Paha äitipuoli

En tahtois olla paha

Mitä avuksi, kun en kestä mieheni lasta????
Lapsi on nyt 9v. Tapasin mieheni kun lapsi oli 4v. Iän myötä kakaran käytös on muuttunut rasittavammaksi ja ärsyttävämmäksi koko aika, ja lapsen koko olemassaolo on alkanut ärsyttää minua.

En haluaisi vihata lasta, mutta en mahda sille mitään, että mua raivostuttaa nykyään kaikki siinä. Lapsen edessä yritän käyttäytyä mahdollisimman ystävällisesti tai edes neutraalisti, mutta sisällä kiehun.
Lapsi oli alunperin meillä joka toinen viikonloppu (muulloin äidillään), nyt on ollut puoli vuotta käytössä viikko viikko systeemi. Tapaamisten lisääntyminen on selvästi pahentanut tilannetta, siis minun ärsyyntymistäni.
Mies on huomannut sen, ja on toki pahoillaan. Hän on pitkin hampain sanonut, että voisi harkita joka toinen viikonloppu rytmiin takaisin, koska tilanne ei ole tällä hetkellä hyvä kenellekään. Kyllä lapsi väkisinkin varmaan vaistoaa negatiiviset tunteeni häntä kohtaan.

Itseäni ahdistaa, etten pidä lapsesta enää. En myöskään haluaisi tehdä miehelleni sitä, että minun vuokseni hän tapaisi lastaan vähemmän. Miten tässä voisi psyykata itseään sietämään miehen lasta paremmin??

En osaa eritellä syitä, miksi tunteeni lasta kohtaan ovat muuttuneet huonommiksi. Ongelmat alkoivat vuosi sitten, kun lapsen äiti löysi itselleen uuden miehen. Silloin äiti tuppasi lasta meille koko ajan, että sai viettää aikaa uuden heilansa kanssa kahdestaan. Minulle ja miehelleni ei jäänyt kahdenkeskistä vapaa-aikaa ollenkaan. Katkeroidun varmaan siitä sekä lapselle että lapsen äidille. Tosiaan viikko-viikko tapaamisten virallistaminen oli jotenkin viimeinen niitti.

Lapsi on ehkä normaalia hieman hankalampi. On tutkimukset menossa, mikä on syy. Eli arkikaan ei ole lapsen kanssa kauhean helppoa. Käytöshäiriöiden ja ylivilkkauden lisäksi lapsella on ongelmia virtsanpidätyksessä, sotkua tulee päivittäin. Jotenkin tuntuu, että joka toinen viikko elämäni on toisten ihmisten lapsen vahtaamista ja sen jälkien siivoamista. Hermoni eivät enää oikein kestä.

Ja ei kannata ehdottaa että jättäisin miehen ja muuttaisin pois, olemme naimisissa kolmatta vuotta ja rakastan miestäni todella paljon. En haluaisi suhteemme kariutuvan lapsen takia (tai siis sen takia, että minun on vaikea hyväksyä ja sietää lasta).

25

2394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko Puumanainen?

      Hankala lapsipuoli, vai hankala äitipuoli?

      Kokeilin löytyisikö netistä aiheeseen liittyviä keskusteluita haulla. Vihaan äitipuolta. Haulla löytyi 22.900 aiheeseen liittyvää keskustelua.

      Kiinnostava tulos siäli, että vuosittain n. 30.000 lasta kokee vanhempiensa eron, jotka aikaansaavat lapsissa ja nuorissa aggressoita, vihaa, tuskaa, raivoa.

      He joutuvat ehkä muuttamaan toiselle paikkakunnalle, toisen kouluun, menettämään sisaruksensa, sukulaisensa, hyvät ystävät tuttavat ja kaverit, jotka ovat erittäin tramatisoivia kokemuksia.

      Joku lapsista kysyy voinks mä sanoo mun äitiä huoraksi. Mä olin 6 v. kun mun iskä ja äiskä eros, äiti meni naimisiin mun isän veljen kanssa.

      Aiheesta lisää Tukiasema keskustelufoorumilla, jossa useita keskusteluita aiheesta, sekä nuorten näkemyksiä ja kokemuksia..

      https://www.tukinet.net/keskustelu/viesti.tmpl?grp=59;mid=49515
      ---

    • 1235555

      Heips!

      Kivoja vastauksia olet saanut ihan asialliseen kirjoitukseen!.. =(

      Tiesitkö, että myös biologisilla vanhemmilla on tuollaisia tunteita hetkellisesti ajoittain erityslapsia kohtaan ja se on aivan normaalia?

      Voisiko terveyskeskuksesta löytyä apua ja tukea (esim keskusteluapua) sinulle? Koita löytää myös tukisivuja eritysilasten vanhemmille netistä. Samat neuvot ja ohjeet pätee myös uusioperheen vanhemmille =)

    • fd dfdf

      Täysin ulkopuolisena en osaa keinoja antaa. Mutta kuulostaa, että olet oikella tiellä. Erotat tunteesi ja toimintasi. Kukaanhan ei voi sille mitään, millaisia tunteita jokin asia tai ihminen herättää. Mutta toinen juttu, miten antaa niiden tunteiden vaikuttaa toimintaansa.

      Sinä sanot, että yrität toimia ainakin mahdollisimman neutraalisti. Ja kannat huolta, josko lapsi vaistoaa tunteesi. Mihin päin mahtaa tilanne kääntyä, kun lapsi lähenee murrosikää?

      Kumpi teistä lapsen ollessa teillä, hoitaa lapsen "sotkut"? Se kuulunee miehellesi. Tosin et varmaankaan voi täysin välttyä osallistumasta niihin. Voisitko noille vikoille kehittää itsellesi ainakin joiksikin illoiksi kodin ulkopuolista puuhaa?

    • Provonko pistit?????

      Ihana viesti!!! Tuntuu hyvältä, kun nämä uusikot haukkaa liian suuren palan, ja sitten itkee täällä kun ei osaa yhtään mitään! Heh.. mut onneks voi syyttäämuita, kun ei osaa, vai mitä?????

    • puhukaa

      Otat naisten tavoin vastuuta kodin hoiva- ja siivoustyöstä liikaa sinä aikana, kun lapsi on luonanne. Liikaa siksi että lapsi teettää paljon juuri tällaista työtä, ja se on perinteisesti "naisen osa".

      Homma muodostuu ylimääräiseksi taakaksi silloin, kun et siivoa oman lapsesi jälkeä, vaan jonkun "vieraan". Mies keventämään taakkaa, perhehimmeli ei jatku katkeamattomana kun kumppani vaihtuu, silloin pitää biologisen myös venyä enemmän, jos haluaa että uusi puoliso ei katkeroidu tai koe itseään talousvälineeksi.

      Neuvoisin keskusteluterapiaa jossa parina kävisitte, mies tulisi tietoisemmaksi omista epärealistisista odotuksistaan ja huomaisi, että rajat ne on sinunkin jaksamisellasi.

    • (-) (---)

      Huomasin itse vastaavassa tilanteessa, että kun suutahdin, syyllisyydentunteet vain pahensivat asiaa.
      Lapsi ärsytti tahallaan, kuitenkin minä sain hänet usein tottelemaan helpommin kuin muut, ikinä ei ollut ongelmia syömisessä ja nukkumaan menossa.
      Olin ex-mieheni kanssa yleensä kaikesta eri mieltä, hän sysäsi vastuun muille ja silti määräsi säännöistä.
      Kunhan et ota väärää syyllisyyttä tunteistasi, kaikesta selvitään jos halutaan.
      Kun olet pahoillasi, voit ihan hyvin itkeä lapsen aikana, ettet jaksa.

      • näin meillä aina

        Meillä sama tilanne, että mieheni lapset ovat juuri ne hankalimmat ja ongelmalliset. Verraten omiini ,jotka ovat saaneet rajoja ja rakkautta, ja osaavat nyt käyttäytyä tilaneen mukaan, ettei ylireagoi eikä käy hankalaksi.

        Yritän sitä opettaa miehenikin lapsille, mutta ei mene jakeluun, kun ei ole äiti niitä koskaan rajoja lapsilleen laittanut, niin nyt kelpaa äksyillä.

        Heille kyllä saa raivota lähes päivittäin, en ymmärrä mitä enää tekisin! Kun ei ole kasvatettu kunniottamaan muita ihmisiä lapsena, ei sitä vanhempanakaan osaa.. siksi tämä on niin vaikeeta, kun omat ovat niin ihania, ja miehen lapset sitten kenkkuilee. Syyllisyyttä en minä tunne, ei ole mun vika, että lapset ovat mitä ovat, pääasia että omat ovat ihania, viis muista. Ihanne tilanne olisi, kun eivät enää tulisi, vaan saisimme olla oman perheen kesken, ja olisi rauha maassa.


      • lissuuuuuuuuu
        näin meillä aina kirjoitti:

        Meillä sama tilanne, että mieheni lapset ovat juuri ne hankalimmat ja ongelmalliset. Verraten omiini ,jotka ovat saaneet rajoja ja rakkautta, ja osaavat nyt käyttäytyä tilaneen mukaan, ettei ylireagoi eikä käy hankalaksi.

        Yritän sitä opettaa miehenikin lapsille, mutta ei mene jakeluun, kun ei ole äiti niitä koskaan rajoja lapsilleen laittanut, niin nyt kelpaa äksyillä.

        Heille kyllä saa raivota lähes päivittäin, en ymmärrä mitä enää tekisin! Kun ei ole kasvatettu kunniottamaan muita ihmisiä lapsena, ei sitä vanhempanakaan osaa.. siksi tämä on niin vaikeeta, kun omat ovat niin ihania, ja miehen lapset sitten kenkkuilee. Syyllisyyttä en minä tunne, ei ole mun vika, että lapset ovat mitä ovat, pääasia että omat ovat ihania, viis muista. Ihanne tilanne olisi, kun eivät enää tulisi, vaan saisimme olla oman perheen kesken, ja olisi rauha maassa.

        älä lissu jauha pas..aa ei sul mittää uusperhettä ole.


      • lissu ry valvoo
        lissuuuuuuuuu kirjoitti:

        älä lissu jauha pas..aa ei sul mittää uusperhettä ole.

        Lissuttelija on palannut, muutaman tunnin tauolta..heh..


    • ydin perheen äiti

      Minä olen omille lapsilleni opettanut aina pienestä pitäen, että isän naiset ei kuulu meidän sukuun, ei perheeseen,e ikä ystäväpiiriin, eikä heistä tarvi välittää eikä millään lailla noteerata! Ei tarvi nähdäkkään, sillä heitä ei ole meille olemassa. Sen jälkeen kun perhe hajosi, isä lähti, ei hänen tekemiset kuulu meille. Eikä meidän hänelle. Emme ole ketään heistä nähneet, emmekä edes halua. Emme mekään vie omia tuttuja väkisin ex miehen kotiin.

      • lissuuuuuuuuuuuuuuuu

        ei tietenkään se nyt sun sukuus kuulu, mutta lastesi sukuun kyllä, jos kerran on sun exäsi vaimo.


      • ei kuulu ulkopuolise
        lissuuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        ei tietenkään se nyt sun sukuus kuulu, mutta lastesi sukuun kyllä, jos kerran on sun exäsi vaimo.

        Ei eronneiden vanhempien uudet suhteet ole lapsille mitään sukua! Aivan vieraita ihmisiä. Suku on biologinen, eikä siihen voi ottaa ulkopuolelta olevia ihmisiä. Silloinhan naapurikin voisi olla sukua!

        Kun tarkastelisit omaa sukupuuta, ja miten se haarautuu, ei sun ex ukkos uusi suhde ole siellä.


      • TEAME

        PEEEEELLLLEEEE LISSSSUUUUU HANKI ELÄMÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!


    • minun näkemys

      Lapsi varmaan oireilee sitäkin että äitinsä on sen uuden siippansa kanssa kokoajan jos kerran pissaa housuunkin, tuon ikäinen. Ja on muutenkin hankala. Olen nähnyt turhan monta uusioperhettä tai yritystä jossa lapsen olosuhteet muuttuu esim. uusien miesten (tai miehen) pörrätessä äidin ympärillä ja lapsen kotona, lapsi on sen takia paljon mm. mummolassa jne. samoja oireita. käytös- ja oppimishäiriöitä ja pissan pidättysongelmaa jnejne..

      enkä ihmettele. miettikää miltä se pienen lapsen mielestä tuntuu kun ei hän vielä kaikkea voi eikä hänen pidä aikuisten asioista ymmärtää. ois voinu se lapsen äiti ehkä miettiä tekemisiään uuden siippansa kanssa. aivan kuin lapsi ois syrjäytetty uuden miehen tieltä teidän vastuulle ja kun tilanne on lapselle uusi ja vähintään hämmentävä niin noinhan siinä helposti käy.

      lapsi tuskin turhaan on rasittava ja ärsyttävä. hänellä täytyy olla paha olo. tiedän itsekin miten "toisten kakarat" voi käydä todella raivoisalla tavalla hermoon mutta nyt sinulla on tilaisuus ottaa tilanne haltuun ja ajatella asiaa lapsen kannalta. pääasia kai olisi että hänellä olisi hyvä ja turvallinen oli ja sitä myötä muiden teidän tilanne helpottuisi. miettiköön lapsen äiti sitten kun lapsi viihtyy ja käyttäytyykin paremmin teillä että mikä meni pieleen..

    • äitipuolenkiussaaaja

      Pakko tunnustaa, olen sairas...

      Minulla on joskus sellainen mielentila, jolloin minun tekisi mieli omistaa äitipuoli jolle voisin vittuilla. Jotenkin sillä lailla että se yrittäisi olla hirmu mukava, mutta mököttäisin ja kohtelisin sitä kylmästi, yrittäisin tuhota sen välejä...

      Pöllisin sen meikit, kun se huutaisi sanoisin 'vitun sairas ämmä', ja sitten esittäisin isä nähden mukavaa ja ihanaa, kunnes äitipuoli lopulta turhautuisi.

      Sanoisin että se on aivan paska äitipuoli, ja sitäpaitsi isäni ei edes rakasta sitä vaan otti sen ainoastaan sen rahojen ja ulkonäön vuoksi.

      Jos sillä olisi lapsia, kiusaisin ja nauraisin niille, ja jos asuisimme minun kotonani, käyttäytyisin aina niin että se on 'minun' kotini, ei heidän, ja heidän tulisi aina käyttäytyä kuin vieraat.

      Jos taas 'heidän' kotonaan, sotkisin paikkoja niin, että näyttäisi kuin se olisi äitipuolen lasten syy. Kaataisin vettä tai vaikkapa kissanpissaa näiden sänkyyn yöllä, jotta näyttäisi että he olisivat kusaisseet housuihinsa.

      Tämä on sairas fantasiani, vaikka olenkin todella tyytyväinen siihen mitä minulla on nyt, jostain syystä nauttisin tällaisesta kiusaamisesta, vaikka yleensä tykkään olla hyvissä väleissä ihmisten kanssa :/ Mistä lie johtuu...

    • Lapsenetu aina ensin

      Oli miten oli, se lapsi on varmaankin ihan viimeinen syyllinen tähän kaikkeen, jos ollenkaan.

      Sinä, SINÄ, olet se aikuinen, koita käyttäytyä sen mukaisesti äläkä anna turhautumisesi näkyä syyttömälle lapselle. Ei siinä tarvitse miestä jättää, vain hyväksyä, että hänellä on lapsi ja miehellä ja lapsella on oikeus myös olla ja elää yhdessä.

      Minusta sinä olet itsekäs. Jos olet uusioperhekuvioon lähtenyt, aikuisena varmaan olet käsittänyt, että ristiriitoja tulee ja menee, niistä täytyy vain selviytyä. Minusta on sääli, jos miehesi sinun ja sinun asenteesi vuoksi joutuu vaihtamaan nykyisestä systeemistä, jossa hän saa olla lapsensa kanssa enemmän, entiseen systeemiin, jossa yhteistä aikaa on vähemmän.

      Sinä olet se aikuinen, ainakin sinun pitäisi olla. Toimi sen mukaan.

    • v ee

      Mun neuvo on,että lopeta vastuun ottaminen siitä lapsesta.Miessiis hoitaa lapseen liittyvät asiat yhdessä äidin kanssa.Nauti siitä miehestäs,ota joku harrastus yms.niin ei tarvitse aina olla kotona.Lapselle kuitenkin selvät säännöt,miten teillä toimitaan yms.ja jos ei tottele niin asiasta seuraa rangaistus.Mies myös pesee sen kusipyykit,et sinä.Lapsi ei ole sun eikä sun vastuulla.,eihän meillä ole edes kasvatusoikeutta niihin.Itse kamppailen myös tilanteessa,jossa kolme ipanaa ärsyttää...säännöt on vaan meillä,ei äidin luona yms.Joten tsemppiä ja jaksamista.Mä etsin asuntoa itselleni,jotta voisin tavata miestäni ilman lapsia ja niin aioitaan asua kunnes lapset lähtee kotoa, ei tätä vaan kestä ja sekin on ihan normaalia-

    • Uusperseilynperse

      Aloittajalle. Samassa veneessä ollaan. Aluksi tulin lapsen kanssa hyvin toimeen, mutta sitten olin ilmaa lapselle puolisen vuotta, kunnes nyt yhtäkkiä olenkin taas se syli, idoli ja paras kaveri. Vuoristorataa tämä on. Siedän kyllä, toimin sylinä ja olen tukena, mutta rakastanko? No en todellakaan. Kuitenkin pidän ristiriitaiset tunteeni pois tästä sopasta, kyllä lapsen äiti sitä soppaa keittää ihan tarpeeksi. Kun lapsi tulee, vietän omaa aikaa. Käyn teatterissa, kavereiden luona kahvilla, koiran kanssa koirapuistossa, jumpassa, ratsastamassa, tennistä pelaamassa..you name it.
      Näin ollen isä saa laatu aikaa tyttären kanssa ja toisin päin, sekä itse harrastan omaa aikaa muualla enkä polta pinnaani turhaan kotona. Nyt vain tyttö haluaisi olla kiinni mussa 24/7, mutta mielummin se, kuin se aiempi ilmana olo.

      Aloittaja, varaudu noihin tunteisiin jatkossakin. Ne ei muutu mihinkään. Uusperse on ristiriitaisuuksien multihuipentuma ja lapsi raukka joutuu olemaan siinä taistelevien eksien "onnellisena" välikappaleena. Suomeen pitäisi tulla semmoinen laki, että kun lapsi on maailmaan tehty, erota ei enää saa. Toimisko?

    • ahdistunut äitipuoli

      Hei.
      Mie elän avioliitossa miehen kanssa jolla lapsia edellisestä liitosta. Lisäksi meillä on yksi yhteinen lapsi. Mie tykkäsin tilanteesta että kun lapset kävivät joka toinen viikonloppu ja lähtivät pois. Tulin raskaaksi ja samassa kuussa toinen miehen lapsista ilmoitti muuttohaluistaan meille. No ajattelin että kait siihen tottuu. Täytyy myöntää että elämä on ollut helvettiä siitä lähtien. Mulla ärsyttää pelkästään kun katson tätä murrosikäistä poikaa, joka haisee, ei käy pesulla, valittaa kaikesta, mikään ei ole hyvin. Mies on enemmän kyrpiintynyt poikaan kuin minä. Poika ei tee muuta kun pelaa pelikonetta ja kun jotain pyytää niin voi vaan haaveilla avusta. Kaikki on ihan sama ja kellä vittu kiinnostaa.

      Mie olen sanonut suorat sanat monesti ja ollaan otettu yhteen rajustikkin. Hän ei kuulemma muuttanut tänne miksikään kotiorjaksi. (Kerran puolessa vuodessa pitäisi astianpesukone tyhjentää). Hän vaan vaatii ja vaatii, mitään ei ole kuitenkaan valmis meidänkään eteen tekemään.
      Mie inhoan sitä poikaa ja olen niin miljoona kertaa ollut hommaamassa omaa kämppää, jos en itseni takia niin pienen poikani joka kärsii yhtälailla tästä kaaottisesta ilmapiiristä. Kaikkista hulluinta tässä on että ennen olin itse rauhallisuus ja aina sovittelija kaikissa tilanteissa. Nyt en voi katsoa tätä poikaa ilman inhon tunteita. En sitä hänelle näytä (jollei näitä räjähdyskohtauksia lasketa) mutta hän tietää tunteeni ihan satavarmasti. Olen hänelle sanonut satoja kertoja etten ole hänen piikansa vaan itse pitää myös tehdä. Ei ole näkynyt tekemässä mitään.
      Inhoan itseäni siitä hyvästä että inhoan tätä lasta, olen masentunut ja koti ei tunnu kodilta. Tuntuu että minut on työnnetty nurkkaan ja potkitaan sinne. Haluan vain pois. Mutta samalla rakastan miestäni enkä voi kuvitella elämää ilman häntä. Olemme kuitenkin ollet yhdessä jo 6 vuotta. :( ja tietenkin minun poikani rakastaa isäänsä ja haluaa olla hänen lähellään. Umpikuja josta en pääse pois.

      • 2Murkunuusioäiti

        Sinuulekin samat sanat kuin aloittajalle. Ole ja toimi kuten aikuinen. Murrosikäinen lapsi ei ole helppo tapaus, jonain päivänä se sinun ja miehesi yhteinenkin on siinä iässä, ja taivas vain tietää mitä haasteita hän silloin saa aikaan.

        Ole aikuinen ja toimi kuten aikuisen tulee toimia. Aikuisella on riittävä määrä auktoriteettia, riittävä määrä ymmärrystä ja kyky asettua toisen, sen lapsen asemaan.


    • Rajoja lapsille!!

      Ristiriitaisia tunteita mieheni poikaa kohtaan..olen yrittänyt ajatella positiivisesti mutta pikku hiljaa negatiiviset tunteet vievät voiton. Jos poika on kanssani niin koko ajan pitää olva varuillaan ettei mitään vahinkoa tapahdu. Käytännössä siis leikitän tätä alle kouluikäistä poikaa ja hänen pikkusiskoaan koko ajan kun isä on käymässä jossain. Isän seurassa ei juuri tee mitään tyhmää, mutta ilmeisesti äidin kanssa on sama ongelma. Pahinta tässä on se että miesystäväni ei ojenna poikaa muuta kuin selkeästi vaarallisista tilanteista. Esimerkiksi poika ei siivoa jos sitä pyydetään vaan pikkusisko siivoaa aina ja valittaa että samaa joutuu tekemään äidin luona. Mieheni sanoo että poika on vasta niin pieni että tärkeintä on että tunnelma ja että selvitään mutta voin vain kuvitella millainen murrosikäinen hänestä tulee jos hänelle ei laiteta rajoja. Ainut toivoni on koulu jossa on pakko totella (toivottavasti).

    • Anonyymi

      Jos alkaa seurustelemaan kumppanin kanssa jolla on jo lapsia pitäis lapset hyväksyä pakettiin mukisematta ite yrittäisin tutustua lapseen enkä katsoa häntä kuin tuoretta koiranpaskaa lenkkarissa

    • Anonyymi

      Yleensä kun olleen parisuhteessa missä on myös lapsia heidät pitäisi hyväksyä pakettiin mukisematta jos et pysty siihen olet vaan itse ahne paska Itse yrittäisin ymmärtää ja tutustua lapseen enkä vaan tuijottaisi häntä kuin tuoretta koiranpaskaa lenkkarissa

    • Anonyymi

      Kyllämeillä minä äitipuolena oleno ttanmut ohjat. Minä olen pomottaaj a tyyppiä, ja jos ei lapsille kelpaa uusi äiti niin meillä on ovi voi lähtä
      Olen miehen kanssa naimisissa jollaon entisiä kakaroita, eimeillä heitä ikävä ole, tossahan ne menee mun lasteni kanssa, siinä oppivat kaiken näköist lasteni seurassa. En ymmärrä miksi äitipuoli ei saisi komentaa ja kasvattaa ongelmallisia lapsia, eihän se äiti yksin osaa. Meilläainakin on vähän jo oppia saaneet kun tulin tänne, meiskin sanoo että vaikutus on silmiinpistävä, että len ollut hyvä kasvattaja hänen lapsilleen.
      Kyllä mieolen olen ollut todella ihmeellinen lasten suhteen, sännöyt, rajat ja tiukasti vaan pidetään langat käsissä, niin kyllä ne speutuu, ellei, ei täällä pakolla pidetä.
      Mies on ainakin onnellinen minun kanssa, sanookin että olen onnenpotku hänelle ja hänen lapeilleen. Rikkaus on olla lapsille äitipuolena ja lapsille rikkaus saada olla lapsipuolenani. Aikanaan arvostaa, mutta vielä on okemia korjattavana ja käytöstavat hakusessa heillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe