Onko elämä oikeudenmukainen?

Nittaminax

Jotkut juovat aivonsa pihalle muutamassa vuosikymmenessä, kun jotkut porskuttaa pitkälle sata vuotiaaksi tai joku saa keuhkosyövän vaikka ei ole koskaan tupakoinut.
Entäs jos tulee seniiliksi ennen aikojaan.
On tää maailma sitten paha paikka.

Ai niin..tästäkin on jo varmaan puhuttu aikoja sitten, vuonna miekka ja kilpi.

100

859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Nittaminax"

Vähän aikaa sitten vastasin näin, yhteen aloitukseen joka koski kuolemia:

"maailmassa monta on"

Vain missit heille kelpasivat..
      Voi olla, että joillakin on puserossa iloakin.
      MIten on? Onko elämä oikeudenmukainen?

Olisithan sinä siihenkin voinut vastata, mussukkani.
      H.

• "hunkz"

Vähän aikaa sitten maailmassa oli monta asiaa joita jotkut eivät osanneet. Ei ollut oikeudenmukaista pistää meitä lukemaan tällaista. Vai oliko?

Ja sittenkin missit ovat kauniinpia kuin minä. :D

Oikeastaan ja eiku ihan muuten vaan.

Hatsan tanka.

"Harvinaisen, Mustan Ruusun, terälehti putosi,
        sitä oli jalostettu kauan.
        Vielä kauemmin jalostettu Päästäinen sai sen silmilleen, ja mato pääsi karkuun"

yritän saada tuosta 5-7-5-7-7

5 Harvinaisen mus-
        7 tan ruusun terälehti
        5 putosi sitä
        7 oli jalostettu kau-
        7 an. Vielä kauemmin ja-

5 lostettu Päästäi-
        7 nen sai sen silmilleen ja
        5 mato pääsi kar-
        7 kuun.....

• AnaLyyzi kirjoitti:

"hunkz"

Vähän aikaa sitten maailmassa oli monta asiaa joita jotkut eivät osanneet. Ei ollut oikeudenmukaista pistää meitä lukemaan tällaista. Vai oliko?

Ja sittenkin missit ovat kauniinpia kuin minä. :D

Oikeastaan ja eiku ihan muuten vaan.

Hatsan tanka.

"Harvinaisen, Mustan Ruusun, terälehti putosi,
        sitä oli jalostettu kauan.
        Vielä kauemmin jalostettu Päästäinen sai sen silmilleen, ja mato pääsi karkuun"

yritän saada tuosta 5-7-5-7-7

5 Harvinaisen mus-
        7 tan ruusun terälehti
        5 putosi sitä
        7 oli jalostettu kau-
        7 an. Vielä kauemmin ja-

5 lostettu Päästäi-
        7 nen sai sen silmilleen ja
        5 mato pääsi kar-
        7 kuun.....

"Analyyzi"

Sinulla on ässävika.

3 kan
        3 san
        2 mo
        3 nen

2 on
        3 kai
        3 puu
        2 sy
        2 vä.

3 Hat
        2 sa
        3 hy
        2 vä.

Minä muistan hyvin tuon matorunon.

H.;)

Kiitos.
        Tinat ei kykene tuohon.

• hunksz kirjoitti:

"Analyyzi"

Sinulla on ässävika.

3 kan
        3 san
        2 mo
        3 nen

2 on
        3 kai
        3 puu
        2 sy
        2 vä.

3 Hat
        2 sa
        3 hy
        2 vä.

H.;)

Kiitos.
        Tinat ei kykene tuohon.

Ei minulla ässävikaa. K-vika tahi liian vähän aikaa. Korjaan: liian vähän mielenkiintoa.

Minulla on korkeintaan pidempi muisti kuin sinulla.

• hunksz kirjoitti:

"Analyyzi"

Sinulla on ässävika.

3 kan
        3 san
        2 mo
        3 nen

2 on
        3 kai
        3 puu
        2 sy
        2 vä.

3 Hat
        2 sa
        3 hy
        2 vä.

H.;)

Kiitos.
        Tinat ei kykene tuohon.

1 K
        1 i
        1 i
        1 t
        1 o
        1 s
        1 :
        2 ((

• tinat kirjoitti:

1 K
        1 i
        1 i
        1 t
        1 o
        1 s
        1 :
        2 ((

"tinat"

Hän on sit hyvä vaan.
        Saako lohtuna laittaa matorunon?
        Minä kissoista hyvän laatisin...
        Sykkysesi
        H.

• HIH-HIH....
        tinat kirjoitti:

1 K
        1 i
        1 i
        1 t
        1 o
        1 s
        1 :
        2 ((

oN TAINNUT TODELLA JO SENILYYDEN AIKA KOITTAA NÄILLE KAVERUKSILLE, HAUSKAA LUKEA JOSKUS NÄITÄ.....SAA HYVÄT NAURUT....

• Elämä ei ikinä ole oikeudenmukainen sen mielestä, kuka omalta kohdaltaan sitä katselee.
      Aina joku kärsii vääryyttä, tuskia, suruja enemmän kuin toinen.
      Sellaista se elämä on.
      Maailma on pasha paikka, mutta on täällä joskus kivaakin.
      Usein. Ehkä.

• "Anceli"

Tuohonkin olen jo kerinnyt vastaamaan toisaalla.

"Putkivalo"

Kaikki tietää sen...lauletaan laulussakin.
        Joten aika ei ole nyt tyhjänpäivästen lorinoiden.

Nyt on aika tuntea syvää vihaa, mutta ei niin syvää ettei se pysy kontrollissa.
        Minusta alkaa olla jo aika jolloin meidän on vaadittava riittävän yksityiskohtaisia tietoja rikoksista, eikä salaamista 50-vuodeksi.
        Me, kansa, emme voi tehdä mitään ilman että tiedämme mistä rikokset kumpuavat, mistä ne tulevat ja miksi.
        Lehdissä kerrotaan että tummatukkaisen miehen nähtiin juoksevan pois, kun Kiinalaisnainen tapettiin, on helppoa uskoa että suojelumaksu on jäänyt maksamatta jne. Syy voi olla joku muukin.
        Samoin Suomalaisten temisistä pitää saada tarkempaa tietoa, vaikka olisi kakarakin syyllinen, muuten me emme, kertakaikkiaan, voi aavistaa mitään tai suojella ketään, jos meille ei edes kuvailla tapahtumia edeltäviä oireita.
        Minä en usko ikinä, että, hulluksi tullutta lukuunottamatta, ei mitään vihjettä olisi ilmassa

H.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Tuohonkin olen jo kerinnyt vastaamaan toisaalla.

"Putkivalo"

Kaikki tietää sen...lauletaan laulussakin.
        Joten aika ei ole nyt tyhjänpäivästen lorinoiden.

Nyt on aika tuntea syvää vihaa, mutta ei niin syvää ettei se pysy kontrollissa.
        Minusta alkaa olla jo aika jolloin meidän on vaadittava riittävän yksityiskohtaisia tietoja rikoksista, eikä salaamista 50-vuodeksi.
        Me, kansa, emme voi tehdä mitään ilman että tiedämme mistä rikokset kumpuavat, mistä ne tulevat ja miksi.
        Lehdissä kerrotaan että tummatukkaisen miehen nähtiin juoksevan pois, kun Kiinalaisnainen tapettiin, on helppoa uskoa että suojelumaksu on jäänyt maksamatta jne. Syy voi olla joku muukin.
        Samoin Suomalaisten temisistä pitää saada tarkempaa tietoa, vaikka olisi kakarakin syyllinen, muuten me emme, kertakaikkiaan, voi aavistaa mitään tai suojella ketään, jos meille ei edes kuvailla tapahtumia edeltäviä oireita.
        Minä en usko ikinä, että, hulluksi tullutta lukuunottamatta, ei mitään vihjettä olisi ilmassa

H.

Olet vai, hitsi kun oot nopee, enhän mie kerkiä perässä kaikkee lukemaan, kun pitää samalla survoa puolukoita.
        :)
        Häpeän, mutta tunnustan, että naurahdin yhdessä kohtaa, tuon Kiinalaisnaisen paikkeilla, sorryyyyy....

Että sie olet pönttö, herra hyväst hallitkoon.

• hunksz
        Anceli kirjoitti:

Olet vai, hitsi kun oot nopee, enhän mie kerkiä perässä kaikkee lukemaan, kun pitää samalla survoa puolukoita.
        Häpeän, mutta tunnustan, että naurahdin yhdessä kohtaa, tuon Kiinalaisnaisen paikkeilla, sorryyyyy....

"Anceli"

SIe laita vain Puolukoita, se on maalaisnaiselle aina hyväksi.
        Jospa sit Paloma tai Lejanna hoitais tuon hallinnan...:)
        Kun kerta sasuskin niitä marjojaan, aina vaan...
        H.

• makuasia,sanoi koira
        Anceli kirjoitti:

Esko Ahohan arvosteli juovia ja huonokuntoisia miehiä, jotka kuolevat viisvitoisina.
        Tulevat kalliiksi yhteiskunnalle. Mutta eipä ressukka ajatellut, että miehet, jotka elävät ysikymmppisiksi, viimeisen kympin selällään maaten, ne ne vasta kalliiksi tulevat.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

SIe laita vain Puolukoita, se on maalaisnaiselle aina hyväksi.
        Jospa sit Paloma tai Lejanna hoitais tuon hallinnan...:)
        Kun kerta sasuskin niitä marjojaan, aina vaan...
        H.

Puolukat on kyllä hyviä ja terveellisiä, myös statin kuntille.

Pliiiisss, älä luettele mulle noita naisystäviäsi, minuu alkaa oksettamaan..... :((
        Hoidat silleen hiljaisesti hankkeesi.... jos nyt joku joskus erehtyis ottamaan sinut tosissaan, säälin kyllä häntä.

Että sie olet pönttö jne.......

• Ai, että tätäkään aihetta ei siis saa käsitellä jos sitä on käsitelty joskus. En vain ole nähnyt koska, mutta en siis vastaa, ettei Hunksinkaan tarvitse vastaukseeni urputtaa. Totean vain, että elämä on.

• "tinat"
        Osoittautuu viisaaksi pikku tyttöseksi.
        Vanhoja asioita ei saa jankuttaa, aina vain uudelleen.
        Paitsi...öh...
        Noh, palataan siihen myöhemmin.

Sanaleikki:
        Miksi?
        Elämä on...
        Siksikö?
        Niin, ei se minun vikani ole.
        Aha...

H.

• Elämä on oikeudenmukainen. Jokainen joka tänne syntyy myös kuolee. Mitä siinä välissä tapahtuu ei ole elämän vaan oma vika.

Tai voihan siitä muitakin syytellä jos kuvittelee sen auttavan.

Tuota en ymmärrä "oma vika".

Mitä vikaa äitini teki, kuin ehkä sai syntymässään huonot geenit, kun kuoli 59-vuotiaana syöpään.
        Eli elämänsä äärimmäisen siivosti ja terveellisesti.
        Mitä vikaa siinä oli?

Itse uskon myös sattumaan, vähään voi ihminen itse loppujen lopuksi vaikuttaa.

• ***** kirjoitti:

Mitä vikaa äitini teki, kuin ehkä sai syntymässään huonot geenit, kun kuoli 59-vuotiaana syöpään.
        Mitä vikaa siinä oli?

"*****"

Minä vähän kannatan yo-huuhkajaa.
        Maailman kaikilla eläimillä on omat vikansa.
        Leijonat tappavat toisen siittämät pennut,
        Hyeenat tappavat kaiken mikä pentujaan uhkaa.
        Korkeasaaressa tapettiin kaksi pentua, kait huonoilla geeneillä.
        Ihminenkin kuolee jos homma ei toimi oikein.
        Elämä tappaa hänet.
        Elämä ei kunnioita kauniita katseita, ei pitsiliinoja tai nimikoituja lakanoita,
        Elämä kutsuu kuoleman kun sen näkee tarpeelliseksi.
        Siinä ei ihmisellä ole osaa eikä arpaa.
        Ei pidä olla hölmö, muuta kun romantiikassa.
        Minusta ihminen on turhan hölmö inhimillisyydessään.

H.

hunksz kirjoitti:

"*****"

Minä vähän kannatan yo-huuhkajaa.
        Maailman kaikilla eläimillä on omat vikansa.
        Leijonat tappavat toisen siittämät pennut,
        Hyeenat tappavat kaiken mikä pentujaan uhkaa.
        Korkeasaaressa tapettiin kaksi pentua, kait huonoilla geeneillä.
        Ihminenkin kuolee jos homma ei toimi oikein.
        Elämä tappaa hänet.
        Elämä ei kunnioita kauniita katseita, ei pitsiliinoja tai nimikoituja lakanoita,
        Siinä ei ihmisellä ole osaa eikä arpaa.
        Ei pidä olla hölmö, muuta kun romantiikassa.
        Minusta ihminen on turhan hölmö inhimillisyydessään.

H.

Siis, kasvattakaamme surkastunut häntämme, ja kiivetkäämme puuhun syömään kynsiämme.
        Usein eläimissä tuntuu olevan enemmän lempeyttä ja viisautta, kuin monissa itseään ihmisiksi kutsuvissa.

Virkkaa rauhassa pitsejäsi, kertoile kuivia vitsejäsi.
        Älä silti unohda, että me muutkin olemme Homo sapiens-lajia, jonka viisaus yksilöittäin on lähes sama ja rajallinen.
        Omaehtoinen luulo on vain itseä varten, lohdukkeeksi.

• ***** kirjoitti:

Siis, kasvattakaamme surkastunut häntämme, ja kiivetkäämme puuhun syömään kynsiämme.
        Usein eläimissä tuntuu olevan enemmän lempeyttä ja viisautta, kuin monissa itseään ihmisiksi kutsuvissa.

Virkkaa rauhassa pitsejäsi, kertoile kuivia vitsejäsi.
        Älä silti unohda, että me muutkin olemme Homo sapiens-lajia, jonka viisaus yksilöittäin on lähes sama ja rajallinen.
        Omaehtoinen luulo on vain itseä varten, lohdukkeeksi.

"*****"

"Itse uskon myös sattumaan, vähään voi ihminen itse loppujen lopuksi vaikuttaa"

Hyvä kuitenkin, että olet elämästä tietoinen.
        Toivoisin kuitenkin että kirjoittaisit aina mihin uskot, etkä aina unelmoisi.
        H.

• *****tähdettähdet
        hunksz kirjoitti:

"*****"

"Itse uskon myös sattumaan, vähään voi ihminen itse loppujen lopuksi vaikuttaa"

Hyvä kuitenkin, että olet elämästä tietoinen.
        Toivoisin kuitenkin että kirjoittaisit aina mihin uskot, etkä aina unelmoisi.
        H.

Minähän kirjoitan, mitä kirjoitan. Vaikkapa pilvikuvioista, vaihtuvista, untuvaisista.
        En ole holhouksen alainen.
        Enkä unelmoi, aina. :))
        Epäoikeudenmukaisestikin saa unelmoida, jos osaa.

• ***** kirjoitti:

Mitä vikaa siinä oli?

ihan samalla tavalla omat vanhempani kuolivat syöpään jokseenkin samanikäisinä kuin minä nyt.

Voisi siitä syytellä ketä hyvänsä mutta mihin se vaikuttaisi?

• yohuuhkaja kirjoitti:

ihan samalla tavalla omat vanhempani kuolivat syöpään jokseenkin samanikäisinä kuin minä nyt.

Voisi siitä syytellä ketä hyvänsä mutta mihin se vaikuttaisi?

"yo-huuhkaja"

Elämä on...

"Ihminenkin kuolee jos homma ei toimi oikein.
        Elämä tappaa hänet.
        Siinä ei ihmisellä ole osaa eikä arpaa."

H.

• hunksz kirjoitti:

"yo-huuhkaja"

Elämä on...

Elämä tappaa hänet.
        Siinä ei ihmisellä ole osaa eikä arpaa."

H.

Mistä lienet kopioinut, mutta elämä jatkuu niin kauan kun valitsemme oikein, joka päivä on tuhansia mahdollisuuksia valita väärin.

Teoria rinnakkaisuniversumeista perustuu ajatukseen että jokaisessa mahdollisessa valintatilanteessa universumi jakautuu niin moneksi kuin valinnan mahdollisuuksia on. Jossakin rinnakkaisessa universumissa voisimme jallitella vielä hyvän aikaa sen jälkeen kun tässä valitsemassamme olemme jo kuolleet...

• yohuuhkaja kirjoitti:

Mistä lienet kopioinut, mutta elämä jatkuu niin kauan kun valitsemme oikein, joka päivä on tuhansia mahdollisuuksia valita väärin.

Teoria rinnakkaisuniversumeista perustuu ajatukseen että jokaisessa mahdollisessa valintatilanteessa universumi jakautuu niin moneksi kuin valinnan mahdollisuuksia on. Jossakin rinnakkaisessa universumissa voisimme jallitella vielä hyvän aikaa sen jälkeen kun tässä valitsemassamme olemme jo kuolleet...

"yo-huuhkaja"

Kyllä nuo mietteet olivat minusta.

Rinnakkaisuniversumi on jokaisella ihmisellä ja vieläpä jokaisessa valinnassa.
        Olet täydellisen oikeassa ajatuksissasi.
        Mutta siellä, missään, ei yhteyttä ole.
        Jokainen ihminen kulkee kuten Atomi paikallaan.
        Energiatasojen kohtaamisessa jotain muuttuu, tai sitten ei.
        Kulta ei aina muutu Lyijyksi, tai päinvastoin.
        H.

• ...

Ei tietenkään ole.

Jotkut tosiaan tekee töitä ja maksavat veronsa. Samalla maksavat älyttömästi välillisisä veroja Nortin ja Kosskun käyttäjinä. Kuolevat noeasti eläkkeelle jäätyään, hienoja veronmaksajia.

Sitten on niitä, makaavat yhteiskunnan loispummeina suurimman osan elämästää työttöminä, ei ne maksa mitään veroja, eikä mitään välillisiä veroja. Sitten ne alkaa makaamaan "hyvin ansaituilla eläkepäivillään" nelkyt vuotta, tai istuu linnassa yhteiskunnan piikkiin, niitten rahoilla, jotka typeryydessään koittaneet pitää yhteiskunnan rattaita pyörimässä.

Mutta elämä ei ole oikeudenmukaista. Mä olen ihan tyytyväinen siihen, että mun tuskin tarvii kieriä paaskavaipoissani thai-hoitsujen pyöritettävänä vuosikymmeniä. Mä toimin edelleen yhteisen hyvän puolesta kuolemani jälkeen. Lannoitteena.

Elämä on kuolemista, niin se vaan on.

=DW=

• Meriläinen

No ei se ole PRKL.
      Sen sain taas tänään todeta henk. kohtasesti.
      Mutta ei auta eteenpäin on mentävä, sano mummo lumessa.
      Jooh, teen sitten niin kun parhaaksi näen ja siitä taas ei kaikki tykkää, vähiten ne jotka ei kuuntele.

• Ei maailma ole paha paikka. Maailma vain on. Tässä pikkasta vaille 60-vee vaan joutuu tämän inhimillisen elämän lopun kanssa tekemisiin jopa enemmän kuin itse haluaisi.

Maailmankaikkeuden kannalta ei ole mitään merkitystä miten pieni maan matonen/ihminen elää. Ainoastaan hänen biologisen ruumiinsa häviämisellä on merkitystä. Siinä lienee se ikuinen elämä.

• bessie*

Toisaalta, onko tarpeen ajatella maan matosten elämän merkityksettömyyttä maailmankaikkeuden kannalta?
        Jos nyt tästä ulos lähtiessäni siirrän asfaltille eksyneen madon takaisin nurtsille, niin on sillä merkitystä.

• bessie* kirjoitti:

Toisaalta, onko tarpeen ajatella maan matosten elämän merkityksettömyyttä maailmankaikkeuden kannalta?
        Jos nyt tästä ulos lähtiessäni siirrän asfaltille eksyneen madon takaisin nurtsille, niin on sillä merkitystä.

"bessie*"

Kumma kyllä, tein saman tänään, kun tulin kaupasta, useinkin, sateiden jälkeen, törmään kaipaaviin maan matosiin. Tai ainakin uskon niiden kaipaavan.
        Rastaat katselivat myös kaipaavasti, Västäräkit pelokkaasti.
        Pilasikohan minä jotain osaa elämästä?
        Selväähän on että tein jotain merkityksellistä, mutta mille, kenelle?
        H.

• bessie*
        hunksz kirjoitti:

"bessie*"

Kumma kyllä, tein saman tänään, kun tulin kaupasta, useinkin, sateiden jälkeen, törmään kaipaaviin maan matosiin. Tai ainakin uskon niiden kaipaavan.
        Rastaat katselivat myös kaipaavasti, Västäräkit pelokkaasti.
        Pilasikohan minä jotain osaa elämästä?
        Selväähän on että tein jotain merkityksellistä, mutta mille, kenelle?
        H.

Noh, rastaalla on siivet ja se löytää marjojakin. Voin ihan hyvin ottaa vähän vastuuta madon elämästä, kun olen osasyyllinen asfalttikentän rakentamiseen.
        Apu sinne, missä välitön tarve on suurin, seurauksia voi halutessaan miettiä myöhemmin jos tuntee tarvetta.

• bessie* kirjoitti:

Noh, rastaalla on siivet ja se löytää marjojakin. Voin ihan hyvin ottaa vähän vastuuta madon elämästä, kun olen osasyyllinen asfalttikentän rakentamiseen.
        Apu sinne, missä välitön tarve on suurin, seurauksia voi halutessaan miettiä myöhemmin jos tuntee tarvetta.

"bessie*"

Mato kiemurteli kädessäni raivokkaasti.
        Mitä luulet sen vastustaneen?
        Minä kyllä tupakoin...
        Minä tunnen nyt tarvetta, tarvetta miettiä sinun avullasi.
        H.

• bessie* kirjoitti:

Tuskin yksikään maan matonen tulee omaa ruumistasi siirtämään muualle kuin multaan joten tasoissa olette.

• bessie* kirjoitti:

Silloin sillä on merkitystä jos otat sen madon ja ongit sillä ravinnoksesi kalaa.

• Turhaa taivastelua!

Turha pähkäillä ja puristella kiveksiään elämän tai maailman epäoikeudenmukaisuuden kanssa koska kyse on asioista joihin itse ei voi vaikuttaa, ainakaan suoraan.

Kun keskitymme omien vaikutusmahdollisuuksien piirissä oleviin asioihin niin kyse ei enää olekaan epäoikeudenmukaisuudesta tai päin vastaisesta vaan omista valinnoista ja toimenpiteistä.

Jos syöpä iskee tupakoijaan niin siinä saattaa olla omaa tuottamusta mutta turha on enää siinä vaiheessa kipristellä.
      Jos se iskee tupakoimattomaan niin vielä vähemmän on aihetta vetistelyyn.

Kun suolistosyöpä takertuu lihansyöjään on syöjän turha miettiä sitä mikähän pihvi olisi pitänyt jättää syömättä.

Maailma on hyvä paikka jossa myös elää meidän normiemme mukaan pahoja ihmisiä.

• eläkkeellä....

Kyllä, ja hyvä kun kaikilla on oikeus päättää omasta elämästä, kaikkia kohtaa kuolema elit kuinka tahansa, säästöliekillä elävät he tulevat hyvin kalliiksi yhteiskunnalle.

• "laiska-lasse"

Hyvin kopioit ja muuntelit tämän juttuni:

Elämä tappaa hänet.
      Elämä kutsuu kuoleman kun sen näkee tarpeelliseksi."

Älä enää....
      H.

• jocus*

Eikös olekin kaikkein suurin epäoikeudenmukaisuus siinä, että juoppo ei välttämättä tuhoakaan aivojaan ja omaisuuttaan, vaan elää pollottelee omillaan viisaana - ja lopulta kunnioitettunakin - vanhuksena ja keikahtaa sitten suorilta jaloilta haudan lempeään syleilyyn? Pienessä sievässä ehkä vielä kuoleman hetkelläkin, pelkoa tai katumusta tuntematta!

• "jocus*"

Ihan tuntuu nyt lämpimältä.
        Eläkevarojeni jättämien nuorisolle on minulle kunnia-asia.
        Harvat kykenevät, useimmat vaipuvat vuoteelleen.
        H.

• näinkin.

TV:ssä kysymys 115 vuotiaalle, mikä on pitkän elämäsi salaisuus - hän sanoi viina ja villit naiset.

Olette kai nähneet tai lukeneet oli vuosi tai kaksi sitten.

• "näinkin."

Me olemme vähän vanhempia.
        Anteeksi.
        H.

• Mielenkiintoista. Tämä taisikin olla hunksin aloitus, kun niin tomerana vastailee lähes kaikille, no, jatka minun puolestani.

• Sanoisin että on. (Aihe in erittäin subjektiivinen: jokainen puhuu markkinoista sen mukaan miten hänellä itsellään on mennyt siellä: tulkinnat perustuvat subjektiivisiin elämyksiin ja vertailut joita teemme perustuvat lähinnä olettamuksiin.)

Tietysti voi asian myös katsoa niin että jos on kitunut pitkään ja elänyt säästöliekillä niin siellä jossain yläkerroksissa odottaa kirkas kruunu ja palkinto kaikista kärsimyksistämme. Tai sitten ei.

Joskus nuorena uskoin karman lakiin ja siihen että maksamme pahat tekomme tässä elämässä, mutta en enää. Se olisi liian hyvin.

• aika on elämä.

Et tiedä mikä se laki on, koska elät!
        Vähän aivoja tovoisin kaikille.
        Elämä on nyt, mutta elämän jätteet voivat elää eri muidoissa.
        Kuitenkin aikanaan kaikki loppuu ja alkaa uudestaan ilman aikaa.

Me elämme ajassa tuhansia vuosia (ihmiset).

Elämä on elämä, sen hetket myös meille 60 on aina elämää niin kauan kuin meillä on elämää. Aika on kaikki mikä määrää..

• aika on elämä. kirjoitti:

Et tiedä mikä se laki on, koska elät!
        Vähän aivoja tovoisin kaikille.
        Elämä on nyt, mutta elämän jätteet voivat elää eri muidoissa.
        Kuitenkin aikanaan kaikki loppuu ja alkaa uudestaan ilman aikaa.

Me elämme ajassa tuhansia vuosia (ihmiset).

Elämä on elämä, sen hetket myös meille 60 on aina elämää niin kauan kuin meillä on elämää. Aika on kaikki mikä määrää..

Joojoo, onko pakko ottaa kaikki niin kirjaimellisesti. Sopeutukseen karman laista jossa potut maksetaan pottuina tässä elämässä. Ei meillä ole mitään näyttöä niistä tuhasnsista vuosista, ainoastaan tästä ajasta joka meillä on.

• kyl myö tykätään vaikka kuin

• suukkoa halutaa ja halatlkkii

muutakii käi mielessä

• peterg1 kirjoitti:

suukkoa halutaa ja halatlkkii

muutakii käi mielessä

on rakkaus mielsssä tuntea toinen itseä vasten on sekin onnea tai on ollut joskus, rakkaus on raadollista
        tuntea toinen lähellä
        aivan itsensä sisässä
        voi se olla hulluutta mutta hlu se toisen viereen on toisen elämääm
        olkoon se hhulluutta mut se on minun tunne,

• nefer.nefer.nefer

Tätä "epäoikeudenmukaisuutta" selittämään on keksitty Jumala. Joka ikinen kansakunta omansa. Uskomattominta on se että kaikkien jumalissa on paljon yhteneväisyyksiä, ehkä enemmän kuin eroja.

Ja aina avuksi hätiin haalitaan jonniinmoinen ihmisen kaltainen, siksikö että osattaisiin samaistua - vaikka sitä sanaa ei ehkä silloin ollutkaan?

Paitsi toisin oli esim. muinaisessa Egyptissä: Aton. Ei ollut ihminen. Vaan ei: piti heidänkin aina joku ihminen korottaa kaikkien muiden yläpuolelle: Faarao.

Ajattelisin mielelläni että sellaiset kansat olivat kaikkein viisaimpia mitkä ymmärsivät että maailmanjärjestys ei viime kädessä ole ihmisistä eikä ihmisen kaltaisista kiinni. Vaan kaikenmaailman mielikuvitusjumalia pokkuroidaan yhäti, meidänkin maassamme. Jeesus oli aikansa tuote ja todellinen, teki mitä osasi ihmisten hyvyyden vuoksi. Ns. isänsä ei. Sorry uskovaiset, mutta mielestäni muu on ihmisten mielikuvituksen tuotetta, yritystä selittää maailmanjärjestys.

Kaikki mitä maailmassa tapahtuu on oikeudenmukaista. Turha pullikoida.

• henrjii

Noh joo
      kaikille meille tulee lähtö, läski on ainut mitä kukin saa mukaan.
      Kuolessa aika loppuu, kun ollaan tuhat vuotta mullan alla maattu, niin toinen tuhat oottaa.

• Voi taivahan takoja ,huokas kallioniemen herkko vai sanoko se et viimein vi...... näkee kun vanhaks elää.
      Olen torella hölmö kun en tajunnut puoliakaan näist perusteluista.
      Parempi vaan kantaa sukuaan hautaan ja olla onnellinen,tää on ku Tuntemattomasta.
      Mees valittaan niin sulle lyörään sellaset rätinkit eteen ettet voi olla tyytymätön.

• Tilja K

Geenit ratkaisevat. On juoppoja, tupakoivia, ylipainoisia, jotka eivät harrasta liikuntaa ja syövät epäterveellisesti ja elävät lähes sata vuotta.

Toisaalta löytyy sporttisia, raittiita, tupakoimattomia, jotka saavat sydärin 51-vuotiaina.

Elämäntavat eivät paljoa muuta asiaa. Perintötekijät ratkaisevat lähes kaiken.

• demeter

Tältä istumalta voisin luetella kymmenkunta elämänkohtaloa, joita ei todellakaan voi pitää oikeudenmukaisena, vaikka miten päin asiaa kääntelisi ja kutsuisi vielä taivaan-vallatkin apuun. Geenit eivät myöskään taida ratkaista sitä, että jotkut meistä joutuvat onnettomuuden tai väkivallan uhreiksi ja menettävät "normaalin" elämän mahdollisuuden hetkessä.

• "demeter"

Jo kesämmällä, kirjoiti tänne tämän, hautakirjoitukseni. (Tolkien)
        Tähän kannattaa aina viitata:

"Monet niistä jotka elävät ansaitsevat kuoleman. Ja jotkut jotka kuolevat ansaitsisivat elämän. Pystytkö sinä antamaan sen heille? Älä sitten ole niin innokas jakamaan kuolemantuomioita . Eivät edes kaikkein viisaimmat näe loppuun asti."

H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

Jo kesämmällä, kirjoiti tänne tämän, hautakirjoitukseni. (Tolkien)
        Tähän kannattaa aina viitata:

"Monet niistä jotka elävät ansaitsevat kuoleman. Ja jotkut jotka kuolevat ansaitsisivat elämän. Pystytkö sinä antamaan sen heille? Älä sitten ole niin innokas jakamaan kuolemantuomioita . Eivät edes kaikkein viisaimmat näe loppuun asti."

H.

Kerrankin kuolemattomia sanojasi (tosin ne eivät olleet omiasi) kannatti toistaa, hunksi. Tiettyä tarkoitusta varten minun pitikin kaivaa esille tuo aloitus, jossa tuon kirjoitit. Sä varmaan tiedätkin, että tämän tästä meille tulee elämässä tilanteita, joista ei kertakaikkiaan selviä ilman sun asioidentuntevaa tukeasi..))
        Vaan on se niin väärin, että me ei koskaan saada toistaa itseämme, sulle se erivapaus näyttää lankeavan luonnostaan...

• demeter kirjoitti:

Kerrankin kuolemattomia sanojasi (tosin ne eivät olleet omiasi) kannatti toistaa, hunksi. Tiettyä tarkoitusta varten minun pitikin kaivaa esille tuo aloitus, jossa tuon kirjoitit. Sä varmaan tiedätkin, että tämän tästä meille tulee elämässä tilanteita, joista ei kertakaikkiaan selviä ilman sun asioidentuntevaa tukeasi..))
        Vaan on se niin väärin, että me ei koskaan saada toistaa itseämme, sulle se erivapaus näyttää lankeavan luonnostaan...

"demeter"

Hän ja muutkin, huseeraavat vaan vapaasti, toisinnoinkin.
        Minä sit, toisinaan, mainostan tavaramerkilläni :)
        H.
        .

• demeter
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

Hän ja muutkin, huseeraavat vaan vapaasti, toisinnoinkin.
        Minä sit, toisinaan, mainostan tavaramerkilläni :)
        H.
        .

Koskas sä hunksi olet itkijämieheksi ruvennut ? Sua nyt ei pysty syrjimään vanha erkkikään. Vaan mulla on asiasta pieni aavistus: sun ketjuun näkyi tulleen pari raavasta urosta, yrjö ja putte, jotka heti rupes tositoimiin. Runoratsu laukkasi heillä, eikä yhtään vikuroinut. Mä epäilen, että sun valtaistuimes rupee horjuun vielä...
        ystävyydellä,
        D

• demeter kirjoitti:

Koskas sä hunksi olet itkijämieheksi ruvennut ? Sua nyt ei pysty syrjimään vanha erkkikään. Vaan mulla on asiasta pieni aavistus: sun ketjuun näkyi tulleen pari raavasta urosta, yrjö ja putte, jotka heti rupes tositoimiin. Runoratsu laukkasi heillä, eikä yhtään vikuroinut. Mä epäilen, että sun valtaistuimes rupee horjuun vielä...
        ystävyydellä,
        D

"demeter"

Itkijä en ole ollut, eikä minusta sellaista tulekaan.
        Sen olen huomannut näitä polkuja tallatessani.
        Jotenkin vaan en pysty suremaan mitään niin syvästi kuin useimmat.

Tuon hautakirjoituksen taisin päättää jo 30v, sitten.

Minä luin ne kaikki tarkasti ja hellästi hymyillen, hyvin on oppi mennyt perille ja oikea on heillä suunta.
        Tulevaisuus näyttää jännittävältä :)

H.

• demeter
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

Itkijä en ole ollut, eikä minusta sellaista tulekaan.
        Sen olen huomannut näitä polkuja tallatessani.
        Jotenkin vaan en pysty suremaan mitään niin syvästi kuin useimmat.

Tuon hautakirjoituksen taisin päättää jo 30v, sitten.

Minä luin ne kaikki tarkasti ja hellästi hymyillen, hyvin on oppi mennyt perille ja oikea on heillä suunta.
        Tulevaisuus näyttää jännittävältä :)

H.

Älä huoli hunksi. Naiset ei sitten loppujen lopuksi tykkääkään itkijämiehistä vaikka yhteen aikaan isoin huoli oli siitä kun miehet eivät itke.
        Eikä se itku lopulta taida kertoa mitään surun syvyydestä eikä laadustakaan.

• Ei se ole, - meidän mielestä..

• Ei minunkaan mielestäni. kadun edellistä vastaustani, oöin lukenut otsikot liian hätäisesti ja en juuri mitään muuta. ON epäoikeudenmukaista. EI ole oikeudenmukaista. Ainakaan päältäpäin katsottuna.

• Pirre*
        Paloma.se.co kirjoitti:

Ei minunkaan mielestäni. kadun edellistä vastaustani, oöin lukenut otsikot liian hätäisesti ja en juuri mitään muuta. ON epäoikeudenmukaista. EI ole oikeudenmukaista. Ainakaan päältäpäin katsottuna.

Niin, siinä mielessä elämä on oikeudenmukainen ettei tänne kukaan jää, eikä isolla rahallakaan, - kaikken on lähettävä lähes yhtä paljaana kuin on tänne tullutkin.

• Elämä on elämää.
      Isäni oli syntynyt Tsaarin vallan aikana ja kuoli tänä vuonna. Se oli pitkä elämä.
      Veljeni kuoli syöpään 42 vuotiaana, hänen elämä ei ollut niin pitkä kuin isäni, mutta se oli hänen elämänsä, joka jatkuu sukupolven ketjussa.
      Meillä jokaisella on omanlainen elämä, yhtä arvokas.

• Ei kai se elämän pituus ole mikään itseisarvo vaan se miten sen käyttää ja mitä saa aikaan niiden vuosien aikana jotka meille on annettu, siis ei vuosia elämään vaan elämää vuosiin. Sekin miten sen elämän arvokkuuden mittaa on täysin tulkinnanvarainen kysymys, joku mittaa mammonalla, joku laajalla jälkikasvulla, joku tuotannollaan (kirjallisuus, taide) joku miten on auttanut muita jne. Elämän merkitystä on kai turha etsiä, ei kai sitä ole olemassakaan, ainoastaan se merkitys minkä yksilönä sille annamme,

• muru ja elon onni

missään tapauksessa elämä ei ole oikeudenmukainen

suurin osa maailman ihmisistä elää diktatuureissa, kärsitään sodista ja nälästä, sairauksista, väkivallasta, eri aineiden riippuvuuksista yms.

Hengissäselviytymisleiriä on ollut ainakin osalla suomalaisista sukupolvista ihan tähänkin sukupolveen,
      kidutus jättää pysyvät jäljet sitä kokeneiden ihmisten aivoihin ja hermostoon.

Onnellisten tähtien alla elämää
      on mielestäni hetkessä eläminen
      tässä ja nyt
      mennyttä haikailematta
      tulevaisuudessakaan ei voi etukäteen elää.

Tänään oli hyvä päivä
      sadekuuroja ja aurinkoa välillä
      pihatöissä meni koko päivä
      jälkeä syntyi
      ja olo oli onnellinen

Ne on kuulemma tunteet
      jotka elämää ja maailmaa, -kaikkeutta pyörittää...

• ei kannata vertailla

Onko lottoarvonta epäoikeudenmukainen? Tietty geeneissä saadut eväät arvotaan vanhempien pallolajitelmassa, mutta sekin on huonoa arpaonnea, jos syntyy vanhemmille, joilla on jaossa paljon huonoja geenejä. Toisaalta taas ei, koska luonnonvalintaa on ollut eniten varattomissa piireissä. Terveyttäkin voi ostaa ainakin vähän, jos on rahaa.

• pohjalta ponnistanut

Aina on niitä, joilla menee huonommin kuin itsellä, mutta siitä ei auta ylpistyä. Aina on myös niitä, joilla menee paremmin kuin itsellä, mutta siitä ei auta tulla kateelliseksi. Pitäisi keskittyä omaan elämään ja omaan tekemiseen.

Ihmiset selittelevät kohtalolla ja huonolla tuurilla omaa laiskuuttaan. Se, että naapurin Pirkko on käynyt iltakoulua, ylläpitänyt ammattitaitoaan ja tehnyt kahta, kolmea työtä yhtäaikaan, niin turha sellaista on kadehtia, jos itse on vaan sen ajan makoillut sohvalla tai sättäillyt. Jos on aikaa joka päivä esim. pari tuntia katsella telkkaria tai sättäillä, niin senkin ajan voisi käyttää esim. opiskeluun, työn hakuun tai vaikka mainosten jakamiseen.

Elämä ei ole oikeudenmukainen, joten on turha käyttää energiaansa siihen, että voivottelee jotakin sellaista, jolle ei voi yhtään mitään. Jotkut meistä syntyvät ei-toivottuina, sairaina, todella köyhään perheeseen tms. vaikeaan lähtötilanteeseen. Niistäkin oloista tuleva pystyy etenemään elämässään ja tulemaan onnelliseksi.

Olen varma, että ikuinen kadehtijaluonne ei osaisi olla onnellinen, vaikka hän voittaisi 50 miljoonaa lotossa ja kykenisi tekemään elämässään kaikki ne asiat, joita hän on muilta kadehtinut koko ikänsä. Kyse on asennevammasta.

Olen itse kokenut elämässä koviakin asioita, mutta onneksi on sen verran järkeä päässä, että tajuan täysin sen, että minä itse voin vaikuttaa erittäin moneen asiaan. Vaikka itse sairastuisin syöpään, niin totta kai ottaisi päähän, koska elän terveellisesti, mutta ainakin tähän astinen elämäni on ollut laadukasta, koska minulla ei ole fyysisiä vaivoja, jotka johtuisivat tupakoinnista, alkoholin juomisesta tai roskaruoan syömisestä. Uskon, että esim. syöpähoidoista selviäisin ehkäpä paremmin hyvän kuntoni ansiosta kuin joku toinen, jonka lähtötaso on huonompi. Kannattaako kuitenkaan käyttää energiaa tuollaisten asioiden miettimiseen? Jos on syöpäsukua, kannattaa tiedostaa riskit, mutta ei pidä jättää elämää elämättä sellaisen takia.

• 7890.,m.

Geenit määräävät sairautemme ja terveytemme 99%:sesti. Ihan se sama, miten muuten elämänsä elää.
        Sen näin jo vanhemmistani, joista toinen aina terveellisesti elänyt, kuoli jo minua nuorempana.
        Eka kertaa syöpäänsä sai sairastaa jo 4-kymppisenä.
        Ihan turha kuvitella, että vain epäterveelliset elämäntavat sairastuttavat.

• yli 60v

Minustakin tuntuu, et vaikka kuinka terveellisesti elää voi tulla sairauksia, eli ei ole itsestä kiinni lopulta mikään, tietysti jos on paljon ylipainoa ja jatkuvaa krapulaa, niin ei se ole mukavaa, eli jotain voi tehdä kuitenkin oman hyvinvoinnin eteen.
      On kuitenkin ihmisiä, jotka ei edes pidä siitä, että kaikki on hyvin koko ajan, elämä on tasapainoista kun siinä on vuoroin yä ja alamakiä.

• Ehkä näin

Kenellä menee elämässä HYVIN hänen mielestään elämä on oikeudenmukaista.
      Kenellä menee HUONOSTI hänen mielestään elämä ei ole oikeudenmukaista.

• Vielä virtaa

Tällaisiako kuusikymmpiset ovat? Huh, huh!!! Ihan turha miettiä ja vertailla. Jokainen, joka syntyy, kuolee ajallansa. Ja siihen väliin mahtuu se elämä. Kannattaa elää silloin, kun on elossa. Sanoo 60 , joka on elänyt niin hyviä kuin huonojakin aikoja. Joihinkin asioihin voi vaikuttaa, toisiin taas ei. Uteliaisuuttani tuhlasin tähän palan kallisarvoista elämääni, jota nyt poistun jatkamaan.

• Tilja K

Näyttää olevan. Sitä saa, mitä tilaa. Hyvä niin, sillä jotenkinhan asioiden on oltava. Nyt ne ovat näin.

• believer~~

Elämä on epäoikeudenmukainen, mutta Jumala tasaa tilit sitten kun sen aika on. Eihän tässä hommassa ois muuten mitään järkeä. Kun siihen uskoo niin ei muserru maailman pahuuden alle.

• bessie*

Kyllä ihmisen itse on pyrittävä kohtelemaan muita mahdollisimman oikeudenmukaisesti jo eläessään. Mikä tai kuka muu sen voisi tehdä?

• 4 44 4

Kerropa vähän tarkemmin mikä se jumala on tai saat4ana mille näitä palveluksia tehdään. Konkretiaa kehiin.

• Elämä.

On oikeuden mukainen. On ihmisiä joiden asenne on aina negatiivinen,heistä aina elämä potkii päähän ja sitten löytyy ihmisiä joden asenne on positiivinen ja silloin he löytävät elämänsä vastoinkäymisistäkin ne positiiviset puolet. Eli,kaikki on vain asenteesta kiinni.

• Korppis*

Afkanistanissa ja Intiassa tyttöjä naitetaan alaikäisinä. Luin artikkelin, jossa oli valokuva 14-vuotiaasta tytöstä, joka pesi noin kuukauden ikäistä vauvaa. Lattialla istui hänen toinen lapsensa noin vuosikas. Tyttö ei osannut edes hoitaa itseään saati omaa terveyttään. Virallinen naimaikä pitäisi olla 18-vuotta, mutta jo neljävuotiaat tytöt vihitään tulevan miehensä kanssa. Häiden jälkeen jäädään odottamaan, ettätytöt saavuttavat puperteetin. Vihkiseremoniat pidetään yöntunteina, koska kielletyt seremoniat eivät saa paljastua viranomaisille. Suvut jäävät odottamaan tytön kasvamista puperteettiin eli noin 12 -14 vuotiaiksi, jonka jälkeen hänet viedään miehen suvun armoille. Yksityiskohtiin menemättä, koska ne ovat julmia kysyn.

Onko elämä epäoikeudenmukaista?

Mielestäni ei ole eikä koskaan tule olemaan. Viinan huonti ja itsensä tuhoaminen on sentään vappaehtoista.

• en julma

Onko elämä epäoikeudenmukaista?

Mielestäni ei ole eikä koskaan tule olemaan. Viinan huonti ja itsensä tuhoaminen on sentään vappaehtoista.

Mikä mahtaa olla oikeutesi.

• mnbvcx

Onko joku luvannut sinulle jotakin? Karhu syö sinut viikonloppuna elävältä tai jos hyvin käy voitat lotossa 4 oikein tuloksella 50 Euroa. Arpa on heitetty.

• näkemys....

Elämässä ei ole mitään oikeutta siinä mielessä miten kaikkien tiet kulkevat.

• hankkikaa oma elämä

NIIIIIHHHH!!!!!!!!!!!

• apoteekista?

Missä niitä myydään? Paljonko maksaa? Saako niitä vähän käytettyinä?

• bessie*
        apoteekista? kirjoitti:

Missä niitä myydään? Paljonko maksaa? Saako niitä vähän käytettyinä?

Ettei vain tarkoittaisi, että pitäisi lähteä ulos, ihmisten ilmoille. Vaikka koirankusettajia moikkailemaan, mutta ulos tuvasta ja vilkkaasti! Aurinko tosin ei juuri nyt paista, mutta siellä se elämä silti on, kodin ulkopuolella!

• Tietääkseni kenellekkään tässä elämässä ei ole luvattu mitään, joten turha pohtia mikä on oikeudenmukaista ja mikä ei.

• bessie*

Miksi ja miten toimittaisimme kohtuun lupauksen asiasta, jonka pitäisi olla itsestäänselvyys?
      Suurin epäoikeudenmukaisuus on jättää täysin avuttomat vaille rakkautta ja huolenpitoa.

• näin.....

ei koskaan, sillä elämää johtaa bakteerit joilla ei ole aivoja, vaan eläminen.

• Kaikkea sitä....

Elämä ei ole oikeudenmukainen tai epäoikeudenmukainen, elämä on saraja erilaisia sattumuksia ja tapahtumia joita ihminen sitten pienuudessaan tulkitsee oikeudenmukaisiksi tai ei. Voi yhtä hyvin kysyä onko puu tai aurinko tahi kivi oikeudenmukainen vai ei?

• bessie*

Sinulle, "kaikkea sitä...."

Jos nyt sinun tavallasi määrittelisikin elämän, siis sarjaksi erilaisia sattumuksia ja tapahtumia, niin silloinhan vasta voikin pohtia myös oikeudenmukaisuutta.
        Eiköhän suurin osa niistä ihmisen kohtaamista sattumuksista ja tapahtumista ole ihmisten tuottamia - ei luonnonvoimien tai muiden lajien.

Tuota ihmisen "pienuuttakaan" en oikein ymmärrä. Mihin verrattuna me pieniä olemme?

• jocus*
        bessie* kirjoitti:

Sinulle, "kaikkea sitä...."

Jos nyt sinun tavallasi määrittelisikin elämän, siis sarjaksi erilaisia sattumuksia ja tapahtumia, niin silloinhan vasta voikin pohtia myös oikeudenmukaisuutta.
        Eiköhän suurin osa niistä ihmisen kohtaamista sattumuksista ja tapahtumista ole ihmisten tuottamia - ei luonnonvoimien tai muiden lajien.

Tuota ihmisen "pienuuttakaan" en oikein ymmärrä. Mihin verrattuna me pieniä olemme?

Näen elämän aika tavalla samoin kuin "Kaikkea sitä...": elämä on alusta loppuun sattumaa. Se, mihin synnymme ja keistä, määrää pitkälti elämämme. Missään vaiheessa meillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa elämäämme, ja siinä mielessä se on täynnä sattumia - itse asaiassa sattumaa kaikkineen. Sattumaahan on jo sekin, että yhdelle planeetalle aurinkokunnassamme osuivat elämän edellytykset. Ihminen on tietenkin pieni, kun hän ei voi vaikuttaa mihinkään.

Keskustelu oikeudenmukaisuudesta on melko hedelmätöntä, kun sattumalla ei ole moraalia. Uskonnot yrittävät tasapainottaa tilannetta kehittelemällä kuolemanjälkeisen elämän, joka korjaisi maanpäälliset vääryydet. Siinä niistä useimmat epäonnistuvat, kun ne omahyväisyydessään luovat uusia vääryyksiä entisten tilalle tuomitsemalla väärinuskovia ja -eläviä.

• bessie*
        jocus* kirjoitti:

Näen elämän aika tavalla samoin kuin "Kaikkea sitä...": elämä on alusta loppuun sattumaa. Se, mihin synnymme ja keistä, määrää pitkälti elämämme. Missään vaiheessa meillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa elämäämme, ja siinä mielessä se on täynnä sattumia - itse asaiassa sattumaa kaikkineen. Sattumaahan on jo sekin, että yhdelle planeetalle aurinkokunnassamme osuivat elämän edellytykset. Ihminen on tietenkin pieni, kun hän ei voi vaikuttaa mihinkään.

Keskustelu oikeudenmukaisuudesta on melko hedelmätöntä, kun sattumalla ei ole moraalia. Uskonnot yrittävät tasapainottaa tilannetta kehittelemällä kuolemanjälkeisen elämän, joka korjaisi maanpäälliset vääryydet. Siinä niistä useimmat epäonnistuvat, kun ne omahyväisyydessään luovat uusia vääryyksiä entisten tilalle tuomitsemalla väärinuskovia ja -eläviä.

Olisihan se tietysti helppoa ja mukavaa esittää universumin kokoinen tekosyy, ja pienen pienenä, voimattomuutensa takia välinpitämättömänä ihmisenä antaa moraalittoman sattuman aiheuttaa kurjuutta ja kärsimystä. Vai olisiko?

• jocus*
        bessie* kirjoitti:

Olisihan se tietysti helppoa ja mukavaa esittää universumin kokoinen tekosyy, ja pienen pienenä, voimattomuutensa takia välinpitämättömänä ihmisenä antaa moraalittoman sattuman aiheuttaa kurjuutta ja kärsimystä. Vai olisiko?

Niin me joka tapauksessa teemme. Ja toiset taasen vastustavat kurjuutta ja vääryyttä sydänveriinsä asti, yhtä lailla siihen ohjelmoituina. Mutta mitä elämällämme olisi arvoa omissa silmissämmekään, ellemme hyvään edes pyrkisi?

• elämää, ei sen enemp

Minä komppaan noita edeltäjiä.. ylös, ulos ja katselemaan, onko se maailma epäoikeudenmukainen. Siellä on ainakin Elämää! Oikeudenmukaista tai ei.

• keppihevonen

onko elämä aina muualla, siellä missä itse ei ole?

• .
        keppihevonen kirjoitti:

onko elämä aina muualla, siellä missä itse ei ole?

Onnekseni elämää on omien seinien sisälläkin, ei missään hangessa.

• -;;-
        . kirjoitti:

Onnekseni elämää on omien seinien sisälläkin, ei missään hangessa.

Samoin, aina on elämää, kun vain hengittää.
        Ei hankea vaan henkeä.

• Veikkaan, että vitutus on kuitenkin aikas hyvin jakautunut.

• kerropaisäoionkopyör

Vytautas Landsbergis, miksi kaikki liettualaiset nimet päättyvät ässään?

• jocus*

Älä nyt! Kyllä ainakin Väyrynen on saanut enemmän kuin osansa, kun meinasi siihen kuolla.

• lejanna

Mihin Väyrynen meinasi kuolla??
      Kerrohan, isä oi, onko pyöreä maa!
      .

• Pirre*

Sivusta...ei sitä voi täällä sanoa..:)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      75
      2853
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      57
      2786
    3. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      17
      2623
    4. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2072
    5. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      52
      2036
    6. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      277
      2015
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1301
    8. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      42
      1160
    9. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      2
      1090
    10. Aamun Trump

"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.
      Maailman menoa
      96
      1009
    Aihe