Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Paavalin+mukaan+me+olemme+oksastettu+Israeliin,+room+11+ja+ef++2.+Olemme+siis+lähellä+Israelia,+eli+heidän+porteissaan+todellakin.Jos+nyt+et+usko+että+sapatti+on+myös+muukalaisille,+laitan+kertauksen+vuoksi:Huomaa+että+israelilaisten+lisäksi+se+annettiin+myös+muukalaisille.+Huomaa+myös,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista:”Ja+Jumala+päätti+seitsemäntenä+päivänä+työnsä,+jonka+hän+oli+tehnyt,+ja+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikesta+työstänsä,+jonka+hän+oli+tehnyt.+Ja+Jumala+siunasi+seitsemännen+päivän+ja+pyhitti+sen,+koska+hän+sinä+päivänä+lepäsi+kaikesta+luomistyöstänsä,+jonka+hän+oli+tehnyt."+(1.+Moos.+1:33,34)Yleensäkin+Mooseksen+lain+mukaan:"Sama+laki+ja+sama+oikeus+olkoon+sekä+teillä+että+muukalaisella,+joka+asuu+teidän+luonanne."+(4.+Moos.+15:16)Myös+Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaista+varten:”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)
  2. >>+En+usko+sen+poistuneen,+mutta+en+usko,+että+Herra+vaatii+uskovia+tekemään+sapatille+rituaaleja,+esim.+"älä+tee+työtä",+"tee+näin",+"tee+noin".+<<Et+voi+poimia+Raamatusta+mielivaltaisesti+käskyjä.+"Älä+tee+työtä"+ei+ole+mikään+rituaali,+vaan+olennainen+osa+käskyä+"Muista+pyhittää+lepopäivä"+(2.+Moos.+20:8).+Raamatun+sana+on+ehdoton+työn+tekemisen+suhteen:+"Kuusi+päivää+tee+työtä+ja+toimita+kaikki+askareesi;+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti;+silloin+älä+mitään+askaretta+toimita,"+(5.+Moos.+5:13,14)+ja+vielä+jyrkemmäksi+menee:+"Kuka+ikinä+tekee+työtä+sapatinpäivänä,+rangaistakoon+kuolemalla."+(2.+Moos.+31:15)>>+Jeesus+sanoo+Raamatussa,+että+jo+vanhan+liiton+aikaan+sapattia+jopa+rikottiin,+mutta+"rikkojat"+olivat+siihen+syyttömät.+<<Jeesus+ei+sano+mitään+tämänkaltaista.+Missä+kohtaa+Raamattua+mielestäsi+Jeesus+väittää+näin?>>+Tai+jos+ihminen+tarvitsee+jotain+apteekista?+Sanoako+hänelle,+"anteeksi,+mutta+et+voi+käydä+lauantaina+apteekissa,+nyt+on+sapatti"?+<<Juutalaisen+tradition+mukaan+hengen+pelastaminen+on+sapattina+sallittua.+Saat+siis+rikkoa+sapattikäskyä+pelastaaksesi+hengen,+jos+on+pienikin+mahdollisuus+että+henki+on+uhattuna.+Tämä+siis+juutalaisen+perinnäissäännön+mukaan,+mutta+mikä+on+Raamatun+totuus?+Jeesuksen+mukaan+sapattina+saa+tehdä+hyvää,+kenties+siis+sapattina+saisi+antaa+ruoka-apua+köyhälle.+Esität+erittäin+hyvän+kysymyksen,+johon+on+vaikea+vastata.>>+Mutta+uskova+voi+myös+haksahtaa+tekemään+sääntöjä+sapattiin,+jotka+eivät+totuuteen+perustu.+<<Juutalaiset+ovat+hyvä+esimerkki+tästä+pikkutarkkoinen+sapattisäädöksineen,+joita+meidän+uskovien+ei+todellakaan+tule+seurata.+Varokaa+siis+fariseusten,+eli+rabbiinisten+juutalaisten+hapatusta!>>+Koska+vanhan+liiton+sapatti-käskyä+ei+ihminen+pysty+täyttämään,+joutukin+lain+alle+ja+poistuu+Herran+armosta+ja+Hänen+täytetystä+sovitustyöstä.<<Tämä+vaara+on+olemassa+kaikkien+käskyjen+suhteen.
  3. Kuitenkin+Jeesus+opettaa+"Jos+te+minua+rakastatte,+niin+te+pidätte+minun+käskyni."+Joh+14:15.+Armo+ei+tarkoita+että+kymmenen+käskyä+olisi+kumottu,+niin+kuin+jotkut+antinomistit+opettavat.+Jeesuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)Laki+ja+armo+eivät+ole+toisiaan+vastaan.+Se+että+meidät+on+pelastettu+yksin+armosta+ei+tarkoita+että+saisimme+tehdä+syntiä+rikkomalla+lakia.