Koulunkäyntiavustaja

Stina****

Mikähän on palkka, jos tekee työtä viikossa 28 h, eikä ole kka-tutkintoa eikä asu pk-seudulla ? Jos luokassa on esim. diabetesta sairastava lapsi, jolle pitää päivittäin pistää insuliinit ja tehdä verensokerinmittaukset, niin saako tästä jotain lisäkorvausta vai kuuluuko tämä normaaliin kka:n toimenkuvaan. Vastuu on suuri diabetes-lapsestakin, koska kaikki em. toiminnot pitää tapahtua tarkasti ajallaan.

7

5282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .yo.

9 euroa ja työmarkkinatuki tai peruspäiväraha. Tällainen "TES" vallitsee iloisessa Itä-Suomessa.

• öööööööööööööööööööö

Palkka on täysipäiväisestä 38 tunnin 15 minuutin viikkotyöstä noin 1700 e/kk. Työn vaativuus vaikuttaa *) Siitä voi tulla vähän alennusta kun ei ole opiskellut kka:ksi. 28 tunnin työstä saat noin 70 % kokoaikaisen palkasta eli laske montako prossaa työaikasi on kokoaikaisesta Tarkan palkan saat selville kysymällä sieltä paikanpäältä.

*) Lue tuo http://www.jhl.fi/files/attachments/oppaat/kko_opas_2011_nn.pdf

• liksaaaa

Diabeteksen hoitoon täytyy olla kouluissa lähihoitajan koulutus, pelkkä kka ei tähän käy. Ainakaan kunnassa, jossa itse olen. Juuri oli lehdessä juttua, kuinka kouluissa opella ei ole velvollisuutta pistää, vaan se on terv.hoitaja tai kka (siis lähärin koulutuksella)
      Nykyään lh rules ja kka.n hommiin vaaditaan kyseinen koulutus (miksiköhän sitten kka koulutus on olemassa??)
      Fakta kuitenkin on että diabeteksen hoidosta et mitään "bonuksia" saa, kuuluu työhön...

• Että näin

Diabeteksen koulupäivän aikaiseen hoitoon ei vaadita lähihoitajan koulutusta. Sosiaali- ja terveysministeriön suosituksen mukaan voi diabeteksen hoitoon osallistua "maallikko", eli henkilö, jolla ei ole hoidollisia ammattiopintoja, jos hoitava lääkäri katsoo tämän mahdolliseksi. Omassa kunnassani (yksi Suomen suurimpia kaupunkeja) suurimman osan diabetesoppilaista hoitavat KKA:t, mutta myös lähihoitajia on palkattu koulunkäyntiavukstajiksi.

Olipa kyseessä mikä tahansa oppilaan sairaus, joka vaatii hoitoa tai hoidossa avustamista koulupäivän aikana, niin avustajalle on järjestettävä koulutusta juuri kyseisen oppilaan ja hänen sairautensa hoitoon. Koulutuksen järjestämisestä vastaa hoitava lääkäri ja se toteutetaan yhteistyössä terveydenhuollon henkilöstön ja oppilaan huoltajien kanssa.

Viime keväänä tuli voimaan asetus, jonka mukaan koulun on järjestettävä oppilaan diabeteksen hoito koulupäivän aikana. Aiemmin tähän ei ollut pakkoa, vain suositus.

On hieman epäselvää, voiko KKA:aa pakottaa sellaiseen hoitotyöhön, johon sisältyy lääkkeen määrän laskemista tai pistämistä. Jokainen toimikoon omantuntonsa ja järkensä mukaan tässä asiassa.

Lähihoitajilla diabeteksen hoito kuuluu ammattiosaamiseen, koulunkäyntiavustajilla ei. Jos ja kun KKA koulutetaan tähän tehtävään, niin kysymyksessä ovat vaativat ammattitehtävät, joista KKA voi periaatteessa vaatia korkeampaa palkkaa. Lähihoitaja taas ei...

Olisikohan KKA:n koulutus siksi olemassa, että osaa toimia koulumaailmassa ja monenlaisten oppilaiden tukena ammattimaisesti?
        En tiedä oletko KKA vai lähihoitaja, mutta yllämainitut asiat pitäisi kyllä olla jokaisella työnsä osaavalla avustajalla tiedossa.

• liksaa
        Että näin kirjoitti:

Diabeteksen koulupäivän aikaiseen hoitoon ei vaadita lähihoitajan koulutusta. Sosiaali- ja terveysministeriön suosituksen mukaan voi diabeteksen hoitoon osallistua "maallikko", eli henkilö, jolla ei ole hoidollisia ammattiopintoja, jos hoitava lääkäri katsoo tämän mahdolliseksi. Omassa kunnassani (yksi Suomen suurimpia kaupunkeja) suurimman osan diabetesoppilaista hoitavat KKA:t, mutta myös lähihoitajia on palkattu koulunkäyntiavukstajiksi.

Olipa kyseessä mikä tahansa oppilaan sairaus, joka vaatii hoitoa tai hoidossa avustamista koulupäivän aikana, niin avustajalle on järjestettävä koulutusta juuri kyseisen oppilaan ja hänen sairautensa hoitoon. Koulutuksen järjestämisestä vastaa hoitava lääkäri ja se toteutetaan yhteistyössä terveydenhuollon henkilöstön ja oppilaan huoltajien kanssa.

Viime keväänä tuli voimaan asetus, jonka mukaan koulun on järjestettävä oppilaan diabeteksen hoito koulupäivän aikana. Aiemmin tähän ei ollut pakkoa, vain suositus.

On hieman epäselvää, voiko KKA:aa pakottaa sellaiseen hoitotyöhön, johon sisältyy lääkkeen määrän laskemista tai pistämistä. Jokainen toimikoon omantuntonsa ja järkensä mukaan tässä asiassa.

Lähihoitajilla diabeteksen hoito kuuluu ammattiosaamiseen, koulunkäyntiavustajilla ei. Jos ja kun KKA koulutetaan tähän tehtävään, niin kysymyksessä ovat vaativat ammattitehtävät, joista KKA voi periaatteessa vaatia korkeampaa palkkaa. Lähihoitaja taas ei...

Olisikohan KKA:n koulutus siksi olemassa, että osaa toimia koulumaailmassa ja monenlaisten oppilaiden tukena ammattimaisesti?
        En tiedä oletko KKA vai lähihoitaja, mutta yllämainitut asiat pitäisi kyllä olla jokaisella työnsä osaavalla avustajalla tiedossa.

"Olisikohan KKA:n koulutus siksi olemassa, että osaa toimia koulumaailmassa ja monenlaisten oppilaiden tukena ammattimaisesti?"

- No johan pomppasi. Ymmärsit lukemasi väärin: mainitsin juuri että kka.n tehtäviin vaaditaan kunnassamme lähärin koulutus, siksi siis ihmettelin mitä kka.n tutkinnolla sitten tekee, jos se ei mukamas olisikaan pätevä ko.hommaan!!?
        Ja tunnetusti lh:t valtaavat alaa, tästä on keskusteltu tälläkin palstalla aikalailla..

"En tiedä oletko KKA vai lähihoitaja, mutta yllämainitut asiat pitäisi kyllä olla jokaisella työnsä osaavalla avustajalla tiedossa"

- Edelleen: En ole tietääkseni väittänyt olevani tietämätön kirjoittamistasi asioista, tosiasia on, että kyseisessä työpaikassa oppilaita ei saa pistellä kuin lh.n koulutuksen saanut henkilö (vaikka olisikin kka koulutus). Piste.
        -Eikä mielestäni ammattitaito(ni) liity millään tavalla siihen, mitkä työpaikan/ kunnan/ koulun käytännöt ovat..

• khkhkhkhk

Itse olen koulunkäyntiavustaja/iltapäivätoiminnan ohjaaja eli olen muutaman tunnin koululla ja siirryn sitten iltapäiväksi kerhoa pitämään. mulla peruspalkka on 1821,24 siis koulutuksella.Ilman koulutusta se menee noin 1600 euroon.Minulle ei ole vielä tullut töissä eteen diabeetikkoa,joten en heti suoralta kädeltä osaa vastata mikä pätevyys siellä taustalla pitää olla.

• sellasta se on

Ei pitäisi koulussa kenenkään joutua laskemaan minkään lääkkeen määrää. Vanhemmat ovat velvollisia antamaan koululle niin hyvät ohjeet, että taulukosta katsomalla avustaja osaa sanoa paljonko insuliinia pitää annostella.
      Ja pääsääntöisesti kyllä oppilaat itse pistävät insuliinin. Jos kovin pieni oppilas ja juuri puhjennut diabetes, voi alussa avustaja joutua pistämään.

Mutta eipä se mitään ydinfysiikkaa ole, jokaisen täysjärkisen pitäisi siihen kyetä saatuaan koulutusta asiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17113
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4874
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2052
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1547
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1474
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1263
    Aihe