Liian paljon liian nuorena

reipastyttö

Olin 17 vuotias, kun mummoni muutti perheeni luokse asumaan dementiaan sairastumisen jälkeen. Asuminen omillaan pelotti, eikä kunnalla ollu tarjota niin hyväkuntoiselle vanhukselle palveluasuntoa. Sovittiin että äitini ryhtyy omaishoitajaksi ja minä sitten reippaana tyttönä auttelen ja huolehdin mummosta sillä aikaa, kun vanhempani ovat omilla töillään navetassa. Kirjoitin ylioppilaaksi ja kaikki tuntui helpolta, mummo oli vielä niin hyväkuntoinen, että neuloi sukkia ja puuhasteli muita omia tuttuja askareitaan.
Minun tehtäviini kuului koulun lisäksi ruoanlaitto iltaisin ja päivisin jos oli viikonloppu sekä muu taloudenhoit, mummon saunotus keskiviikkoisin ja lauantaisin, huolehtiminen että mummo varmasti söi muutakin kuin näkkäriä ja puolikkaan perunaa sekä lääkkeiden antaminen.
Vastuu alkoi siinä kahden vuoden jälkeen tuntua ylivoimaiselta, jos halusin jonnekkin lähteä vaikka lauantaina ystävien kanssa ulos, oli lämmitettävä sauna, pestävä mummo, laitettava ruoka muulle perheelle ja varattava kaikki tarvitavat nukahtamislääkkeet yms. valmiiksi mummolle. Kerran lähdin luokkakaverien tupareista kesken illan kotiin saunottamaan mummoa ja ajoin sitten takaisin juhliin, kun olin saanut kaikki tehtävät suoritettua.
Työnmäärän lisäksi henkinen painolasti alkoi olla psyykkeelleni liian paljon. Olin aina ollut mummon tyttö ja reipas pikkuapulainen ja dementoitumisen edetessä tutun persoonan hidas kuolema oli hämmentävää ja tuskallista seurattavaa. Illasta toiseen kuuntelin ne samat kertomuksen aiheesta "kun minä olin nuori" viiten kertaan, valittelut kuinka elämä on julmaa ja haluan kuolla pois täältä toisten tieltä, ei ole nälkä, ei haluta... aina vaan uudestaan ja uudestaan.
Kotisairaanhoitajat toki kävivät kerran viikossa jakamassa lääkkeet ja katsomassa miten jaksellaan ja juttelemassa miten äiti pärjäsi mummon kanssa. Minulta eivät kertaakaan vaivautuneet kysymään, että ottaako koville ja miten jaksan ihan oikeasti. Oli jotenkin pakko olla reipas ja näyttää että kyllä täällä pärjätään, jos edes satuin olemaan kotona, kun omahoitaja kävi katsomassa.
Neljä vuotta kestin hammasta purren, kunnes sain ammattikoulutuksen käytyä ja päätin että nyt minä lähden tästä huushollista vielä kun sen pystyn tekemään omilla jaloilla. Olin tavannut aikaisemmin nykyisen avomieheni ja päätin muuttaa hänen kotiseudulleen mahdollisimman kauas kaikesta. Mummo oli pakko siirtää muuttoni jälkeen palveluasuntolaan, koska hänen hoitamisensa oli äidilleni yksin liian hankalaa. Hiphei minuahan tarvittiin vaikka aikaisemmin olin ollut itsestäänselvyys. Seurusteluanikin karsastettiin, vissiin oli liika aikaa hengittämiseen ja toivoa paremmasta tulevaisuudesta.
Mummo kuoli tammikuussa 2008 ihan vanhuuteen, keho ei enää jaksanut.
Paljon on asioita jäänyt tästäkin kirjoittamatta, sillä en vain pysty enkä tahdo muistaakkaan kaikkea. En ole pystynyt paljoa suremaankaan, sillä tuntuu etten enää osaa edes rakastaa mummoani. Niin paljon on vihaa ja katkeruutta että jouduin, vaikkakin olin täysillä valmis mummoa vuorostani hoitamaan, ja antamaan nuoruudestani pois ne hetket, jolloin olisin voinut olla oikeasti nuori. Olen yrittänyt opetella elämään ikäisteni tavoin, mutta tunnen olevani liian vanha kaikkeen.
Voin sanoa olleeni masentunut viimeiset 6 vuotta ja pahimpina aikoina olisin vain tahtonut kuolla tai jopa tappaa mummoni. Tuntuu niin epäreilulta, että minua kehuttiin reippaaksi tytötksi, kun jaksoin huolehtia 90- vuotiaasta vanhuksesta mutta jos olisin 18 vuotiaana tehnyt lapsen niin varmasti olisi tullut vain haukkuja ja paheksuntaa niskaan.
Kirjoituksen on varmasti sekava ja pyydänkin sitä anteeksi, haluan vain saada edes pienen osan tätä kaikkea tuskaa ulos itsestäni. Masennukseeni olen saanut jo apua ja pienin askelin yritän päästä ylös siitä henkisestä kuopasta, jossa olen viimeiset vuodet viettänyt.
Kiitos.

9

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+9

      Hei, ymmärrän sinua aivan hyvin, kirjoituksesi oli hyvin kirjoitettu... Sulla on ollut epäonnea syntyä perheeseen, jossa lapset olivat työvoima... eihän se mummon vika ollut kun sairastui... sun vanhemmat ovat kyllä vastuussa, että elämä meni siellä kotona noin raskaaksi.. eivätkö he osanneet yhtään katsoa asiaa lapsen eli sinun kannalta?

      Eihän se mitään korjaa tai lohduta mutta et varmasi ole ainoa, kuka on lapsuuden ja nuoruuden joutunut raatamaan perheen hyvin voinnin eteen. Toivottavasti pääset masennuksen kanssa terapiaan, jossa voit purkaa kaikki tuntosi, ammatti-ihminen osaa auttaa sinua eteenpäin ja avata ne vaikeat solmut...

      Mulla ei ole itselläni vastaavaa kokemusta mutta vanha täti on mulle omasta kohtalostaa paljon kertonut, että kuinka paljon hän joutui kotona vanhempia auttamaan...

      Toivottavasti täältä löytyisi sulle tukea...ja kirjoittele..

    • Elämää...

      Luin viestisi kahteen kertaan. Niin paljon siinä oli omasta elämästäni.
      Myös minä olin kotonani piian asemassa vaikka äitini oli kotirouva, ei ollut karjaa ym..
      Kymmenvuotiaasta olin kesät piikomassa vieraalle, sitten viikonloppuisin pesin pyykit ym raskaammat työt kotona.
      Tämä tuntuu nykyihmisistä vitsiltä, minulle se oli totisinta totta.
      En todellakaan pidä äidistäni vieläkään, hän oli niitä prinsessoja joilla olisi pitänyt olla piikalauma passaamassa, valitettavasti joutui työmiehen vaimoksi.
      En vieläkään osaa elää kuin muiden kautta, tuntuu että on palveluksilla ostettava oikeus elämiseen.

    • florac

      Olen maalta ja vaikka olen saanut viettää "tavallisen lapsuuden" mitä sitten onkaan... no kuitenkin...

      NIin mulla on lähipiirissä juuri vastaavaa, että lapset ovat olleet ilmainen työvoima, siinä on lapsuus ja huoleton aika jäänyt kokonaan kokematta, sekä nuoruus.

      En tiedä, onko tuo aikoinaan ollut kovinkin yleistä... luultavasti:(

      Toivon aloittajalle ja tälle - Elämää - vastaajalla parempia aikoja ja sitä, että ne koetut ikävyydet saisi jotenkin työstettyä omasta päästä taka-alalle, terapiaa minäkin ajattelen... jonkinlaista keskustelurinkia esim vertaistukena.

      Yksin jos jää mieltä painavien tapahtumien kanssa, niin elämä on ahdistavaa.. tämän taas tiedän omasta kokemuksesta omaishoitaja alkuvuosien kanssa taistellessani... onneksi mulla oli onnea löytää muutama tukipilari, josta olen onnellisesti eteenpäin mennyt..

    • auli-auli*

      Olet oikeassa Florac, ei saisi jäädä yksin murheineen ja pahojen muistojen kanssa.
      Näistä asioista on vaikea puhua, saman kokeneiden ihmisten kanssa saa parhiten ymmärrystä ja vertistukea.

    • Lapsityöläinen

      No tuo on ihan tavallista. Kyllä suurin osa meistä vanhemmista ihmisistä on puskenut lapsuudessaan töitä hullun lailla.
      Minä en sitä pahana katso. On tullut opittua kaikenlaista, josta varamsti olisin jäänyt paitsi, jos en olisi jotuutunut tekemään nuoruudessani töitä niin ankarasti.

      • ....

        Kyllä se hyvä on että oppii töitä tekemään.
        Lapsiorjana olo on kuitenkin eri asia.


      • 12+8

        Minusta ei ole tavallista, että ala-ikäisestä tehdään mummonsa omaishoitaja..

        Kannattaa lukea aloittajan kirjoitus huolella, siinä kirjoitetaan tätä 2000 lukua...


    • Ei ole

      Ei 17 vuotinen mikään alaikäinen enää ole

    • 13+12

      Suomessa täysi-ikäinen on 18 v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe