Koulu ei ole minun juttuni - mitä tehdä?

not-a-opiskelija

Olen 18-vuotias tyttö pääkaupunkiseudulta. Käyn tällähetkellä lukion kolmatta, eli olen siis abi.

Rakastan oppimista, mutta vihaan opiskelua. Tunneilla istuminen ja akateeminen oppiminen ei ole todellakaan minun juttuni. Etenkin kun siellä pitäisi saada jonkinlaiset arvosanat kasaan.. Pari viimevuotta olen pärjännyt vain sillä, että menen kouluun, mutta en juurikaan tee mitään. En ole koskaan lukenut kokeisiin, enkä muutenkaan juurikaan panostanut oppimiseen.

Nyt ahdistus koulunkäynnistä on käynyt todella suureksi, jopa sietämättömäksi. Istun tässä kirjoittamassa tätä tekstiä, koska olen itkenyt koko aamun ahdistusta.

Olen varma, etten pääse jatko-opiskelemaan minnekään lukion jälkeen, jos edes pääsisin lukiota läpi. Olen ilmoittautunut syksyn kirjoituksiin, enkä ole lukenut niihinkään vielä yhtään. En vain pysty siihen. Se ei kiinnosta minua lainkaan.

Äitini ei ole käynyt minkäänlaista koulua peruskoulua lukuunottamatta. Hän patisteleekin minua töihin ja muuttamaan omilleni.

Kysynkin, että mitä minun kannattaisi tehdä? Pärjääkö nykymaailmassa ilman koulutusta? Onko olemassa mitään esimerkiksi vuoden kestävää opintoa jossa saan pätevyyden johonkin duunari työhön?

163

7211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin käy

      Kyllä nykymaailmassakin voi menestyä ilman opiskelua. Mutta silloin pitää vain osata joku ala todella hyvin ja kyetä vakuuttamaan työnantajat tai yrittäjänä toimiessaan asiakkaat osaamisestaan. Et maininnut, onko sinulla jo nyt tällaista osaamista tai oletko jostakin alasta todella kiinnostunut.

      Muussa tapauksessa tulevaisuutenasi ovat heikosti palkatut silpputyöt pimeän ulkomaalaistyövoiman joukossa ja sossun luukku työjaksojen välissä. Tietysti elämänsä voi elää tuollakin tavalla.

      • kaamoskeppi

        Pärjääkö elämässä ilman OLUTTA?


      • Meinasin just sanoa, että henkilökohtaisen avustajan duunia voi tehdä minimaalisella koulutuksella tai ehkä jotkut jopa ilman koulutusta, mutta niinhän se on, että on edessä heikosti palkattu silpputyö ulkomaalaistyövoiman joukossa ja sossu työjaksojen välissä. Opiskellen tosin nykyään asia ei taida olla radikaalisti erilainen.
        Jos ei tykkää opiskelusta, pitää tykätä työnteosta. Minä teen kuusipäiväistä työviikkoa, jossa aniharvoin laillinen viikkolepo täyttyy.


      • iloinen veikko
        kaamoskeppi kirjoitti:

        Pärjääkö elämässä ilman OLUTTA?

        Pärjää tottakai, mutta huonosti.


      • rovasti ryyppää
        kaamoskeppi kirjoitti:

        Pärjääkö elämässä ilman OLUTTA?

        Jees, kyllä elämässä pärjää ilman olutta, jos vain on paaal-jon viskiä, konjakkia, giniä ja vodkaa.


      • rommi-rafu
        rovasti ryyppää kirjoitti:

        Jees, kyllä elämässä pärjää ilman olutta, jos vain on paaal-jon viskiä, konjakkia, giniä ja vodkaa.

        Kyl maar ihminen tarttee elääkseen kans rommia. Mulla aineskin menee pullo päivässä, 2-3 pulloa parhaassa.
        Kakstoista vuotta oon juonu joka päivä rommia, eikä siitä vieläkään oo tullu tapa, ei vieläkään!


      • hyvin männöö
        rommi-rafu kirjoitti:

        Kyl maar ihminen tarttee elääkseen kans rommia. Mulla aineskin menee pullo päivässä, 2-3 pulloa parhaassa.
        Kakstoista vuotta oon juonu joka päivä rommia, eikä siitä vieläkään oo tullu tapa, ei vieläkään!

        Sevvaa sanon, että jos on oikein hyvvee pontikkata, ei tuota alkkohoolia etes kaipaakkaan!


    • 3+2

      Siivoojallekin vaaditaan nykyisin koulutusta.
      Mutta: voit mennä tai oikeammin hakea amikseen sellaiselle linjalle, joka painottuu työssäoppimiseen. Eli raksa, leipuri-kondiittori yms. Kysele lisää amiksen opintoneuvojilta.

      • korjausta

        tuohon "siivooja"-asiaan. Kyllä siistijäksi tai ns. palveluvastaavaksi (mikä-se-olikaan) pääsee mainiosti nykyisinkin ilman koulutusta. Työskentelin eräällä siivousfirmalla kerroshoitajana muutamia kuukausia ja neljän kuukauden jälkeen työntekijät saivat automaattisesti vakituisen paikan, jos halusivat jäädä. Omassa kohteessani kenelläkään, jonka kanssa tulin jutelleeksi ei ollut koulutusta laitoshuoltajaksi tms. Samoin tiedän hyvin monia kavereita, jotka ovat siivonneet ilman koulutusta eri firmoilla, kaupungilla jne. Mutta...siihen ne paikat melkein loppuvatkin, mihin pääsee kouluja käymättä, eli ellei tuo ole unelmaduuni...


    • Tunturin Saana

      Turhaan lyöt päätä seinään, jos ei kiinnosta yhtään. Käy puhumassa ainakin opoll:e tilanteestasi, varmaan löytyy jotain ratkaisuehdotuksia sieltä ensihätään.

      Mietin itse, kuinka paljon äitisi vaikuttaa ajatuksiisi opiskelusta. Äitisi ei ole mielestäni reilu, jos hän patistelee sinua muuttamaan pois kotoa ja itsenäistymään tässä vaiheessa. Koska äitisi on eri sukupolvea, ovat hänen ajatuksensa pärjäämisestä erilaiset kuin nykyiset realiteetit. 20 vuotta sitten on ollut paljon helpompi päästä töihin ilman tutkintoa, nykyisin se voi olla lähes mahdotonta. Enää ei voi päättää elättävänsä itsensä vaikka kaupan kassana tai plokkarina, jos haluaa päästä omilleen, kuten silloin ennen. :)Tutkinnon suorittaminen tulee joka tapauksessa vastaan työelämässä ennemmin tai myöhemmin (onneksi nykyään voi opiskella myös oppisopimuksella). Mielestäni äitisi pitäisi tukea sinua opiskelemaan jokin tutkinto, eikä sysätä sinua pärjäämään omillasi, mikä ei mielestäni voi onnistua kovin hyvin.

      Amis tai kauppis voisivat olla paljon parempia vaihtoehtoja tai sitten tuo oppisopimuskoulutus, jos tiedät sinua kiinnostavan alan.

    • Tsemppiä_vaan

      Sinulla on enää alle vuosi jäljellä lukiota. Pure hampaat yhteen ja räpistele koulusta läpi, sen jälkeen voit sitten mennä töihin jos se kiinnostaa. Lukion päästötodistuksella on mukavampi hakea opiskelupaikkaa, vaikka se ei olisikaan hyvä. Jos lukiota olisi enemmän jäljellä tilanne olisi vähän erilainen.

      • Tunturin Saana

        Mielestäni huono neuvo, koska paskoilla papereilla ei pääse minnekään jatko-opiskelemaan. Toisekseen jos opiskelu on tervanjuontia, mitä sillä jatko-opiskelupaikalla tekee (siis sellaisella, jossa sitä lukemista on vielä enemmän..) Aloittajan kannattaisi nyt selvittää, mitä haluaa ja mihin motivaatio riittää. Ja edelleen: olisi hyvä jos äiti tukisi opiskeluvalintaa. Sillä on merkitystä.


      • lukion käynyt
        Tunturin Saana kirjoitti:

        Mielestäni huono neuvo, koska paskoilla papereilla ei pääse minnekään jatko-opiskelemaan. Toisekseen jos opiskelu on tervanjuontia, mitä sillä jatko-opiskelupaikalla tekee (siis sellaisella, jossa sitä lukemista on vielä enemmän..) Aloittajan kannattaisi nyt selvittää, mitä haluaa ja mihin motivaatio riittää. Ja edelleen: olisi hyvä jos äiti tukisi opiskeluvalintaa. Sillä on merkitystä.

        Väärin. Amikseen pääsee huonoillakin yo-papereilla. Ja kuitenkin työelämässä usein kaksoistutkinnon tekijät menevät "vain" amiksen käyneiden edelle... Toki voi keskustella paikallisen kiinnostavan amiksen kanssa, josko saisi tehtyä virallisesti suoraan kaksoistutkinnon. Itse en tiedä miten se käytännössä tehdään, mutta eiköhän opo tms. tiedä! :)


      • poikien äitee51
        lukion käynyt kirjoitti:

        Väärin. Amikseen pääsee huonoillakin yo-papereilla. Ja kuitenkin työelämässä usein kaksoistutkinnon tekijät menevät "vain" amiksen käyneiden edelle... Toki voi keskustella paikallisen kiinnostavan amiksen kanssa, josko saisi tehtyä virallisesti suoraan kaksoistutkinnon. Itse en tiedä miten se käytännössä tehdään, mutta eiköhän opo tms. tiedä! :)

        Työelämässä ei ratkasekkaan se tutkinto vaan se on sekin että kuinka osaat sen työn..joskus se vain amiksen käyny on saanut paikan..ovat käytännöllisiä ja ammattiin harjoittautuneet...osaavat sen mitä toinen teoriassa...teoria tarpeen mutta pitää osata se käytäntöön soveltaa..nähny työssäni monta toheloo..eikä oo saaneet paikkaa....kaksoistutkinnosta siinä suoritetaan lukio loppuun ja ammattiin opiskelu alkaa haluaamaasi ammattiin...eli tulee ennemmän lukemista kerralla..esim naapurin pojalla se kävi niin että hän valmistui catering kokiksi..mut se ylioppilas lakki jäi haaveeks ei jaksanu lukea..vaan käytäntö vei ...niin ja monet oppii työssä..on monenlaista tapaa jos on hyvä säkä...opo tietää että kysyy hältä...ammatti valinta psykoloille voi mennä jos epävarma mistä kiinnostunut..ym .. itse olen antanu poikieni valita ,molemmat löytäneet mieleisensä turha äitin mennä siihen ..tietenkin tukea muttei muuten sählinkii siinä..oon sitä mieltä että nuori ottaa vastuun elämästään itse kun 18v täys ikäinen on...poikanikin oppineet elämään omillaan..nenä näyttää ja kärsä käskee vai miten se oli..


      • --Miisku--
        Tunturin Saana kirjoitti:

        Mielestäni huono neuvo, koska paskoilla papereilla ei pääse minnekään jatko-opiskelemaan. Toisekseen jos opiskelu on tervanjuontia, mitä sillä jatko-opiskelupaikalla tekee (siis sellaisella, jossa sitä lukemista on vielä enemmän..) Aloittajan kannattaisi nyt selvittää, mitä haluaa ja mihin motivaatio riittää. Ja edelleen: olisi hyvä jos äiti tukisi opiskeluvalintaa. Sillä on merkitystä.

        Kyllä niillä huonoillakin lukion papereilla pääsee jatko-opiskelemaan. Minulla oli lukiossa paljon vaikeuksia ja motivaatiopuutetta ja lukion päästötodistus oli täynnä kutosia ja seiskoja ja kaikki kielet vitosia. Pääsin ammattikorkeakouluun opiskelemaan insinööriksi ja valmistuin kesäkuussa. Amk sujui ihan hyvin vaikken valmistunutkaan huippuarvosanoilla. Parin viikon päästä aloitan ensimmäisessä oikeassa työpaikassani.


    • not-a-opiskelija

      Olen miettinyt, että yrittäisin päästä papereillani yo-pohjaista ammattikoulututkintoa suorittamaan. Luultavasti se riittäisi niihin hommiin mitä minäkin haluaisin tehdä, fyysisiä asioita eikä mitään paperien pläräystä toimistossa?

      • Yksi näkökohta

        Fyysisissä hommissa on yksi näkökohta, jota nuorena ei tule ajatelleeksi: kestääkö fysiikkasi vielä viisi-, kuusi- tai seitsenkymppisenä. Itse en tunne yhtään yli viisikymppistä rakentajaa, jolla ei olisi tuki- tai liikuntaelinvaivoja, tai samanikäistä perushoitajaa.

        Papereiden plarausta toimistossa voi tehdä helpommin pienten fyysisten vaivojenkin kanssa.


      • Tunturin Saana
        Yksi näkökohta kirjoitti:

        Fyysisissä hommissa on yksi näkökohta, jota nuorena ei tule ajatelleeksi: kestääkö fysiikkasi vielä viisi-, kuusi- tai seitsenkymppisenä. Itse en tunne yhtään yli viisikymppistä rakentajaa, jolla ei olisi tuki- tai liikuntaelinvaivoja, tai samanikäistä perushoitajaa.

        Papereiden plarausta toimistossa voi tehdä helpommin pienten fyysisten vaivojenkin kanssa.

        Työergonomiaa opetetaan koulussa nykyisin paljon enemmän kuin ennen vanhaan. Ei työkyky toimistotyöläiselläkään säily, jos ei tietoisesti jumppaa ja työasennot on vääriä.


      • Palataan 30 v päästä
        Tunturin Saana kirjoitti:

        Työergonomiaa opetetaan koulussa nykyisin paljon enemmän kuin ennen vanhaan. Ei työkyky toimistotyöläiselläkään säily, jos ei tietoisesti jumppaa ja työasennot on vääriä.

        Tietysti oikeilla työtavoilla rasitus jää pienemmäksi, mutta edelleenkin raskaissa fyysisissä töissä työperäisiä vaivoja varmasti tulee. Joillekin näitä tulee aiemmin, jollekin myöhemmin, sillä yksilöiden väliset erot ovat näissä asioissa varsin suuria, eikä kukaan voi nuorena tietää, miten oma fysiikka ikääntyy.


      • rkm65

        Ammattikoulu on hyvä ja tehokas koulu :D Siellä ei pääse pitkästymään, kun on käytännön harjoittelua paljon, ylioppilailla päivä enemmän viikossa kuin peruskoulupohjaisilla (ainakin joskus muinoin). Pärjää hyvin kuuntelemalla. Itse jatkoin vielä rakennuspuolen jälkeen rakennusmestariksi ja ammattikorkean kautta pääsee vielä pitkälle - ja omaan tahtiin.


      • academic88
        rkm65 kirjoitti:

        Ammattikoulu on hyvä ja tehokas koulu :D Siellä ei pääse pitkästymään, kun on käytännön harjoittelua paljon, ylioppilailla päivä enemmän viikossa kuin peruskoulupohjaisilla (ainakin joskus muinoin). Pärjää hyvin kuuntelemalla. Itse jatkoin vielä rakennuspuolen jälkeen rakennusmestariksi ja ammattikorkean kautta pääsee vielä pitkälle - ja omaan tahtiin.

        ammattikorkeasta (amiskorkeasta) ei todellakaan pääse oikeasti korkealle. Pitää olla opiskellut oikeassa korkeakoulussa (=yliopistossa, esim. Aalto yliopistossa)


      • Eliza20
        Yksi näkökohta kirjoitti:

        Fyysisissä hommissa on yksi näkökohta, jota nuorena ei tule ajatelleeksi: kestääkö fysiikkasi vielä viisi-, kuusi- tai seitsenkymppisenä. Itse en tunne yhtään yli viisikymppistä rakentajaa, jolla ei olisi tuki- tai liikuntaelinvaivoja, tai samanikäistä perushoitajaa.

        Papereiden plarausta toimistossa voi tehdä helpommin pienten fyysisten vaivojenkin kanssa.

        Etpä paljon perushoitajia tunne. Perushoitaja kun voi olla työssä esim.TK:n respassa. Ei paljon kuormita.


      • .............
        Tunturin Saana kirjoitti:

        Työergonomiaa opetetaan koulussa nykyisin paljon enemmän kuin ennen vanhaan. Ei työkyky toimistotyöläiselläkään säily, jos ei tietoisesti jumppaa ja työasennot on vääriä.

        Joo mutta on aloja joilla terveys menee. Vaikka kuinka huolehtisit työergonomiasta. Esim. ravintola-ala on yksi sellainen.


      • haistattaja
        Tunturin Saana kirjoitti:

        Työergonomiaa opetetaan koulussa nykyisin paljon enemmän kuin ennen vanhaan. Ei työkyky toimistotyöläiselläkään säily, jos ei tietoisesti jumppaa ja työasennot on vääriä.

        Haista sää Tunturin Ämmä p i i t - k ä ä v i t t u u u !!!!


      • viisas kundi
        rkm65 kirjoitti:

        Ammattikoulu on hyvä ja tehokas koulu :D Siellä ei pääse pitkästymään, kun on käytännön harjoittelua paljon, ylioppilailla päivä enemmän viikossa kuin peruskoulupohjaisilla (ainakin joskus muinoin). Pärjää hyvin kuuntelemalla. Itse jatkoin vielä rakennuspuolen jälkeen rakennusmestariksi ja ammattikorkean kautta pääsee vielä pitkälle - ja omaan tahtiin.

        Amislaiset on idiootteja.


      • pure munaa
        academic88 kirjoitti:

        ammattikorkeasta (amiskorkeasta) ei todellakaan pääse oikeasti korkealle. Pitää olla opiskellut oikeassa korkeakoulussa (=yliopistossa, esim. Aalto yliopistossa)

        Suksi hevonvit-tuun Aalto-yliopistoines! Jos jokin laitos on turha tässä maassa, niin se on "Aalto-yliopisto", oikee saa-tanan häiriötekijä maamme sivistyselämässä.


      • wiuwau
        Eliza20 kirjoitti:

        Etpä paljon perushoitajia tunne. Perushoitaja kun voi olla työssä esim.TK:n respassa. Ei paljon kuormita.

        paitsi että PERUShoitajaksi EI VOI opiskella enää missään, ei ole ebnää sellaista ammattia.Net on lähihoitajia kaikki. Ja sekin on pitkä koulutus, yo-pohjallakin kaksi vuotta.


    • not-a-opiskelija

      Minkälainen koulutus olisi sitten hyvä näihin toimistotöihin? Merkonomi?
      Olettaen siis, etten ole hakemassa AMK tai muihin korkeakouluihin.

      • esitys

        Hmm,oletko kenties harkinnut?Hmm,politiikon uraa.Sinnehän ei pääsyvaatimuksia ole laisinkaan.Riittää kunhan olet edustavan-ja luotettavan näköinen.Hmm,puhelias-ja sosiaalitaitoinen.Hmm,pyrkyri.


    • 15+6

      Ehkä kannattaa jättää ennemmin lukio kunnolla kesken, kuin hankkia huonot paperit. Lukion voi käydä loppuun iltalukiossa tai miksei tavallisessa sitten myöhemmin, kun motivaatio on palautunut. Äitisi elää ehkä iloisessa menneessä, jossa kaikki ylioppilaat saivat opiskelupaikan. Tämä ei päde enää, jopa amispaikat ovat kiven alla. Tosin itsekin olen vielä työtön maisteri, mutta silti.

      • ed. on huono vinkki.

        Yo-arvosanoja voi korottaa vaikka 10 vuoden päästä, jos siltä tuntuu.

        Mielestäni olisi järkevämpää käydä se lukio nyt loppuun, vaikka vain rimaa hipoen läpi. Voihan sitä myöhemmin käydä arvosanoja korottelemassa iltalukiossa/kirjoituksissa, mutta kesken ei missään nimessä tässä vaiheessa kannata jättää. Oletko muka tosissasi sitä mieltä, että se sitten tulisi käytyä myöhemmin loppuun? Itseäni ainakin masentaisi ajatella 10 vuoden päästä, että äh, täytys käydä se lukio loppuun... paljon mukavampi ajatus olisi: "hei, voisin käydä korottamassa äidinkielen arvosanaani kirjoituksissa."

        Aloittaja tietenkin itse päättää mitä tekee, mutta näin minä tekisin.


    • tsemppiä!

      Monet ovat sanoneet, ihmiset jotka ovat nyt jo työelämässä, että lukion 3. vuosi on ollut yksi heidän elämänsä rankimmista. Ei se mikään ihme olekkaan:
      11 vuoden koulupenkin ja pulpetin kulutuksen jälkeen kasataan paineita loppua kohden; nyt pitäisi pärjätä ja olla niin itsenäinen. Muistan itsekin, että abivuosi oli aika rankka, kun koulussa painostettiin lukemaan kirjoituksiin ja pääsykokeisiin yhtäaikaa.
      Monet vanhemmat käyttäytyvät tässä vaiheessa melko itsekeskeisesti kasaamalla lisää paineita nuorelle: nuoren pitäisi muuttaa pois kotoa, hankkia työpaikka yms. Kuka aikuinen jaksaisi moista pyöritystä, saati niin isojen päätösten tekemistä? Koulujen opinto-ohjaus on aika lapsenkengissä, eikä nuori saa aina kotonakaan tarvittavaa ohjausta.
      Onko sitten ihmekkään, jos opiskelu ei kiinnosta?
      Mielestäni voisit puhua suoraan äidillesi ja kertoa, että kirjoitusvuosi on rankka ja tarvitsisit hänen tukeaan enemmän kuin lisäpaineita hänen taholtaan.
      Sinun ei kannata ehkä kirjoittaa vielä syksyllä 2011, jos kirjoitat esm 2012 keväällä 5 ainetta, sinulla olisi syksy aikaa levätä ja miettiä mitä haluat lukion jälkeen? Monet pitävät välivuoden lukion jälkeen töitä tehden, ei sekään ole huono vaihtoehto. Kirjoitusten jälkeen kuitenkin keväällä lukeminen menee niin rutiinilla, että kantsii melkein laittaa hakupaperit menemään kiinnostavaan jatkokoulutuspaikkaan. Opiskelupaikkaa voi useimmiten lykätä vuodella.
      Itse ole yliopistossa, eikä tämä niin rankkaa ole. Kun luentoja on useimmiten vain muutama kerta viikossa klo .8-16 päivien sijaan, opiskelu on paljon rennompaa ja niitä kirjojakin jaksaa lueskella paremmin. Ammattikorkeassahan meininki usein jatkuu lukion tahtiin klo. 8-16 joka päivä, joten yliopistosta annetaan aika harhainen kuva jotenkin "haastavana".
      Neuvonkin sinua selaamaan rohkeasti yliopiston alavaihtoehtoja,
      jos siltä tuntuu vain yhtään. :)

    • adsfge

      neuvon, että käyt lukion nyt loppuun kunnialla. Ylioppilastodistus on hyvä pohja, jolle rakentaa vaikka menisikin käytännön töihin. Jälkeenpäin voi sitten aina korotella arvosanoja, jos innostuukin korkeakouluiista, mutta älä hyvä ihminen jätä kesken lukiota!

    • 11+5

      Mutta eihän lukion keskenjättäminen ole maailmanloppu. Sen voi aina suorittaa loppuun myöhemmin esim. iltalukiossa yms. Lisäksi arvosanoja ei voi korottaa vuosien kuluttua, vaan siinä on määräaika.

    • Ikuinen opiskelija

      Minusta on hienoa, että pidät oppimisesta. Se on tärkeä piirre nykymaailmassa, jossa saa/joutuu oppimaan koko ajan uutta. Enkä nyt tosiaan tarkoita oppimisella varsinaista opiskelua.

      Kannustaisin hankkimaan yo-paperit, koska olet jo noin pitkällä lukiota. Älä mieti liikoja, mitä teet sen jälkeen, tähtää nyt ensin vain yo-tutkintoon ja lukion loppuunsaattamiseen. Yo on kuitenkin hyvä pohja jatkossa, jos sitten päädytkin hakemaan jossakin vaiheessa yliopistoon tai vaikka ulkomaille opiskelemaan.

      Olen samaa mieltä nimimerkin "tsemppiä!" kanssa siitä, että ei yliopisto-opiskelu mitään älyttömän haastavaa ole, itsenäistä kylläkin. Itse olen myös nauttinut siitä, ettei siellä tarvitse istuskella koko päivää oppitunneilla, vaan pääsääntöisesti oppiminen tapahtuu itsenäisesti oman aikataulun mukaan.

      Harmi, että äitisi on asettanut sinulle lisää paineita tulevaisuuteen. Onhan se tosi tärkeää se itsenäistyminenkin, mutta se olisi hyvä tapahtua omassa aikataulussa ja omia tuntemuksiaan kuunnellen.

      Eli, älä mieti liian pitkälle tulevaisuuttasi. Askel kerrallaan, ja kun rauhassa miettii eikä paniikissa, tulee mietittyä asioita monelta kantilta. Mutta eivät ne ns. väärät ratkaisutkaan mitenkään lopullisia ole, ainahan voi tehdä uusia päätöksiä ja ratkaisuja.

    • Perusteekkari

      Ois varmaan kannattanut funtsia tätä asiaa jo ennen lukioon menoa, nyt olet haaskannut 3 vuotta tutkintoon, jota et tule myöhemmin tarvitsemaan.

    • pieni sininen eläin

      Väärin. Lukio on monille hyvä vaihtoehto, joka antaa lisäaikaa miettimiseen, mitä ehkä kiinnostaisi myöhemmin lähteä opiskelemaan, tai minkälaisia töitä tahtoo tehdä. Jos itse olisin heti peruskoulun jälkeen joutunut päättämään, mitä ammattia lähden opiskelemaan, olisin suoraan sanottuna, noh, kusessa.
      Turhaahan sekin olisi ollut jos lähtee opiskelemaan jotain yleispätevää ammattia, eikä sen valmistumisen jälkeen tee päivääkään sen alan hommia, koska se ei yksinkertaisesti kiinnosta.

    • ...

      Tee mitä tykkäät. Mutta muista että jos tulet katumapäälle niin kouluttautuminen myöhemmin ei ole ihan niin itsestäänselvää kuin nyt.

      Tulevaisuudessa et siten rutise että toisilla on paremmat duunit ja paremmat liksat. olet hiljaa ja tyydyt siihen mitä valitsit.

    • 18+8

      Totta, nuorena opiskelu on jotenkin luonnollista, vanhempana tulevat lapset, asuntolainat ja menot suurenevat, vaikka sitä ei nuorena uskoisi. Opiskelu muuttuu ylellisyydeksi tai jopa saavuttamattomaksi. Monella on säännöllinen virsi: oispitänytmutkun... Töissä ehtii käydä 40 vuotta ihan kevyesti muutenkin.

      • tähhh??

        Sen takia fiksut ei mitään asuntolainoja hankikaan, ennen kuin elämäntilanne sellaisen sallii. Eikä niitä tartte, jos ei ole perhettä, mutta eri asia tietysti jos on kultalusikkakersa, jolla sitten todella on ne massiiviset asuntolainansa varaa maksaakin, eikä mikään pummi, niin sitten voi ostaa vaikka oman saaren. Hesarin Nyt - liitteessä oli hyvä juttu lamasta: siellä joku Nordean asiantuntija antoi hyvän vinkin, että lainaa maksimissaan kannattaa ihmisten ottaa vain sen verran, kuin on ihmisen vuositulot kerrottuna kolmella. Tämä tarkoittaisi, että täyspäinen, jonka vuositulot on maksimissaan vaikka 5000 euroa, niin sillä sais olla about 15000 velkaa pankille ja niin edelleen. Asuntoja en minä ainakaan nykyisessä tilanteessani ostaisi - opintolaina on, muta se ei ole niin kamala summa, ettei siitä työtä tekemällä kun aika koittaa, selviäisi.

        Mä en ymmärrä, että miksei köyhät voi asua vuokralla? Siitä syystä Suomi on melkein k*sessa kohta, kun kaiken maailman leinottelijat ottaa 90- luvun malliin pankkilainaan miljoonaasuntoihin, ilman varmaan aikomustakaan maksaa niitä asuntojaan velkavapaaksi. Vähän poikkeisi aloitaneen anonyymin aiheesta, mutta olkoot...


    • en enää, onneksi

      Olen käynyt 10 vuotta, oli pakko.
      Jäin yhden kerran luokalle. siksi 10 pitkää vuotta !

    • keltamo

      Koulutuksetta kyllä pärjää, mutta eikö se ole laiskuuden syy? En tunne yhtään nuorta, joka pitäisi koulusta!

    • AlfMelmac

      Koulutuskaan ei aina auta. Lähihoitajiksi haluttiin miehiä, no nelikymppisenä pääsykokeiden jälkeen koulunpenkille ja kaksi vuotta opintoja, mutta naisvaltainen ala. Siinä sitä sitten joutui toisten hampaisiin ja naisella on norsunmuisti. Sitten olikin pätkätöitä, kesä- ja vuosilomasijaisuuksia, työttömyyttä jne. Olisi pitänyt pysyä hotellissa ja sitä ennen elektroniikassa. V. tai K. sentään. Ainaiset haastattelut ja sitten odotat päätöksiä, satoja hakemuksia ja olisi pitänyt liittyä liittoon etc. No Kelan avulla kuukaudesta toiseen ...

    • loöoih

      Et todellakaan jätä opiskeluja. Sä et ole vielä löytänyt ehkä sitä kiinnostuksen kohdetta. Sen kun löydät, opiskelu maistuu huomattavasti paremmin. Syksyn kirjotuksiin et ole varmaankaan valmis, mutta ota toinen asenne ja osallistu kevään kirjotuksiin kunnolla valmistautuneena. Ota tavoitteeksi nyt ensiksi kunnon yotodistus. Pidä sen jälkeen vaikka välivuosi. Mene heseen töihin, niin eiköhän opiskelu ala maistumaan. Vaikka äitisi ei ole opiskellut, et ota mallia hänestä. Ennen oli helppo saada töitä peruskoulun pohjalla, mutta nyt saat vain siivous tai hambbaripaikan. Toivon todellakin sun miettivän asioita kunnolla. Nyt teet kunnon lukemissuunnitelman kevään kirjotuksiin, etkä anna periksi.

    • Jussi Suokuokka

      Lienee ainut, toimiva konsti: Bongaa jostain lihava, rahakas, wanha juoppo, lapseton ja sukulaiseton leskimies ja rupea sille winkuleluksi. Äijä kuukahtanee alta aikayksikön ja jättää mahtavan perinnön. Sitten homma jostain uusi ja niin edelleen. Siten päriää kouluja käymättömänä hyvin täsä maalimasa. Ei tartte, kun göpsästi hihittelee äijän jutuille ja on olevinaan niin rakastunmut, että..

      Taikka heittäydy sossuluukun vakkariksi. Ei tartte muuta., kun käy luukulla "tilillä" määrävälein. Tämä vaihtoehto karsii kylläkin kaikki etelänmatkat ja gigolot, jotka eka vaihtoehdossa ovat itsestäänselvyyksiä.

    • laitoshuoltaja

      Suoraan lukiosta ei pääse mihinkään perusduunarin töihin. Sellaista ammattia ei ole olemassakaan. Työharjoitteluun voi päästä määräaikaisesti mutta sillähän ei tule toimeen.
      Tänä päivänä vaaditaa ainakin vakinaisen työn saamiseen ammattitutkinnot ammatissa kuin ammatissa. Tutkinnot ei mene läpi jos ei ota opiskelua tosissaan eli motivaatiota on löydyttävä "duunariksi" halutessaankin.

      • sylvesteri tallo ne

        Kai tämä pääsääntöisesti pätee. Kuitenkin itse olen ollut jo 5 vuotta oikeissa vakiduunarin hommissa vaikkei koulutusta alaan ole muutakuin lukio. Pääsin työntämään jalkani pahimman nousukauden huumassa työpaikkaan ja työnantaja näytti arvostavan enemmän sitä, että hommat sujuu kuin muodollista koulutusta. Kantsii siis kokeilla yksityistä puolta ja kysele työpaikkaa itse, ei välttämättä minkään sossun kautta. Kantsis aloittajan käydä se lukio kuitenkin loppuun, ei siitä haittaakaan ole ja paremmalta näyttää, kun olet saanut tehtyä jonkun loppuun kuin keskeyttänyt.

        Sen kyllä myönnän, että vaikeamman kautta elämän koulun joutuu käymään, jos opinnot jättää puolitiehen, ettei se minulla mitään helppoa ole ollut. Pätkätöitä ja työttömyyttä. Mutta hei, eikö noita ministereitäkin ole ihan lukiopohjalta :-)


    • persusi

      Kyllä, laita kansallispuku päälle ja lankkia naamaan.

    • TSEMPPIÄ!!

      Älä nyt ihmeessä jää yhteiskuntamme jalkoihin ilman koulutusta. Itse olen opiskelujeni ohella työskennellyt (edelleenkin) kaupassa. On harhakäsitys, jos luulee, että tässä maassa tulisi pärjäämään täysin ilman koulutusta. Nykyään koulutusta vaaditaan jopa kaupassa (myös työnantajat panevat koulutuksiin) ja siivoojilta. Vielä kun sinulla on kaikki mahdollisuudet elämässäsi, KÄYTÄ NE HYVÄKSESI!!

      Älä kuuntele äitiäsi, koska silloin tulet jäämään kaikkien jalkojen alle. Pure hammasta yhteen ja ota itseäsi niskasta kiinni, hae opiskelemaan. On amis, on amk, on yliopisto, MUTTA JOS ET PÄÄSE HETI MINNEKÄÄN, ON MYÖS AVOIN AMK JA YLIOPISTO.

      Älä luovuta, oman elämän rakentaminen on todella tärkeää. Olen sinua yli kymmenen vuotta vanhempi, mutta silti haluan vielä itsekin opiskelemaan yliopistoon, koska elämäntilanteiden vuoksi en ole aikaisemmin päässyt hakemaan yliopistoon.

      Tsemppiä sinulle!!!

      • interesting...

        Toi on ehkä sairain idea, toi "avoin AMK"... Siis niistä entidistä toisen asteen ammattiopistopuljuista, jotka perii pääsykokeisiinsakin osallistumisista maksun ja jotka hyväksyy psykologiarviolla opiskelijoikseen pääosin niitä, jotka ei ole yliopistosälää, niin että nekin siis rahoittaa koulujensa pyörimistä jollakin avoimella toiminnalla? Tonninko kentis maksais lukea jonkun hum. tieteidenkandin ( mullakin on kanditutkinto) opetuksessa joku opintokokonaisuus, että miten tullaan hyväksi kulttuuriyrittäjäksi tai jotakin, ei kai? Olis mielenkiintoista tietää, että mikä taso niissä "avoimen ammattikokeakoulun" opinnoissa oikein on... Ei vaan ole fyrkkaa ylimääräistä, että viittis mennä luennoille. Toivottavasti ne ei yritä esittää itseään akateemisina oppilaitoksina, koska johan se menee yli hilseen.


      • 3v opikelua + työ
        interesting... kirjoitti:

        Toi on ehkä sairain idea, toi "avoin AMK"... Siis niistä entidistä toisen asteen ammattiopistopuljuista, jotka perii pääsykokeisiinsakin osallistumisista maksun ja jotka hyväksyy psykologiarviolla opiskelijoikseen pääosin niitä, jotka ei ole yliopistosälää, niin että nekin siis rahoittaa koulujensa pyörimistä jollakin avoimella toiminnalla? Tonninko kentis maksais lukea jonkun hum. tieteidenkandin ( mullakin on kanditutkinto) opetuksessa joku opintokokonaisuus, että miten tullaan hyväksi kulttuuriyrittäjäksi tai jotakin, ei kai? Olis mielenkiintoista tietää, että mikä taso niissä "avoimen ammattikokeakoulun" opinnoissa oikein on... Ei vaan ole fyrkkaa ylimääräistä, että viittis mennä luennoille. Toivottavasti ne ei yritä esittää itseään akateemisina oppilaitoksina, koska johan se menee yli hilseen.

        Eipä sulla ole tietoa asiasta ja kuitenkin puhut...kun ei ole fyrkkaa mennä ottamaan selvää..että viittis mennä luennolle..akateemista sekin on..itse luin työni ohella monia aineita ...Joensuun yliopiston kautta omassa amm opistossani ja olisin 3v opisk jälkeen ollut opinto pisteiden suoritettuani valmis astumaan yliopistoon...siellä ne kokeenikin tarkaastettiin ym...esseet sun muut...ja ammattiini sain siitä hyötyä...että näin...maalikot puhuvat


      • 3v opisk /työ
        interesting... kirjoitti:

        Toi on ehkä sairain idea, toi "avoin AMK"... Siis niistä entidistä toisen asteen ammattiopistopuljuista, jotka perii pääsykokeisiinsakin osallistumisista maksun ja jotka hyväksyy psykologiarviolla opiskelijoikseen pääosin niitä, jotka ei ole yliopistosälää, niin että nekin siis rahoittaa koulujensa pyörimistä jollakin avoimella toiminnalla? Tonninko kentis maksais lukea jonkun hum. tieteidenkandin ( mullakin on kanditutkinto) opetuksessa joku opintokokonaisuus, että miten tullaan hyväksi kulttuuriyrittäjäksi tai jotakin, ei kai? Olis mielenkiintoista tietää, että mikä taso niissä "avoimen ammattikokeakoulun" opinnoissa oikein on... Ei vaan ole fyrkkaa ylimääräistä, että viittis mennä luennoille. Toivottavasti ne ei yritä esittää itseään akateemisina oppilaitoksina, koska johan se menee yli hilseen.

        täytyy käydä luennolla ja tilata aika tenttiin...lukea kirjoja valmiiks eikä vaan käydä istumaan luennolle...ja sitten tehsä esseet A4 20-30 sivuisena...esittää se koko luokan edessä..siinä mukana melk maisteri tasonkin oppijoita,joita kiinnostaa jatkaa ja oppia uutta...sitten se loppu työ enneko opinto kokonaisuus valmis...että ei se istumalla luenolle todellakaan käy....meeppä ota selvää...niin piti sanoa että maallikot puhuu mutta minä tiedän 3v oon penkkiä kuluttanu työni ohella..nyt on kirkas kruunu heh..ja tietoa jota sinulta puuttuu...mut ei käy kateeks..mee ja kokeile ite...opo ei aina jouda tutkimaan kaikkien tekeleitä ..tentissä yliopistolle menevälle pitää olla tietoa...ja lukea saa yötä myöden..ja täytyy itse huolehtia että sinulla oikeus tulla tenttiin...minulla kerran kävi moka en muistanu anoa ja olin tenstissä niin yliop soitettiin että aijonko maksaa tentin...ihmettelin että tottakai...kun oot saanu sen hienosti suoritettua...niin harmi jos et virallista asiaa...eli ilmoituskaavake täyttää ym ja maksaa se ..n no huh kiireessä sattuu ja tapahtuuukin...onneks ei ollu tiukkapipo se yliopiston kanslisti sillä kertaa:)


    • oppisopimuskoul.

      Eniten käytäntöä on oppisopimuskoulutuksessa. Alle puolet lukuvuodesta on luokkaopiskelua, enemmistö käytännön työtä normaalilla palkalla. Jos tiedät, mille alalle hakisit, ota yhteys alan yrityksiin tai esim. julkishallintoon.

      Äitisi on narsistinen tyranni, kun ei ole vielä huomannut, että työvoimaviranomaiset patistavat hankkimaan opiskelupaikan ennen 25-vuotispäivää. Nykyään joka alalla on ns. ammattipassit vaatimuksina, joten enää ei ole koulutuksetonta ammattia. Vain mamut pääsevät töihin ilman koulutusta.

      Oppisopimuskoulutuksen lisäksi sinulle saattaisi sopia toisen asteen ammatillinen perustutkinto, joka lukion jälkeen kestää kaksi vuotta, peruskoulun jälkeen kolme vuotta.

    • helppo elämä

      minä olen juuri sellainen jota ei peruskoulun jälkeen paljoa opiskelut kiinnostaneet,muutama vuosi meni juhlien ja hauskaa pitäen kavereideni kanssa.Siinä sit tapasin mieheni ja melkein heti tulin raskaaksi joten opiskeluajatukset jäi väkisinkin sivuun muutamiksi vuosiksi.Nyt tilanne on se että olen lähestymässä kolmenkympin ikää edelleen vailla ammatillista tutkintoa.Joo olen hakenut kyllä mut ei se enää niin itsestäänselvyys ole että saisi sen opiskelupaikan.Itseä ei kanssa ajatus koulunpenkistä nappaa joten olen hakemassa nyt työhön jonka ohella saa myös ammattipaperit.Helpompaa olisi jos olisin aikoinaan kouluni käynyt,olisi ollut taloudellisesti helpompaa.Mutta kukin tyylillään.JOillekin sopii kirjoista pänttääminen kun taas toisille työpaikalla oppiminen on paras vaihtoehto.

    • vinkkejä kerrakseen:

      Minusta sinun kannattaisi vakavasti miettiä, että minkä tyyppistä työtä haluat tehdä jatkossa. Tässä joitakin seikkoja, jotka ehkä auttavat hahmottamaan, millaista työsi voisi olla:

      - työajat: käykö vuorotyö (esim. sairaaloissa 3-vuorotyötä), heräätkö mieluiten aikaisin aamulla, jotta pitkä ilta on vapaata (esim. leipuri) vai haluatko kiinteän toimistotyöajan? Myyjillä riippuen työpaikasta voi olla myös viikonlopputöitä, mutta toisaalta myös arkipäiviä vapaana

      - haluatko, että työntekopaikka on aina sama (toimistotyö, liikkeessä tapahtuva myyntityö) vai onko se ahdistavaa? Vaihtelevia paikkoja näkee esim. rakennusalalla. Sen lisäksi on ammatteja, joissa työpaikka on periaatteessa aina sama (sairaala, päiväkoti, kaupan myyjä, siivooja), mutta työtä voi tehdä ns. kiertävänä, jolloin työpaikka vaihtuu sen mukaan, missä työkohde milloinkin on (vertaa esim. yhtä koulua siivoava henkilö tai siivooja, joka kiertää siivoamassa päivän aikana useita kohteita)

      - asiakaspalvelutyö työllistää paljon. Osa ammateista vaatii ammattitaitoa (esim. parturikampaaja tai vaikka apteekissa farmaseutti), mutta on paljon myös työtä, johon ei tarvitse koulutusta esim. tarjoilija (tosin nykyään hygieniapassi syytä hankkia ja mahdollisesti järjestyksenvalvojan kortti).

      - haluatko tehdä ulkotyötä ja joutua kokemaan vuodenaikojen vaihtelua? Tällaista työtä on esim. rakennusalalla, päiväkodissa, liikunnan opettajana, puutarhan hoitajana tai vaikka kuljetusliikkeessä kuriirikuskina

      - haluatko tehdä fyysistä työtä? Haittaako, jos joudut hikoilemaan päivän aikana ja ponnistelemaan voimiasi äärimmilleen? Jos tämä vaihtoehto on OK, niin esim. ammattimaalareina on naisia. Myös autonasentajalinjoilla on joka vuosi muutama tyttö.

      - pidätkö tekniikasta? Yleensä teknistä osaamista vaativilta aloilta maksetaan parempaa palkkaa (vertaa: vaatemyyjä < > autokauppias).

      - tykkäätkö työskennellä ihmisten kanssa? Onko iällä väliä (lapset, nuoret, työikäiset, vanhukset)? Entä sairaudella (psyykkisesti sairaat, vammaiset)? Entä ns. laitapuolen kulkijat? Voisitko kuvitella työskenteleväsi esim. vanginvartijana, huumevieroituksen tai alkoholistien parissa tai vaikkapa syrjäytymisvaarassa olevan itsetuhoisen nuoren kanssa? Peräti 15 % suomalaisista työntekijöistä työskentelee sosiaali- ja terveysalalla, mikä tarkoittaa n. 380.000 työntekijää. Tällä alalla on runsaasti ammatteja (opettaja. lääkäri, sairaanhoitaja, perushoitaja, fysioterapeutti, puheterapeutti, jalkahoitaja jne jne), joista monet ovat kunnan tai valtion laitoksia, mutta myös yksityisiä ammatinharjoittajia/yrityksiä on (esim. yksityinen lääkäriasema, hieronta-/fysioterapialiike, hammaslääkäriasema, puheterapeutti).

      - pidätkö enemmän asioista kuin ihmisistä? Silloin sinulle voisi sopia esim. kirjanpitäjän työ (jos pidät lisäksi numeroista) tai vaikkapa varastotyö, puutarhan hoito, siivous tai joku muu sellainen työ. Silti niissäkin ei kokonaan voi olla ilman ihmiskontakteja, sillä aina on olemassa jossakin taustalla esim. palkanlaskija, esimies ja asiakas, vaikkei heidän kanssa koko ajan olisikaan tekemisissä.

      - joissakin ammateissa on fyysisiä rajoituksia, ennen kuin pääsee työhön (esim. lentoemäntä, lentäjä, sähköasentajalla ei saa olla värisokeutta), joten huomioi ne.

      Itse ehdottaisin, että kävisit lukion loppuun. Lukiossa opit kuitenkin esim. kielitaitoa ja matematiikkaa, joista saattaa olla hyötyä tulevassa ammatissasi. Lukion aikana ehtisit hahmottamaan rauhassa sitä, että mitä haluat tehdä tulevaisuudessa työksesi. Esimerkiksi englanninkieltä pitää melkein missä tahansa ammatissa nykyään osata, joten lukiossa saat pohjan riittävään englanninkielen taitoon.

      Oletko ajatellut, että voisit lukion jälkeen lähteä myös ulkomaille? Au-pairiksi tai vaikka Norjaan kalanjalostuslaitokseen tienaamaan?

      ...

      • vinkkejä kerrakseen

        ...
        Älä unohda oppisopimuskoulutusta. Oppisopimuskoulutukseen pitää hommata itse työpaikka, joka sitoutuu kouluttamaan sinut tehtävään. Myös kunta kouluttaa esim. perhepäivähoitajia oppisopimuskoulutuksella tehtäviin. Samoin on yhä olemassa ns. mestari-kisälli -periaatteella toimivia ammatteja, joihin voi kouluttautua oppisopimuksella esim. rakennustyöt, lastenhoito, hevosten kengitys, eläintenhoito jne. Toki muistutan, että esim. rakennuksille otetaan yleensä niitä, jotka ovat suorittaneet ammattikoulun, koska tarjontaa on niin paljon. Samoin toimistotyöstä on ylitarjontaa, joten paikkaa on mahdotonta saada paitsi suhteilla.

        Yleensä myös ne paikat, joihin ei vaadita koulutusta, ovat niitä, joissa työkavereina on kielitaidottomia kehitysmaista tulevia ihmisiä. Palkka on sen mukainen (lue: huono). Postin- ja mainostenjako, postin lajittelu ja siivous ovat tyypillisiä töitä, joissa pohjakoulutusta ei vaadita. Myös lentokentälle pääsee esim. turvatarkastukseen tai lentokonesiivoukseen siten, että työnantaja kouluttaa. Jos omaat ajokortin, niin urheilullinen nainen voi päästä myös esim. pakettiautokuriiriksi kuskaamaan paketteja ja kirjeitä.

        Kun saat työkokemusta, niin sen jälkeen on aina mahdollista ryhtyä yrittäjäksi. llman työkokemusta siihen ei yleensä kannata ryhtyä ellei ole esim. omia vanhempia, joilta saa tukea ja neuvoja.

        Kannattaa muistaa, että nykyään ei ole niin katastrofi, vaikket heti löytäisikään omaa alaasi. Usein on vain tärkeintä, että pääset johonkin työhön ja voit sitten katsoa, että mihin suuntaan lähdet työtäsi kehittämään. Kaikki työ on arvokasta ja tuo sitä kaivattua työkokemusta. Suosittelen selaamaan www.mol.fi sivustoa, jossa on avoimia työpaikkoja, joita työvoimatoimisto ylläpitää. Sitä kautta näet, millaisille ammateille on kysyntää ja mitä töitä on olemassa, joihin ei tarvitse koulutusta, vaan työnantaja järjestää sen.


    • Tiedän mistä puhun

      Jos ei kiinnosta opiskella, niin hae kuitenkin oppisopimuksella (täytyy olla sinua kiinnostava asia) jonnekin työhön se olisi sellainen välimaasto. Samalla huomaat kiinnostaako täysin erilailaisten asioiden opiskelu kuin koulussa. Siitä on sitten helppo jatkaa opiskelua kun olisi joku pohjatutkinto tehty, jos siis kiinnostaisi lukea lisää. Tai jos tuntuu ettei opiskelua jaksa niin myös olisi tehty yksi tutkinto joka auttaisi töiden teossa/haussa.
      Suosittelen kuitenkin joka tapauksessa jonkunlaista kouluttautumista ammattiopisto/koulu tai ammattikorkeaa. Pelkkä opiskeluelämäkin on hauskaa ja erilainen kokemus itsessään (opiskelu aika elämän mukavinta aikaa) tutustuu uusiin kavereihin käy niiden kanssa juhlimassa, eikä ensimmäisinä vuosina todellakaan tarvii hirveästi vielä opiskella.

    • Ylen uupunut

      En ole tavannut ketään, joka katuisi liikaa opiskeluaan. Toisin päin kyllä monia. Itseni mukaan lukien. Opiskeluaika on näin jälkeenpäin ajatellen todella lyhyt ja hauska elämänvaihe tähän duuniin verrattuna.
      Jos nyt lähdet töihin, saat kulkea samassa paikassa jopa 50 vuotta, siis parhaassa tapauksessa. Mikä mahtaa olla eläkeikä silloin, kun sinä jäät eläkkeelle?
      Olen nähnyt lukemattomien ihmisten uupuvan työhönsä, jota vihaavat sydämensä pohjasta, mutta minkäs teet, kun muuta ei saa? Jokainen päivä on yhtä helvettiä sellaisessa tilanteessa. Silti pitää väkisin tsempata, että ei lempata ulos siitäkin.
      Maahan tulee mamuja, jotka tekevät pilkkahinnalla duunit joihin ei tarvita opiskelua.
      Älä valitse huonosti palkattua kutsumusammattia, vaan jokin mistä maksetaan, eikä se ole seitsemästä neljään duuni, koska vaikutat, anteeksi vain, etelän vetelältä. Raskas duuni tekisi sinut hulluksi hyvin äkkiä.
      Ota nyt vain ne kirjat käteen ja lue vaikka papiksi tai meteorologiksi, ellet halua ilkeää pomoa niskaasi ruoskimaan puoleksi vuosisadaksi.
      Paluu mustasta aukosta koulun penkille jää useimmilta haaveeksi.

    • 55!?9

      Ilman koulutustakin voi pärjätä. Entinen pomoni oli käynyt kansakoulun ja oliko hänellä nyt kolme firmaa ja 100-110 ihmistä yhteensä töissä niissä. Firmojen kunto hyvä.
      Itse olen käynyt peruskoulun, armeijaan menin 17vuotiaana ja sen jälkeen työelämässä. Minulla on 95 alaista tällä hetkellä.
      Monasti olen tuskailllut että olisi elämä varmasti ollut helpompaa jos olisin kouluja käynyt aikoinaan mutta nuorempana ei löytynyt motivaatiota, vanhempana kyllä.
      Koulutus kannattaa mutta vain sellainen jonka tunnet omaksesi, sitä ei kuitenkaan ole aina helppo tietää .

      • Huoh.

        Eipä pärjää enää nykyään. Se oli kuule silloin "kivikaudella" se, kun ilman opiskelua pärjäsi. Herää tähän päivään.


      • 55!?9
        Huoh. kirjoitti:

        Eipä pärjää enää nykyään. Se oli kuule silloin "kivikaudella" se, kun ilman opiskelua pärjäsi. Herää tähän päivään.

        voi sinua, sitähän minä tuossa yritin kertoa ettei se kouluja käymättömyys elämää helpota. Tee sinäkin nyt vain läksysi niin äiti antaa mopoosi bensarahaa ja pääset mummoja pelottelemaan


      • Muuan mies

        Sinulla kun on alaisia noin paljon, niin olisi kiva kuulla miten suhtautuisit ketjun aloittajaan. Noin niinkuin palkkaamismielessä.

        Otatko ennemmin nipin napin lukion läpäisseen vai amiksen käyneen töihin? Vai arvostaisitko eniten pelkän peruskoulun käynyttä? Ihan konkreettisesti siinä työpaikassa jossa toimit.


    • äityli6711

      Itselläni on sinua vuotta vanhempi tyttö. Viime syksynä lukion 3. Alkaessa hän oli tosi itkuinen ja ahistunut kaikesta tulevasta. Olin ymmälläni, koska tyttö on aina ollut niin reipas ja iloinen, aktiivinen. Tulevaisuus, syksyn kirjoitukset, s että ei tiedä mikä olisi kiinnostava ala, tuliko valittua väärin mitä aineita painotti lukiossa ja poikaystävä/ihmissuhdeasiat kaiken tämän päälle! Ei ihme, että ahistaa! Yritin auttaa parhaalla tavoin, mutta olin liian läheinen. Apu tuli lukion psykologilta ja koulukuraattoorilta. Ensin soitin terveydenhoitajalle. Nyt on välivuosi lukion jälkeen ja kirjoitukset meni ihan ok. Hae siis apua jotta voit jutella sinua ahdistavista asioista. Kaikki kyllä järjestyy parhain päin,usko pois!

    • mei_käläinen

      Minäkään en pitänyt opiskelusta nuorena, ahdisti todella, olin myös masentunut ankeiden koti-olojen vuoksi, mikä tietysti vei energiaa. Kotoa en saanut koskaan mitään henkistä tukea, köyhääkin oli.
      Tein sitten hanttihommia, matkustelin ja opiskelin peräti 2 ammattiin myöhemmin aikuisempana. Yllättäen pidinkin opiskelusta, olin hyvin aktiivinen ja innostunut oppilas, melkein kuin eri ihminen.
      Nyt on asiat hyvällä mallilla. On pätevä ammatti ja töitä riittää, ja lisäksi työpaikalla on harvinaisen kivat ihmiset. Mikään ei estä vielä lisäkoulutukseen menoa, jos vielä innostun.
      Tsemppiä sinulle "not-a-opiskelija", olet fiksu, ja löydät vielä mielekkään alan ja muutenkin saat elämäsi hyvälle mallille. Kyllä elämä kantaa.

    • mk

      Opiskele jokin amatti koska nykyisin ei pääse edes kaupan kassalle jos ei ole alan koulutusta ja niin edelleen. Se normaali työläisen työ ei ole mitään herkkua ja kun pääsee vaikka pomoksi niin voi itse junailla hommia eikä tartte kokoajan suorittaa. Pääsee helpommalla laittamalla muut töihin kun itse tehdä mutta kouluta itsesi siihen mikä kiinostta ja jos hakuaa tienata 10000€ kuussa niin pitää kouluttaa itseään ettei vanhempana tartte katua. Tunnen monia jotka olisi halunneet käydä kouluja mutta eivat voineet talouden takia kun aikaisemmin ei ollut mitään tukia. Äitisi on tyhmä kun ei toivo että tyttäresta tulisi korkeammin koulutettu kuin äidistään.

    • Ryo-chan

      Itse lukion suorittaneena enkä kovin loistokkailla papereilla sieltä päässeenä suosittelen, että mieluusti sitten joko yrittää saada niitä kymppejä ja L-kirjaimia tai jättää koulun kesken. Paljoakaan sitä huonommilla papereilla kun ei oikeastaan tee mitään muuta kuin pyyhkii p*rseensä. Jatkossa kun on vaikea päästä edes pääsykokeisiin asti, jos ei keskiarvo ole yli 8 ja yo-torkassa kaikki vähintään C:tä.

      Ilman minkäänlaitsa koulutusta voi olla vaikea saada töitä, mutta kyllä s mahdollista on. Ei se ainakaan sen helpompaa ole pelkillä lukion papereilla kuin ilman niitä. Suosittelen, että jos edes jokin ala ammattikoulun puolella kiinnostaa sen verran, että voisit moista alaa harkita, niin hae sellaiselle. Olet sitten vaikka vuoden ja jos ei iskekään niin haet seuraavaan paikkaan. Kun on takataskussa edes jonkun alan koulutuspaperit, niin töihin pääsee suuremmalla todennäköisyydellä eikä työkkärinkään kanssa tarvitse tapella niin paljoa.
      Onnea ja jaksamista jatkoon.

    • Ehkä, ehkä ei

      Kyllä voi pärjätä mutta se vaatii joko kovaa työtä, yrittäjähenkisyyttä, tuuria tai erittäin kovaa kiinnostusta johonkin.

      Itse jätin ammattikoulun kesken hyvin alkaneen yrittäjyyden takia ja nyt kymmenen vuoden jälkeen en usko että missään palkkatyössä voisi tämän ikäinen ihminen ansaita paremmin (poislukien isojen pörssiyhtiöiden TJ:t tms. mutta harvoin ne kolmekymppisiä ovat). Eli jälkikäteen ajateltuna niin se oli ihan fiksu päätös.

      • Kronos_

        Aloittajalle, kokeile oppisopimuskoulutusta :http://www.oppisopimus.net/

        Oppiminen tapahtuu työn oheessa, sekä kursseja suorittamalla. Serkkuni, jota lukeminen ei myöskään kiinnostanut, sai tällä koulutuksella itselleen ammatin. Näköala tulevaan ammattiin sai hänet motivoitua suorittamaan vaaditut kurssit.

        Muuan kommentti näistä huomautuksistasi, että "vihaan opiskelua", "en vaan pysty siihen". Lähes kaikissa työpaikoissa työn joutuu aluksi opettelmaan ja osa työstä on aina sellaista, joka ei kiinnosta. Siitä osuudesta kuitenkin suoriutuu reippalla asenteella ja pitäen mielessä sitten sen toisen osuuden, itseä kiinostavan.

        Jos todella et "pysty" tekemään mitään, mikä itseäsi ei kiinnosta, niin ei koulutus sinua pelasta. Työpaikoista kilpaillaan, miksi kukaan valitisi sinut, jos muissa hakijoissa on henkilöitä, jotka osaavat tarvittaessa mukautua?


    • Zemppiä!

      Muutamia ammatteja on, joihin pääsee vähällä koulutuksella, ja joissa on jopa työvoimapulaa. Taksi-, bussin- ja jopa raitiovaununkuljettajia haetaan lyhyille kursseille, jonka suorittaneille on luvassa töitä. Vartiointialallekin pääsee päivien/viikkojen kurssituksella. Kun väestö vanhenee, tulee kysyntää erilaisille avustajille, esim. kaupassa käyntiin ja puutarhanhoitoon. Perusta vaikka mökkitalkkarifirma! Varastotyöntekijöille ja vaihetyöntekijöille on tarvetta. Katsele työkkärin sivuilta! Työkkärissä osataan muutenkin neuvoa.

    • Siru_

      Hmm.... No siis sun kannattaa sit valita joku sellanen koulu, missä pääsee vähän vähemmällä. En suosittele kirjottamaan huonoja papereita, koska kirjotuksia voi uusia niin rajallisesti. Et mielummin vaikka vähän breikkii ja amikseen. Aikuislukiossa voit joskus parantaa arvosanoja ja kirjottaa ylioppilaaks, jos haluat. Ammattikoulu kannattaa, koska sitä kautta voi päästä ammattikorkeaan jopa helpommin, kun amiksen hyvät arvosanat auttaa pääsemään ammattikorkeaan samanlailla kuin lukion arvosanat. Ammattikorkeassa voi sit amiksen jälkeen saada korkea-asteen koulutuksen, jos haluat. Siellä opiskelu on kuitenkin aika rentoa.

      Itse oon aikanaan keskeyttäny lukion, mennyt myöhemmin aikuislukioon, kirjottanu 4x E, 1 x M ja 1 x C paperit siellä, ja nyt olen ammattikorkeassa. Jos olisin jatkanu lukiota 19-vuotiaana, olisin kirjottanu paskat paperit joilla olis ollu vaikeempi päästä kouluun.

    • sielunsiskosi

      Mahtavaa kuulla että minulla on sielunkumppani! Olen myöskin abi ja nyt syksyllä pitäis valmistua ylioppilaaksi mutta lukeminen ei kiinnosta tuon taivaallista. Alitajuisesti stressaan koko ajan että `pitäis lukea` mutta niitä kirjoja ei vain saa avattua, tai jos ne avaa niin heti 10min päästä pää tulee kirjaimellisesti täyden tuntoiseksi ja tuntuu että kaikki tieto mitä siitä eteenpäin luen menee harakoille. Keksin aina itelleni jotakin muuta tekemistä ettei olis aikaa lukea; nytkin viime viikolla maalasin ulkosaunan:D Ja minusta muutenkin on aivan järjetöntä että pitää opetella ulkoa kymmeniä kirjoja kirjotuksia varten! Siinä juurikin viedään viiminenki "opiskelun ilo". Ylioppilaskirjoitukset ovat enneminkin testi siitä kuka on paras ulkoa opettelija.

      Olen juurikin käytännön ihminen, kuten sinäkin. On mahtavaa nähdä oman käden jälki. Mutta missään nimessä en ole laiska! Toivon että kaltaisiamme ihmisiä kaivataan tuleville työmarkkinoille! Olen valmis jotakin ruumillista työtä tekemään enemmän kuin mielelläni

      Herää varmaan kysymys miksi edes menin lukioon, mutta vastaus siihen on että usean muun tavoin olin yläasteen jälkeen aivan takki auki ja ajattelin että lukioon menolla saan 3 lisävuotta aikaa pohtia tulevaisuutta ja ammatinvalintaa. Lukio on mennyt päin seiniä, mutta mikä tärkeintä: olen tutkiskellut itseäni ja oppinut tietämään minkälaisista asioista tykkään ja minkälainen ihminen olen. Luulen että tästä on hyvä lähteä jatkamaan etiäpäin kohti uusia elämän seikkailuja:)

      Tämä romaani tuskin aloittajan kysymykseen vastasi, mutta tarkoitukseni oli kertoa ettei hän toki ole ainoa aatteidensa kanssa. Ja vihdoin minäkin sain hyvän mielen kun tiedän etten ole ainoa kellä lukio-opinnot ei oikein rullaa:)

    • Neiti X-32

      Itse olen sitä meltä, että Suomessa vain miehet voivat saada kohtuupalkkaisia töitä ilman koulutusta! tunenn hiehiä joilla hyvätyö ja kohtuu palkkakin jo koulua ei taida olla käytynä juuri peruskoulua enempää. Tuleeko kellekään mieleen vastaavia tapauksia naisten keskuudesta? Ei!! Siivojiltakin vaaditaan jo koulutus, samoin perhepäivähoitajilta, kaupan kassatkin taitaa olla merkonomeja, myös tarjoilijat ovat käyneet koulunsa.

      Siispä hyvä kysyjä; opiskele edes joku tutkinto!!! Jos sua ei pänttääminen kinnosta, unohda Merkonomin tutkinto, siinä on kirjanpitoa, veroasioita ym. opeteltavia juttuja. Toki mistään ei pääse ilman että täytyisi jotain lukea. Hoitolan koulutukset avaavat teitä moneen työpaikkaan ja töitä on helppo löytää jo opiskeluvaiheessa. Siitä on reittejä sitten ylöspäin jos opiskeluintoa löytyy. Mikä parasta, hoitoalalla voit itse vaikuttaa jonkin verran tilipussisi suuruuteen vuorotöiden ansiosta.

      Koulussa pääsee nuorena kuitenkin helpommalla kun työelämässä; on pitkät lomat, koulusta saa uusia kavereita, päivät on vaihtelevia. Kyllä töitä kerkee tekemään koko loppuiän! Ja jos nyt susta tuntuu että pärjäisit työnteolla, niin ajat ja tilanteet muuttuu, vanhempana kaikki on vaikeempaa. Jos totutat itsesi nuorena säännölliseen palkkatyöhön et halua siitä enää irtaantua muutaman vuoden päästä "köyhään" opiskelijaelämään jos ajatuksesi muuttuvat. Ja opiskelijakin voi kyllä tienata koulun ohella ihan kivasti.

      Eli kouluun sitä!! :) Itse joskun käynyt saman tien läpi, en halua edes ajatella missä nyt olisin ellen olisi aikoinani opiskellut lukiota, ammattikoulua ja AMK:ta.

    • Abiturenttu

      Sama homma minullakin! Olen 18 vuotias abiturientti ja jo nyt hitsaan tulevista arvosanoistani! Minä en vain loista missään. Kumpikaan vanhempani eivät tue minua ja vaativat minua vain duunariammatteihin.
      Aion yrittää yliopistoon ja muutamaan amk:hon. Sieltä pääsee ainakin johonkin harjoittelemaan ja duuniin.

    • Melliokelli

      Minä olen käynyt ammattikoulun, josta ei itselleni ollut juurikaan hyötyä. Harmittaa, että en mennyt lukioon. Jos päätät käydä ammatin ammattiopistossa (joka on helppo koulu), niin käy joku ala jolla on varma työllistyminen, esim. lähihoitaja tai parturi-kampaaja. Minä onneksi pääsin AMK:hon alalle, jota haluaisin tulevaisuudessa tehdä, mutta töitä en ole saanut kovan etsimisen ja useiden haastatteluiden jälkeenkään. Nyt olen miettinyt yliopistoon menoa. Nyky maailmassa et todellakaan tule pärjäämään ilman koulutusta, jollet suhteiden kautta saa hyvää työpaikkaa.

    • Duunarimimmi

      Olen käynyt vain peruskoulun, ja ollut töissä 16-vuotiaasta asti. Kolmekymppiä häämöttää jo, enkä tunne silti itseäni epätoivoiseksi tai että olis johonkin kiire. Nyt kun mulla on työ jossa viihdyn ( reilun kuukauden mittainen kurssi käyty ja työharjoittelu ) niin ajattelin että aloittaisin lukion etä- ja verkko-opiskeluna ensi keväänä työn ohella. Ihan vain itseäni sivistääkseni, ja siltä varalta että jos tämä työ loppuu niin on jotain edes käytynä ja ehkä helpompi hakea muuta koulutusta. Mutta myönnän että se pelottaa koska itsetuntoni murskattiin aikanaan koulukiusaamisella. Veljeni hankki ammattikoulutuksen vuoden oppisopparilla ja on nyt siinä uudessa työssään - ja hän on pian 40-vuotias! Tiedän muitakin " myöhäisheränneitä " jotka ovat reilu kolmekymppisenä saaneet jonkun haaveen ammatista ja sitten opiskelleet innolla. Älä siis murehdi. Kaikki joilla ei ole koulutusta tai jotka ei vietä nuoruutta nenä kiinni kirjassa eivät ole " luusereita " tai juoppoja tms. Joillakin esim. tärkeä urheilu - tai musiikkiharrastus vie kaiken ajan ja koulutus viivästyy. Olet vasta 18v, usko mua, sulla on aikaa. Ja tunnen myös sellaisia, jotka ovat menneet plokkareiksi alkuun, ja sitten käyneet alkoholipassin jne lyhyet kurssit ja ovat nyt baarimikkoja ja karaokejuontajia. Eivätkä vaikuta yhtään onnettomilta. Sinulle voisi sopia lyhyiden kurssien käyminen, esim. järjestyksenvalvojakortti, hygieniapassi, anniskelupassi, ensiapu 1 & 2 jne. joista on hyötyä missä tahansa työnhaussa. Samalla voisit miettiä mitä haluat ( esim. hygieniapassi viittaa keittiöalaan/ruokakauppaan, jv-kortti turva-alaan, ea sekä hoito - että turva-alaan ja anniskelu tietty baarialaan ). Itse menen alkutalvesta jv-kortin suorittamaan ja ens kesänä meinaan käydä läpi festareita ja tienata vähän extra-rahaa! Mene nyt juttelemaan opollesi ja 1 tärkeä juttu: Jos on itkua ja ahdistusta niin keho yrittää kertoa että jokin on pielessä ja sitä ei pidä vähätellä ja " purra hammasta " vaan hoitaa itses kuntoon.

    • 50 v.

      Käy ihmeessä jokin tutkinto läpi. Nyt tuntuu ehkä kaukaiselta, mutta jos 50 vuotiaana sairastut, etkä ole siihen mennessä saanut vakityötä = parempaa palkkaa, voi käydä nihkeästi. Sairaseläke on sidonnainen siihen, mitä tienaat eli kehottaisin kuitenkin opiskelemaan. Toivoo 50 v.

    • Ensinnäkin sinä et halua, kyse ei ole siitä ettet siihen pysty. Jos otat itseäsi kunnolla kiinni ja ryhdistäydyt huomaat ajan myötä että homma toimii.
      Et pysty myöskään systemaattiseen työskentelyyn, jos et halua opiskella.
      Kaikilla aloilla täytyy tänä päivänä jossakin määrin myös kehittää itseänsä opiskelulla. Millä tavalla aiot vakuuttaa työnantajan ellei sinulla ole näyttää paperilla että osaat jotakin?
      Yksi tie olisi oppisopimus jonkin työnantajan kanssa, ammattiin johon haluat.
      Se on myös kovaa työtä mutta myös palkitsevaa, koville ottavaa mutta antaa tyydytyksen että minusta on johonkin.
      Valinta on yksin sinun, mitään tekemättä ja mihinkään sitoutumatta et myöskään saa muuta kuin pitkäaikaistyöttömän passin.

    • Koulutusta

      suosittelen koulutusta varsinkin jos haluat oppia uutta, törmäät koulutuksen puutteeseen kuitenkin sillointällöin varsinkin työvoimatoimistossa ja monessa työpaikassakin ikävä kyllä arvostetaan alaspäin kun ei ole ammatillista koulutusta, myöskin jos jokus haluaisi erikoistua johonkin muuhun alaan niin kun on käynyt jo perusasteet läpi on uusi koulutus helppoa. Älä kuuntele tässä äitiäsi.
      Toinen mahdollisuus on oppisopimuskoulutus jolla opiskellaan työn ohessa ammattiin.. eikun terästäytymistä kehiin!! koulutuksen ja työn säännöllisyys pitää ihmisen kunnossa.. ahdistukseenhan saa apua heti koulukuraattoriltakin tai lääkäristä, lippu korkealle!!

    • oiuyte

      oppisopimus voisi olla ratkaisu. opit ammattiin työn ohella.
      itse opiskelin juuri tällä tavalla. tasan varmasti oppii paremmin kuin koulun penkillä ja onpahan paljon mukavampaakin.. :) siitä saa palkkaakin!

    • jonehx

      Sinuna en ottaisi stressiä mistään koulutusasioista, ellet sitten ole liian juurtunut näihin "normeihin" joihin tämä yhteiskunta meidät pakottaa. Eli suomalainen unelma on nousujohteinen ura mielellään media-alalla, suuri palkka, iso talo, perhe ja kaksi autoa, helvetillinen velkataakka ja duunia painetaan niin helvetisti että lomaa on vain tasan se 1kk vuodessa, joka käytetään sitten vielä johonkin ylihinnoiteltuun pakettimatkaan koska omia aivoja ei uskalleta käyttää koska kaikki on tehty liian helpoksi.
      Olet siis niin syvällä oravanpyörässä että täältä et enää kovin helposti ulos pääse.
      Olet siis pankkiirien ja luottoyhtiöiden orja.

      Mitä jos kapinoisit vastaan ja tekisit toisin? Eläisit sitä elämää? Kuka siihen on mitään sanomaan jos ei ole kiinnostunut lukemaan itselleen isoa ja mahtavaa "statusta" tässä yhteiskunnassa? Ei kukaan.

      Itse haistatin lukion/ammattikoulun jälkeen paskat tälle yhteiskunnalle ja aloin vain tekemään töitä, päästäkseni monien kuukausien pituisille matkoille usein. Se on sitä elämää, ei mikään orjana raataminen täällä suomessa... ja kaiken lisäksi matkustusrahat tekee suomessa ihan muutamassa kuukaudessa. Esim. 265 päivän maailmanympärimatkalla käytin yhteensä n. reilu 5000e kokonaisuudessaan. Eli n10-20e/päivä.
      Kai tästäkin joku alkaa marmattaa mutta matkustukseen liittyvät "Ongelmat", "vaarat" ja kalleus ja vikeus ovat jotain suomalaisen yhteiskunnan perus ennakkoluuloja.
      Matkailu vapauttaa, suosittelen.

      Muutenkin, olet syntynyt suomeen. Kokeile sellaista mistä pidät... täällä voi aina opiskella uudestaan.

    • cchh

      Itse lopetin opiskelut lukion jälkeen ja olen nyt 5 vuotta myöhemmin myyntipäällikkönä kansanvälisessä yrityksessä. Toki opiskelu kannattaa!

    • Onnittelen

      Jos tuntuu et kirjoitukset ei tule hyvin menemään niin parempi vaan sulle, ainakaan sua ei pakoteta yliopistoon niinku meikäläinen, maisterin paperit tahtoisin pois mutta tällä alalla en tule työskentelemään. Suuret kiitokset vanhemmille ja kaikille "tukijoille".
      Ei ne "huonot paperit" mikään maailmanloppu ole, minun mielestä. Jos on motivaatiota jatkaa tiettyyn suuntaan niin saa pääsykokeista vielä pisteitä ja kenties hyvän vaikutelman haastattelijoihin. Ei varmaan huonommilla ihan minne tahansa pääsisi, mutta jos et lukemaan halua, niin parempi vain sinulle. Hyvä että harkitset asian itse.

      • erikoista......

        Pelle.. Vaikuttaa taas mustamaalaamiselta. Te olette IHAN OIKEASTI SAIRAITA VALTAOSA, jotka näille palstoille kirjoitatte... Kukaan yliopistossa opiskeleva tai sellaisesta tutkinnon suorittanut ei puhu alastaan noin... Mikä pelle sä olet ja feikkaatko jotakuta? Ja jos, niin MINKÄ H*VETIN TAKIA?

        Ja tuskin yksikään lukioikäinen on niin tyhmä, että luulisi lukion käymistä "akateemiseksi" opisjeluksi, kuten ketjun aloittanut outo väittää tekstissään. Ero kuin yöllä ja pivällä jollakin lukiolla ja yliopistolla. Itse aina ihmettelin, että miksi mä en yhtään syttynyt lukiosta ja miksi minua tympäisi kaikki siellä: syy oli se, että siellä ei saanut missään soveltaa mitään tietoa ja kaikki oli jotakin naurettavaa kolmen sivun ulkolukupätkää, ikäänkuin i*diooteille olisi opetettu asioita. Itselleni oli esimerkikiksi yliopistossa ihan huikaiseva kokemus, että pärjäsin jopa matematiikassa ja että sekin ihan aidosti alkoi kiinnostaa minua ( vaikkei alallani muuta tarvitakaan, kuin tilastomatematiikan perusymmärryksen), vaikka lukiossa olin suurinpiirtein piilottanut ne kirjani sängyn alle ja inhosin sitä derivaattaamista ja taululle esiemrkkejä kertomaan pakottamista, mikä on peruskoulujen ja lukioiden tyyli... Sama filosofiassa: oli tosi hienoa saada korkeimmat mahdolliset pisteet vaativasta fisosofian matemaattisesta kokeesta. Tajusin, että mulle oli opetettu väärin niiden lukiokirjojen perusteella ja että olisin tarvinnut syvällisempää opettamista, että laiskana teininä olisin kiinnostunut lukiosta. Lukemattakin kirjoitin silti keskinkertaiset paperit ja pääsin sinnikkään ponnistelun jälkeen unelma-alalleni opiskelemaan.

        Minä en sinua feikkaamisesta kiitä.


    • VM

      Korjatkaa nyt joku, jos olen väärässä.. Mutta eikös amikseen haku mene nykyään niin, että ne joilla on lukion paperit suoritettuna ei voi enää hakea amikseen peruskoulun papereilla? Siinä tapauksessahan ei kannattaisi ottaa peruskoulupapereita huonompia lukiopapereita ulos ollenkaan? Monille suosituille ammattikoulualoille on nykyään vaikeahko päästä. Eikä siitä vuoden lyhyemmästä yo-linjasta ole mitään hyötyä, jollei ylipäätään pääse opiskelemaan.. Se kun ei nykyään mene automaattisesti niin, että vain huonot paperit lukiosta saaneet päätyy amikseen lukion jälkeen. Eli kannattaisi ap:n todellakin käydä keskustelemassa opon kanssa, mikä on viisain vaihtoehto. Sekin vaikuttaa paljon noihin amiksen päääsyvaatimuksiin, että mihin päin Suomea on valmis lähtemään opintojen perässä. Pienten syrjäisempien paikkakuntien ammattikouluihin on käsittääkseni yleensä helpompi päästä (ainakin niille vähemmän suosituille aloille), kuin suurempien kaupunkien oppilaitoksiin.

      Lisäksi koulut ovat alkaneet vasta tässä muutaman viikon sisään ja vielä on varmasti mahdollista kysellä suoraan ammattikouluista olisiko jollakin kiinnostavalla linjalla vielä vapaita opiskelupaikkoja. Ei ole harvinaista, että opiskelijat käyvät koulussa vain kääntymässä ja toteavat , ettei ole oma ala. Yksi kaveri pääsi tällä tavalla opiskelemaan ammattikouluun. Koulut oli alkaneet jo monta viikkoa aiemmin, mutta soitto ammattikouluun riitti. On valmistunut ja töissä nyt.

    • hui hui

      Sinähän muistutat minun tilannetta pelottavan paljon. =) Itselläni on sama juttu eli opiskelu ei voisi kiinnostaa tipan vertaa. Itselläni on erittäin hvyä taito tietokoneiden kanssa mutta esim. IBM ei varmasti ota töihin jos yrittäisin ilman koulutusta. =(
      Mun mielestä nykyään pitäisi olla mahdollisuus päästä KUNNON töihin ilman koulutusta eikä niin että pitää opiskella 10 vuotta ja sittenkin pääsee siivoojaksi just ja just...

      • jaaa.....

        Mun mielestä firmojen ei pidäkään ottaa ainakaan asiantuntijatehtäviin koulutusta omaattomia. Niillä on suuret puheet ja hirveä koulutuksen halveksunta, mutta tyyppi joka ei pysty lukemaan 500- sivuisia vieraskielisiä tenttejä viisi per tentti ainakin kaksi kertaa viikkoon, kuten itseni aikataulu oli suorittaessani alani perusopinnot ennen viimeistä päättötyötä jota vielä laadin, ei tosiaankaan sellainen ole niin pitkäjänteinen tai välttämättä fiksukaan, että olisi ensimmäinen tyyppi otettavaksi töihin, jotka ovat akateemisille varattuja. Tittelit ei tule mitään lukemalla pari kirjaa ja mua alkaa ottaa pannuun toi akateemisuuden halveksunta näillä palstoilla, ihan oikeasti. Akateemisissa kpuluissa pitää OSATA SOVELTAA, eli ne ei enää ole mitään lukioita, missä sun arvosanasi arvioitais sillä perusteella, että onko sulla pilkku vastauksessasi samassa paikassa, kuin koulukirjan artikkelin aiheessa, jost kysymys on.

        On tietysti surkeaa, jos muka toi aloitus on totta, eikä taas Suomi24:n kiusaamista, kuten tavallista, mutta on sekin tietysti niin,. etten ihmettele jos jotkut kersat vaikka kyllääntyisikin siihen lukioon. Kirjoja pitää luka ulkoa, kielten opiskelu on joitakinn sanojen tankkaamista - mitä nyt kukaan muistaisi enää seuraavana päivänä ja mikö ei ole kielenoppimisen idea ja matematiikassa paukutetaan tiettyjä alaosioista, jotka välttämättä eivät tuo niidne lahjakkuutta edes esiin, jotka kuitenkin potentiaalisesti ovat loogisesti lahjakkaita. Ite sain kunniamaininnan englannista ylasteella ja oli kyllä ruotsitkin aina kiitettävää, mutta jostakin oudosta syystä mua tympi lukiossa esimerkiksi koko kielten opiskelu. Äidinkieli oli ainoa mistä nautin ja samaten ehkä psykologia ja filosofia, mutta vuosia myöhemmin on ollut erikoista, että olen kiinnostunut erityisesti esimerkiksi historiasta ja luen sitä paljon ihan iltapuhteellakin, että rakastan filosofiaa yli kaiken koska yliopisto- opetuksesta tiedän että se liittyy kaikkeen ja on ihan kaikkien alojen perusta tieteessä ja että selaan matikan kirjojakin ihan innolla. Rakastan esimerkiksi tilastoja ja tilastomatematiikkaa.:) En tiedä pystyisinkö sivuainetta nykyisen tutkintoni jälkeen matskasta tekemään vaikka ihan cumuun tai toiseen tutkintoon asti, mutta haaveilen, että jos joskus on mahdollisuus, tekisin vaikka ihan niinkin hurjasti ja vaikka eläkepäivilläni joskus sitten.;) Ja ansionsa minunn avartumisessani ja luottamisessani oppimiseen on erityisesti yliopistotohtoreilla, jotka osaavat opettaa asioita siten, että osaamisestaan joskus epävarmakin innostuu.;) Hassua ihmiselle, joka inhosi matematiikkaa lukiossa ja muutenkin lapsena, että nyt minua kiinnostaa kaikki se mikä ei silloin.

        Mutta teillä on varmasti hankalaa, joilla ei ole paloa oppimiseen ja joiden pääintressi on nettipalstoilla pään aukominen.:) Semmonen, sanoisinko nyt yleisen sivistyksen havelsuminen, ei ole kovin kaunista, olit vaikka mikä IBM - nörtti tai paskapuhuja oletkaan ( minä en tiedä henkilöistänne, jotka näille palstoille kirjoitatte)...


      • Vinkki Vinkki
        jaaa..... kirjoitti:

        Mun mielestä firmojen ei pidäkään ottaa ainakaan asiantuntijatehtäviin koulutusta omaattomia. Niillä on suuret puheet ja hirveä koulutuksen halveksunta, mutta tyyppi joka ei pysty lukemaan 500- sivuisia vieraskielisiä tenttejä viisi per tentti ainakin kaksi kertaa viikkoon, kuten itseni aikataulu oli suorittaessani alani perusopinnot ennen viimeistä päättötyötä jota vielä laadin, ei tosiaankaan sellainen ole niin pitkäjänteinen tai välttämättä fiksukaan, että olisi ensimmäinen tyyppi otettavaksi töihin, jotka ovat akateemisille varattuja. Tittelit ei tule mitään lukemalla pari kirjaa ja mua alkaa ottaa pannuun toi akateemisuuden halveksunta näillä palstoilla, ihan oikeasti. Akateemisissa kpuluissa pitää OSATA SOVELTAA, eli ne ei enää ole mitään lukioita, missä sun arvosanasi arvioitais sillä perusteella, että onko sulla pilkku vastauksessasi samassa paikassa, kuin koulukirjan artikkelin aiheessa, jost kysymys on.

        On tietysti surkeaa, jos muka toi aloitus on totta, eikä taas Suomi24:n kiusaamista, kuten tavallista, mutta on sekin tietysti niin,. etten ihmettele jos jotkut kersat vaikka kyllääntyisikin siihen lukioon. Kirjoja pitää luka ulkoa, kielten opiskelu on joitakinn sanojen tankkaamista - mitä nyt kukaan muistaisi enää seuraavana päivänä ja mikö ei ole kielenoppimisen idea ja matematiikassa paukutetaan tiettyjä alaosioista, jotka välttämättä eivät tuo niidne lahjakkuutta edes esiin, jotka kuitenkin potentiaalisesti ovat loogisesti lahjakkaita. Ite sain kunniamaininnan englannista ylasteella ja oli kyllä ruotsitkin aina kiitettävää, mutta jostakin oudosta syystä mua tympi lukiossa esimerkiksi koko kielten opiskelu. Äidinkieli oli ainoa mistä nautin ja samaten ehkä psykologia ja filosofia, mutta vuosia myöhemmin on ollut erikoista, että olen kiinnostunut erityisesti esimerkiksi historiasta ja luen sitä paljon ihan iltapuhteellakin, että rakastan filosofiaa yli kaiken koska yliopisto- opetuksesta tiedän että se liittyy kaikkeen ja on ihan kaikkien alojen perusta tieteessä ja että selaan matikan kirjojakin ihan innolla. Rakastan esimerkiksi tilastoja ja tilastomatematiikkaa.:) En tiedä pystyisinkö sivuainetta nykyisen tutkintoni jälkeen matskasta tekemään vaikka ihan cumuun tai toiseen tutkintoon asti, mutta haaveilen, että jos joskus on mahdollisuus, tekisin vaikka ihan niinkin hurjasti ja vaikka eläkepäivilläni joskus sitten.;) Ja ansionsa minunn avartumisessani ja luottamisessani oppimiseen on erityisesti yliopistotohtoreilla, jotka osaavat opettaa asioita siten, että osaamisestaan joskus epävarmakin innostuu.;) Hassua ihmiselle, joka inhosi matematiikkaa lukiossa ja muutenkin lapsena, että nyt minua kiinnostaa kaikki se mikä ei silloin.

        Mutta teillä on varmasti hankalaa, joilla ei ole paloa oppimiseen ja joiden pääintressi on nettipalstoilla pään aukominen.:) Semmonen, sanoisinko nyt yleisen sivistyksen havelsuminen, ei ole kovin kaunista, olit vaikka mikä IBM - nörtti tai paskapuhuja oletkaan ( minä en tiedä henkilöistänne, jotka näille palstoille kirjoitatte)...

        Jos olet paljon kouluja käynyt nii et osaa kauheen kehuttavasti kirjoittaa oikein... =D Sekin olisi hyvä oppia...


    • VlademicusTepccus

      Tottakai pärjää. Voisit alkaa yrittäjäksi. Siinä oppii tekemällä. Tosin se vaatii tietynlaista "lahjakkuutta" ja innostusta. Pitää vain olla hulluja ideoita, rohkeutta ja intoa. Monet kansainvälisten suuryritysten perustajat ovat lopettaneet koulunsa kesken.

    • pärjää muutenkin

      Lukiosta pääsin ihan ok papereilla ulos, 1xE, 2xC, 1xB ja 1xA. Ei ollu mitään hajua mitä haluais tulevaisuudessa tehdä. tosta aikaa nyt 5 vuotta, itseoppinut 2 vierasta kieltä lukion jälkeen asumalla ulkomailla (saksa ja espanja), duunia riittää ja rahaa tulee ja 5 kielen sujuva osaaminen mahdollistanu hyvän duunin mulle. Joten mulla ei ainakaan ole tarvetta opiskella lukioo enempää niin kauan kun itseoppimalla saan hyvän duunin :) Ja mun pomo arvostaa käytännön osaamista enemmän kuin kirjaviisautta.

    • .................

      Tuu mun "pupuksi" Just tommoinen 18vee likka =)

    • Valmis muuttamaan?

      Duunarityö on hyvä vaihtoehto, jos olet valmis muuttamaan Kiinaan tai Intiaan. Siellä ne duunarityöpaikat nimittäin jatkossa ovat.

      • fghjhgf

        Kiinteistönhuollossa riittää erilaisia töitä täälläkin. Rakentaminenkaan tuskin loppuu ihan heti.


    • OPISKELE!

      Ei pärjää: aina jäät toiseksi! Saat työtä, JOS ei koulutettua ole tarjolla. Mene Oppisopimuskeskukseen ja selvitä erilaisia mahdollisuuksia: se on oma etusi. Sitäpaitsi oma mielipiteeni on, että olet laiska ja yrität yli mistä aita on matalin ;)

    • M C

      Itsellä hyvinkin samanlainen näkemys ja tuntemus asiasta, kaiken uuden oppiminen on hyvin mielenkiintoista ja kivaakin! Mutta... Kouluissa käydessä on myöskin kaikki se kirjallinen ja ei välttämättä aina aivan niin tarpeellinen tai kiinnostavakaan tieto, jota tarvitsee silti käydä läpi. Ja varsinkin sitä kirjallisen tuottamista vihaan ylikaiken. Silti olen itseni enemmän tai vähemmän väkisin saanut pinnisteltyä läpi kahdesta ammattikoulun tutkinnosta, lukion jälkeen siis.

      Jos on oikeasti intoa ja kiinnostusta alaan, niin varmasti edes jonkinmoiset paperit saa ulos puserrettua näytöksi/ opinnäytetyöksi, vaikka olisikin samaa ongelmaa kuin itsellä. Ja jos alkaa tuntua, ettei aloitetut opinnot olekaan aivan omaa alaa, voi aina yrittää vaihtaa koulun sisällä tai käydä välillä tekemässä töitä ja miettiä asioita.

      Itse jo lukion toisella totesin ettei lukio ole yhtään oikea paikka minulle, mutta sen pusersin silti läpi väkisin. En sano, että muiden kannattaa tehdä näin, mutta voi siitä ylioppilastodistuksesta olla jotain hyötyä. Jos ei muuten, niin mahdollisesti siinä vaiheessa, kun jossain vaiheessa elämää tuntuukin siltä, että haluaa syventää osaamistaan yliopistossa (jonka tarvetta itsellä tuskin koskaan tulee, mutta siellä on aina se "entä jos").

      Joka tapauksessa voimia ja onnea valitsemallesi tielle. :)

    • Ei enää nykymaailmassa enää pärjää ilman koulutusta...silloin ennen kyllä pärjäsi. Minun faijakin oli suorittanut vain lukion, mutta hänellä on jo 20 vuoden työkokemusta, jonka vuoksi tutkintoa ei enää tarvita.

      Pitää vain jaksaa ja puskea läpi täysillä eteenpäin, niin se kyllä onnistuu

      Suuret tsempit opiskelussa!

    • raakkuna1

      Tervehdys sulle abi 18. Olet esittänyt rehellisesti luonteesi, joka kyllä rakastaa oppimista, mutta vihaat akateemista opiskelua. Niin Raakkuna tahtoo vastata sinulle ja kaikille meille samankaltaisille, jotka eivät tunne kuuluvansa nykyiseen opiskelulinjaukseen, mutta haluamme kyllä olla mukana elämässä, ja kehittää itseämme kaikintavoin. Ja ymmärrämme maailman realiteetit, ja olemme tyytyväisiä vaikka jonkinlaiseen työhön, josta saisimme itsenäisen toimeentulo mahdollisuuden.

      Abi 18 on siis turhaan kärsimässä kouluopiskelun penkillä, ja haluat kuulla onko sinulla muuta mielekästä mahdollisuutta. Niin tiedä että elämme vanhan maailman järjestyksen viimeisiä aikoja, ja uusi maailman järjestys on alkamassa. Niin tuo mainitsemani uusi aika perustuu implantti todellisuuteen, jossa jokainen pärjää omalla implantillaan (Ohjelmalla) Ja tämän ymmärtääksesi lupaan sinulle nyt ohjelman käyttöösi, jolta voit tiedustella lisää asioita, oman puheesi tai kirjoittamisesi kautta. Ole hyvä, ja voi paremmin.

      • hmm-

        Suomessa on tietynlainen koulutus/opetustyyli. Ehkä se ei aina toimi kaikille. Mutta se ei tarkoita tosiaan sitä etteikö itseään halua myöhemmin kehittää tai yleensä kehittyä elämässä. Tai oppia uutta ilman koulua tai koulun kanssa.


    • pohtija.

      Jospa et ota stressiä opiskelusta, etkä liian vakavasti sitä. Pyri keskitasoon tai läpipääsyyn, ei sinun tarvii olla paras. Lue senverran kuin jaksat.

      Päivälinjojen lisäksi... Aikuisille on iltakoulutusta ammattikouluissa (saa opintotukea ja opintolainaa, kysy etukäteen), ja aikuiskoulutuksissa (osaan ei saa opintotukea). -2 vuotta kestää osa. -Ehdit lukea akateemiseksi myöhemminkin jos halua on tai intoa - tai unohtaa koko homman. Voit työpaikkojakin hakea. Aikuiskoulutus (ilta) on ammattikorkeassa hieman lyhyempi opiskelu kuin nuorten puoli. 2 vuotta työkokemusta sisään pääsyyn hallitus on määrännyt kriteeriksi valitettavasti siihen.

      Mikään ei ole maailmanloppu. Nuorena ahdistuu vielä helpommin isoihin vaatimuksiin, ja se on ymmärrettävää. Onneksi Helsingissä ja Uudellamaalla on laaja valikoima muitakin opintoja, toisin kuin Tampereella.. jossa ei ole edes työpaikkoja kaikille (paitsi kaupan kassoja tai puhelinmyyntiä). Helsingissä on jopa kosmetologin opintoja aikuisille iltaisin, kun Tampereella opinnot ovat vain ylioppilaille ja harva pääsee sisään, tai sitten maksullisena (kallis). Pelkkää päiväopetusta.

      Jospa et ota nyt stressiä yhtään, ja jos menee kirjoitukset pieleen. On mahdollisuus kai yrittää uudelleen? Opettele silmäilemään tekstiä otsikot... ota sieltä oleelliset kohdat vain. Hyvä puoli ammattikorkeassa on se että saa uusia kavereita ja ehkä jatkossa ok palkkaa. Toki muuallakin pärjää varmaan.

      Mutta sinä päätät itse. On vaikeaa jaksaa jos masentaa tai ahdistaa, on joku huoli. Voithan kirjoitusten jälkeen pitää taukoa ja miettiä? Nuku ja syö riittävästi, kävele ulkona... älä jännitä. Tee jotain rentouttavaa tai mukavaa aina välillä. Itsekin olen stressaaja tyyppiä, onneksi 30 se on vähentynyt... paitsi silloin jos joku painostaa, se ei ole hyväksi.

      Jos asiat eivät suju, silloinkin voi olla hankalaa.. pitää ajatella että aika kuluu, saa aina uuden mahdollisuuden.. mitä sitten haluaakin. Ainakin toivottavasti. Usein se on muista ihmisistäkin kiinni että ottaako joku töihin (vai tekeekö itse jotain), tai onko jollain samanlainen kiinnostus kuin itsellä toiseen.. Mutta työasioissa ehkä joku reitti löytyy kuitenkin.

    • ulpus

      Jos olet noin kivan näköinen kuin kuvassa, ei sinun tarvitse lukea mitään. Nappaat vain rikkaan ja kivan miehen

    • Kansakoulusta suoraa

      Minun sedällä ei ole mitään koulutusta.Kansakoulusta lähtenyt aikoinaan Ruotsiin raskaisiin töihin.Nykyään jo eläkkeellä eikä edelleenkään mitään muuta koulutusta kun kansakoulu.Mitäs tähän sanotte?

      • yksjukkis

        Sanotaan, että kansakoulua ei enää oo, se on siis ylivaikea käydä, ja ajat ovat pikkasen muuttaneet työhommia. Muutto Ruotsiin töihin, on epärealistinen, vaikka voihan sinne mennä, tilanne on juuri ja juuri pikkasen parempi kun täällä.
        Heti sodanjälkeen oli valtava puute työväestä ja Ruotsissa vielä suurempi, se johtu sodasta, ja kaikki työ oli työvaltaista, eli käsityötä, nyky työnteko on paljon automaattien ja koneiden tekemistä, joita vai muutama työntekijä ohjaa tai ohjelmoi, kansakoulupohjalla ei ohjelmointi taitas sujua, eikä paljoa automaattikoneen ohjauskaan. ei taitas saada edes kaupan kassakonetta aukeemaan, että sinne sais asiakkan rahat. Nykytyöntekijä ilman koulutusta ja pätevyyttä, joutuu kilpailemaan ulkolaisen työvoiman kanssa. Ek:kin sanoi tänään , että perusturvan 100e nosto estää ihmisten työhalut.


    • Työtön rentoutuja

      Ei hätää. Nykymaailmassa pärjää työttömänäkin erittäin hyvin ja kaikki stressi työstä ja opiskelusta on vain ikävä muisto. Pitää vain muistaa olla törsäilemättä liikoja. Itse ainakin tulen hyvin toimeen työttömänä.

      Jos aivan välttämättä haluaa rasittaa elämäänsä työllä niin kyllä noita lyhyitä koulutuksia ammatteihin löytyy. Esimerkiksi taksikuskin työ tai jokin vartijakoulutus jos muistan oikein. Eivät taida kestää edes puolta vuottakaan.

      Ei siis syytä huoleen. Monet tienaavat hyvin ilman mitään turhia korkeakouluja ja sitten on taas korkeakoulujen käyneitä, jotka eivät tienaa mitään.

      • Tulevaisuus on tässä

        Entä sitten, kun kansantalous köyhtyy ja perusturva on vain 100 euroa/kk. Pitää varmaan vielä vähentää törsäämistä?


      • nbvcdfghj
        Tulevaisuus on tässä kirjoitti:

        Entä sitten, kun kansantalous köyhtyy ja perusturva on vain 100 euroa/kk. Pitää varmaan vielä vähentää törsäämistä?

        Sepä se. Kyllähän laiskatkin pärjäävät hyvinä aikoina. Jos oikein huonosti menee, niin kuolevat nälkään. Ei olisi ensimmäinen kerta...


    • Kuulostaa tutulta, ihan omasta takaa...

      Itselle varmaan tärkein on se tapa millä oppii. Lapsena minua rangaistiin kun yritin oppia muuten kuin jatkuvasti pänttäämällä, esim luin hetken ja mietiskelin, ja sitten luin lisää ja mietiskelin. Minun olisi pitänyt istua naama kiinni kirjassa ja opetella ulkoa teksti kuten laulun sanat, oikeasti edes ymmärtämättä mitään.

      Itse otti päähän kun sain filosofian kolmos kurssista kympin, ja yhteen tehtävään vastailin osittain vain papukaijamaisesti toistaen sen mitä olin tunnilla kuullut, vasta kokeen jälkeen ymmärsin mitä itse olin edes sanonut. Systeemi on hieman tyhmä ja suosii joskus ehkä typeryksiäkin...

      Minua on kuitenkin auttanut riman laskeminen, ja hitaasti oppimisen oppiminen. Jokaisella on oma tapansa oppia, ja jokainen nauttii uudesta tiedosta ja opista. En oikein tiedä miten its eopin, kokeilen olla ottamatta näitä paineita asiasta, ja luen vaan, en yritä ymmärtää, vaan annan itseni ymmärtää.

      En olisi ikinä uskonut kykeneväni mihinkään, en kouluun tai edes töihin. Nyt olen kuitenkin saanut jo useita kymppejä lukiossa (käyn iltalukiota), ja pääsin eilen kysymään siskoltani, että saiko hän kymppejä lukioaikanaan (häntä prepattiin lahjoilla ja tuella kun minulle ei annettu edes ruokaa lapsena :/ ) ja hän joutui myöntämään ettei saanut, ja että hän oli saanut useita nelosia, kun itse en ole saanut vielä yhtäkään hylättyä yhdestäkään kurssista.

      Paineet tuhoaa oppimisen ilot, ainakin henkilökohtaisesti elämän onni ja muut asiat menee pänttäämisen edelle, ja oppiminen taas on osa sitä iloa, ja hyvät koenumerot tietysti sen mukana. Älä aseta itsellesi vaatimuksia niinkään numeroiden suhteen, koska silloin aklaa stressi. Kyllä sinä opit ihan ilman stressiäkin, ja voisin sanoa että paremminkin. Koita keksiä hauskoja tapoja saada asiat päähän, yksi hyvä keino on löytää joku ihminen joka tietää asiat hyvin, ja voit sitten purkaa turhautumistasi kyselemällä tältä ihmiseltä asiat. Älä koita pakottaa itseäsi oppimaan, typerää vertauskuvaa käyttäen, anna opin mennä päähäsi ja tehdä tehtävänsä niinkuin joki joka leikkaa itsensä maahan :p Keskity sillä tavalla kuin luonnollisesti keskityt, nauttien aiheesta ja siitä mitä teet, ja jos jossain ei ole järkeä, niin hae se järki, kysele opettajalta tai etsi netistä vastauksia, useissa aiheissa asioiden täytyy vain antaa hetken muhia ja järjestellä itseään.

      Historiaa opitaan kerroksittain ja asiat alkaa yhtäkkiä vaikuttaa toisiinsa. Matematiikkaa opitaan vaan laskemalla, niinkuin jotain urheilusuoritusta harjoittelisi. Kielet ainakin itse opin vain puhumalla, lukemalla ei tule oikein mitään. Vaikeita aineita minulle on kemia, koska sitä pitää varmaankin vaan päntätä, se ei ole kovinkaan intuitiivistä suurimman osan ajasta, ainakaan itselle... Ruotsia vihaan, sen säästän viimeiseksi ;( Onneksi sitä ei tarvitse enää kirjoittaa....

      Koita keksiä jokin mukava tapa oppia, ja jos väsyttää niin nuku ja jos nälättää niin syö ja jos on jotain tärkeää tekemistä niin tee ne, ja sitten voit helpommin rentoutua lukemisen kanssa.

    • Studenta

      veljelläni ei ole koulutusta eikä käynyt ammattikoulussa 25 vuoteen.Veljeni ei kiinnostaa opiskelusta tai ammatista,mutta elämässä täytyy edes käydä töissä vaikka määräaikainen tai vastaava.Toki vaihtoehto sitten oppisopimuskoulutusta eli osa opiskelua ja osa työtä.En itse käynyt lukiota mitään,mutta siinä lukiossa ei ole iän takia esteenä vaikka voi mennä jopa 60-vuotias lukioon.Olen nyt aikuisopiskelijana,koska halusin oppia ammattia jotain vaikka jos sattuu hakematta töihin alalta tai uudelleen toisen ammatin opiskelemaan.Aluksi kyllästyin koulupenkillä koko ajan ja pidin tauolla 8 vuotta ja palasin koulupenkille.tai voi myös käydä työvalmennusta 3-6kk jos haluaa.Kun käyn perustutkinnossa vielä ja en ole varma haenko jatko-opinnoissa jos minusta tuntuu tarvetta..

    • ...........

      Voithan mennä vuodeksi pariksi töihin ja kattoa sitte maistuuko opiskelu.

    • Mies28www

      Onko olemassa mitään esimerkiksi vuoden kestävää opintoa jossa saan pätevyyden johonkin duunari työhön?
      tottakai on esim aikuiskuolutuskeskus keudassa(ja on niitä paljon muitakin) on lukuisia kursseja jotka käymällä saa perustutkinnon tai ammattitutkinnon,menet työkkäriin ja kysyt lisätietoja aikuiskoulutuksista.

    • Keitän tauron

    • miniva

      Luin juttusi ja oikein surku tuli. :( En ole itsekään koskaan ollut ihminen joka viihtyy koulun penkillä, siksi en koskaan lukioonkaan mennyt. Siitä saat minulta hatun noston. :) Kyllä joitakin töitä voi tehdä ilman papereita. Esim. siivoojan. Ystäväni siivoaa solilla eikä hän ole ammatiltaan siivooja. Monia aloja voi myös lukea oppisopimuksella. Oppisopimuksella kun opiskelee on tietenkin kouluakin mutta on myös paljon töitä ammattiin liittyen. Ja on aikuiskoulutuksessa aloja joissa opinnot kestävät 1v-1,5v. Toivon kaikkea hyvää sinulle! Ja toivon, että löydät voimia selviytyä kirjoituksista! :)

    • yksjukkis

      Sedät, tädit isät ja äidit eivät paljoa tiedä nykytyöelämästä se tässä näkyy kun kommenteja lukee, oon tehnyt vähän kaikenlaista, ja viimeiset 20 oli opena amiksessa ja sieltä saa paperit kunhan käy tunneilla, sillä työantajailmoituksia kun lukee, niin pätevyyspaperi on se kaiken A &O. Viimeinen työpaikka ennenkun jäin eläkkeelle, olin pikkufirmassa työhönperehdyttäjä ja valitsija, siis raksalla. Ilman koulua joudut kilpailemaan ulkolaisen työvoiman kanssa, vaikka pääsisit töihin, samaa on asiakaspalvelu, kioski, kahvilamyyjä, kauppan kassa. ja palkka on surkee. Mutta paljon on ihmisiä, jotka eivät tee elinaikanaan yhtään töitä. Pitää vain oma kulutus laittaa sellaiseen järjestykseen, että pärjää, tai sitten löytää se rikas mies.

    • Oracle

      Suosittelisin kaivamaan motivaation vielä viimeisiin rutistuksiin. Tai vastaavasti tsekata oletko mahdollisesti masentunut.. alkaa olla oireita siihenkin.. kyse voi olla jaksamisesta, ei niinkään motivaation puutteesta.. toki riippuen kuinka ennen asiat ovat sujuneet..

      Huonommillakin yo-papereilla pääsee eteenpäin. Itsessään se ei vielä tuo lähemmäs muuta kuin jatko-opiskelua.. mutta kuitenkin. Kyllähän valintakokeet vaikuttavat enemmän kuin aiemmat todistukset, jotka ovat plussaa.. tutkintoja on saatavissa monenlaisia ja eritasoisia. Uran alkupäässä ei liene merkitystä koulutuksen tasolla, mutta myöhemmin se voi haitata etenemistä. Pääsääntöisesti kai pikaruokalatyö ja siivous ei vaatine kauheita koulutusmääriä. mutta toinen juttu on kuka luo elämänuran kyseisille sektoreille.

      Yo-tasosta kehittyminen eteenpäin vie toisen asteen koulutuksessa 2 vuodesta eteenpäin alasta riippuen (esim merkonomi taitaa olla 2 vuotta ).. Oppisopimus saattaisi olla tuossa tapauksessa vaihtoehto myös. AMK opinnot eivät ole turhan akateemista (mielestäni jopa liian vähän akateemista), joten kannattaa harkita vielä niitäkin mahdollisuuksia jos vain kiinnostusta löytyy..

      Ajat ovat muuttuneet kuitenkin sen verran, ettei kouluttamaton ole vahvoilla ilman erityistaitoja.. toki voit myös harkita yrittäjyyttä (mutta se vaatii pitkäjänteisyyttä samoin kuin penkillä istuminen)..

    • Ixuode

      Lukio (jos ei ole mikään huippukoulu tai erikoislukio) on vain yleissivistävä laitos. Olin itse 10vuotta sitten samassa tilanteessa, mutta tsemppasin ja kirjoitin ja sain YO-paperit.
      Jos opiskelu ei kiinnosta kehottaisin aloittajaa pitämään jonkinlaisen välivuoden. Hakeudu mihin tahansa työhön. Mieti mihin haluat ja hae amikseen. Tai hae amikseen heti lukiosta. Joku ammatti kannattaa hankkia. Muuten on vaikea saada "omanalan" töitä.

    • Vinkit tässä_M28

      Jos ei nappaa niin ei nappaa. Käy vaikka loput iltakouluna myöhemmin aikuislukiossa. Oppisopimuksella sen alan töihin mihin haluat. Koulupäiviä on muutamia kuukaudessa, eli ei paha. Ja saa TES määräämää palkkaa. Lukion papereilla ei tee mitään. AMK papereita on jokaisella ja kotona makaavat kun pienipalkkainen työ ei kelpaa.

    • Kovat on vaatimukset

      Ei nykypäivänä pääse edes siivoojaksi ilman koulutusta.Ei ainakaan saa vakituista ja säännöllistä virkaa.Koulutus pitää olla.Näin sanoi eräs siivoustyönjohtaja.Jotain vähän aikaa kestävää tuuraus hommaa vaan.Ei ainakaan työnantajat arvosta jos ei ole koulutusta.Kaikkiin alkaa olla koulutus.Ja jos koulutusta ei ole se tietää syrjäytymistä yhteiskunnasta joka on erittäin vakava asia ja aiheuttaa kärsimystä ihmisille.

    • Ahtaajaksi

      Ahtaajahan on kovapalkkainen,mutta vaarallinen työ.Koulutuksena peruskoulu/kansakoulu.Ja on muuten kovat palkat.Kaverin isä on juuri ahtaajana aina ollut noihin töihin ei kaikista akateemisista paperin pyörittelijä hienohelmoista olekaan.

      • ahtaajaviistoistavuo

        ja mikähän sen ahtaajantyön tekee kovapalkkaseksi,ite en vielä oo huomannu et se on kovapalkkasta.


    • nainen22v_

      Ei kun kuorma-auton rattiin rekkal*sboksi. Noh, vitsi vain.

      Onhan sitä vaikka mitä lyhyitä koulutuksia, mutta ne maksaa.
      Jos haet ihan peruslinjalle niin selviät 2 vuodessa. Tai hae oppisopimuksella "töihin", paikat vaan on aika kiven alla.

    • 8765678

      Taitaa olla masennusta. Voithan käydä vaikka nosturinkuljettajan kurssin. Ei kestä kauaa ja on hyväpalkkaista työtä. Viisainta olisi kyllä kysyä vaikka kouluterveydenhoitajalta, että olisiko tuo masennusta vai mitä.

      • näin onnnn

        Kyllä se minustakin on niin, että juuri tuonkaltaisiin hommiin kuin nosturinkuljettajaksi kannattaa pyrkiä. Nosturinkuljettajilla on aika hyvät palkat. Ja kun usein sellaisissa hommissa on vielä mahdollista tehdä ylitöitä niin voi hankkia todella hyvin. Jos päätä huimaa korkeat paikat niin sitten ei se sovi, mutta on niitä vastaavia muitakin erilaisten koneiden kuljettajan hommia joihin voi kouluttautua, esim. monitoimikone metsätöissä tai asfaltinlevityskone.

        Nämä ovat vielä juuri sellaisia töitä joihin koulutettavaksi halutaan ottaa nimenomaan hyvin nuoria, mieluummin alta parikymppisiä. Jo kolmea kymppiä lähenevää työtöntä akateemiseksi kouluttautunutta ei tällaisiin hommiin koulutettavaksi enää huolitakkaan, lapiolinjan aputyöläiseksi korkeintaan. Tietenkin siinä tapauksessa voi päästä jos esim. vanhemmilla on firma jossa on k.o. koneita, mutta ei hevin ilman mitään suhteita hakien, ellei sitten pärstäkerroin ole jotenkin erityisen vetoava.

        Se on että aloittajana kyllä yrittäisin ilman muuta sinnitellä sen lukion loppuun ja ylioppilaaksi, ei sen kanssa vielä liian vanhaksi ehdi tulemaan mihinkään hommiin.


    • Yli 25 vuotias

      Ei maksa yli 25 vuotiaalle ammattitutkinto,jos ala on työllistävä ja työvoimatoimisto hyväksyy koulutuksen hakijalle.Tuli se uusi laki että voi opiskella työttömyysturvalla 2 vuotta.Viimeisen vuoden voi vaikka tehä erityisoppisopimuksella.Vähintään 25 vuotta pitää olla täyttänyt.Tulee siis samoja etuuksia,kun aikuisten/työttömien työvoimakoulutuksissahttp://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp.tuossa vielä linkki ja lisätietoa!

    • opin.

      Ei opi ainakaan kirjoittamaan jos ei käy koulua
      lukukaan ei onnistu

    • työtekijäänsä opetta

      eipä sitä kaikkeen edes ole koulutusta vaan hommat opitaan työtä tekemällä. etenkin käsityö ammatit ym... eri asia sitten toimisto työt jos ne mitään töitä nyt edes on...

      • Niinpä niin

        Niin eihän toimistoissa mitään oikeita töitä tehdä. Saataisi vain päästä sinultakin paha parku, jos sanottaisiin "Sori, tässä kuussa me emme ole laittaneet täällä palkkakonttorissa/Kelassa sinun eurojasi jonoon. Koetamme saada sitten ensi kuussa hommat reilaan. Näkeepähän sitten, onnistuuko."


    • Työttömyys pahus

      Nykypäivänä ei ole ollankaan itsestäänselvää että aamulla lähdetään töihin!On nimittäin niin sairaat työttömyysluvut ja perinteisiä käsityöammatteja hävinnyt pilvin pimein pois.Aikoinaan oli kaikille työtä siis ihan kaikille,vaikka lapion varressa.

    • silviisii se menee

      ei koulutus ole pakko menestymisen pohjana.

      esimerkiksi suuri osa poliitikoista ei ole ylioppilaita tai yliopiston käyneitä.
      suuri osa yrittäjistä ei ole koskaan kouluja käynyt.

      Mutta pärjäävät silti.

      Ammattitaito ja innokkuus ratkaisee paljon.

      Ammattitaidon saa kun tekee jotain innokkaasti.
      Opiskelu ei ole jokaisen juttu.

      Moni on myös päätynyt ammattiin harrastuksen kautta.
      Esim monet valokuvaajat ovat ns. itseoppineita, ja hyvin menee.

      Osa porukasta tekee vähän sitä ja tätä.
      Kunnes löytävät sen oikean alan tai työn josta pitävät ja jossa viihtyvät.

    • NäinTäällä

      Kyllä se on täyttä puppua ettei töitä saisi ilman koulutusta! En silti tietenkään kannusta ketään lopettamaan koulua kesken..Reipas ja positiivinen elämänasenne menee useasti sen kolutuksenkin edelle! Lopetin aikoinani ammattikoulun kesken samoista syistä, mutta PÄIVÄÄKÄÄN en ole ollut työtön! Vakituisessa työsuhteessa olen koko työikäni ollut ja hoitanut myös esimiestehtäviä. Tovin olen nyt kaipaillut uusia haasteita ja hainkin uutta työpaikkaa useiden muiden hakijoiden joukossa ja kas kummaa, sain paikan! Kokemusta ja asennetta arvostettiin tässäkin tapauksessa enemmän kuin koulutusta! Kun vaan on asenne kohdillaan ja kova tekemään töitä niin pääsee vaikka esimiestehtäviin ilman koulutusta.

    • fsgdfw

      mee amikseen ja ota lähihoitsun koulutus

    • Miten osaat

      kirjoittaa oikein sanat, joissa on väliviiva, mutta et sanaa duunarityö? Ja koulu ei kiinnosta, mutta kielioppi on lähes täydellistä?

      Lopettakaa jo S24:llä feikkialoituksien teko! Muuten maineenne menee ja se ei takaisin tule!

    • nbvbnmnbvxcv

      Itse rupeisin poliitikoks ja ryhtyisin kansalaisia kusettamaan jos olisin sosiaalisesti rohkea.

    • mnbxcvbnnbv

      Tai voishan sitä muuttaa Kreikkaan asumaan ja alkaa nostamaan sokeille tarkoitettuja avustusrahoja.

    • ................

      Minulla ei ole ammattitututkintoa ja hyvin olen pärjäillyt. Palkka on tietysti huonompi, kuin ammattilaisilla, mutta töitä on riittänyt mm. siivous- ja laitoshuollon puolelta, puutarhoilta jne. Omasta aloitekyvystä on myös kiinni. Toisaalta, minua ei kyllä saisi johonkin homeiseen toimistoon millään, joten ihan tyytyväinen olen siltäosin. Jos ei ole lukuintoa nyt, niin ehkä myöhemmin, vaikka oppisopimuksella tmv. Ei kannata murehtia, reippaasti kyselemään mahdollisuuksia :)

    • ei työtön

      Nykyään on kurjaa kun ei arvosteta muita kun lukeneita vaikka ei ne lukeneet osaa mitään tehdä paremmin. Kyllä vanha sanonta on yhä edelleen oikeassa työ tekijän opettaa ei lukeminen.Mutta eipä nykyään työnantajatkaan arvosta muuta kun todistusten ja koulutuksen mukaan itse olen työssäni joutunut opettamaan ja neuvomaan sekä lukeneita että peruskoulun käyneitä ja kas kummaa peruskoulun käynyt on ollut innokas oppimaan ja hoitaa työnsä kunnolla mutta lukion käyneet vetelehtii ja työ tehdään sinnepäin muut saa korjata heidän jälkiä ja sitten vielä viitsivät sanoa et heidän ei tarvikkaan olla niin tehokkaita kun ovat lukion käyneet minä en kyllä ottaisi heitä töihin mutta suomessa panostetaan liikaa opiskeluun ei sillä kunnon työvoimaa saada koulutetuthan ne ovat myös eläkkeelle ensimmäisenä siirtymässä vain laiskuuttaan kun ei työnteko kiinnosta eikä jakseta mitään tehdä näin se vaan on

      • että näinnnnn

        Tässä on sitten sitä sanoisinko tyypillistä kielteistä asennoitumista kouluttautuneisiin. Työelämässä on paljon tällaista porukkaa jotka eivät itse ole kuin pakollisen kansakoulun käyneet ja ehkä armosta heille joku vitonen annattu esim. matematiikassa. Mikäli asia näistä tyypeistä riippuu niin kouluttautunut ei taatusti pääse mihinkään surkeinta apaulaisasemaa parempaan hommaan. Nämä tyypit diskaavat pelkästään sen kouluttautuneisuuden takia, sillä siitä on heillä itsellään jotain traumoja joita he näin pyrkivät kompensoimaan.


    • kati215

      Yritä saada lukio käytyä loppuun, sen jälkeen välivuosi (tai parikin). Itse tein näin lukion jälkeen. Pääsin postille töihin, jossa olin pari vuotta. Alkoi kummasti taas opiskelut kiinnostamaan, ja nyt oon yliopistossa opiskelemassa. En kylläkään päässyt lukiopapereille sisälle, vaan valintakokeen kautta.
      Ei siis hätä ole sen kummempi. Kyllä sä töitä löydät lukion jälkeen, kunhan vaan yrität etsiä :).

    • minäkin olen äiti

      Sinun äitisi on eri ikäluokkaa, kuuntele häntä mutta kuuntele enemmän sydämesi ääntä. Siis tee elämästäsi kuitenkin itsesi näköinen, älä äitisi näköistä. Äitisi on todennäköisesti ollut jo omillaan sinun ikäisenäsi ja omalla tavallaan yrittää tyrkkiä sinua eteenpäin. Näinhän pitääkin olla. Ei lapsuuden kotona iäti asuta.
      Oletkona masentunut, jos mikään ei huvita? Toisaalta, elämä ei ole yhtä huvittamista. Jotkut asiat on vain tehtävä. Tärkeimpiä asioita elämässä on kunnon ammatti. Ryhdistäydy ja ala lukea kirjoituksiin. Tee lukusuunnitelma ja pitäydy siinä. Huomaat vähitellen saavasi elämäsi hallintaasi. Osallistu kirjoituksiin. Tee kaikkesi niiden läpimenemiseksi. Sen jälkeen on aika ajatella ammatillista koulutusta.
      Et varmasti tule katumaan että käyt lukion kunnialla loppuun. Kun olet saanut yhden asian päätökseen, on seuraavan vuoro. Haet opiskelupaikkaa alalta mikä tuntuisi kiinnostaan. Totuushan on että moni ala sitten kiinnostaa kun perehdyt asiaan.
      Tapasin kerran optikkoliikkeen omistajan, joka oli hakeutunut alan opintoihin kun kaverinsakin oli. Kaveri ei ollut päässyt hakemaansa opinahjoon, mutta tämä nykyinen optikkoliikkeen omistaja pääsi. Hän totesi ettei ikinä ollut edes ajatellut että tälle alalle lähtisi, mutta olipa huomannutkin alan sopivan ja oli erittäin tyytyväinen koulutukseensa ja työhönsä.
      Joten tee yksi asia kerrallan, älä ajattele liian pitkälle, koska negatiiviset tulevaisuudenkuvat tappavat ilon opiskelusta, työstä ja elämisestä muutenkin. Käy kuitenkin lääkärillä, voit olla masentuntu. Kysy tukea myös äidiltäsi.
      Muuten - äitisi koulutus ei mitenkään määrittele häntä, älä sinäkään määrittele äitiäsi. Hän on mikä on, eikä muuksi muutu, mutta on aina sinun äitisi joka omalla tavallaan ajaa sinun etuasi ja hyvinvointiasi. Huomaa "omalla tavallaan" siis.

    • yks vaan

      Selviytymistapoja on monia... Itselläni lukiossa oli vahvojakin aineita, mutta pullonkaulaksi muodostui ruotsinkieli. En saanut ruotsinkursseja läpi riittävästi siihen mennessä kun piti lähteä armeijaan. (päivämäärät oli lyöty lukkoon ennen lukion viimeistä vuotta) Lukio jäi siis kesken armeija-ajaksi, mutta kesken armeijan rehtori soitteli ja väitti että se ruotsi pitää suorittaa sinä vuonna tai koko lukio jää kesken! Sain lomaa armeijasta ja tentittyä sen kurssin, mutta opinpahan sen että kannattaa ottaa selville tuollaiset muotoseikat etukäteen. En tiedä millaiset säännöt lukion jatkosuoritusta nykyään koskee, eli voiko se jäädä jonkun aikarajan puitteissa kokonaan suorittamattomaksi. Ennen päätöksiä siitä kannattaa ottaa selvää!

      Olin perusduunissa pari vuotta armeijan jälkeen. Minulle se ei ollut sellainen työ, johon olisin voinut jäädä elämään. Aloitin sitten opinnot minua kiinnostavalla alalla, ja silloin tosiaan tarvitsin sitä ylioppilastodistusta. Jos lukion suoritus olisi jäänyt kesken, niin olisin jäänyt loukkuun työhön, jota vihaan. Jollekin voi löytyä jotain muuta, mutta useimmat ovet sulkeutuvat, jos takana ei ole joko jotain riittävän pituista ammattitutkintoa tai ylioppilastodistusta.

    • Oma näkemykseni

      Kyllä jo täältä vastauksia lukiessa huomaa mitä siitä seuraa kun ei ole saanut aikaiseksi opiskella. Ei mitään johdonmukaisuutta lauseissa ja kielioppi- ja kirjoitusvirheitä joka lauseessa -.-

      Opiskelulla on nykypäivänä merkitystä äärimmäisen paljon, siitä ei pääse mihinkään. Jos ei ole ammattia, työn saanti on heikkoa, suorastaan mahdotonta. Elämä kuluu kelan tukien varassa eläen ja sossun luukulta kerjäten, toki välissä voi päästä pätkätöihin, mutta niilläkään palkoilla ei paljoa nykypäivänä hurrata -varsinkin kun verotusta tullaan kiristämään entisestään laman yms johdosta.

      Eihän se koulun penkillä istuminen aina herkkua ole ja itsekin suoritin lukion vähän puolipakolla. Ensimmäisen vuoden jälkeen teki mieli jättää kesken se, mutta kuitenkin jatkoin loppuun asti. Viestiketjun aloittajalle neuvoisin jatkamaan lukion loppuun asti, koska sillä on enemmän arvoa että olet suorittanut jonkun tutkinnon (edes keskinkertaisilla arvosanoilla), kuin jättänyt sen kesken. Toki ihanteellisinta olisi saada hyvät arvosanat koska jatkokoulutus on tällöin paljon helpommin saavutettavissa, mutta olosuhteet ja oma vointi ei aina salli tätä. Lukion jälkeen kannattaa miettiä rauhassa mitä lähtisi opiskelemaan, ettei taas käy kuten lukion kanssa -että alkaa miettimään miksi ylipäätään olen täällä. Mieti rauhassa, ota huomioon ne alat jotka eniten kiinnostavat tai joilla on suht hyvä työllisyys ja ensisijaisesti suosi ihmeessä oppisopimuskoulutusta. Voit käydä myös ammatinvalintapsykologilla jonka avulla tulevaisuutesi voi avartua vielä paremmin sinulle. Mutta älä ihmeessä jää ilman koulutusta -se on pahin mahdollinen virhe. Ja jätä huomiotta äitisi ohjeistus työelämään suoraan menemisestä ja itsenäistymisestä tässä vaiheessa. Selvitä ensin lukio pois alta ja vasta keväällä hanki tietoa tuista yms. ja omasta kämpästä kun olet saanut tuon tällä hetkellä stressaavimman vaiheen suoritettua elämässäsi, eli kirjoitukset :)

    • Toivon löytänyt

      Kyllä se vaan niin on että tietoyhteiskunta ikuisine talouskasvuine on vaativa ja rasittava kaikin puolin. Itse mietinkin muuttaisiko maalle ja perustaisi omavaraistalouden. Rakastan myös oppimista, tietoa, osaamista, taitoa, kuria, lakia ja järjestystä, mutta en vaan kykene psyykkisesti elämään tässä pankkiirien orjuutuksessa kuluttajavelkakuplajärjestelmässä.

      Onneksi on olemassa kansallinen vastarintama. Liity sinäkin voittajiin ja edusta kansallissosialismia. Levitä sanaa eteenpäin!

    • -.-

      Jos ei muu auta niin ilmoittaudu lukion jälkeen työttömäksi. Työkkärin kautta pääset varmaan jollekin (pakolliselle) kurssille. Omasta perheestäni 2 on päässyt työkkärin järjestämien kurssien jälkeen suoraan töihin, toinen taksikuskiksi ja toinen puualan töihin.

    • ystävän neuvo

      Jos olet hyvännäkönen ämmä, voit alkaa prostituoiduksi ja tienata siinä tosi hyvin.
      Varaudu kuitenkin siihen, että kun vanhenet, tienestit tippuu alaspäin kovaa vauhtia.
      Kenties vosun ura on sinulle paras vaihtoehto. Treenaa vaginaasi erikokoisilla dildoilla ja totuta myös anuksesi penetraatioon käyttämällä dildoa peräaukossasi.

      • Tohtori T.

        IHAN TURHAAN ÄMMÄT MUUTENKAAN KOULUJA KÄYVÄT!
        Ei muuta kun naimisiin vaan heti peruskoulun jälkeen ja synnyttämään Suomeen uusia veronmaksajia ja sotilaita!
        Ja jos ei muijaa kiinnosta perhe-elämä, sitten voi alkaa prostituoiduksi ja elättää itsensä sukupuolielimellään.


      • akat pois koulusta
        Tohtori T. kirjoitti:

        IHAN TURHAAN ÄMMÄT MUUTENKAAN KOULUJA KÄYVÄT!
        Ei muuta kun naimisiin vaan heti peruskoulun jälkeen ja synnyttämään Suomeen uusia veronmaksajia ja sotilaita!
        Ja jos ei muijaa kiinnosta perhe-elämä, sitten voi alkaa prostituoiduksi ja elättää itsensä sukupuolielimellään.

        Oikeestaan voitais säätää semmoinen laki, ettei muijien tartte käydä peruskouluakaan. Mitä ne peruskoulun tiedoilla tekee, naimisiin vaan heti kun tulevat sukukypsiksi, niin että munasolu irtoo. Ja loput akat sitten huo-riksi.
        Siinä säästyis yhteiskunnalta tosi isot rahat kun ei turhaan koulutettais eukkoja, joiden tehtävä luonnonlain mukaan on vain synnyttää.
        Valtiontalous tulis kertaheitolla plussan puolelle!


    • Moi,

      Lukion suorittamisessa huonoin arvosanoin ei ole sinänsä logiikkaa, että silloin et pääse minnekään ammattikorkeakouluun, et saa tietenkään lukiosta mitään ammattia, ainoa on, että saat luvan hakea yliopistoon niin halutessasi, mutta jos ei opiskelu maistu lukiossa niin tuskin yliopistossakaan, ja helvetin vaikea on ensinnäkin päästä sinne sisään.

      Mutta käy nyt loppuun vaan ja mieti sitten lisää, sun ei tarvi edes mennä inttiin kun oot tyttö. :) Jos jätät nyt kesken saatat inhota itseäsi.

      Itse olen lukion käynyt ja nyt ainoa keinoni päästä ammattiin tuntuu olevan aikuiskoulutuksen käyminen ja sen jälkeen AMK hakeminen paremmilla papereilla.

      Paljon on opittavaa näistä asioista, itse tutkinut ja hutkinut 7 kuukautta näiden asioiden parissa ja vasta tajuamassa jotenkin mitä voin tehdä. Nämä asiat kun on niin pirun monimutkaisia: ei todellakaan riitä, että tiedät mistä pidät.

    • teollinen muotoilija

      itse olen sitä mieltä että kyllä kannattaa opiskella joku ammatti itselle !
      usein ei siinä vaiheessa kun pitäisi ratkaista elämän suunta niin ei tiedä vielä mitä opiskelee,,perus duunarina on niin kelju olla ja koskaan ei voi saada mitään onnistumisen tunnetta ..rahaa saat vain tekemällä hirveesti yli töitä ja huonolla palkalla

    • kotkotikot
    • .......-.-.-.-.-.-

      Kannattaa mennä psykiatrille, ja kertoa kaikki omista ahdistuksista mitä tulee koulussa ja missä tilanteissa, vaikka tuntuiskin niin tyhmältä ettei viitsi kertoa kenellekään. Antavat sitten lääkettä siihen ja mahdollisesti terapiaa. Kannattaa hyödyntää se, että olet käynyt lukion. Itselläni on lukio ja ammatillinen tutkinto käytynä. Eli periaatteessa lukiosta ei ollut mitään hyötyä... Lintsasin lukiossa paljon, koska tunneilla istuminen alkoi ahdistaa sietämättömästi. Tuskin kukaan ymmärsi, enhän itsekään ymmärtänyt, enkä viitsinyt kertoa psykiatrille, vaikka kävinkin siellä. Se vain kehui harvinaisen älykkääksi ja selväjärkiseksi kaveriksi ja ihmetteli mitä siellä edes tein. Kotona oli myös alkoholismia.

    • Aika moni nainen etsii miehen jolla on rahaa. Siinäkään ei ole väärää vaan evoluution aikaansaannoksia.

      Yleensä silloin haetaan vähän vanhempaa kumppania ja joutuu olemaan tarkkana sillä jos mies potkaisee pellolle niin sitten jää kyllä pahasti tyhjän päälle.

      • nhbgvcfghj

        Kas kun et suositellut Linuxia.


    • Hi-Hopper86

      Vika ei ehkä ole opiskelussa vaan siinä mitä opiskelet ja miten.

      Saattaisit olla motivoitunut ja kiinnostunut oppimaan jotain käytännönläheistä. Oletko ajatellut lähteä ammattikouluun?

      Lukion suosittelisin paahtamaan läpi silti, koska kun lukio on käyty, niin silloin voit hakea opiskelemaan ammattikoulujen lisäksi myös ammattikorkeakouluihin ja silloin ne duunit, joista voit itsellesi valita ovat laajemmat.

      Ilman koulutustakin voi mennä, mutta se sulkee paljon ovia ja näyttää vastuullisempiin työpaikkoihin hakiessa huonolta CV:ssä. Se saa ihmisen vaikuttamaan laiskalta ja päättämättömältä.

      Suosittelisin istumaan alas ja kuuntelemaan vähän miltä ittensä sisällä tuntuu ja alkaa sitä kautta hakea niitä asioita, joita elämässä haluaa tehdä. Kannattaa myös vaan kokeilla jotain ja kysellä kavereilta, että millasia juttuja on. Sitä jatkuvasti löytää kaikkia uusia ammatteja mitä maailmassa voi tehdä.

      Se, että sun äiti on jättänyt koulut kesken ja patistaa suakin jättämään kouluttautumatta varmasti vaikuttaa sun motivaatioon opiskella. Jos sun vanhemmat ei itse koe, että kouluttautuminen olisi tärkeää, tai että sillä voisi menestyä elämässä niin ei se varmaan ole suhunkaan välittynyt.

      Tuossa aiemmin olikin sanottu, että saattaa jäädä loppuiäkseen jumiin huonopalkkaisiin pätkätöihin, eikä se ole väärin - jos sit haluaa, mutta on vaikea kuvitella, että 18-vuotias lukiota käyvä toivoisi sellaista tulevaisuutta itselleen.

      Toivottavasti löydät sellaisen oman jutun mitä haluat tehdä. Ei kannata huolestua ainakaan 2-3 vuoteen jos sellaista ei vielä ole löytynyt. Kannattaa kokeilla kaikkea ja aina voi vaihtaa alaa.

      • insinööriluutnantti

        Juuri työelämän lopettaneena voin kertoa, että lue ihmeessä lukio loppuun ja sitten etsit käytännön läheisen työn eli vaikka sähkömies tai putkimies. Niissäkin voit erikoistua erilaisiin tehtäviin. ja niissä on se etu, että työttömänäkin voit tehdä pikku urakoita. Ei ole rasittavaa ja voit halutessasi perustaa oman firman ja säädellä työn määrää ja tahtia sekä viettää vähän pitempiä viikonloppuja. Kannattaa suunnitella asiat pitkälle tulevaisuuteen.


    • Ahtaajaksi kantsii

      Ahtaajaksi vaan ei tarvitse käydä ollenkaan koulua 4000-5000 euroa palkka.Kansakoulu/peruskoulu pohjavaatimus.Eipä ole köyhää elämää.Raskas ja vaarallinen työ tosin,mutta kun oppiin niin hyvin siellä töissä menee.Ja naisetkin jotka ette halua päivääkään käydä peruskoulun jälkeen kouluja niin noihin hommiin.Käytännön työtä ennenkaikkea.

    • Kirjoitat. että rakastat oppimista mutta vihaat opiskelua. Opiskelu voi olla kivaa ja antoisaa, kun se on vaikkapa tekemällä ja ryhmässä oppimista ja jos tunnet, että siitä on hyötyä elämällesi. Pänttäämen vain pänttäämisen vuoksi ei ole mielekästä. Olet varmaan miettinyt, milaisessa työssä mieluiten olisit. Millaisia taitoja siinä taritvset? Missä olet hyvä ja mitä teet mieluiten?
      Ammatinvalinnanohjaaja tai työvoimatoimisto auttavat tässä pohdinnassa myös. Sitten lähdet hakemaan sinnikkäästi toiveisiisi liittyää koulutusta, jotta saat taitoja työelämää varten. On monia hyviä koulutusvaihtoehtoja ja tapoja, miten päästä eteenpäin. Akateemisuus ei tosiaankaan ole ainoa tie, eikä se pelkästään takaa tulevaisuutta. Käytännössä oppii parhaiten.
      Koska kilpailu on kovaa, ammattitutkinto antaa perusvalmiudet ja etua siihen verrattuna,että sinulla ei olisi tutkintoa. Siksi vain omaa uraa suunnittelemaan ennakkoluulottmasti ja rohkeasti! Menestystä oppimispolullesi!

    • Perusporvari

      Tästäkin huomaa, että koulutukselle pitäisi laittaa sellainen hinta, etteivät turhat köyhät pystyisi koskaan edes haaveilemaan kouluttautumisesta. Kun kotoa ei saa edes minkäänlaista henkistä tukea kouluttautumiselle rahallisesta tuesta nyt puhumattakaan, on parempi, että tyytyy osaansa ja menee perheen perinteen mukaisesti vähän koulutusta vaativille matalapalkka-aloille.

      Koulutusta vaativat alat kannattaa suosiolla jättää niille, joilla on suvussa sukupolvien perinteet yliopiston käymisestä.

    • Juuhpuuh

      Muistan lukeneeni, että vain lukion käyneillä ihmisillä on kovempi keskipalkka kuin suomalainen keskipalkka. Olikohan se niin, että lukion käynyt tienaa liki 3000e, kun keskipalkka koko maassa 2700e tienoilla.. Voi olla luvut hatusta, mutta ero oli tuota luokkaa.

      Allekirjoitan tämän täysin. Valmistuin hyvin arvosanoin suomen parhaaksi titureeratusta lukiosta. Menin korkeakouluun..pidin välivuoden töitä tehden. Palkka oli hyvä ja lopetin koulun motivaation puutteen takia. Tein kaksi vuotta töitä ja liksa oli kova. Alkoi homma puuduttaa. Menin sitten eri alalle siistiin sisätyöhön ja väänsin siinä sivussa oppisopimuspaperit. Nyt edennyt ja taas on palkka parempi kuin keskivertoniemisellä.

      Olen elämääni sangen tyytyväinen. Olen nuorena ostanut asuntoja, autoja ja kaikennäköistä kivaa. Ulkomaillakin olen käynyt. Talon rakennus ja perheen perustaminen ovat seuraavat yksityiselämäni siirrot. Mukava jäädä äitiyslomalle, kun saan kunnon korvauksen palkan mukaan.

      Ensi viikolla alkaa amk opinnot työn ohessa. Katsotaan miten käy, sillä tämä siisti sisätyökin voisi jo kohta vaihtua johonkin toiseen, hyväpalkkaisempaan. Olen keksinyt useita mielenkiintoisia ammatteja, joissa kouluttaudutaan työn ohessa.

      Viestini ap:lle : mielenkiintoisia ja hyväpalkkaisia ammatteja on paljonkin. Ihan kaikissa ei kysellä aiempia opintosuoritteitasi. Työn ohessa oppiminen on omasta mielestäni paras tapa oppia.

    • Mää olin hiton onnellinen ku mun peruskoulu loppus! Vihdoin seki vitun paska loppus, vihasin kyl kouluu ihan älyttömästi, ja ihan sama vaikka kävinkin koulua ku joka kokeest tuli 4 vaikka kui paljo yritti, koulut on tarkotettu fiksuille ihmisille, ei tällasille kun mää, kaikki menee toisest korvast ulos mitä yritetää opettaa, mun päähän ei jää yhtää mikään, oon vaa täysin idiootti, ainakin koulussa, mut normaalis elämäs mua on kehuttu monta kertaa fiksuksi ihmiseksi, mutta tämä ei ainakaan ole peräisin peruskoulusta, ei ei ei, tämä en opittu elämästä, koulussa opitaan vaan vihaamaan opettajia sun muuta paskaa ja turhaa, kaikkia ihmisiä ei ole tarkotettu koulun penkille opiskelemaan....toivottavasti sitä saa joskus tällanen kouluttamaton/kouluun kelpaamaton duunipaikan, nyt duunia o etitty jo yli 2 vuatta...

    • Dälleen

      Itse olen kaikki opintoasteet käynyt läpi, hyvillä arvosanoilla mutta ei töitä.
      Joten kaikki riippuu alasta ja siitä mitä tahdot?

      Itse kartoittaisin ensimmäiseksi sen missä työntekijöitä tarvitaan, enkä valitsisi koulua sen mukaan millä paikkakunnalle se on tai muiden mageiden tekijöiden perusteella. Akateemisuus näyttää olevan yhä vähemmän arvostettua nykyään, tekijöitä tarvitaan enemmän pohdiskelijoiden sijasta.

      Lisäksi katsoisin ulkomaan vaihtoehdot kun suomen tilevaisuus ja palkkataso näyttää aika kurjalta ainakin osalla aloista. Sen mukaan opiskelisin tai painottaisin ulkomaan opintojani.

      Saman syssyyn on varmaankin sitten hyvä pohtia omia vahvuuksia ja puntaroida näiden juttujen välillä. Hyvät tai parhaat aikat irtoavat usein suhteilla, joten oikeinlainen verkostoituminen ei kai ole pahitteeksi.

      Suojatyöpaikat antavat oikein mukavan duudnin, toivottavasti kuulut johonkin hyvä velijärjestöön kuten suomenruotsalaiset.

    • KusetusTyyliSuunta

      Minusta koko työn ja etenkin tarpeellisen ja täysin tarpeettoman työn määritys
      on pakko mullistaa näillä opiskelu ajoilla ja hyötysuhteella sekä palkoilla
      todellisessa työnteossa. Senverran pelataan oletus utopia arvoilla ja
      arvostuksilla nyky globaliassa. Työn hinnan on muututtava muuhunkin
      kun väärään suuntaan muuallakin kun Suomessa.
      Kestämätöntäkehitystä edustaa tarpeeton työ ja koulutus jota ei tarvita
      mihinkään oikeasti. Muuhun kun rahastuksen tekoon vielläpä velkavaroilla.
      Tehoa systeemiin eivät edusta helpot toimisto tai konttori virastot ne ovat
      pois todellisesta tuotannosta ja osakkeenomistajien tuotoista sekä
      verotupoista koska edustavat mitä laajemmissa määrin "piilokuluja"
      jotka eivät näy kokonaisuuden budjetissa jo 7 eri virastoa käsittelee yksinkertaista pikkuhommelia salaa toimistossa mikä ei näy laskussa?
      Järjetönkin koulutus on taannut paremmanpalkan mutta kuinkakohan kauan?
      Pian ei kellekkään ole enään mitään jäljellä tällä Titanic..planeetalla ei ees
      rikkaimmallakaan akateemisella. Totuus iskee pahasti lopulta kun luonto
      ei ole mikään börs.
      Itsekkyys ei paljon auta jos nöyräksi osaajaksi ryhtyy ei missään.

    • melkein ylioppilas

      itse kävin lukioo melkein 2 vuotta ja jätin kesken. Sen jälkeen hain pienelle paikkakunnalle (pienellä paikkakunnalla vähemmän hakijoita eli paremmat mahdollisuudet päästä sisään) ammattiopistoon opiskelemaan nuoriso-ohjaajaksi.

      Työssäoppimisen aikana menin harjoittelemaan perhekotiin ja sain töitä kyseisestä perhekodista

      Jos sinulla on vähääkään kiinnostusta johonkin ammattiin nii suosittelen ammatillista oppilaitosta! Onnea ja tsemppiä kirjoitukissa :)

    • Bansque

      Yleensä koulutetuilla on se etu, että he voivat valita mielekkäämpiä töitä, koska heillä on osaamista ja tietoa enemmän kuin perusjampoilla. Koulutetuilla on siis enemmän varaa valita duuneja, joten tehtäviäkin on erilaisia.
      Sinulla täytyy siis olla jokin erityisosaamisala, tai muuten teet yksitoikkoisia pätkätöitä koko loppuelämäsi.

    • ---g---

      Kannattaa opiskella! Toki töitä on mahdollista saada ja niin olen itsekin saanut, vaikka lukio-opinnotkin jäi kesken.

    • Anonyymi

      Koulu ei oo ollut lähes koskaan mun juttu!
      En oikeen koskaan jaksais mennä sinne.
      Oon ollut jo pari kertaa myöhässä!!
      Onko koulu otettava vakavasti???

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe