Lapsi ja karppaus

Aira H.

Millaisia kokemuksia muilla on ollut lapsen kanssa karppaamisesta ja muiden suhtautumisesta siihen? Karppaajana vieläkin jatkuvasti törmää jos jonkinlaisiin käsittämättömiin ennakkoluuloihin ja jopa jotenkin vihamieliseen suhtautumiseen...

Tällä viikolla kävi taas ihan käsittämätön juttu.. hemmetti kun täytyy sotkeutua muiden asioihin jatkuvasti. Aloitettiin karppaus 9-vuotiaan tyttäreni kanssa viime vuoden lopulla ja meistä molemmista huomaa kyllä positiiviset vaikutukset. Lapseni oli sitten käynyt terkkarilla johonkin kipuun liitttyen ja oli tullut puheeksi sitten tämä ruokavalio kun terkkari piti lastani vähän alipainoisena. Olemme ns. ketokarppeja eli emme hiilihydraattia syö juuri ollenkaan, tästä sitten oli kyseinen ämmä ottanut HIRVEÄT pultit ja soitti meille kotiin asti ja kyseli tästä. Vissiin pitää mua jotenkin huonona kasvattajana jne ja koko puhelun sävy oli niin vittuileva kun voi olla. Koitin aluksi ihan asiallisesti kertoa perusasioista, esim kyllähän tutkimuksetkin jo kertovat että terveysvaikutukset ovat tuntuvia ja positiivisia mutta ei ei... taas näkee miten syvälle ihmisten mieliin on juurrutettu nämä virallisterveelliset ravintosuositukset jotka perustuvat lähinnä elintarviketeollisuuden lobbaukseen... Ottaa vaan niin aivoon kun joku alikoulutettu akka alkaa pätemään aiheesta josta tuskin mitään tietää, eipä varmaan ole tullut esim yhtään tutkimusta luettua. Oli sitten pakko sanoa lopulta suorat sanat sille. No päätti sitten kutsua mua VASTUUTTOMAKSI VANHEMMAKSI ym ja keskustelu loppui varsin vihaiseen sävyyn.

Soitin sitten kouluun päin ja puhuin tällaisesta terveydenhoitajan käytöksestä mutta samanlaiset asenteet niilläkin vaikka olikin asiallisempia. Meidän lapsi ei kyllä käy enää koulun terkkarilla, eiköhän nuo hommat voi hoitaa asiallisemmissakin paikoissa.

Siis kysyn vaan mikä ongelma tässä voi olla kaikilla, jatkuvaa kuittailua tulee. Käsittääkseni ainakin lapsi itsekin kokee karppaamisen tosi mukavaksi puuhaksi ja hänkin on sitä mieltä, että se on terveellistä. Mitään ongelmia ei tosiaan ole ilmennyt, ja miksi ilmenisikään. Ihmisille on vaan niin vaikea suvaita mitään 'erilaista'.

Ja tuosta alipainoisuudesta vielä, lapseni ei tosiaan ole mikään sairaan alipainoinen vaan päinvastion ennen oli ehkä turhankin pullea, nyt on mielestäni juuri sopiva ja terveempi.

5

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgnsnsm

      Ymmärrät varmaan, että terveydenhuollon ammattihenkilön tulee noudattaa virallisia suosituksia työssään, vaikka sinä kuinka selittäisit niiden olevan väärässä? Tai ilmeisesti et ymmärrä.

      Vittuilu ei kyllä kuulu työnkuvaan.

      • musta on

        väärin sotkea lapset aikuisten ruokakokeiluihin.Kyllä sitä ihan "kaikkiruokaisenakin" pystyy olemaan terve ja normaalipainoinen.


    • Kotiäiti12345

      Minulla on vähän sama kokemus. Mutta ilman vittuilua. Lähinnä kauhisteli ja mietiskeli kolesteroliarvoja :D

      Ihmiset kun ei tiedä mitä karppaus on. Mitä ihmeen väliä on jos ei puputa leipää!?? Meillä on ruualla kasviksia leivän tilalta. Jos vähänkin opiskelee aiheesta, tajuaa, että parsakaali on parempaa kuin gluteenijauhot... Ja se älytön tärkkelyksen ja sokerin määrä mitä lapsille puputetaan...
      Täällä pidän päiväkirjaa omasta vauvasta joka juuri aloitti sormiruokailun.
      Ja karpisti :D
      http://karppausjaperhe.blogspot.com/

    • "Ja tuosta alipainoisuudesta vielä, lapseni ei tosiaan ole mikään sairaan alipainoinen vaan päinvastion ennen oli ehkä turhankin pullea, nyt on mielestäni juuri sopiva ja terveempi."

      Jos lapsesi paino on tippunut karppauksen seurauksena, ehkä siksi terveydenhuoltajalla kenkä puristaa. Normaali- ja alipaino eivät käsittääkseni ole mielipidekysymyksiä, vaan ihan laskennallisia arvoja. Jos tekstiäisi katsoo kyynistäjän lävitse, niin katse kiinnittyy ennen kaikkea lapsen vähäiseen ikään ja painon putoamiseen. Entä mistä kivusta mahtoi olla kysymys? Selvisiköhän se asia?

      Karppaaminen sinänsä on varmasti terveellistä, mutta etenkin nuoret lapset sivuuttavat helposti pointin ja näkevät vain tuloksen. Vaikkapa sen, että hänen painonsa on pudonnut syömistottumusten muutoksen seurauksena ja sitä pidetään hyvänä. Ehkä terveydenhoitaja uumoilee anoreksian aineksia, tai tahatonta painotusta? Onko lapsen paino sittemmin vakiintunut, vai tippuuko yhä?

      Vaikka varmasti olet hyvinkin vastuullinen vanhempi, on totta että kaikki erilainen joutuu ikäänkuin todistusvelvolliseksi. En tiedä kannattaako kouluun ja terbeydenhoitajaan välejä katkaista, jos asiat todella ovat kunnossa niin ne todistavat itsensä. Suuttuminen vain lisää epäilevien tahojen ennakkoluuloja.

    • i know

      Lapset tarvitsevat hiilareita, joka nostaa insuliinia, koska INSULIINIA TARVITAAN KASVUUN!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1175
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      82
      719
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      663
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      487
    Aihe