Kaularangan luudutusleikkaus

Luudutus

Olen menossa kaularangan kahden nikaman (taisi olla 5. ja 6.) luudutusleikkaukseen noin kuukauden kuluttua. Nikamat ovat liukuneet pois
paikoiltaan. Leikkaus tehdään etukautta. Nyt haluaisin tietää teiltä saman
operaation läpikäyneiltä, millaisessa kunnossa olette sairaalasta kotiutuneet?
Oletteko kotona yksin selviytyneet? Missä vaiheessa olo alkaa helpottaa?
Onko jouduttu käyttämään luusiirrännäistä ja koska sitä yleensä käytetään?
Neurokirurgin vastaanotolla olen käynyt, mutta en ole ymmärtänyt kysellä moniakaan tärkeitä asioita. Kotipaikkakunnallani ei ole neurokirurgia.
Leikkaus tehdään Tampereella. Toivon, että saan vastauksia.

20

11732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outoja ootte

      Miten kummassa tännekään ei ole kukaan vaivautunut vastaamaan?

    • Yllärikö?

      Tämä on vapaaehtoinen keskustelupalsta, eikä kenelläkään ole velvollisuutta veloituksetta vastata yhteenkään kysymykseen.

      • Anonyymi

        Miksi siis vaivauduit tuileen asialliseen kysymykseen?


    • kauku

      Minulle sattui kaatumistapaturma ja 6-7 nikamien väliin tuli siirtymä ja murtuma. Olin aluksi kallovedossa, jolloin nikamia yritettiin saada paikoilleen. Se ei yksin auttanut, joten minulle tehtiin jäykistysleikkaus 6-7 väliin, eli 6. ja 7. nikama kiinnitettiin yhteen titaanilevyllä, siihen yhteyteen otettiin lonkasta pieni luusiirrännäinen, joka edesauttaa luutumista. Ennen leikkausta minulla oli kamalia kipuja ja puutumista oikeassa kädessä ja selän alueella.

      Leikkaus tehtiin Töölön sairaalassa Helsingissä ja se meni hyvin. Kivut oli poissa ja lihakset toimi jälleen normaalisti (tosin olivat aluksi heikot) Vasemman käden etusormeen ja keskisormeen jäi kuitenkin pieni tunnonalenema. Eli pieni puutumisen tunne jäi näihin kahteen sormeen. Tunto saattaa kahdessa vuodessa palautua, mutta mitään takuita ei ole. Sormet ei ole kipeät ja lihakset toimii normaalisti, joten sen kanssa pystyy hyvin elämään. Toipuminen leikkauksen jälkeen kävi nopeasti ja pääsin kotiin kolmantena päivänä kun jälleen kykenin käymään omin jaloin vessassa. Kauluri asetettiin kaulan ympärille leikkauksen jälkeen. Ja sitä piti pitää 3 kuukautta yöt päivät, jotta luutuminen sai rauhassa tapahtua. Eli kauluri esti niskan liikkeet. Nuo 3 kk olin siis myös sairauslomalla. Kaulurin kanssa tottui hyvin olemaan ja ihmisten kysymyksiin tottui vastaamaan. Erikseen oli suihkuun tarkoitettu muovinen kauluri.
      Röntgenkontrolleissa myöhemmin todettiin että luutuminen oli tapahtunut täydellisesti ja kaulurin sai ottaa pois. Palasin työelämään mutta puutumistunne kahdessa sormessa jäi toistaiseksi. Siihen olen tottunut, eikä se haittaa. Vaikka tietysti toivon että tunto palaisi normaaliksi.
      Kaiken kaikkiaan minulle kävi hyvin! Nämä niskanikamavammat on erittäin vakavia ja pahimmallaan voi halvautua käsistä ja jaloistakin.
      Ole tyytyväinen siitä että pääset leikkaukseen. Ei sitä tarvitse pelätä. Mutta kysy rohkeasti lääkäreiltä mieltä askaruttavista asioista!
      Onnea!

      • kauku

        Niin se vielä että leikkauksesta on kulunut reilu vuosi.


      • kauku
        kauku kirjoitti:

        Niin se vielä että leikkauksesta on kulunut reilu vuosi.

        Korjaus: Niin ja sanoin tuossa tekstissä että vasemman käden sormiin... Se oli kuitenkin OIKEA käsi..


    • kissaK3

      Up, kiinnostaisi vertaiskokemukset.

    • lähimmäinen

      up, Työtapaturman johdosta lähimmäiselleni tehtiin myös kyseinen leikkaus etupuolelta,6-7 nikamien luudutus tiaanilevyllä.Leikkaus meni hyvin mutta 10v leikkauksesta lähimmäiselleni on ilmeentynyt nyt 3 vuotta jatkunut jatkuva(kokoaikainen) vasemmanpuoleinen päänsärky,vasemman puolen näkökenttähäiriö,vasemman käden ojentajalihasten ja yleensäkin toimintojen kömpelyys ja heikkous sekä 2 ja 4 sormien "jäätymistunne ja tunnottomuutta kädessä. Lisäksi tasapaino on heikentynyt ja väsymisen tunne. Kaikki mri ym.tutkimukset on tehty mutta mistään ei näytä olevan ratkaisua ongelmiiin eikä syytä löydetä =/ Ainoa minkä lääkärit on antaneet oirekuville syyksi on tension neck,mitä se ei kyllä ole. Että tällanen kertomus täältä.

    • Titaaninainen

      Olin 2pv leikkauksesta, puolukassa syksyllä 2015. 3lämpäri mihinkä keräsin.Toivuin erittäin hyvin, mitään 5kg painavampaa ei saanut nostaa 4vk! Muuten tein jumppaohjeet mitkä kuulu tehdä ja pää kääntyy molemmille puolille niinkuin ennenkin ja elin ihan normi elämää!mulle laitettiin 4-5-6 väliin titaania. Ja nyt 7-8 laitetaan titaania n.kk päästä ja 1kk sairausloma tiedossa. Olen positiivisesti asennoitunut, että oikean käden hermosärky helpottaisi ja saisi yöt nukuttua! Tsemppiä sullekin!

      • Oinsapässi

        2017 maaliskuun lopulla kävin saman leikkauksen kuin titaaninainen. Särky kädessä jäi leikkauspöydälle. Olin samana päivänä jalkeilla ja seuraavana liikuin ihan normaalisti. 3 viikkoa saikulla ja siten takasin töihin. Kannatta jumpata ja pitää hartiat ja niska liikkeessä ettei tule jumeja. Leikkaus tehtiin keski- suomen keskussairaalassa.


      • Anonyymi

        -16 leikkaus etukautta 2 väliä ,kaikki hyvin elämä hymyili jälleen,sain aloittaa kuntoilu harrastukseni sekä työt....7kk kuluttua toinen implantti irti todettiin myös pieni murtuma 5kk odotusta leikkaukseen piti kuulema tehdä pikana??leikkaus takaa 2018 titaani tankot ..todettiin vaan että ehkä päästettiin liian aikaisin töihin ei kuulema osattu ehkä ennakoida työni fyysisyyttä nyt ei minkäänlaista lausuntoa luutumisen varmuudesta vaikka kuvattiin 1v leikkauksesta jotta saataisiin tieto luun kestävyydestä?varmuudeksi vaan kiellettiin harrastukset ja käskettiin tehdä kevyttä työtä....elämä loppu !ei jaksa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        -16 leikkaus etukautta 2 väliä ,kaikki hyvin elämä hymyili jälleen,sain aloittaa kuntoilu harrastukseni sekä työt....7kk kuluttua toinen implantti irti todettiin myös pieni murtuma 5kk odotusta leikkaukseen piti kuulema tehdä pikana??leikkaus takaa 2018 titaani tankot ..todettiin vaan että ehkä päästettiin liian aikaisin töihin ei kuulema osattu ehkä ennakoida työni fyysisyyttä nyt ei minkäänlaista lausuntoa luutumisen varmuudesta vaikka kuvattiin 1v leikkauksesta jotta saataisiin tieto luun kestävyydestä?varmuudeksi vaan kiellettiin harrastukset ja käskettiin tehdä kevyttä työtä....elämä loppu !ei jaksa.

        Miten se irtonainen implantti oireili? mulle laitettiin 24.2 c5-6 ja c6-7 väleihin myös titaaniprikat. niskat ja hartiat nii hemmetin jumissa vieläkin. Yöt on vaikeita ku tuntuu että tyyny painaa niskaa ja kääntyily on kivuliasta.


      • Anonyymi
        kanisteri2000 kirjoitti:

        Miten se irtonainen implantti oireili? mulle laitettiin 24.2 c5-6 ja c6-7 väleihin myös titaaniprikat. niskat ja hartiat nii hemmetin jumissa vieläkin. Yöt on vaikeita ku tuntuu että tyyny painaa niskaa ja kääntyily on kivuliasta.

        Implantti liikkui ja kului päätylevyihin asti,käsi alkoi krampata peukalo keski ja etusormi alkoivat jälleen puutua ja tulivat kömpelöiksi ja koko oikea käsi särki lapaluusta asti ja oli heikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -16 leikkaus etukautta 2 väliä ,kaikki hyvin elämä hymyili jälleen,sain aloittaa kuntoilu harrastukseni sekä työt....7kk kuluttua toinen implantti irti todettiin myös pieni murtuma 5kk odotusta leikkaukseen piti kuulema tehdä pikana??leikkaus takaa 2018 titaani tankot ..todettiin vaan että ehkä päästettiin liian aikaisin töihin ei kuulema osattu ehkä ennakoida työni fyysisyyttä nyt ei minkäänlaista lausuntoa luutumisen varmuudesta vaikka kuvattiin 1v leikkauksesta jotta saataisiin tieto luun kestävyydestä?varmuudeksi vaan kiellettiin harrastukset ja käskettiin tehdä kevyttä työtä....elämä loppu !ei jaksa.

        No nyt on kuulemma luutunut,muttei luvata kestävyyttä koska kerran jo pettänyt,säryt kylläkin rajoittavat toimintaa yhtenä päivänä tunti kaks käsihommia niin 2-3pv huilia !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt on kuulemma luutunut,muttei luvata kestävyyttä koska kerran jo pettänyt,säryt kylläkin rajoittavat toimintaa yhtenä päivänä tunti kaks käsihommia niin 2-3pv huilia !

        Niin ja unohtui kertoa luutumisen kuvautin itse tt kuvalla yksityisesti kun julkinen puoli ei sitä saanut toimeksi,ei vaikka ehdotin itse maksavani ja vieläpä samat lääkärit julkisella ja yksityispuolella,neurogirurgit eivät ilmeisesti tajua miten paljon epätietoisuus vaivaa ja käy mielenterveydelle!


      • Anonyymi
        kanisteri2000 kirjoitti:

        Miten se irtonainen implantti oireili? mulle laitettiin 24.2 c5-6 ja c6-7 väleihin myös titaaniprikat. niskat ja hartiat nii hemmetin jumissa vieläkin. Yöt on vaikeita ku tuntuu että tyyny painaa niskaa ja kääntyily on kivuliasta.

        Minulta jäykistethin samat välit 21.8. Elikkä siitä on reilu viikko. Niska/hartiakipu kova , herrään öisin , pyörin , vaihan asentoa, lopulta täytyy mennä nukkumaan puoli istuvaan asentoon. Myös oikeassa korvassa omituista kipua. Lääkäri varoitti että niska/hartiakipuja tulee aluksi. Tänään aloitin jumpan. Tällä viikolla alkaa myös lyrican purkaminen pikkuhiljaa. Olen kuitenki toiveikas että kivut pikkuhiljaa loppuvat. Mutta leikkauspöyälle minun kivut ei jääny sen voin kyllä reilusti sanoa.


    • Anonyymi

      Yks tuttava sähkömies teetti niskaan leikkauksen 20 v sitten, tänään istuu rullatuolissa avuttomana 68 vanha :(

      • Anonyymi

        Minulla varmaan sama edessä!


    • Anonyymi

      Jäykistystoimenpide, huoh, no, niitä on monenlaisia.

    • Anonyymi

      Viikko 6 - 7 välin luudutuseikkauksesta ja luupiikin poisto juurikansvasta, nyt alko särkeä vasenta kättä, hermosäryltä vaikuttaa.....
      Onko asiaan kuuluvaa vai epäonnistunut lopputulos ???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1676
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1391
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      849
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      743
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe