Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

1. "Näytähän+tyhmä+että+missä+kohdassa+Raamatussa+sanotaan+että+mannerlaattojen+erkanemisesta+on+4000+v?"Nuo+ajoituksethan+löytyy+sieltä+ihan+suoraan+keskenään+sopivan+ristiriitaisista+sukupuista:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14699842/kreationistinen-ajanmaaritys"Genesiksessä+ajoittaa+sillä+jo+ilmaukselle+"päivä",+annetaan+luomisesta+puhuttaessa+4+erilaista+merkitystä."Vain+Raamattua+vääristelevät+jehovat+sun+muut+huijarit+yrittävät+vääristellä+luomismyyttien+konkreettisia+päiviä+joksikin+muuksi+jonkun+asiaan+liittymättömien+toisten+jakeiden+pohjalta:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14676644/steven-dimattei-luomismyytistaMitään+MTK:ta+ei+edelleenkään+ole+edes+olemassa+ja+sinä+et+selvästikään+usko+Raamattuun+vaan+olet+pelkkä+vääristelijä.
  2. "Vedenpaisumuksesta+on+tarjottu+tälläkin+palstalla+niin+vähän+todisteita,+että+joudun+itse+kantamaan+korteni+kekoon"Perskules,+ollaan+taas+ajateltu+samaan+tapaan+lähes+samaan+aikaan.+Kirjoittelin+juuri+aprillipäivänä+viestiä+siitä+miten+suuri+tulva+on+totta+ja+sille+on+myös+todisteet,+tietysti+ihan+vain+kretuja+auttaakseni,+kun+noiden+räpellyksestä+ei+tule+valmista...+Mutta+tuli+sitten+muita+asioita+väliin+ja+tuo+jäi+odottamaan+vuoroaan+tulevaisuuteen.+Pitää+väsätä+tässä+joku+päivä+valmiiksi,+niin+voimme+sitten+ottaa+jäsentenvälistä+näin+meidän+tulvageologien+kesken+;).+Oma+lähestymisvinkkelini+on+hiukka+toisenlainen,+joten+saisimme+varmaan+aikaan+hyvän+kinastelun+siitä+kenen+tulvaversio+pitää+paikkaansa.Pidätkö+muuten+vuorien+siirtelyä+uskon+avulla+toimivana+mekanismina+tuolle+mainitsemallesi+vuorien+hypähtelylle:"Totisesti:+jos+teillä+olisi+uskoa+edes+sinapinsiemenen+verran,+te+voisitte+sanoa+tälle+vuorelle:+'Siirry+täältä+tuonne',+ja+se+siirtyisi.+Mikään+ei+olisi+teille+mahdotonta."+(Matt.+17)Nykykretuiltahan+ei+jostain+syystä+löydy+yhdeltäkään+uskoa+edes+sen+vertaa,+että+saisivat+siirrettyä+hiekanjyvää+yhden+millimetrin.+Toisaalta+eiväthän+nuo+tunnetusti+Raamattuun+uskokaan.+Mutta+kenties+Nooan+perskännit+tuottivat+ylimääräistä+uskoa+kuin+pinaatti+Kippari-Kallelle.+Tai+ehkä+joku+niistä+tulvassa+seilanneista+elikoista+oli+super-uskova+vuoriensiirtelijä.+Ensisijassa+epäilisin+vesinokkaeläintä.+Se+näyttää+potentiaaliselta+supersankarilta+ja+vaikka+kuinka+monen+elikon+baramiinikantaisältä.
  3. Eikä+tuo+ollut+edes+mikään+onnela+vailla+kuolemaa:"Pappi+ei+saa+mennä+vainajan+luo,+ettei+hän+saastuisi.+Ainoastaan+silloin,+kun+vainaja+on+hänen+isänsä+tai+äitinsä,+poikansa+tai+tyttärensä+tai+veljensä+tai+naimaton+sisarensa,+pappi+saa+saastuttaa+itsensä.+(Hes.+44)"Jos+ruhtinas+antaa+omistamaansa+maata+jollekin+pojistaan,+se+on+oleva+pojan+perintöosa."+(Hes.+46)"Mitään+itsestään+kuollutta+tai+petojen+raatelemaa,+olipa+se+lintu+tai+maaeläin,+papit+eivät+saa+syödä."+(Hes.+44)Tuolloin+ei+elätelty+vielä+edes+toiveita+kultakaduista+ja+valtavista+jalokivistä,+eikä+se+kaupunki+ollut+vielä+massiivinen+kuutiokaan,+mutta+monet+yksityiskohdat+kuitenkin+ovat+samat+kuin+myöhemmissä+versioissa+heimoportteineen+ja+parantavine+hedelmäpuineen.+Makeaa+vettä+riittää+ja+suolan+saantikin+on+turvattu:"Kaupungin+portit+on+nimetty+Israelin+heimojen+mukaan"+(Hes.+48)"Koko+kaupungin+ympärysmitta+on+kahdeksantoistatuhatta+kyynärää."+(Hes.+48)"[temppelin]+perustuksen+alta+kumpusi+vettä."+...+"vedet+virtaavat+maan+itäosiin+ja+juoksevat+siellä+alas+Jordanin+laaksoon+ja+edelleen+Itäiseenmereen,+jonka+suolaisen+veden+ne+muuttavat+makeaksi.+Ja+missä+ikinä+nämä+vedet+virtaavat,+siellä+kaikki+eläimet+menestyvät+ja+lisääntyvät."+...+"Mutta+rantojen+soissa+ja+lammikoissa+vesi+ei+makeudu+--+ne+jäävät+entiselleen,+jotta+saataisiin+suolaa."+...+"Pitkin+virran+molempia+rantoja+kasvaa+kaikenlaisia+hedelmäpuita.+Niistä+eivät+lehdet+lakastu+eivätkä+hedelmät+lopu:+joka+kuukausi+ne+antavat+uuden+sadon,+sillä+niitä+ruokkii+virta,+joka+saa+alkunsa+pyhästä+paikasta.+Niiden+hedelmiä+käytetään+ruoaksi+ja+niiden+lehtiä+lääkkeeksi."+(Hes.+47)Myöhemmin+Sakarjan+kirjassa,+joka+kertoo+kirjoitusajankohdakseen+520–518+eaa.,+mittanuoraheebo+on+taas+vauhdissa+ja+tarinaan+alettiin+lisäilemään+elementtejä+joissa+Jahve+ottaa+enemmän+roolia+kansansa+puolustajana+ja+muut+saavat+kärsiä+jos+eivät+tule+tuonne+mielistelemään+(7):"Jerusalemin+ympärille+ei+enää+rakenneta+muureja,+niin+paljon+asukkaita+ja+karjaa+siellä+on+tulevina+aikoina.+Minä+olen+tulimuuri+sen+ympärillä+--+sanoo+Herra+--+ja+asun+sen+keskellä+täydessä+kirkkaudessani."+(Sak.+2)"Joka+koskee+minun+kansaani,+se+koskee+minun+silmäterääni.+Minä+kohotan+käteni+noita+kansoja+vastaan,+ja+ne+joutuvat+omien+orjiensa+ryöstösaaliiksi."+(Sak.+2)"Herra+ottaa+pyhässä+maassaan+Juudan+omaksi+kansakseen+ja+valitsee+jälleen+Jerusalemin+omaksi+kaupungikseen."+(Sak.+2)"Vaietkoot+kaikki+ihmiset+Herran+edessä!+Herra+astuu+esiin+pyhästä+asunnostaan."+(Sak.+2)"Näin+sanoo+Herra:+--+Minä+palaan+takaisin+Siioniin+ja+asun+Jerusalemissa.+Silloin+Jerusalemin+nimenä+on+Uskollinen+kaupunki+ja+Herran+Sebaotin+vuoren+nimenä+Pyhä+vuori."+(Sak.+8)"Jälleen+tulee+aika,+jolloin+Jerusalemin+toreilla+istuu+vanhoja+miehiä+ja+naisia.+Korkeaan+ikään+he+ovat+jo+ehtineet,+he+kulkevat+keppi+tukenaan."+(Sak.+8)"Herra+lyö+vitsauksella+kaikkia+niitä+kansoja,+jotka+sotivat+Jerusalemia+vastaan.+Ihmisiltä+mätänee+ruumis+heidän+vielä+seisoessaan,+silmät+mätänevät+kuopissaan,+ja+kieli+mätänee+heidän+suuhunsa."+(Sak.+14)"jos+jokin+kansa+ei+tule+Jerusalemiin+rukoilemaan+Kuningasta,+Herraa+Sebaotia,+niin+se+saa+turhaan+odottaa+maahansa+sadetta."+...+"Tämä+olkoon+rangaistuksena+egyptiläisille+ja+kaikille+kansoille,+jotka+eivät+saavu+viettämään+lehtimajanjuhlaa."+(Sak.+14)Samoihin+aikoihin+kirjoitetuissa+Jesajan+kirjan+loppuosissa+aletaan+jo+tarinoimaan+jalokivistä:"Malakiitilla+minä+peitän+sinun+seinäsi,+minä+lasken+sinun+perustuksesi+safiireista,+rubiineilla+minä+päällystän+sinun+muuriesi+harjat,+sinun+porttisi+minä+rakennan+vuorikristallista+ja+jalokivistä+koko+sinun+ympärysmuurisi."+(Jes.+54)Erinäisissä+täkäläisen+Raamattuversion+ulkopuolelle+jääneissä+teksteissäkin+pyöritellään+vastaavia+tarinoita.+(7)Vuonna+539+eaa.+persialaiset+valloittivat+Babylonian+ja+päästivät+israelilaiset+rakentelemaan+toista+temppeliään+Jerusalemiin+mutta+eipä+siitäkään+sitä+ikuista+Jahven+majaa+tullut,+vaan+roomalaiset+laittoivat+sen+taas+palasiksi+70+jaa.+(8)Noista+ajoista+sienitrippityylisesti+kertovassa+vuosien+81-96+jaa.+paikkeilla+kirjoitetussa+Ilmestyskirjassa+oli+siis+jälleen+tarve+selittelyille+siitä+mitenkäs+taas+kävi+näin+ja+uusille+katteettomille+lupauksille+tulevaisuudesta+(9).+Sillä+kertaa+tarinat+vedettiinkin+jo+överiksi+(kuten+koko+tuo+kirja)+ja+tuloksena+oli+harhainen+tarina+tuhatvuotisesta+valtakunnasta+ja+sitä+seuraavasta+jo+käsitellystä+uudesta+kultakatu-kuutio-Jerusalemista+temppeleineen+vastaavilla+mutta+liioitellummilla+yksityiskohdilla+(1).Joten+uskovat+hei,+teitä+on+kusetettu,+ja+sitä+taivastanne+ei+ole+olemassakaan.+Raamattu+itse+paljastaa+noidenkin+tarinointien+kiusalliset+taustat.+Pelkkää+tavanomaista+tarinointia+tuokin.
  4. Tämäkin+menee+taas+hyvin+huvittavalla+kaavalla:"Hei+me+mennään+kaikki+taivaaseen"-+Miten+niin?"No+kun+Raamattu+kertoo+niin"-+No+mitäs+se+Raamattu+kertoo+siitä+taivaasta?"No+ei+nyt+välitetä+siitä..."