Jätänkö kaiken kesken? Hanskat tiskiin?

Aliisa.

Opiskelukaverit ovat valmistuneet jo pari vuotta sitten. Itse vaan rämmin syvällä suossa, enkä ole tehnyt esim. opinnäytetyötä (aloitettu kyllä) ja joitakin tehtäviäkin puuttuu.

Olen käynyt puhumassa opettajalle, opinto-ohjaajalle, terveydenhoitajalle jne.
Minulla ei ole enää edes mitään haluja valmistua. Ihan sama. Ala on oikea, mutta en vain enää jaksa opiskeluja.

Töitä on. Ihan omalta alalta.

Tiedättekö ketään, kuka olisi laittanut viime metreillä hanskat tiskiin? Miksi teki näin?
Ystävien, perheen suhtautuminen?

Tuntuu, että minun pitäisi miellyttää kaikkia.
Häpeä on minun, joskaan en häpeäisi tippaakaan, että kävisin ilmoittamassa rehtorille että se oli nyt sitte tässä. Moro.

18

1258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+22

      No jos sinulla on töitä, niin miksi ottaa patteja asiasta. Voitko mahdollisesti valmistua vaikkapa viiden vuoden kuluttua, vai onko teillä jokin määräaika? Itse jätin aikoinaan opinnot kesken ja näin jatkuvasti unia, että olen kolmannella luokalla (lopetin siis tokan luokan jälkeen). Hakeuduin sitten toisiin opintoihin ja unet loppuivat. Asia siis jäi kuitenkin vaivaamaan jollain tavalla. Mutta valmistuin sitten ihan eri alalta kuin millä olin aikoinani aloittanut. Väliin jäi 25 vuotta, joten ei mitään kiirettä:)
      Tutut ja sukulaiset varmaan ajattelivat asiasta jotain, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Muita ei tarvitse miellyttää, ja se on sitäpaitsi mahdotonta.

      • asdsasddasa

        Nykyään opinnot on hyvä saattaa loppuun. Jos jää pois voi olla 5 vuotta. Tai sitten on edessä uudet pääsykokeet. Luultavasti kannattaa vaan yrittää jatkaa loppuun saakka, vaikka ei meinaa jaksaa.


      • 11-v. and counting
        asdsasddasa kirjoitti:

        Nykyään opinnot on hyvä saattaa loppuun. Jos jää pois voi olla 5 vuotta. Tai sitten on edessä uudet pääsykokeet. Luultavasti kannattaa vaan yrittää jatkaa loppuun saakka, vaikka ei meinaa jaksaa.

        Pääsykokeet ja vielä omalta alalta!!!! Hui kauheeta! Ihan naurettava este! :D


    • Tsemppiä täältä!

      Jos sinulta ei tuon enempää puutu, ei kannata jättää leikkiä kesken! Se harmittaa varmasti vielä joskus ja loputtomiin ei opinnot säily edes, jos tahtoisi joskus hakea uudelleen ja hakea niitä hyväksilukuihin.

      Itse olen aika lailla samassa jamassa, kova väsymys viimeisiin opintoihin ja oppariin, mutta koitan psyykata itseäni, että sitten se on lopullisesti ohi.

      Tee aikataulu tuutoropettajan kanssa ja urakoit ne pois, ihan takuulla olet tyytyväinen ratkaisuusi sitten kun homma on ohi. Ja hei, älä ota arvosanapaineita yhtään, pääasia, että saat paperit käsiin.

      • jätkä

        Minulle on vähän kaikesta vihaamastani pienestä pitäen sanottu että "harmittaa varmasti" jos lopetan.

        Lopetin siitä huolimatta monenlaista ja on ollut vapautuneempi fiilis. Väkisin tekeminen vailla oikeaa motivaatiota on kokemukseni mukaan pahinta kärsimystä elämässä. Ei orjuutta kannata osakseen valita, vaikka siitä maksettaisiinkin.

        Katsoisin että tuollaiset "rohkaisu"- eli paremminkin syyllistyspuheet ovat olleet puhujien itsensä intressien mukaisia. Heitä ei niinkään kiinnosta mikä minua kiinnostaa.


      • sisuataijotakin
        jätkä kirjoitti:

        Minulle on vähän kaikesta vihaamastani pienestä pitäen sanottu että "harmittaa varmasti" jos lopetan.

        Lopetin siitä huolimatta monenlaista ja on ollut vapautuneempi fiilis. Väkisin tekeminen vailla oikeaa motivaatiota on kokemukseni mukaan pahinta kärsimystä elämässä. Ei orjuutta kannata osakseen valita, vaikka siitä maksettaisiinkin.

        Katsoisin että tuollaiset "rohkaisu"- eli paremminkin syyllistyspuheet ovat olleet puhujien itsensä intressien mukaisia. Heitä ei niinkään kiinnosta mikä minua kiinnostaa.

        Mikä sinua sitten kiinnostaa? Millaisen uran olet luonut?


      • jätkä
        sisuataijotakin kirjoitti:

        Mikä sinua sitten kiinnostaa? Millaisen uran olet luonut?

        Uran? Ei minua työ kiinnosta!
        Minua kiinnostaa mahdollisimman hyvin eläminen, ihmiset (naiset), musiikki, kauniit tarinat ja kertomukset.


      • jätkä
        jätkä kirjoitti:

        Uran? Ei minua työ kiinnosta!
        Minua kiinnostaa mahdollisimman hyvin eläminen, ihmiset (naiset), musiikki, kauniit tarinat ja kertomukset.

        Lisäksi minua kiinnostavat vapaaehtoiset tai vastentahtoiset sponsorit, jotka minulle kaiken tuon mahdollistavat. Laahustakoot uutterasti paskaduuneissaan ne, jotka minulle kaiken tuon tarjoavat. Omapa on tyhmyytensä.


    • Sain todistuksen!

      Mulla kesti opinnäytetyön tekeminen 2,5 vuotta... Kaikki muut opinnot olin suorittanut ajallaan ja itse asiassa ryhmääni puoli vuotta etuajassa. Tunnollinen opiskelija, hyviä arvosanoja, sitten iski opinnäytetyöpaniikki ja pakenin sitä työelämään. Halusin kuitenkin saada paperit ulos ja opettajan tuella se onnistui. Varsinainen ohjaava opettajani ei antanut tukea tarpeeksi, joten otin yhtettä tuolloin toiseen opettajaan, jonka olin kokenut jo aiemmin ymmärtäväksi. Hän auttoi minut taistelemaan koulusta läpi. Opparini arvosana 2 näyttää vähän huonolta 4 ja 5 joukossa, mutta se on nyt suoritettu. Vinkkini on, että etsi opettaja ja käske hänen antaa deadlineja. Rauha sisällä, kun paperit on kourassa, on sen arvoista. Tsemppiä!!!

    • ikuinenamkopiskelija

      Itselläni on nyt 5. vuosi menossa (tutkinnon tavoitekesto on 4 vuotta). Lähes kaikki kurssit on suoritettuna ja opinnäytetyöstä EHKÄ suurin osa tehtynä (en tiedä sitten, kelpaako työ opiskelupaikalle ja tilaajalle). Yhdestä kurssista puuttuu suoritus, vaikka sen olen periaatteessa käynyt. Asiaa selvitettäneen parhaillaan (en ole ihan varma tästä). Opinnäytetyötä teen nyt 7. kuukautta. Ensi viikolla pitäisi olla valmista, mutta teen tätä varmaan vielä ainakin kuukauden tai pari. Jatkosta ei ole tietoa, mutta ainakaan minulle työhön lainattuja välineitä ei ole vielä pyydetty takaisin, joten kai jonkinlaista toivoa on. En siis aio lyödä hanskoja tiskiin, vaikka valmistuminen näyttää hyvin epätodennäköiseltä.

      Miellyttämisen tarve on yleistä, sanottiin opiskelupaikassani joskus kauan sitten, kun puhuttiin opinnäytetyön tekemisestä. Minulla on vähän sama juttu: pitäisi saavuttaa erittäin hyvä lopputulos, valmistua pian ja niin edelleen. Jos valmistuminen jäisi haaveeksi, varmaan perhe, tuttavat ja sukulaiset suhtautuisivat asiaan negatiivisesti tai ihmetellen: "Eikö se saanut tutkintoa opiskelumenestyksestä huolimatta?" Olisin taas pettänyt kaikkien odotukset. Ympäristön luomien paineiden lisäksi henkilökohtaiset syyt vaikuttavat, esimerkiksi tässä tilanteessa itsetunto katoaisi ja tarve saavuttaa jotain jäisi täyttymättä.

      Jos opinnot jäisivät kesken, se varmasti vaivaisi itseänikin koko loppuelämän. Kannattaa siis suorittaa ne tavalla tai toisella. Valmistuminen on kaikkien etu.

    • Kirves kaivoon.

      Mulla on ensi tiistaina viimeinen mahdollisuus ilmoittautua viimeiseen opinnäytetyöseminaariin, joka oppilaitoksessani järjestetään opinto-oikeuteni puitteissa. Opinnäytetyöni on ihan palasina, siitä on kirjoitettuna kappaleita sieltä täältä, mutta ei mitään järjellistä, johdonmukaista. Ohjaavaa opettajaa, tai ketään muutakaan ei oppilaitoksessa kiinnosta osallistunko vai en siihen seminaariin. Elämäntilanne muutenkin sellainen, että seinät kaatuu päälle. Ei toivoakaan valmistumisesta.

      • sisuataijotakin

        Tämä tulee ilmeisesti liian myöhään, mutta kuitenkin:
        Ei sillä ole mitään merkitystä, ketä sinun seminaarisi kiinnostaa tai ei kiinnosta. Kysymyshän on sinun opinnoistasi ja sinun tulevaisuudestasi, ei muiden ihmisten. Jokaisella on tarpeeksi tekemistä omissa asioissaan, ja ohjaavalla opettajallasi muissa ohjattavissaan.
        Se, että heität kirveen kaivoon, ei pidä seiniä pystyssä.


    • Valmistunut, jees!

      Jos mitenkään pystyt, tee se gradu loppuun. Ihan parasta on, että kaivat, vaadit, pyydät sellaisen ohjaajan (apua) itsellesi, joka voisi auttaa eteenpäin. Mene vaikka dekaanille apua pyytämään ellei muu auta (ja tietysti puhu nätisti).

      En tiedä mitä gradusi/nne koskee tai mitkä osat niissä on nimenomaisen hankalia, mutta jos tutkimus/analyysikysymys on mielekäs ja aineistoa siihen löytyy, niin sanoisin, että kyllä siitä gradun saa! Arvosanasta ei kannata huolehtia pätkääkään tällaisessa tilanteessa, vaikka toiveajattelua tietysti voi olla. Älä siis lannistu.

      Seuraava neuvo saattaa auttaa jäsentelyssä sitten kun olet käynyt omaa työtäsi läpi sen auttavan ohjaajan kanssa: eli lisäksi lue muutamia ansioituneita graduja (jostain lähiaiheista), sisäistä oma tekstisi kunnolla, pidä mietintätauko ja rupea sen jälkeen työstämään tekstiäsi. Alitajunta on saattanut tällä välin prosessoida tekstiäsi, niin että saat sen jäsenneltyä paremmin.

    • Valmistunut, jees!

      Seuraava ohje luonnehtii mielestäni hyvin sitä, millaista apua opiskelijalla on oikeus vaatia opinnäytetyön ohjauksen suhteen:

      OHJAUS - MILLAISTA APUA OHJAAJALTA ON LUPA ODOTTAA?
      Tutkielmasi ohjaaja määräytyy ensisijaisesti tutkimusaiheesi perusteella. Ohjaaja voi olla seminaariryhmän vetäjä tai joku muu aihepiirisi asiantuntija. Ohjaajan valinnasta neuvotellaan seminaariryhmässä.

      Ohjaajaltasi saat henkilökohtaista ohjausta ja tukea koko tutkielmaprosessin keston ajan. Ohjauksen määrä ja laatu riippuu pitkälti omista tarpeistasi. Ohjaajasi kanssa voit keskustella aiheen ideointiin, tarkempaan rajaukseen, näkökulman valintaan, materiaalivalintaan, metodisiin ratkaisuihin jne. liittyvistä kysymyksistä, mutta myös aikatauluun ja itse prosessiin liittyvissä kysymyksissä. Ohjaajasi myös lukee tutkielmaasi sen eri vaiheissa ja antaa palautetta ja tukea työn tekemiseen. Ohjaajasi tavoitat varmimmin vastaanottoaikana. Muina aikoina sovittavista tapaamisista kannattaa sopia sähköpostitse. Ohjauksessa voidaan käyttää apuna myös Korpin ohjaustoimintoa, joka samalla tallentaa sovitut asiat. Voit myös käydä opinnäytteesi tiimoilta konsultoimassa ketä tahansa laitoksen henkilöstöön kuuluvaa asiantuntijaa. Ohjauksen päävastuu on kuitenkin aina työn varsinaisella ohjaajalla.

      Ohjaajan kanssa on hyvä myös keskustella arvosanatavoitteestasi jo tutkimuksen alkumetreillä. Tavoitteet voivat olla hyvinkin erilaisia: joku haluaa valmistua mahdollisimman nopeasti voidakseen hakea avautuvaa virkaa, joku toinen taas tähtää jatko-opintoihin. Ohjaajan on hyvä tietää tavoitteistasi heti alkuvaiheessa.

      Opiskelijana sinulla on oikeus ohjaukseen, oikeus saada rakentavaa palautetta työstäsi kohtuuajassa. Tästä oikeudesta sinun on itse pidettävä kiinni. Opinnäytteesi valmistuminen ei saa kariutua ohjauksen riittämättömyyteen tai muunlaisiin ohjaussuhteessa mahdollisesti ilmeneviin ongelmiin. Jos henkilökemiat eivät toimi tai koet saamasi ohjauksen riittämättömäksi, mieti, miten voit asiaan vaikuttaa. Aluksi kannattaa keskustella asiasta avoimesti ohjaajan kanssa ja pohtia yhdessä, olisiko syytä vaihtaa ohjaajaa. Mahdollisista vaihdoksista sovitaan aina kaikkien osapuolten (ohjattava, aiempi ohjaaja, uusi ohjaaja) kesken.

      https://www.jyu.fi/hum/laitokset/kielet/opiskelu/gradu

    • sisuataijotakin

      Älä jätä kesken.
      Muita ihmisiä ei kannata ajatella, eivät hekään ajattele sinua. Valmistu ihan itsesi ja oman tulevaisuutesi takia.

    • Yualle

      Hei!

      Kannattaa silti yrittää valmistua, vaikka kuinka patittaisi.

      Menet vaan minimiperiaatteella eli älä tavoittele huippuarvosanoja, vähempikin riittää (läpäisy). Eikö lopputyötä voisi palastella ihan pieniksi osiksi, joihin saisit erikoisohjausta lyhyin väliajoin? Kysy opolta tai ohjaavalta opettajalta. Yleensä joku erikoisjärjestely aina löytyy; onhan oppilaitoksenkin kannalta hyvä, että saat opintosi päätökseen ja he siitä pointsit.

    • e-t^Å^

      Itse olin viittävaille valmis
      aikanaan
      se joskus harmitti kun jätin kesken
      mutta, nyt myöhemmin olen opiskellut sen alan loppuun.

      Omalla kohdalla tein juuri samaa työtä
      mihin koulua kävin ja toisaalta työ oli paljon antoisampaa.

      Ystävien ja perheen suhtautuminen oli lähinnä kysymyksiä
      miksi miksi ja miksi
      siihen vaan perustelut siksi

      Jokainen meistä kuitenkin elää sen oman elämänsä ei toisen
      itse jokainen tekee omat valintansa
      joskus se voi olla näin
      ei pakkopullaa vaan miellyttääksesi jotain toista tai toisia

      Koska sinä olet juuri sellaisena sinä
      ja elämä vie kyllä eteenpäin

      Perhe on kuitenkin se joka ymmärtää.

    • Vuosien uurrastus

      Kokemuksesi tuntui jotekin tutulta. Olin saman tyyppisessä tilanteessa roikuin noin 7 vuotta amk:ssa. Vuosien kuluessa luokkakaverit valmistuvat ja saivat hyviä työpaikkoja, töitä oli itsellänikin enemmän kuin kerkisi tekemään mutta jokin kateus kavereita kohtaan oli taustalla. Sitten loppuvudet opinnoissa meni aina hakien jatkoaikaa toisensa perään ja toistaen itselleen että kyl mä ne paperit saan. Mutta työ vei mennessään todella lujaa esimiestehtäviin pääsy oli hienoa.

      Huippulta toisinaan putoo ja kovaa, niin kävi mm.minulle. Työuupumus yllätti ja siihen kun lisää perheen perustamisen, huh että on "kiva" paketti kasassa. Joten sinne jäi haaveet tutkintotodistuksen saannista vuosiksi. Oishan sitä mukavampi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan vai mitä? Minun vinkkini tee /suorita tutkintosi valmiiksi vaikka kuinka veetuttais ja paperit käteen, sillä tulevaisuus voi olla yllätyksellinen.Töitä ehtii tehdä myöhemmin vaikka hautaan asti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe