Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Paavalin+mukaan+me+olemme+oksastettu+Israeliin,+room+11+ja+ef++2.+Olemme+siis+lähellä+Israelia,+eli+heidän+porteissaan+todellakin.
Jos+nyt+et+usko+että+sapatti+on+myös+muukalaisille,+laitan+kertauksen+vuoksi:
Huomaa+että+israelilaisten+lisäksi+se+annettiin+myös+muukalaisille.+Huomaa+myös,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista:
”Ja+Jumala+päätti+seitsemäntenä+päivänä+työnsä,+jonka+hän+oli+tehnyt,+ja+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikesta+työstänsä,+jonka+hän+oli+tehnyt.+Ja+Jumala+siunasi+seitsemännen+päivän+ja+pyhitti+sen,+koska+hän+sinä+päivänä+lepäsi+kaikesta+luomistyöstänsä,+jonka+hän+oli+tehnyt."+(1.+Moos.+1:33,34)
Yleensäkin+Mooseksen+lain+mukaan:
"Sama+laki+ja+sama+oikeus+olkoon+sekä+teillä+että+muukalaisella,+joka+asuu+teidän+luonanne."+(4.+Moos.+15:16)
Myös+Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaista+varten:
”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)
22.03.2017 19:17
>>+Toivottavasti+et+todellakaan+tee+niin!+Sinähän+olisit+aivan+hirvittävä+ihminen!+Jokainen+joutuisi+pelkäämään+sinua.+<<
Jeesus+noudatti+Mooseksen+lakia+viimeistä+piirtoa+myöten,+oliko+hän+hirvittävä+ihminen?
22.03.2017 19:10
>>+voimme+todeta,+että+tämän+opin+looginen+johtopäätös+on,+ettei+yksikään+Kristusta+Itseään+tunnustanut+kristitty+2000+vuoden+aikana+ole+voinut+pelastua,+jos+hän+ei+ole+viettänyt+"sapattia".+<<
Kukaan+ei+ole+väittänyt,+että+vain+sapatin+viettäjät+voivat+pelastua.
>>+Meitä+on+2000+vuotta+petetty,+kun+meitä+apostolien+esimerkkiä+seuraten+on+johdettu+harhaan,+olemme+2000+vuoden+ajan+"viikon+ensimmäisenä+päivänä"+kokoontuneet+Herran+Ehtoolliselle.+<<
Amen.+Tätä+eksytystä+on+kestänyt+2000+vuotta,+mutta+kuten+viestien+määrästä+tällekin+foorumille+voi+päätellä,+asia+on+muuttumassa+nopeasti.
Voi+helposti+kuvitella+miten+sunnuntai+eksytys+on+alkanut,+"olemme+jo+100+vuotta+viettäneet+Herran+päivää...+Olemme+jo+200+vuotta...+Olemme+jo+400+vuotta...+Olemme+jo+600+vuotta..."
22.03.2017 19:03
Ei+ole+pakko+lukea+saati+kommentoida+näitä,+jos+ei+tykkää.
22.03.2017 18:59
>>+Eikö+jokaiselle+uskovalle+ole+selvää,+että+Jumalan+sana+pysyy+ikuisesti?+Tämäkin+seikka+on+sinulle+aika+hataraa,+huomasin.+<<
Näin+kirjoittaa+henkilö,+jonka+mielestä+kymmenen+käskyä+ei+ole+voimassa.+Huomaan+että+tyylisi+on+pehmentynyt,+et+enää+vinoile+muille+yhtä+ankarasti+kuin+ennen.+Pisteet+siitä.
22.03.2017 18:53
>>+Toisaalla+kirjoitit+(keskustelu+taisi+kadota+jonnekin)+<<
Antisemitistinen+ylläpito+poistaa+aina+aloitukseni,+riippumatta+siitä+mitä+kirjoitan.
>>++että+sapattina+kylmissä+maissa+ihmisten+tulee+lämmittää+koti+ennen+sapattia,+ja+laittaa+villasukat+jalkaan,+eikä+tehdä+sapattina+tulta.+Tämä+on+täysin+väärää+opetusta.+Luuletko+muuten,+että+-30+asteen+pakkasessa+riittää,+että+kämpän+lämmittää+edellisenä+päivänä?+<<
Minä+en+näitä+sääntöjä+keksi.+Raamatusta+ei+voi+poimia+käskyjä+mielivaltaisesti.+Jos+uskoo+että+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä"+(2.+Moos.+20:8)+on+voimassa,+täytyy+hyväksyä+myös:+"Älkää+sytyttäkö+tulta+sapatin+päivänä,+missä+asuttekin."+(2.+Moos.+35:3)
>>+Kuten+joku+ylempänä+kirjoitti,+haluat+orjuuttaa+muita.+Ihmiset,+jos+uskovat+opetustasi,+lähtevät+pois+armosta+<<
Jos+ihminen+hyväksyy+että+kymmenen+käskyä+on+voimassa,+miten+se+on+pois+armosta+lankeamista?+Jos+pitää+sapatin,+miten+ihmeessä+se+on+muka+pois+armosta+lankeamista?+Kyse+on+kymmenen+käskyn+noudattamisesta,+ei+mistään+muusta.
>>+Kuten+aiemmin+sanoin,+sapattia+rikottiin+jo+vanhassa+liitossa,+mutta+rikkojat+olivat+syyttömät,+koska+Jeesus+on+sapatin+Herra+(Matt.+12).+<<
Tämä+on+täysi+vale,+Jeesus+ei+sano+että+"sapattia+rikottiin+vanhassa+liitossa+ja+se+on+OK"+Et+ymmärrä+Jeesuksen+sanoja,+vääristelet+kirjoituksia.
22.03.2017 18:24
>>+Jos+perustat+uskonelämäsi+lakiin,+olet+velvollinen+pitämään+kaikki+613+käskyä.++Ei+lakia+voida+siivilöidä.+Se+täytyy+ottaa+kokonaisena.<<
Amen.
>>++Ei+lakia+kukaan+kykene+pitämään+omalla+voimalla.+<<
+”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)
Laki+ei+ole+raskas+taakka,+niin+kuin+usein+väitetään.
>>+Jeesus+itse+asiassa+kumosi+lain,+kun+hän+sanoi:+"Te+olette+kuulleet+sanotuksi+(Mooseksen+laissa):+'Silmä+silmästä+ja+hammas+hampaasta'.+Mutta+minä+sanon+teille:+älkää+tehkö+pahalle+vastarintaa;+vaan+jos+joku+lyö+sinua+oikealle+poskelle,+käännä+hänelle+toinenkin".+(Matteus+5:38-39)+<<
Jeesus+ei+tässä+kumoa+lakia,+vaan+kiristää+ruuvia,+tekee+laista+entistä+tiukemman.
>>+Uuden+testamentin+selkeä+linja+on:+"Sillä+Kristus+on+lain+loppu,+vanhurskaudeksi+jokaiselle,+joka+uskoo."+<<
Tuossa+jakeessa+kreikan+sana+telos+on+käännetty+virheellisesti+loppu,+se+tarkoittaa+täyttymystä+ja+päämäärää+-+Kristus+on+siis+lain+täyttymys,+ei+loppu.
>>+Teemmekö+siis+lain+MITÄTTÖMÄKSI+uskon+kautta?+Pois+se!+Vaan+me+vahvistamme+lain.+<<
Huomaa+että+Paavali+tässä+jakeessa+nimen+omaan+vahvistaa+lain.+Sitä+ei+ole+kumottu,+etkä+löydä+Raamatusta+ainuttakaan+kohtaa,+jonka+mukaan+laki+olisi+kumottu.
22.03.2017 18:14
Toistan+kysymykseni,+miksi+yhdeksää+käskyä+noudattava+kristitty+ei+ole+lain+alla,+mutta+jos+noudatat+kaikkia+kymmentä+käskyä,+olet+yhtäkkiä+lain+alla+ja+pystyttämässä+omavanhurskautta,+koska+vietät+sapattia?
22.03.2017 17:56
”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)
22.03.2017 17:54
>>+Kristityt+eivät+siis+noudata+Vanhan+liiton+lakeja,+vaan+uuden+liiton+lakia,+joka+lähtee+rakkauden+pohjalta,+ei+käskyjen+ja+kieltojen+pohjalta.+<<
"Jos+te+minua+rakastatte,+niin+te+pidätte+minun+käskyni."+(Joh+14:15)
”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
Jeesuksen+opetuksen+mukaan+kristityn+tulee+noudattaa+"vanhan+liiton+lakeja".+On+vain+yksi+laki,+eikä+Raamattu+tee+missään+kohtaa+erotusta+vanhan+liiton+ja+uuden+lakien+välillä.
22.03.2017 17:53
Et+sinä+kirjoittanut,+mutta+tällaiseen+opetukseen+ja+eksytykseen+törmää+jatkuvasti+tällä+foorumilla,+siksi+kirjoitin+mitä+kirjoitin.
22.03.2017 17:43
>>+En+usko+sen+poistuneen,+mutta+en+usko,+että+Herra+vaatii+uskovia+tekemään+sapatille+rituaaleja,+esim.+"älä+tee+työtä",+"tee+näin",+"tee+noin".+<<
Et+voi+poimia+Raamatusta+mielivaltaisesti+käskyjä.+"Älä+tee+työtä"+ei+ole+mikään+rituaali,+vaan+olennainen+osa+käskyä+"Muista+pyhittää+lepopäivä"+(2.+Moos.+20:8).+Raamatun+sana+on+ehdoton+työn+tekemisen+suhteen:+"Kuusi+päivää+tee+työtä+ja+toimita+kaikki+askareesi;+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti;+silloin+älä+mitään+askaretta+toimita,"+(5.+Moos.+5:13,14)+ja+vielä+jyrkemmäksi+menee:+"Kuka+ikinä+tekee+työtä+sapatinpäivänä,+rangaistakoon+kuolemalla."+(2.+Moos.+31:15)
>>+Jeesus+sanoo+Raamatussa,+että+jo+vanhan+liiton+aikaan+sapattia+jopa+rikottiin,+mutta+"rikkojat"+olivat+siihen+syyttömät.+<<
Jeesus+ei+sano+mitään+tämänkaltaista.+Missä+kohtaa+Raamattua+mielestäsi+Jeesus+väittää+näin?
>>+Tai+jos+ihminen+tarvitsee+jotain+apteekista?+Sanoako+hänelle,+"anteeksi,+mutta+et+voi+käydä+lauantaina+apteekissa,+nyt+on+sapatti"?+<<
Juutalaisen+tradition+mukaan+hengen+pelastaminen+on+sapattina+sallittua.+Saat+siis+rikkoa+sapattikäskyä+pelastaaksesi+hengen,+jos+on+pienikin+mahdollisuus+että+henki+on+uhattuna.+Tämä+siis+juutalaisen+perinnäissäännön+mukaan,+mutta+mikä+on+Raamatun+totuus?+Jeesuksen+mukaan+sapattina+saa+tehdä+hyvää,+kenties+siis+sapattina+saisi+antaa+ruoka-apua+köyhälle.+Esität+erittäin+hyvän+kysymyksen,+johon+on+vaikea+vastata.
>>+Mutta+uskova+voi+myös+haksahtaa+tekemään+sääntöjä+sapattiin,+jotka+eivät+totuuteen+perustu.+<<
Juutalaiset+ovat+hyvä+esimerkki+tästä+pikkutarkkoinen+sapattisäädöksineen,+joita+meidän+uskovien+ei+todellakaan+tule+seurata.+Varokaa+siis+fariseusten,+eli+rabbiinisten+juutalaisten+hapatusta!
>>+Koska+vanhan+liiton+sapatti-käskyä+ei+ihminen+pysty+täyttämään,+joutukin+lain+alle+ja+poistuu+Herran+armosta+ja+Hänen+täytetystä+sovitustyöstä.<<
Tämä+vaara+on+olemassa+kaikkien+käskyjen+suhteen.
22.03.2017 17:41
Ylläpito+poistaa+jostain+syystä+aina+sapattiaiheisen+aloitukseni,+joten+laitan+tämän+tänne.+Ehkä+pysyy+paremmin+paikallaan...
Kymmenestä+käskystä+luterilaisen+laskuopin+mukaan+kolmas+käsky+kuuluu+alkukielen+mukaan+kirjaimellisesti:
"Muista+pyhittää+sapatinpäivä"+(2.+Moos.+20:8).
http://biblehub.com/interlinear/exodus/20-8.htm
Kristityt+noudattavat+kymmenestä+käskystä+yhdeksää,+koska+he+eivät+noudata+kolmatta+käskyä.+Ihmettelen+suuresti,+miksi+yhdeksää+käskyä+noudattava+kristitty+ei+ole+lain+alla,+mutta+jos+noudatat+kaikkia+kymmentä+käskyä,+olet+yhtäkkiä+lain+alla+ja+pystyttämässä+omavanhurskautta,+koska+vietät+sapattia.+Oliko+Jeesus+lain+alla,+kun+hän+noudatti+kaikkia+käskyjä?+Jos+vaellan+niin+kuin+Jeesus+vaelsi,+pitäen+kaikki+käskyt,+olenko+siis+hirvittävän+lain+orjuuden+alla?
22.03.2017 17:24
Miksi+ihmeessä?+Olen+uskovaisesta+luterilaisesta+perheestä.+Käytin+teini-iässä+marihuanaa+ja+runsaasti+alkoholia.+Pian+rippileirin+jälkeen+kokeilin+kovempia+huumeita+ja+ymmärsin+menneeni+liian+pitkälle,+rippileirillä+oppimani+kolahti+perille+ja+päätin+alkaa+seuraamaan+Jeesusta+ja+jätin+huumeet+ja+villin+elämän+taakseni.+Näin+lyhykäisyydessään+tämä.
22.03.2017 17:23
Kuitenkin+Jeesus+opettaa+"Jos+te+minua+rakastatte,+niin+te+pidätte+minun+käskyni."+Joh+14:15.+Armo+ei+tarkoita+että+kymmenen+käskyä+olisi+kumottu,+niin+kuin+jotkut+antinomistit+opettavat.+Jeesuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto:
”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
Laki+ja+armo+eivät+ole+toisiaan+vastaan.+Se+että+meidät+on+pelastettu+yksin+armosta+ei+tarkoita+että+saisimme+tehdä+syntiä+rikkomalla+lakia.
22.03.2017 17:20
>>+Sanoit+siinä+edellisessä+ketjussa,+että+ei+saa+esim.+sytyttää+tulta+/+tehdä+tulta.+<<
Minä+en+sanonut,+vaan+Raamattu+sanoo+niin:+"Älkää+sytyttäkö+tulta+sapatin+päivänä,+missä+asuttekin."+(2.+Moos.+35:3)+Jos+asuu+kylmässä+maassa+täytyy+kämppä+lämmittää+etukäteen+ja+laittaa+villasukat+jalkaan.+Minä+en+näitä+sääntöjä+keksi+omasta+päästäni,+vaan+ne+tulevat+suoraan+Raamatusta.
>>+Jo+vanhassa+liitossa+sapattia+rikottiin+ja+ko.+rikkojat+eivät+olleet+syyllisiä.+<<
Minkä+Raamatun+kohdan+mukaan+näin?+Nyt+et+ole+ymmärtänyt+Jeesuksen+opetusta.+
>>+Elät+tässä+sapatti-asiassa+lain+alla+ja+omavanhurskaasti.+Et+luota+täysin+Jeesuksen+sovitustyöhön.+<<
Jos+noudattaa+esim.+kuudetta+käskyä,+ei+ole+lain+alla,+mutta+jos+noudattaa+kolmatta+käskyä+niin+on+lain+orjuudessa.+Mistä+ihmeestä+tämä+logiikka+tulee?
22.03.2017 15:49
RealSana+pohdin+mahdatko+ollenkaan+rakastaa+lähimmäistä+niin+kuin+itseäsi.+Raamatun+mukaan+emme+saa+solvata+ja+panetella+toisia,+mihin+sinä+syyllistyt+jatkuvasti.
Tietysti+noudatan+Mooseksen+lakia+joka+piirtoa+myöten,+en+minä+poimi+sieltä+parhaita+paloja,+toisin+kuin+suurin+osa+kristityistä.
22.03.2017 15:22
Olet+toisaalla+sanonut+RealSana+ystäväni+että+kymmenen+käskyä+ei+ole+voimassa.+Se+on+mielekiintoinen+kanta+kristitylle.+Väität+että+Mooseksen+laki+ei+ole+voimassa,+kuitenkin+Jeesuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto:
Ja+minähän+en+ole+lainannut+ketään+huru-ukkoa+tai+houru+ämmää.
22.03.2017 15:08
Jeesuksen+mukaan+sapattina+saa+tehdä+hyvää,+eli+parantaa+ihmisiä,+nostaa+aasin+kaivosta+tai+ympärileikata+poikalapsen.+Emme+kuitenkaan+saa+sapattina+tehdä+mitään+arkiaskareita,+työtä,+kantaa+raskaita+taakkoja,+ostaa+ja+myydä,+tai+sytyttää+tulta.+Juutalaisten+perinnäissäädökset+ovat+sitten+asia+erikseen.+Niitä+meidän+ei+tule+noudattaa.+Raamatussa+ei+esimerkiksi+ole+määritelty+mitään+sapatinmatkaa+jonka+saisi+kävellä,+se+tulee+juutalaisten+omasta+traditiosta.+Raamatusta+voi+jokainen+itse+tutkia+mitää+saa+ja+ei+saa+tehdä+sapattina.
22.03.2017 15:05
Olet+RealSana+sitä+mieltä,+että+ainoastaan+nuo+apt+15+luetellut+neljä+sääntöä+velvoittavat+kristittyjä?+Aiemmin+olet+sanonut+että+kymmenen+käskyä+ei+koske+kristittyjä.+Kuitenkin+Jeesuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto:
Jumalan+Raamatussa+antamat+käskyt+eivät+ole+juutalaisia+tapoja.+Jos+minä+opettaisin+ihmisiä+pesemään+kädet+ennen+ruokailua,+opettaisin+juutalaisia+tapoja.
22.03.2017 14:58
834 / 845