Näin vl-liike opettaa

Etsikää

Melperi1 ei osaa pyytää anteeksi, vaan jatkaa valehtelemista. Onneksi Tuomioja ajaa omalla nimellä kirjoittamista, niin saa tuollaiset "turhat roskaajat" pois.
Uusimmassa Päivämies lehdessä kirjoitettiin taas pääkirjoituksessa jotain sellaista, jota Melperi1 on kiven kovaa väittänyt toisin. Ehkä sinun on nyt vihdoin syytä tutkia itseäsi raamatun valossa, ettet vain riko käskyä sanomalla väärää todistusta.

"Hänen (siis Jumalan) tahtonsa on, että jokainen ihminen pitäisi kalleimpana asianaan Jumalan valtakunnan etsimistä ja löytämistä. Jeesus neuvoi: "Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskautttansa, niin myös kaikki tämä teile annetaan." "
ja toisaalla samassa lehdessä
"Jeesuksen mukaan Jumalan valtakuntaa ei voi nähdä ajallisilla silmillä. Se näyttäytyy ulospäin monenlaisin kasvoin, monin kielin ja kansallisuuksin, monin lahjoin ja puuttein. Sen olemus avautuu uskon silmin."

Näin meitä vl-liike opettaa!!!

Ei lue kertaakaan, että etsikää sitä vanhoillislestadiolaisuudesta tai Päivämies-lehdestä, eikä myöskään sanota, että ME olemme se valtakunta tms.

Kyllä tässä on nyt kuulija se, joka haluaa kuulla väärin ja uskoa sen väärän todeksi.

Sen sijaan sitä en kiistä, etteikö vl-liikkeessä olisi ihmisiä, jotka uskovat, että vain me uskomme oikein. Sellaistahan tahtoo olla lähes joka seurakunnassa, että kositaan meille ja meiltä löytyy totuus.
Itse en sitä hyväksy, joka lienee tullut jo aiemminkin selväksi.

93

348

Vastaukset 93

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vl-opetusta

"Ainoa oikea Jumala" -dokumentissa suviseurapuhuja:

"Tässä ainoassa oikeassa uskossa!"

Pari vuotta sitten suviseurapuhuja:

"Tämä ei ole herätysliike - tämä on Jumalan valtakunta!"

• Etsikää

Minä en voi ottaa kantaa menneisiin, mutta tänään on näin!

• 5+13

Et näytä tuntevan lainkaan vl-oppeja. Yrität vain kaivella palstalla, kuka on kukakin kirjoittaja. :((

• Etsikää

Sellainen ei minua kiinnosta, joka varmasti hyvin ilmenee aiemmista kirjoituksistani. Kun ei ole lapsesta asti ollut vl-liikkeessä, niin uskon, että minulla on varsin todellinen tieto mitä liike ja mitä uskoa siinä opetetaan TÄNÄÄN!
      Melperi1 olen nostanut esiin, sillä en voi hyväksyä,että ihminen valehtelee noin räikeästi,eikä edes halua kuulla totuutta.
      Mitähyötyä on keskustella, jos ei pysytä totuudessa?

• Yksi monista

Ei sinun valheesi mene täällä läpi. Kyllä me tiedämme, millaisia oppeja vl-herätysliike opettaa.

• Etsikää
        Yksi monista kirjoitti:

Ei sinun valheesi mene täällä läpi. Kyllä me tiedämme, millaisia oppeja vl-herätysliike opettaa.

LUULO EI OLE TIEDON VÄÄRTI!

• turha yrittää huijat
        Yksi monista kirjoitti:

"Kyllä me tiedämme, millaisia oppeja vl-herätysliike opettaa."

Joo meitä entisiä vl-liikkeeseen kuuluneita on kyllä turha yrittää huijata, etteikö vl-liikkeessä olisi virallisena oppina "vain me" -oppi.

Me tällä palstalla kirjoittavat entiset vl:ät kyllä varmasti tunnetaan vl-liikkeen kuprut ja tiedetään vl-liikkeen opinkäsitysten perustuvan siihen, että vain vl-liike on muka "oikea oppi".

• Etsikää

Sitä paitsi minulle on sanottu, että täällä keskustellaan vl-uskosta, eikä henkilöistä. Jos ja kun kerran uskosta, niin tuo valehtelu ei ole siitä vl-uskosta puhumista. Siinä puhutaan jostain ihan muusta uskosta, jonka kirjoittaja on itse keksinyt tai luulee vl-uskoksi.
      Joku lukijoista on varmasti kiinnostunut rehellisestä kerronnasta mihin me uskomme ja miksi me uskomme näin. Antakaa siis meidän vastata jotka tiedämme uskon ja liikkeen tilan tänään!

• Tietoa on

&&Antakaa siis meidän vastata jotka tiedämme uskon ja liikkeen tilan tänään!&&

Vl-herätysliike on ollut vuosikymmenet valheen isän saata.nan hellässä huomassa.
        Samainen tyyppi voitelee myös vl-saarnat.

• Etsikää

No, ehkäpä sinä tiedät ja vastaat noistakin sanoista kerran myös Jumalan edessä.

• Paavo Tillikka

Tässä sinulle nim. "etsikää" vähän oikeata tietoa ihmiseltä, joka tuntee vl-liikkeen.

Nim. Admata kirjoittaa:

">> mutta kun valehdellaan ja keksitään esim. että väittävät Jumalan valtakunnan olevan=vanhoillislestadiolainen herätysliike, vaikkei SRK:n sivuillakaan niin väitetä.

• Etsikää

En voi hyvällä omallatunnolla yhtyä kirjoitukseen/väitteeseen.

Itsellä ei todellakaan ole käsitystä mistään vuosien takaisesta, kun olen ulkopuolelta tullut vl-liikkeeseen. Elävä usko löytyi Rauhanyhdistykseltä, kuten olen tosi monesti kertonut, vaikka etsin sitä eri suunnista ja en olisi edes voinut ajatella meneväni vl-seuroihin. Kun en muualta saanut rauhaa, niin tähänkin oljenkorteen tartuin ja hyvä niin, sillä löysin tästä rauhan, vapauden ja ilon.
      En ole törmännyt tuollaiseen vl-liikkeeseen, josta kerrotte. Samaa Päivämiestäkään en kai lue, sillä lainaukset oli eilen ilmestyneestä lehdestä, joten tuoretta tietoa. Ja teidän lehdessä siis lukee toisin, joten annan teidän pitää sitä virallisena tietona ja itse tyydyn tähän oman lehden linjaan.
      En minä niin tyhmä ole, että kaiken purematta nielisin jos tuollaista kertomaanne linjaa alettaisi tarjota seuroissa tai minulle tulevassa Päivämiehessä.
      Enkä taatusti kutsu liikkeen ulkopuolisia "epäuskoisiksi". En minä ole mikään aivoton pässi, jolle vois syöttää ajatuksia ja sanoja. Kyllä minun tapaan moni muukin ajattelee ihan omilla aivoilla ja ei alennu luokittelemaan ihmisiä uskoviin ja ei-uskoviin.
      Olen korostanut myös sitä, että vaikken itse löytänyt elävää uskoa muualta, niin en uskaltaisi mitenkään väittää, etteikö sitä muuallakin olisi ja iloitsen jokaisesta, jolla on pelastusvarmuus, olipa he mistä kristillisestä seurakunnasta tahansa.
      Näitä ajatuksiani en ole täällä omalla Ry:lläkään vakan alla pitänyt, enkä tule jatkossakaan pitämään. Olen kelvannut juuri tällaisena uskovana joukkoon.

• >> Enkä taatusti kutsu liikkeen ulkopuolisia "epäuskoisiksi".

• Etsikää
        admata kirjoitti:

>> Enkä taatusti kutsu liikkeen ulkopuolisia "epäuskoisiksi".

Tottakai minäkin olen kuullut ja lukenut "epäuskoisiin" jakamisesta yms.
        Päivämiehessä ei taida kylläkään juuri tuollaista olla, siis epäuskoinen sitä ja tätä.
        Itse en kuitenkaan jaa ihmisiä sellaisiin, enkä usko kaikkien muidenkaan toimivan niin, mutta varmasti tuo on yleistä ja ajattelematonta. Voisi puhua vaikkapa eritavalla uskovista tai toisin uskovista. Ei ainakaan uskottomista/uskonnottomista.

En tällä yhtään puolustele tuota linjaa, mutta onhan muissakin seurakunnissa vähän tuon kaltaista jaottelua esim.helluntaisrk:ssa, jossa olen useita kertoja käynyt, että minua pidettiin ei-uskovana.

Tervehtimis-ajattelu on mielestäni ok, koska onhan jokaisella joukkueella (mallisellakin) omat tunnusmerkit. Siitä en osaa kritisoida. Itse en myöskään ole kokenut koskaan asian tiimoilta huonoa kohtelua, enkä edes muista jätettiinkö minut ns. välistä, vai tervehtikö kaikki vain samalla kaavalla.

• Etsikää kirjoitti:

Päivämiehessä ei taida kylläkään juuri tuollaista olla, siis epäuskoinen sitä ja tätä.
        Itse en kuitenkaan jaa ihmisiä sellaisiin, enkä usko kaikkien muidenkaan toimivan niin, mutta varmasti tuo on yleistä ja ajattelematonta. Voisi puhua vaikkapa eritavalla uskovista tai toisin uskovista. Ei ainakaan uskottomista/uskonnottomista.

En tällä yhtään puolustele tuota linjaa, mutta onhan muissakin seurakunnissa vähän tuon kaltaista jaottelua esim.helluntaisrk:ssa, jossa olen useita kertoja käynyt, että minua pidettiin ei-uskovana.

Tervehtimis-ajattelu on mielestäni ok, koska onhan jokaisella joukkueella (mallisellakin) omat tunnusmerkit. Siitä en osaa kritisoida. Itse en myöskään ole kokenut koskaan asian tiimoilta huonoa kohtelua, enkä edes muista jätettiinkö minut ns. välistä, vai tervehtikö kaikki vain samalla kaavalla.

"mutta onhan muissakin seurakunnissa vähän tuon kaltaista jaottelua esim.helluntaisrk:ssa, jossa olen useita kertoja käynyt, että minua pidettiin ei-uskovana."

Helluntaiseurakunnat eivät opeta "vain me" -oppia kuten vl-herätysliike opettaa.

Tuliko TAAS VALHE?

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

"mutta onhan muissakin seurakunnissa vähän tuon kaltaista jaottelua esim.helluntaisrk:ssa, jossa olen useita kertoja käynyt, että minua pidettiin ei-uskovana."

Helluntaiseurakunnat eivät opeta "vain me" -oppia kuten vl-herätysliike opettaa.

Tuliko TAAS VALHE?

Ai niinkö?
        Entäs, kun ei ole kastettu heidän tavalla,siis upottamalla ja aikuisena, niin ei voi olla täysi Jumalan lapsi ja kuulua seurakuntaan?

Myöskään ehtoollista ei annaeta sellaiselle, joka ei kuulu seurakuntaan, eikö siinä luokitella ei-uskovaksi?

Näistä voi lukea kysymyksiä helluntaisten sivuilta ja on mulla ihan omaakin kokemusta siltä ajalta, kun etsin sieltä rauhaa, vapautta ja iloa.

• Etsikää kirjoitti:

>> Päivämiehessä ei taida kylläkään juuri tuollaista olla, siis epäuskoinen sitä ja tätä. > Tervehtimis-ajattelu on mielestäni ok, koska onhan jokaisella joukkueella (mallisellakin) omat tunnusmerkit.

• Etsikää
        admata kirjoitti:

>> Päivämiehessä ei taida kylläkään juuri tuollaista olla, siis epäuskoinen sitä ja tätä. > Tervehtimis-ajattelu on mielestäni ok, koska onhan jokaisella joukkueella (mallisellakin) omat tunnusmerkit.

Olen käynyt Helsingissä Läpärillä (lahetyssrk) ja Saalemissa, sekä tämän nykyisen paikan rukoushuoneella. Tämä on niin pieni paikkakunta, etten toistaiseksi tätä kerro.

Ehtoollista ei anneta, jos tiedetään seurakuntaan kuulumattomaksi.
        Kasteelle on kehoitettu, että täyttäisin Taivaan Isän tahdon ja se edellyttää myös pelastumista "joka uskoo ja kastetaan..".

Helluntalaiset ei myöskään tervehdi Rauhaa-tervehdyksellä, kuin omiaan, mutta tervehdys ei ole samalla tavalla käytössä, kuin vl-liikkeessö, jossa sitä Jumalantervettä käytetään aina.
        Rauhaa sanotaan kyllä esim kotikokouksiin tultaessa ja myös kokoususein alkaa Rauhaalla.

• Etsikää kirjoitti:

Olen käynyt Helsingissä Läpärillä (lahetyssrk) ja Saalemissa, sekä tämän nykyisen paikan rukoushuoneella. Tämä on niin pieni paikkakunta, etten toistaiseksi tätä kerro.

Ehtoollista ei anneta, jos tiedetään seurakuntaan kuulumattomaksi.
        Kasteelle on kehoitettu, että täyttäisin Taivaan Isän tahdon ja se edellyttää myös pelastumista "joka uskoo ja kastetaan..".

Helluntalaiset ei myöskään tervehdi Rauhaa-tervehdyksellä, kuin omiaan, mutta tervehdys ei ole samalla tavalla käytössä, kuin vl-liikkeessö, jossa sitä Jumalantervettä käytetään aina.
        Rauhaa sanotaan kyllä esim kotikokouksiin tultaessa ja myös kokoususein alkaa Rauhaalla.

Hassua, sillä minäkin olen käynyt Saalemissa ja kokemukseni ovat erilaiset. En tosin kuin kerran tutustumassa ja en tuolloin edes kokeillut käydä ehtoollisella.

Kasteessa liitytään helluntaiseurakuntaan - kyllä. Kasteelle menemiseen myös kehoittavat - se on ihan totta. Ehtoollisella en ole huomannut minkäänlaista kontrollia. Se olisi sikälikin erikoista, että kasteella liitytään paikallisseurakuntaan ja ehtoollisella voi käydä toisistakin seurakunnista.

Lisäksi tiedän, että Helluntaiseurakunnissa ja Vapaakirkossa voivat jäsenet käydä jopa ristiin ja jopa vierailevia puhujia olen kuullut näiden kahden välillä olevan.

• admata kirjoitti:

Hassua, sillä minäkin olen käynyt Saalemissa ja kokemukseni ovat erilaiset. En tosin kuin kerran tutustumassa ja en tuolloin edes kokeillut käydä ehtoollisella.

Kasteessa liitytään helluntaiseurakuntaan - kyllä. Kasteelle menemiseen myös kehoittavat - se on ihan totta. Ehtoollisella en ole huomannut minkäänlaista kontrollia. Se olisi sikälikin erikoista, että kasteella liitytään paikallisseurakuntaan ja ehtoollisella voi käydä toisistakin seurakunnista.

Lisäksi tiedän, että Helluntaiseurakunnissa ja Vapaakirkossa voivat jäsenet käydä jopa ristiin ja jopa vierailevia puhujia olen kuullut näiden kahden välillä olevan.

Kaikki mitä kirjoitit on TOTTA.

Helluntalaiset, vapaakirkolliset, ev.lut.uskovaiset jne. pitävät toiseen kuppikuntaan kuuluvia täysin samanlaisina uskovaisina kuin oman kuppikunnan väkeä.

Omalla paikkakunnallani pidetään myös ns. yhteiskristillisiä tapahtumia, joiden järjestelyissä ovat mukana helluntalaiset, vapaakirkolliset ja ev.lut.uskovaiset.
        Kaikki kokevat olevansa yhtä suurta Jumalan perheväkeä.

Sen sijaan vanhoillislestadiolaiset voidaan rinnastaa toiseen HARHAOPPIIN eli jehovalaisuuteen. Nämä kumpikin kiehuvat vain omassa liemessään ja opettavat "vain me" -VALHETTA.

Onko muuten siionin laulukirjassa jo "Vain me" -laulu, jonka vl-väki laulaa antaumuksella ja samalla mielessään muita uskovaisia ivaten?

• Etsikää
        admata kirjoitti:

Helluntaisrk:ssa ei mennä ehtoolliselle, kuten kirkossa, vaan ehtollinen jaetaan penkkeihin. Siellä ehtoolinen ei myöskään ole samanlainen, kuin kirkossa esim. leipä on "tavallista" leipää.
        Koska minut on tiedetty ei-helluntaliseksi, niin ehtoolliskori on mennyt minun paikkani ohi.
        Aluksi helluntaiystäväni kertoivat, että se on vain uskoville ja olen kunnioittanut tätä heidän näkemystä, vaikka ilmaissut, että olenhan minäkin uskossa.
        Minulla on edelleen helluntasrk:ssa hyviä ystäviä ja siksi en millään tavoin halua arvostella heitä tai seurakuntaa.
        Vapaakirkossa ei olla yhtä ehdottomia kasteelle menossa, vaan voi olla srk:n jäsen ilman kastettakin. Totta myös mitä kerroit puhujista. Vapaat suunnat ovat avoimia päästämään ulkopuolisiakin puhumaan.
        Hyviä puhujia on ja puheita ja paljon hyvää niistä sain aikanaan, vaikka en löytänyt sitä "vapautta".

Sitä hiukan vierastin helluntaisrk:ssa myös kun rukoukset on niin voimakkaita. Kiitos Jeesus, että, Herra sä näet, että, Herra, Rakas Isä, Abba rakas isä...
        Mulle tuli joskus mieleen, et tarkoittaako ne kaikki todella niin, vai onko joku mantra, jossa lausutaan vähän turhaankin Herran nimeä.
        Mutta tämä oli nyt vain sivujuonne, eikä kuulunut keskusteluun...

• Etsikää kirjoitti:

Helluntaisrk:ssa ei mennä ehtoolliselle, kuten kirkossa, vaan ehtollinen jaetaan penkkeihin. Siellä ehtoolinen ei myöskään ole samanlainen, kuin kirkossa esim. leipä on "tavallista" leipää.
        Koska minut on tiedetty ei-helluntaliseksi, niin ehtoolliskori on mennyt minun paikkani ohi.
        Aluksi helluntaiystäväni kertoivat, että se on vain uskoville ja olen kunnioittanut tätä heidän näkemystä, vaikka ilmaissut, että olenhan minäkin uskossa.
        Minulla on edelleen helluntasrk:ssa hyviä ystäviä ja siksi en millään tavoin halua arvostella heitä tai seurakuntaa.
        Vapaakirkossa ei olla yhtä ehdottomia kasteelle menossa, vaan voi olla srk:n jäsen ilman kastettakin. Totta myös mitä kerroit puhujista. Vapaat suunnat ovat avoimia päästämään ulkopuolisiakin puhumaan.
        Hyviä puhujia on ja puheita ja paljon hyvää niistä sain aikanaan, vaikka en löytänyt sitä "vapautta".

Sitä hiukan vierastin helluntaisrk:ssa myös kun rukoukset on niin voimakkaita. Kiitos Jeesus, että, Herra sä näet, että, Herra, Rakas Isä, Abba rakas isä...
        Mulle tuli joskus mieleen, et tarkoittaako ne kaikki todella niin, vai onko joku mantra, jossa lausutaan vähän turhaankin Herran nimeä.
        Mutta tämä oli nyt vain sivujuonne, eikä kuulunut keskusteluun...

En kiistä kokemuksiasi helluntailaisten ehtoollisesta. Itse en ole tuohon kiinnittänyt juurikaan huomiota. Uskon kuitenkin, että eri paikkakunnilla ja helluntaiseurakunnissa käytännöt hieman vaihtelevat.

Ehtoollinen on tarkoitettu sellaisille, jotka uskovat ja on kastettu. Näin myös EvLut kirkossa. Monet helluntailaiset saattavat hyvinkin sitten korostaa tuota ymmärryksen jälkeen tapahtuvaa uskovien kastetta hieman turhan paljon.

>> Sitä hiukan vierastin helluntaisrk:ssa myös kun rukoukset on niin voimakkaita. Kiitos Jeesus, että, Herra sä näet, että, Herra, Rakas Isä, Abba rakas isä...

• Etsikää
        admata kirjoitti:

En kiistä kokemuksiasi helluntailaisten ehtoollisesta. Itse en ole tuohon kiinnittänyt juurikaan huomiota. Uskon kuitenkin, että eri paikkakunnilla ja helluntaiseurakunnissa käytännöt hieman vaihtelevat.

Ehtoollinen on tarkoitettu sellaisille, jotka uskovat ja on kastettu. Näin myös EvLut kirkossa. Monet helluntailaiset saattavat hyvinkin sitten korostaa tuota ymmärryksen jälkeen tapahtuvaa uskovien kastetta hieman turhan paljon.

>> Sitä hiukan vierastin helluntaisrk:ssa myös kun rukoukset on niin voimakkaita. Kiitos Jeesus, että, Herra sä näet, että, Herra, Rakas Isä, Abba rakas isä...

admata!
        Sinun kanssa voi sentään keskustella.

Voi olla, etä käytännöt vaihtelevat ehtoollisen jakotavassa. Itse en ole muuhun helluntaiseurakunnissa törmännyt, mutta kokemus kolmesta ei vielä kerro koko totuutta.

Isossa kirjassa oon kyl kans ollut, mut ei ehtoollista silloin jaettu.

On ihan totta, että tuo syntien anteeksiantaminen Jeeusken nimessä ja veressä kuullostaa varmasti mantralta, etenkin, jos ei näe, että niitä pyytäjiä on paljon ja kerran vain saarnataan jokaiselle.

En tiennyt, että on yhteistä taustaa.

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

Kaikki mitä kirjoitit on TOTTA.

Helluntalaiset, vapaakirkolliset, ev.lut.uskovaiset jne. pitävät toiseen kuppikuntaan kuuluvia täysin samanlaisina uskovaisina kuin oman kuppikunnan väkeä.

Omalla paikkakunnallani pidetään myös ns. yhteiskristillisiä tapahtumia, joiden järjestelyissä ovat mukana helluntalaiset, vapaakirkolliset ja ev.lut.uskovaiset.
        Kaikki kokevat olevansa yhtä suurta Jumalan perheväkeä.

Sen sijaan vanhoillislestadiolaiset voidaan rinnastaa toiseen HARHAOPPIIN eli jehovalaisuuteen. Nämä kumpikin kiehuvat vain omassa liemessään ja opettavat "vain me" -VALHETTA.

Onko muuten siionin laulukirjassa jo "Vain me" -laulu, jonka vl-väki laulaa antaumuksella ja samalla mielessään muita uskovaisia ivaten?

Helluntaisrk:n sivuilla sanotaan näin:
        "Jumalan sana ja Jumalan Pyhä Henki vaikuttavat ihmisessä uskon. Kun ihminen ottaa sanan vastaan uskoen Jeesukseen Kristukseen omana Vapahtajanaan, hän saa synnit anteeksi yksin Jumalan armosta ja kokee uudestisyntymisen. Uudestisyntyminen on Jumalan teko ihmisessä uskon kautta. Siinä ihmiselle lahjoitetaan Jumalan vanhurskaus ilman ihmisen omia ansioita."
        "Uudestisyntymiseen kuuluu erottamattomasti kaste. Kun ihminen on saanut lahjaksi vanhurskauden uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, hänen tulee kastattaa itsensä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kaste kuvaa Kristukseen uskovan liittymistä Jeesuksen kuolemaan ja uskovan pukeutumista Kristukseen."

"Ehtoolliselle voivat osallistua kaikki Jeesukseen uskovat ja uskovina kastetut".

Eli Melperi1 mikäli sinä et ole uskovana kastettu, niin et ole tasavertainen uskovainen ja kelpaava ehtoolliselle helluntaisrk:ssa.

Myöskään minä en ole ollut, enkä ole tietysti vieläkään, koska olen vain lapsikastetu ja uskon sen kasteen riittävän minulle.

• Etsikää kirjoitti:

Helluntaisrk:n sivuilla sanotaan näin:
        "Jumalan sana ja Jumalan Pyhä Henki vaikuttavat ihmisessä uskon. Kun ihminen ottaa sanan vastaan uskoen Jeesukseen Kristukseen omana Vapahtajanaan, hän saa synnit anteeksi yksin Jumalan armosta ja kokee uudestisyntymisen. Uudestisyntyminen on Jumalan teko ihmisessä uskon kautta. Siinä ihmiselle lahjoitetaan Jumalan vanhurskaus ilman ihmisen omia ansioita."
        "Uudestisyntymiseen kuuluu erottamattomasti kaste. Kun ihminen on saanut lahjaksi vanhurskauden uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, hänen tulee kastattaa itsensä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kaste kuvaa Kristukseen uskovan liittymistä Jeesuksen kuolemaan ja uskovan pukeutumista Kristukseen."

"Ehtoolliselle voivat osallistua kaikki Jeesukseen uskovat ja uskovina kastetut".

Eli Melperi1 mikäli sinä et ole uskovana kastettu, niin et ole tasavertainen uskovainen ja kelpaava ehtoolliselle helluntaisrk:ssa.

Myöskään minä en ole ollut, enkä ole tietysti vieläkään, koska olen vain lapsikastetu ja uskon sen kasteen riittävän minulle.

Raamattu ei tunne lapsikastetta eikä aikuiskastetta.

Raamattu tuntee vain USKOVIEN kasteen.

Mark. 16:16

"16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

Kaste ei pelasta eikä kastamattomuus kadota. USKO pelastaa ja epäusko kadottaa.
        Uskovainen menee kasteelle Jeesuksen jalanjälkiä seuraten.

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

Raamattu ei tunne lapsikastetta eikä aikuiskastetta.

Raamattu tuntee vain USKOVIEN kasteen.

Mark. 16:16

"16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

Kaste ei pelasta eikä kastamattomuus kadota. USKO pelastaa ja epäusko kadottaa.
        Uskovainen menee kasteelle Jeesuksen jalanjälkiä seuraten.

Tämä selittääkin paljon sinusta.

Aika kieroa minusta tuollainenkin, että ensin annetaan kuva, että kaikki kelpaavat uskovaisina, mutta kun tutustuu tarkemmin, niin jopas laitetaankin ihmisiä erikasteihin esim. kuka on riittävän uskovainen ehtoolliselle tai aletaan painostamaal, että kun en ole kastettu uskovien kasteella, niin en seuraa Jeesuksen jalanjälkiä.

• Etsikää kirjoitti:

Aika kieroa minusta tuollainenkin, että ensin annetaan kuva, että kaikki kelpaavat uskovaisina, mutta kun tutustuu tarkemmin, niin jopas laitetaankin ihmisiä erikasteihin esim. kuka on riittävän uskovainen ehtoolliselle tai aletaan painostamaal, että kun en ole kastettu uskovien kasteella, niin en seuraa Jeesuksen jalanjälkiä.

"Aika kieroa minusta tuollainenkin"

Et ole ensimmäinen vanhoillislestadiolainen, jonka mielestä Raamattuun kirjoitettu Jumalan sana on kieroa.

Etkä viimeinen.

• pieni korjaus
        Etsikää kirjoitti:

Eiköhän kirkossa määritellä tarkasti, kuka on tarpeeksi hyvä ja kelpaa
        ehtoolliselle.
        Pitää olla lapsena kastettu ja ennen oli vaatimuksena rippikoulu, mutta
        nykyisin siitä on luovuttu.
        Vapaaseurakuntaan kulluva EI VOI osallistua ev. lut. kirkon ehtoolliselle,
        jos ei kuulu kirkkoon!!!

Joten turhaan nimim. "etsikää" syytät helluntaiseurakuntia.
        Katso peiliin, niin huomaat kuka rajaa toisia uskovia pois ehtoollis-
        pöydästä.

Kirkon ehtoollispöytään voi osallistua jopa ateisti mutta ei esim. hell. seurakuntaan kuuluva uskovainen.

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

"Aika kieroa minusta tuollainenkin"

Et ole ensimmäinen vanhoillislestadiolainen, jonka mielestä Raamattuun kirjoitettu Jumalan sana on kieroa.

Etkä viimeinen.

Mutta eihän kukaan ev.lut.kirkkoon kuuluvakaan silloin ymmärrä Raamattua oikein.
        Tarkoittanet, että hellareilla on vain ainoa oikea usko ja tieto raamatun totuuteen.

• Etsikää
        pieni korjaus kirjoitti:

Eiköhän kirkossa määritellä tarkasti, kuka on tarpeeksi hyvä ja kelpaa
        ehtoolliselle.
        Pitää olla lapsena kastettu ja ennen oli vaatimuksena rippikoulu, mutta
        nykyisin siitä on luovuttu.
        Vapaaseurakuntaan kulluva EI VOI osallistua ev. lut. kirkon ehtoolliselle,
        jos ei kuulu kirkkoon!!!

Joten turhaan nimim. "etsikää" syytät helluntaiseurakuntia.
        Katso peiliin, niin huomaat kuka rajaa toisia uskovia pois ehtoollis-
        pöydästä.

Kirkon ehtoollispöytään voi osallistua jopa ateisti mutta ei esim. hell. seurakuntaan kuuluva uskovainen.

jaa, enpä ole tuollaista koskaan kuullutkaan!
        Eli yhtä ahdasmielisiä, kuin vl-liikeelläisetkin.
        Ensimmäsitä kiveä ei ole varaa kenenkään heittää.

• csddddddddddddddrww
        admata kirjoitti:

onko toisen kokemukset hassuja ja sinun oikeita?

• csddddddddddddddrww kirjoitti:

onko toisen kokemukset hassuja ja sinun oikeita?

>> onko toisen kokemukset hassuja ja sinun oikeita?

• Krista 22v

"En minä niin tyhmä ole, että kaiken purematta nielisin jos tuollaista kertomaanne linjaa alettaisi tarjota seuroissa tai minulle tulevassa Päivämiehessä.
      Enkä taatusti kutsu liikkeen ulkopuolisia "epäuskoisiksi". En minä ole mikään aivoton pässi, jolle vois syöttää ajatuksia ja sanoja. Kyllä minun tapaan moni muukin ajattelee ihan omilla aivoilla ja ei alennu luokittelemaan ihmisiä uskoviin ja ei-uskoviin."

En lähde sinua tuomitsemaan ja olen onnellinen puolestasi kun ajattelet noin. Tärkeintä on kuitenkin oma omakohtainen uskomme Jeesukseen Kristukseen, syntiemme anteeksiantajana ja että annamme Hänen olla elämämme Herra, Hyvä Paimenemme, jota haluamme seurata ja noudattaa Hänen käskyjään ja ohjeitaan, sillä Hän on Tie, Totuus ja Elämä.

Kaikkea hyvää Sinulle ja runsasta Jumalan siunausta elämääsi!

• Etsikää

Kiitos!
      Olen samaa mieltä, tärkeintä on oma usko.

Siunausta myös sinulle!

• Hyvä ehdotus!

Samalla "Etsikää" voisi korjata siellä kirjoittaville vanhoillislestadiolaisille, että aivan samanlaisia uskovaisia kuin vl:t löytyy ympäri maailmaa ei kirkkokunnista ja seurakunnista.

Ratkaisevaa on SYDÄMENUSKO KRISTUKSEEN.

• Etsikää

En ole käynyt niillä sivuiia, mutta toki voin tuon tehdä ja täällä omalla ry.lläni eli ns ruohonjuuri tasolla kitkeä pois väärän, jos sitä huomaan.

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

Hyvä ehdotus!

Samalla "Etsikää" voisi korjata siellä kirjoittaville vanhoillislestadiolaisille, että aivan samanlaisia uskovaisia kuin vl:t löytyy ympäri maailmaa ei kirkkokunnista ja seurakunnista.

Ratkaisevaa on SYDÄMENUSKO KRISTUKSEEN.

Paitsi, että Melperi1, noin en voisi sanoa, että "aivan samanlaisia uskovaisia kuin vl:t löytyy ympäri maailmaa ei kirkkokunnista ja seurakunnista", koska en ole aivan samanlaisia löytänyt. Uskovia kuitenkin uskon olevan muuallakin ja sitä käsitystä voin puolustaa : )

• Etsikää kirjoitti:

Paitsi, että Melperi1, noin en voisi sanoa, että "aivan samanlaisia uskovaisia kuin vl:t löytyy ympäri maailmaa ei kirkkokunnista ja seurakunnista", koska en ole aivan samanlaisia löytänyt. Uskovia kuitenkin uskon olevan muuallakin ja sitä käsitystä voin puolustaa : )

"koska en ole aivan samanlaisia löytänyt."

Ei vanhoillislestadiolaisten kaltaisia kristittyinä esiintyviä hengellisiä VALEHTELIJOITA hevillä löydä, vaikka kulkisi pitkänkin matkan.

PS. Sinunko löytäminen ratkaisee sen, mitä maailmasta löytyy?

Melperi1 kirjoitti:

"koska en ole aivan samanlaisia löytänyt."

Ei vanhoillislestadiolaisten kaltaisia kristittyinä esiintyviä hengellisiä VALEHTELIJOITA hevillä löydä, vaikka kulkisi pitkänkin matkan.

PS. Sinunko löytäminen ratkaisee sen, mitä maailmasta löytyy?

Melperi 1 se kiertää vl-liikettä kuin kissa kuumaa puuroa,

mutta sisälle ei halua. Toivottavasti Jumala avais sinunkin silmät.

Vois mielipiteetkin muuttua. Rakkaudella.

• yks eks vl
        Etsikää kirjoitti:

En ole käynyt niillä sivuiia, mutta toki voin tuon tehdä ja täällä omalla ry.lläni eli ns ruohonjuuri tasolla kitkeä pois väärän, jos sitä huomaan.

" toki voin tuon tehdä ja täällä omalla ry.lläni eli ns ruohonjuuri tasolla kitkeä pois väärän, jos sitä huomaan."

Haluaisin niin nähdä tuon, jos sen ottaisit vaikka videolle tms? Esim suviseurasaarnan korjaaminen paikan päällä ois tosi hyvä. Käy tietenkin ihan tavallisen saarnankin keskeytys ja korjaus :D.

Myös näiden nykyisten seurakuntakokousten, vai millä nimellä "hoitokouksia" ja puhuttelua nykyään kutsutaankaan, niidenkin opillisiä korjaamisia nimim. Etsikään osalta ois mielenkiintoista nähdä.

Jännittävät ajat ovat käsillä! Nyt meni ihan yöunet, kun aloin odottamaan näitä revolutionaalisia tapahtumia....

• "mutta toki voin tuon tehdä ja täällä omalla ry.lläni eli ns ruohonjuuri tasolla kitkeä pois väärän, jos sitä huomaan."

Tuo onkin tosi helppo homma. :))

Onnea matkaan!

• Etsikää

Hyvä Melperi, minähän velehtelisin, jos menisin kirjoittamaan tai sanomaan toisin kuin totena tiedän. Aivan samanlaisia en ole löytänyt, mutta riittävän samanlaisia kuitenkin : )
      Kiitos, onnea varmasti tarvitaan.
      Vastaatko vielä mulle tuolla toisella palstalla siihen valehteliko Päivämies kysymykseen.

• "Vastaatko vielä mulle tuolla toisella palstalla siihen valehteliko Päivämies kysymykseen."

Pienet ja viattomat vl-lapset aivopestään hengellisiin valheisiin omien vanhempiensa toimesta. Sama VALEHTELU jatkuu vl-pyhäkoulussa ja vl-saarnoissa.

Valheen isä saa.tana voitelee vl-saarnat.

Miksi ei siis vl-VALHELAHKON pää-äänenkannattaja Päivämies valehtelisi? Tottakai sen pitää noudattaa yhteistä linjaa.

• Etsikää
        Melperi1 kirjoitti:

"Vastaatko vielä mulle tuolla toisella palstalla siihen valehteliko Päivämies kysymykseen."

Pienet ja viattomat vl-lapset aivopestään hengellisiin valheisiin omien vanhempiensa toimesta. Sama VALEHTELU jatkuu vl-pyhäkoulussa ja vl-saarnoissa.

Valheen isä saa.tana voitelee vl-saarnat.

Miksi ei siis vl-VALHELAHKON pää-äänenkannattaja Päivämies valehtelisi? Tottakai sen pitää noudattaa yhteistä linjaa.

Ei ole kokemusta vl-lapsena olosta, niin en osaa sanoa aivopesusta. Pyhäkoulustakaan en tiedä.
        Minua ei ole kukaan pakottanut mihinkään vl-oppiin, ei myöskään ole sanottu, että pitää uskoa näin ja näin...
        Päivämiehen syyttelyyn valehtelusta en yhdy.

• Paavo Tillikka

""mutta toki voin tuon tehdä ja täällä omalla ry.lläni eli ns ruohonjuuri tasolla kitkeä pois väärän, jos sitä huomaan."

Yritin itse samaa, mutta monien puhuttelujen jälkeen luovuin siitä. Täällä netissä asia on paljon helpompaa toteuttaa, vaikkakin ehkä ei tuloksia tulekaan.

Mutta toivon Melperin tavoin sinulle onnea ja menestystä yrityksillesi!

• Etsikää

Sen päivän kun näkisinkin, että minua alettais puhutella... minä oikeastaan haluaisinkin sellasita,että joku kasvokkain sanoisi jotain.
        Lupaan kertoa mahdollisesta kokemuksesta täällä.

• Paavo Tillikka

Tässä sinulle nim. etsikää pohdittavaa, kun nim. weha kirjoittaa vl-foorumilla:

"Kun kerran Raamattu kehoittaa Herraa ja meitä seuraamaan, niin eikö se tarkoita juuri tätä yhtä laumaa ja yhtä huonetta? Eikos juuri sieltä yhdestä laumasta kuulu hyvän Paimenen ääni? Eikö kaikki muut ole vääriä, jotka opettavat ja uskovat toisin, eivätkä seuraa meitä opissa, elämässä ja ahdistuksessa?"

On siis vain yksi oikeassa oleva uskovaisten lauma wehan mukaan.

• Etsikää

Ihan hullua tekstiä. Kirjoittaako joku ihan oikeesti noin vai provosoiko?

• >> Kirjoittaako joku ihan oikeesti noin vai provosoiko?

• Etsikää

luithan admata Melperi1 kirjoituksen. Oletko sinä käynyt uskovien kasteella?

• Etsikää kirjoitti:

luithan admata Melperi1 kirjoituksen. Oletko sinä käynyt uskovien kasteella?

>> luithan admata Melperi1 kirjoituksen. Oletko sinä käynyt uskovien kasteella?

• Etsikää

En ole vielä lukenut.
      Mielenkiintoista kuulla noita näkymyksiä, vaikka kaikki eivät ollenkaan vastaa varmasti omaa käsitystäni vl-liikkeestä

• Heitänpä tähän pari lähdettä muualta tiedoksi "Etsikää" -nimimerkille, jolla näyttää olevan SRK:n muut poissulkeva seurakuntaoppi hukassa.

Tässä blogissa itsekin vl-uskovainen Topi Linjama kritisoi juuri tuota liikkeensä opetusta:
      "pelastuksen rajaaminen (tietyin esim. lapsia koskevin rajauksin) vain vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön, kuuluu kiinteästi ainakin siihen oppiin, jota itse olen seuroissa kuullut."
      http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=261&id=10974

Tutkija Hanna Salomäki on tehnyt tutkimusta miten pelastuksesta uskotaan eri herätysliikkeissä. Tässäpä tuloksia vl-vastaajien osalta:
      "Vanhoillislestadiolaisten suviseurojen osallistujat uskovat muita selvästi useammin vain omaan herätysliikkeeseen kuuluvien pelastuvan. Miltei puolet ajattelee näin ja neljännes liputtaa henkilökohtaisen uskonratkaisun puolesta. Niin kutsuttu ekslusiivinen eli muut pois sulkeva pelastuskäsitys näyttää edelleen pitävän pintansa, etenkin nuoret ovat vahvasti tämän kannalla.

Sen sijaan lestadiolaisen Rauhan Sana -liikkeen kesäjuhlissa ei ollut lainkaan niitä, jotka olisivat ajatelleet vain omaan liikkeeseen kuuluvien pelastuvan.

Osa vanhoillislestadiolaisten suviseurojen osallistujista olisi kaivannut vastausvaihtoehtoa, jossa olisi tuotu esille paitsi liikkeeseen kuuluminen, myös ”parannuksen armon saaminen”. Eli vain liikkeeseen kuuluminen ei riitä, vaan henkilökohtaista uskoakin edellytetään. Tämä selittänee sitä, että vajaa kolmannes valitsi vastausvaihtoehdon ”muu”."
      http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/983-kuka-paasee-taivaaseen

• Krista 22v

Vastaus nim. etsikää:lle:

Olet jotenkin vielä niin ihanan tietämätön vanhoillislestadiolaisen liikkeen opillisista ongelmakohdista ja sen inhimillisistä erehtyväisyyksistä, että itseäni vähän peloittaa jo puolestasi luettuani sinun kirjoituksiasi ja avoimia mielipiteitäsi, jotka jo nyt tuntuvat aika rohkeilta äänen ilmaistuiksi ja en todellakaan toivo sinulle, vaikka itse tässä sanot (suora lainaus):

"Sen päivän kun näkisinkin, että minua alettais puhutella... minä oikeastaan haluaisinkin sellasita,että joku kasvokkain sanoisi jotain.
      Lupaan kertoa mahdollisesta kokemuksesta täällä."

sillä kokemusta itsellänikin on näistä ja ne eivät olleet mitään mukavia.

On upeeta, että ajattelet näin, kun sanot (kuitenkin vaarallista sanoa näin vl-liikkeessä)

" Uskovia kuitenkin uskon olevan muuallakin ja sitä käsitystä voin puolustaa : )

Kuitenkin se on tosiasia, sillä Raamattu sanoo:

Gal. 3:26
      Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.

Niinkuin huomaat, emme ole minkään uskonliikkeen kautta Jumalan lapsia, vaan USKON KAUTTA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN. Oikean uskon peruste on ainoastaan se, mikä pantu on: JEESUS KRISTUS.

Jumalan runsasta siunausta SINULLE!

• etsikää ensin

Yksi usko, yksi kaste jne. Vain yhdellä tavalla tullaan autuaaksi. Lutherin mukaan "oikea oppi on siellä, jossa evankeliumi puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan."

• Krista 22v

Näin on! Lutherin mukaan oikea oppi on siellä, missä evankeliumi eli ilosanomaa Kristuksesta ja yksin pelastusta Hänessä, yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden julistetaan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.

• Admatan asiallisiin mutta jotenkin sinisilmäisiin kirjoituksiin helluntailaisuudesta. Helluntailaisuudessa, ainakin vaasassa om ollut oppia, jos ei puhu kielillä ei ole täyttynyt hengellä. Olen itse keskustellut myös helluntaipuhujien kanssa. Tätä oppia joillakin puhujilla on. Sitten ihmisille ei anneta ehtoollista, jos ei ole kastettu aikuisena uskovien upotuskasteella. Tämä sanottiin ehtoollisella. Vain lapsena kastettua pidetään kastamattomana.
      Keuruun juhlilla kuulin, kuin eräät naiset jutteli, että vain tässä uskossa on "Henkikaste".

Tämmoiset opit on muita poissulkevia oppeja myös, eri sanoila vain. Pidän lestadiolaisuutta raittiimpana ja Raamattuun perustuvana uskona opiltaan. Onhan se kuitenkin luterilaisuutta.
      Rehellisesti sanottuna, en kuitenkaan pidä siitä, kuinka lestadiolaisuudessa ihmisiä komennellaan omissa henkilökohtaisissa käytännönkin asioissa.

• raamattutunti

Weha yrittää taas etsimällä etsiä vikoja helluntailaisuudesta ja syyllistyy
        väärän todistuksen antamiseen.

Esim:
        "Keuruun juhlilla kuulin, kuin eräät naiset jutteli, että vain tässä uskossa on "Henkikaste".

Näin typerää väitettä en ole kuullut koskaan eikä se varmasti pidä paikkaansa.
        Vanhat mummut saattavat jutella mitä tahansa mutta ei siitä pidä tehdä
        yleiistä oppia.
        Mitä kaikkihan ne mummut siellä suviseuroissa juoruavat???

Kyllä yleinen käsitys helluntaiherätyksessä on ,että kielilläpuhuminen ei
        välttämättä ole merkki Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Tiedän monia, jotka
        sanovat täyttyneensä Pyhällä Hengellä mutta eivät ole puhuneet kielillä,
        mutta miksi Weha halveksii kielillä puhumista?
        Siksikö, ettei hän itse ole sitä kokenut.
        Paavalikin kirjoittaa 1. Kor 14:5
        "Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä..."

Eihän kenekään ole pakko anoa Jumalan lahjoja jos ei itse arvosta sitä!!!

Weha kuvittelee olevansa suurempi kuin Paavali!

Tuo ehtoollisen rajaaminen on kieltämättä erikoinen asia ja siinäkin
        käytäntö vaihtelee eri seurakunnissa.
        Mutta eikö Weha huomaa, ETTÄ ev. lut. kirkko RAJAA MYÖS Ehtoollispöydästä
        pois sellaiset, joita ei ole vauvana kastettu???
        Eikö tämä olekkaan rajaamista??, vai pahuuttaanko Weha ei sitä
        huomaa?

Eiköhän vl-läisyys ole pahin rajaaja, kun siellä rajataan pois Jumalan valtakunnasta kaikki sellaiset, jotka eivät kuulu heidän seurakuntaansa!

Weha, sinun kannattaisi olla hiukan tasapuolisempi kannanotoissasi!

• Huomioi tämä
        raamattutunti kirjoitti:

Weha yrittää taas etsimällä etsiä vikoja helluntailaisuudesta ja syyllistyy
        väärän todistuksen antamiseen.

Esim:
        "Keuruun juhlilla kuulin, kuin eräät naiset jutteli, että vain tässä uskossa on "Henkikaste".

Näin typerää väitettä en ole kuullut koskaan eikä se varmasti pidä paikkaansa.
        Vanhat mummut saattavat jutella mitä tahansa mutta ei siitä pidä tehdä
        yleiistä oppia.
        Mitä kaikkihan ne mummut siellä suviseuroissa juoruavat???

Kyllä yleinen käsitys helluntaiherätyksessä on ,että kielilläpuhuminen ei
        välttämättä ole merkki Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Tiedän monia, jotka
        sanovat täyttyneensä Pyhällä Hengellä mutta eivät ole puhuneet kielillä,
        mutta miksi Weha halveksii kielillä puhumista?
        Siksikö, ettei hän itse ole sitä kokenut.
        Paavalikin kirjoittaa 1. Kor 14:5
        "Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä..."

Eihän kenekään ole pakko anoa Jumalan lahjoja jos ei itse arvosta sitä!!!

Weha kuvittelee olevansa suurempi kuin Paavali!

Tuo ehtoollisen rajaaminen on kieltämättä erikoinen asia ja siinäkin
        käytäntö vaihtelee eri seurakunnissa.
        Mutta eikö Weha huomaa, ETTÄ ev. lut. kirkko RAJAA MYÖS Ehtoollispöydästä
        pois sellaiset, joita ei ole vauvana kastettu???
        Eikö tämä olekkaan rajaamista??, vai pahuuttaanko Weha ei sitä
        huomaa?

Eiköhän vl-läisyys ole pahin rajaaja, kun siellä rajataan pois Jumalan valtakunnasta kaikki sellaiset, jotka eivät kuulu heidän seurakuntaansa!

Weha, sinun kannattaisi olla hiukan tasapuolisempi kannanotoissasi!

Weha on hieman yksinkertainen.

• etsivä-xx

Viimeisessä lauseessa weha toteat sen, mikä tulee vastaan ja esteeksikin herätyksen leviämiselle. Minulle on aina tässä kohden tullut vastaan se selkeä kohta Raamatussa, missä tähän entisten aikojen eli alkukirkon seurakunnissa varsin painokkaassa kokouksessa otettiin kantaa:
        Apostolien teot 15
        Jerusalemin kokous
        19 Tästä syystä ei mielestäni pidä hankaloittaa niiden elämää, jotka vieraista kansoista kääntyvät Jumalan puoleen.

Sinulla varmaankin tulee tässä yhteydessä vastaan myös toinen Raamatun kohta:
        1. Korinttolaiskirje 7
        12 Sitten sanon vielä, en Herran sanana vaan omanani: Jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, miehen ei pidä jättää häntä.
        13 Ja jos uskovalla naisella on aviomies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, vaimon ei pidä jättää miestään.

Avioliiton perustena on yhteinen elämä ja se perustuu niihin asioihin, mihin aviopari on aikoinaan aviolittonsa perustanut. Mitkä ovat ne asiat, jotka ovat yhteisen kiintymyksen pohjalla ja miten kukin on katsonut elämän kotona olevan kotielämää. Toki esim. väkivaltainen käyttäytyminen kotona ja esim alkoholin alaisena riehuminen on asia, jota ei pidä hyväksyä oli uskovainen tai ei, mutta muutoin mielestäni avioparin kotiin ei tule kolmatta osapuolta kaikenlaisine elämäntapaohjeineen, vaan siellä eletään kompromississa ja sovitellen, jos ei nyt ihan julkijumalatonta menoa harjoiteta. Uskonnon harjoittamisen muodoissakin on silloin sellaisen kompromissin paikka, että siihen käytetyn ajan pitää sallia myös yhteisen perhe-elämän ja yhdessä olon aika. Yhteinen meneminenkin toisinaan mielestäni, jos se on avioliiton lähteisyyden ja yhteenkuuluvuuden perustaa. Näin sanon ja ajattelen yli 27 vuoden myötä- ja vastamäen tuoman kokemuksen pohjalta. Samoin on mielestäni yksinäisenkin ihmisen osalta, jos joidenkin asioiden on katsottu ainoastaan vievän ehkä uskosta pois, miten ihmeessä perustellaan sitä silloin kun suunta on ollut uskoon päin?

Sydämesi ilmeisesti kuitenkin vielä kuuluu vanhoillislestadiolaisuuteen, mutta "viiteryhmäsi" eli lähipiirisi vanhoillislestadiolaisuudessa on ollut kovasti fundamentalistinen. Onko sinulla mahdollisuutta rakentaa perhe- ja kotielämääsi tämän uskon ja em. apostolisen korostuksen varaan?

• Samaa poissulkemista löytynee kaikissa eri porukoissa, tavalla tai toisella. Esimerkiksi olen kansanlähetysläisten kuullut puhuvan piirissään: "mikä olisi kirkon tila ilman kansanlähetystä". Samaa "kakkaa" kaikilla eri paketissa. (sallinettakoon kevennys).

• Vastaan sinulle lyhyesti helluntailainen. Mielestäni "helluntaioppi", oppi korottaa itseä, (ehkä mennarilaisuutta mukana). Hyvääkin siinä yleisesti on, esim. avoimuus ja sen monet ihmiset ovat ihan mukavia henkilöinä.

Paavalin kielilläpuhuminen taisi olla jotakin muuta, kuin käsittämätöntä höpöä.
        1.Kor.14:18. "Minä kiitän minun Jumalaani, että minä taidan usiammalla kielellä puhua kuin te kaikki".
        -Se oli siis kieltä, jota kaikki eri kansalaisuudet ymmärsi korintossa.

1.kor.14:6. "Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? 7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?"

8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?

• kiertolainen??

Kierrätkö sinä Weha seurakunnasta seurakuntaan etsimässä vain vikoja
        uskovaisista?

Kuvitteletko olevasi ainoa täydellinen tällä planeetalla!

• weha kirjoitti:

Vastaan sinulle lyhyesti helluntailainen. Mielestäni "helluntaioppi", oppi korottaa itseä, (ehkä mennarilaisuutta mukana). Hyvääkin siinä yleisesti on, esim. avoimuus ja sen monet ihmiset ovat ihan mukavia henkilöinä.

1.Kor.14:18. "Minä kiitän minun Jumalaani, että minä taidan usiammalla kielellä puhua kuin te kaikki".

1.kor.14:6. "Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? 7. Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?"

8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?

Väität "helluntailainen", että valehtelen. En valehtele, enkä väritä. Minulla on suvussa helluntailaisia, jotka todistavat tämän opin täällä. Olin myös erään helluntaipuhujan kotona, joka selitti Raamattua siten, että kaikki puhuivat kielillä siellä ja täyttyivät hengellä. Hänellä on siis oppi, että jos on täyttynyt hengellä, niin puhuu kielillä.

• POIS SULKIJA

Kovin on riitaista ja eripuraista porukkaa nuo "uskovaiset" eri lahkojen kanssa.On niillä sitten "kuvitteellisessa taivaassa" selvimistä,kenelle se taivas kuuluu.Onneksi en ite ole menossa sinne,enkä eksy mihinkään lahko-kokoukseen.Kun kerran pääsin pois lestadiolaluuden lapsuudenkodista,ja sisarusparven (VL-lahkoa) vaikutuspiiristä.Yksi sylkäisy riitti minulle ja miehelleni äidin syntymäpäivillä ollessa.Veljeni vaimo päästi sylet kohti kasvoja.No hän on saanut sellaisen kasvatuksen VL-kodissaan

• raamattutunti
        weha kirjoitti:

Vastaan sinulle lyhyesti helluntailainen. Mielestäni "helluntaioppi", oppi korottaa itseä, (ehkä mennarilaisuutta mukana). Hyvääkin siinä yleisesti on, esim. avoimuus ja sen monet ihmiset ovat ihan mukavia henkilöinä.

Miksi Weha jatkat omien ennakkoluulojesi esiintuomista:
        " Mielestäni "helluntaioppi", oppi korottaa itseä, (ehkä mennarilaisuutta mukana). "

Minusta sinä olet tällä palstalla pahin itsensä korostaja, sillä heilut leima-
        kirveen kanssa vähän joka paikassa.

Mutta et näköjään tunne raamatullista oppia kielilläpuhumisesta.

Se on tarkoitettu joko yksityiseen Jumalan palvontaan ja ylistykseen, jota
        tulisi harjoittaa vain omassa rukouselämässä.
        Tämä on sitä, josta Paavali sanoo:
        "Ei sitä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia Hengessä.
        "
        1. Kor14:2. Tätä Paavalikin harrasti ahkerast.

Mutta sitten on kielilläpuhumista, joka usein liitty profetoimiseen ja siitä
        Paavali sanoo, että sellainen on turhaa, ellei ole selittäjää,
        1. Kor 144-6

Mikä sinä olet arvostelemaan Pyhän Hengen lahjoja? ja
        leimaamaan ne höpöksi??? Elleivät ne kelpaa sinulle, niin ei Jumala anna niitä väkisin!
        Tyydy vain kuivaan ja itsekeskeiseen oppiisi.
        Jos pilkkaat Pyhää Henkeä, niin tiedätkö mitä Raamattu siitä sanoo?

Kaikkia Jumalan lahjoja voidaan käyttää myös väärin, mutta se ei tee
        tyhjäksi Jumalan lupauksia siitä, että Hän vuodattaa Henkensä
        kaiken lihan päälle lopun aikoina.

Kielilläpuhuminen on yksi näkyvä merkki siitä, että Pyhä Henki on
        keskellämme
        Mark. 16:17

• aivot off-asennossa?
        POIS SULKIJA kirjoitti:

Kovin on riitaista ja eripuraista porukkaa nuo "uskovaiset" eri lahkojen kanssa.On niillä sitten "kuvitteellisessa taivaassa" selvimistä,kenelle se taivas kuuluu.Onneksi en ite ole menossa sinne,enkä eksy mihinkään lahko-kokoukseen.Kun kerran pääsin pois lestadiolaluuden lapsuudenkodista,ja sisarusparven (VL-lahkoa) vaikutuspiiristä.Yksi sylkäisy riitti minulle ja miehelleni äidin syntymäpäivillä ollessa.Veljeni vaimo päästi sylet kohti kasvoja.No hän on saanut sellaisen kasvatuksen VL-kodissaan

Kyllä ihminen on luotu vapaaksi, eikä kaiken maailman lahkojen orjaks.
        Perimmäinen tarkoitus niillä on tehdä rahaa ja hallita "opeilla".

Kerran vl-liikkeestä pois päässyt ja kirkosta heti täysi-ikäsenä eronnu, enkä oo mihinkään kerhoihin sen jälkeen liittyny.

Loppujen lopuks kaikista tulee kuoltua vain tuhkaa ja multaa. Sen takiako sitten pitäis kiistellä mitä jotku oppimattomat paimentolaiset horisivat vuosituhansia sitten ilman parempaa tietoaan??!

• kiertolainen??, vastaan sinulle. Ensiksikin, laita peili, kun täällä arvostelet vanhoillislestadiolaisia.

En ole täydellinen, todellakaan. Olen silti rehellinen mies, johon varmasti aina pyrin. Tältä pohjalta tutkin myös eri hengellisyyksiä.

• JÄRKI vai TUNTEET

Sinä olet rehellinen,mutta kokemukseni vanhoillis-laestadiolaisista on ihan muuta.Mies,jolla oli tyttöystävä toisaalla,kulki kylässä tyttöjen luona ja tunkeutui minunkin sänkyyni.Sai kyllä häädön ja äkkiä ja ite lähin pois porukoista.Silmäni avautuivat,olin 20-vuotias tuolloin.Nyt on kuultu,että liikkeen sisällä "seksillä" leikitään ja lasten kanssa niin,että vankilassa istutaan.Oikein oksettaa koko touhu.Se vaan on niin,että tälläkin lahkolla on "kasvonsa" ja uskonnon nimissä tehdään laittomuuksia ja ollaan "niin hyviä ihmisiä,Jumalan lapsia" Ite en ilkeäisi enkä moraalisesti edes voisi olla moisessa porukassa

• Etsikää

Weha ja muut!

Rakennetaan yhdessä rauhaa!

Ihan turhaa riidellä tuollaisista. helluntaisrk:ssa on paljon hyvää ja oikeaa.
      Jokaisessa seurakunnassa on myös susia lammasten vaatteissa, jotka joko tuovat sinne saastaa tai luulevat olevansa ainoita oikeita ja parempia, kuin toiset.

Kannattaa valvoa omaa uskoa ja hoitaa sitä, siinä on jokaiselle kylliksi.
      Ja Jeesus ei varmasti antaisi lupaa parjaamiseen, ei edes vl-liikkeen, vaikka siinä olisikin väittämänne kuva "ollaa yhtäkuin Jumalan valtakunta".
      Viimeisellä tuomiolla nähdään kuka pelastuu ja kuka ei.
      Jokainen vastaa silloin vain omista kirjoituksistaan!

Vihamiesten puolestakin Jeesus kehoittaaa rukoilemaan ja kehoittaa pitämään rauhan kaikkien kanssa, mikäli se teistä johtuu.
      Jos joku vl menee vaikka helluntaisrk:n palstalle haukkumaan ja sanomaan, että olette väärässä ja me ollaan oikeassa, niin silloin on oikeus puolustella.
      Mutta tämä on vl palsta, jonne on turha tulla haukkumaan vl-liikettä, sillä voi olla muitakin minun kaltaisia, jotka haluavat aidosti keskustella mitä liike on tänään ja joilla ei ole mitään tietoa menneistä.
      Minun uskoa ei ainakaan edistä se, että jotkut jankuttavat samaa ja lukevat kirjoituksia, kuin piru raamattua, haluten löytää sieltä provosoitavaa.
      Iloitaan kaikista, joilla on Jumaln rauha sydämellä ja annetaan olla vapaasti uskomassa.

ps. Se on eriasia, jos joku vl haluaa kertoa kokemaansa "vääryyttä" ja kysyä siihen neuvoa, mutta ei niin että helluntaisrk:n tyyppi alkaa puuttumaan esim minun uskooni ja sanomaan sitä vääräksi ja minua "tyhmäksi".

• Etsivälle

"Viimeinen tuomio ja tulimeri"-rakentava rauhanteko-ehdotus.
        Tuttua henkistä uhkailua lapsuudesta,lapsi kun vilpittömästi uskoo kuulemaansa.Aikuisena luen mieluummin tekstiä:
        "Ihmisen pitää rakentaa elämänsä oikean tiedon varaan,eikä turvautua tuntemattomaan,ja hyvää meidän tulee tehdä vain siksi,että hyvä toiminta on sellaisenaan palkitsevaa lähimmäisillemme ja itsellemme.Hyvää ei tule tehdä vain tulevan palkkion toivossa tai rangaistuksen pelossa." En hauku VL-liikettä,puhun vain omista kokemuksista;olen syntynyt VL-kotiin ja huonojen kokemusten myötä jättänyt porukan.Puran samalla menneiden kokemusten tuomaa ahdistusta...ja meitä on paljon,jotka ovat ahdistuneet VL-kodin kasvatuksesta lapsena.Jotkut ovat herkempiä ankaralle kasvatukselle,piiskalle ja henkiselle uhkailulle,he ottavat uhkailut tosissaan ja ahdistuvat.Mutta rauhallista kesää sinulle ja teille muillekin.

• Etsikää

Se on eriasia, jos joku vl haluaa kertoa kokemaansa "vääryyttä" ja kysyä siihen neuvoa, mutta ei niin että helluntaisrk:n tyyppi alkaa puuttumaan esim minun uskooni ja sanomaan sitä vääräksi ja minua "tyhmäksi".

On silloin ihan hyvä, että sinulla on kanava purkaa kokemustasi.

Jos ei usko viimeiseen tuomioon, niin varmasti ajattelee noin, mutta ajattele miten hyvä ja turvallinen asia on se, kun voi olla varma, ettei joudu vastaamaan koko liikkeen puolesta tai edes kenenkään toisen. Vain omasta puolesta ja siksi oma usko onkin tärkein.

• Suorasukaisesti

&&&mutta ei niin että helluntaisrk:n tyyppi alkaa puuttumaan esim minun uskooni ja sanomaan sitä vääräksi ja minua "tyhmäksi".&&&

Et sinä ihan viisas ole.

• Nim. "Etsikää", haluan ainoastaan sanoa sinulle yhden näkökannan, kun sen toit esiin.

Sanot: "Viimeisellä tuomiolla nähdään kuka pelastuu ja kuka ei".
      weha: "Yleisesti tuo on totta, henkilökohtaisesti, se on vähän myöhäistä silloin. Pelastusvarmuus ja pelastus on jo tässä ajassa ja nähtävissä jo uskon kautta". Tästä on monia kohtia Raamatussa.

Uskon kautta: 22. "vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, 23. taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, 24. ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri".

Tuosta rukouksesta haluaisin kysyä sinulta, että mikä on syntiä, jonka puolesta ei tule rukoilla?

• Ilmeiseti edelleen helluntailaiset puhuvat Raamatussa kohdasta, että uskon kautta tulisi tehdä tunnustekoja, kuten puhua kielillä, nostella myrkyllisiä käärmeitä tai jopa juoda kuolettavaa myrkkyä? (tämä tietysti liittyy moniin menestysteologisiin oppeihin).

Hyvin tarkoin on tarkattava Raamatun opetuksia tästä eteenpäinkin:
        Mark.16:20. Mutta he(apostolit) lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.
        weha: "Raamattu on siis loppuun kirjoitettu ja apostolinen murrosaika on ohitse. Raamatun sana apostolisin merkein vahvistettu ja apostoleita (ne 12 Paavali), ei enää ole. Tuossa merkityksessä ihmeet ovat lakanneet.
        Hebr.2:3. "kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille, 4. kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja moninaisilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan?"

weha: "Kohta on paljon puhuva. Pelastuksen julistaminen jatkuu maailman loppuun asti (Matt.28:19-20). Ihmeiden perässä ei tule mennä (Matt.24:24). Tietyllaista siansaksaa/ Kielilläpuhumista esiintyy myös täysin pakanauskoissa".

• 7

Weha, missä tuo Siionin vuori juuri nyt on löydettävissä mielestäsi?

• Etsikää

Olen kyllä korstanut kirjoituksissani pelastusvarmuutta. Sehän on tärkeintä ja antaa phohjaa uskolle, kun tietää mihin uskoo ja mitä varten uskoo.
      Tarkotin tuolla sitä, että viimeisellä tuomiolla selviää uskovat ja ei-uskovat, niin ei meidän kannata täällä palstalla arvostella toistemme uskoa ja tuomita, ettei meitä tuomittaisi.

Vihamiesten puolesta rukouksesta ajattelen, että kaikkien syntisten ihmisten puolesta pitää rukoilla, mutta synnin puolesta ei pidä rukoilla. Syntiä ei saa siunata, siis tahallisesti.

• On myös niin, että uskovaiset tunnistivat toisensa samanlaisesta uskosta. Ei ollut oikein opettaa monella tavalla. Tämä vain yleisenä toteamuksena:

Apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".

onko esim. tämä tuomitsemista? Tiit.3:10."Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, 11. sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut".

weha: "niin synnin puolesta ei tule rukoilla. Tämä nyt on ainakin selvä asia. Paavalihan tästä puhuu, eräässä kohdassa voimakkaasti, että "kaiken puolesta, ei tule rukoilla." Nyt lähdemme reissuun, joten illalla tai aamulla katselen taas palstaa:)

• raamattutunti

Wehalle: Kyllä alkuseurakunnissakin oli erilaisia mielipiteitä ja ristiriitoja. Ei se ole niin vaarallista, kunhan vain rakkaus säilyy:
        Fil 3:15-16
        "Jos teillä jossakin kohdin on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin ilmoittava teille,
        kuinka asia on.
        Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä."

1. Kor 1:11
        "teillä on riitoja keskenänne.
        Yksi teistä sanoo: Minä olen Paavalin puolta,
        toinen: minä olen Apolloksen puolta ..jne.

Tuo Raamatun kohta," ja uskovilla oli sama mieli", kertoo vain siitä alkuhetkestä, jolloin ristiriitoja ei vielä esiintynyt. Myöhemmin niitä kyllä
        ilmeni ja Paavali joutui puuttumaan niihin.

Siksi on farisealaista väittää, että vl-liikkeessä olis sama mieli ja sama
        oppi. Tämäkin palsta todistaa, että vl-läiset ajattelevat eri tavalla monista
        asioista, (ehkäisy, TV, meikkaus, ainoa oikea usko, jne

Omaa mielipidettäänkin voi vaihtaa, jos huomaa olleensa väärässä.
        Wehahan on vaihtanut seurakuntaakin jo monta kertaa ja joka kerralla
        tämä viimeinen tuntuu olevan se paras.

Tuollaista sanoisin tuuliviirikristillisyydeksi.

Weha ei näköjään vieläkään ymmärrä, että kukaan ei voi tehdä itsessään tunnustekoja. Ne ovat Pyhän Hengen töitä ja ne jatkuvat niin kauan
        kuin Pyhä Henki on maan päällä.
        Weha: "Tuossa merkityksessä ihmeet ovat lakanneet."

Missään Raamatussa EI OLE KIRJOITETTU, että ihmetekojen aika olisi
        loppunut. Päin vastoin.

Tuo kohta pitää vieläkin paikkansa: Mark 16.17
        "JA NÄMÄ MERKIT SEURAAVAT NIITÄ, JOTKA USKOVAT".

Jos Wehan toiminnassa ei näy mitään merkkejä Pyhän Hengen toiminnasta, niin se ei kumoa Raamatun lupauksia! Sielunvihollinenhan pyrkii aina
        mitätöimään Jumalan työtä.

• niko 25

Weha kirjoittaa: "Pelastusvarmuus ja pelastus on jo tässä ajassa ja nähtävissä jo uskon kautta".

Mutta kuitenkin Raamattu toteaa:

Matt. 24:40
      Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
      Matt. 24:41
      Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.

• etsivä-xx

Tämä raamatunkohta ei tarkoita sitä, että et tietäsi tai voisi luottaa siihen että uskosta ihminen pelastuu. Tämä toisen ottaminen ja toisen jättäminnen tarkoittaa sitäkin, että samassa perheessäkin,sitten kun Jeesus tulee toisen kerran, uskovat erotetaan niistä, jotka ovat vaikkapa ateisteja. Moni kokee tämän kovasti kipeänä, muttta näin on Raamatussa monessa kohtaa sanottu toisin sanoin.

• niko 25, vielä luin "kommentisi".

Kerrot tuossa Raamatun kohdista, joissa toinen, eli uskovainen pelastuu ja epäuskoinen jätetään ulkopuolelle Jumalan ja pelastuksen. Uskovainen voi olla varma siitä, että pelastuu, kun on uskovainen. Apostoli Paavali puhuu siitä, että olisimme surkuteltavia, jos olisimme vain tämän elämän uskovaisia, mutta uskomme tulevaankin elämään.

• VOI ITKU

Nimimerkille..."Etsikää"...Vaikutat ihmisystävälliseltä ja kerroit olevasi "aikuisena uskoon tullut" (VL:ään) Sinulla ei ole lapsuudenajan kokemuksia likkeestä ???Toivoisin sinun pyrkivän "VL-johtokuntaan" ja muuttavan liikkeen sääntöjä inhimillisemmiksi,naisia ja lapsia kunnioittaviksi.Kun lukee näillä sivustoilla olevia kokemuksia äideistä,jotka itkevät keittiöjakkaralla wc-paperirulla kädessä,kurittavat lapsia,valvovat öitä...se on järkyttävää luettavaa.Se on ahdistusta äideille ja lapsille,eikä isätkään rahavaikeuksissaan ole helpolla.Jos tämän VL-liikkeen on pakko olla olemassa,sääntöjä olisi kyllä syytä muuttaa.Ei se "armopöytä" ole pelastus.Ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on Suomen lakien vastaista kuten on myös lasten tukasta repiminen,niin että hiustukku on kädessä.

• Etsivä- xx kirjoittaa niinkuin on aina opetettu. Haluan sivumennen lisätä tähän, ettei uskovaisen ja epäuskoisen välillä ole tuhatta vuottaa kun Jeesus tulee. Eikä mitään uutta mahdollisuutta anneta epäuskoiselle, vaan loppu tulee kuin varas yöllä ja valvokaa, sanotaan Raamatussa.

Joh.5:28. "Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä 29. ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen".

1.Tes.4: 15. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. 16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; 17. sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. 18. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

• Jaa, kiitos vastineestasi helluntailainen. On syytä pitää mielessä tärkeä lähtököhta, että olet helluntailainen ja uskot aivan eritavalla. Raamattutunti on siis helluntaiopin mukainen, ainakin pääpiirteittäin.

Emme elä enään apostolista murrosaikaa, jolloin evankeliumi siirtyi ja levisi muille kansoille. Ihmeistä voi lukea apostolien teoista, jossa niitä näytti olevan aina ja kaikkialla. Näin ei ole enää.

On varmasti tavoissa ja käytännöissä eroa esim. VL-liikkeen keskuudessa, mutta opetus siellä on saarnanvirassa yksimielistä, kun vertaa vaikkapa helluntaiseurakuntaan. Muistaan aikanaan kun kävin helluntailaisten tilaisuudessa, suuressa ilmestyskirja luennosta. Sen monen päivän luennon jälkeen, tuli toinen puhuja, joka kumosi edellisen puhujan ilmestyskirja selityksen. Ihme pelleilyä, se oli, ihan oman liikkeen sisällä.

Te veljeilette vain muiden kanssa, että saatte sisään vain turmiollisia oppejanne. Sitä se ekumeenisuutenne teettää. Tästä apostoli Paavali myös varoittaa. Sinunkin puheesi lipottaa kaksihaaraisuutta. Sen voi helposti huomata.

Paavali kyllä monin kohdin varoittaa opettamasta monella tavalla. Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".

• raamattutunti
        weha kirjoitti:

Jaa, kiitos vastineestasi helluntailainen. On syytä pitää mielessä tärkeä lähtököhta, että olet helluntailainen ja uskot aivan eritavalla. Raamattutunti on siis helluntaiopin mukainen, ainakin pääpiirteittäin.

Emme elä enään apostolista murrosaikaa, jolloin evankeliumi siirtyi ja levisi muille kansoille. Ihmeistä voi lukea apostolien teoista, jossa niitä näytti olevan aina ja kaikkialla. Näin ei ole enää.

On varmasti tavoissa ja käytännöissä eroa esim. VL-liikkeen keskuudessa, mutta opetus siellä on saarnanvirassa yksimielistä, kun vertaa vaikkapa helluntaiseurakuntaan. Muistaan aikanaan kun kävin helluntailaisten tilaisuudessa, suuressa ilmestyskirja luennosta. Sen monen päivän luennon jälkeen, tuli toinen puhuja, joka kumosi edellisen puhujan ilmestyskirja selityksen. Ihme pelleilyä, se oli, ihan oman liikkeen sisällä.

Te veljeilette vain muiden kanssa, että saatte sisään vain turmiollisia oppejanne. Sitä se ekumeenisuutenne teettää. Tästä apostoli Paavali myös varoittaa. Sinunkin puheesi lipottaa kaksihaaraisuutta. Sen voi helposti huomata.

Paavali kyllä monin kohdin varoittaa opettamasta monella tavalla. Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".

Voisitko Weha osoittaa sen Raamatun kohdan, jossa sanotaan, että
        ihmeiden aika on loppunut!!

Jos sinun ympäristössäsi ei näy mitään Pyhän Hengen armolahjoja
        (kielillä-
        puhumista, sairaiden puolesta rukoilemista, profetoimista ym), niin sehän vain osoittaa sen, että Pyhä Henki ei toimi luonasi!!!

Sanoohan Jumalan Sana: "Kirjain kuolettaa mutta Henki tekee eläväksi".

Sinulla on paljon ulkoa-opittuja fraaseja ja Lutherin selityksiä, mutta kun et ole täyttynyt Pyhällä Hengellä, olet vain kuolleen kirjaimen vanki.

Minun Raamatussani lukee, että
        "Jeesus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti", ja "nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat"!!!

Sanotaanko sinun Raamatussasi, että "nämä merkit loppuvat, kun apostolit
        kuolevat"????

Sinulta puuttuu siis usko Herraan Jeesukseen ja Hänen voimaansa!

On totta, että niin helluntalaisilla kuin muillakin vapaiden suuntien puhujilla on hieman erilaisia käsityksiä lopun ajan tapahtumista, jotka
        on ilmoitettu Raamatussa melko vaikeaselkoisesti, mutta aina puhuja
        on sanonut, että tämä on vain hänen oma näkemyksensä asiasta.

Mutta pelastusasiassa vallitsee täysi yksimielisyys.

Sanoohan Paavalikin: "Tietomme on vajavaista, " 1. Kor 13, joten sellainen
        "vain me olemme oikeassa" oppi sotii Raamatun ilmoitusta vastaan. Vain
        itserakas ja omavanhurskas voi väittää tietävänsä kaikki Jumalan Sanan
        salaisuudet. Jotenkin tuntuu, kun sinä kuuluisit heihin.

• raamattutunti

Empä malta olla vielä vastaamatta Wehalle, kun hän jälleen paljastaa tietämättömyytensä Raamatusta. Hän kirjoittaa:
        " Haluan sivumennen lisätä tähän, ettei uskovaisen ja epäuskoisen välillä ole tuhatta vuottaa kun Jeesus tulee"

Raamattu opettaa toisin:
        Ilm 20:5
        "Muut kuolleet eivät vironneet eloon ennenkuin ne tuhat vuotta olivat
        kuluneet loppuun. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus."

"Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa."

Tuo Joh 5:28 ja 1. Tess 4:15 kertovat juuri sen, että Kristuksessa
        kuolleet nousevat taivaaseen ensin, Jeesuksen takaisintullessa!!
        Silloin ei vielä herätetä uskomattomia.

Mikähän tarve sinulla on toimia Raamatun "asiantuntijana" kun nämä
        perusasiatkaan eivät tunnu olevan sinulle selviä!

• Ilm 20:5
      weha: Muut kuolleet/epäuskoiset ovat vaivassa ”tuonelassa”. Heidänkin ruumiit siis herätetään viimeisenä päivänä. He eivät ole osallisia ensimmäisestä ylösnousemuksesta, eli (Kristuksen ylösnousemuksesta). Heillä on osanaan toinen kuolema eli tulinen järvi (Ilm.20:14).
      Mitä taas tulee Ilm. 20: 3:n mainitsemaan symboliseen tuhanteen vuoteen ja ”vähään aikaan” ,
      niin hallitsemme kirjaimellisesti aina, Ilm. 1: 9, ja iankaikkisesti Jeesuksen kanssa Ilm. 22:5. Selvää siis on, että Ilm.20: 3:n mainitsemat tuhat vuotta ja vähä aika muodostavat koko uudenliiton ajan. Se alkoi silloin, kun evankeliumin saarna lähti liikkeelle ihmiskunnan keskuuteen.

weha: Kun olemme uskossa, olemme siis autuaita ja pyhiä ja osallisia ensimmäisestä ylösnousemuksesta, eli Kristuksen ylösnousemuksesta. ”Sillä jos me olemme yhteenkasvaneita hänen kanssaan yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa” (Room.6:3,5).
      ”Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut”(Joh.11:25).Kuten myös tuhlaajapoika palasi hengellisessä mielessä armoon:” Sillä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja jälleen löytynyt”(Luuk.15:24).Luther sanookin: ”On varmaa, että meidän, jos tahdomme viimmeisenä päivänä nousta ruumiillisesti autuuteen, on sitä ennen täällä maan päällä noustava ylös hengellisesti”. Olemme myöskin pappeja ja hallitsemme myös maan päällä (1.Piet. 2:9; Ilm.1:9).

Tuo Joh 5:28 ja 1. Tess 4:15 kertovat juuri sen, että Kristuksessa
      kuolleet nousevat taivaaseen ensin, Jeesuksen takaisintullessa!!
      Silloin ei vielä herätetä uskomattomia.

weha: Joh.5:28, kertoo siis juuri sen kun lukeekin, eikä välillä ole tuhatta vuotta:
      28. Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä 29. ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

• Haluan lyhyesti mainita helluntailaisesta ihmeuskosta sen, että ihmeet eivät kanna eikä pelasta. On ennemmin ja oikein mennä oppiin, kuin ihmeisiin. Raamattu varoittaa eksyttävistä ihmeistä monin kohdin:
        Matt.2411. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. 12. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. 13. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. 14. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
        weha: Tulee siis loppu, kun evankeliumi on saarnattu kaikessa maailmassa, eikä mitään uutta aikaa. Apostoli sanoo: Joh.2: 18 "Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika".

Matt.24:24. "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin".

Matt.7:22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' 23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

Juuri noin helluntailainen, laitatteko te kaikki autuuden ehdoksi ja Pyhän Hengen täyden ehdoksi ihmeet ja voimateot? Siltä se vahvasti vaikutaa...

Oikein opetaa tunnustuskirjamme, että mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä.

• raamattutunti
        weha kirjoitti:

Haluan lyhyesti mainita helluntailaisesta ihmeuskosta sen, että ihmeet eivät kanna eikä pelasta. On ennemmin ja oikein mennä oppiin, kuin ihmeisiin. Raamattu varoittaa eksyttävistä ihmeistä monin kohdin:
        Matt.2411. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. 12. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. 13. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. 14. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
        weha: Tulee siis loppu, kun evankeliumi on saarnattu kaikessa maailmassa, eikä mitään uutta aikaa. Apostoli sanoo: Joh.2: 18 "Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika".

Matt.24:24. "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin".

Matt.7:22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' 23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

Juuri noin helluntailainen, laitatteko te kaikki autuuden ehdoksi ja Pyhän Hengen täyden ehdoksi ihmeet ja voimateot? Siltä se vahvasti vaikutaa...

Oikein opetaa tunnustuskirjamme, että mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä.

Mistähän Weha on saanut päähänsä noin väärän väitteen:

"juuri noin helluntailainen, laitatteko te kaikki autuuden ehdoksi ja Pyhän Hengen täyden ehdoksi ihmeet ja voimateot? Siltä se vahvasti vaikutaa..."

Jos olisit rehellisesti tutkinut hell. srk:n opetuksia, niin kyllä vähäisemmäälläkin
        järjellä varustettu olisi huomannut, että hell. srk:n uskonperustuksena on
        Jeesuksen ristin työ Golgatalla ja ainoastaan uskomalla Häneen, me voimme
        pelastua, Hänen armostaan.

Mikä voima panee sinut valehtelemaan?

Se, että Jumala suuressa armossaan täyttää heikon uskovan Pyhällä Hengellä ja antaa erilaisia armolahjoja, ei pitäisi olla kateuden tai panettelun
        aihe.
        Pyhän Hengen lahjat on luvattu kaikille, jotka niitä anovat:
        Luuk 11:13
        "Kuinka paljoa ennemmin teidän taivaallinen Isänne antaa Pyhän
        Hengen niille, JOTKA SITÄ HÄNELTÄ ANOVAT."

Kannattaisi sinunkin Weha, anoa armolahjoja, niin ei tarvitsisi keksiä
        omia selityksiä Pyhän Hengen toiminnalle.!

• raamattutunti

Taidat olla harvinaisen kovapäinen, kun ei edes selvä Raamatun kohta
      mene perille. Mutta melkoisen sekavaa on tulkintasikin:
      Välillä epäuskoisia ei herätetä ennen tuhatta vuotta:

Weha
      weha: Muut kuolleet/epäuskoiset ovat vaivassa ”tuonelassa”. Heidänkin ruumiit siis herätetään viimeisenä päivänä. He eivät ole osallisia ensimmäisestä ylösnousemuksesta, eli (Kristuksen ylösnousemuksesta). Heillä on osanaan toinen kuolema eli tulinen järvi (Ilm.20:14).

Weha sekoittaa nyt pahemman kerran "Kristuksen ylösnousemuksen", joka tapahtui Getsemanessa. Ei silloin herätetty kaikkia pyhiä!!!

Ja välillä heidät herätetään yhdessä uskovien kanssa:
      "weha: Joh.5:28, kertoo siis juuri sen kun lukeekin, eikä välillä ole tuhatta vuotta:"

Tarkoittaakohan Weha, että tyhmät neitsyet lähtiväkin häihin yhdessä viisaiden neitsyeiden kanssa???

Raamatun linja on kuitenkin selvä:
      Ilm 20:5

• Mikä on ensimmäinen ylösnousemus?
      Se on Jeesuksen ylösnousemus:
      1.kor.15:20. "Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. 21. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. 22. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa"

Room.6:3-5. "Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"

Joh.11:25. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. 26. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

Kastettu ja Uskovainen, ei ikinä kuole. Ruumis toki palajaa maahan, mutta henki Jumalan luokse.

Ilm.20:4.jae:” Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he elivät ja hallitsivat (biblia) Kristuksen kanssa tuhannen vuotta”.
      =Johannes näki taivaassa siis sieluja, joiden ruumiit oli teloitettu. Uskovaisten ruumiit Jeesus on luvannut herättää vasta viimmeisenä päivänä (Joh.6:40 ;11:24).Samaan aikaan herätetään myös
      epäuskoisten ruumiit (Joh.5:28-29;Ilm.1:7;Apt.24:15;Dan.12:2;Mat.16:27;12:41).
      Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä (Matt.28:18). Uskovat sielut hallitsevat taivaassa, so. Tekevät sitä, mitä Kristus tekee (Ilm.3:11;6:9-11;1.Kor.6:2-3).Sekä uskovat hallitsevat maan päällä (Room.5:17;Ilm.1:9;1.Piet.2:9).- Mitä taas tulee pedon merkkiin, sitä kumartavat kaikki, joiden nimi ei ole elämän kirjassa maailman perustamisesta alkaen (Ilm.13:8).
      Joskus kuviteltu merkki pedosta on ollut: sairasvakuutuskortti, pankkikortti, rannenauha ja viimeisinä hullutuksina mikrosiru ja EU-raha. (Näin kiliastinen tuhatvuotisoppi on luonut toivottomuutta pedon merkillä.) Sanalla sanoen pedon merkki on järkeisoppi ja teko oppi. Kaikki,
      jotka asettavat järkensä röyhkeästi raamatun yläpuolelle tai luottavat omiin töihin, ottavat merkin otsaansa tai oikeaan käteensä (Kol.2:8).Aivan kuten Jumalan kansa ilm.7-luvussa merkittiin sinetillä sen osoittamiseksi, että heistä oli tullut Jumalan omaisuutta, niin nämä ihmiset kuuluvat pedolle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      386
      939
    2. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      102
      875
    3. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      209
      749
    4. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      82
      696
    5. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      70
      659
    6. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      68
      655
    7. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      645
    8. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      36
      630
    9. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      609
    10. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      43
      581
    Aihe