Minkälaisia kokemuksia on työskentelystä japanissa?
Paikalliset ovat käsittääkseni kovia duunareita, mutta miten ulkomaalaisiin suhtaudutaan työmarkkinoilla ja työpaikoilla ?
Töissä japanissa ?
3
1780
Vastaukset
- Ponta-kun
Olen ollut Japanissa töissä vasta vähän aikaa, mutta mitään huonoja kokemuksia ei toistaiseksi ainakaan.
Täällä olevat ulkomaalaiset työllistyvät usein ulkomaisiin firmoihin, joissa saattaa olla hyvin erilainen meininkin japanilaisiin yrityksiin verrattuna. Monet ovat joko tuleet firman lähettämänä, tai sitten ovat syystä tai toisesta täällä asuvia (esim. avioliiton kautta) ja hakevat sitten pääasiassa näihin ulkomaisiin yrityksiin. Työllistyminen täysin japanilaiseen firmaan on harvinaisempaa, mutta ei toki mahdotonta.
Oman työni löysin paikalliesen "työkkärin" eli Hello Work -toimiston kautta. Siellä minua ainakin palveltiin ihan samalla tavalla ja ystävällisyydellä kuin paikallisiakin.
Suhtautuminen työpaikoilla (ja muuallakin) on tietysti riippuvainen suurelta osin sinusta itsestäsi. Jos menet paikallisten mukana (l. kunnioitat täkäläisiä tapoja ja käytäntöjä sekä tutustut hieman tapa- ja kohteliaisuuskulttuuriin, niin tuskinpa mitään isoja ongelmia on odotettavissa. Suomalaiset on yleensä pärjänneet ihan hyvin. Tietysti ei pidä odottaa, että kaikki menisi kuten Suomessa (ylityökorvaukset, lomat jne...), mutta ne asiat on tietysti jo hyväksynyt siinä vaiheessa, kun ylipäätään täältä töitä hakee.
Omalla työpaikalla on varsin rento meininki, eikä täällä edes välitetä sellaisesta perijapanilaisesta, jäykästä hierarkiasta. Tiedä sitten onko kuinka epätavallinen duunipaikka... Olen kuitenkin ainoa ulkomaalainen tässä porukassa (teen IT-alan hommia) ja ihan hyvin minut on otettu vastaan (tiedä sitten, mitä selän takana puhuvat...).
Jos joku firma ei ulkomaalaisia halua, niin silloin niitä ei yksinkertaisesti palkata (minullakin monen lupaavan paikan haku katkesi siihen, että heti suoraan sanottiin, jotta palkaavat vain japanilaisia (tai pitää ainakin osata japanin kieli natiivitasoisesti). Yksi ensimmäisistä asioista minkä työnvälityksessä tekevät on se, että nimenomaan tarkistavat voiko tätä paikkaa hakea ulkomaalainen. Hello Workin kautta paikkaa hakiessa tarvitsee aina sieltä mukaansa esittelykirjeen, muuten firmassa ei hakemusta oteta edes vastaan (hyvin yleinen japanilainen käytäntö). Se kirje (Shokaijo) liitetään aina hakemuksen osaksi (ja ensimmäiseksi paperiksi nipussa). Tokiossa yksi Hello Work -toimisto tarjoaa palvelua englanniksikin, jos ei asiointi japaniksi onnistu.
Kyllähän työnantajissa on niitäkin, jotka yrittää huiputtaa ja viilata linsiiin paikallisia lakeja ja asetuksia tuntemattomia ulkomaalaisia työnhakijoita. Omista oikeuksista ja velvollisuuksista saa kyllä ihan hyvin tietoja erilaisista esitteistä (ovat saatavilla englanniksi ja muutamilla muillakin kielillä), joita jaetaan eri virastoissa. Neuvontapalveluitakin ulkomaalaisille on tarjolla, jos sellaisia tuntee tarvitsevansa.
Tuossa nyt jotain äkkiseltään sekavasti sepustettuna. Kysy pois jos haluat tietää jotain lisää. - tokio_tuokio
vaatiiko ne tekemään pitkää päivää?
hieman saanut sellaisen käsityksen että japanilaiset tekevät itse jatkuvasti ylitöitä ja ehkä vielä ilmaiseksi. Lomia saa mutta niitä ei kuulemma saa käytännössä pitää.
jos saa työpaikan, saako maassa oleskella sen luvalla pitempään? - Ponta-kun
Riippuu firmasta. Omassa paikassa ei ylitöitä tehdä kovin paljoa ja tehdyistä ylityötunneista saa 25% korkeampaa palkkaa (meillä on tuntipalkkaus). Mutta esim. vaimon firmassa ei maksettu ylitöistä yhtään ekstraa ja niitä tunteja kertyi usein väh. 5/viikko. Riippuu jonkinverran myös asemasta, esimiesasemassa tehdään usein hieman pitempää päivää. Ei kuitenkaan voi yleistää koskemaan aivan kaikkia firmoja ja toki silläkin on väliä, onko firma japanilainen vai ulkomaalainen.
Kyllä lomia saa ja niitä pidetäänkin, mutta sellaisia kuukauden mittaisia yhtäjaksoisia lomia tuskin monella on mahdollisuus pitää. Lomakäytännötkin on paljon firmasta riippuvaisia. Yleinen sääntö on kuitenkin se, että palkallisia lomapäiviä ei ole ensimmäisen 6kk aikana. Sen jälkeen lomia on yleensä käytettävissä 10 päivän verran. Sitten kun työvuosia kertyy lisää, niin lomatkin siitä kasvaa.
Sallittu maassaolon pituus riippuu täysin siitä, millaisen viisumin saat. Usein se on alussa voimassa vuoden. Minulla on puolisoviisumi, joten ei ole omakohtaista kokemusta tavallisten työviisumien uusimisesta.
Puolisoviisumeissa ainakin ensin saa viisumin vuodeksi (ja todennäköisesti seuraavat pari uusintaa ovat myös vuoden mittaisia). Sen jälkeen voi anoa 3 vuoden viisumia. Nuo on kuitenkin aina tapauskohtaisia, joten ei voi luotaa siihen, että jos joku toinen on saanut heti pitemmän viisumin, niin sama toistuisi omalla kohdalla. Pysyvää oleskelulupaa voi anoa 10 vuoden maassaolon jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606004- 1003101
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.242386- 212048
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451741Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791656- 261582
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691511Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374