Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Raamatussa+käsketään+kivittää+avionrikkojat.+"Jos+joku+tekee+aviorikoksen+toisen+miehen+vaimon+kanssa,+jos+hän+tekee+aviorikoksen+lähimmäisensä+vaimon+kanssa,+niin+heidät,+sekä+avionrikkoja+mies+että-nainen,+rangaistakoon+kuolemalla."+(3.+Moos.+20:10)+Montakos+avionrikkojaa+olet+kivittänyt?
  2. Gal+5:1+"orjuuden+ies"Ymmärtääksemme+mitä+Paavali+tarkoittaa+orjuuden+ikeellä,+meidän+tulee+katsoa+mitä+Paavali+sanoo+aiemmin.+Jakeessa+4:21+Paavali+osoittaa+sanansa+tietylle+ryhmälle+"Sanokaa+minulle+te,+jotka+tahdotte+lain+alaisia+olla,+ettekö+kuule,+mitä+laki+sanoo?"+Tässä+lain+alla+oleminen+tarkoittaa+tilaa,+jossa+ihminen+hyväksyy+rabbiinisen+opetuksen+siitä+että+juutalainen+status+takaa+pelastuksen.+Eli+Paavali+osoittaa+sanansa+niille+pakanauskoville,+joille+jotkut+galatalaiset+opettajat+uskottelevat+että+rabbiininen+kääntyminen+juutalaisuuteen+takaisi+heille+vanhurskauden+Jumalan+edessä.+Osoittaakseen+tämän+opetuksen+virheellisyyden,+Paavali+käyttää+tarinaa+Saarasta+ja+Haagarista+vertauskuvana.+Tässä+vertauksessa+juutalaiseen+statukseensa+luottavaa+ihmistä+verrataan+"Haagar+suunnitelmaan",+jossa+Aabram+ja+Sara+luottivat+lihaan+saadakseen+itselleen+jälkeläisen.+Heidän+suunnitelmastaan+syntyi+Ismael,+joka+syntyi+orjuuteen.+Iisak+sitä+vastoin+ei+syntynyt+lihasta,+vaan+lupauksesta,+Jumalan+yliluonnollisella+interventiolla.+Paavalin+opetus+on,+että+"Niin+me+siis,+veljet,+emme+ole+orjattaren+lapsia,+vaan+vapaan."+4:31.Täten+orjuus+josta+Paavali+puhuu+jakeessa+5:1+on+luottamista+siihen,+että+oma+lihallinen+etninen+status+takaa+pelastuksen.+Tällaiselle+ihmiselle,+joka+ympärileikkauttaa+itsensä,+ei+Kristus+ole+miksikään+hyödyksi+5:2.+Paavali+myös+muistuttaa+kaikkia+ympärileikkaajia,+että+he+ovat+velvollisia+täyttämään+kaiken+lain+5:3.+Jakeessa+5:4+Paavali+viittaa+samoihin+ympärileikkaajiin+termillä+"te+jotka+tahdotte+lain+kautta+tulla+vanhurskaiksi".+Paavali+varoittaa+että+he+ovat+langenneet+pois+armosta.+Tässä+Paavali+ei+tarkoita+lailla+Mooseksen+lakia,+vaan+rabbiinista+suullista+lakia.+Kreikan+sana+nomos+Uudessa+testamentissa+voi+tarkoittaa+molempia.+Koska+Paavali+jakeessa+5:4+tarkoittaa+sanalla+nomos+suullista+lakia,+voimme+olettaa+että+hän+tarkoittaa+sillä+samaa+asiaa+myös+jakeessa+5:3.+Hän+siis+jakeessa+3+varoittaa+ympärileikkaajia,+että+he+ovat+velvollisia+noudattamaan+koko+rabbiinista+suullista+perinnäissäädösten+traditiota.Paavali+rinnastaa+"olette+velvollisia+täyttämään+kaiken+lain"+ja+"olette+langenneet+pois+armosta".+Paavalin+mukaan+siis+olla+velvollinen+täyttämään+kaiken+lain+ei+ole+hyvä+asia.+Kuitenkin+roomalaiskirjeessä+Paavalin+mukaan+laki+on+hyvä+asia:+"Niin,+laki+on+kuitenkin+pyhä+ja+käskysana+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä."+Room.+7:12.+Ymmärrämme+kuitenkin,+että+jakeessa+5:3+Paavali+ei+tarkoita+lailla+kirjoitettua+Mooseksen+lakia,+vaan+suullista+rabbien+perinnäissäädösten+lakia,+jota+juutalaisuuteen+kääntynyt+proselyytti+olisi+ollut+velvollinen+noudattamaan.Usein+väitetään,+että+koska+Paavalin+mukaan+ympärileikattu+on+velvollinen+noudattamaan+koko+lakia,+käänteisen+täytyy+olla+totta:+ympärileikkaamaton+ei+ole+velvollinen+noudattamaan+lakia.+Kuten+yllä+osoitin,+Paavali+ei+tässä+kuitenkaan+tarkoita+lailla+Mooseksen+lakia.+Paavalin+koko+pointti+on,+että+pakanoiden+proselyytti+kääntyminen+juutalaisuuteen+on+lankeamista+pois+armosta.
  3. >>++Mooseksen+laki+Vanhan+Liiton+laki+oli+tarkoitettu+vain+juutalaisille.++<<”Seurakunnassa+olkoon+laki+sama+teillä+kuin+muukalaisellakin,+joka+asuu+teidän+luonanne.+Tämä+olkoon+teille+ikuinen+säädös+sukupolvesta+sukupolveen.+Se,+mikä+koskee+teitä,+koskekoon+myös+muukalaista+Herran+edessä.”+(4.+Moos.+15:15)Muukalaiset+viettävät+sapattia+tuhatvuotisessa+valtakunnassa:”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)>>+Oikeaan,+Lain+mukaiseen+sapatin+viettoon+kuuluu+se,+että+sapatin+rikkojat+kivitetään.+<<Ymmärrämme+tästä,+että+sapattikäsky+tulee+ottaa+hyvin+vakavasti.+Jeesuksen+opetus+kuitenkin+on,+että+hän+joka+on+synnitön+heittäköön+ensimmäisen+kiven.>>+Eikä+kukaan+houruadventisti+voi+tietää+sata+varmaksi,+että+lauantai+on+oikea+sapatin+päivä.+<<Jeesus+vahvisti+omalla+toiminnallaan+että+sapatti+oli+juurikin+lauantai+päivä.+”Ja+hän+(Jeesus)+saapui+Nasaretiin,+jossa+hänet+oli+kasvatettu,+ja+meni+tapansa+mukaan+sapatinpäivänä+synagoogaan+ja+nousi+lukemaan;+”+(Lk.+4:16)+Ei+ole+mahdollista+että+juutalainen+kansa+olisi+historiansa+aikana+kollektiivisesti+mokannut+ja+viettänyt+sapattia+vahingossa+vääränä+päivänä.+Siksi+tiedämme+että+sapatti+on+lauantaina.Toistan+vielä+että+sapatin+vietto+ei+perustu+adventistien+ihmiskäskyihin,+jota+sinä+olet+väittänyt+jo+moneen+kertaan,+vaan+Raamatussa+Jumalan+ilmoittamaan+kolmanteen+käskyyn,+joka+kuuluu+alkukielen+mukaan+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Onko+Jeesus+kumonnut+kymmenen+käskyä?
  4. >>+Tarkoittanet,+että+adventistit+puhuvat+"adventistien+totuutta".+<<Olen+hyvin+pettynyt+että+sinäkin+vedät+tuon+adventistikortin+esiin.+Sapattia+noudattavat+nykyään+miljoonat+ei-adventistit+ympäri+maailman.+Voin+tässä+jälleen+todeta+että+minä+en+ole+adventisti.