Jeesus sanoi nimenomaan, että sapatti on IHMISTÄ varten. Misään ei Jeesus maininnut sen olevan asetettu pelkästään juutalaisia varten, vaan jokaista ihmistä. Juutalaisia ei edes vielä ollut olemassakaan silloin kun Jumala pyhitti ja siunasi lepopäivän. Sillä Jumala antoi meille ihmisille sapatin jo luomistyönsä päätteeksi.
Sabatti on Herran Pyhäpäivä:
96
791
Vastaukset
Minkä Jumala on Pyhittänyt niin se tulee olemaan aina Pyhä, tottelimepa me ihmiset Hänen kehoitustaan tai emme.
Sapatti on jokaista ihmistä varten asetettu lepopäiväksi. Jumala asensi sen olemaan voimassa jo luomistyönsä päätteeksi, silloin ei ollut vielä juutalaisia eikä muitakaan kansoja. Jeesus vahvisti sen, sanomalla että Sabatti on "ihmistä varten"asetettu. Johannes sanoi, että: "Rakkaus Jumalaan on se, että pidämme Hänen käskynsä:"
Jeesus sanoi myöskin että te opetatte ihmiskäskyjä ja pidätte isiltänne oppimianne perinnäissääntöjä, mutta hylkäätte Jumalan käskyn.
Sunnuntaita, viikon ensimäistä päivää voi muistella Jeesuksen ylösnousemisen muistopäivänä, mutta ei se eikä mikään muuta sitä Jumalan Pyhittämäksi ja siunaamaksi lepopäiväksi. Antakaa kunnia Hänelle, jolle kunnia kuuluu.- RealSana
Sirkkaiita, jatkaa hulluja hokemisiaan. Adventistin ns. sapatti on nimenomaan heidän omien ihmiskäskyjen noudattamista. Missään Mooseksen laissa ei ollut käskyä viettää jotain luomisen muistopäivää. Eikä mitään juhlaa ja muistopäivää vietetty kerran viikossa.
Sapatin vietto annettiin jotta: Härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä muukalainen saisivat virkistyä."Missään Mooseksen laissa ei ollut käskyä viettää jotain luomisen muistopäivää."
"Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." 2. Moos. 20:11"Adventistin ns. sapatti on nimenomaan heidän omien ihmiskäskyjen noudattamista. " Sunnuntain vietto on ihmiskäskyn noudattamista, sillä Raamatussa ei käsketä viettää sunnuntaita. Sapatin vietto sen sijaan perustuu Jumalan käskyyn, kymmenestä käskystä kolmas kuuluu alkukielen mukaan kirjaimellisesti "Muista pyhittää sapatinpäivä" 2. Moos. 20:8.
- markku.lievonen
>>Sirkkaiita, jatkaa hulluja hokemisiaan. <<
Näin sivullisena ajatellen. Eipä näytä sinullakaan olevan pullat hyvin uunissa. Ilmentääkö usko Jeesukseen syntien sovittajana toisten ihmisten nälvimistä?
- Marko-K
"Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."
- Jeesus - JonesHenry
Tarkoittaako että jos en vietä nimenomaan LAUANTAITA pyhäpäivänä niin joudun pimeään paikkaan jossa itketään ja ja kiristellään hampaita?
- 1234567---
Sapatti kuuluu Jumalan kymmenenkäskyn lakiin. Joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa. Taitaapi olla silloin antikristuksen oma.
- markku.lievonen
1234567--- kirjoitti:
Sapatti kuuluu Jumalan kymmenenkäskyn lakiin. Joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa. Taitaapi olla silloin antikristuksen oma.
Mutta, todellisudessa sinäkin rikot sapattikäskyä mennen tullen eli et mahdollistu täyttämään - rikkomatta käskyjä.
- markku.lievonen
1234567--- kirjoitti:
>>Joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa. <<
Todellisuus on ihmeellisestä ihmeellisin. Ihminen mahdollistuu pitämään JUMALAN käskyt vain ja ainoastaan USKON KAUTTA. Siis uskon, joka antaa ymmärryksen Jeesuksen kautta tulevaan syntien sovituksesta. Jeesuksen kautta tulevasta lain täyttämisestä. Herrana olemisesta. markku.lievonen kirjoitti:
Mutta, todellisudessa sinäkin rikot sapattikäskyä mennen tullen eli et mahdollistu täyttämään - rikkomatta käskyjä.
>> Mutta, todellisudessa sinäkin rikot sapattikäskyä mennen tullen eli et mahdollistu täyttämään - rikkomatta käskyjä.<<
Tarkoitatko, että ei tarvitse noudattaa kolmatta käskyä, koska kuitenkin rikkoo sitä?- 1234567---
markku.lievonen kirjoitti:
Kymmenenkäskyn laki on kasvattaja Kristukseen epätäydellisille sapatin pyhänäpäivänä pitäville, elämän loppuun asti. Aina kasvun paikka.
- markku.lievonen
Huomioinethan Sirkkaiita tämän punaisen langan ajatellen JUMALAN aivoittamaa ihmisen pelastusta.
Niin, JUMALA ensiksikin kohdensi KAIKKI ilmoituksensa kansalleen. Siis alusta asti oli JUMALAN aivoittamia ihmisiä,- jotka eivät liity käsitteeseen pakana.
Siis JUMALA ilmestyi ja toimi kansansa keskellä ja pakanat olivat tämän kansan ympäristössä / ympärillä. Siis JUMALA ilmoitti ja kohdensi lakinsa kansalleen mm sapatin liiton merkiksi.
Siis JUMALAN kansan kautta me pakanatkin tulimme tiedostetuksi kaikkivaltiaasta JUMALASTA ja samoin pelastukskin pakanoille tuli tavallaan tämän kansan kautta,- koska Jeesuksen lihallisuus tulee / tuli Daavidin siemenestä.
No, jokainen mielessään päättäköön. Tuleeko pakanoidenkin pitää säännökset, jotka JUMALA antaessaan ne ,-JUMALA kohdensi ne kansaansa.
Itse ymmärrän ja uskon, miten meidän pakanoiden kohdalla Jeesus on samalla sapatin Herra kuin on myös JUMALASTA syntyneen ihmisen Herra.
Niin, miten ja mitä ymmärrät käsitteellä; Jeesus on Herrani tai Jeesus on sapatin Herra. Eikö tuo Herra käsite ole molemmissa sama eli Jeesus Kristus on hallitsija molemmissa. Aivan kuin JUMALAN kansalle oli JUMALA Herra eli hallitsija ja ohjaaja ja johtaja.>> Tuleeko pakanoidenkin pitää säännökset, jotka JUMALA antaessaan ne ,-JUMALA kohdensi ne kansaansa. <<
Tuleeko kristittyjen noudattaa kymmentä käskyä, jotka Jumala antoi Israelille?- markku.lievonen
Kristitty.net kirjoitti:
>> Tuleeko pakanoidenkin pitää säännökset, jotka JUMALA antaessaan ne ,-JUMALA kohdensi ne kansaansa. <<
Tuleeko kristittyjen noudattaa kymmentä käskyä, jotka Jumala antoi Israelille?12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT.
13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
Tuon yhteen jakeen JEESUKSEN OPETTAMAAN viisauteen ja opetukseen kulminoituu kaikki 10 käskyä. On siis kaki ja profeetat.
uskotko sen?
Tottahan toki saat valikoida päiviä Henrran tähden.
6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
Sallinet minullekkin samoin. markku.lievonen kirjoitti:
12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT.
13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
Tuon yhteen jakeen JEESUKSEN OPETTAMAAN viisauteen ja opetukseen kulminoituu kaikki 10 käskyä. On siis kaki ja profeetat.
uskotko sen?
Tottahan toki saat valikoida päiviä Henrran tähden.
6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
Sallinet minullekkin samoin.Kaikki käskyt voidaan siis tiivistää tuohon yhteen "mitä tahdotte ihmisten tekevän, tehkää myös te samoin heille". Tarkoittaako tämä että kymmenen käskyä ei ole enää voimassa?
Huomaa konteksti tuossa roomalaiskirjeen kohdassa, kyse on syömisestä, eli paastopäivistä, sapattia ei tuossa mainita. Huomaa että käsky viettää sapattia löytyy sieltä kymmenestä käskystä, "Muista pyhittää sapatinpäivä" 2. Moos. 20:8 alkukielen mukaan. Jos nyt haluamme rikkoa sapattia, tarvitsemme huomattavasti vankemmat perusteet kuin vain Room. 14:6.- markku.lievonen
Kristitty.net kirjoitti:
Kaikki käskyt voidaan siis tiivistää tuohon yhteen "mitä tahdotte ihmisten tekevän, tehkää myös te samoin heille". Tarkoittaako tämä että kymmenen käskyä ei ole enää voimassa?
Huomaa konteksti tuossa roomalaiskirjeen kohdassa, kyse on syömisestä, eli paastopäivistä, sapattia ei tuossa mainita. Huomaa että käsky viettää sapattia löytyy sieltä kymmenestä käskystä, "Muista pyhittää sapatinpäivä" 2. Moos. 20:8 alkukielen mukaan. Jos nyt haluamme rikkoa sapattia, tarvitsemme huomattavasti vankemmat perusteet kuin vain Room. 14:6.>>Kaikki käskyt voidaan siis tiivistää tuohon yhteen "mitä tahdotte ihmisten tekevän, tehkää myös te samoin heille". Tarkoittaako tämä että kymmenen käskyä ei ole enää voimassa?<<
Tämähän juuri tarkoittaa, miten käskyt on voimassa ja käytössä kun ihminen menee ahtaasta portista sisälle;
12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT.
Ymmärtänet, miten ihmisen synnin tekeminen liittyy toiseen ihmiseen kohdistuvaan kielteiseen käyttäytymiseen ja ajatteluun. Ilmentää siis turmeltuneen ihmisen mieltä ja juuri tuon ajattelutavan vastakohta on rakkaus ja mielenuudistus, joka ilmentyyy juuri tuossa 12 jakeen sisällössä.
Niin, uskonemme mitä JEESUS OPETTI. Ei Jeesus huvikseen sanonut, miten tuohon liittyy juuri laki ja profeetat.
Muuten uskotko, miten tuohon yhteen jakeeseen kulminoituu kaikki laki ja profeetat? Vai jäikö Jeesuksen opetus vailinaiseksi? Viestiesi perusteella tuosta puuttuu vielä "jotain". markku.lievonen kirjoitti:
>>Kaikki käskyt voidaan siis tiivistää tuohon yhteen "mitä tahdotte ihmisten tekevän, tehkää myös te samoin heille". Tarkoittaako tämä että kymmenen käskyä ei ole enää voimassa?<<
Tämähän juuri tarkoittaa, miten käskyt on voimassa ja käytössä kun ihminen menee ahtaasta portista sisälle;
Ymmärtänet, miten ihmisen synnin tekeminen liittyy toiseen ihmiseen kohdistuvaan kielteiseen käyttäytymiseen ja ajatteluun. Ilmentää siis turmeltuneen ihmisen mieltä ja juuri tuon ajattelutavan vastakohta on rakkaus ja mielenuudistus, joka ilmentyyy juuri tuossa 12 jakeen sisällössä.
Niin, uskonemme mitä JEESUS OPETTI. Ei Jeesus huvikseen sanonut, miten tuohon liittyy juuri laki ja profeetat.
Muuten uskotko, miten tuohon yhteen jakeeseen kulminoituu kaikki laki ja profeetat? Vai jäikö Jeesuksen opetus vailinaiseksi? Viestiesi perusteella tuosta puuttuu vielä "jotain".Pakko myöntää, että en aivan ymmärrä mitä haet takaa. Voitko vastata minulle, miten on, onko kymmenen käskyä voimassa? Vain onko " kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille;" ainoa mikä velvoittaa ihmistä?
>>Kaikki käskyt voidaan siis tiivistää tuohon yhteen "mitä tahdotte ihmisten tekevän, tehkää myös te samoin heille". Tarkoittaako tämä että kymmenen käskyä ei ole enää voimassa?<<
Muuten uskotko, miten tuohon yhteen jakeeseen kulminoituu kaikki laki ja profeetat? Vai jäikö Jeesuksen opetus vailinaiseksi? Viestiesi perusteella tuosta puuttuu vielä "jotain".>> Tämähän juuri tarkoittaa, miten käskyt on voimassa ja käytössä kun ihminen menee ahtaasta portista sisälle; <<
Eli et voi vastata suoraan, onko kymmenen käskyä voimassa vai ei?- markku.lievonen
Kristitty.net kirjoitti:
Pakko myöntää, että en aivan ymmärrä mitä haet takaa. Voitko vastata minulle, miten on, onko kymmenen käskyä voimassa? Vain onko " kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille;" ainoa mikä velvoittaa ihmistä?
Niin, etkö ymmärrä tämän jakeen sisältöä? Jos ihmisen ajattelutapa tahtotiloineen on tuon jakeen sisällä / suuntainen, niin tämän ajattelutavan omaavan ihmisen pitää vahvistaa 10 käskyä.
Savoksi sanottuna rakastat lähimmäistäsi kuin itseäsi ja teet Jeesukselle samaa mitä teet ihmisille.
Siis haen sitä takaa, että ihminen uskoisi sydämessään tuon 12 jakeen sisällön ja silloin hän on elänyt todeksi lain ja profeetat.
Mutta,- ymmärrän hyvin, miten lähimmäisestä ihminen voi ajatella kielteisesti, mutta samalla kiihkoilee lain noudattamisesta. Tämä ihminen ei näe / ymmärrä, miten lähimmäistä kohtaan tehdyt teot ja ajatukset ovat samaa kuin olisi tehnyt te JUMALAA kohtaan.
Niin,- kuten täälläkin näemme, niin moni kiivailee JUMALAN puolesta ja kiittää JUMALAA ja toisaalla nälvii ja herjaa toista ihmistä. Eikö ole melkoinen ristiriitaisuus ja samalla sokeus. Niin, ihminen ei näe, miten lähimmäistä kohtaan tehdyt teot kohdistuvatkin JUMALAA kohtaan.
Juuri tuo 12 jae toimii veden jakajana.Punainen lanka. markku.lievonen kirjoitti:
Niin, etkö ymmärrä tämän jakeen sisältöä? Jos ihmisen ajattelutapa tahtotiloineen on tuon jakeen sisällä / suuntainen, niin tämän ajattelutavan omaavan ihmisen pitää vahvistaa 10 käskyä.
Savoksi sanottuna rakastat lähimmäistäsi kuin itseäsi ja teet Jeesukselle samaa mitä teet ihmisille.
Siis haen sitä takaa, että ihminen uskoisi sydämessään tuon 12 jakeen sisällön ja silloin hän on elänyt todeksi lain ja profeetat.
Mutta,- ymmärrän hyvin, miten lähimmäisestä ihminen voi ajatella kielteisesti, mutta samalla kiihkoilee lain noudattamisesta. Tämä ihminen ei näe / ymmärrä, miten lähimmäistä kohtaan tehdyt teot ja ajatukset ovat samaa kuin olisi tehnyt te JUMALAA kohtaan.
Niin,- kuten täälläkin näemme, niin moni kiivailee JUMALAN puolesta ja kiittää JUMALAA ja toisaalla nälvii ja herjaa toista ihmistä. Eikö ole melkoinen ristiriitaisuus ja samalla sokeus. Niin, ihminen ei näe, miten lähimmäistä kohtaan tehdyt teot kohdistuvatkin JUMALAA kohtaan.
Juuri tuo 12 jae toimii veden jakajana.Punainen lanka.>> Niin, etkö ymmärrä tämän jakeen sisältöä? Jos ihmisen ajattelutapa tahtotiloineen on tuon jakeen sisällä / suuntainen, niin tämän ajattelutavan omaavan ihmisen pitää vahvistaa 10 käskyä.<<
Tulihan se sieltä, eli pitää vahvistaa kymmenen käskyä! Nonniin, kolmas käsky kuuluu kirjaimellisesti alkukielen mukaan "Muista pyhittää sapatinpäivä". Eikös tämä tarkoita, että meidän tulee noudattaa sapattia?- markku.lievonen
Kristitty.net kirjoitti:
>> Niin, etkö ymmärrä tämän jakeen sisältöä? Jos ihmisen ajattelutapa tahtotiloineen on tuon jakeen sisällä / suuntainen, niin tämän ajattelutavan omaavan ihmisen pitää vahvistaa 10 käskyä.<<
Tulihan se sieltä, eli pitää vahvistaa kymmenen käskyä! Nonniin, kolmas käsky kuuluu kirjaimellisesti alkukielen mukaan "Muista pyhittää sapatinpäivä". Eikös tämä tarkoita, että meidän tulee noudattaa sapattia?12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT.
Juuri niin. Tuon ilmoituksen sisällön kun uskot ja ajttelet sen todeksi, niin et tarvitse valikoida päiviä. Tuossa olet toteuttanut sapatin vietot ja lait ja profeettojen kautta tuodut JUMALAN tahdon ilmoitukset jne..... TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT.
Juuri tuohon kulminoituu käsite; Jeesus on sapatin HERRA.
Muutoin uskomuksissasi rikot käskyjä mennen tullen ja vaikka valikoisit päiviäkin. markku.lievonen kirjoitti:
Juuri niin. Tuon ilmoituksen sisällön kun uskot ja ajttelet sen todeksi, niin et tarvitse valikoida päiviä. Tuossa olet toteuttanut sapatin vietot ja lait ja profeettojen kautta tuodut JUMALAN tahdon ilmoitukset jne..... TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT.
Juuri tuohon kulminoituu käsite; Jeesus on sapatin HERRA.
Muutoin uskomuksissasi rikot käskyjä mennen tullen ja vaikka valikoisit päiviäkin.Pakko sanoa suoraan että tuossa nyt ei ole mitään järkeä. Eli mielestäsi ei tarvitse viettää sapattia, jos tekee muille mitä tahtoo itselle tehtävän, niin on siinä samalla tullut täyttäneeksi myös sapattikäskyn? Saman logiikan mukaan ei ilmeisesti tarvitse noudattaa muitakaan kymmentä käskyä? Sanoohan Jeesus "tämä on laki ja profeetat", mutta jotain rajaa sentään.
- markku.lievonem
Kristitty.net kirjoitti:
Pakko sanoa suoraan että tuossa nyt ei ole mitään järkeä. Eli mielestäsi ei tarvitse viettää sapattia, jos tekee muille mitä tahtoo itselle tehtävän, niin on siinä samalla tullut täyttäneeksi myös sapattikäskyn? Saman logiikan mukaan ei ilmeisesti tarvitse noudattaa muitakaan kymmentä käskyä? Sanoohan Jeesus "tämä on laki ja profeetat", mutta jotain rajaa sentään.
>>Pakko sanoa suoraan että tuossa nyt ei ole mitään järkeä.<<
Viestisi meni perille,- Jeesukselle. Hänen "järkeilyäänhän" tuo ilmoitus on. """"""Liekkö edes totta"""""".?
PS.
Sinusta olisi tullut oiva opettaja Jeesukselle. markku.lievonem kirjoitti:
>>Pakko sanoa suoraan että tuossa nyt ei ole mitään järkeä.<<
Viestisi meni perille,- Jeesukselle. Hänen "järkeilyäänhän" tuo ilmoitus on. """"""Liekkö edes totta"""""".?
PS.
Sinusta olisi tullut oiva opettaja Jeesukselle."TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT" ei tarkoita että kaikki muut käskyt olisi mitätöity. Jeesuksen opetus aiheesta on, että laista ei katoa pieninkään piirto:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)- markku.lievonen
Kristitty.net kirjoitti:
"TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT" ei tarkoita että kaikki muut käskyt olisi mitätöity. Jeesuksen opetus aiheesta on, että laista ei katoa pieninkään piirto:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT.
"TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT" ei tarkoita että kaikki muut käskyt olisi mitätöity. Muistaakseni toisaalla jo myönsit että kymmenen käskyä on edelleen voimassa.
- markku.lievonen
Kristitty.net kirjoitti:
"TÄMÄ ON LAKI JA PROFEETAT" ei tarkoita että kaikki muut käskyt olisi mitätöity. Muistaakseni toisaalla jo myönsit että kymmenen käskyä on edelleen voimassa.
12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä T.Ä.M.Ä .......O.N..... L.A.K.I........ J.A ........P.RO.F.E.E.T.A.T
14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät. markku.lievonen kirjoitti:
12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä T.Ä.M.Ä .......O.N..... L.A.K.I........ J.A ........P.RO.F.E.E.T.A.T
14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.KUNNES TAIVAS JA MAA KATOAVAT, EI LAISTA KATOA PIENINKÄÄN KIRJAIN
Tätähän voisi jatkaa loputtomasti :) Yksikään varteen otettava Raamatun eksegeetti ei ole sinun kanssasi samaa mieltä, että "tämä on laki ja profeetat" mitätöisi kaikki muut käskyt. Tuo nyt on täysin naurettava ajatus, anteeksi jos sanon näin suoraan.- 1234567---
14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.Ahdas portti löytyy Raamatuista vuosilta 1642 ja 1903. Ilm.22:14. Autuaat ovat ne, jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi, ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
- kysynpävaan
Jeesus sanoi: "Sapatti on ihmistä varten" Mark. 2:27) siksi jo ensimmäinen sapatti tehtiin ihmistä varten. Luomisviikolla ihmiskuntaan kuuluivat vain Aadam ja Eeva, joten he viettivät varmasti sapattia. Jos sapatti olisi ollut vain juutalaisia varten, miksi Herra olisi siunanut seitsemännen päivän ja pyhittänyt sapatin satoja vuosia ennen juutalaisen kansakunnan syntyä ?
- siisnäin
Se on valtava kun kokee miten ihana tuo Rauha kun saa Lepo synnistä ja lihasta kun tulee uskoon. Siinä vasta sapattia on joka päivä Ja sentakia on tuo Lepo =sapatti ihmistä varten..
- markku.lievonen
Huomioikaa miten tämä ilmoitus on aidosti kohdennettu meille pakanoille. Roomalaisille. Siis JUMALA on tiennyt jo aikojen alussa, miten ihmisten ymmärrystaso on hänen aivoittamaan ihmisen pelastamiseen erilainen ja eritasoinen.
1. Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
2. Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
4. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.
5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
7. Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä.
8. Jos me elämme, niin elämme Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat.
9. Sillä sitä varten Kristus kuoli ja heräsi eloon, että hän olisi sekä kuolleitten että elävien Herra.
10. Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen.
11. Sillä kirjoitettu on: "NIIN TOTTA KUIN MINÄ ELÄN, SANOO HERRA, MINUN EDESSÄNI PITÄÄ JOKAISEN POLVEN NOTKISTUMAN JA JOKAISEN KIELEN YLISTÄMÄN JUMALAA. / (Fil 2 ) Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa".
12. Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme.
13. Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta.Usein viitataan jakeeseen viisi "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma." Tällä yritetään sanoa, että sapattia ei tarvitse viettää. Kuitenkin on syytä huomioida konteksti - jae yksi, rupeamatta väittelemään mielipiteistä. Paavalin aikaan oli hyvin tiedossa, että sapatin rikkomisesta annettu rangaistus oli kuolema, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Seuraava jae selventää "Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa." Huomaamme, että kyse on syömisestä, eli paastopäivistä on kyse. Toinen paastoa perjantaina, toinen maanantaina, älkää ruvetko väittelemään mielipiteistä. Sapatista ei tässä puhuta yhtään mitään.
- Usko.Toivonen
Jokainen päivä on pelastuksen päivä.
Toivottavasti sapattisäännöt eivät ole este kaikkein tärkeimmälle, Jeesuksen kautta tarjolla olevalle "Suurelle pelastukselle".
Kuinka Jeesuksen pyhät, alkuseurakunnan alusta ovat toimineet.
46. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
47. kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
Apt. 2.
Herra lisäsi joka päivä, siis joka päivä, niitä jotka saivat pelastuksen.
Tästä käy hyvin ilmi Herran Jeesuksen sanat ( Matteus 22. )
36. "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37. Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
40. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Onko oikein tuoda jokin muu käsky ylitse Herran Jeesuksen itsensä antamasta suurimmasta käskystä.
Kannattaa myös tarkistaa Matteuksen evankeliumin 25. luvusta, keitä ovat he joille Kuningas Jeesus sanoo:
"Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. "
Jokainen päivä on pelastuksen päivä nyt, ja alkuseurakunnan ajoista saakka.
Suuri pelastus, Jeesus on omalla verellään ansainnut itselle seurakuntansa.
Kuuntele Jeesusta, älä kerskaa sillä kuinka hyvä olet itse tai kuinka hyvä on oppisi, vaan jos kerskaat, olkoon kerskauksesi Herra.>> Onko oikein tuoda jokin muu käsky ylitse Herran Jeesuksen itsensä antamasta suurimmasta käskystä. <<
Se että me sabbatistit vaahtoamme suu valkoisina sapattikäskystä, ei johdu siitä, että tuo käsky olisi meidän mielestä kaikkein tärkein. Olemme huolestuneita yksinkertaisesti siitä, että kaikenlaisten verukkeiden varjolla tahallaan rikotaan Jumalan kymmenessä käskyssä antamaa kolmatta käskyä, "Muista pyhittää sapatinpäivä".
On tietysti niitäkin, joiden mielestä "rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi" on ainut käsky Raamatussa, kymmen käskyä ei ole enää voimassa. Toivottavasti et kuulu siihen porukkaan.- Usko.Toivonen
Toivon kuuluvani tuohon Apostolien teoissa mainittuun porukkaan.
46. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
47. kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
Apt. 2.
Sen sijaan en halua sellaiseen ryhmään, jonka oppi pohjautuu pienempään käskyyn, kuin Herran Jeesuksen itsensä ilmoittamaan suurimpaan käskyyn.
Ryhmä, jonka oppi ei kerskaa Herrasta Jeesuksesta, vaan ihmisestä, ei
ole mielestäni alkuseurakunnan mukaisen opin edustaja.
" Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen. ". Usko.Toivonen kirjoitti:
Toivon kuuluvani tuohon Apostolien teoissa mainittuun porukkaan.
Apt. 2.
Sen sijaan en halua sellaiseen ryhmään, jonka oppi pohjautuu pienempään käskyyn, kuin Herran Jeesuksen itsensä ilmoittamaan suurimpaan käskyyn.
Ryhmä, jonka oppi ei kerskaa Herrasta Jeesuksesta, vaan ihmisestä, ei
ole mielestäni alkuseurakunnan mukaisen opin edustaja.
" Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen. ".>> Ryhmä, jonka oppi ei kerskaa Herrasta Jeesuksesta, vaan ihmisestä, ei
ole mielestäni alkuseurakunnan mukaisen opin edustaja. <<
Haluatko avata mitä tarkoitat "ihmisestä"?- Usko.Toivonen
Ihmisestä on Raamatussa esimerkkinä vaikkapa Saulus tarsolainen, joka tarkoin sanoi noudattavansa lakia ja käskyjä, mutta vainosi Jumalan seurakuntaa.
Myös Jeesuksen kertomus ihmisestä fariseuksesta, Luuk. 18.
11. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.' Usko.Toivonen kirjoitti:
Ihmisestä on Raamatussa esimerkkinä vaikkapa Saulus tarsolainen, joka tarkoin sanoi noudattavansa lakia ja käskyjä, mutta vainosi Jumalan seurakuntaa.
11. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'Hui, toivottavasti et vihjaile, että me sapattivaahtoilijat olisimme kuin Saulus tarsolainen tai fariseus!
Meille sapatin vietossa on kyse yksinkertaisesti siitä, että noudatetaan Jumalan kymmentä käskyä, josta kolmas kuuluu alkukielen mukaan kirjaimellisesti "Muista pyhittää sapatinpäivä".- Usko.Toivonen
Sabbatistit siis korottavat opissaan sapatin viettoa.
Onko siis heidän kerskauksensa kuinka he viettävät sapattia.
Oliko alkuseurakunnan kerskaus sapatin vietto?
Apt. 2.
Eikös tuo fariseus omasta mielestään ollut lain noudattaja.
Hänen kaltaisistaan Herra sanoi :
9. Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, ( Luuk. 18. ) Ei, me emme korota sapatin viettoa ohi muiden käskyjen. Me nyt vain satumme olemaan sitä mieltä, että kristittyjen tulisi noudattaa kolmatta käskyä, joka kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä".
- Usko.Toivonen
Miksi sitten käytät nimitystä "sabbatistit".
Tuo nimityshän kertoo ihmisistä, jotka ovat ottaneet oppinsa mukaisen nimityksen itselleen.
Jos kaikki käskyt olisivat edes samalla viivalla, niin silloin tuollaista
nimitystä ei voisi olla, eikä tarvetta sen käytölle. Usko.Toivonen kirjoitti:
Miksi sitten käytät nimitystä "sabbatistit".
Tuo nimityshän kertoo ihmisistä, jotka ovat ottaneet oppinsa mukaisen nimityksen itselleen.
Jos kaikki käskyt olisivat edes samalla viivalla, niin silloin tuollaista
nimitystä ei voisi olla, eikä tarvetta sen käytölle.Nyt saivartelet aivan suotta. Huomaa että käytin itsestäni nimitystä "sabbatisti" lainausmerkeissä. Jollakin nimellä minun pakosta täytyy viitata ihmisiin, jotka uskovat että Raamatun mukaan on vietettävä sapattia kolmannen käskyn mukaan, joka kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä".
- Usko.Toivonen
Eihän tuo ole mitään saivartelua, kun koko ajan korostat yhtä käskyä, joka ei edes ole käskyistä suurin.
Eikö tulisi korostaa enemmän suurinta käskyä? Usko.Toivonen kirjoitti:
Eihän tuo ole mitään saivartelua, kun koko ajan korostat yhtä käskyä, joka ei edes ole käskyistä suurin.
Eikö tulisi korostaa enemmän suurinta käskyä?Missä kohtaa minä olen korostanut sapattia? Siviilielämässä ei voisi sapatti vähempää kiinnostaa. Täällä on ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että sapattia ei tarvitse viettää. Minä haluan kertoa heille, että kolmas käsky kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä", kristittyjen tulee täten viettää sapattia. Jos joku väittäisi, että viides käsky ei velvoita kristittyjä, olisi yhtä kiivaasti heidän kimpussaan. Äläkä luule että minä kadulla esittelen itseni "sabbatistiksi". Käytin sitä samaan tapaan kuin sanoisin itsestäni että olen "kreationisti" tai "pasifisti".
- Usko.Toivonen
>> Missä kohtaa minä olen korostanut sapattia? >>
Esim:
1. >> Se että me sabbatistit ... >>
2. >> Hui, toivottavasti et vihjaile, että me sapattivaahtoilijat >> Usko.Toivonen kirjoitti:
>> Missä kohtaa minä olen korostanut sapattia? >>
Esim:
1. >> Se että me sabbatistit ... >>
2. >> Hui, toivottavasti et vihjaile, että me sapattivaahtoilijat >>Sapattikäsky kuuluu kymmeneen käskyyn, joten kyse on tärkeästä käskystä. Sapatin rikkomisesta määrätty rangaistus oli kuolemanrangaistus, joten on tosiaankin kyse hyvin vakavasta käskystä. Se että tämä tosiasia nostetaan esiin ei kuitenkaan mielestäni ole mitään epätervettä korottamista.
- yks.Buplikaani
Usko.Toivonen kirjoitti:
12. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'En ole fariseus, sillä en maksele kirkollisveroja, en kymmenyksiä, enkä muitakaan kolehteja huomioi.
- Usko.Toivonen
"Kristitty.net" kirjoittaa:
>> Sapatin rikkomisesta määrätty rangaistus oli kuolemanrangaistus, joten on tosiaankin kyse hyvin vakavasta käskystä. >>
Milloin ko. rangaistus on viimeiksi toteutunut. Kenen toimesta?
Kuinka monta on Suomessa kivitetty sapattirikkeestä?
Montako apostoli Paavali kivitti tai kivitytti tultuaan uskoon sapatti-säännösten rikkomisesta?
Onko Uudessa Testamentissa mainittu jotain ko. asiaan viittaavaa? Usko.Toivonen kirjoitti:
"Kristitty.net" kirjoittaa:
>> Sapatin rikkomisesta määrätty rangaistus oli kuolemanrangaistus, joten on tosiaankin kyse hyvin vakavasta käskystä. >>
Milloin ko. rangaistus on viimeiksi toteutunut. Kenen toimesta?
Kuinka monta on Suomessa kivitetty sapattirikkeestä?
Montako apostoli Paavali kivitti tai kivitytti tultuaan uskoon sapatti-säännösten rikkomisesta?
Onko Uudessa Testamentissa mainittu jotain ko. asiaan viittaavaa?Teemme hyvin jos pidämme mielessä Jeesuksen opetuksen aiheesta, se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Onko käsky "älä tee huorin" kumottu, koska Jeesus ei kivittänyt naista?
>> Sen sijaan en halua sellaiseen ryhmään, jonka oppi pohjautuu pienempään käskyyn, kuin Herran Jeesuksen itsensä ilmoittamaan suurimpaan käskyyn. <<
Kuvitellaan ryhmä, joka opettaa yhtenä opinkappaleenaan, että ei saa tehdä aviorikosta. Et haluaisi kuulua tällaiseen ryhmään?- Usko.Toivonen
Jos joku ryhmä pitäisi ko. käskyä suurimpana käskynä, niin en halua kuulua ko. ryhmään.
Ja tiedoski myöskin muiden käskyjen osalta: Jos jokin muu käsky nostetaan Herran Jeesuksen ilmoittaman suurimman käskyn tasolle,
niin sellaiseen ryhmään en halua kuulua. Usko.Toivonen kirjoitti:
Jos joku ryhmä pitäisi ko. käskyä suurimpana käskynä, niin en halua kuulua ko. ryhmään.
Ja tiedoski myöskin muiden käskyjen osalta: Jos jokin muu käsky nostetaan Herran Jeesuksen ilmoittaman suurimman käskyn tasolle,
niin sellaiseen ryhmään en halua kuulua.Luuletko että meillä "sabbatisteilla" kolmas käsky on nostettu suurimmaksi? Vai mitä ajat takaa?
- Usko.Toivonen
En luule mitään, mutta tuohon kommenttiisi:
Apt. 2.
Oletko muuten jo lukenut Matteus 25. luvusta miksi Jeesus sanoo heille:
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
Mainitaanko siellä "sabbatistit"? Usko.Toivonen kirjoitti:
En luule mitään, mutta tuohon kommenttiisi:
Apt. 2.
Oletko muuten jo lukenut Matteus 25. luvusta miksi Jeesus sanoo heille:
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
Mainitaanko siellä "sabbatistit"?Hui kauheaa, ei mainita sabbatisteja ei!
Vaan mitä sanoo Johanneksen ilmestys: "Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus." (Ilm. 12:17)
"Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni." (Joh. 14:15)
Ymmärrätkö, tässä on kyse siitä, että Jeesuksen seuraajat pitävät hänen käskynsä. Ja kolmas käsky kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä".- Usko.Toivonen
Aivan, mutta oletko unohtanut Herran Jeesuksen käskyn.
Minkä käskyn Jeesus antoi opetuslapsilleen.
Ja mikä on suurin käsky, jossa täyttyy ja toteutuu kaikki käskyt?
Kuinka täytät suurimman käskyn?
Mistä käskystä aloitat käskyjen täyttämisen? Käsky jonka Jeesus antoi opetuslapsilleen oli seuraava:
"Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Mt. 28:18-20)
Huomaa, Jeesus käskee heidän pitää kaiken mitä Hän on käskenyt heidän pitää. Mitä Jeesus käski?
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)
Olkoon suurin käsky mikä hyvänsä, se ei poista sitä tosiasiaa, että myös sapattikäsky on edelleen voimassa, sillä laista ei katoa pieninkään piirto.- Usko.Toivonen
No, jos pystyt lain täyttämään, niin olet Jeesuksen vertainen.
Hän täytti lain.
Mutta, jos lähdet sille tielle, niin muista, että sinun tulee täyttää laki
kaikilta osin.
11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä". ( Gal. 3. )
Olisit siis ensimmäinen ihminen, joka täyttää lain.
Todellakaan Kuningas Jeesus ei mainitse "sabbatisteja, eikä käskyjen lain täyttäneitä", mutta kylläkin suurimman käskyn täyttäjistä.
35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'. ( Matt. 25. )
Nämä ovat uskoneet Jeesuksen sanat suurimmasta käskystä. Usko.Toivonen kirjoitti:
No, jos pystyt lain täyttämään, niin olet Jeesuksen vertainen.
Hän täytti lain.
Mutta, jos lähdet sille tielle, niin muista, että sinun tulee täyttää laki
kaikilta osin.
11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä". ( Gal. 3. )
Olisit siis ensimmäinen ihminen, joka täyttää lain.
Todellakaan Kuningas Jeesus ei mainitse "sabbatisteja, eikä käskyjen lain täyttäneitä", mutta kylläkin suurimman käskyn täyttäjistä.
35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'. ( Matt. 25. )
Nämä ovat uskoneet Jeesuksen sanat suurimmasta käskystä.Yritätkö vihjailla, että koska kukaan ei pysty täyttämään lakia, niin laki ei ole voimassa? Kyse ei ole siitä että minä täyttäisin lain. Kyse on lain noudattamisesta. Noudatatko sinä kymmentä käskyä? Jeesuksen mukaan laista ei katoa pieninkään piirto, ja kolmas käsky kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä". Meidän tulee näin ollen viettää sapattia.
>> Todellakaan Kuningas Jeesus ei mainitse "sabbatisteja, eikä käskyjen lain täyttäneitä", mutta kylläkin suurimman käskyn täyttäjistä.<<
"Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus." Ilm 12:17
Huomaa että lohikäärme lähtee sotaan niitä vastaan jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.- Usko.Toivonen
Se vanha lohikäärme tekee koko ajan työtään, käy ympärillä kuin kiljuva jalopeura.
Laki on sitä varten, että se näyttä synnin. Ja kaikki ovat syntiä tehneet, siis lainrikkojia.
21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, ( Room. 3. )
Armosta, ei teoista.
Ainoa teko mikä pelastaa on Kristuksen pelastustyö.
Kristuksen veren pesu.
Kun puhut koko ajan kymmenestä käskystä, niin mieti kohdallesi rehellisesti, pystytö täyttämään 1. ja 2. toisen käskyn täysin ja täydellisesti.
Jos katsot kaiken aikaa kykeneväsi kokonaan täyttämään tuon suurimman käskyn, niin olet täyttänyt muutkin käskyt.
Mutta muista, että Raamatun mukaan kukaan ei tule vanhurskaaksi
Jumalan edessä lain kautta. Armoistuimen kautta tullaan vanhurskaaksi, ja se on Jumalan lahja, eikä kenenkään syntisen ansio. Ja vielä haluaisin sanoa, että kyse ei alkuunkaan ole mihinkään ryhmään kuulumisesta. Minä esimerkiksi en kuuluu mihinkään porukkaan, jonka nimi on "sabbatistit". Minä nyt vain satun uskomaan, että kolmas käsky, "Muista pyhittää sapatinpäivä", koskee meitä kristittyjä.
Usko.Toivonen kirjoitti:
Se vanha lohikäärme tekee koko ajan työtään, käy ympärillä kuin kiljuva jalopeura.
Laki on sitä varten, että se näyttä synnin. Ja kaikki ovat syntiä tehneet, siis lainrikkojia.
21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, ( Room. 3. )
Armosta, ei teoista.
Ainoa teko mikä pelastaa on Kristuksen pelastustyö.
Kristuksen veren pesu.
Kun puhut koko ajan kymmenestä käskystä, niin mieti kohdallesi rehellisesti, pystytö täyttämään 1. ja 2. toisen käskyn täysin ja täydellisesti.
Jos katsot kaiken aikaa kykeneväsi kokonaan täyttämään tuon suurimman käskyn, niin olet täyttänyt muutkin käskyt.
Mutta muista, että Raamatun mukaan kukaan ei tule vanhurskaaksi
Jumalan edessä lain kautta. Armoistuimen kautta tullaan vanhurskaaksi, ja se on Jumalan lahja, eikä kenenkään syntisen ansio.>> Ja kaikki ovat syntiä tehneet, siis lainrikkojia. <<
Tarkoittaako tämä, että meidän ei tarvitse noudattaa lakia?
>> Armosta, ei teoista.<<
Amen.
>> Kun puhut koko ajan kymmenestä käskystä, niin mieti kohdallesi rehellisesti, pystytö täyttämään 1. ja 2. toisen käskyn täysin ja täydellisesti.<<
En pysty. Tarkoittaako se, että kolmas käsky ei ole voimassa?
>> Jos katsot kaiken aikaa kykeneväsi kokonaan täyttämään tuon suurimman käskyn, niin olet täyttänyt muutkin käskyt. <<
Nyt ei kyllä pidä paikkaansa. Minkä Raamatun kohdan mukaan olet täyttänyt muutkin käskyt, jos olet täyttänyt suurimman käskyn? Missä kohtaa Raamattua sanotaan että kolmas käsky ei ole enää voimassa?
>> Mutta muista, että Raamatun mukaan kukaan ei tule vanhurskaaksi
Jumalan edessä lain kautta. Armoistuimen kautta tullaan vanhurskaaksi, ja se on Jumalan lahja, eikä kenenkään syntisen ansio. <<
Amen.- Usko.Toivonen
>> Nyt ei kyllä pidä paikkaansa. Minkä Raamatun kohdan mukaan olet täyttänyt muutkin käskyt, jos olet täyttänyt suurimman käskyn? Missä kohtaa Raamattua sanotaan että kolmas käsky ei ole enää voimassa? >>
Oletko siis sitä mieltä, että Herra Jeesus ei puhu totta, kun Hän sanoo ( Matt. 22. )
37. Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
Tai apostoli Paavali ( Gal. 6. )
2. Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
Kertaa myös, mitä Kuningas Jeesus sanoo lampaille ( Matt. 25. ) Usko.Toivonen kirjoitti:
>> Nyt ei kyllä pidä paikkaansa. Minkä Raamatun kohdan mukaan olet täyttänyt muutkin käskyt, jos olet täyttänyt suurimman käskyn? Missä kohtaa Raamattua sanotaan että kolmas käsky ei ole enää voimassa? >>
Oletko siis sitä mieltä, että Herra Jeesus ei puhu totta, kun Hän sanoo ( Matt. 22. )
Tai apostoli Paavali ( Gal. 6. )
Kertaa myös, mitä Kuningas Jeesus sanoo lampaille ( Matt. 25. )Suurin käsky on 'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Toistan kysymykseni, minkä Raamatun kohdan mukaan olet mukamas täyttänyt kaikki käskyt noudattamalla suurinta käskyä?
Voisitko vastata kysymykseeni, onko laki siis voimassa? Koskeeko kymmenen käskyä meitä?Väännetään vielä rautalangasta, jos esimerkiksi rakastaa Herraa kaikesta sydämestä, mutta tappaa ihmisiä, niin ei todellakaan ole täyttänyt kaikkia käskyjä. Samoin et voi rikkoa sapattia ja kuvitella että se ok, koska mukamas rakastat Herraa kaikesta sydämestäsi. Jos todella rakastat Herraa, silloin noudatat myös kymmentä käskyä. Jeesus sanoi "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni." (Joh. 14:15)
- kysynpävaan
Jumala rakastaa sunnuntain viettäjiä yhtä paljon kuin sapatin viettäjiä. Sapattikysymys ei liity Jumalan rakkauteen meitä kohtaan, vaan meidän rakkauteemme Jumalaa kohtaan. Rakastammeko Jeesusta niin paljon,että kun kohtaamme uutta valoa, seuraamme sitä-ei siksi,että pelastuisimme,vaan siksi,että meidät on jo pelastettu ?
kysynpävaan kirjoitti:
Jumala rakastaa sunnuntain viettäjiä yhtä paljon kuin sapatin viettäjiä. Sapattikysymys ei liity Jumalan rakkauteen meitä kohtaan, vaan meidän rakkauteemme Jumalaa kohtaan. Rakastammeko Jeesusta niin paljon,että kun kohtaamme uutta valoa, seuraamme sitä-ei siksi,että pelastuisimme,vaan siksi,että meidät on jo pelastettu ?
>> Jumala rakastaa sunnuntain viettäjiä yhtä paljon kuin sapatin viettäjiä. <<
Jumala vihaa syntiä. Jumala ei todellakaan katso hyvällä, jos joku rikkoo sapattia, joka on kymmenestä käskystä kolmas, "Muista pyhittää sapatinpäivä".
>> Rakastammeko Jeesusta niin paljon,että kun kohtaamme uutta valoa, seuraamme sitä-ei siksi,että pelastuisimme,vaan siksi,että meidät on jo pelastettu ? <<
Rakastammeko Jeesusta niin paljon, että pidämme hänen käskyt? "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;" (1. Joh. 5:3)- Usko.Toivonen
"kristitty.net" kirjoittaa:
>>Suurin käsky on 'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Toistan kysymykseni, minkä Raamatun kohdan mukaan olet mukamas täyttänyt kaikki käskyt noudattamalla suurinta käskyä? >>
En minä ole kirjoittanut täyttäneeni lakia, vaan mitä itse Herra Jeesus sanoo suurimman lain, eli käskyjen 1. ja 2. osalta:
Joten kerrataan ( Matt. 22. )
40 Näissä kahdessa käskyssä kaikki laki ja prophetat riippuvat.
Biblia
40. Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat.
RK
Joka siis täyttää suurimman käskyn ja sen vertaisen käskyn täyttää samalla kaiken lain ja profeetat. Nämä kaksi käskyä sisältävät koko lain.
Ja kuten Paavali toteaa ( Gal. 6.)
Uusi käsky ( Joh. 13:34 )
Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut -että tekin niin rakastatte toisianne.
Siinä on siis Kristuksen lain täyttymys.
Tarkasta tämä Kristuksen laki taas Matt. 25 tekstin kautta, mitä
Kuningas Jeesus sanoo lampaille.
Ja apostolien tekojen alkuluvuista.
44. Kaikki uskovaiset olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä.
45. Myivät maansa ja tavaransa ja jakoivat ne kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
46. Ollen alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja murtaen huoneissa leipää nauttivat ruokansa iloitsevina ja vilpittöminä sydämeltään,
47. kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän joukkoonsa joka päivä niitä, jotka tulivat autuaiksi.
( Aapeli Saarisalo UT, Apt. 2. ) - 1234567---
Usko.Toivonen kirjoitti:
>>Suurin käsky on 'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. Toistan kysymykseni, minkä Raamatun kohdan mukaan olet mukamas täyttänyt kaikki käskyt noudattamalla suurinta käskyä? >>
En minä ole kirjoittanut täyttäneeni lakia, vaan mitä itse Herra Jeesus sanoo suurimman lain, eli käskyjen 1. ja 2. osalta:
Biblia
RK
Joka siis täyttää suurimman käskyn ja sen vertaisen käskyn täyttää samalla kaiken lain ja profeetat. Nämä kaksi käskyä sisältävät koko lain.
Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut -että tekin niin rakastatte toisianne.
45. Myivät maansa ja tavaransa ja jakoivat ne kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
46. Ollen alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja murtaen huoneissa leipää nauttivat ruokansa iloitsevina ja vilpittöminä sydämeltään,
47. kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän joukkoonsa joka päivä niitä, jotka tulivat autuaiksi.
( Aapeli Saarisalo UT, Apt. 2. )Rakkaus lähimmäiseen on sitä, että puhumme lähimmäisille totuutta. Nyt on niin, että suuri osa julistajia julistaa, että sapatti ei enää kuulu Uudenliiton kristityille. Näin he johdattavat sankoin joukoin suuria ja pieniä suoraan pedon syliin.
Sunnuntai on pedonmerkki, ihmiskäsky pyhäksi. . . . Sapatti on Jumalan merkki. - Usko.Toivonen
Tarkoittanet, että adventistit puhuvat "adventistien totuutta".
Lähimmäisen rakkaudesta kertoo Kuningas Jeesuksen sanat perille pääseville ( Matteus 25. )
Ei ole oikein korottaa sapattisääntöä suurimman käskyn ylitse, eikä edes sen rinnalle. Usko.Toivonen kirjoitti:
Biblia
RK
( Aapeli Saarisalo UT, Apt. 2. )>> Joka siis täyttää suurimman käskyn ja sen vertaisen käskyn täyttää samalla kaiken lain ja profeetat. Nämä kaksi käskyä sisältävät koko lain. <<
Se että Jeesus sanoo "Näissä kahdessa käskyssä kaikki laki ja prophetat riippuvat." ei todellakaan tarkoita että kaikki muut käskyt on mitätöity tällä perusteella.
>> Ei ole oikein korottaa sapattisääntöä suurimman käskyn ylitse, eikä edes sen rinnalle. <<
Se että julistaa sapattikäskyn olevan voimassa Raamatun käskyn mukaan ei ole kyseisen käskyn korottamista millään tavalla. Nyt on niin että suurin osa kristityistä rikkoo kolmatta käskyä, ja me olemme tästä huolissamme. Kolmas käsky kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä". Miksi kristityt rikkovat kymmentä käskyä?Usko.Toivonen kirjoitti:
Lähimmäisen rakkaudesta kertoo Kuningas Jeesuksen sanat perille pääseville ( Matteus 25. )
Ei ole oikein korottaa sapattisääntöä suurimman käskyn ylitse, eikä edes sen rinnalle.>> Tarkoittanet, että adventistit puhuvat "adventistien totuutta". <<
Olen hyvin pettynyt että sinäkin vedät tuon adventistikortin esiin. Sapattia noudattavat nykyään miljoonat ei-adventistit ympäri maailman. Voin tässä jälleen todeta että minä en ole adventisti.- 1234567---
Usko.Toivonen kirjoitti:
Ei ole oikein korottaa sapattisääntöä suurimman käskyn ylitse, eikä edes sen rinnalle.Jumalan viha tulee kohtaamaan pedon kumartajia Ilm.14:9-10. Kolmas enkeli varoittaa.
Tätä varoitusta ei tule syrjään heittää. Joka tapauksessa sunnuntai on pedon merkki.
Sapatti on Jumalan merkki. 1234567--- kirjoitti:
Jumalan viha tulee kohtaamaan pedon kumartajia Ilm.14:9-10. Kolmas enkeli varoittaa.
Tätä varoitusta ei tule syrjään heittää. Joka tapauksessa sunnuntai on pedon merkki.
Sapatti on Jumalan merkki.Tuo nyt on adventistie harhaoppia, että sunnuntai olisi pedon merkki. Millä Raamatun kohdalla puolustaisit tuota näkemystä?
- Usko.Toivonen
Tuo kommenttini oli vastaus nimimerkillä " 1234567--- " kirjoittavalle adventistiopin edustajalle. Siis "adventistien totuutta" julistava.
Mitä muuten sapatin noudattaminen Raamatun mukaan on?
Mitä sääntöjä tulee noudattaa?
Listaatko tähän ne säännöt ja lait, mitä miljoonat noudattavat, juutalaisten lisäksi. - 1234567---
Kristitty.net kirjoitti:
Tuo nyt on adventistie harhaoppia, että sunnuntai olisi pedon merkki. Millä Raamatun kohdalla puolustaisit tuota näkemystä?
Ei mitään harhaoppia. Ensin täytyy tunnistaa Ilmestyskirjan peto 666 kun peto on tunnistettu, niin helppo tunnistaa tämän pedonmerkki.
Lutherikin tunnisti pedon antikristuksen Paavin, josta 1700-luvun Luterilaiset virret kertovat, joka Jumalan käskyi wastaan räyskyi.
Katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa v.364 jKr. siirsi pyhyyden lauantailta sunnuntaille.
Sunnuntai on pedonmerkki siitä et mihinkään pääse. Usko.Toivonen kirjoitti:
Tuo kommenttini oli vastaus nimimerkillä " 1234567--- " kirjoittavalle adventistiopin edustajalle. Siis "adventistien totuutta" julistava.
Mitä muuten sapatin noudattaminen Raamatun mukaan on?
Mitä sääntöjä tulee noudattaa?
Listaatko tähän ne säännöt ja lait, mitä miljoonat noudattavat, juutalaisten lisäksi.>> Listaatko tähän ne säännöt ja lait, mitä miljoonat noudattavat, juutalaisten lisäksi. <<
Eiköhän jokainen voi itse Raamatusta tutkia mitä sapattina saa ja ei saa tehdä. Työn tekeminen on kielletty, samoin tulen tekeminen ja kaupankäynti. Sapatin noudattaminen perustuu kolmanteen käskyyn "Muista pyhittää sapatinpäivä". Se päivä tulee siis ensisijaisesti pyhittää, tarkoitus ei ole rabbiinisten juutalaisten tapaan laatia pikkutarkkoja säädöksiä siitä mikä on sallittua ja mikä ei.- YlistysHerralle
Kristitty.net kirjoitti:
Tuo nyt on adventistie harhaoppia, että sunnuntai olisi pedon merkki. Millä Raamatun kohdalla puolustaisit tuota näkemystä?
Raamatun mukaan ihmiskuntaa pakotetaan lopun aikana kumartamaan "pedon kuvaa" Ilm. 13:15) Tämä tarkoittaa,että ihmiset pakotetaan osoittamaan kunnioitusta jumalan tahtoa vastustavalle vallalle. Ne jotka kieltäytyvät kumartamasta petoa ja kumartavat sen sijaan Herraa, "noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen" Ilm. 14:12) Koska sapatti on ainoa "Jumalan käsky" joka nimenomaan osoittaa Herran Luojaksi ja hänen luovan voimansa syyksi siihen,miksi meidän tulee kumartaa häntä, monet uskovat,että sapattikäsky tulee olemaan keskeinen tekijä tässä viimeisessä Jumalan palvelukseen liittyvässä taistelussa.
Kristitty.net kirjoitti:
>> Listaatko tähän ne säännöt ja lait, mitä miljoonat noudattavat, juutalaisten lisäksi. <<
Eiköhän jokainen voi itse Raamatusta tutkia mitä sapattina saa ja ei saa tehdä. Työn tekeminen on kielletty, samoin tulen tekeminen ja kaupankäynti. Sapatin noudattaminen perustuu kolmanteen käskyyn "Muista pyhittää sapatinpäivä". Se päivä tulee siis ensisijaisesti pyhittää, tarkoitus ei ole rabbiinisten juutalaisten tapaan laatia pikkutarkkoja säädöksiä siitä mikä on sallittua ja mikä ei.Vielä voisi sapattina kiellettyjen asioiden listaan lisätä ainakin nämä Jeremian sanat: "Näin sanoo Herra: Ottakaa itsestänne tarkka vaari, älkää sapatinpäivänä mitään kantamusta kantako älkääkä mitään tuoko Jerusalemin porteista." Jer 17:21. Eli siis kantaminen on sapattina kielletty.
- kysynpävaan
Kristitty.net kirjoitti:
Vielä voisi sapattina kiellettyjen asioiden listaan lisätä ainakin nämä Jeremian sanat: "Näin sanoo Herra: Ottakaa itsestänne tarkka vaari, älkää sapatinpäivänä mitään kantamusta kantako älkääkä mitään tuoko Jerusalemin porteista." Jer 17:21. Eli siis kantaminen on sapattina kielletty.
Lepopäivän viettämisestä on kristittyjen keskuudessa monenlaista käytäntöä.
Jumala on tarkoittanut sapatin ilonpäiväksi, jolloin ihminen on vapaa arkisista huolista ja tehtävistä. paitsi jos on hoitoalalla,kuten itse olen. Kuukaudessa,ehkä kaksi vapaa sapattia.
- hyväaloitus
Asiaa, vaikka onkin helluntalaisuus palstalla.
Ei kyllä ollut kristittyjäkään. Juutalaiset uskovat jumalaan ei jeesukseen. Kristityt (kuten nimestä huomaa) uskovat jeesus kristukseen ja jumalaan. Juutalaisuus oli ennen kristinuskoa ja kristinusko on kehittynyt juutalaisuudesta. Jeesuskin oli juutalainen ei kristitty. Aika idiootteja ovat uskovaiset kun tämmönen ateistipirukin tietää uskonnosta enemmän.
- onhannäitäjuttuja
Noh, enpä pidä muuna kun idioottina ihmistä joka luulee tietävänsä enemmän kun ei oikeasti tiedä ja luulee, että luulo on tietoa.
Raamatusta voi lukea Jeesuksen elämästä. onhannäitäjuttuja kirjoitti:
Noh, enpä pidä muuna kun idioottina ihmistä joka luulee tietävänsä enemmän kun ei oikeasti tiedä ja luulee, että luulo on tietoa.
Raamatusta voi lukea Jeesuksen elämästä.Selvä, ja Aku Ankasta voi lukea Aku Ankan elämästä.
onhannäitäjuttuja kirjoitti:
Raamatusta voi lukea Jeesuksen elämästä.Ei ole kovin kristillistä kutsua toista idiootiksi. Kimmo_Kuu_Seikkaluulle tämä suotakoon, hänhän tunnustautuu olevansa ateisti.
>> Raamatusta voi lukea Jeesuksen elämästä <<
Raamatusta voimme todellakin lukea Jeesuksen elämästä! Sieltä selviää mm. että Jeesus ympärileikattiin kahdeksan päivän vanhana ja hänelle annettiin hepreankielinen nimi Yeshua, joka tarkoittaa pelastusta. Yksin tällä perusteella voimme päätellä, että Jeesus oli juutalainen. Kaivatessamme lisää todisteita voimme tarkastella Jeesuksen elämää. Hän kävi tapansa mukaan sapattina synagogassa ja käytti viittansa liepeissä tupsuja, tzitzit, jotka Mooseksen laissa oli säädetty. Jeesus noudatti elämässään Mooseksen lakia, eikä rikkonut sitä missään kohtaa. Hän myös opetti ja saarnasi kansalle Mooseksen lakia. Maan päältä ei löydy juutalaisempaa miestä kuin Jeesus.
- siisnäin
Se on valtava kun saa kokea miten ihana tuo Rauha on kun saa Lepo synnistä ja lihasta kun tulee uskoon. Siinä vasta sapattia on joka päivä Ja sentakia on tuo Lepo =sapatti ihmistä varten..
- markku.lievonen
Kuinkahan moni ihminen aikuisen oikeesti ymmärtää ja uskoo tämän Jeesuksen keskeisen opetuksen tiestä / ajattelutavasta, joka johtaa ihmisen tyytyväisyyteen ja onnellisuuteen.
14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
Jos tutkitte ihmisen kyhäämiä opetuksia, niin moni oppi painottaa vesikasteen merkitystä ja kuten tässä ketjussa, niin sapattia.
Niin, näin Jeesuksen opetus on heitetty sivummalle,- jopa eksyttäväksi opiksi ja sapatit kasteineen on nostettu tilalle.
Raamattu opettaa ja ilmentää ihmisen uudestisyntymisessä mielenmuutosta ja erikoisesti mielen ongelmoitumisen estämistä. Juuri tuo Jeesuksen opetus on tässä asiassa keskeinen. Ihmisen saa vesikastaa mennen tullen tai ihminen voi viettää sapattia haluaminaan päivinä, niin tällä tekijällä ei oile mitään tekemistä pelastuksen / mielen uudistuksen kanssa.
Mutta, kun ihminen saa ajattelutavan,- mielenuudistuksen tuon 12 jakeen saattelemana,- niin kaikki muuttuu. Väitämpä, miten juuri tuon jakeen keskeinen merkitys on levon saamiseen. Levon ja rauhan,,- jonka Jeesus opetuksessaan toisaalla lupasi eli näin toteutuen miten Jeesus on aikuisen oikeesti sapatinkin HERRA.
Mutta, sekin on totta, miten ihmisen on erittäin vaikea päästä irti ja pois uskonnollisuuden / kulttuurin / puolueen opetuksista. Mutta,- kiittäkäämme yhdessä JUMALAA, miten hän on aivoittanut ja ottaa vastuun ohjattavuudestaan, miten joka ikinen ihminen tulee tunnustamaan Jeesuksen Herraksi ja sapattioppiin uskomuksensa kiinnittäneen, niin tulevat tietämään, miten Jeesus on myös sapatinkin Herra.
JUMALA on anatanut tähän Jeesukselle kaiken vallan ja voiman. Niin, ja kiitos siitä!
Siis ihmisen jaarityukset lain täyttämisestä ja laista elämisestä on mieletöntä. Kiitos kuulukin Jeesukselle Kristukselle.- YlistysHerralle
Tietysti sapatinvietosta voi tulla legalistinen ansa. fariseukset ripustivat Jeesuksen ristille ja juoksivat sitten kotiin viettämään hänen sapattiaan. He tunsivat sapatin mutta eivät sen Herraa. Joka tapauksessa Robert Shuer on oikeassa todetessaan, että "uudestuneen sielun sapatinvitto ei ole legalismia eikä vastoin pelastusta, joka perustuu armoon. Itse asiassa sapattikäsky on lain ainoa käsky, joka on merkkinä synistä vapautumisesta ja yksin armoon perustuvasta pyhityksestä". Vaikka sapatti alunperin asetettiin luomisen merkiksi, syntiinlankeemuksen jälkeen se tuli vertauskuvaksi lunastuksesta Kristuksessa. Se opettaa vanhurskauttamista, työtä , jonka Kristus on tehnyt hyväksemme, ja pyhitystä, työtä, jota hän tekee meissä.
Sapatti todistaa Herramme lunastustyöstä kokonaisuudessaan
Viides Mooseksen kirja kehoitti israelilaisia viettämään sapattia Egyptin orjuudesta vapautumisen muistoksi. Näin sapatti on, paitsi luomisen, myös vapauden, lunastuksen ja Jeesuksen hankkiman pelastuksen merkki. Vanhurskaaksi julistamisen merkkinä sapatti osoittaa täydellisen riippuvuutemme Jumalan pelastusteosta. Sapattina lepäämme omista teoistamme ja luotamme niiden sijasta työhön, jonka hän on tehnyt puolestamme. Luomisviikon sapattina esivanhemmillamme ei ollut mitään tekoja tarjottavana Jumalalle. He eivät voineet muuta kuin levätä työssä, jonka hän oli tehnyt heidän hyväkseen. Me olemme samanlaisessa asemassa, riippuvaisia ei ainoastaan Jumalan luomistyöstä vaan myös hänen lunastustyöstään.
"Kun ymmärrämme sapatin riisuvan meidät teoistamme ja riippumattomuudestamme Jumalan edessä ", kirjoittaa Sakae Kubo, "emme voi käyttää sitä itsevankurskautuksen välineenä. Sen sisin olemus sotii tällaista käyttöä vastaan. Sapatti on todellakin merkkinä Jumalan armosta ja kaikkivaltiudesta sekä ihmisen vastaanottavuudesta ja riippuvuudesta."
Sapatti on myös merkkinä Jumalan luovasta voimasta, jolla hän pyrkii uudistamaan meidät.
Sapatti on vertauskuva paitsi luodusta maailmasta myös Kristuksen voimalla uudelleen luodusta ihmisestä. Kristityt, jotka viettävät sapattia oikein, tunnustavat avoimesti armon kahtalaisen roolin syntien anteeksiannossa ja Kristukselle jättäytyneen syntisen puhdistamisessa. >> Jos tutkitte ihmisen kyhäämiä opetuksia, niin moni oppi painottaa vesikasteen merkitystä ja kuten tässä ketjussa, niin sapattia. <<
Väitätkö että sapatti on ihmisen kyhäämä oppi? Ei ole, vaan se perustuu Jumalan Raamatussa antamaan käskyyn, joka on kymmenestä käskystä kolmas ja kuuluu "Muista pyhittää sapatinpäivä".
- utyutyut
Sapatti on ainoa ja oikea päivä viettää lepopäivää.
- markku.lievonen
Jos pohdimme Jeesuksen opetuksesta punaista lankaa, niin selkeytän sitä.
14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja OMISTAKAA SE VALTAKUNTA / omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
- Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; ( yhdistä jae 12)
-minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; ( yhdistä jae 12)
-minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; (yhdistä jae 12)
- minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; ( yhdistä jae 12)
- minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; (yhdistä jae 12)
-minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.' ( yhdistä jae 12)
Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, MILLOIN NÄIMME SINUT / milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun VÄHIMMISTÄ VELJISTÄNI / vähimmistä veljistäni, sen te olette TEHNEET MINULLE / tehneet minulle'.
Niin, missä on sapatin vieton tärkeys? Eikö Jeesus nähnyt sapatin vieton tärkeyttä ja siten oli kykenemätön opettamaan kokonaisuutta ajatellen JUMALAN valtakunnasta?
Kumpaa ihmisen tulisi sitten uskoa? Jeesustako,- vaiko opetusta sapatin vieton pelastavasta merkityksestä? Liittyykö sapatin vietto pelastukseen, jota Jeesus ei osanut sitä opettaa?>> Kumpaa ihmisen tulisi sitten uskoa? Jeesustako,- vaiko opetusta sapatin vieton pelastavasta merkityksestä? Liittyykö sapatin vietto pelastukseen, jota Jeesus ei osanut sitä opettaa? <<
Nyt jauhat täyttä skeidaa, anteeksi karkea ilmaus. Kukaan ei ole väittänyt että sapatin viettämisellä olisi mitään tekemistä pelastuksen kanssa.- markku.lievonen
>>>Pakko sanoa suoraan että tuossa nyt ei ole mitään järkeä. Eli mielestäsi ei tarvitse viettää sapattia, jos tekee muille mitä tahtoo itselle tehtävän, niin on siinä samalla tullut täyttäneeksi myös sapattikäskyn? <<< Kristitty net
Niin, kuten Kristitty net toisaalla pohti, niin tuossa 12 jakeessa olevassa Jeesuksen opetuksessa ei ole mitään järkeä. Tässä lienee tilanne, miten asia on nähtävä Hengellisin silmin. Siis pelastuneen ihmisen muuttuneista asenteista ja kaäyttäytymisestä onkin kysymys. Siis uuden luomuksen / sisäisen ihmisemme.
Toinen ryhmä, joka ei omannut tuota 12 jakeen sisältö, niin eivät perineet JUMALAN valtakuntaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1661731Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli551338Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva1921103Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi521071Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus761029Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e37965- 60891
- 64859
Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy210855Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0
Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali155820