11 Jeesus jatkoi:
"Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. 12 Nuorempi heistä sanoi isälleen: 'Isä, anna minulle osuuteni omaisuudestasi.' Isä jakoi omaisuutensa poikien kesken. 13 Jo muutaman päivän päästä nuorempi kokosi kaikki varansa ja lähti kauas vieraille maille. Siellä hän tuhlasi koko omaisuutensa viettäen holtitonta elämää. 14 Kun hän oli pannut kaiken menemään, siihen maahan tuli ankara nälänhätä, ja hän joutui kärsimään puutetta. 15 Silloin hän meni erään sikäläisen miehen palvelukseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen sikopaimeneksi. 16 Nälkäänsä hän olisi halunnut syödä palkoja, sikojen ruokaa, mutta niitäkään ei hänelle annettu.
17 "Silloin poika meni itseensä ja ajatteli: 'Minun isäni palkkalaisilla on kaikilla yllin kyllin ruokaa, mutta minä näännyn täällä nälkään. 18 Ei, nyt minä lähden isäni luo ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. 19 En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi. Ota minut palkkalaistesi joukkoon.' 20 Niin hän lähti isänsä luo.
"Kun poika vielä oli kaukana, isä näki hänet ja heltyi. Hän juoksi poikaa vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä. 21 Poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua kutsutaan pojaksesi.' 22 Mutta isä sanoi palvelijoilleen: 'Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan. 23 Tuokaa syöttövasikka ja teurastakaa se. Nyt syödään ja vietetään ilojuhlaa! 24 Minun poikani oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt.' Niin alkoi iloinen juhla.
25 "Vanhempi poika oli pellolla. Kun hän sieltä palatessaan lähestyi kotia, hän kuuli laulun, soiton ja tanssin. 26 Hän huusi luokseen yhden palvelijoista ja kysyi, mitä oli tekeillä. 27 Palvelija vastasi: 'Veljesi tuli kotiin, ja isäsi käski teurastaa syöttövasikan, kun sai hänet terveenä takaisin.' 28 Silloin vanhempi veli suuttui eikä halunnut mennä sisään. Isä tuli ulos ja suostutteli häntä, 29 mutta hän vastasi: 'Kaikki nämä vuodet minä olen raatanut sinun hyväksesi enkä ole kertaakaan jättänyt käskyäsi täyttämättä. Silti et ole koskaan antanut minulle edes vuohipahaista juhliakseni ystävieni kanssa. 30 Mutta kun tämä sinun poikasi tulee, tämä, joka on hävittänyt omaisuutesi porttojen parissa, sinä teurastat hänelle syöttövasikan!' 31 Isä vastasi hänelle: 'Poikani, sinä olet aina minun luonani, ja kaikki, mikä on minun, on sinun. 32 Mutta olihan nyt täysi syy iloita ja riemuita. Sinun veljesi oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa mutta on nyt löytynyt.'" (Raamattu Net).
En ollut perheessäni tutustunut uskonasioihin juurikaan. Kävin riparin, tavan mukaan. N. 24 -v. tulin herätykseen. Tämäkin tuhlaajapoika -vertaus tuli eläväksi.
Menin itseeni kun Pyhä Henki herätti synnintunnon. Aloin etsiä kiiruusti tietä Jumalan tykö. Siihen asti harrastamani teosofiat ym. eivät auttaneet minua sielun hädässä. Uskovaisten luona mulle julistettiin synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
Tuhlaajapoika meni itseensä vertauksessa, mun kohdalla Isä alkoi vetää tuhlaajatytärtään parannukseen.
Vertauksessa Isä tuli vastaan, mun kohdalla sain paljon vinkkejä mistä hakea apua. Mm. Ps. 50:15. Todellakin taivas koko voimallaan auttoi, että asia tuli selvitettyä loppuun asti.
Kotona puettiin juhlavaatteet ja kultasormuskin perinnön sinetiksi. Mun kohdalla se oli, että kun synnit julistettiin anteeksi koin ihmeen, uudestisyntymisen. Ja samalla mulle lahjoitettiin Pyhän Hengen sinetti. Mun taivaallinen perintöoikeus, olen Jumalan lapsi.
Uudestisyntymän ihme on samanaikainen kuin lahjavanhurskauteen pukeminen. Ja tästä lahjasta minä iloitsen. Minäkin näin syntisenä saan olla uskomassa.
Olkoon Jeesus ylistetty!
--------------------------------------------------------------------------------
Kun tuhlaajatyttö palasi Isän kotiin
54
420
Vastaukset 54
- onnittelen sinua
Se, että sinulle julistettiin synnit anteeksi, ei pelastanut sinua, vaan
usko Herran Jeesuksen sovintotyöhön!!!
Tuo julistaminen oli vain sen asian toteamista, että syntisi ovat anteeksannetut!!!
Kannattaa pitää mielessä tämä ero, jotta ei sorru sellaiseen yksipuoliseen
opetukseen, kuin vl:ien piirissä, että tuo anteeksijulistaminen olisi pelastuksen
ehto.
Olisit ollut pelastettu ilman tuota anteeksijulistamistakin, mutta eräille ei
riitä Jumalan vaikuttama usko, vaan he tarvitsevat joko näkyväistä tai
kuuluvaista todistetta uskolleen.
Tässä on vaan se vaara, että näistä ulkoisista "todisteista" tehdään
epäjumala, jota ilman ei voisi pelastua.
SRK:n oppi on juuri tuon vanhemman veljen kaltainen asenne, että hän ei
olisi antanut tuhlaajapojalle anteeksi, koska tämä sai anteeksi SUORAAN ISÄLTÄ.
SRK:han opettaa, että tarvitaan aina toinen vl-välimies, jotta synnit voi saada anteeksi!- luterilainen opetus
Tässäpä ämä onkin. Synnit anteeksi -vakuutuksessa ei sinänsä ole mitään väärää. Siitä vain ei pidä tehdä Isän armon ehtoa.
Palvelijat ovat Isän käskyläisinä velvolliset saarnaamaan evankeliumia. Kun he näin tekevät, Pyhä Henki, jota palvelijat ei voi pakottaa, tekee sen, että sana joko otetaan vastaan tai torjutaan. Uskolla vastaanotettu sana päästää synnistä, epäuskossa torjuttu sana sitoo syntiin. Syntinen ja parannukseen tullut ei siis tule vanhurskautetuksi palvelijoiden uskolla ja vallalla vaan Isän lähettämän ja aloittaman uskon vallalla.
Tuo usko on käsillä jo ennen puentahetkeäkin, mutta Isä haluaa päättää sen puetuksi. Synnintunnon ja katumuksen riisuma siis Isän tahdosta myös puetaan. Mutta huom. KAIKKI NÄMÄ VAIHEET saa ihmisessä, so. tuhlaajassa, aikaan YKSI JA SAMA JUMALAN HENKI. Vl-opetus puhuu ns. kuolleesta uskosta aina siihen asti, kun palvelijat pukevat palaavan. Mutta eihän Isä "kuolleella hengellä" ketään vedä!
Kun ja jos joku on tullut Isän vetämänä uskoon, se on oikeastaan todistus Jumalan suvereenista kaikkivallasta tälle palvelijalle, joka voi Pietarin tavoin iloita siitä, että Jumala ei erottele ihmisiä. Hän kutsuu, missä kutsuu. Ja palvelija voi jatkaa iloiten syntyneestä Hengen yhteydestä: kun näin uskot ja minäkin uskon, kaikki synnit ovat anteeksiannetut Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
Näin on käsittääkseni luterilainen opetus.
Ja usko voi ihmissilmin edetä "etapeittain" mutta samaa juurta Isän tahdosta se ensimmäisestä vedosta lähtien on. Palvelijat eivät tuo uskon LAATUUN mitään lisää. He toivottavat tulijat tervetulleeksi Isän kotiin.
Näin minä ajattelen, että usko voi siis alkaa myös luetusta sanasta, ei pelkästään kuullusta. - raittius tärkeää
luterilainen opetus kirjoitti:
Tässäpä ämä onkin. Synnit anteeksi -vakuutuksessa ei sinänsä ole mitään väärää. Siitä vain ei pidä tehdä Isän armon ehtoa.
Palvelijat ovat Isän käskyläisinä velvolliset saarnaamaan evankeliumia. Kun he näin tekevät, Pyhä Henki, jota palvelijat ei voi pakottaa, tekee sen, että sana joko otetaan vastaan tai torjutaan. Uskolla vastaanotettu sana päästää synnistä, epäuskossa torjuttu sana sitoo syntiin. Syntinen ja parannukseen tullut ei siis tule vanhurskautetuksi palvelijoiden uskolla ja vallalla vaan Isän lähettämän ja aloittaman uskon vallalla.
Tuo usko on käsillä jo ennen puentahetkeäkin, mutta Isä haluaa päättää sen puetuksi. Synnintunnon ja katumuksen riisuma siis Isän tahdosta myös puetaan. Mutta huom. KAIKKI NÄMÄ VAIHEET saa ihmisessä, so. tuhlaajassa, aikaan YKSI JA SAMA JUMALAN HENKI. Vl-opetus puhuu ns. kuolleesta uskosta aina siihen asti, kun palvelijat pukevat palaavan. Mutta eihän Isä "kuolleella hengellä" ketään vedä!
Kun ja jos joku on tullut Isän vetämänä uskoon, se on oikeastaan todistus Jumalan suvereenista kaikkivallasta tälle palvelijalle, joka voi Pietarin tavoin iloita siitä, että Jumala ei erottele ihmisiä. Hän kutsuu, missä kutsuu. Ja palvelija voi jatkaa iloiten syntyneestä Hengen yhteydestä: kun näin uskot ja minäkin uskon, kaikki synnit ovat anteeksiannetut Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
Ja usko voi ihmissilmin edetä "etapeittain" mutta samaa juurta Isän tahdosta se ensimmäisestä vedosta lähtien on. Palvelijat eivät tuo uskon LAATUUN mitään lisää. He toivottavat tulijat tervetulleeksi Isän kotiin.
Näin minä ajattelen, että usko voi siis alkaa myös luetusta sanasta, ei pelkästään kuullusta.Vaikuttaa raittiilta. Joka on paremmin perehtynyt Lutheriin, voi osallistua.
Näin minä ajattelen, että usko voi siis alkaa myös luetusta sanasta, ei pelkästään kuullusta.Luterilainen opetus Jumalan kaikki vatiosuudesta on väärä, tai jos on toista, tulkintasi on väärä.
Uuden liiton aikana kaikki valta on Jeesuksella.
Jos luterilainen vaivautuu lukemaan Raamatusta, missä Hän TODISTAJAN läsnä ollessa sanoo, joka sitten itse kirjaa sen Raamattuun, eli Matteus.
Matt. 28:18
Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "MINBULLE ON ANNETTU KAIKKI VALTA taivaassa ja maan päällä.
Onko tässä jotain epäselvää.
Jumalahan ei vedä ITSENSÄ PUOLEEN VAAN JEESUSKEN.
Joh. 6:44
Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.
Vasta sitten löytyy Isä, ei mitenkään muuten.
Kristinuskossa jokainen on Pyhän Hengen pappi, joka on uudestisyntynyt, eli Pyhä. Ei sen tarvitse olla mikään seurakunnan palvelija, He ovat vain palvelijoita palvelijoiden joukossa.
>>Näin minä ajattelen, että usko voi siis alkaa myös luetusta sanasta, ei pelkästään kuullusta.** Amen, tässä Jumalalla on jokaisen kohdalla oma juttunsa.
Kes.- luteril. kristitty
Kesitas kirjoitti:
Luterilainen opetus Jumalan kaikki vatiosuudesta on väärä, tai jos on toista, tulkintasi on väärä.
Jos luterilainen vaivautuu lukemaan Raamatusta, missä Hän TODISTAJAN läsnä ollessa sanoo, joka sitten itse kirjaa sen Raamattuun, eli Matteus.
Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "MINBULLE ON ANNETTU KAIKKI VALTA taivaassa ja maan päällä.
Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.
Kristinuskossa jokainen on Pyhän Hengen pappi, joka on uudestisyntynyt, eli Pyhä. Ei sen tarvitse olla mikään seurakunnan palvelija, He ovat vain palvelijoita palvelijoiden joukossa.
>>Näin minä ajattelen, että usko voi siis alkaa myös luetusta sanasta, ei pelkästään kuullusta.** Amen, tässä Jumalalla on jokaisen kohdalla oma juttunsa.
Kes.Rakas, Kesitas. Keskustelupalstan viestit eivät aina ole kirjallisen ilmaisun hiottuja taidonnäytteitä. Joskus tulee vahinkoja ja sitten on niin, että näkö- ja kuuloyhteyden puuttuessa "klappia" valitettavasti joskus jää tekstin virhetulkinnoille. Viestinnässä on aina kaksi osapuolta: lähettäjä ja vastaanottaja. Molemmilla on oma vastuunsa. Anna minulle anteeksi, jos olen ilmaissut itseäni puutteellisesti. En ole ihmiseni puolelta täydellinen.
Olet oikeassa, että Jumala eli Isä antaa valittunsa Jeesukselle:
Hepr. 2:13
Hän sanoo myös: -- Minä turvaan Herraan, ja edelleen: -- Tässä me olemme, minä ja lapset, jotka Jumala minulle antoi.
ja siinäkin olet oikeassa, että Isä veto johtaa Jeesuksen tykö:
Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä.
Jumalan Kaikkivaltiudesta sanon vain sen, että en ole koskaan ajatellut Jumalan sitä "menettäneen", vaikka Hän on vallan antanutkin Pojalleen, sillä
1. Kor. 15:27-28
Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan.
Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.
Mutta en käy kanssasi asiasta ollenkaan kiivailemaan. Se ei sovi kristitylle. Isä ja Poikahan ovat yhtä, Poika on Isässä. En ole siis tämän vuoksi ajatellut analysoida tätä valtahierarkiaa enemmälti. Minun käsitykseni ei siihen edes yllä. Minulle riittää, että Jeesus on ovi ja tie, ainut, jota kautta Isän tykö voi päästä.
Kun sinäkin näin uskot, ole turvallisella mielellä, Jeesus on sinut omakseen verellään maksanut. Niin kuin minutkin. - Kummastelen todella
Kesitas kirjoitti:
Luterilainen opetus Jumalan kaikki vatiosuudesta on väärä, tai jos on toista, tulkintasi on väärä.
Kes.>Luterilainen opetus Jumalan kaikki vatiosuudesta on väärä, tai jos on toista, tulkintasi on väärä.
Oletko ryhtynyt lestapuhujaksi? Juttusi on ainakin yhtä sekavaa. luteril. kristitty kirjoitti:
Rakas, Kesitas. Keskustelupalstan viestit eivät aina ole kirjallisen ilmaisun hiottuja taidonnäytteitä. Joskus tulee vahinkoja ja sitten on niin, että näkö- ja kuuloyhteyden puuttuessa "klappia" valitettavasti joskus jää tekstin virhetulkinnoille. Viestinnässä on aina kaksi osapuolta: lähettäjä ja vastaanottaja. Molemmilla on oma vastuunsa. Anna minulle anteeksi, jos olen ilmaissut itseäni puutteellisesti. En ole ihmiseni puolelta täydellinen.
Olet oikeassa, että Jumala eli Isä antaa valittunsa Jeesukselle:
Hepr. 2:13
Hän sanoo myös: -- Minä turvaan Herraan, ja edelleen: -- Tässä me olemme, minä ja lapset, jotka Jumala minulle antoi.
ja siinäkin olet oikeassa, että Isä veto johtaa Jeesuksen tykö:
Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä.
Jumalan Kaikkivaltiudesta sanon vain sen, että en ole koskaan ajatellut Jumalan sitä "menettäneen", vaikka Hän on vallan antanutkin Pojalleen, sillä
1. Kor. 15:27-28
Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan.
Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.
Mutta en käy kanssasi asiasta ollenkaan kiivailemaan. Se ei sovi kristitylle. Isä ja Poikahan ovat yhtä, Poika on Isässä. En ole siis tämän vuoksi ajatellut analysoida tätä valtahierarkiaa enemmälti. Minun käsitykseni ei siihen edes yllä. Minulle riittää, että Jeesus on ovi ja tie, ainut, jota kautta Isän tykö voi päästä.
Kun sinäkin näin uskot, ole turvallisella mielellä, Jeesus on sinut omakseen verellään maksanut. Niin kuin minutkin.Käyttäytymisesi on hyvää ja suuremmoista. ei siinä mitään, Sinä kyllä ymmärrät, mutta viestin lukee moni, joka tarvitsee eksaktia kieltä.
Siinä juju.
Kamppailet ilmeisesti saman asian kanssa, mitä minä pitkään uskossa olleena, eli Jumalan kaikki valtaisuudesta.
Se oli minulle aina selvää, että kukaan ei ole suurempi kun Jumala. Isä Adonai, kuten me juutalaiset sanomme ja elin sen kulttuurin vaikutuspiirissä, juutalaisessa perheessä, jossa kuitenkin etninen tausta piti salata.
Jeremia kirjoitti – panen oman kansani sydämeen kaiken, mitä minä olen suunnitellut! Se minua puhutteli, onko todella Jumalan tahto uskoa Hänet suureksi, vai uskoa avautunut Raamatun sana selkeän Pyhän Hengen täyttymisen jälkeen, joka minulla oli ennen kastetta.
Raamattu kertoo Jumalan suunnitelman ja se poikkeaa useassa kohdin Lutherin ajatusmaalimasta. Suurin on juutalaisviha, joka 1 Moos. 12; 1-3 vie jopa ihmisen siunauksettomaan tilaan.
Toinen on, josta hieman yllätyin kirjoituksessasi,, ehdoton Jumalan kaikkivaltius?
Jeesus sanoo selvästi – Minulle on annettu kaikki VALTA, Taivaassa ja maan päällä.
Valta on lyhyt, ajatellen maailman ikää. Kirkastumisesta Jerusalemin iankaikkisen elämän alkuun. Aikamääristä on turha puhua, Jeesus jopa välttelee sitä, mutta kertoo merkin ( Matt. 24 ), ihmisikä Israelin perustamisesta, sekä loppurytinät pahan poistosta ja tuomioista, jolla Hän tekee tilan Isälle.
Sitten Hän ANTAA VALLAN TAKAISIN ( Tästä ei koskaan luterilaiset puhu, ja VLT, eivät tiedä )
1. Kor. 15:24
Sitten seuraa kaiken päätös, kun hän luovuttaa kuninkuuden Jumalalle, Isälle, kukistettuaan kaiken vallan, mahdin ja voiman.
Näin selkeästi se on Sanaan kirjoitettu, mutta SE PITÄÄ LUKEA SIELTÄ.
>>Jumalan Kaikkivaltiudesta sanon vain sen, että en ole koskaan ajatellut Jumalan sitä "menettäneen", vaikka Hän on vallan antanutkin Pojalleen, sillä** Varmaan samaa tarkoitit, mitä Sana sanoo. Anteeksi kun reagoin voimakkaasti.
Hienoa että olet laittanut tuon Paavalin ohjeen Korinttiin, jossa sen ajan p
Jakeen lopussa sanotaan – Jumala hallitseeTÄYDELLISESTI kaikkea! Juuri näin, myös ihmisen pelastusmekanismia, joka vaatii tunnustaa Jeesus Kuninkaaksi ja Herraksi.
Tuo isä ja poika ovat yhtä, oin totta ja messiaaniset sanovat asian nimellä Adonai, joka on synonyymi kolmiyhteiselle Jumalalle, joita ei ole luotu, vaan ovat olleet aina.
En ole siis tämän vuoksi ajatellut analysoida tätä valtahierarkiaa enemmälti. Minun käsitykseni ei siihen edes yllä. Minulle riittää, että Jeesus on ovi ja tie, ainut, jota kautta Isän tykö voi päästä.** Amen.
Kun sinäkin näin uskot, ole turvallisella mielellä, Jeesus on sinut omakseen verellään maksanut. Niin kuin minutkin.** On todella, mutta Jeesus on enemmän kun vapahtaja, Hän on Herra.
Samalla saadessani uudestisyntyä, olen myös korotettu Pyhäksi, joten olen viimeisellä tuomiolla pöydän takana, en edessä.
Shalom
Kes.- benedi
Näin minä ajattelen, että usko voi siis alkaa myös luetusta sanasta, ei pelkästään kuullusta.Minua on aina ihmetyttänyt, se että synnit julistetaan/luetaan
ihmisen esim, papin toimesta anteeksi, mutta pappi on joko ihan pölhö, tai onttopäinen...eikö hän käsitä että joillakin
joiden synnit julisteaan anteeksi, on esim.
varastettu auto, polkupyörä, koira,...toiselta mieheltä varastettu vaimo, ..vaimon mukana tullutta omaisuutta,
jne. jne.
Tällainen pappi tekee kelvottomasti Jumalan työn, jos hän julistaa synnit anteeksi..ja synnissä elävä hymyilee kiitollisena
kun hän nyt saa oikein papin luvalla pitää rosvotut tavarat itellään.
Ilmankos seurakunta on täynnä rosvoja!!
- Brita Kajsa
Nikille: Onnittelen sinua
"Minä ylistän Herraa kaikesta sydämestäni, ilmoitan kaikki sinun ihmetyösi.
Minä iloitsen ja riemuitsen sinussa, veisaan sinun nimesi kiitosta, sinä Korkein."
Ps, 9;2-3
Niin iloitsen myös minä, Jumala on aloittanut minussa hyvän työnsä ja paljon on vielä korjattavaa. Vaan nyt ja tällä hetkellä: tällaisenani. - Mieluummin Kaisa
Jätit Hesekielin kirjan kopsaamatta.
- Brita Kajsa
Kun ihan kymmensormijärjestelmällä kirjotan, luen silmät tihrusena pientä ränttiä ja kirjotan sitten...
Mutta lukasen sen Hesekielen. Kiitos sulle. - Brita Kajsa
Brita Kajsa kirjoitti:
Kun ihan kymmensormijärjestelmällä kirjotan, luen silmät tihrusena pientä ränttiä ja kirjotan sitten...
Mutta lukasen sen Hesekielen. Kiitos sulle.Ja menee aikaa, 48 lukua...;)
- Brita Kajsa
Anteeksi, tämän tuhlaajapojan kopsarin rttu netistä, luulin, että tarkotit tuota psalmia...
Pahoittelen - Brita Kajsa
Brita Kajsa kirjoitti:
Anteeksi, tämän tuhlaajapojan kopsarin rttu netistä, luulin, että tarkotit tuota psalmia...
Pahoittelen...ja vielä kirjoitusvirhekin...kopsasin piti sanoman...
- Paavo Tillikka
"Tässäpä ämä onkin. Synnit anteeksi -vakuutuksessa ei sinänsä ole mitään väärää. Siitä vain ei pidä tehdä Isän armon ehtoa."
Tämä on oikeaa luterilaista ja alkuperäistä vanhoillislestadiolaista oppia, jota SRK on lähtenyt muuntelemaan. Kyllä se on ihan Raamatullista ja luterilasta opetusta, että jota ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään on perkeleestä. ON IHAN HURMAHENKISTÄ VÄITTÄÄ MUUTA.
Room.10:14. Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?
15. Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!"
16. Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?"
17. Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.- herätys!
Oletkohan Weha, jo täysin hereillä?
Tuollainen kopioiminenhan käy puolinukuksissakin! - luteril. kristitty
Kenelle weha huudat? Ja mikä saa sinut huutamaan?
- valitettavasti!
luteril. kristitty kirjoitti:
Kenelle weha huudat? Ja mikä saa sinut huutamaan?
Hänen kohdallaan pitää paikkansa se, että hän huutaa niin kovaa, että kukaan ei kuule,
mitä hän sanoo!
Ilmeisesti hän yrittää täys tyrmäystä! - luteril. kristitty
Nyt weha sinun huutamisesi perustalla täytyy kyllä olla olettama, että
- tässä vain jotakin pelkkää henkeä ylistettäisiin
- ihmisille ei olisi saarnattu Jumalan sanan lakia ja evankeliumia
- saarnaajaa ei olisi lähetty
- ihmiset eivät olisi kuulleet ja uskolla vastaanottaneet
- ihmiset eivät olisi hädässään etsineet ja kolkuttaneet
- olisivat kasteen ja ehtoollisen kieltäneet
Korjaapa nämä virheelliset olettamat muista ihmisistä ensin omassa mielessäsi ja ruvetaan sitten keskustelemaan uudelleen.
- Brita Kajsa
Oli miten oli, minä riemuitsen ja iloitsen Hänessä. Halleleluja!
Olen saanut syntini anteeksi eikä isosti kiinnosta nuo lillukanvarret!
Rakkaudella...- Brita Kajsa
Voi jotta, tarttee hankkia noi kaksitehot silmille, on taas noita kirjotusvirheita...:((
- stenhallon
Brita Kajsallekin tässä ajattelemista lillukanvarsista, poiminta samasta ketjusta alempaa:
kristitty vl
13.8.2011 11:42
Tämä mainitsemasi "uskotaan vain synnit anteeksi" onkin juuri se keskustelun tyrehdyttävä lause. Me ihmiset olemme erilaisin temperamentein varustettuja. Kyselihän se Lutherkin, ja paljon. Lillukan varsiin voi tarttua kahdella tavalla: berealaiset halusivat tutkivat innokkaana sanaa, menettämättä uskoaan. Toisenlaisen mieli tarttuu lillukanvarsiin, jotta voisi osoittaa kaiken uskonyhteisössään vääräksi. Kysyminen TULKITAAN liian usein vikomiseksi, vaikka se ei sitä olisikaan. Ja tämä väite ei ollut vikomista vaan empiriaa.
Rakkaus karkoittaa pelon. Näissä neuvojen jakamisessa yritetään ehkä hallita pelkoa. Mutta pelkoa ei voi hallita pelolla vaan rakkaudella. Ehkä tämä on se, joka on antanut minulle näköalaa ja tuonut harmoniaa omaan uskonelämään, suhteessa ihmisten käsityksiin korvakoruista, musiikista jne. Korvakorut ja käsitykset katoavat mutta Jeesuksen sana ei koskaan katoa.
- Paavo Tillikka
Onpa siinä kiva lestatyttö tuo Brita Kajsa, kun hyväksyy muutkin Kristukseen uskovat uskovaisiksi. Ihana on myös Krista!
Siunausta vaan teille molemmille! - Paavo Tillikka
Tänään seuroissa taas oli tekstin aiheena tuhlaajapoika-vertaus ja ei puhujaveljelle vieläkään ollut kirkastunut vääryytenä se yli seurakunta-ajattelun ja sen SRK:n masinoiman ylikorostuneen hengellisen vallan mukainen ymmärrys, että palvelijat ikäänkuin Kristuksen käskyläisinä ja seuraajina antoivat pelastukseen ja Jumalan lapseksi oikeuttavan armon, eikä ISÄ, JOKA NIMENOMAAN ARMAHTI ja SEN ARMAHDUKSEN MYÖTÄ ANTOI PALVELIJOILLEEN määräyksen pukea tuhlaajapoika JEESUKSEN KRISTUKSEN SOVINTOTYÖN KAUTTA TUOMIIN PUHTAISIIN VAATTEISIIN. Ei ollut palvelijoilla annettavaksi OMASTA TAKAA puhtaita vaatteita, vaan ISÄN JEESUKSEN KRISTUKSEN sovintotyön kautta PESTYJÄ PUHTAITA VAATTEITA, joita me JOKAINEN TARVITSEMME nimenomaan JEESUKSELTA KRISTUKSELTA, emmekä omilta uskonliikkeiltämme!
- kristitty vl
Niin Paavo, minä olen se kristitty vl, joka kanssasi tästä tuhlaajapoika-aiheesta on jo useamman rivin täällä kirjoittanut. Siinä olevasta Jumalan armosta ja syntisen vanhurskauttamisesta on palvelijoiden osuudessa nyt SRK:n opetuksessa vallalla korostus, jossa on mielestäni hiuksenhieno mutta kuitenkin erotettavissa oleva ero raamatulliseen opetukseen.
Se korostaa kuin korostaakin ihmisvälittäjän asemaa, vaikka vanhurskautuksesta virallisesti sanotaankin, että siinä ei ole ihmisen puolelta mitään. Ei kääntynyttä voida vapauttaa uskovaisen palvelijan uskolla vaan sen kautta, että Pyhä Henki, joka on suvereeni ja kaikkialla näkee tämän tilanteen jossa on Jeesuksen nimeen kokoonnuttu, ja on siellä läsnä. Näin tämä Jumalan lähettämä Henki, joka on alun alkaenkin kääntyneessä synnintunnon ja katumuksen saanut aikaan, nyt vetää kohti parannuksen täyttymistä, so. uskoa Jeesuksen verisovitukseen. Ei tuo usko ole laadultaan parempaa tai erilaista uskoa synninpäästösanojen jälkeen, mielestäni se on koko ajan samaa uskoa. Mutta Jumalan työllä on suunta: oikea usko myös suostuu puettavaksi. Mutta huom. nöyrtyminen puettavaksi eli Kristuksen valkean häävaatteen vastaanottamiseen EI JOHDU PALVELIJASTA. Palvelijan työ on Isän armahduksen SEURAUS, ei EHTO.
Oikeassa vaatettamisessa ei ole kysymys lihallisesta vallasta. Kuten sanoit, palvelijoilla ei ole omasta takaa mitään puhtaita vaatteita tarjota, sillä itsekin he ovat saanet lahjavaatteet. Raamattu opettaa "lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa". Oikea vaatettaminen on yhteistä iloa ja uskoa, kääntyneen ja palvelijan - ja koko seurakunnan kanssa.
Kuten jo alussa sanoin, on hiuksenhieno ero, mutta ero kuitenkin on siinä, että käytännössä avaintenvaltaa on ruvettu käsittämään ihmisen vallassa olevana valtana. Tämä pitäisi seurapuheissa seurakunnalle teroittaa, että näin ei ole. Palvelutyö on palvelutyötä ja sellaisena pysyy. Joskus tuntuu, että pyritään lihallisiin rajauksiin (huom. kateellinen vanhempi veli). Ja kuitenkin meidän pitäisi TIETÄÄ, että Pyhää Henkeä EI VOI KÄSKEÄ. Minulle avaintenvalta on evankeliumin saarnavirkaa. Päästäminen tai sitominen tapahtuu minun valtani ulottumattomissa, nimittäin saarnan uskominen vapauttaa ja torjuminen pidättää. Jeesuksella on lopulta ne avaimet kunkin sydämeen. Jos Hän avaa, niin kukaan ihminen ei voi lukita. Jos Hän lukitsee, kukaan ihminen ei voi avata.
Pitäisihän tämän parannuksen armon saaneen ilon olla myös todistus palvelijalle, "että Jumala ei erottele ihmisiä". Jos Pietari osasi olla Corneliuksen kääntymisestä iloinen, onko nykyään (SRK:n opetuksen kyllästämä) uskovainen palvelija sillä tavalla varauksetta iloinen, niin kuin Raamatun mukaan enkelitkin ovat taivaassa iloisia jokaisesta, joka tekee parannuksen? No ehkä tämä oli vähän provokatiivinen mielipide. En halua osoittaa ketään uskovaista itseäni huonommaksi, miksi niin tekisinkään?
Mutta kerron sinulle, että minullekin tehtiin tavallaan aikanaan vääryyttä. Nimittäin kysyttiin useaan otteeseen "ooksää nyt varmasti tehnyt parannuksen?". Totta kai olin. Mutta en minä sitä tehnyt vaan Jumalan Pyhä Henki oli saattanut asioita jälleen oikealle tolalle. Syynä "tenttaamiseen" oli nimittäin, että en osannut kirkkouskovaisen taustalta edes vastata korrektisti kysymykseen, sillä olin vain hokenut "uskon, uskon", koska koin sydämessäni uskovani sen, mitä syntein sovituksesta saarnattiin. Mutta jälkeenpäin sain harmikseni kuulla parannuksestani keskustellun, että kohdallani synninpäästösanoja ikäänkuin pantattiin ja syynä oli se, että "eihän se vielä voi uskoa, koska ei hänellä vielä ole elävää uskoa".
Että näin. Koin, että uskottiin niihin absoluutiosanoihin ja oppirakennelmiin enemmän kuin suvereeniin Jumalaan, Kristukseen.
Olen antanut näille ihmisille anteeksi. En ole halunnut tehdä tästä mitään kiistakysymystä ihmisten välille. Mutta seuroissa pitäisi palata puhtaasti Raamatun mukaiseen luterilaiseen opetukseen.
Kun kirkossa sanaa puhtaasti saarnataan, uskon, että Pyhä Henki tekee työnsä, vaikka saarnaajassa olisi puutettakin. Minun ei tarvitse ruveta luotamaan hänen sydäntään, kun en sinne kuitenkaan näe. Kelpaahan meille kirkossa ehtoollinenkin ja pidämme sitä aivan oikein uskovaisten yhteyttä vahvistavana yhteysateriana, jossa saamme Kristuksen ruumiin ja veren, silloinkin kun alttaripalvelijoina on ei-vl:iä. Miksi siis saarnatun sanan kohdalla pitäisi ruveta fundeeraamaan, onko tuo puhuja vl? Koen, että silloin jäädään ikuiseen epävarmuuteen siitä, ovatko syntini nyt varmasti anteeksi taivaassa?! - etsivä-xx
kristitty vl kirjoitti:
Niin Paavo, minä olen se kristitty vl, joka kanssasi tästä tuhlaajapoika-aiheesta on jo useamman rivin täällä kirjoittanut. Siinä olevasta Jumalan armosta ja syntisen vanhurskauttamisesta on palvelijoiden osuudessa nyt SRK:n opetuksessa vallalla korostus, jossa on mielestäni hiuksenhieno mutta kuitenkin erotettavissa oleva ero raamatulliseen opetukseen.
Se korostaa kuin korostaakin ihmisvälittäjän asemaa, vaikka vanhurskautuksesta virallisesti sanotaankin, että siinä ei ole ihmisen puolelta mitään. Ei kääntynyttä voida vapauttaa uskovaisen palvelijan uskolla vaan sen kautta, että Pyhä Henki, joka on suvereeni ja kaikkialla näkee tämän tilanteen jossa on Jeesuksen nimeen kokoonnuttu, ja on siellä läsnä. Näin tämä Jumalan lähettämä Henki, joka on alun alkaenkin kääntyneessä synnintunnon ja katumuksen saanut aikaan, nyt vetää kohti parannuksen täyttymistä, so. uskoa Jeesuksen verisovitukseen. Ei tuo usko ole laadultaan parempaa tai erilaista uskoa synninpäästösanojen jälkeen, mielestäni se on koko ajan samaa uskoa. Mutta Jumalan työllä on suunta: oikea usko myös suostuu puettavaksi. Mutta huom. nöyrtyminen puettavaksi eli Kristuksen valkean häävaatteen vastaanottamiseen EI JOHDU PALVELIJASTA. Palvelijan työ on Isän armahduksen SEURAUS, ei EHTO.
Oikeassa vaatettamisessa ei ole kysymys lihallisesta vallasta. Kuten sanoit, palvelijoilla ei ole omasta takaa mitään puhtaita vaatteita tarjota, sillä itsekin he ovat saanet lahjavaatteet. Raamattu opettaa "lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa". Oikea vaatettaminen on yhteistä iloa ja uskoa, kääntyneen ja palvelijan - ja koko seurakunnan kanssa.
Kuten jo alussa sanoin, on hiuksenhieno ero, mutta ero kuitenkin on siinä, että käytännössä avaintenvaltaa on ruvettu käsittämään ihmisen vallassa olevana valtana. Tämä pitäisi seurapuheissa seurakunnalle teroittaa, että näin ei ole. Palvelutyö on palvelutyötä ja sellaisena pysyy. Joskus tuntuu, että pyritään lihallisiin rajauksiin (huom. kateellinen vanhempi veli). Ja kuitenkin meidän pitäisi TIETÄÄ, että Pyhää Henkeä EI VOI KÄSKEÄ. Minulle avaintenvalta on evankeliumin saarnavirkaa. Päästäminen tai sitominen tapahtuu minun valtani ulottumattomissa, nimittäin saarnan uskominen vapauttaa ja torjuminen pidättää. Jeesuksella on lopulta ne avaimet kunkin sydämeen. Jos Hän avaa, niin kukaan ihminen ei voi lukita. Jos Hän lukitsee, kukaan ihminen ei voi avata.
Pitäisihän tämän parannuksen armon saaneen ilon olla myös todistus palvelijalle, "että Jumala ei erottele ihmisiä". Jos Pietari osasi olla Corneliuksen kääntymisestä iloinen, onko nykyään (SRK:n opetuksen kyllästämä) uskovainen palvelija sillä tavalla varauksetta iloinen, niin kuin Raamatun mukaan enkelitkin ovat taivaassa iloisia jokaisesta, joka tekee parannuksen? No ehkä tämä oli vähän provokatiivinen mielipide. En halua osoittaa ketään uskovaista itseäni huonommaksi, miksi niin tekisinkään?
Mutta kerron sinulle, että minullekin tehtiin tavallaan aikanaan vääryyttä. Nimittäin kysyttiin useaan otteeseen "ooksää nyt varmasti tehnyt parannuksen?". Totta kai olin. Mutta en minä sitä tehnyt vaan Jumalan Pyhä Henki oli saattanut asioita jälleen oikealle tolalle. Syynä "tenttaamiseen" oli nimittäin, että en osannut kirkkouskovaisen taustalta edes vastata korrektisti kysymykseen, sillä olin vain hokenut "uskon, uskon", koska koin sydämessäni uskovani sen, mitä syntein sovituksesta saarnattiin. Mutta jälkeenpäin sain harmikseni kuulla parannuksestani keskustellun, että kohdallani synninpäästösanoja ikäänkuin pantattiin ja syynä oli se, että "eihän se vielä voi uskoa, koska ei hänellä vielä ole elävää uskoa".
Että näin. Koin, että uskottiin niihin absoluutiosanoihin ja oppirakennelmiin enemmän kuin suvereeniin Jumalaan, Kristukseen.
Olen antanut näille ihmisille anteeksi. En ole halunnut tehdä tästä mitään kiistakysymystä ihmisten välille. Mutta seuroissa pitäisi palata puhtaasti Raamatun mukaiseen luterilaiseen opetukseen.
Kun kirkossa sanaa puhtaasti saarnataan, uskon, että Pyhä Henki tekee työnsä, vaikka saarnaajassa olisi puutettakin. Minun ei tarvitse ruveta luotamaan hänen sydäntään, kun en sinne kuitenkaan näe. Kelpaahan meille kirkossa ehtoollinenkin ja pidämme sitä aivan oikein uskovaisten yhteyttä vahvistavana yhteysateriana, jossa saamme Kristuksen ruumiin ja veren, silloinkin kun alttaripalvelijoina on ei-vl:iä. Miksi siis saarnatun sanan kohdalla pitäisi ruveta fundeeraamaan, onko tuo puhuja vl? Koen, että silloin jäädään ikuiseen epävarmuuteen siitä, ovatko syntini nyt varmasti anteeksi taivaassa?!Mielenkiintoista, että kirjoitat näin:
"Nimtäin kysyttiin useaan otteeseen "ooksää nyt varmasti tehnyt parannuksen?". Totta kai olin. Mutta en minä sitä tehnyt vaan Jumalan Pyhä Henki oli saattanut asioita jälleen oikealle tolalle. Syynä "tenttaamiseen" oli nimittäin, että en osannut kirkkouskovaisen taustalta edes vastata korrektisti kysymykseen, sillä olin vain hokenut "uskon, uskon", koska koin sydämessäni uskovani sen, mitä syntein sovituksesta saarnattiin. Mutta jälkeenpäin sain harmikseni kuulla parannuksestani keskustellun, että kohdallani synninpäästösanoja ikäänkuin pantattiin ja syynä oli se, että "eihän se vielä voi uskoa, koska ei hänellä vielä ole elävää uskoa".
On hyvä, että kerrot sen tässä, kun muutoinkin olemme sinun kanssasi tästä tuhlaajapoikakertomuksesta keskustelleet. Minäkin kirkkouskovan taustalta ymmärrän sen hyvin samalla tavalla, kuten olemme keskusteluissa jo todenneetkin. Sama kokemus minkä kirjoitit on vähän toisella tavalla minullakin. Minun on ollut ja on mahdotonta nähdä sitä uskonkokemusta sellaisena kuin ihminen, joka on ollut lapsesta asti vl kuvittelee sen puheiden perusteella ikään kuin "teoriassa" olevan. Onko ollut niin, että varhaiset sukupolvet ovat vielä kantaneet sitä varhaisempaa ehkä suoraan omaa kokemusta ja luterilaista tulkintaa omassa sydämessään ja että se on myöhemmin "opittunut" tähän nykytulkintaan, joka on mitä omituisin? Minä uskon, että rukous on kuultu kuten Corneliuksen tapauksessa ja kohdalle lähetetty oikeat sanat ja oikea sanan tuoja. Siinä suhteessa usko vl tulkintaan. Enkä minä tämän yhden kerran jälkeen enää mieti onko puhuja (seuroissa tai vl pappi kirkossa) itse missä uskossa, koska sen jälkeen kerta kerralta näitä syntejä ei anneta anteeksi "tipoittain" vaan kerralla saatiin anteeksi koko potti. Eri asia on, jos itse harhautuu pois kokonaan. Minä vain luotan siihen, että jos sana koskettaa jotakin oikein syvältä, siinä on Jumalan totuus mukana, enhän minä niin kuin toteat näe kenekään sydämen uskoa vaan Kristuksen Henki minussa. On mahdollista, että uskovainenkin puhuja joskus puheissaan puhuu "oman järkensä" puhetta eli joskus tuntuu, että luettu tekstin pätkä ei mitenkään liiity siihen puheeseen missä puhutaan vain ulkoisesta tekemisestä. Näitä puheita on nykyisin kuitenkin ollut suhteellisen harvoin. Nykyisin ajattelen, että tänä päivänä ei ole nyt tainnut aueta "sitä määräosaa". Ihmisiä ovat kaikki tässäkin yhteisössä ja tilaa Jumalan Hengelle on omassaki mielessä yhtenä päivän enemmän ja toisena vähemmän. Usko ei kuitenkaan ole päättämisen ja ratkaisun asia kuten esim. viides herätysliike opettaa. Joskus tuntuu sille, että jonkinlainen "ratkaisukristillisyys" tarjotaan siinä muodossa, että uskominen olisi seuroissa käymistä ja ulkoisia tapoja ja joukon mukana kulkemista varsinkin nuorison osalta.
jatkuu - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Mielenkiintoista, että kirjoitat näin:
"Nimtäin kysyttiin useaan otteeseen "ooksää nyt varmasti tehnyt parannuksen?". Totta kai olin. Mutta en minä sitä tehnyt vaan Jumalan Pyhä Henki oli saattanut asioita jälleen oikealle tolalle. Syynä "tenttaamiseen" oli nimittäin, että en osannut kirkkouskovaisen taustalta edes vastata korrektisti kysymykseen, sillä olin vain hokenut "uskon, uskon", koska koin sydämessäni uskovani sen, mitä syntein sovituksesta saarnattiin. Mutta jälkeenpäin sain harmikseni kuulla parannuksestani keskustellun, että kohdallani synninpäästösanoja ikäänkuin pantattiin ja syynä oli se, että "eihän se vielä voi uskoa, koska ei hänellä vielä ole elävää uskoa".
On hyvä, että kerrot sen tässä, kun muutoinkin olemme sinun kanssasi tästä tuhlaajapoikakertomuksesta keskustelleet. Minäkin kirkkouskovan taustalta ymmärrän sen hyvin samalla tavalla, kuten olemme keskusteluissa jo todenneetkin. Sama kokemus minkä kirjoitit on vähän toisella tavalla minullakin. Minun on ollut ja on mahdotonta nähdä sitä uskonkokemusta sellaisena kuin ihminen, joka on ollut lapsesta asti vl kuvittelee sen puheiden perusteella ikään kuin "teoriassa" olevan. Onko ollut niin, että varhaiset sukupolvet ovat vielä kantaneet sitä varhaisempaa ehkä suoraan omaa kokemusta ja luterilaista tulkintaa omassa sydämessään ja että se on myöhemmin "opittunut" tähän nykytulkintaan, joka on mitä omituisin? Minä uskon, että rukous on kuultu kuten Corneliuksen tapauksessa ja kohdalle lähetetty oikeat sanat ja oikea sanan tuoja. Siinä suhteessa usko vl tulkintaan. Enkä minä tämän yhden kerran jälkeen enää mieti onko puhuja (seuroissa tai vl pappi kirkossa) itse missä uskossa, koska sen jälkeen kerta kerralta näitä syntejä ei anneta anteeksi "tipoittain" vaan kerralla saatiin anteeksi koko potti. Eri asia on, jos itse harhautuu pois kokonaan. Minä vain luotan siihen, että jos sana koskettaa jotakin oikein syvältä, siinä on Jumalan totuus mukana, enhän minä niin kuin toteat näe kenekään sydämen uskoa vaan Kristuksen Henki minussa. On mahdollista, että uskovainenkin puhuja joskus puheissaan puhuu "oman järkensä" puhetta eli joskus tuntuu, että luettu tekstin pätkä ei mitenkään liiity siihen puheeseen missä puhutaan vain ulkoisesta tekemisestä. Näitä puheita on nykyisin kuitenkin ollut suhteellisen harvoin. Nykyisin ajattelen, että tänä päivänä ei ole nyt tainnut aueta "sitä määräosaa". Ihmisiä ovat kaikki tässäkin yhteisössä ja tilaa Jumalan Hengelle on omassaki mielessä yhtenä päivän enemmän ja toisena vähemmän. Usko ei kuitenkaan ole päättämisen ja ratkaisun asia kuten esim. viides herätysliike opettaa. Joskus tuntuu sille, että jonkinlainen "ratkaisukristillisyys" tarjotaan siinä muodossa, että uskominen olisi seuroissa käymistä ja ulkoisia tapoja ja joukon mukana kulkemista varsinkin nuorison osalta.
jatkuujatkoa kristitylle vl:le
Keskustelisin mielellään kristitty vl kanssasi miten sinä olet kokenut kaikki ne "emme halua" asiat. Minulta vei runsaasti aikaa "siivota" ne asiana pois varsinaisen sisällön tieltä. Ne kun olivat uskomisen este siitä syystä, että en niihin usko tänäkään päivänä. Niitä voi olla tekemättä, mutta joka päivä kuitenkin ajattelee miksi käyn seuroissa kuuntelemassa, kun en niihin mitenkään usko. Minun mielessäni on syvällä pikemminkin niin päin että "siveä" ulkonäkö on kokonaisuus eikä yksittäisiä asioita. Musiikista virsi on laulettu rukous Jumalalle ja edellyttää hartautta eli hiljentymistä ja keskittymistä. Kaikki musiikkikappaleetkin "kuluvat" jos niitä alvariinsa kuuntelee. Minusta maallinen musiikki on arkiaskereita varten. Niitä kunnellaan puolella korvalla eikä ne vaikuta mitään. Niihin ei oikeastaan reagoikaan monessa paikassa kuin taustameluna. Samoin tv:n ja monen muun asian kanssa. Niissä ei kannata roikkua mutta ei myöskään mennä toiseen äärimmäisyyteen. Kone on kone. Kun on ikänsä elänyt niiden keskellä on niihin mahdotonta sisällyttää mitään uskonnollista sisältöä. "Ei ole ukovan kodin huonekalu" on minulle suoraan kehotus mennä uskosta ulos, mutta toisessa mielessä kuin sen sanoja tarkoittaa. Ei tarkoita vastustamatonta halua mennä katsomaan viihdettä vaan sitä, että kun uskoon tuodaan kristinopin (vaikkapa vanhempi kateksimus) ulkopuolelta asioita, minun omassa mielessäni "kristinoppi saastuu". Se ei enää ole sitä puhdasta oppia mitä itse kaipaan. Tätä vanhoillislestadiolaiseksi syntyneiden on ilmeisesti mahdoton ymmärtää ja tämä tekee rajaa siihen väliin.
Mitään "vertaistukiryhmää" siitä miten ulkopuolelta tulleet asioita kokevat ei oikein ole ehkä tätä palstaa lukuun ottamatta. Joskus olen ryhmässä koittanut vähän kysellä niiltä, jotka ovat minua kauemmin olleet mukana, mutta eivät ole syntyneet vanhoillislestadiolaisiksi, mutta keskustelu tyssää heti siihen, että joku innokas syntypetäinen vl toteaa että "uskotaan vain synnit anteeksi". Just. Ei sitten enää keskustella, kun keskustelua ei haluta. Minun vapaaseen maailmaan kaikkine keskusteluineen syntynyttä ja kasvanutta aina silloin harmittaa ja uudestaan uudestaan mietin olenko oikeassa paikassa vai pitäsikö vielä etsiä jotakin muuta uskonyhteisöä, vaikka kuulemani saarna on mielestäni ollut mitä kirkkainta Jumalan sanaa. Mikä siinä on, että ulkoiset asiat, joiden sanotaan pitävän ihmisen erossa maailmasta ja pitävän ihmisen sanan kuulossa, kääntäävät muualta tulleen ihmisen pois sanana kuulosta. Kuinka olet saanut tämän asian balanssiin kristitty vl, vai onko kyseessä kenties liian henkilökohtainen kysymys täällä vastattavaksi.
Suhde alkoholiin, esiaviollisiin suhteisiin, ehkäisyyn, avioeroihin ja muuhun sellaiseen on jo vakaumuksen miettimistä suhteessa Raamatun sanaan. - kristitty vl
Tarkoitat siis lauantai-seuroja. En ollut itse eilen, mutta menen sunnuntaina. Oliko kyse kirkkovuoden tekstistä, joka olisi ollut aiheena läpi Suomen vai oliko kyseessä vain paikallisen ry:n puhujan valinta?
- benedi
kristitty vl kirjoitti:
Kun kirkossa sanaa puhtaasti saarnataan, uskon, että Pyhä Henki tekee työnsä, vaikka saarnaajassa olisi puutettakin. Minun ei tarvitse ruveta luotamaan hänen sydäntään, kun en sinne kuitenkaan näe. Kelpaahan meille kirkossa ehtoollinenkin ja pidämme sitä aivan oikein uskovaisten yhteyttä vahvistavana yhteysateriana, jossa saamme Kristuksen ruumiin ja veren, silloinkin kun alttaripalvelijoina on ei-vl:iä. Miksi siis saarnatun sanan kohdalla pitäisi ruveta fundeeraamaan, onko tuo puhuja vl? Koen, että silloin jäädään ikuiseen epävarmuuteen siitä, ovatko syntini nyt varmasti anteeksi taivaassa?!Kristtitty-vl, jos seurakunnassa pitäisi päätyä Martti Lutherin opetukseen, niin entäs kun Martti ei ehtinyt kaikesta opetusta antaa, niin kenen puoleen te silloin käännytte?
Martti Lutherinko, kuten kuningas Saul, ennen muinoin vainaja
Samuelin puoleen??
Ja entäs jos Luther kirjoitti että paavi on peto, joka räyskyi Jumalan käskyjä vastaan,...niin riittääkö sinulla rohkeus räyskyä
sitä , petoa vastaan, kun sillä on n. vajaa miljardi kannattajaa?
Entäpä jos ne taas tekevät ristiretken kotikonnuillesi?
- kristitty vl
Yritän vastata sinulle jotakin:
Kristuksen opin armoneuvot ovat minulle: Jumalan sana, synninpäästö, kaste ja ehtoollinen. Näiden avulla voi taistella pahan nuolia vastaan ja kilvoitella uskossa eteenpäin. Ne ovat meille annettu.
Mitä tulee näihin muihin seurakunnallisiin neuvoihin tyyliin "emme usko", monet niistä helposti ovat suorastaan sitä, mistä Paavali varoitti galatalaisia "että nämä antavat ympärileikkauttaa itsensä uudestaan". Eli vääriä neuvojakin voi tulla.
Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa on siis armoa armosta. Ei suinkaan armoa ansiosta. Kuuliaisuus Jumalan sanalle on hyvä, mutta joskus tuntuu, että seurakunta on omimassa tuon kokonaan itselleen. Kuuliaisuus on sitä paitsi tarkoitettu ihmisen itsensä sydämestä nousevaksi. Kuuliaisuuteen ei voi pakottaa ylhäältä käsin. Kuuliaisuuden vaatimuksessa ei usein ole laupeuden henkeä. Ja juuri rakkautta ja laupeutta Jeesus opetti. Ehkä se tarkoittaa myös, että annamme asioille aikaa kypsyä, niin itsessämme kuin toisissamme. Uskovaiset mittailevat itsensä kautta liikaa toisia, aivan turhaa vertailua. Uskonelämä liukuu galatalaiseksi suorittamiseksi, mikä ei sitten kohta paljon eroakaan tuosta kuvaamastasi ratkaisukristillisyydestä.
Monista, en kaikista, näistä "emme halua" -asioista olen itse asiassa taustani takia toista mieltä kuin syntyperäinen vl. Eihän minusta (luultavasti ei sinustakaan) tässä katsantokannassa voikaan tulla vl, kun en sellaiseksi syntynyt, mutta uskovainen ihmisestä voi tulla.
Tv on Suomessa valvottu media. Sen sijaan internet ei. Kehottaisin uskovaisia suurempaan varovaisuuteen internetin kanssa. Tietokoneet ovat sitä paitsi nykyään jo multimedialaitteita, joten internet=tv.
Tupakkaa ja alkoholia kehotan karttamaan, jos se on itselle kiusaus tai lähimmäiselle kiusaus/pahennus. Mutta näistäkin ihme kyllä, pidän pientä lasia viiniä vähemmän pahana kuin tupakkaa. Raamattu ei vaadi absolutismia, mutta kehottaa kyllä tarkkaavaisuuteen, sillä viini humalluttaa ja vie harkintakyvyn. Jeesus ei olisi koskaan muuttanut vettä viiniksi, jos vähäinenkin määrä alkoholia olisi SYNTI. Raamatun aika tuntee sekä rypälemehun, matala-alkoholisen viinin että väkevän viini, oluen ym. Kaikkia näitä kyllä käytettiin. Synti ei ole itse aineessa vaan sen turmelevassa vaikutuksessa: aiheuttaa helposti riippuvuutta ja on paljon käytettynä vahingollista terveydelle.
Tupakan taas koen vahingoittavan terveyttä jopa alkoholia pahemmin. Kun tiedämme sen aiheuttavan syöpää ja saastuttavan Pyhän Hengen temppeliä, miksi emme puhuisi nuorille sen jättämisestä? Tässäkin käsitykseni eivät ole rivi-vl:n mukaiset, tiedän.
Myös kulttuuriharrastuksista minulla on mielipide, joka eroaa valtavirrasta. Kun agraariyhteisöstä ollaan siirrytty kaupunkikulttuuriin, ihmisillä on mahdollisuuksia useisiin ammatteihin. Taidealoille pyritään usein Jumalan istuttamasta kutsumuksesta. Näillä aloilla voi toki ns. lihan kunnian pyyteet nousta Jumalan lahjaa tärkeämmäksi, mutta useimmilla rehellinen rakkaus ja kutsumus ammattiin on tärkein. Rahanhimon vaikutuksen raamattu nimeää ja yksilöi esiin jopa pahimmin asioita turmelevana. Mutta kulttuurialoilla ei raha virtaa.
Sen sijaan kaupallisilla aloilla, bisneksessä, johtamisessa ym. uskovaisten sallitaan kerätä rahaa ja omaisuutta. Tämä nimetään siunaukseksi. Mutta vaikuttimia tämän omaisuuden keräämiseen ei analysoida. Onko varmaa, että kauppaa ei käydä itsekkäin perustein, omaa tuotetta katteettomastikin kehuen jne? Bisneksessä raha virtaa.- kristitty vl
jatkuu:
Tämä mainitsemasi "uskotaan vain synnit anteeksi" onkin juuri se keskustelun tyrehdyttävä lause. Me ihmiset olemme erilaisin temperamentein varustettuja. Kyselihän se Lutherkin, ja paljon. Lillukan varsiin voi tarttua kahdella tavalla: berealaiset halusivat tutkivat innokkaana sanaa, menettämättä uskoaan. Toisenlaisen mieli tarttuu lillukanvarsiin, jotta voisi osoittaa kaiken uskonyhteisössään vääräksi. Kysyminen TULKITAAN liian usein vikomiseksi, vaikka se ei sitä olisikaan. Ja tämä väite ei ollut vikomista vaan empiriaa.
Rakkaus karkoittaa pelon. Näissä neuvojen jakamisessa yritetään ehkä hallita pelkoa. Mutta pelkoa ei voi hallita pelolla vaan rakkaudella. Ehkä tämä on se, joka on antanut minulle näköalaa ja tuonut harmoniaa omaan uskonelämään, suhteessa ihmisten käsityksiin korvakoruista, musiikista jne. Korvakorut ja käsitykset katoavat mutta Jeesuksen sana ei koskaan katoa.
Pienemmissä ryhmissä (kotiseurat) keskusteltaessa tämä asenne on auttanut minua aina nostamaan katse ylöspäin, so. Kristukseen, ja siinä on hyvänä työkaluna tuo rukous. Sitä olen ihmetellyt, kun seuroissa rukoillaan, mutta pienemmissä piireissä ei. Ehkä tässäkin on pelko, että faktinen näkyvä rukoileminen olisi jotenkin "omia tekoja", suoritusta. Pelätään, mitä naapuri ajattelee, jos "minä käyn tässä nyt rukoilemaan". Niin sitten käykin niin, että ei uskalleta ollenkaan rukoilla ja pyytää Jeesukselta. Jeesushan nimenomaan kehottaa rukoilemaan lakkaamatta: te ette saa, koska ette pyydä. Olen tällaisissa kotiseuroissa joskus "tokaissut": Kokeilepa nostaa katse Jeesuksen ristiin ja pyytää!"
No tässäpä pohdintaa. - etsivä-xx
kristitty vl kirjoitti:
jatkuu:
Pienemmissä ryhmissä (kotiseurat) keskusteltaessa tämä asenne on auttanut minua aina nostamaan katse ylöspäin, so. Kristukseen, ja siinä on hyvänä työkaluna tuo rukous. Sitä olen ihmetellyt, kun seuroissa rukoillaan, mutta pienemmissä piireissä ei. Ehkä tässäkin on pelko, että faktinen näkyvä rukoileminen olisi jotenkin "omia tekoja", suoritusta. Pelätään, mitä naapuri ajattelee, jos "minä käyn tässä nyt rukoilemaan". Niin sitten käykin niin, että ei uskalleta ollenkaan rukoilla ja pyytää Jeesukselta. Jeesushan nimenomaan kehottaa rukoilemaan lakkaamatta: te ette saa, koska ette pyydä. Olen tällaisissa kotiseuroissa joskus "tokaissut": Kokeilepa nostaa katse Jeesuksen ristiin ja pyytää!"
No tässäpä pohdintaa.Kiitos vastauksestasi. Siinä on vertaistukea. Mielenkiintoista että toteat tämän rukoilun, olen itse kiinnittänyt huomiota siihen että siitä ainakin puhutaan harvoin. Kirkkouskovien ystävien kanssa on ollut ihan luonnollista todeta, että rukoilin esim. jonkun yhteisten ystävän pikkulapsen terveyden puolesta. Päivittäiset rukoukset ovat luonteva osa ihmisen elämää ei niillä todellakaan haeta huomiota. Rukoileminen ja Raamatun lukeminen kotona ovat ilmeisesti se perintö, jonka kirkkouskova vie mukanaan vanhoillislestadiolaisuuteenkin.
- benedi
Jos olet saanut synninpäästön, niin kerro miten on?
Päästäisitkö toisen miehen vaimon vapaaksi, jos pitäisit häntä synnin vankina omassa liitossasi?
Entä päästäisitkö naapurin ravihevosen, takaisin isäntänsä juomakaukalolle, jos vahingossa löysit narunpätkän
ja sen päässä olikin naapurisi ravuri?? :) heh
Vai pitäisitkö molemmat itse, kun kerran pappi ehti tehdä synninpäästön??? - benedi
etsivä-xx kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Siinä on vertaistukea. Mielenkiintoista että toteat tämän rukoilun, olen itse kiinnittänyt huomiota siihen että siitä ainakin puhutaan harvoin. Kirkkouskovien ystävien kanssa on ollut ihan luonnollista todeta, että rukoilin esim. jonkun yhteisten ystävän pikkulapsen terveyden puolesta. Päivittäiset rukoukset ovat luonteva osa ihmisen elämää ei niillä todellakaan haeta huomiota. Rukoileminen ja Raamatun lukeminen kotona ovat ilmeisesti se perintö, jonka kirkkouskova vie mukanaan vanhoillislestadiolaisuuteenkin.
EI KAIT SE ETSIVÄ -XX OLE TÄRKEEÄÄ, missä seurakunnassa kukin viihtyy, tärkeää on Jumalan käskyjen pitäminen
- etsivä-xx
benedi kirjoitti:
EI KAIT SE ETSIVÄ -XX OLE TÄRKEEÄÄ, missä seurakunnassa kukin viihtyy, tärkeää on Jumalan käskyjen pitäminen
Se mitä kirjoitat alla benedi 13.8.2011 14:56 ei ollenkaan vastaa sitä kristinuskoa mitä minulla on. Yksin uskosta yksin armosta yksin Kristuksen sovitustyön tähden. Sinä olet lain alla ja korostat sitä ja kertäät vanhan testamentin käskytkin. koko uskon pohja meillä erilainen.
kukaan ihminen ei voi täyttää lakia. Luterilainen usko ei ole sitä että täytetään omilla teoilla osa ja vain loppu eli puuttuva osa on armoa. Kaikki on armoa ja Pyhä Henki opastaa ihmistä periaatteessa hyvään. Vaikka sitten syntinen liha sortuukin. - benedi
etsivä-xx kirjoitti:
Se mitä kirjoitat alla benedi 13.8.2011 14:56 ei ollenkaan vastaa sitä kristinuskoa mitä minulla on. Yksin uskosta yksin armosta yksin Kristuksen sovitustyön tähden. Sinä olet lain alla ja korostat sitä ja kertäät vanhan testamentin käskytkin. koko uskon pohja meillä erilainen.
kukaan ihminen ei voi täyttää lakia. Luterilainen usko ei ole sitä että täytetään omilla teoilla osa ja vain loppu eli puuttuva osa on armoa. Kaikki on armoa ja Pyhä Henki opastaa ihmistä periaatteessa hyvään. Vaikka sitten syntinen liha sortuukin.ahaa etsivä-xx, Eki katolinen kirkkotoimikin kuten kunnon kristityn tulee toimiakin.
Marttyyrithän sanoivat näin: " Mitä enemmän meitä surmaatte,
sitä enemmän joukkomme kasvaa;
kristittyjen veri on siemen"
Niinpä onkin ajattelumme erilainen.
Kun Wycliff palasi Englantiin , kuningas nimitti hänet Lutterworthin kirkkoherraksi...mutta paavi ryhtyi häntä vastaan ankariin toimenpiteisiin, Kolme bullaa lähti Englantiin, eri paikkoihin yliopisto, kuningas ja papisto, ja kaikissa määrättiin välittömästi ryhtymään ratkaiseviin toimenpiteisiin harhaopin opettajan vaiementamiseksi.
Samoin kävi Jan Hussille, ja Luther oli myös vähällä päästä hengestään...katolinen kirkko surmasi kristittyjä n. 50 miljoonaa.
herra jumala paavi on siis ihminen , ja kukaan ihminen ei voi
mielestäsi lakia täyttää!!!
Ja nyt paavit ovat armosta pelastettuja, kuten Juudas, ja ylipapit, ja Pilatuskin
Pitää ihan taputtaa järjenjuoksullesi..sanotko vielä: " Jumalaa ei ole"??
Jos sanot niin minä sanon: " Hullu sanoo sydämessään Jumalaa ei ole" Raamattu
Jos kerta kristitty saa tappaa, koska lakia ei voi pitää,
niin miksi toiset kristityt huutavat avukseen Jumalaa, että he säilyisivät hengissä???
Kerrohan joutuin kuka sinut noin viisaaksi teki, vai oletko tosiaan hullu? - benkku ei kenkku
etsivä-xx kirjoitti:
kukaan ihminen ei voi täyttää lakia. Luterilainen usko ei ole sitä että täytetään omilla teoilla osa ja vain loppu eli puuttuva osa on armoa. Kaikki on armoa ja Pyhä Henki opastaa ihmistä periaatteessa hyvään. Vaikka sitten syntinen liha sortuukin.Enhän minä tahdo ketään tappa, en valehdella, varastaa,
tehdä huorin..jolloinka joutuisin lain alle!!
Minä haluan olla vapaa laista, niin etten sitä riko.
Kyllä tiedän että luterilaisuudessa rikotaan aviot ja verityö verityötä seuraa..siinä sanoit totuuden,
" Luterilaisuudessa emme täytä lakia"...juu, se on valitettavan totta, siksi Jumalan asettamilla oikeudenpalvelijoilla onkin niin kamala kiire, selvittäessään teidän srk tanne omia tekoja,
eli lain rikkomisia.
Jos tiedät missä on kadonnut Karoliina Kesti, niin pidot paranee, sillä onhan kirjoitettu:
" Autuaat ne jotka pitävät Jumalan käskyt, sillä heillä on (ainoastaan) valta syödä elämänpuusta, ja he saavat astua porteista sisälle (Jumalan ) kaupunkiin
Kyllä ne käskyt on kaikki pidettävä, eiväthän muutkaan Karoliinat pysy hengissä sinun opeillasi!
Johan minua pelottaa tulla kokouksiinne, kun ette kuulemma lakia täytä!!!
Oletteko yhtä paavin kanssa?
- benedi
"Minä näin syntisenä saan olla uskomassa"
Jeesus siis on ylistety, koska hänessä ei ole syntiä eli lain rikkomista?
Mutta sinäkö et ole ylistetty, koska kerrot että olet lainrikkoja eli syntinen?
Miksi olet vieläkin lainrikkoja,eli syntinen, vaikka Jeesus mukamas pesi sinut puhtaaksi synnistä??
Johtopäätökseksi jää, että varastat edellee, teet huorin, rikot sapatinpäivän, sinulla on käsintehtyjä jeesus kuvia kotonasi jne.jne..
Eli " Ei se, joka sanoo Herra ,Herra pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaallisen Isän tahdon"
Mikä se on? " Minä olen pitänyt Isäni käskyt, ja pysyn hänen rakkaudessaan" Jeesus
Brita Kajsa taas sanoo: " Minä en pidä Jumalan käskyjä, koska: " Minäkin näin syntisenä, saan olla uskomassa"
Jos olet kuullut Jumalan sanan ja Jumalan käskyt, niin mitä ihmettä sinä saat olla uskomassa?
Sitäkö sinä saat olla uskomassa että " Jos tahdot päästä elämään sisälle pidä käskyt"
Mitä se sinua hyödyttää, jos saat olla sitä uskomassa, mtta et käskyjä noudata?
Eikös Jeesus juuri puhdistanut synnistä, eli lain rikkomisesta?
Mitä siis saat olla uskomassa?
Uskohan tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Eli sinä saat olla uskomassa Jumalan sanaa, mutta et kuitenkaan tahdo sitä toteuttaa arkielämässäsi??
Usko ilman tekoja on kuollut..jos saat olla uskomassa, mutta et tee Jumalan käskyjen mukaan, olet kuollut, koska Jumalan tahto on että pidät kaikki 10 käskyä!
Ja Jeesushan sanoi: Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta tule sinä ja seuraa minua"
Elävä ihminen, joka saa olla uskomassa voi olla siis kuollut, eihän hän muutoin voisi haudata toista kuollutta!! - kristitty vl
Tiedäthän benedi, että suomi24-foorumin "uudistaessa" palveluaan tuli tämä selvä huononnus siinä, että hakemistopuu otettiin pois. Joskus on vaikea tietää, kenelle vastataan.
Kenelle sinä vastasit tässä ketjussa? - benedi
Minä vastasin kaikille, joille Jumalan sana on tullut, ja Brita Kajsalle.
- Brita Kajsa
Varmaan se Benedin juttu oli mulle.
Tahdon vaan sanoa, että vaikka olenkin uskomassa, huomaan itsessäni paljon vikaa päivittäin ja niistä saa tehdä parannusta. Liha on heikko mullakin ja onneksi mun pelastukseni ei riipu teoista vaan Kristuksen sovitustyö on riittävä.
Siunaten- Brita Kajsa
Brita Kajsa taas sanoo: " Minä en pidä Jumalan käskyjä,...kuten Benedi väitää mun sanoneen.
Sanoin vain, että näin syntisenä saan olla uskomassa.
Kerro mulle Benedi, etkö huomaa ikinä, yhtenäkään hetkenä, että sinulla on syntiä? Etkö koskaan sano lähimmäisellesi pahasti, etkö koskaan vihastu, kierrä totuutta, eikö koskaan nouse vääriä ajatuksia mieleesi?
Mulla näitä arkipäivän taisteluita on riittämiin, siksi turvaan mieluusti Jeesuksen sovitustyöhön.
Ja edelleen sinua siunaten
- Brita Kajsa
Luulen, että Benedi -nikki on se sama joka mellastaa muilla lestadiolaisuuspalstoilla levittäen teosofista harhaoppiaan. Tämä nyt oli kyllä pahasti sanottu. Mutta sen juttuihin ei kannata paljon vastata. Tai jos jollakulla riittää kärsivällisyyttä, mikäs siinä sitten.
Jeesus on Kristus! Hän on ylösnoussut ja puhdistanut omansa synneistä! - Krista 22v
Kristitty vl kirjoittaa:
"Pelätään, mitä naapuri ajattelee, jos "minä käyn tässä nyt rukoilemaan". Niin sitten käykin niin, että ei uskalleta ollenkaan rukoilla ja pyytää Jeesukselta. Jeesushan nimenomaan kehottaa rukoilemaan lakkaamatta: te ette saa, koska ette pyydä. Olen tällaisissa kotiseuroissa joskus "tokaissut": Kokeilepa nostaa katse Jeesuksen ristiin ja pyytää!"
Näin se monta kertaa on. On muistettava, että missä on paljon rukousta, niin siellä on myös paljon siunausta, mutta missä on vähän rukousta, niin siellä on vähän siunausta.- Brita Kajsa
Rukoilla kannattaa aina. Krista sulla on hyvä asenne. Se on useammin niin, että pelottaa alkaa julkisesti rukoilla. Jotkut uskonsuunnat vähän melkein pakottaakin siihen. Me kaikki ei olla samanlaisia, mulle se on helppoa mutta toisille pelottavaa.
Antaa jokaisen olla oma itsensä. Suomalaiselle ylipäätään voi olla vaikea asia tää rukous julkisesti. Ja vielä omin sanoin.
Jrt
- Inhottava realisti
Henhellisten asioidenpitöisi olla lähinnä sivujuonne elämäsdä. Jos uskonnosta tulee liian suuri asia, jossakin on vika. Oikea elämä on se, mitä me elämme.
- Brita Kajsa
Kyllä uskomisen asia on tärkein, ja sielun pelastus.
Ainakin mulle. Viimeisellä hetkellä kun ne muut ei juurikaan auta.
Minä iloitsen tänään, olen saanut syntini anteeksi ja saan olla Jumalan lapsi. Minussa on totisesti paljon korjaamista vielä, mutta uskon hyvän Jumalan vievän työnsä päätökseen.
Realistille siunattua iltaa
- There is nothing
"Wer nichts versteht von Wein, Weib und Sang, bleibt Narr sein Leben lang."
-Martin Luther- - Brita Kajsa
Että joka ei ymmärrä viinin, naisten ja laulun päälle, jää narriksi eliniäkseen...kai noin vapaasti käännettynä...
"Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."
Joh.6:27 - Brita Kajsa
Kuuntelin tänään uudestaan suviseurojen puheita. Aarno Hahon puhe oli aivan ihana.
Kuka oletkin, joka annoit tuon linkin mulle
http://www.suviseurat.fi/2011/Fi:Aanitteet
....kiitän sua sydämestäni. - Brita Kajsa
Eikö ole ihana tämä laulu
The hymn that you heard in your childhood,
through the years has it left your heart?
As lanterns went dim in the windows
The song of the children would start.
The tidings soothed me and turned me
to thoughts of my Father above.
Remember the music, remember,
Oh sing it, sing of his love.
The hymn that I heard in my childhood,
that my mother would sing to me,
it called on the angels to lull me
and drift like a dream on the sea.
The music tenderly touched me
And solaced me, soft, like a dove.
I know it, but ne'er can I sing it.
Oh sing it, sing of his love.
The hymn that I heard in my childhood,
now its memory is faint and dim.
It taught me with patience and mercy
And warned of the dangers of sin.
As lies from darkness enticed me,
it spoke of my Father above.
I know it, but ne'er can I sing it;
Oh sing it, sing of his love.- Brita Kajsa
Ja tässä suomiversio
1.
Oi, muistatko vielä sen virren,
jota lapsena laulettiin,
kun yö liki ikkunan liikkui,
se virsi se viihdytti niin.
Se antoi rintahan rauhaa,
se uskoa unehen loi.
Jos muistat vielä sen virren,
nyt laula, laula se, oi!
2.
jota äitini lauleli,
kun pienoista helmahan unten
hän hellästi tuuditteli.
Se rauhan enkelit taivaan
luo lapsosen vuotehen toi.
Oi, muistanhan vielä sen virren,
mut laulaa, laulaa en voi.
3.
vaikka sointu sen himmeni,
kun eksyin syntien teille,
se vienosti väreili.
Se katkoi kahlehet valheen,
se rintahan taistelon toi.
Niin, muistanhan vielä sen virren,
vaan laulaa, laulaa en voi.
4.
Oi, vielä mä kerran sen virren
sun kanssasi laulelen,
kun siivin puhtahin tullen
saan luoksesi taivaaseen.
Saan uuden kirkkahan hengen,
min Luojani lahjaksi soi.
Ja silloin, silloin sen virren
taas laulan, laulan mä, oi!
Säkkäreitä on enemmän tässä, mutta yhtä kaikki mahtava laulu!
- Brita Kajsa
Olen yrittänyt googlettaa tähän akordeja, ne mitä on tullu vastaan ei mun nuottikorvaan mene ihan puhtaasti. Itse sitten hoidin hommaa, ja ihan joka kohtaan ei bassokäsi löydä sitä oikeaa stemmaa, jos jollakulla olisi alkuper.akordit ja viitsisi vielä laittaa tänne...ei laiskan tarvitsisi lähtä kirjastoon. Minusta kun on niin ihanaa lauleskella ja säestää kerä skittan ynnä pianon.
Kiitos etukäteen ja siunaten teitä kaikkia tällä palstalla kävijöitä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.386939- 102875
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei209749- 82696
- 70659
- 68655
- 50645
- 36630
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38609- 43581