Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Missä+kohtaa+minä+olen+korostanut+sapattia?+Siviilielämässä+ei+voisi+sapatti+vähempää+kiinnostaa.+Täällä+on+ihmisiä,+jotka+ovat+sitä+mieltä,+että+sapattia+ei+tarvitse+viettää.+Minä+haluan+kertoa+heille,+että+kolmas+käsky+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä",+kristittyjen+tulee+täten+viettää+sapattia.+Jos+joku+väittäisi,+että+viides+käsky+ei+velvoita+kristittyjä,+olisi+yhtä+kiivaasti+heidän+kimpussaan.+Äläkä+luule+että+minä+kadulla+esittelen+itseni+"sabbatistiksi".+Käytin+sitä+samaan+tapaan+kuin+sanoisin+itsestäni+että+olen+"kreationisti"+tai+"pasifisti".
20.03.2017 22:54
>>+Niin,+etkö+ymmärrä+tämän+jakeen+sisältöä?+Jos+ihmisen+ajattelutapa+tahtotiloineen+on+tuon+jakeen+sisällä+/+suuntainen,+niin+tämän+ajattelutavan+omaavan+ihmisen+pitää+vahvistaa+10+käskyä.<<
Tulihan+se+sieltä,+eli+pitää+vahvistaa+kymmenen+käskyä!+Nonniin,+kolmas+käsky+kuuluu+kirjaimellisesti+alkukielen+mukaan+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Eikös+tämä+tarkoita,+että+meidän+tulee+noudattaa+sapattia?
20.03.2017 22:48
Yritätkö+vihjailla,+että+koska+kukaan+ei+pysty+täyttämään+lakia,+niin+laki+ei+ole+voimassa?+Kyse+ei+ole+siitä+että+minä+täyttäisin+lain.+Kyse+on+lain+noudattamisesta.+Noudatatko+sinä+kymmentä+käskyä?+Jeesuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto,+ja+kolmas+käsky+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Meidän+tulee+näin+ollen+viettää+sapattia.
>>+Todellakaan+Kuningas+Jeesus+ei+mainitse+"sabbatisteja,+eikä+käskyjen+lain+täyttäneitä",+mutta+kylläkin+suurimman+käskyn+täyttäjistä.<<
"Ja+lohikäärme+vihastui+vaimoon+ja+lähti+käymään+sotaa+muita+hänen+jälkeläisiänsä+vastaan,+jotka+pitävät+Jumalan+käskyt+ja+joilla+on+Jeesuksen+todistus."+Ilm+12:17
Huomaa+että+lohikäärme+lähtee+sotaan+niitä+vastaan+jotka+pitävät+Jumalan+käskyt+ja+joilla+on+Jeesuksen+todistus.
20.03.2017 22:44
Nyt+saivartelet+aivan+suotta.+Huomaa+että+käytin+itsestäni+nimitystä+"sabbatisti"+lainausmerkeissä.+Jollakin+nimellä+minun+pakosta+täytyy+viitata+ihmisiin,+jotka+uskovat+että+Raamatun+mukaan+on+vietettävä+sapattia+kolmannen+käskyn+mukaan,+joka+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".
20.03.2017 22:38
Usein+viitataan+jakeeseen+viisi+"Toinen+pitää+yhden+päivän+toista+parempana,+toinen+pitää+kaikki+päivät+yhtä+hyvinä;+kukin+olkoon+omassa+mielessään+täysin+varma."+Tällä+yritetään+sanoa,+että+sapattia+ei+tarvitse+viettää.+Kuitenkin+on+syytä+huomioida+konteksti+-+jae+yksi,+rupeamatta+väittelemään+mielipiteistä.+Paavalin+aikaan+oli+hyvin+tiedossa,+että+sapatin+rikkomisesta+annettu+rangaistus+oli+kuolema,+tuskin+siis+mikään+mielipidekysymys.+Seuraava+jae+selventää+"Joka+valikoi+päiviä,+se+valikoi+Herran+tähden;+ja+joka+syö,+se+syö+Herran+tähden,+sillä+hän+kiittää+Jumalaa;+ja+joka+ei+syö,+se+on+Herran+tähden+syömättä+ja+kiittää+Jumalaa."+Huomaamme,+että+kyse+on+syömisestä,+eli+paastopäivistä+on+kyse.+Toinen+paastoa+perjantaina,+toinen+maanantaina,+älkää+ruvetko+väittelemään+mielipiteistä.+Sapatista+ei+tässä+puhuta+yhtään+mitään.
20.03.2017 22:34
>>+Tämähän+juuri+tarkoittaa,+miten+käskyt+on+voimassa+ja+käytössä+kun+ihminen+menee+ahtaasta+portista+sisälle;+<<
Eli+et+voi+vastata+suoraan,+onko+kymmenen+käskyä+voimassa+vai+ei?
20.03.2017 22:29
Tarkoitatko,+että+meidän+ei+tarvitse+noudattaa+sapattikäskyä,+koska+meillä+on+lepo+Herrassa?+Millä+Raamatun+kohdalla+perustelet+tämän+näkemyksen?
20.03.2017 22:20
Käsky+jonka+Jeesus+antoi+opetuslapsilleen+oli+seuraava:
"Ja+Jeesus+tuli+heidän+tykönsä+ja+puhui+heille+ja+sanoi:+"Minulle+on+annettu+kaikki+valta+taivaassa+ja+maan+päällä.+Menkää+siis+ja+tehkää+kaikki+kansat+minun+opetuslapsikseni,+kastamalla+heitä+Isän+ja+Pojan+ja+Pyhän+Hengen+nimeen+ja+opettamalla+heitä+pitämään+kaikki,+mitä+minä+olen+käskenyt+teidän+pitää.+Ja+katso,+minä+olen+teidän+kanssanne+joka+päivä+maailman+loppuun+asti."+(Mt.+28:18-20)
Huomaa,+Jeesus+käskee+heidän+pitää+kaiken+mitä+Hän+on+käskenyt+heidän+pitää.+Mitä+Jeesus+käski?+
”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
Olkoon+suurin+käsky+mikä+hyvänsä,+se+ei+poista+sitä+tosiasiaa,+että+myös+sapattikäsky+on+edelleen+voimassa,+sillä+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.
20.03.2017 22:18
Ei,+me+emme+korota+sapatin+viettoa+ohi+muiden+käskyjen.+Me+nyt+vain+satumme+olemaan+sitä+mieltä,+että+kristittyjen+tulisi+noudattaa+kolmatta+käskyä,+joka+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".
20.03.2017 22:12
Pakko+myöntää,+että+en+aivan+ymmärrä+mitä+haet+takaa.+Voitko+vastata+minulle,+miten+on,+onko+kymmenen+käskyä+voimassa?+Vain+onko+"+kaikki,+mitä+te+tahdotte+ihmisten+teille+tekevän,+tehkää+myös+te+samoin+heille;"+ainoa+mikä+velvoittaa+ihmistä?
20.03.2017 22:08
>>++Mutta,+todellisudessa+sinäkin+rikot+sapattikäskyä+mennen+tullen+eli+et+mahdollistu+täyttämään+-+rikkomatta+käskyjä.<<
Tarkoitatko,+että+ei+tarvitse+noudattaa+kolmatta+käskyä,+koska+kuitenkin+rikkoo+sitä?
20.03.2017 22:06
Tarkoitatko+että+meidän+ei+tarvitse+viettää+sapattia?+Missä+kohtaa+Raamattua+sanotaan,+että+sapatti+ei+tarvitse+noudattaa,+koska+Jeesus+on+sapatinlepomme?
20.03.2017 22:03
Et+vastannut+kysymyksiini.
20.03.2017 22:01
Hui+kauheaa,+ei+mainita+sabbatisteja+ei!+
Vaan+mitä+sanoo+Johanneksen+ilmestys:+"Ja+lohikäärme+vihastui+vaimoon+ja+lähti+käymään+sotaa+muita+hänen+jälkeläisiänsä+vastaan,+jotka+pitävät+Jumalan+käskyt+ja+joilla+on+Jeesuksen+todistus."+(Ilm.+12:17)
"Jos+te+minua+rakastatte,+niin+te+pidätte+minun+käskyni."+(Joh.+14:15)
Ymmärrätkö,+tässä+on+kyse+siitä,+että+Jeesuksen+seuraajat+pitävät+hänen+käskynsä.+Ja+kolmas+käsky+kuuluu+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".
20.03.2017 21:58
Hui,+toivottavasti+et+vihjaile,+että+me+sapattivaahtoilijat+olisimme+kuin+Saulus+tarsolainen+tai+fariseus!+
Meille+sapatin+vietossa+on+kyse+yksinkertaisesti+siitä,+että+noudatetaan+Jumalan+kymmentä+käskyä,+josta+kolmas+kuuluu+alkukielen+mukaan+kirjaimellisesti+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".
20.03.2017 21:51
Kaikki+käskyt+voidaan+siis+tiivistää+tuohon+yhteen+"mitä+tahdotte+ihmisten+tekevän,+tehkää+myös+te+samoin+heille".+Tarkoittaako+tämä+että+kymmenen+käskyä+ei+ole+enää+voimassa?
Huomaa+konteksti+tuossa+roomalaiskirjeen+kohdassa,+kyse+on+syömisestä,+eli+paastopäivistä,+sapattia+ei+tuossa+mainita.+Huomaa+että+käsky+viettää+sapattia+löytyy+sieltä+kymmenestä+käskystä,+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä"+2.+Moos.+20:8+alkukielen+mukaan.+Jos+nyt+haluamme+rikkoa+sapattia,+tarvitsemme+huomattavasti+vankemmat+perusteet+kuin+vain+Room.+14:6.
20.03.2017 21:48
Seuraavassa+jakeessa+Jeesus+sanoo:
"Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa."+(Mt+5:18,19)
Jeesuksen+suurempi+pointti+on+siis,+että+Mooseksen+laki+on+voimassa+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+toisin+sanoen+maailman+loppuun+asti.
20.03.2017 21:37
Luuletko+että+meillä+"sabbatisteilla"+kolmas+käsky+on+nostettu+suurimmaksi?+Vai+mitä+ajat+takaa?
20.03.2017 21:18
Tiedoksi,+poistettu+kommentissa+luki+vain+"fariseus".+Ihan+hauska+läppä+mielestäni+:)
>>+Sinun+ei+pitäisi+enää+tehdä+omia+tekojasi+(elää+lihassa)+vaan+sinun+pitäisi+antaa+Jeesuksen+tehdä+sen+mikä+Hänelle+on+otollista+(elää+Pyhässä+Hengessä+ja+totuudessa).+Jos+teet+omia+tekojasi,+rikot+tätä+käskyä.+<<
Onko+sapatin+viettäminen+lihassa+elämistä?+Onko+sapatin+viettäminen+Jumalan+käskyn+mukaan+"omia+tekoja"?
>>+Kukaan+ei+pysty+pitämään+sitä+sapattia,+joka+on+Raamattuun+määritelty.+<<
Tarkoitatko+että+meidän+ei+tulisi+viettää+sapattia,+koska+emme+kuitenkaan+pysty?
20.03.2017 21:16
En+ole+fariseus,+koska+en+noudata+ainuttakaan+fariseusten+perinnäissääntöä.
20.03.2017 21:01
838 / 845