Koska monilta tahoilta yritetään eksyttää meitä ja tuo eksytys pukeutuu uskonnolliseen valeasuun, on vaikea erottaa, mikä on oikeaa ja mikä väärää. Missä tuon eksytyksen vaaranpaikat piilevät ja miten niihin on niin helppo langeta.
Lyhyt historian katsaus Israelin kansan vaiheisiin.
Kun Herra vapautti Israelin kansan Egyptin orjuudesta, kansa sai nähdä nuo tunnusmerkit ja ihmeet, jotka Herra teki Egyptissä. Kansa sai lähtönsä jälkeen myös kokea tuon pelastuksen ihmeen, kun Faaraon sotajoukot hukkuivat Punaiseen mereen. Kansa sai koke viiriäisihmeen ja mannan ihmeen ja vettä kalliosta ym. He siis olivat kaiken nähneet ja kokeneet sen, miten Jumala on voimallinen ja väkevä.
Siitä huolimatta, kun kansa jäi yksin odottamaan Moosesta takaisin Siinain vuorelta, jossa hän oli saamassa ohjeita telttamajan rakentamiseen ja josta hän toi myös kymmenen käskyn lain taulut, kansa lankeaa vaatimaan Aaronilta epäjumalan valmistamista, muiden pakanakansojen mallin mukaan.
Meidän matkamme.
Mekin olemme lähteneet seuraamaan Kristusta, saaneet kokea uudestisyntymisen ihmeen ja iloiten lähteneet matkalle vapauteen lain orjuudesta. Tulimme tietoisiksi siitä, ettemme kykene itse pelastusta ansaitsemaan, vaan Jumala armossaan johdatti meidät etsikkoaikaan ja Kristuksen ristin luo, jossa hän kirkasti meille tuon Kristuksen sovitusuhrin täydellisyyttä ja välttämättömyyttä.
Vaikka kaikki tämä tapahtui meille ja me koimme sen omakohtaisesti, me olemme alttiita palaamaan omiin tekoihin saadaksemme jotain parempaa Jumalalta – tähän meitä houkuttaa tämän ajan eksytykset, nuo perkeleen kavalat juonet, jotka tulevat seurakuntiin ja julistavat muuta, kuin mitä Kristus meille antaa. Helposti me unohdamme, että me saamme kaiken lahjaksi Jumalalta tuon Kristuksen uhrin tähden, mitään lisää emme voi Jumalalta saada kaupankäynnillämme ja omilla yrityksillämme.
Mihin tarvittiin laki?
Room. 3:20
sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
Laki siis vie meidät sille paikalle, että olemme syntisiä, koska emme voi sitä koskaan täyttää. Emmekö tosiaan?
Room. 3:23
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
Tämä on Raamatun sanan totuus meistä ja tuo totuus ei muutu, ei edes uskoontulomme jälkeen.
1. Joh. 1:8
Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä
Jeesus siis tuli ihmiseksi ottamaan päällensä tuon synnin tuoman kirouksen ja siitä määrättävän kuoleman.
Room. 6:23
Sillä synnin palkka on kuolema
Kristus tuli ja täytti tuon lain määräämän tuomion ja rangaistuksen meidän edestämme.
Kristus siis poisti lain kirouksen meidän elämästämme, kun me uudestisynnyimme Jumalan lapsiksi.
Gal. 3:13
Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"
Uusi liitto Kristuksen veressä.
Hepr. 9:15
Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.
Luuk. 22:20
Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
Hepr. 8:7
Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
Jumala teki siis Kristuksessa Golgatan ristillä uuden liiton koko ihmissuvun kanssa. Vanha liitto annettii Israelin kansalle, mutta Uusi liitto koko maailmalle.
jatkuu
Laki vai armo
26
248
Vastaukset
- Kristusantaalevon
Millainen on Uusi liitto Kristuksen veressä?
Se on rakkauden pohjalle rakennettu liitto.
Room. 5:8
Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme
Tuossa Uudessa liitossa toimii rakkauden laki, jonka Kristus antoi omilleen. Se ei enää perustu käskyihin ja määräyksiin, vaan rakkauteen, jonka Jumala Kristuksessa haluaa vuodattaa omiensa sydämeen.
Room. 5:5
mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
1. Kor. 16:14
Kaikki, mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa
Room. 13:10
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa
Tuo rakkauden laki, jota Raamattu meille lisää valottaa Korintolaiskirjeessä on toisenlainen laki, kuin Vanhan liiton laki.
1 Kor 13:
1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
Uuden liiton laki Kristuksessa on siis jotain paljon enemmän kuin Vanhan liiton laki käskyineen ja kieltoineen.
Voimmeko omin voimin pystyä tuota rakkauden lakia toteuttamaan?
Emme voi omin voimin sitä tehdä. Siihen me tarvitsemme Jumalan armoa ja Pyhän Hengen osallisuutta, kasvua Kristuksen kasvoja katselemalla ja hänen kanssaan aikaa viettämällä hänen Sanansa äärellä.
1 Kor 14:
1 Tavoitelkaa rakkautta
Gal. 5:22
Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Tuo Uuden liiton rakkauden laki Kristuksessa ei saa meitä ainoastaan välttämään pahaa, vaan etsimään juuri niitä Jumalan edeltä valmistettuja mahdollisuuksia tehdä hyvää lähimmäisillemme.
2. Tim. 3:17
että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut
Kaikki vaatimukset, jotka eivät perustu tähän Kristuksen Uuden liiton rakkauden lakiin, ovat siis eksytystä. Kristus on meidän valomme ja johdattajamme ja perille viejä. Hän on meidän pyhittäjämme ja vanhurskauttajamme ja olemme päässeet omista kuolleista teoista vapaiksi, emme ole enää orjia, vaan lapsia, jotka iloitsevat siitä, että heillä on rakastava Taivaallinen Isä.
Kaikki on meille annettu Kristuksen uhrin tähden lahjaksi. Elämä on lahja, Jumalan huolenpito on lahja, kaikki on lahjaa. Kiittäkäämme siis Jeesusta Kristusta ja Taivaallista Isää hänen armostaan ja rakkaudestaan ja hänen hyvyydestään.- eivoiollatott
Miten ihmeessä Jeesus olisi tullut täyttämään jotain kirottua lakia ja tuhoamaan sillä tavalla sekä itsensä että ne, jotka lain täyttivät ja olivat sillä tavoin vanhurskaita?
Kuitenkin Jeesus opettaa "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni." Joh 14:15. Armo ei tarkoita että kymmenen käskyä olisi kumottu, niin kuin jotkut antinomistit opettavat. Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)
Laki ja armo eivät ole toisiaan vastaan. Se että meidät on pelastettu yksin armosta ei tarkoita että saisimme tehdä syntiä rikkomalla lakia.- hjkkljkjkl
Jos perustat uskonelämäsi lakiin, olet velvollinen pitämään kaikki 613 käskyä. Ei lakia voida siivilöidä. Se täytyy ottaa kokonaisena. Mutta selvästi pyrit vain orjuuttamaan muita, samoin kuin jotkut yrittivät alkuseurakunnankin aikana. Ei lakia kukaan kykene pitämään omalla voimalla. Jeesus itse asiassa kumosi lain, kun hän sanoi: "Te olette kuulleet sanotuksi (Mooseksen laissa): 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin". (Matteus 5:38-39)
Paavali sanoi galatalaisille: "Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain". (Gal.5:3) Samoin sinäkin olet velvollinen pitämään kaiken lain, jos pysyt vanhan liiton puolella. Mutta jos tulet uuden liiton puolelle, niin sinulle kuuluu seuraava: "Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". (Gal.5:14)
Nuo Jeesuksen sanat lain pitämisestä, voi käsittää helposti väärin. Uuden testamentin kokonaisuus ei tue sinun käsitystäsi. Oletko muuten edes valmis luopumaan omista näkemyksistäsi Jumalan tahtoon? Uuden testamentin selkeä linja on: "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." (Room.10:4) Parasta antaa Raamatun itse vastata, mitä Jeesus tuolla tarkoitti. Seuraavat jakeet osoittaa sen. Roomalaiskirje 3:
27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31. Teemmekö siis lain MITÄTTÖMÄKSI uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain. hjkkljkjkl kirjoitti:
Jos perustat uskonelämäsi lakiin, olet velvollinen pitämään kaikki 613 käskyä. Ei lakia voida siivilöidä. Se täytyy ottaa kokonaisena. Mutta selvästi pyrit vain orjuuttamaan muita, samoin kuin jotkut yrittivät alkuseurakunnankin aikana. Ei lakia kukaan kykene pitämään omalla voimalla. Jeesus itse asiassa kumosi lain, kun hän sanoi: "Te olette kuulleet sanotuksi (Mooseksen laissa): 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin". (Matteus 5:38-39)
Paavali sanoi galatalaisille: "Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain". (Gal.5:3) Samoin sinäkin olet velvollinen pitämään kaiken lain, jos pysyt vanhan liiton puolella. Mutta jos tulet uuden liiton puolelle, niin sinulle kuuluu seuraava: "Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". (Gal.5:14)
Nuo Jeesuksen sanat lain pitämisestä, voi käsittää helposti väärin. Uuden testamentin kokonaisuus ei tue sinun käsitystäsi. Oletko muuten edes valmis luopumaan omista näkemyksistäsi Jumalan tahtoon? Uuden testamentin selkeä linja on: "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." (Room.10:4) Parasta antaa Raamatun itse vastata, mitä Jeesus tuolla tarkoitti. Seuraavat jakeet osoittaa sen. Roomalaiskirje 3:
27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31. Teemmekö siis lain MITÄTTÖMÄKSI uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.>> Jos perustat uskonelämäsi lakiin, olet velvollinen pitämään kaikki 613 käskyä. Ei lakia voida siivilöidä. Se täytyy ottaa kokonaisena.<<
Amen.
>> Ei lakia kukaan kykene pitämään omalla voimalla. <<
”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)
Laki ei ole raskas taakka, niin kuin usein väitetään.
>> Jeesus itse asiassa kumosi lain, kun hän sanoi: "Te olette kuulleet sanotuksi (Mooseksen laissa): 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin". (Matteus 5:38-39) <<
Jeesus ei tässä kumoa lakia, vaan kiristää ruuvia, tekee laista entistä tiukemman.
>> Uuden testamentin selkeä linja on: "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." <<
Tuossa jakeessa kreikan sana telos on käännetty virheellisesti loppu, se tarkoittaa täyttymystä ja päämäärää - Kristus on siis lain täyttymys, ei loppu.
>> Teemmekö siis lain MITÄTTÖMÄKSI uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain. <<
Huomaa että Paavali tässä jakeessa nimen omaan vahvistaa lain. Sitä ei ole kumottu, etkä löydä Raamatusta ainuttakaan kohtaa, jonka mukaan laki olisi kumottu.- höpsistähömpp
hjkkljkjkl kirjoitti:
31. Teemmekö siis lain MITÄTTÖMÄKSI uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.Eihän kukaan ole perustamassa uskoaan johonkin lakiin. Miten se edes tapahtuu?
Eikä Paavali puhu lakia vastaan eikä ole rakentanut mitään vaakaa, jossa punnitaan lakia ja armoa, lakia ja armoa ja laki on aina perkeleellinen ja painuu pohjaan kuin umpitukki ja armo nousee höyhenen keveydellä ylös ja lähtee liitelemään kohti kirkkautta.
Paavali puhuu ainoastaan siitä kuinka uuteen liittoon tullaan sisään. Se tapahtuu siten, että uskotaan yhteen kertakaikkiseen uhriin. Täytyy uskoa uhriin, JOKA ON UHRATTU KAIKKIEN LAIN SÄÄDÖSTEN MUKAAN ja elämään, JOKA ON ELETTY KAIKKIEN LAIN SÄÄDÖSTEN MUKAAN. Eihän lain säädösten mukaan uhrattuun uhriin voi kertakaikkiaan ollenkaan alkaakaan uskoa, jos laki ja sen täyttäminen esitetään kadotukseen johtavana tienä, niin kuin sinäkin teet.
Usko uhriin? Mutta eihän sellainen ihminen edes tarvitse uhria, joka vain uskoo Jeesukseen ja Jumalan rakkauteen. Mihin hän tarvitsee uhria?
Mutta se, joka on LAIN KAUTTA tullut syvästi tietämään, että hän on KAIKKIEN LAIN KOHTIEN RIKKOJA, ja ANSAITSEE IANKAIKKISEN ERON JUMALAN KASVOISTA, vain sellainen tarvitsee uhrin, syntiuhrin, nousu-uhrin, rauhanuhrin, rikkomusuhrin ja pesah-uhrin, tahallisten ja tahattomien syntiensä, airahdustensa ja rikkomustensa tähden ja niiden sovittamiseksi.
Tästä Paavali puhuu. VAIN se, joka SYNTINSÄ TUNNUSTAA ja hylkää, vain se saa armon.
NIMITTÄIN LAKI TÄYTYY TÄYTTÄÄ, ei ole mitään muuta mahdollisuutta. Niin kuin kristittynet on toistuvasti ja usein täällä kirjoittanut, Jeesus aivan selkeästi sanoo, että laista EI KATOA pieninkään piirto ennen kuin taivas ja maa katoavat.
LAKIA EI OLE KUMOTTU. Se täytyy siis täyttää.
Mutta, onneksi: laki kirjoitetaan niiden Israelin huoneen poikien sydämiin, joiden kanssa Israelin Jumala tekee uuden liiton. HALLELUJAA.
Olen lain kautta kuollut pois laista. Vasta se, joka on LAIN KAUTTA kuollut pois laista, voi sanoa ja elää näin. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
Mutta ethän sinä edes kertonut kuinka ristiinnaulitaan Jeesuksen Kristuksen kanssa. SEhän ON OLENNAISINTA tuossa uudessa elämässä, joka ei tule pelkästään uskomalla.
Miten sitten? Roomaan Paavali kirjoittaa: - hgfhfghfghgf
höpsistähömpp kirjoitti:
Eihän kukaan ole perustamassa uskoaan johonkin lakiin. Miten se edes tapahtuu?
Eikä Paavali puhu lakia vastaan eikä ole rakentanut mitään vaakaa, jossa punnitaan lakia ja armoa, lakia ja armoa ja laki on aina perkeleellinen ja painuu pohjaan kuin umpitukki ja armo nousee höyhenen keveydellä ylös ja lähtee liitelemään kohti kirkkautta.
Paavali puhuu ainoastaan siitä kuinka uuteen liittoon tullaan sisään. Se tapahtuu siten, että uskotaan yhteen kertakaikkiseen uhriin. Täytyy uskoa uhriin, JOKA ON UHRATTU KAIKKIEN LAIN SÄÄDÖSTEN MUKAAN ja elämään, JOKA ON ELETTY KAIKKIEN LAIN SÄÄDÖSTEN MUKAAN. Eihän lain säädösten mukaan uhrattuun uhriin voi kertakaikkiaan ollenkaan alkaakaan uskoa, jos laki ja sen täyttäminen esitetään kadotukseen johtavana tienä, niin kuin sinäkin teet.
Usko uhriin? Mutta eihän sellainen ihminen edes tarvitse uhria, joka vain uskoo Jeesukseen ja Jumalan rakkauteen. Mihin hän tarvitsee uhria?
Mutta se, joka on LAIN KAUTTA tullut syvästi tietämään, että hän on KAIKKIEN LAIN KOHTIEN RIKKOJA, ja ANSAITSEE IANKAIKKISEN ERON JUMALAN KASVOISTA, vain sellainen tarvitsee uhrin, syntiuhrin, nousu-uhrin, rauhanuhrin, rikkomusuhrin ja pesah-uhrin, tahallisten ja tahattomien syntiensä, airahdustensa ja rikkomustensa tähden ja niiden sovittamiseksi.
Tästä Paavali puhuu. VAIN se, joka SYNTINSÄ TUNNUSTAA ja hylkää, vain se saa armon.
NIMITTÄIN LAKI TÄYTYY TÄYTTÄÄ, ei ole mitään muuta mahdollisuutta. Niin kuin kristittynet on toistuvasti ja usein täällä kirjoittanut, Jeesus aivan selkeästi sanoo, että laista EI KATOA pieninkään piirto ennen kuin taivas ja maa katoavat.
LAKIA EI OLE KUMOTTU. Se täytyy siis täyttää.
Mutta, onneksi: laki kirjoitetaan niiden Israelin huoneen poikien sydämiin, joiden kanssa Israelin Jumala tekee uuden liiton. HALLELUJAA.
Olen lain kautta kuollut pois laista. Vasta se, joka on LAIN KAUTTA kuollut pois laista, voi sanoa ja elää näin. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
Mutta ethän sinä edes kertonut kuinka ristiinnaulitaan Jeesuksen Kristuksen kanssa. SEhän ON OLENNAISINTA tuossa uudessa elämässä, joka ei tule pelkästään uskomalla.
Miten sitten? Roomaan Paavali kirjoittaa:Täytyy ymmärtää, että kun Johannes Kastaja ilmestyi, hän oli viimeinen vanhan liiton profeetta. Hänen sanomansa oli, että tulee tehdä parannus, sillä taivasten valtakunta oli tullut lähelle. Sitä ennen ei siis ollut taivasten valtakuntaa siinä mielessä. Jeesus julisti samaa valtakunnan evankeliumia ja sanoi, ettei Jumalan valtakunta tule näkyvällä tavalla, vaan on sisäisesti teissä. Myös se, että Jeesus sanoi vähäisimmänkin taivasten valtakunnassa olevan Johannesta suurempi, todistaa siitä, että oli tullut jotain paljon parempaa, kuin mitä lakiliitto oli Jumalan ja Israelin välillä. Eikä Johannes vielä ollut taivasten valtakunnan sisällä, vaikka olikin uskovainen. Hän oli vielä vanhan liiton puolella, kuten hänen vanhempansakin olivat olleet.
Jumalan valtakuntaan tullaan uudestisyntymisen kautta, jolloin Jumala lähettää Henkensä ihmiseen ja herättää ihmisen hengen eläväksi. Näin ei ollut vanhan testamentin aikana. He olivat kyllä silloinkin uskovaisia, mutteivat samalla tavalla, kuin uuden testamentin uskovat. Vanhassa liitossahan Jumala vuodatti Henkeään harvoihin ja valittuihin, kuten Daavidiin, mutta uudessa liitossa hän vuodattaa Henkeään kaiken lihan päälle, siis jokaiseen lapseensa. Ja siksi onkin niin, että meidän tulee meissä olevalla Pyhällä Hengellä - jos kerran olemme Jumalan lapsia - kuolettaa lihan teot. Emme siis enää kuoleta niitä omilla teoillamme, vaan Pyhän Hengen kautta. Jumala saa aikaan meissä kaiken hyvän.
Tämä ei ole enää tekojen laki, vaan uskon laki. Paavali sanookin: "Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla". (Gal.5:16-17) Tuollaiset sapattikäskyt, joilla yritätte orjuuttaa, saavat aikaan pelkkää ylpeyttä ja omavanhurskautta. Mutta meissä ei ole mitään hyvää, ei siis teoissammekaan. Kaikki perustuukin Jumalan tekoihin. hgfhfghfghgf kirjoitti:
Täytyy ymmärtää, että kun Johannes Kastaja ilmestyi, hän oli viimeinen vanhan liiton profeetta. Hänen sanomansa oli, että tulee tehdä parannus, sillä taivasten valtakunta oli tullut lähelle. Sitä ennen ei siis ollut taivasten valtakuntaa siinä mielessä. Jeesus julisti samaa valtakunnan evankeliumia ja sanoi, ettei Jumalan valtakunta tule näkyvällä tavalla, vaan on sisäisesti teissä. Myös se, että Jeesus sanoi vähäisimmänkin taivasten valtakunnassa olevan Johannesta suurempi, todistaa siitä, että oli tullut jotain paljon parempaa, kuin mitä lakiliitto oli Jumalan ja Israelin välillä. Eikä Johannes vielä ollut taivasten valtakunnan sisällä, vaikka olikin uskovainen. Hän oli vielä vanhan liiton puolella, kuten hänen vanhempansakin olivat olleet.
Jumalan valtakuntaan tullaan uudestisyntymisen kautta, jolloin Jumala lähettää Henkensä ihmiseen ja herättää ihmisen hengen eläväksi. Näin ei ollut vanhan testamentin aikana. He olivat kyllä silloinkin uskovaisia, mutteivat samalla tavalla, kuin uuden testamentin uskovat. Vanhassa liitossahan Jumala vuodatti Henkeään harvoihin ja valittuihin, kuten Daavidiin, mutta uudessa liitossa hän vuodattaa Henkeään kaiken lihan päälle, siis jokaiseen lapseensa. Ja siksi onkin niin, että meidän tulee meissä olevalla Pyhällä Hengellä - jos kerran olemme Jumalan lapsia - kuolettaa lihan teot. Emme siis enää kuoleta niitä omilla teoillamme, vaan Pyhän Hengen kautta. Jumala saa aikaan meissä kaiken hyvän.
Tämä ei ole enää tekojen laki, vaan uskon laki. Paavali sanookin: "Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla". (Gal.5:16-17) Tuollaiset sapattikäskyt, joilla yritätte orjuuttaa, saavat aikaan pelkkää ylpeyttä ja omavanhurskautta. Mutta meissä ei ole mitään hyvää, ei siis teoissammekaan. Kaikki perustuukin Jumalan tekoihin.>> Tuollaiset sapattikäskyt, joilla yritätte orjuuttaa, saavat aikaan pelkkää ylpeyttä ja omavanhurskautta. <<
Orjuuttaako kymmenen käskyä? Saako kymmenen käskyä aikaan pelkkää ylpeyttä ja omavanhurskautta? Sapattikäsky on kymmenestä käskystä kolmas "Muista pyhittää sapatinpäivä". Miksi kolmas käsky orjuuttaa, mutta esim. kuudes käsky ei orjuuta ihmisiä?- hjjghjgh
Kristitty.net kirjoitti:
>> Tuollaiset sapattikäskyt, joilla yritätte orjuuttaa, saavat aikaan pelkkää ylpeyttä ja omavanhurskautta. <<
Orjuuttaako kymmenen käskyä? Saako kymmenen käskyä aikaan pelkkää ylpeyttä ja omavanhurskautta? Sapattikäsky on kymmenestä käskystä kolmas "Muista pyhittää sapatinpäivä". Miksi kolmas käsky orjuuttaa, mutta esim. kuudes käsky ei orjuuta ihmisiä?Ajattelen vain itseäni, kun sanon, että ne synnyttävät vain ylpeyttä. Kyllähän se hivelee omaa minääni, kun voin esitellä jotain tekojani ja osoittaa samalla muita, jotka eivät pidä sapattia. Uskon niin olevan muidenkin kohdalla. Uuden testamentin aikana oli kahdenlaista oppia. Toista oppia edustivat Jeesuksen opetuslapset ja toista edustivat fariseukset. Mietippä kumpi joukko heistä piti lain ja kumpi turvautui yksin armoon ja Jeesuksen sovitustyöhön.
Ja vielä, missä kohtaan sanotaan, että pitäisi pitää vain 10 käskyä? Eikö kaikki 613 käskyä pidä pitää? Minä en löydä uuden testamentin puolelta mitään käskyä sapatin pitämiseen. Eikä kerrota, että alkuseurakunta olisi niin toiminut. Ainoat mitä vanhasta liitosta tulee ottaa löytyy Apostolien Teoista 15:
28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Eli tässä on kaikki mitä tulee Mooseksen laista ottaa. Kaikki muu, mitä sieltä on otettava, vahvistetaan kyllä uudenkin testamentin puolella. Esimerkiksi kun Mooseksen laissa sanotaan: "Älä tapa", vahvistetaan sama uudenkin testamentin puolella. Ja jopa lisätäänkin. hjjghjgh kirjoitti:
Ajattelen vain itseäni, kun sanon, että ne synnyttävät vain ylpeyttä. Kyllähän se hivelee omaa minääni, kun voin esitellä jotain tekojani ja osoittaa samalla muita, jotka eivät pidä sapattia. Uskon niin olevan muidenkin kohdalla. Uuden testamentin aikana oli kahdenlaista oppia. Toista oppia edustivat Jeesuksen opetuslapset ja toista edustivat fariseukset. Mietippä kumpi joukko heistä piti lain ja kumpi turvautui yksin armoon ja Jeesuksen sovitustyöhön.
Ja vielä, missä kohtaan sanotaan, että pitäisi pitää vain 10 käskyä? Eikö kaikki 613 käskyä pidä pitää? Minä en löydä uuden testamentin puolelta mitään käskyä sapatin pitämiseen. Eikä kerrota, että alkuseurakunta olisi niin toiminut. Ainoat mitä vanhasta liitosta tulee ottaa löytyy Apostolien Teoista 15:
28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Eli tässä on kaikki mitä tulee Mooseksen laista ottaa. Kaikki muu, mitä sieltä on otettava, vahvistetaan kyllä uudenkin testamentin puolella. Esimerkiksi kun Mooseksen laissa sanotaan: "Älä tapa", vahvistetaan sama uudenkin testamentin puolella. Ja jopa lisätäänkin.>> Ja vielä, missä kohtaan sanotaan, että pitäisi pitää vain 10 käskyä? Eikö kaikki 613 käskyä pidä pitää? <<
Kyllä, juuri näin.
>> Minä en löydä uuden testamentin puolelta mitään käskyä sapatin pitämiseen.<<
Kymmenen käskyä sanoo "Muista pyhittää sapatinpäivä" ja Jeesus sanoo että laista ei katoa pieninkään piirto, täten sapatti tulee pyhittää. Jeesus vahvistaa sapatin omalla esimerkillään:
”Ja hän (Jeesus) saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan; ” (Lk. 4:16)
Raamatun mukaan meidän tulee seurata Jeesuksen esimerkkiä: "Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä," (1. Pietari 2:21) Koska Jeesus vietti sapattia ja Herran pyhiä juhlia, tulee meidänkin viettää niitä.
Jeesus vahvistaa myös sapatin sanomalla, että sapatti on ihmistä varten:
”Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.” (Mk. 2:27)
>>Eikä kerrota, että alkuseurakunta olisi niin toiminut. <<
”Ja hän (Jeesus) meni alas Kapernaumiin, Galilean kaupunkiin, ja opetti kansaa sapattina.” (Lk. 4:31)
”Ja toisena sapattina hän (Jeesus) meni synagoogaan ja opetti;” (Lk. 6:6)
”Ja hän (Jeesus) oli opettamassa eräässä synagoogassa sapattina.” (Lk. 13:10)
”Ja palattuaan kotiinsa he (opetuslapset) valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan.” (Lk. 23:56)
”Mutta he (Paavali seuralaisineen) vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat.” (Apt. 13:14)
”Kun he (Paavali ja Barnabas) lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina. Seuraavana sapattina kokoontui lähes koko kaupunki kuulemaan Jumalan sanaa.” (Apt. 13:42,44)
”Ja sapatinpäivänä me (Paavali, Timoteus ja Luukas) menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.” (Apt. 16:13)
”Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,” (Apt. 17:2)
”Ja hän (Paavali) keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.” (Apt. 18:4)
>> Ainoat mitä vanhasta liitosta tulee ottaa löytyy Apostolien Teoista 15: <<
Minkä takia Jaakob jatkaa jakeessa 21 "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."?
Nuo listatut neljä asiaa ei todellakaan ole ainoat käskyt jotka Mooseksen laista tulee ottaa, Jaakob jatkaa että koska Moosesta luetaan jokaisena sapattina synagoogissa, pakanoilla on runsaasti mahdollisuuksia oppia Mooseksen lakia ajallaan, mutta nämä neljä käskyä on syytä omaksua heti alkuunsa.
Laitetaan kertauksen vuoksi, Jeesuksen mukaan laista ei katoa ainoakaan piirto:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)- kjhkhbjbh
Kristitty.net kirjoitti:
>> Ja vielä, missä kohtaan sanotaan, että pitäisi pitää vain 10 käskyä? Eikö kaikki 613 käskyä pidä pitää? <<
Kyllä, juuri näin.
>> Minä en löydä uuden testamentin puolelta mitään käskyä sapatin pitämiseen.<<
Kymmenen käskyä sanoo "Muista pyhittää sapatinpäivä" ja Jeesus sanoo että laista ei katoa pieninkään piirto, täten sapatti tulee pyhittää. Jeesus vahvistaa sapatin omalla esimerkillään:
”Ja hän (Jeesus) saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan; ” (Lk. 4:16)
Raamatun mukaan meidän tulee seurata Jeesuksen esimerkkiä: "Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä," (1. Pietari 2:21) Koska Jeesus vietti sapattia ja Herran pyhiä juhlia, tulee meidänkin viettää niitä.
Jeesus vahvistaa myös sapatin sanomalla, että sapatti on ihmistä varten:
”Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.” (Mk. 2:27)
>>Eikä kerrota, että alkuseurakunta olisi niin toiminut. <<
”Ja hän (Jeesus) meni alas Kapernaumiin, Galilean kaupunkiin, ja opetti kansaa sapattina.” (Lk. 4:31)
”Ja toisena sapattina hän (Jeesus) meni synagoogaan ja opetti;” (Lk. 6:6)
”Ja hän (Jeesus) oli opettamassa eräässä synagoogassa sapattina.” (Lk. 13:10)
”Ja palattuaan kotiinsa he (opetuslapset) valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan.” (Lk. 23:56)
”Mutta he (Paavali seuralaisineen) vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat.” (Apt. 13:14)
”Kun he (Paavali ja Barnabas) lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina. Seuraavana sapattina kokoontui lähes koko kaupunki kuulemaan Jumalan sanaa.” (Apt. 13:42,44)
”Ja sapatinpäivänä me (Paavali, Timoteus ja Luukas) menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.” (Apt. 16:13)
”Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,” (Apt. 17:2)
”Ja hän (Paavali) keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.” (Apt. 18:4)
>> Ainoat mitä vanhasta liitosta tulee ottaa löytyy Apostolien Teoista 15: <<
Minkä takia Jaakob jatkaa jakeessa 21 "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."?
Nuo listatut neljä asiaa ei todellakaan ole ainoat käskyt jotka Mooseksen laista tulee ottaa, Jaakob jatkaa että koska Moosesta luetaan jokaisena sapattina synagoogissa, pakanoilla on runsaasti mahdollisuuksia oppia Mooseksen lakia ajallaan, mutta nämä neljä käskyä on syytä omaksua heti alkuunsa.
Laitetaan kertauksen vuoksi, Jeesuksen mukaan laista ei katoa ainoakaan piirto:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)Lopetan tähän. Nuo ottamasi kohdat osoittavat vain sen tosiasian, että juutalaiset viettivät sapattia. Ei sanota Paavalin viettäneen sapattia. Hän vain luonnolisesti julisti juutalaisille sapattina evankeliumia Jeesuksesta. Ne juutalaiset eivät siis vielä edes olleet Jeesuksen opetuslapsia. Otetaan vielä kertauksena Roomalaiskirjeen kohta, joka selittää noita Jeesuksen sanoja laista:
27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta. (Huomaa, ettei tekojen lain kautta)
31. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Jeesus antoi vuorisaarnassa uuden lain, jonka mukaan tulee toimia. Siinä laissa ei manita sapattia. Vuorisaarnaa olisi hyvä lukea rukoillen ja miettiä, miten toimin näiden Jeesuksen sanojen mukaan. Oikeastaan Matteuksen evankeliumi sisältää 5 Jeesuksen saarnaa, joista vuorisaarna on vain yksi. Se peilaa viittä Mooseksen kirjaa. Lukekaamme siis niitä rukoillen ja noudattaen. kjhkhbjbh kirjoitti:
Lopetan tähän. Nuo ottamasi kohdat osoittavat vain sen tosiasian, että juutalaiset viettivät sapattia. Ei sanota Paavalin viettäneen sapattia. Hän vain luonnolisesti julisti juutalaisille sapattina evankeliumia Jeesuksesta. Ne juutalaiset eivät siis vielä edes olleet Jeesuksen opetuslapsia. Otetaan vielä kertauksena Roomalaiskirjeen kohta, joka selittää noita Jeesuksen sanoja laista:
27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta. (Huomaa, ettei tekojen lain kautta)
31. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Jeesus antoi vuorisaarnassa uuden lain, jonka mukaan tulee toimia. Siinä laissa ei manita sapattia. Vuorisaarnaa olisi hyvä lukea rukoillen ja miettiä, miten toimin näiden Jeesuksen sanojen mukaan. Oikeastaan Matteuksen evankeliumi sisältää 5 Jeesuksen saarnaa, joista vuorisaarna on vain yksi. Se peilaa viittä Mooseksen kirjaa. Lukekaamme siis niitä rukoillen ja noudattaen.>> Lopetan tähän. Nuo ottamasi kohdat osoittavat vain sen tosiasian, että juutalaiset viettivät sapattia. Ei sanota Paavalin viettäneen sapattia. <<
Tietysti juutalainen Paavali noudatti Mooseksen lakia ja myös sapattia. Paavalin oma todistus on, että hän ei missään kohtaa rikkonut lakia:
”Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.” (Apt. 21:24)
”Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa, ” (Apt. 24:14)
”Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan” (Apt. 25:8)
”Miehet, veljet! Vaikka en ole mitään tehnyt kansaamme tai isiemme tapoja vastaan, annettiin minut kuitenkin Jerusalemista vankina roomalaisten käsiin” (Apt. 28:17)
>> 31. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain. <<
Huomaa Paavali vahvistaa lain.
- Kristusantaalevon
Miksi haluat pilkata?
Kirjoitinko minä, että Kristuksen rakkauden laki antaa luvan synnin tekoon?
Missä kohtaa niin kirjoitin?Et sinä kirjoittanut, mutta tällaiseen opetukseen ja eksytykseen törmää jatkuvasti tällä foorumilla, siksi kirjoitin mitä kirjoitin.
- JeesusHerra
Kristitty.net kirjoitti:
Et sinä kirjoittanut, mutta tällaiseen opetukseen ja eksytykseen törmää jatkuvasti tällä foorumilla, siksi kirjoitin mitä kirjoitin.
Toisaalla kirjoitit (keskustelu taisi kadota jonnekin), että sapattina kylmissä maissa ihmisten tulee lämmittää koti ennen sapattia, ja laittaa villasukat jalkaan, eikä tehdä sapattina tulta. Tämä on täysin väärää opetusta. Luuletko muuten, että -30 asteen pakkasessa riittää, että kämpän lämmittää edellisenä päivänä?
Kuten joku ylempänä kirjoitti, haluat orjuuttaa muita. Ihmiset, jos uskovat opetustasi, lähtevät pois armosta (jos siis ovat siinä aiemmin eläneet seuraten Jeesusta), eivät enää eläkään Jeesuksen sovitustyössä 100%:sti. Et ymmärrä mitä tarkoittaa sapattikäsky uudessa liitossa. Kuten aiemmin sanoin, sapattia rikottiin jo vanhassa liitossa, mutta rikkojat olivat syyttömät, koska Jeesus on sapatin Herra (Matt. 12).
Sinun palveluksesi on turha, jos teet omia tekojasi (oman tahtosi mukaan, lihassa), etkä anna Jeesuksen tehdä tahtoansa sinussa. Nyt et luota täysin Jeesukseen HERRANASI, vaan myös omiin tekoihin. Itseasiassa rikot sapattikäskyä lihallisella vaelluksella. Jos teet lihan tekoja, et elä Jeesuksen antamassa levossa omista töistäsi. Eli itse rikot tätä käskyä, josta nyt muille valheellisesti saarnaat.
Huom! Ei kaikki mikä kuulostaa Jumalan palvelukselta sitä ole. Monet saarnamiehet saarnaavat lihallisesti, monet evankelioivat lihassaan, monet lähtevät parantamaan ihmisiä ja tekemään kaikenlaista lihassaan. Monet yrittävät eri tavoin palvella Jumalaa, mutta eivät anna Jeesuksen hallita itseään. Ja meidän tulee seurata Jeesusta joka hetki. >> Toisaalla kirjoitit (keskustelu taisi kadota jonnekin) <<
Antisemitistinen ylläpito poistaa aina aloitukseni, riippumatta siitä mitä kirjoitan.
>> että sapattina kylmissä maissa ihmisten tulee lämmittää koti ennen sapattia, ja laittaa villasukat jalkaan, eikä tehdä sapattina tulta. Tämä on täysin väärää opetusta. Luuletko muuten, että -30 asteen pakkasessa riittää, että kämpän lämmittää edellisenä päivänä? <<
Minä en näitä sääntöjä keksi. Raamatusta ei voi poimia käskyjä mielivaltaisesti. Jos uskoo että "Muista pyhittää sapatinpäivä" (2. Moos. 20:8) on voimassa, täytyy hyväksyä myös: "Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin." (2. Moos. 35:3)
>> Kuten joku ylempänä kirjoitti, haluat orjuuttaa muita. Ihmiset, jos uskovat opetustasi, lähtevät pois armosta <<
Jos ihminen hyväksyy että kymmenen käskyä on voimassa, miten se on pois armosta lankeamista? Jos pitää sapatin, miten ihmeessä se on muka pois armosta lankeamista? Kyse on kymmenen käskyn noudattamisesta, ei mistään muusta.
>> Kuten aiemmin sanoin, sapattia rikottiin jo vanhassa liitossa, mutta rikkojat olivat syyttömät, koska Jeesus on sapatin Herra (Matt. 12). <<
Tämä on täysi vale, Jeesus ei sano että "sapattia rikottiin vanhassa liitossa ja se on OK" Et ymmärrä Jeesuksen sanoja, vääristelet kirjoituksia.- valheentiet
Kristitty.net kirjoitti:
>> Toisaalla kirjoitit (keskustelu taisi kadota jonnekin) <<
Antisemitistinen ylläpito poistaa aina aloitukseni, riippumatta siitä mitä kirjoitan.
>> että sapattina kylmissä maissa ihmisten tulee lämmittää koti ennen sapattia, ja laittaa villasukat jalkaan, eikä tehdä sapattina tulta. Tämä on täysin väärää opetusta. Luuletko muuten, että -30 asteen pakkasessa riittää, että kämpän lämmittää edellisenä päivänä? <<
Minä en näitä sääntöjä keksi. Raamatusta ei voi poimia käskyjä mielivaltaisesti. Jos uskoo että "Muista pyhittää sapatinpäivä" (2. Moos. 20:8) on voimassa, täytyy hyväksyä myös: "Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin." (2. Moos. 35:3)
>> Kuten joku ylempänä kirjoitti, haluat orjuuttaa muita. Ihmiset, jos uskovat opetustasi, lähtevät pois armosta <<
Jos ihminen hyväksyy että kymmenen käskyä on voimassa, miten se on pois armosta lankeamista? Jos pitää sapatin, miten ihmeessä se on muka pois armosta lankeamista? Kyse on kymmenen käskyn noudattamisesta, ei mistään muusta.
>> Kuten aiemmin sanoin, sapattia rikottiin jo vanhassa liitossa, mutta rikkojat olivat syyttömät, koska Jeesus on sapatin Herra (Matt. 12). <<
Tämä on täysi vale, Jeesus ei sano että "sapattia rikottiin vanhassa liitossa ja se on OK" Et ymmärrä Jeesuksen sanoja, vääristelet kirjoituksia.Toi heksagrammi on saatanan symboli. Tiedätkö eron valheellisten juutalaisten ja todellisten juutalaisten välillä? On siis paljon niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, vaikka eivät ole. Ja tiedätkö ketkä ovat Jumalan Israel?
Tutki mikä on tuon symbolin tausta. Se ei ole Raamatusta. valheentiet kirjoitti:
Toi heksagrammi on saatanan symboli. Tiedätkö eron valheellisten juutalaisten ja todellisten juutalaisten välillä? On siis paljon niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, vaikka eivät ole. Ja tiedätkö ketkä ovat Jumalan Israel?
Tutki mikä on tuon symbolin tausta. Se ei ole Raamatusta.Pentagrammi on saatananpalvojien symboli, tämä on Daavidin tähti, täysin eri asia. Arvasin että joku vetää herneen nenään.
- valheentiet
Kristitty.net kirjoitti:
Pentagrammi on saatananpalvojien symboli, tämä on Daavidin tähti, täysin eri asia. Arvasin että joku vetää herneen nenään.
Perustele Raamatulla symbolisi käyttö. Mulla oli aikoinaan tuo sama tähti taulussa seinällä. Häiritsi todella paljon kunnes aloin tutkimaan asiaa. Lopulta heitin roskikseen. Totuus sattuu joskus. Tuota symbolia tuovat nimenomaan esiin jatkuvasti valheelliset juutalaiset.
valheentiet kirjoitti:
Perustele Raamatulla symbolisi käyttö. Mulla oli aikoinaan tuo sama tähti taulussa seinällä. Häiritsi todella paljon kunnes aloin tutkimaan asiaa. Lopulta heitin roskikseen. Totuus sattuu joskus. Tuota symbolia tuovat nimenomaan esiin jatkuvasti valheelliset juutalaiset.
Daavidin tähti on ollut juutalaisten symboli keskiajalta asti. Minun ei tarvitse sen käyttöä perustella Raamatulla. Onko sinulla laittaa jotain linkkiä, jossa kerrottaisiin Daavidin tähden saatanallisuudesta?
- valheentiet
Kristitty.net kirjoitti:
Daavidin tähti on ollut juutalaisten symboli keskiajalta asti. Minun ei tarvitse sen käyttöä perustella Raamatulla. Onko sinulla laittaa jotain linkkiä, jossa kerrottaisiin Daavidin tähden saatanallisuudesta?
En ohjaa ihmisiä erilaisiin linkkeihin. Tietoa on paljon saatavilla.
valheentiet kirjoitti:
En ohjaa ihmisiä erilaisiin linkkeihin. Tietoa on paljon saatavilla.
En löytänyt wikipediasta mitään mainintaa saatanallisesta alkuperästä. Ajattelin että sinä olisit osannut jotain linkkiä heittää.
- MagenDavid
Kristitty.net kirjoitti:
Heksagrammi, eli kuusikanta, on okkultistien vanha tunnus. Sen merkitystä okkultismissa en tiedä. Juutalaiset rabbit (ilm. kabbalistit) ottivat sen juutalaisuuden tunnukseksi joskus keskiajalla, nimeten sen Daavidin kilveksi / Daavidin tähdeksi.
Sillä ei siis tiettävästi ole mitään aidosti juutalaista historiaa, kuten että se todellakin olisi ollut esim. jokin kuningas Daavidin aikainen tunnus.
.
- YlistysHerralle
Jumala lähestyi ihmistä armollaan jo Eedenissä, jossa hän antoi lupauksen pelastuksesta. Myöhemin kerrotaan, että Herra teki Nooan ja koko ihmissuvun kanssa ikuisen liiton. Se toistettiin Abrahamille. Samalla osoitettiin, että hänen siemenestään eli Kristuksessa liitto-toisi siunauksen kaikkien kansojen keskuuteen.Gal. 3:8,16) Koska se perustui Jeesukseen,oli kysymyksessä armoliitto, vaikka siihen kuului myös kunioitus Jumalan lain arvovaltaa kohtaan. Todetaanhan Abrahamin noudattaneen Jumalan käskyjä 1. Moos. 26:5)
Kymmenen käskyä on ollut voimassa kaikkina aikoina Luuk. 16:17) Ne ilmoitettiin selkeästi sen vuoksi,että ihminen tajuaisi syntisyytensä ja turvautuisi Vapahtajaan Room. 3:19, 20; Gal. 3:19-22) Kukaan ei kuitenkaan ole koskaan voinut pelastua olemalla kuuliainen Jumalan käskyille. Uhrijärjestelmä ei liioin voinut lopullisesti poistaa syntejä Hepr. 10:4) Pelastajaksi tarvittiin itse Jeesus Kristus ja hänen sovittava verensä 9:14,15) Siinä on todellinen anteeksiantamus kaikista syneistä. Samalla siinä päästään ikuiseen liittoon Herramme Jeesuksen kautta 13:20)- hämmäst
Kenelle Edenissä osoitettiin joku lupaus?
- laki_on_pyhä
Paavali vastaa kysymykseen Mitä varten on laki, näin:
Mitä varten sitten on laki?
Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
Ei Paavali eikä Jeesus koskaan missään sano, että laki on kiero ja paha ja tuhoaa ihmisen, joka sitä noudattaa. Tuo sinun oppisi on perkeleen keino tyydyttää tyytymättömyyttä ja suhista kuin käärme "Ette te suinkaan kuole."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t887141- 353791
- 453360
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402532- 412262
- 2062259
- 1222192
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292119Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241868- 401749