyy ja Jeesuksen veri pesee kaikki synnit ja Hänellä on kaikki laki sydämmessä ja hän noudattaa niitä. Jeesus sanoi KAIKKI SINUN SYNTISI ON ANNETTU SINULLE ANTEEKSI.
- lakionpantavatoimeen
Synnintekijät pitää kivittää kuoliaaksi.
Se on selvä Tooran käsky, josta ei saa livetä, jos sanoo noudattavansa Tooraa.
Kuka noudattaa tätä käskyä?
MInä ja sinä emme ainakaan tule koskaan noudattamaan tätä käskyä. Me olemme siis molemmat hylänneet Tooran oikeana tiennäyttäjänä.Jeesus ei kivittänyt avionrikkojaa, rikkoiko Jeesus siis Mooseksen lakia? Jos Jeesus rikkoi lakia, hän ei voinut olla virheetön karitsa, synnitön uhri.
- jeesus.ilmoitti
Kristitty.net kirjoitti:
Jeesus ei kivittänyt avionrikkojaa, rikkoiko Jeesus siis Mooseksen lakia? Jos Jeesus rikkoi lakia, hän ei voinut olla virheetön karitsa, synnitön uhri.
Jeesus ilmoitti myös olevansa Jumala, syyllistyikö Hän Jumalanpilkkaan ?
Onko Jeesus siis Jumala, vai ei ? jeesus.ilmoitti kirjoitti:
Jeesus ilmoitti myös olevansa Jumala, syyllistyikö Hän Jumalanpilkkaan ?
Onko Jeesus siis Jumala, vai ei ?Ei Jeesus syyllistynyt jumalanpilkkaan, koska hän on Jumala. Mihin tämä liittyy?
- eivain10käskyä
Onko kristitty net juutalainen?
Sinäkö noudatat Tooraa?
Käsitys yhdestä Jumalasta ja ihmiskunnasta on peruslähtökohta juutalaiselle ajattelulle. Toora on juutalaisuuden tärkein teksti ja se sisältää viisi Mooseksen kirjaa ja 613 määräystä sekä kymmenen käskyä. Hepreankielen sana 'tora' (תורה) tarkoittaa opettamista.
Yhtään vähempää ei riitä! Laki ei ole raskas taakka, eikä sitä ole vaikea noudattaa:
”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’” (5. Moos. 30:11-13)
”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)- täytä.koko.laki
Vai on kevyttä lakia noudattaa ! :)
Noudata siis KOKO laki, niin näet kuinka kevyttä se oikeasti on !
8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.¨
!!!
10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "KIROTTU olkoon jokainen, JOKA EI PYSY KAIKESSA, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
!!!
13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
Galatalaiskirje 5
1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on VELVOLLINEN TÄYTTÄMÄÄN KAIKEN LAIN.
4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta. täytä.koko.laki kirjoitti:
Vai on kevyttä lakia noudattaa ! :)
Noudata siis KOKO laki, niin näet kuinka kevyttä se oikeasti on !
8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.¨
!!!
10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "KIROTTU olkoon jokainen, JOKA EI PYSY KAIKESSA, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
!!!
13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
Galatalaiskirje 5
1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on VELVOLLINEN TÄYTTÄMÄÄN KAIKEN LAIN.
4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.No Raamatun mukaan laki ei ole raskas taakka, kuten yllä osoitin kirjoituksista.
- täytä.koko.laki
Kristitty.net kirjoitti:
No Raamatun mukaan laki ei ole raskas taakka, kuten yllä osoitin kirjoituksista.
Eli sanot siis, että sinulle on helppoa ja kevyttä TÄYTTÄÄ KOKO LAKI ! :)
Herää jo harhoistasi !
Väität siis nyt olevasi itse Jumala !
Vaikka tuskin sitä itse tajuat ! täytä.koko.laki kirjoitti:
Eli sanot siis, että sinulle on helppoa ja kevyttä TÄYTTÄÄ KOKO LAKI ! :)
Herää jo harhoistasi !
Väität siis nyt olevasi itse Jumala !
Vaikka tuskin sitä itse tajuat !Sanoin että Raamatun mukaan lain noudattaminen ei ole vaikeaa, eikä se ole mikään raskas taakka. Pitääkö toistaa: ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana." ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” En keksi tätä omasta päästäni. Mutta olen kyllä huomannut, että lain noudattaminen ei ole mikään ylivoimainen taakka. Näytäpä minulle, missä kohtaa Raamattua lakia kuvataan raskaaksi taakaksi?
- saviseutulainen
Kristitty.net kirjoitti:
Sanoin että Raamatun mukaan lain noudattaminen ei ole vaikeaa, eikä se ole mikään raskas taakka. Pitääkö toistaa: ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana." ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” En keksi tätä omasta päästäni. Mutta olen kyllä huomannut, että lain noudattaminen ei ole mikään ylivoimainen taakka. Näytäpä minulle, missä kohtaa Raamattua lakia kuvataan raskaaksi taakaksi?
>>Mutta olen kyllä huomannut, että lain noudattaminen ei ole mikään ylivoimainen taakka. Näytäpä minulle, missä kohtaa Raamattua lakia kuvataan raskaaksi taakaksi?<<
Sinä, Kristitty.net, lyöt kyllä ällikällä aina uudestaan ja uudestaan.
Jos ja kun Paavali repi harvoja hiuksiaan galatalaisten tähden, repisi hän sinun tähtesi loputkin hiukset päästään ja lisäksi aika tukkoja ei niin harvasta parrastaan! - täytä.koko.laki
Kristitty.net kirjoitti:
Sanoin että Raamatun mukaan lain noudattaminen ei ole vaikeaa, eikä se ole mikään raskas taakka. Pitääkö toistaa: ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana." ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” En keksi tätä omasta päästäni. Mutta olen kyllä huomannut, että lain noudattaminen ei ole mikään ylivoimainen taakka. Näytäpä minulle, missä kohtaa Raamattua lakia kuvataan raskaaksi taakaksi?
Sokea olet, sillä minä JO lainsin Sanaa, ja siinä sanotaan, että lain kautta ei kukaan pelastu.
Eli on mahdotonta ihmisen ja uskovan täyttää lakia, joten onhan se silloin ei vain vaikeaa vaan Raamatun mukaan ihan mahdotonta !
Gal. 3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
Gal. 3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta". täytä.koko.laki kirjoitti:
Sokea olet, sillä minä JO lainsin Sanaa, ja siinä sanotaan, että lain kautta ei kukaan pelastu.
Eli on mahdotonta ihmisen ja uskovan täyttää lakia, joten onhan se silloin ei vain vaikeaa vaan Raamatun mukaan ihan mahdotonta !
Gal. 3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
Gal. 3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".Sulla on puurot ja vellit nyt sekaisin. En ole väittänyt että lain kautta pelastuu. Toin vain esille, että Raamatun mukaan laki ei ole raskas taakka, piste. Se että on mahdoton täyttää koko laki, ei tarkoita että meidän ei tulisi yrittää pitää laki mahdollisimman hyvin. Jokainen kompastuu jossakin kohtaa, mutta se ei tarkoita että laki olisi kumottu.
- täytä.koko.laki
Kristitty.net kirjoitti:
Sulla on puurot ja vellit nyt sekaisin. En ole väittänyt että lain kautta pelastuu. Toin vain esille, että Raamatun mukaan laki ei ole raskas taakka, piste. Se että on mahdoton täyttää koko laki, ei tarkoita että meidän ei tulisi yrittää pitää laki mahdollisimman hyvin. Jokainen kompastuu jossakin kohtaa, mutta se ei tarkoita että laki olisi kumottu.
Se olet sinä jolla on ne puurot ja vellit sekaisin !
Ensin väität, että lakiliiton säädökset ovat voimassa, mutta sitten sanot, että sinun ei tarvitsekkaan niitä noudattaa ja niitä täyttää KOKONAAN, vaan vain osin ja sinne päin ja suunnilleen !
Joko pidät KOKO lakiliiton tai sitten et, vain osa ei riitä !
Lakiliitto ja siten ruoka ja eläinuhrit ja erilaiset pesot on JO lakkautettu !
Lakiliitto on lakkautettu !
Herää todellisuuteen, eli Raamatussa sanotaan selvästi:
22 Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.
23 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.'
Eli lähes kaikki juutalaiset hävitettin Jumalan kansasta, kun eivät ottaneet Jeesusta ja Hänen sanojaan vastaan, ja Jeesuksessa lakiliitto loppui, sen Jumala lakkautti !
Mutta jos väität siis lakiliiton ja sen säädösten olevan voimassa, sinun tulisi kaikki ruoka ja eläin uhrit ja uhraamiset ja pesot, ja kivitykset sun muut suorittaa PILKULLEEN !
Ja Jeesus siis julisti uuden liiton Sanat !
Jeesus ei kivittänyt, koska Hän kykeni arvoimaan tilanteen oikein, ja näytti kivittäjille heidän olevan yhtälailla kivitettäviä, omien syntiensä vuoksi.
Jeesus siis tulkitsi kirjoituksia oikein.
Mutta jos sinä siis väität, että lakia tulee noudattaa juuri kuten se on kirjoitettu, niin sinun ensin pitäisi pyytää uskonveljiäsi kivittämään sinut itsesi, syntiesi vuoksi ! täytä.koko.laki kirjoitti:
Ensin väität, että lakiliiton säädökset ovat voimassa, mutta sitten sanot, että sinun ei tarvitsekkaan niitä noudattaa ja niitä täyttää KOKONAAN, vaan vain osin ja sinne päin ja suunnilleen !
22 Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.
23 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.'
Eli lähes kaikki juutalaiset hävitettin Jumalan kansasta, kun eivät ottaneet Jeesusta ja Hänen sanojaan vastaan, ja Jeesuksessa lakiliitto loppui, sen Jumala lakkautti !
Mutta jos väität siis lakiliiton ja sen säädösten olevan voimassa, sinun tulisi kaikki ruoka ja eläin uhrit ja uhraamiset ja pesot, ja kivitykset sun muut suorittaa PILKULLEEN !
Jeesus ei kivittänyt, koska Hän kykeni arvoimaan tilanteen oikein, ja näytti kivittäjille heidän olevan yhtälailla kivitettäviä, omien syntiensä vuoksi.
Mutta jos sinä siis väität, että lakia tulee noudattaa juuri kuten se on kirjoitettu, niin sinun ensin pitäisi pyytää uskonveljiäsi kivittämään sinut itsesi, syntiesi vuoksi !Jos Jeesus ei kivittänyt avionrikkojaa, ei meidänkään tarvitse. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että lakiliitto on lakkautettu? Ei missään, Jeesus sanoo että laista ei katoa pieninkään piirto: "Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut." Mt. 5:18
- sokeako.olet
Kristitty.net kirjoitti:
Jos Jeesus ei kivittänyt avionrikkojaa, ei meidänkään tarvitse. Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että lakiliitto on lakkautettu? Ei missään, Jeesus sanoo että laista ei katoa pieninkään piirto: "Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut." Mt. 5:18
Oletko sokea vai etkö ole Raamattuasi lukenut ?
Hepr. 8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; sokeako.olet kirjoitti:
Oletko sokea vai etkö ole Raamattuasi lukenut ?
Hepr. 8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi;Itse olet sokea, et huomaa mitä Jeesus sanoo: "Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut." Mt. 5:18
- SeuratkaaHäntä
täytä.koko.laki kirjoitti:
Mutta jos sinä siis väität, että lakia tulee noudattaa juuri kuten se on kirjoitettu, niin sinun ensin pitäisi pyytää uskonveljiäsi kivittämään sinut itsesi, syntiesi vuoksi !Nouse sinä, LS, jo ylös kasteen haudasta! Toki olisi sinun sinne jo astuttavakin, osoittaen kuuliaisuutta Herralle Jeesuksellesi? Eikä millekään lahkolle tai luopiokirkkokunnalle...Siunattua Pääsiäisaikaa! Lempein mielin, Totuudessa!
- aikapysähtyä
Kristitty.net kirjoitti:
Itse olet sokea, et huomaa mitä Jeesus sanoo: "Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut." Mt. 5:18
Et ymmärrä mitä Jeesus tarkoittaa. Hän täytti lain. Hän on vanhurskautemme. Nyt et elä Pyhässä Hengessä vaan lihassasi ja mietit erilaisia kohtia mitä voit pitää ja mitä et voi pitää. Jos antaisit Jeesuksen vallita itseäsi, näkisit että Hän elää Sanansa mukaan, ottaen huomioon myös UT:n. Esim. saat syödä porsaan lihaa, sinun ei tarvitse uhrata eläimiä. Jeesus sanoi ruoat puhtaaksi ja Jumala ilmoitti asian myös Pietarin kautta. Et ota huomioon kaikkea mitä Jumala sanoo UT:ssa ja siksi tartut vain tiettyihin jakeisiin niitä ymmärtämättä. Kompastut Jumalan Sanaan. Jos yrität itse suorittaa uskoasi, vaikka kuinka vanhurskaalta toimintasi kuulostaisi, elät lihassa ja sen loppu on kadotus. Vain jos annat Jeesuksen itsessäsi hallita sinua ja seuraat Häntä ja Hän tekee Hänen tekojansa sinussa, tällöin pysyt uskossa, pysyt Herrassa. Nyt kannattaisi todella etsiä Jumalan tahtoa - mitä Jeesus haluaa sinun kauttasi tehdä. Koska tällä hetkellä seuraat lihaasi etkä ymmärrä Jumalan Sanaa. Esim. sinun sapatti-väitöksesi esim. siitä ettei saa sytyttää tulta on täysin vastoin Jumalan Sanaa, koska UUDESSA LIITOSSA Jeesuksessa on sapatinlepo, eli lepäät omista töistäsi ja Hän tekee tekonsa sinussa, JOS sen sallit. Puhut paljon 10 käskystä, mutta et ota huomioon koko lakia. Et pysty sitä täyttämään. UT:ssa vahvistetaan kuka on vanhurskautemme ja jos Vanhurskas sinussa tekee tekonsa, elät Hänen tahdossaan. Jeesus on vanhurskautemme. Muuta vanhurskautta meillä ei ole. On siis annettava Hänen olla elämän Herra, annettava Hänen hallita sinua. Silloin myös Pyhä Henki tuo sinulle todellisen synnin tunnon jos teet jotain Hänen Sanaansa vastaan. Pyhä Henki, Jeesus sinussa, avaa Sanan sinulle, jos niin tahdot. Koen ettet itsekään enää ymmärrä mitä puhut. Kaikkien ihmisten ongelma on ylpeys. Olen itsekin ennen ollut lain alla, ja vein eteenpäin väärää evankeliumia. Pakko oli nöyrtyä kun Herra näytti etten luottanut enää Hänen sovitustyöhönsä vaan omavanhurskauteeni. Etsi totuutta. Nyt levität väärää evankeliumia, ja se on VAKAVA asia. Raamattu sanoo, että joka toista evankeliumia tuo on kirottu. Eli please... etsi totuutta, tutki Raamattua ja usko myös kaikki mitä Jumala Uudessa Testamentissa sanoo. Etsi ymmärrystä. Uskon, että nyt pelkosi vie sinua eteenpäin ja haluat pysyä lain käskyissä, sellaisissakin, jotka eivät enää päde. Sinun luottosi ei ole Herrassa, ja jos se ei ole Herrassa, olet väärällä tiellä. Hän on tie, totuus ja elämä. Hän on vanhurskaus, Hän on vanhurskautemme. Kun Hän on uskovassa, uskova on pyhitetty Hänen takiaan. Anna Jeesuksen elää sinussa ja tehdä kauttasi Hänen tahtonsa. Silloin tulet ymmärtämään myös Hänen Sanansa eikä saatana saa sinua elämään enää omavanhurskaasti.
- aikapysähtyä
aikapysähtyä kirjoitti:
Et ymmärrä mitä Jeesus tarkoittaa. Hän täytti lain. Hän on vanhurskautemme. Nyt et elä Pyhässä Hengessä vaan lihassasi ja mietit erilaisia kohtia mitä voit pitää ja mitä et voi pitää. Jos antaisit Jeesuksen vallita itseäsi, näkisit että Hän elää Sanansa mukaan, ottaen huomioon myös UT:n. Esim. saat syödä porsaan lihaa, sinun ei tarvitse uhrata eläimiä. Jeesus sanoi ruoat puhtaaksi ja Jumala ilmoitti asian myös Pietarin kautta. Et ota huomioon kaikkea mitä Jumala sanoo UT:ssa ja siksi tartut vain tiettyihin jakeisiin niitä ymmärtämättä. Kompastut Jumalan Sanaan. Jos yrität itse suorittaa uskoasi, vaikka kuinka vanhurskaalta toimintasi kuulostaisi, elät lihassa ja sen loppu on kadotus. Vain jos annat Jeesuksen itsessäsi hallita sinua ja seuraat Häntä ja Hän tekee Hänen tekojansa sinussa, tällöin pysyt uskossa, pysyt Herrassa. Nyt kannattaisi todella etsiä Jumalan tahtoa - mitä Jeesus haluaa sinun kauttasi tehdä. Koska tällä hetkellä seuraat lihaasi etkä ymmärrä Jumalan Sanaa. Esim. sinun sapatti-väitöksesi esim. siitä ettei saa sytyttää tulta on täysin vastoin Jumalan Sanaa, koska UUDESSA LIITOSSA Jeesuksessa on sapatinlepo, eli lepäät omista töistäsi ja Hän tekee tekonsa sinussa, JOS sen sallit. Puhut paljon 10 käskystä, mutta et ota huomioon koko lakia. Et pysty sitä täyttämään. UT:ssa vahvistetaan kuka on vanhurskautemme ja jos Vanhurskas sinussa tekee tekonsa, elät Hänen tahdossaan. Jeesus on vanhurskautemme. Muuta vanhurskautta meillä ei ole. On siis annettava Hänen olla elämän Herra, annettava Hänen hallita sinua. Silloin myös Pyhä Henki tuo sinulle todellisen synnin tunnon jos teet jotain Hänen Sanaansa vastaan. Pyhä Henki, Jeesus sinussa, avaa Sanan sinulle, jos niin tahdot. Koen ettet itsekään enää ymmärrä mitä puhut. Kaikkien ihmisten ongelma on ylpeys. Olen itsekin ennen ollut lain alla, ja vein eteenpäin väärää evankeliumia. Pakko oli nöyrtyä kun Herra näytti etten luottanut enää Hänen sovitustyöhönsä vaan omavanhurskauteeni. Etsi totuutta. Nyt levität väärää evankeliumia, ja se on VAKAVA asia. Raamattu sanoo, että joka toista evankeliumia tuo on kirottu. Eli please... etsi totuutta, tutki Raamattua ja usko myös kaikki mitä Jumala Uudessa Testamentissa sanoo. Etsi ymmärrystä. Uskon, että nyt pelkosi vie sinua eteenpäin ja haluat pysyä lain käskyissä, sellaisissakin, jotka eivät enää päde. Sinun luottosi ei ole Herrassa, ja jos se ei ole Herrassa, olet väärällä tiellä. Hän on tie, totuus ja elämä. Hän on vanhurskaus, Hän on vanhurskautemme. Kun Hän on uskovassa, uskova on pyhitetty Hänen takiaan. Anna Jeesuksen elää sinussa ja tehdä kauttasi Hänen tahtonsa. Silloin tulet ymmärtämään myös Hänen Sanansa eikä saatana saa sinua elämään enää omavanhurskaasti.
Ja jotta sinä tai kukaan ei ymmärrä väärin, uskovan ei tietystikään tule harjoittaa syntiä, koska jos ei tee parannusta ja anna Jeesuksen olla elämän Herra, sen tien loppu on kadotus. Mutta uskovan ei tule elää omavanhurskaasti eli lihassaan suorittaa omia tekojaan, vaikka ne kuulostaisivat kuinka hyviltä.
UT:ssa vahvistetaan kaikki. Ongelma on nyt se, että olet kiinni sellaisissa säädöksissä, joita ei tarvitse enää pitää. Uuden Liiton aikaan saa syödä esim. porsaan lihaa. Kun Jeesus hallitsee sinua, näet mikä on Hänen tahtonsa, ja se on Hänen Sanansa mukaan. Silloin näet myös, mikä ei enää päde ja mikä pätee.
Anna Jeesuksen hallita sinua itsessäsi Pyhän Henkensä kautta. Meidän tulisi tuntea Jeesus itsessämme koetellaksemme olemmeko uskossa. Ja meidän tulee antaa Hänen vallita meitä. Vain se mikä tulee Herralta on hedelmällistä. On paljon uskovia jotka tekevät paljon asioita, mutta täysin omassa lihassaan, eivät Herran Pyhässä Hengessä. Tällöin he myös seuraavat vääriä henkiä. Täyttä huuhaata. Se että olemme Kristuksessa ei anna meille oikeutta rikkoa lakia eli tehdä syntiä. Kaksi kirjoittajaa yllä sanoo että saa syödä porsaan lihaa. Raamattu ei missään kohden anna lupaa syödä saastaisia eläimiä!
“Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen.” (Mt. 15:11) Tässä Matteuksen evankeliumin kohdassa fariseukset syyttävät opetuslapsia pesemättömin käsin syömisestä. Jeesuksen opetus aiheesta on: “pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä.” Mt. 15:20 Mikäli Jeesus todella opetti, että kaikki ruoka on puhdasta, Pietari ei saanut sitä memoa, sillä Apostolien tekojen kymmenennessä luvussa Pietari toteaa “En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista.” Apt. 10:14 Olisi merkillistä, jos Jeesuksen opetuslapsi ei olisi ymmärtänyt mestarinsa opetusta tässä asiassa. Näyssä Pietarin eteen lasketaan taivaasta vaate, jolla on kaikenlaisia eläimiä, puhtaita ja epäpuhtaita. Taivaalta kuuluu ääni ”Nouse Pietari, teurasta ja syö. Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi” Apt. 10:13,15 . Näky toistuu kolme kertaa, eikä Pietari ymmärrä sitä. Näyn kirjaimellinen tulkinta, että kaikki elävä ravinto kelpaa syötäväksi, on Pietarin mielessä siis mahdoton. Vasta Korneliuksen ovella Pietari ymmärtää näyn vertauskuvallisen merkityksen: “mutta minulle Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi enkä saastaiseksi.” Apt. 10:28
Markuksen evankeliumin kohta 7:19 "Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi." ei löydy alkutekstistä, vaan on kääntäjien lisäys.
- 8357
Unohdatte että Toora ja sen noudattaminen ei ole juutalaisuudessa mikään pääsylippu taivaaseen, vaan ainoastaan järjestelmä maallisten asioiden hoitamiseksi mahdollisimman hyvin. Kukaan ei sitä noudata täydellisesti mutta siksi oli olemassa rangaistusmääräykset ja uhrikäytännöt.
Psalmeissa on laista eli Toorasta pelkkää ylistystä, missään kohtaa ei Tooraa kuvata raskaaksi taakaksi tai orjuuden ikeeksi:
"Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät." (Ps. 19:7,8)
Psalmi 119 on 176 jaetta pelkkää lain ylistystä:
14: Minä iloitsen sinun todistustesi tiestä, niinkuin kaikkinaisesta rikkaudesta.
15: Minä tutkistelen sinun asetuksiasi ja katselen sinun polkujasi.
16: Minä iloitsen sinun käskyistäsi enkä sinun sanaasi unhota.
34: Anna minulle ymmärrys ottaakseni sinun laistasi vaarin ja noudattaakseni sitä kaikesta sydämestäni.
44: Minä tahdon alati noudattaa sinun lakiasi, aina ja iankaikkisesti.
47: Minä iloitsen sinun käskyistäsi, jotka ovat minulle rakkaat.
48: Minä kohotan käteni sinun käskyjesi puoleen, jotka ovat minulle rakkaat, ja tutkistelen sinun säädöksiäsi.
54: Sinun käskysi ovat minun ylistysvirteni minun muukalaisuuteni majassa.
60: Minä riennän viivyttelemättä noudattamaan sinun käskyjäsi.
72: Sinun suusi laki on minulle kalliimpi kuin tuhannet kappaleet kultaa ja hopeata.
92: Ellei sinun lakisi olisi ollut minun iloni, olisin menehtynyt kurjuuteeni.
97: Kuinka sinun lakisi onkaan minulle rakas! Kaiken päivää minä sitä tutkistelen.
165: Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi, eikä heille kompastusta tule.
174: Minä ikävöitsen pelastusta sinulta, Herra, ja sinun lakisi on minun iloni.- Usko.Toivonen
Jeesuksen palvelija apostoli Paavali todistaa:
13. emmekä tee niinkuin Mooses, joka pani peitteen kasvoillensa, etteivät Israelin lapset näkisi sen loppua, mikä on katoavaista.
14. Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.
15. Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
16. mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.
17. Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
( 2. Kor. 3. )
Saulus tarsolainen sanoi noudattaneensa lakia prikulleen, mutta
uutena luomuksena Kristuksessa sanoi olleensa syntisistä suurin.- Usko.Toivonen
Ja olemmeko lakia noudattamalla sitten syntisistä suurimpia?
- älä.vääristele
Kristitty.net kirjoitti:
Jos kerran Paavali noudatti lakia, eikö meidänkin tulisi?
Mitä Paavali sanoo suhteestaan lakiin ja juutalaisuuteen:
20 ja olen ollut juutalaisille IKÄÄNKUIN juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille IKÄÄNKUIN lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
Siis Paavali noudatti lakia ja juutalaisten säädöksiä vain siksi, että voisi edes joitakin pelastaa !
Paavali siis oli vapaa, mutta ei käyttänyt sitä vapautta hyväkseen, ja syy oli siis se, että sen kautta hän pystyi yhä vapaanakin julistamaan evankeliumia synagoogissa ja juutalaisille, muuten olisivat ovat sulkeutuneet !!!! älä.vääristele kirjoitti:
Mitä Paavali sanoo suhteestaan lakiin ja juutalaisuuteen:
20 ja olen ollut juutalaisille IKÄÄNKUIN juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille IKÄÄNKUIN lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;
Siis Paavali noudatti lakia ja juutalaisten säädöksiä vain siksi, että voisi edes joitakin pelastaa !
Paavali siis oli vapaa, mutta ei käyttänyt sitä vapautta hyväkseen, ja syy oli siis se, että sen kautta hän pystyi yhä vapaanakin julistamaan evankeliumia synagoogissa ja juutalaisille, muuten olisivat ovat sulkeutuneet !!!!Jos Paavali noudatti lakia vain pelastaakseen juutalaisia, olisi hän voinut rikkoa lakia pakanoiden keskuudessa. Paavalin todistus on kuitenkin, että hän ei missään kohtaa rikkonut lakia: ”Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan” (Apt. 25:8) On puhdasta spekulaatiota vailla mitään perusteita väittää että Paavali noudatti lakia vain pelastaakseen juutalaisia.
- Usko.Toivonen
Tuossahan tuo edellisessä kommentissa on aivan selkeästi sanottu.
Paavali teki enemmän töitä Kristukselle kuin kukaan toinen, mutta Paavali sanoi, ettei hän itse tee, vaan Jumalan armo hänessä.
Paavali kilvoitteli voittaakseen sieluja Kristukselle.
Hän ei ollut lakivouhottaja.
Ja sanoipa Pietarillekin suoraan päin naamaa, kun Pietari liittyi lakihenkisten joukkoon Antiokiassa.
Paavali noudatti lakia, mutta oli omien sanojensa mukaan syntisistä suurin, silloin kun noudatti lakia ihmislähtöisesti.
Uutena luomuksena Paavali toteaa " itse en ole lain alainen ".
Lainnoudattaja Saulus oli syntisistä suurin, kuinka se on mahdollista? - KiitosHerrallePaavalista
Ehkäpä hän oli päästänyt sydämensä kovettumaan sekä ylpeydessään sokaistui (Damaskon tiellä)?
- ristiriitaista.oppia
Tällä nikillä "Kristitty.net" on aivan sekava ja ristiriitainen oppi !
Ensin hän sanoo, että koko laki pitää pitää ja sitä noudattaa eli toora eli vanha liitto on voimassa.
Mutta hän itse ei uhraa eläin ja ruokauhreja, vaikka se laki ne selvästi määrää, eli hän on ristiriidassa oman oppinsa kanssa !
Lain mukaan hänen pitäisi siis myös kivittää esim. haureudesta kiinni saadut.
Jos hän onnistuisi yhden kivittämään hengiltä ja sitten istusi vankilassa elinkautista, niin siinä olisi aikaa sitten mietttiä sitä, että oliko se lakiliitto voimassa vai ei !
Siis ihan sekavaa on koko touhu ja oppi, eli pakanauskovien pitäisi noudattaa sitä lakiliittoa, mutta hänen itsensä ei, eli hän voi itse valikoida sen, mitä lakiliitosta hän haluaa noudattaa ja mitä ei.
Vaikka hän siis opettaa, että KOKO laki on pidettävä, eli kaikki mitä toorassa(5 Mooseksen kirjaa) sanotaan !
Siis niin on sekavaa, että ei mittaa eikä määrää !Jeesus ei kivittänyt avionrikkojaa, ja noudatti silti Mooseksen lakia, näin ei siis meidänkään tarvitse kivittää lainrikkojia. Uhreja on mahdoton uhrata ilman temppeliä. Meidän tulee noudattaa Tooraa niin hyvin kuin nykytilanteessa on mahdollista.
- ristiriitaista.oppia
Kristitty.net kirjoitti:
Jeesus ei kivittänyt avionrikkojaa, ja noudatti silti Mooseksen lakia, näin ei siis meidänkään tarvitse kivittää lainrikkojia. Uhreja on mahdoton uhrata ilman temppeliä. Meidän tulee noudattaa Tooraa niin hyvin kuin nykytilanteessa on mahdollista.
Älä nyt ihan sekavaksi ala !
Ensin sanot, että KOKO lakiliitto pitää pitää ja noudattaa !
Sitten selittelet, että ei sitä voikkaan noudattaa kokonaan, vaan vain joltain osin !
Puhut ja opetat itse itseäsi vastaan, sillä sanoit että koko toora pitää pitää !
Niin ja että se on kokonaisuudessaan ikuinen säädös.
Ei ikuista säädöstä voi noudattaa vain osin, sitä pitää noudattaa kokonaan .
Eli kysyn uudestaan !
TULEEKO TOORAA NOUDATTAA VAI EI ???
Et voi poimia rusinoita pullasta, vaan se on joko tai !!!
Tätähän sinä itse meille pakana uskoville yrität paasata ! ristiriitaista.oppia kirjoitti:
Älä nyt ihan sekavaksi ala !
Ensin sanot, että KOKO lakiliitto pitää pitää ja noudattaa !
Sitten selittelet, että ei sitä voikkaan noudattaa kokonaan, vaan vain joltain osin !
Puhut ja opetat itse itseäsi vastaan, sillä sanoit että koko toora pitää pitää !
Niin ja että se on kokonaisuudessaan ikuinen säädös.
Ei ikuista säädöstä voi noudattaa vain osin, sitä pitää noudattaa kokonaan .
Eli kysyn uudestaan !
TULEEKO TOORAA NOUDATTAA VAI EI ???
Et voi poimia rusinoita pullasta, vaan se on joko tai !!!
Tätähän sinä itse meille pakana uskoville yrität paasata !Kyllä koko Toora tulee noudattaa. Se että emme voi tällä hetkellä uhrata temppelissä, ei tarkoita etteikö Tooraa voisi muilta osin noudattaa. Meidän tulee siis noudattaa Tooraa niin hyvin kuin nykyisellään on mahdollista. Ei tässä ole mitään ristiriitaa.
Kristityt ovat niitä jotka poimivat rusinoita pullasta, poimiessaan Toorasta mukavia käskyjä ja jättäessään omasta mielestään hankalat käskyt noudattamatta.- ristiriitaista.oppia
Kristitty.net kirjoitti:
Kyllä koko Toora tulee noudattaa. Se että emme voi tällä hetkellä uhrata temppelissä, ei tarkoita etteikö Tooraa voisi muilta osin noudattaa. Meidän tulee siis noudattaa Tooraa niin hyvin kuin nykyisellään on mahdollista. Ei tässä ole mitään ristiriitaa.
Kristityt ovat niitä jotka poimivat rusinoita pullasta, poimiessaan Toorasta mukavia käskyjä ja jättäessään omasta mielestään hankalat käskyt noudattamatta.Juurijhan itse nyt väität, että olosuhteet vaikuttavat siihen, noudatatko tooraa vai et !
Eihän Jumalan tahdon noudattaminen voi olla olosuhteista kiinni, vaan ne olosuhteet pitää korjata heti !
Toora sanoo myös selvästi, että haureelliset tulee sinun kivittää !
Joh. 8:5 Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?"
5. Moos. 13:10 Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
5. Moos. 17:5 niin vie se mies tai se nainen, joka on sellaisen pahan tehnyt, porttiesi edustalle-se mies tai se nainen-ja kivitä heidät kuoliaaksi.
Joten jos ja kun väität noudattavasi tooraa, niin sinua ei mikään voi estää lain mukaan kivittämmästä !
Onko toora siis KOKONAAN voimassa yhä ? ristiriitaista.oppia kirjoitti:
Juurijhan itse nyt väität, että olosuhteet vaikuttavat siihen, noudatatko tooraa vai et !
Eihän Jumalan tahdon noudattaminen voi olla olosuhteista kiinni, vaan ne olosuhteet pitää korjata heti !
Toora sanoo myös selvästi, että haureelliset tulee sinun kivittää !
Joh. 8:5 Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?"
5. Moos. 13:10 Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
5. Moos. 17:5 niin vie se mies tai se nainen, joka on sellaisen pahan tehnyt, porttiesi edustalle-se mies tai se nainen-ja kivitä heidät kuoliaaksi.
Joten jos ja kun väität noudattavasi tooraa, niin sinua ei mikään voi estää lain mukaan kivittämmästä !
Onko toora siis KOKONAAN voimassa yhä ?Tietysti Toora on kokonaan voimassa. Jeesus ei kivittänyt avionrikkojaa, miksi?
- MissäOletKirjoilla
Jeesus tuli Armon kanssa.
Ensi kerralla Hänellä ollee TuomioKirjat avattuna...
- oikeaTooranpalvelija
Te pakanat: teillä ei ole mitään oikeutta Tooraan.
Pysykää siis poissa tästä keskusteluketjustakin. Tässä keskustelevat vain syntyperäiset juutalaiset.
Te pakanat, ette ymmärrä Toorasta yhtään mitään, ette ainuttakaan sanaa.- herää.jo
Tämä on palsta jossa on tarkoitus keskustella helluntailaisuudesta, menkää itse sinne juutalais palstallenne riehumaan Tooranne kanssa !
- tästä.aikaa
herää.jo kirjoitti:
Tämä on palsta jossa on tarkoitus keskustella helluntailaisuudesta, menkää itse sinne juutalais palstallenne riehumaan Tooranne kanssa !
Kuka se kertoikaan tällä palstalla, että juutalaiset tulevat lopunaikona evankelioimaan.
Jeesuksen käskyt ovat paljon vaikeammat, ei saisi erota, ei saisi mennä naimisiin pitäisi olla neitsytmies, pitäisi luopua isästä ja äidistä, siskoista ja veljistä, vaimoista ja lapsista, taloista ja pelloista, jakaa omaisuus köyhille, ja tulla itse köyhäksi, että ne joille on luovuttanut saisiavat auttaa. Ihan pöhköä.
Eikä jeesus voi antaa anteeksi sitä, että vaimo on pettänyt, se on tietysti aviomiehen asia antaa anteeksi tai olla antamatta, kai senkin nyt jokainen tajuaa.
Eikä vaimon kivitys kuulu sivullisille muualla, kuin islamissa.
Eikä Tooraa noudateta kirjaimellisesti, ei se muuten olisi opetuksen kirja, siellä on kompastuskivia, pauloja ja ansoja. Lisäksi jo alussa rakennttiin lainarkun päälle armoistuin, tai Jumala käski rakentaa ja sanoi: Siinä minä ilmestyn sinulle Armoistuimella.
- PasiToivonen
>>Jeesus ei kivittänyt avionrikkojaa, ja noudatti silti Mooseksen lakia, näin ei siis meidänkään tarvitse kivittää lainrikkojia.>>
Jeesus ei noudattanut Mooseksen lakia.
Juutalaiset tekivät oikein tuomitessaan Jeesuksen.Jos Jeesus rikkoi Mooseksen lakia, hän ei voinut olla virheetön karitsa, synnitön uhri meidän puolestamme.
- AlfaOmegaLoppuSanat
ja; Hänelle on annettu KAIKKI VALTA taivaassa ja maanpäällä!
- PasiToivonen
Trotski teki oikein tapattaessaan vääräuskoisia.
- obh123
36. "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37. Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Matt. 22:36-40
Ilmeisesti rakastat lähimmäisiä kuin itseäsi. Eli pidät itse kaikki käskyt. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään lain.
Apostolien teoissa luvussa 15 puhutaan siitä kuinka apostoleille tuli propleemo siitä tulisiko pakanakäännynnäisten ympärileikkauttaa itsensä, sekä noudattaa kaikkea sitä mitä juutalaiset olivat ottaneet noudattaakseen ja jota Jeesuksen seuraajatkin noudatti. He vastasivat:
28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!" Ap. t. 15:28,29Minkä takia Jaakob lausuu: "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." Apt. 15:21?
- obh123
Kristitty.net kirjoitti:
Minkä takia Jaakob lausuu: "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." Apt. 15:21?
Koska Moosekselle ilmeisesti sitten on todistajat joka kaupungissa ammoisista ajoista asti. Apostolit eivät Pyhässä Hengessä kieltäneet noudattamasta Mooseksen lakia vaan päättivät huojentaa pakanakäännynnäisten taakkaa:
10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? " Apt. 15:10
Jeesus sanoo että kuka purkaa yhdenkin käskyn, on vähäisin taivasten valtakunnassa. Se joka niitä opettaa on suuri. Kuka haluaa olla pieni taivasten valtakunnassa. Monet ensimmäiset tulee viimeiseksi ja viimeiset ensimmäisiksi. Ellet itse noudata lakia, olet tekopyhä.
Jeesus opettaa että pitäkää laki kuten fariseukset opettaa mutta älkää tehkö kuten he, eli pistä taakkoja muille mutta itse eivät niihin koskekkaan. Eikö risti ole aika raskas, sitä eivät kuitenkaan juutalaiset ole asettaneet teille, vaan jeesus. Minä heitin sen jo aikaa sitten ja on ihmeen kevyt olo.
- obh123
fari.g kirjoitti:
Eikö risti ole aika raskas, sitä eivät kuitenkaan juutalaiset ole asettaneet teille, vaan jeesus. Minä heitin sen jo aikaa sitten ja on ihmeen kevyt olo.
Armo riittää. Kenenkään ei tarvitse naulata itseään ristille. Sen kyllä tekee muut kun vaan haluaa olla uskollinen Jeesukselle.
Paavali puhuu roomalaiskirjeessa itsensä ristiinnaulitsemisesta näin:
5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
Room. 6:5-8 obh123 kirjoitti:
Koska Moosekselle ilmeisesti sitten on todistajat joka kaupungissa ammoisista ajoista asti. Apostolit eivät Pyhässä Hengessä kieltäneet noudattamasta Mooseksen lakia vaan päättivät huojentaa pakanakäännynnäisten taakkaa:
10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? " Apt. 15:10
Jeesus sanoo että kuka purkaa yhdenkin käskyn, on vähäisin taivasten valtakunnassa. Se joka niitä opettaa on suuri. Kuka haluaa olla pieni taivasten valtakunnassa. Monet ensimmäiset tulee viimeiseksi ja viimeiset ensimmäisiksi. Ellet itse noudata lakia, olet tekopyhä.
Jeesus opettaa että pitäkää laki kuten fariseukset opettaa mutta älkää tehkö kuten he, eli pistä taakkoja muille mutta itse eivät niihin koskekkaan.>> Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? " Apt. 15:10 <<
Raamatussa ei Mooseksen lakia missään kohtaa kuvata raskaaksi ikeeksi. Ies tässä jakeessa ei siis viittaa Mooseksen lakiin. ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’” (5. Moos. 30:11-13)
”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)- obh123
Kristitty.net kirjoitti:
>> Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? " Apt. 15:10 <<
Raamatussa ei Mooseksen lakia missään kohtaa kuvata raskaaksi ikeeksi. Ies tässä jakeessa ei siis viittaa Mooseksen lakiin. ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’” (5. Moos. 30:11-13)
”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)Koko luku. Apt. 15
Ja Juudeasta tuli sinne muutamia, jotka opettivat veljiä: "Ellette ympärileikkauta itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua."
2. Kun siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä vastaan, niin päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä tuli mennä tämän riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö Jerusalemiin.
3. Niin seurakunta varusti heidät matkalle, ja he kulkivat Foinikian ja Samarian kautta ja kertoivat pakanain kääntymyksestä ja ilahuttivat sillä suuresti kaikkia veljiä.
4. Ja kun he saapuivat Jerusalemiin, niin seurakunta ja apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan; ja he kertoivat, kuinka Jumala oli ollut heidän kanssansa ja tehnyt suuria.
5. Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia."
6. Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.
7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin,
9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
11. Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
12. Niin koko joukko vaikeni, ja he kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, kuinka suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanain keskuudessa heidän kauttansa.
13. Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
14. Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
15. Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
16. 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
17. että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
18. mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista.'
19. Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
21. Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
22. Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa;
23. ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
24. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
25. niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
26. jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
30. Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen.
31. Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.
Eli kyllä tässä selvästi viitataan lakiin. Jeesus oli Pyhä ja synnitön ja täytti lain. Meidän tulee rakastaa lähimmäistä kuten itseämme. Siinä on kaikki laki ja profeetat meille. Laissa meidät todetaan syntisiksi ja armossa saamme anteeksi. Kukaan ei kykene täyttämään lakia paitsi Jeesus.
On lainkohtia jotka ovat suhteessa edellä mainittuun Jumalan kultaiseen sääntöön relevantimpia kuin toiset, kuten älä varasta vs. pue kahdenlaisista langoista ommeltuja vaatteita.
Eli puetko sinä kahdenlaisista langoista neulottuja vaatteita yllesi jos kaikki on yhtä relevanttia lähimmäisellekkin? obh123 kirjoitti:
Koko luku. Apt. 15
Ja Juudeasta tuli sinne muutamia, jotka opettivat veljiä: "Ellette ympärileikkauta itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua."
2. Kun siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä vastaan, niin päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä tuli mennä tämän riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö Jerusalemiin.
3. Niin seurakunta varusti heidät matkalle, ja he kulkivat Foinikian ja Samarian kautta ja kertoivat pakanain kääntymyksestä ja ilahuttivat sillä suuresti kaikkia veljiä.
4. Ja kun he saapuivat Jerusalemiin, niin seurakunta ja apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan; ja he kertoivat, kuinka Jumala oli ollut heidän kanssansa ja tehnyt suuria.
5. Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia."
6. Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.
7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin,
9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
11. Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
12. Niin koko joukko vaikeni, ja he kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, kuinka suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanain keskuudessa heidän kauttansa.
13. Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
14. Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
15. Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
16. 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
17. että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
18. mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista.'
19. Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
21. Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
22. Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa;
23. ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
24. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
25. niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
26. jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
30. Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen.
31. Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.
Eli kyllä tässä selvästi viitataan lakiin. Jeesus oli Pyhä ja synnitön ja täytti lain. Meidän tulee rakastaa lähimmäistä kuten itseämme. Siinä on kaikki laki ja profeetat meille. Laissa meidät todetaan syntisiksi ja armossa saamme anteeksi. Kukaan ei kykene täyttämään lakia paitsi Jeesus.
On lainkohtia jotka ovat suhteessa edellä mainittuun Jumalan kultaiseen sääntöön relevantimpia kuin toiset, kuten älä varasta vs. pue kahdenlaisista langoista ommeltuja vaatteita.
Eli puetko sinä kahdenlaisista langoista neulottuja vaatteita yllesi jos kaikki on yhtä relevanttia lähimmäisellekkin?Apt 15 ei päätetty että Mooseksen laki ei enää kuulu pakanoille, se käy tekstistä selväksi, kun Jaakob sanoo "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
Raamatun käsky kieltää pukemasta pellavasta ja villasta kudottua vaatetta, muut sekoitukset käyvät. En tietenkään pue ylleni pellavasta ja villasta sekoitettua vaatetta ylleni. Miten sinä päätät mitkä käskyt ovat relevantteja ja mitkä eivät? Mututuntumalla?- obh123
Kristitty.net kirjoitti:
Apt 15 ei päätetty että Mooseksen laki ei enää kuulu pakanoille, se käy tekstistä selväksi, kun Jaakob sanoo "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."
Raamatun käsky kieltää pukemasta pellavasta ja villasta kudottua vaatetta, muut sekoitukset käyvät. En tietenkään pue ylleni pellavasta ja villasta sekoitettua vaatetta ylleni. Miten sinä päätät mitkä käskyt ovat relevantteja ja mitkä eivät? Mututuntumalla?Jo mainitsemani lisäksikö?
Tuli mieleen että kun on tullut uskoon ja käy kasteella niin silloin pyydetään Jumalalta hyvää omaatuntoa.
21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, - 1. Piet. 3:21
Jumala varmasti vaikuttaa minussakin senkin että joskus voin hyvällä omallatunnolla syödä sikaa ja toisinaan en. Se on joskus relevanttia kun halutaan olla hienotunteisia vieraita kohtaan, joskus sillä ei ole väliä.
Haluatko että alkaisin tarkistamaan vaatekertani kahdenlaisten lankalaatujen varalta? Käytännön neuvot ovat kalliita ja auttaa luomaan luottamusta hyvästä käytännöstä tai laista jos itsekkin noudattaa.
Niin sanotuilla fariseuksilla ( perushim) oli kaksi koulukuntaa, oli Hillelin ja Gamalielin oppisuunnat. Gamaliel oli jyrkkä ja ei niin ihmisystävällinen, lempeä, mutta Hillel oli toista maata, häneltä on mm. sanonta; "Älä tee toiselle sitä mitä et haluaisi itsellesi tehtävän. Siinä on kaikki, Toora ja profeetat."
"sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä."
Se on sanomattakin selvää, kuollut ei tee enää mitään muutakaan, miten sitten syntiä.- obh123
Koko luku ettei tule väärinkäsityksiä.
Room. 6
Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
2. Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
9. tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
10. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
11. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
12. Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
13. älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
14. Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
15. Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
16. Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
17. Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
18. ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
19. Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
20. Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
21. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.
22. Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
23. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. >> 14. Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
15. Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se! <<
Tässähän Paavali nimen omaan vahvistaa lain, emme saa tehdä syntiä, eli rikkoa lakia, vaikka olemmekin armon alla.- obh123
Kristitty.net kirjoitti:
>> 14. Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
15. Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se! <<
Tässähän Paavali nimen omaan vahvistaa lain, emme saa tehdä syntiä, eli rikkoa lakia, vaikka olemmekin armon alla.Olen samaa mieltä. EI saa tehdä syntiä. Kaikki laki on voimassa. Ongelmana vaan on se että kenet se pelastaa kun vähäisellä ajalla ja ajattelukyvyllä varustettu ihminen alkaa pistämään energiaansa lain täytön noudattamiseen.
Mielestäni evankeliumi on parempi lähtökohta koska se on Jumalan työ ja silloin ihmiselle jää aikaa tuottaa hengen hedelmiä. Jumala Jeesuksen sanoin on luvannut puhdistaa oksan joka tuottaa hedelmää että se tuottaisi enemmän.
Eikun uskomaan vaan Jeesukseen elävään Messiaaseen ja kasteelle pyytämään hyvää omaatuntoa Jumalalta ja Pyhää Henkeä niin eikö Jumala antaisi hyvää kun sitä häneltä pyydetään. obh123 kirjoitti:
Olen samaa mieltä. EI saa tehdä syntiä. Kaikki laki on voimassa. Ongelmana vaan on se että kenet se pelastaa kun vähäisellä ajalla ja ajattelukyvyllä varustettu ihminen alkaa pistämään energiaansa lain täytön noudattamiseen.
Mielestäni evankeliumi on parempi lähtökohta koska se on Jumalan työ ja silloin ihmiselle jää aikaa tuottaa hengen hedelmiä. Jumala Jeesuksen sanoin on luvannut puhdistaa oksan joka tuottaa hedelmää että se tuottaisi enemmän.
Eikun uskomaan vaan Jeesukseen elävään Messiaaseen ja kasteelle pyytämään hyvää omaatuntoa Jumalalta ja Pyhää Henkeä niin eikö Jumala antaisi hyvää kun sitä häneltä pyydetään.Meillä ei ole mitään syytä rikkoa Jumalan lakia vastaan. Evankeliumi ei ole vastoin lakia.
- obh123
Kristitty.net kirjoitti:
Meillä ei ole mitään syytä rikkoa Jumalan lakia vastaan. Evankeliumi ei ole vastoin lakia.
Yksi erittäinkin raamatullinen syy löytyy: vanha luonto. Voiko tästä puhua saattamatta syntistä lohdutetuksi sillä että hänen ei tarvitse olla synnitön?
Jeesus oli synnitön. Synnittömyys on Jumalan ominaisuus. Siksi hän lakinsakin kirjoitti meille. Jumala voi surmata ihmisen. Ihminen ei voi surmata ihmistä syyllistymättä syntiin. Kyseessä on uusi liitto joka tuli ihmiseksi lihaan tulleessa Jumalassa Jeesuksessa. Laki joka kirjoitetaan sydämiin. obh123 kirjoitti:
Yksi erittäinkin raamatullinen syy löytyy: vanha luonto. Voiko tästä puhua saattamatta syntistä lohdutetuksi sillä että hänen ei tarvitse olla synnitön?
Jeesus oli synnitön. Synnittömyys on Jumalan ominaisuus. Siksi hän lakinsakin kirjoitti meille. Jumala voi surmata ihmisen. Ihminen ei voi surmata ihmistä syyllistymättä syntiin. Kyseessä on uusi liitto joka tuli ihmiseksi lihaan tulleessa Jumalassa Jeesuksessa. Laki joka kirjoitetaan sydämiin.Laki joka on kirjoitettu sydämiimme uudessa liitossa on Mooseksen laki, jota meidän tulee noudattaa: ”Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini (Toorani) heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Jer. 31:33)
- obh123
Kristitty.net kirjoitti:
Laki joka on kirjoitettu sydämiimme uudessa liitossa on Mooseksen laki, jota meidän tulee noudattaa: ”Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini (Toorani) heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Jer. 31:33)
Tässäpä asiayhteys:
Jer. 31:31-34
31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä. obh123 kirjoitti:
Tässäpä asiayhteys:
Jer. 31:31-34
31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra.' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.Uudessa liitossa noudatetaan lakia, eli Tooraa:
”Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen, niin että he vaeltavat minun lakieni mukaan ja noudattavat minun säädöksiäni ja toimivat niiden mukaan ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.” (Hes. 11:19-20)- ymmäärätkö.itse
Kristitty.net kirjoitti:
Uudessa liitossa noudatetaan lakia, eli Tooraa:
”Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen, niin että he vaeltavat minun lakieni mukaan ja noudattavat minun säädöksiäni ja toimivat niiden mukaan ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.” (Hes. 11:19-20)Ymmärrätkö itse ollenkaan mitä tuossa kohdassa oikeasti sanotaan ?
Vaikuttaa siltä, että et !
7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta.
!!!
Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
!!!
10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
!!!
13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
!!! ymmäärätkö.itse kirjoitti:
Ymmärrätkö itse ollenkaan mitä tuossa kohdassa oikeasti sanotaan ?
Vaikuttaa siltä, että et !
7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta.
!!!
Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
!!!
10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
!!!
13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
!!!Ymmärrän oikein hyvin mitä tuossa sanotaan: "Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani." Eli uudessa liitossa laki eli Toora tulee ihmisen sydämeen, niin että hän noudattaa lakia ja pysyy siinä. Uudessa liitossa ei lakia ole kumottu millään tavalla.
- ymmäärätkö.itse
Kristitty.net kirjoitti:
Ymmärrän oikein hyvin mitä tuossa sanotaan: "Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani." Eli uudessa liitossa laki eli Toora tulee ihmisen sydämeen, niin että hän noudattaa lakia ja pysyy siinä. Uudessa liitossa ei lakia ole kumottu millään tavalla.
Selitätkö sen miten laki tulee ihmisen sydämeen ja sitten senkin, että miten se kirjoitetaan sinne mielleen ???
Odottelen vastaustasi !
- Uncharted5
Juutalaisuus on lakiuskonto. Juutalaiset eivät halunneet uskoa Jeesukseen koska odottivat inhimillisin silmin katsottuna suurta kuningasta. Jeesuksen lunastustyö teki vanhan liiton lain tyhjäksi ja päästi syntiset lain alta armon alle. Kristitty ei tarvitse uskoakseen lakia, pelkkä usko ja armo riittää. Tästä on esimerkkinä ristin ryöväri joka ei paljon laeista piitannut mutta kuitenkin uskoi jeesukseen. Juutalaiset eivät tätä armoa ilman omia hyviä töitä voi hyväksyä.
Väität että kristitty ei tarvitse lakia, miksi Jeesus sanoo: ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)
- Uncharted5
Fariseukset myös kysyivät Jeesukselta "Onko oikein maksaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän maksaa vai ei?" johon hän vastasi "anna keisarille mikä keisarille kuuluu ". Toki kristittyjen kuten muidenkin tulee noudattaa maallista lakia. Omilla töillä, ansioilla tai uskonnollisten lakien noudattamisella tai lampaiden uhrauksilla tai viljan polttaminen alttarilla ei ole jumalalle kelvollinen. Kuten Kainin omin käsin valmistettu maallinen uhri ei kelvannut jumalalle vaan Aabelin viaton uhrikaritsa kelpasi. Ihmisen hienoinkin oma työ on jumalalle kuin saastainen vaate, oikea usko tulee yksin armosta ilman ensimäistäkään ihmisen omaa työtä.
- armonkerjäläinen
Uncharted5 kirjoitti:
Fariseukset myös kysyivät Jeesukselta "Onko oikein maksaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän maksaa vai ei?" johon hän vastasi "anna keisarille mikä keisarille kuuluu ". Toki kristittyjen kuten muidenkin tulee noudattaa maallista lakia. Omilla töillä, ansioilla tai uskonnollisten lakien noudattamisella tai lampaiden uhrauksilla tai viljan polttaminen alttarilla ei ole jumalalle kelvollinen. Kuten Kainin omin käsin valmistettu maallinen uhri ei kelvannut jumalalle vaan Aabelin viaton uhrikaritsa kelpasi. Ihmisen hienoinkin oma työ on jumalalle kuin saastainen vaate, oikea usko tulee yksin armosta ilman ensimäistäkään ihmisen omaa työtä.
Sapatin ensisijainen merkitys on syvästi hengellinen. Sen yhteydessä viitataankin Jumalan Hengen inoittavaan ja siunaavaan toimintaan. Luuk. 4:14-19; Ilm. 1:10)
Uncharted5 kirjoitti:
>> oikea usko tulee yksin armosta ilman ensimäistäkään ihmisen omaa työtä. <<
"Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut." Jaak. 2:17- et.ymmärrä
Kristitty.net kirjoitti:
>> oikea usko tulee yksin armosta ilman ensimäistäkään ihmisen omaa työtä. <<
"Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut." Jaak. 2:17Sinä et ymmärrä sitä, että mistä ne teot tulevat !
Ne tulevat uskossa kuulemisesta, eikä lain määräyksestä eli lihan tekoina.
1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3 Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte? - Uncharted5
et.ymmärrä kirjoitti:
Sinä et ymmärrä sitä, että mistä ne teot tulevat !
Ne tulevat uskossa kuulemisesta, eikä lain määräyksestä eli lihan tekoina.
1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3 Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?Usko tunnetaan hedelmistään joita ovat rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Nämä tulevat uskon jälkeen.
Palatakseni juutalaisuuteen tai vaikkapa islamilaisuuteen. Molemmat ovat lakiuskontoja. On noudatettava lakeja, rukoiltava, luettava tooraa ja koraaneja. Ikään kuin tällä raskaalla työllä olisi lunastettava paikka paratiisissa. Sen sijaan kristillisyydessä ensisijaisena on aina kristuksen veriuhri jonka nimeen yksin armosta on syntimme sovitetut.
- PasiToivonen
>>Oikea usko tulee yksin armosta ilman ensimäistäkään ihmisen omaa työtä. >>
Ollaan armon alla. Voin ostaa pari pulloa viiniä. Kukaan ei kiellä. - armonkerjäläinen
Paavalin galatalaisille antaman opetuksen ydin on: "Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko." Hän puhuu tällöin siitä uskosta, joka ei tee mitättömäksi Jumalan lakia ja siitä rakkaudesta, joka pitää Jumalan käskyt, vieläpä hän sanoo, että Kristuksessa oleville on pääasia eli tärkeintä "Jumalan käskyjen pitäminen". Room. 3:31; 1 Joh. 5:3; 1 Kor. 7:19) Tämä pitää ymmärtää oikein, vain yksin armosta pelastumme.
- lakionristillä
Laki on naulittu ristille, ei sitä tarvitse enää uudessa liitossa noudattaa.
- armonkerjäläinen
Helluntaisaarnaaja Pekka Lattu kirjoitti aikoinaan: "Koko laki on ristille naulittu Dekalogi on loppunut" Kun saarna pöntöstä tällaista puhutaan, niin ei tarvitse ihmetellä, että laittomuus jatkuvasti kasvaa maailmassa.
armonkerjäläinen kirjoitti:
Helluntaisaarnaaja Pekka Lattu kirjoitti aikoinaan: "Koko laki on ristille naulittu Dekalogi on loppunut" Kun saarna pöntöstä tällaista puhutaan, niin ei tarvitse ihmetellä, että laittomuus jatkuvasti kasvaa maailmassa.
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'." (Mt. 7:21-23)
- Usko.Toivonen
Saulus tarsolainen ei omasta mielestään ollut laittomuuden tekijä,
hän noudatti tarkasti lakia.
Kun Saulus kohtasi Herran Jeesuksen, hän kuitenkin kysyi " kuka olet Herra?"
Ja uutena luomuksena hän sai ymmärryksen, " olin syntisistä suurin".
Kuinka lain noudattaja voi olla "syntisitä suurin"?
Kuinka lain noudattaja voi olla laittomuuden tekijä? - 4564565
Me olemme kaikki syntisiä, mutta eihän se tarkoita etteikö lakia tulisi pyrkiä noudattamaan mahdollisimman hyvin.
- Toorapyhäjuutalaisille
Ne jotka yrittävät varastaa juutalaisilta tooran, ovat varkaista kaikkein julmimpia.
Eikö Kristityille riitä Jeesus ja Uusi Testamentti opetuksineen.
Miksi teidän pitää yrittää varastaa Toora ja sitä pilkkaatte, kun että kaikkia 613 säädöstä noudata.
Valitkaa siis, joko Mooses tai Jeesus! Molempia ette voi seurata!On täysin mahdollista seurata Jeesusta ja noudattaa silti Tooraa. Jeesuksen opetus on että Toorasta ei katoa ainoakaan piirto. Kaikki opetuslapset ja apostolit seurasivat Jeesusta, mutta noudattivat silti Tooraa.
- eioletemppeliä
Tooraa ei ole mahdollista noudattaa, koska Jerusalemin temppeli on tuusan nuuskana.
Älkää siis meille satuja kertoko.Temppeli ei vaikuta millään tavalla esimerkiksi kymmenen käskyn noudattamiseen. Väittäisitkö että ei pidä noudattaa kymmentä käskyä, koska temppeliä ei enää ole? Tietysti noudatamme toorasta kaikkea mitä on mahdollista noudattaa.
- mooses123
Mooseksen laki on naulittu ristille ja siellä pysyy.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1354725
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä413253- 2392993
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?442578- 361784
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?271575Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411536- 161437
- 221421
- 231305