Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

1. Taas+tuttua+sanahelinää,+joka+samalla+paljastaa+miten+vähän+ymmärrät+aiheesta.
  2. "Onhan+noita+tietosanakirjoja+tullut+jokunen+vuosikymmen+käytettyä"Etkä+siltikään+nähtävästi+tajua+miten+ne+toimivat,+kun+kiukuttelet+kun+lähteenä+käytetään+sellaisia+laaja-alaisemmin+tutkijoiden+näkemyksiä+koostavia+kokonaisuuksia.Ja+turha+kuvitella+etten+olisi+lukenut+useita+Wikipedia-artikkeleissa+viitattuja+lähteitä+myös+suoraan,+mutta+en+ole+täällä+mainostamassa+mitä+olen+lukenut,+joten+viittaan+ennemmin+lähteisiin+joista+löytyy+kattavammin+tiivistetty+aineisto."Tietosanakirjatkin+ovat+jonkun+kirjoittamia."No+shit+Sherlock!"Tämän+olen+oppinut+ihan+oikeissa+yliopistoissa,+kotimaisissa+ja+ulkomaisissa,+aikoinaan+opiskellessani."Ja+silti+esittelet+ihan+käsittämättömiä+näkemyksiä+tieteestä+ja+sen+tekijöistä+ja+yrität+koko+ajan+korostaa+miten+ratkaisevampaa+olisi+se+mitä+sinä+luet+ja+tulkitset,+ikäänkuin+olisit+kaikkien+alojen+asiantuntija.+Nimimerkki+alkulima+on+esittänyt+täällä+toistuvasti+vastaavaa.+Satutko+tuntemaan?"Eihän+se+ole+eri+alojen+asiantuntijan+esittämistä,+jos+kertoo+taustansa."Yritä+nyt+jo+tajuta+seuraava:+Minä+en+ole+täällä+esittelemässä+omaa+asiantuntemustani+tai+koulutustani+vaan+käsiteltyjen+aihepiirien+todellisten+asiantuntijoiden+asiantuntijanäkemyksiä.+En+ole+mikään+dunning-kruger+oireinen+itseään+asiantuntijoiden+yläpuolelle+korottava+kretu,+jollainen+sinä+näytät+olevan."Vähättelet+Vanhan+testamentin+lukemisen+merkitystä.+Tämä+juuri+osoittaa,+ettet+ole+tehtäväsi+tasalla.+Vanhaan+testamenttiinhan+olet+lähteenä+viitannut+ja+sitä+arvostellut."Mitä+ihmettä+taas+sönkkäät?+Olen+lukenut+kyseisen+läjän+paskaa+mutta+sillä+on+nyt+hyvin+vähän+merkitystä+moneenko+kertaan+minä+olen+sen+lukenut,+kuten+sillä+on+selvästi+hyvin+vähän+merkitystä+moneenko+kertaan+hihhulit+ovat+sen+lukeneet,+kun+ovat+niin+yleisesti+pihalla+sen+sisällöstä.+Tässä+ketjussa+käsitellään+teksteistä+ja+asiantuntijoiden+osoittamana+löytyviä+yhdenmukaisuuksia+muihin+mytologioihin.+Montako+kertaa+itse+olet+lukenut+esim.+Ugaritista+löytyneiden+tekstien+kokoelmat?+Osaatko+lukea+ne+alkuperäiskielellään?"Kuka+niin+on+väittänyt?+Tunnen+lukuisia+teologeja+ja+tavallisia+kristittyjä,+jotka+uskovat+koko+Raamatun."Et+tunne.+Se+on+mahdotonta,+koska+Raamattu+on+jo+sisäisesti+ristiriitainen.Moniko+noista+uskoo+esim.+Raamatun+esittämään+littanaan+kupupeitteiseen+maahan,+siihen+että+paratiisissa+eli+jumalan+luoma+kiero+käärme+tai+että+jumalien+pojat+synnyttivät+ihmisnaisten+kanssa+jättiläisiä?Ja+edelleenkin+viestisi+oli+jälleen+pelkkää+tyhjäninttämistä+ilman+että+olisit+kyennyt+argumentoimaan+itse+asiasta+mitään+konkreettista+ja+lähdeviitteiden+tukemaa.+Muuhun+et+nähtävästi+kykene?
  3. "Kutsutko+lähteiksi+Wikipedia-viittauksia?"Olet+siis+jälleen+tavanomainen+kretardi,+joka+ei+ymmärrä+mikä+tietosanakirja+on+ja+miten+se+sisältää+ja+koostaa+lähdeaineistoa.+Miten+ihmeessä+tuollaisenkin+tajuaminen+voi+olla+teille+kretardeille+niin+vaikeaa?++Sinäkin+väitit+jopa+opiskelleesi+jotain,+etkä+silti+tajua+tuollaista."Kuka+tahansa+pystyy+sellaisia+esittämään."Eipä+näytä+sinulta+onnistuvan."Mitä+olet+opiskellut?+Historiaa,+arkeologiaa+tai+jotakin+muuta?+Se+lienee+vähintään+yhtä+tärkeää+kuin+esittämäsi+lähteet."Kas+kun+minä+en+kärsi+kreationistien+tavoin+Dunning-Krugerista,+joten+minun+ei+tarvitse+esittää+kaikkien+alojen+asiantuntijaa+vaan+voin+viitata+kunkin+aihepiirin+asiantuntijoiden+kertomaan."Oletko+lukenut+Vanhan+testamentin+kertaakaan+lävitse?"Ikäänkuin+sillä+olisi+paljonkin+merkitystä,+mutta+olen.+Uskikset+sen+sijaan+harvemmin+näyttävät+perehtyneen+lainkaan+teksteihin,+joihin+väittävät+uskovansa.+Kukaanhan+teistä+ei+tietenkään+tosiasiassa+niihin+teksteihin+kokonaisuutenna+usko,+kunhan+poimitte+rusinoita+pullasta+ja+väitätte+niitä+milloin+miksikin."Heprean+pohjautuminen+”kanaanin+huuleen”+ei+todellakaan+todista+heidän+olleen+kanaanilaisia,+kuten+ei+todista+arkeologiakaan."Eihän+teille+denialisteille+mikään+mitään+todista.+Muut+sen+sijaan+kykenevät+hyväksymään+selvät+johtopäätökset+silloin+kun+kaikki+todistusaineisto+monesta+lähteestä+osoittaa+samaan+suuntaan+ja+asiantuntijatkin+sen+toteavat+yksissä+tuumin."Tiedeuskovaisen+puhetta."Voi+kretardiparka,+kun+se+on+ihan+vain+todellisuutta,+että+asiantuntijat+ovat+saavuttaneet+konsensuksen+ja+muut+kuin+denialistit+voivat+silloin+todeta+sen+tosiasian."Olen+usein+ihmetellyt+julkiateistien+ja/tai+kristinuskon+vastustajien+aggressiivista+käytöstä."Älä+suotta+ihmettele.+Harva+jaksaa+kauaa+kuunnella+tuollaista+tyhjänpäiväistä+lässytystä,++sanahelinää+ja+kiukuttelua,+riippumatta+siitä+minkäsorttista+taikauskoa+kulloinenkin+lässyttäjä+edustaa.Joten+jos+haluat+keskustella+etkä+vain+lässyttää,+niin+olisi+jo+korkea+aika+esittää+perusteltuja+argumentteja+lähdviitteineen.+Muussa+tapauksessa+voin+vain+todeta+ettet+kykene+vastaamaan+itse+asiaan+mitään+perusteltua.
  4. "Voisiko+polyteistisuus+selittyä+sillä,+että+ihmiselle+on+huomattavasti+luontevampaa+keksiä+yhdelle+ilmiölle+selitykseksi+yksi+jumala+ja+toiselle+ilmiölle+toinen,+kuin+se,+että+yritettäisiin+selitetään+monta+keskenään+ristiriitaista+ilmiötä+yhdellä+ja+samalla+jumalalla."Mm.+antropologien+ympäri+maailmaa+keräämän+todistusaineiston+perusteella+jumaluskomukset+ovat+kehittyneet+juurikin+noin.+Tuo+näkyy+selvästi+esim.+niissä+varhaisimmissa+tunnetuissa+mesopotamian+alueen+uskonnoissa,+joissa+erilaisille+luonnonilmiöille+on+omat+jumalansa.Joissain+kulttuureissa+ei+edes+ole+varsinaisia+jumalia+vaan+esim.+kuolleiden+henkien+uskotaan+tekevän+kaikenlaista,+hyvää+tai+pahaa.Ajatus+jostain+samaan+aikaan+useita+erilaisia+asioita+tekevästä+jumalasta+ei+ole+oikein+millään+lailla+luonteva.+Tutkimuksissa+on+todettu+miten+nykyisillä+kristityilläkin+on+todellisuudessa+taipumus+ajatella+kaikkivoivan+jumalansa+tekoja+niin,+että+tuon+samanaikaiset+teot+muuntuvat+noiden+mielissä+peräkkäin+tehdyiksi+teoiksi."Jumalathan+on+ihmisen+keksimiä+selitysmalleja,+joten+on+luontevaa,+että+myös+ilmiöiden+taakse+keksityt+jumalatkin+ovat+ihmismäisiä,+eli+tapauskohtaisesti+empaattisia,+kostonhimoisia,+kateellisia+tai+vallanhimoisia+sosiopaatteja.+Lisäksi+nuo+jumalat+lisääntyvät+kuin+ihminen+ja+ne+voi+myös+tappaa+kuten+ihmisen.+"Antropologi+Pascal+Boyer+on+esittänyt+kirjassaan+Religion+Explained+miten+uskonnollisilla+uskomuksilla+on+yleisestikin+tapana+noudattaa+kaavaa,+jossa+pohjana+on+jokin+tuttu+kategoria,+kuten+ihminen,+jolle+sitten+lisätään+joitain+poikkeuksellisia+ominaisuuksia,+jotka+muodostavat+siitä+esim.+jumalan.+Tuontyyppisen+kaavan+on+tutkittu+johtavan+helposti+muistettaviin+ja+sitä+kautta+kulttuurievoluution+suosimiin+uskomuksiin."Lisäksi+jumalat+ovat+usein+hyvin+käytännönläheisiä+eli+merellinen+kalastajakansa+tarvitsee+kalastuselinkeinonsa+takuumieheksi+erityyppisiä+jumalia,+kuin+vaikkapa+kaskiviljelyä+harrastanut+pohjoinen+kansa.+Jokaiselle+jumalat+tarpeiden+mukaan."Boyer+korostaa+vastaavasti+tuollaisten+uskomusten+käytännönläheisyyttä,+myös+niissä+uskonnoissa,+joissa+teologit+ovat+kehitelleet+vähemmän+käytännönläheisiä+kiemuroita.