Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Usein+naljaillaan,+että+montakos+sapatinrikkojaa+olet+kivittänyt,+sinä+jonka+mielestä+sapattikäsky+on+voimassa.+Tähän+haluaisin+huomauttaa,+että+myös+aviorikoksesta+on+Raamatussa+määrätty+kuolemanrangaistus:+"Jos+joku+tekee+aviorikoksen+toisen+miehen+vaimon+kanssa,+jos+hän+tekee+aviorikoksen+lähimmäisensä+vaimon+kanssa,+niin+heidät,+sekä+avionrikkoja+mies+että-nainen,+rangaistakoon+kuolemalla."+(3.+Moos.+20:10)+Montako+avionrikkojaa+olet+kivittänyt,+sinä+jonka+mielestä+käsky+"Älä+tee+huorin"+on+edelleen+voimassa?+Tähän+pätee+Jeesuksen+opetus:+"Joka+teistä+on+synnitön,+se+heittäköön+häntä+ensimmäisenä+kivellä"+(Joh.+8:7)Usein+viitataan+jakeeseen+"Älköön+siis+kukaan+teitä+tuomitko+syömisestä+tai+juomisesta,+älköön+myös+minkään+juhlan+tai+uudenkuun+tai+sapatin+johdosta"+(Kol.+2:16)+ikään+kuin+tässä+kumottaisiin+sapattikäsky.+Kuten+todettu,+sapatinrikkomisesta+määrätty+rangaistus+oli+kuolema.+Ymmärrämme+siis,+että+kyse+on+hyvin+vakavasta+käskystä,+jonka+kumoamiseen+meille+tulee+olla+erittäin+vahvat+perusteet+Raamatussa.+Kol.+2:16+ei+ole+vahva+peruste.+Tämä+jae+kertoo+meille,+että+älkää+antako+kenenkään+tuomita+teitä+siitä,+että+vietätte+sapattia.+Se+ei+vapauta+meitä+sapatin+vietosta.Toinen+usein+lainattu+jae+on+"Toinen+pitää+yhden+päivän+toista+parempana,+toinen+pitää+kaikki+päivät+yhtä+hyvinä;+kukin+olkoon+omassa+mielessään+täysin+varma."+(Room.+14:5).+Väitetään+että+tällä+tarkoitetaan+että+sapattia+saa+viettää+minä+päivänä+haluaa.+Tämän+Raamatun+kohdan+konteksti+paljastuu+jakeesta+yksi:+"Heikkouskoista+hoivatkaa,+rupeamatta+väittelemään+mielipiteistä."+Kyse+on+mielipiteistä.+Sapatin+vietosta+määrätty+rangaistus+oli+kuolema,+ei+siis+mikään+mielipidekysymys.+Tässä+jakeessa+ei+puhuta+yhtikäs+mitään+sapatin+viettämisestä.+Todennäköisesti+päivillä+tarkoitetaan+tässä+paastopäiviä,+joita+voi+kukin+viettää+minä+päivänä+haluaa,+sillä+jae+kuusi+jatkuu+"Joka+valikoi+päiviä,+se+valikoi+Herran+tähden;+ja+joka+syö,+se+syö+Herran+tähden,+sillä+hän+kiittää+Jumalaa;+ja+joka+ei+syö,+se+on+Herran+tähden+syömättä+ja+kiittää+Jumalaa."
  2. >>+Samoin+tässä+puhutaan+ihan+oikeasti+lepopäivästä,+joka+on+meidän+valittavissamme+<<Room+14+ei+mainita+sanaa+"lepopäivä"+saati+"sapatti",+joten+siinä+ei+ole+alkuunkaan+kyse+sapatin+viettämisestä.>>+Sapatti+säädettiin+juutalaisille+ja+heidän+keskellään+asuville+muukalaisille+<<Ensinnäkin+kolmas+käsky+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Koskeeko+kymmenen+käskyä+vain+juutalaisia?Jesajan+mukaan+sapatti+on+kaikkia+meitä+muukalaisia+varten:”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)Huomaa+myös,+että+sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.>>+Älä+kuitenkaan+vaadi+minua+viettämään+juutalaista+sapattia,+minua,+joka+olen+suomalainen+<<Meidät+uskovat+on+Jeesuksen+kautta+liitetty+Israeliin,+mistä+kertoo+Paavalin+vertaus+öljypuusta:"+Sillä+jos+sinä+olet+leikattu+luonnollisesta+metsäöljypuusta+ja+vasten+luontoa+oksastettu+jaloon+öljypuuhun,+kuinka+paljoa+ennemmin+nämä+luonnolliset+oksat+tulevat+oksastettaviksi+omaan+öljypuuhunsa!"+(Room.+11:24)Efesolaiskirjeen+toinen+luku+kertoo+samasta+ilmiöstä:"Muistakaa+sentähden,+että+te+ennen,+te+lihanne+puolesta+pakanat,+jotka+olette+saaneet+ympärileikkaamattomien+nimen+niiltä,+joita,+lihaan+käsillä+tehdyn+ympärileikkauksen+mukaisesti,+sanotaan+ympärileikatuiksi-+että+te+siihen+aikaan+olitte+ilman+Kristusta,+olitte+vailla+Israelin+kansalaisoikeutta+ja+vieraat+lupauksen+liitoille,+ilman+toivoa+ja+ilman+Jumalaa+maailmassa;+mutta+nyt,+kun+olette+Kristuksessa+Jeesuksessa,+olette+te,+jotka+ennen+olitte+kaukana,+päässeet+lähelle+Kristuksen+veressä.+Niin+ette+siis+enää+ole+vieraita+ettekä+muukalaisia,+vaan+te+olette+pyhien+kansalaisia+ja+Jumalan+perhettä,"+(Ef.+2:11-13,19)Emme+siis+enää+ole+muukalaisia,+vaan+olemme+Israelin+kansalaisia.
  3. Alkutekstissä+ei+ole+jakeessa+17+sanaa+"vain".+Ne+ovat+siis+totisesti+tulevaisten+varjo.+Voimme+tulkita+jakeen+16+"älköön+kukaan+tuomitko+teitä+siitä,+että+oikein+vietätte+sapattia".