bulimia tuhoaa kohta hampaani

lintuu

mitä voin tehdä tässä tilanteessa? mun pitäisi taas varata aika hammaslääkärille, vaikka olin vasta heinäkuussa hammaslääkärissä paikkaamassa hampaita, nyt niitä taas vihloo (tiedän että siellä on ainakin pari reikää) ja luulen että yksi paikkakin on irronnut, minkä lisäksi mulla on eroosiota hampaissa ja etuhampaat kuultaa osittain läpi, voiko
sille tehdä mitään? harmittaa niin paljon että itkettää. vaikka musta
tulisikin kaunis ja laiha, niin kohta mä en voi enää edes hymyillä kun hampaista näkee läpi, ja mitä hyötyä sitten on enää mistään. mun takahampaatkin piti poistaa koska ne hajosi vaan kappaleiksi. olen vasta 16, joten pelottaa mitä tulevaisuudessa tapahtuu. silti mä en pysty lopettamaan, en tiedä miksi. mulla ei ole mitään muuta keinoa jolla peittää hirveä tyhjyys itsessäni, mulla ei ole ystäviä eikä ketään todella läheistä. mä olen käynyt ravintoterapeutilla aikaisemmin bulimian takia, mutta siellä en osannut kertoa tunteistani totuudenmukaisesti, vaan kävin siellä vähän aikaa
ja lopulta puhuin itseni pois sieltä sanomalla että en oksenna, koska tuntui että sitä naista ei kiinnostanut vaan se oli siellä sellaisella "no hoidetaan nyt tääkin pois alta" asenteella. viime lokakuusta jouluun olin kuivilla, mutta joulun jälkeen alkoi alamäki. nyt olen maaliskuusta asti oksentanut todella monta kertaa päivittäin, välillä saan pidettyä muutaman päivän taukoja
mutta sitten joku juttu menee myttyyn ja se alkaa taas. en osaa käsitellä epäonnistumisia vaan alan aina ahmia. haluaisin tästä eroon :( mutta mikään muu ei vaan tyydytä yhtä hyvin kuin ruoka, ja vaikka alkaisinkin vaikka lukea hyvää kirjaa, niin en pysty keskittymään täysillä koska mieltä nakertaa ajatus ruoasta niin kauan kunnes ahmin ja oksennan. hävettää, inhoan itseäni ja miten heitän kesätyörahojani hukkaan (ne oli tarkoitus säästää aikuisuuteen käytettäviksi). mitä voin tehdä? eniten kiinnostaa, voiko hammaslääkärissä laittaa jotain ainetta etuhampaisiin, ettei ne kuultaisi läpi. hampaani oli ainoa mikä mussa oli kaunista, ne oli täydelliset - muuten olen ruma. bulimian ansiosta olen vaan lihonut, masentaa.

3

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lintuu

      lisäksi en vaan voi kertoa vanhemmilleni, koska en tunne olevani heille tärkeä tai läheinen. he saivat minut silloin aikaisemmin kiinni oksentamisesta ja luulevat että olen terve sen ravintoterapian ansiosta, en kehtaa kertoa että olen pahemmassa kunnossa kuin ikinä, tuntuu että pettäisin heidät täysin. harmittaa että terveenä painoin viisi kiloa vähemmän, ja silloin kuvittelin itseni läskiksi. nyt tajuan että olin hoikka ja ihana, nyt olen vain turvonnut luuseri ja päähäni on iskostunut pakkomielle painaa taas samanverran kuin ennen. :( haluan parantua, mutta haluan olla myös laiha, enkä voi joustaa kummastakaan joten saan aikaan vaan tuhoa kun yritän parantua ja syödä terveellisen määrän kaloreita, mutta samalla sen verran että myös laihdun, jolloin jossain vaiheessa joko saan päähäni että hyi ihme, syön ihan liikaa (johtaa paastoamiseen ja lopulta ahmimiseen), tai sitten en vaan pysty hillitsemään itseäni (johtaa ahmimiseen). olen huomannut että olen onnellinen vain kun en oksenna, mutta silloin on niin tylsää. en tiedä millä täyttäisin tyhjät hetkeni, ei ole mitään tekemistä, kun en saa syödä ja oksentaa. tai no tietysti on, voisin lähteä ulos tai ihan mitä vaan, mutta siinä on juuri se ongelma josta jo mainitsin, että ajatus ahmimisesta ei jätä minua rauhaan. :(

    • Tsiits

      Onko sinulla jotain rakasta harrastusta? Sen ei tarvitse olla liikunnallinen, tärkeintä on, että saat ajatuksesi pois ruuasta. Myös purkka auttaa makean- ja syömisenhimoon, kun ei ole nälkä. suosittelen myös maustettuja kivennäisvesiä: ei kaloreita, herkullisia vaihtoehtoja. Kun tuntuu, että olet syönyt taropeeksi, ja vatsassa on tyhjää tilaa (ahmimiskohtaus tms), juo vettä pari lasia. Nämä ovat toimineet minulla, ehkä sinullakin osa. :)

    • DeadAlive

      Hei lintuu, olin sinun tilanteessasi reilut kymmenen vuotta sitten. En vain silloin vielä tajunnut miten pahasti olin tuhoamassa itseäni. Parantumisestani on jo aikaa mutta ei mene päivää ettenkö muistaisi mitä se oli ja ettenkö inhoisi itseäni sen takia mitä itselleni tein, sillä joka peilistä irvistävät kammottavat hampaani.

      En käynyt hammaslääkärissä vuosiin, sillä eräs hammaslääkäri haukkui minut ihan lyttyyn hampaideni takia ja lähdin sieltä itkien pois. Seuraavan kerran kun menin, sain käydä lähemmäs vuoden siellä. Takahampaistani revittiin neljä pois kun olivat ihan murskana, eikä muista hampaista tainnut löytyä kuin yksi tai kaksi joita ei tarvinnut operoida. Olin niin onnellinen kun viimein sain tuon rundin hoidettua, etuhampaanikin näyttivät paikkojen ansiosta melkein ihmismäisiltä. Ei kuitenkaan mennyt kauaa kun paikat ja hampaanpinnat alkoivat taas rapistua sillä eihän näissä ole kiillettä jäljellä ollenkaan, kiitos oksentamisten. En ole vielä päättänyt mitä näille tekisi, kait näihin jonkinmoiset kuoret tms. saisi laitettua, mutta eipä siihen ole vielä varaakaan.

      Palataanpa sinun tilanteeseesi. Olet vielä kovin nuori, eivätkä hampaasi luultavasti ole vielä ehtineet vaurioitua niin pahoin kuin minulla. Tärkeintä olisi nyt päästä eroon oksentelusta, ja vasta sitten voit ruveta miettimään miten korjata sen jälkiä. Yksi tärkeä vaihe parantumisessa on kyetä puhumaan siitä jollekin, vaikka se sairauden akuuttivaiheessa tuntuukin niin mahdottomalta. Ravintoterapia on kanssa tärkeä osa bulimian hoitoa, mutta ei siellä pystytä pureutumaan niihin ongelmiin jotka alunperin ovat bulimian laukaisseet. Voisit hakeutua joko terveyskeskuksen tai koulusi lääkärin kautta nuorisopsykiatrian polille, mistä saisit ainakin alkuun keskusteluapua. Sitä kautta on myöhemmin mahdollisuus myös hakea kelan korvaamaan psykoterapiaan.

      En itse pystynyt oikein puhumaan bulimiastani kenellekään, ja jos puhuin, valehtelin sen paljon lievemmäksi mitä se oli. Tuntui ettei kukaan voi ottaa minua vakavasti, sillä en ollut letkuissa riutuva anorektikko. Parhaalta tuntui kun sain vuosien jälkeen kerrottua asiasta äidilleni, ja siitä parantumiseni lähti vasta todella käyntiin. Ei hän minua mitenkään konkreettisesti pystynyt auttamaan, mutta se että hän otti minut tosissaan ja välitti, riitti.

      Loppujen lopuksi voin kiittää vain itseäni siitä että sain nujerrettua bulimiani. En tiedä voinko neuvoa sinua siinä, sinunkin täytyy löytää ne keinot itse. Voisit kuitenkin ruveta omin päin ottamaan selvää terveellisestä ruokavaliosta ja ainakin alkuun ruveta laskemaan kalorimääriäsi, vain jotta tajuaisit ettei terveellisellä syömisellä saa liikaa energiaa ts. lisäkiloja. Energia-aineiden (hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat) saanti hyvässä suhteessa ja tasaisesti päivän mittaan normalisoi aineenvaihduntasi niin, ettei ahmimiskohtauksia enää tule. Myös vitamiinien ja hiven-/kivennäisaineiden riittävä saanti tekee ihmeitä paitsi kehollesi, myös mielialallesi. Olet bulimiakierteellä nimittäin saanut aikaan sen, että kehosi on ravinteiden puutteen takia jatkuvassa hälytystilassa eikä enää toimi oikein. Jos luet tämän viestin ja vastaat, voin kyllä auttaa sinua näissä asioissa alkuun.

      Yhtä tärkeää kuitenkin olisi, että löytäisit itselleni jonkin sellaisen harrastuksen, mikä kehittäisi itsetuntoasi ja missä voisit kokea onnistumisen tunteita. Se voi olla liikuntaa, taidetta tai vaikka vapaaehtoistyötä, se riippuu ihan sinusta. Se tyhjyys mistä puhuit on suurelta osin sitä, ettet koe olevasi tarpeellinen tai hyvä missään. Mutta olet kyllä, et vain tiedä sitä vielä. Luulen että sinulle paras vaihtoehto olisi jokin sellainen harrastus missä tutustuisit muihin ikäisiisi ihmisiin, se on paljon helpompaa siellä kuin esim. koulussa. Tekstistäsi päätelleen tarvitset nimittäin kipeästi ystäviä ympärillesi. Olen itse ollut sellainen hiljainen erakkoluonne, jonka ei ole ollut helppo tutustua ihmisiin. Voin kertoa että yksi hyvä keino saada juttua aikaan tuntemattomien kanssa on kehittää itselleen joku niin hämärä ja kiehtova harrastus, että ihmisten on suorastaan pakko saada tutustua sinuun.. :)

      Kaiken tämän vuodatuksen jälkeen toivotan sinulle sydämestäni onnea kamppailussa sairauttasi vastaan. Olen varma että tulet päihittämään sen, toivoisin vaan kovasti ettei siihen mene enää kovin kauan, sillä sen jäljet tulevat seuraamaan sinua vielä pitkään parantumisesi jälkeenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      611
      16586
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      52
      14978
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      389
      9344
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      47
      5582
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      12
      4639
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      174
      3255
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      118
      1925
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1379
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      96
      1315
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1247
    Aihe