Satuin tänään pitkästä aikaa jäämään ratsiaan jota kirosin itsekseni hytässä kun muutenkin olin melko tiukalla aikataululla liikkeellä. Ajattelin heti, että nyt ne elämäni ensimmäiset sakot tulevat. Kaikki tauvot eivät välttämättä olleet aivan prikulleen oikeassa paikassa ja paikalla oli vielä valtion oma katsastuskonttori. Tunnin vietettyäni P-paikalla oli poliisi valmis kertomaan tuomion. Kaikki oli muuten ok mutta muutamassa akselissa jarrujen teho erotus liian suuri (yli 30%). Kaikesta päätellen tervejärkinen poliisi kuitenkin antoi vain varoituksen. Huokasin helpotuksesta kunnes myöhemmin aloin ajattelemaan asiaa. Miten kuski voi ajoonlähtötarkastuksessa (jota harvoin teen) huomata että jarru tehon erotus on liian suuri samalla akselilla? Miten tästä asiasta voi edes kuljettajalle antaa kirjallisen varoituksen kun jarrudynoja on vain katsustuskonttorilla ja poliisilla. Ymmärtääkseni kolmesta kirjallisesta varoituksesta saa sakon ja kun ottaa huomioon että ajan tätä samaa tietä ainakin 4llä eri täysperävaunuyhdistelmällä viikossa niin käytännössä voin saada sakot tämän ratsiaviikon aikana. Tietenkin tämä on vain ajatuksella leikkimistä mutta kuitenkin selvä epäkohta muutenkin syrjittyä kuljetusalaa kohtaan. Onko muita työpaikkoja jossa joutuu maksamaan sakkoja työnteosta!!!!???
Tienvarsikatsastus!!
33
2422
Vastaukset
- Kyrsiintynyt
Eiköhän poijjaat tehä niin että laitetaan pillit pussiin ja kahtotaan sitte ketä sitä rahtia ajjoo!
- ei olla ennustajia!!
onhan ne mestarit sakkoja jakaneet jos on kärrystä puuttunut jarrut yhdeltä akselilta tai vaikka vaan tuo tehoero liian suuri. tässä taas nähdään se että kuljettajan pitäisi olla myös ennustaja jotta voisi ennakoida kyseiset viat. ajatelkaas miten hölmöltä kuulostaa se että ajat ratsiaan ja 5 akselisessa kärryssä yhdellä akselilla on heikot jarrut. sakko kouraan ja korjaamolle eipä siinä mitään mutta kun se sama kärry olisi laillinen jos sitä koko akselia ei edes olisi. omassa ajokissakin on läpiään levyjarrut sähköllä ja ero on verrattuna vanhoihin rumpuversioihin kuin yöllä ja päivällä. ei ole mitään mahdollisuutta huomata jos yhdeltä akselilta jarrut häviää ainakaan jos tämä tapahtuu ajan kuluessa. en ymmärrä että mitä hyötyä on sitä yleensä asiassa syytöntä kuljettajaa sakottaa kun asian voisi hoitaa järkevästi myös sillä huomautuksella ja korjausmääräyksellä. aloittajan tapauksessa on tapahtunut varmaan jonkin sortin ihme kun ei sakkoa saanut. kyllä tiellä pidettävät ratsiat ovat aivan hyvä asia jos sieltä saadaan pois romut mutta maalaisjärkeä pitäisi käyttää. poliiseilla on mahdollisuus käyttää harkintaa mutta tahtoo se lapun kirjoittaminen olevan niin mukavaa että jää käyttämättä. ei varmaan pitäisi olla kenellekään epäselvää että miksi niistä liikkuvan sedistä ei aina pidetä.
- Kapitalistiriistäjä
Se on totta että kuljettajan on aivan mahdoton huomata, jos yhdistelmässä on jollain akselilla jarrutehon ero yli kolmekymmentä prosenttia..!
Sen nyt tajuaa kaikki...kuljettaja ei edes huomaa ajossa,kun talvella vetää lukossa olevaa perävaunun pyöräparia siihen asti että renkaat räjähtää...viime talvena joka toinen kuski onnistui siihenkin..:) Ainakin mun firmassa...ja isäntä maksaa...ja kuski räkii pientareelle ja nostelee housujaan...
Dynamolla erot näkee ja asiaan voi puuttua. Se, että mitä sanktioita siitä annetaan , jää poliisin ohjeistuksen varaan. Me tielläliikkujat emme siihen voi vaikuttaa.
Korjausmääräys on ok. Varoitus on aika typerä koska eihän se onneton kuljettaja ole tieten tahtoaen mitään virhettä tehnyt. Asia tulee esille vasta dynamolla...!
Sakotus on rahojen keräämistä Kreikkaan ja muihin maihin avustuksina jakamista varten..) Sakotuksella ei ole mitään tekemistä tieliikenteen turvallisuuden kanssa. Huom..ainakaan näissä jarru- ym asioissa. Kännijutut on asia erikseen...
Joten olisi hyvä viranomaisten vähän jalkautua tuonne terminaaleille katselemaan todellisuutta ja miettiä näiden tienvarsikatsastusten sanktioiden kohdetta ja rangaistusvaatimuksen suuruutta.....
- Akselix
Pyyhkikää p:tä sillä sakkolapulla! Sama meno jatkuu kun kaikki kuittaa kiltisti liput ja laput mitä lakit nokan eteen työntää!!
- ymmärrätkö mitään
"Ymmärtääkseni kolmesta kirjallisesta varoituksesta saa sakon ja kun ottaa huomioon että ajan tätä samaa tietä ainakin 4llä eri täysperävaunuyhdistelmällä viikossa niin käytännössä voin saada sakot tämän ratsiaviikon aikana."
Oletko poiminut jotain vääriä sieniä näin syksyn korvalla, vai mitä ihmettä horiset. Kirjallisia huomautuksia saat kerätä vaikka miljoona kappaletta, eikä niistä tule mitään sen ihmeempiä seurauksia. Eivät edes jää näkyviin mihinkään poliisin tietokantoihin. - Nykyisin
Menee kortti jos on samalla känny korvalla
- Kansakouluko?
Vaihda ammattia.Uudelle työttömyyskursille vaan.
- Ratsiassa taistellut
muistakaa sitten sanoa siellä ratsiassa että ABS-piuha pitää olla kokonaan irti jos kärry on vm:2005 tai uudempi.
2005 ja senjälkeen valmistetuissa vaunuissa on pakollisena ajonvakaudenhalllintajärjestelmä eli se kaikkein takimmaisen akseli ei mene lukkoon vaikka kuinka seisot jarrupolkimella koska sen tarkoitus onkin estää ronkkelia menemästä linkkuun jarruttaessa eli pyörät EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA SAA MENNÄ LUKKOON.Tätä ei edes kaikki poliisitkaan eikä katsastusmiehet tiedä(esimerkkinä Jyväskylän ja Oulun LP ja valtion katsastajat).
Olen ottanut ko.asiasta sakot mutta kummasti ne on sitten peruttu viikonsisällä kun vaunu on käytetty korjaamolla dynolla ja tehty tarkistukset ja otettu käyrät paperille jotka on sitten toimitettu poliisi asemalle.
Tarkkana pojat vaan.Sakkolappua ei ole pakko allekirjoittaa jos katsastusmies tai poliisi ei kuuntele eikä usko kun sanoo että:Absin piuha sitten irti kun testaat viimesen akselin jarruja.
Puhun ihan kokemuksesta. Morjes! kyllä niissä poliseissa on niin ihmeellisiä asiatuntioita että nauratta jälkeen päin,miksihän tälläisten annetaan olla töissä,esimiehet ei varmaan tiedä siitä
- 452457052834+982
niin,siellä rekanohjaamossa onkin varmaan Suomen fiksuimmat töissä lol
- TOLLO!!!
452457052834+982 kirjoitti:
niin,siellä rekanohjaamossa onkin varmaan Suomen fiksuimmat töissä lol
ei rekassa ole ohjaamoa TOLLO!!!
- j t h
452457052834+982 kirjoitti:
niin,siellä rekanohjaamossa onkin varmaan Suomen fiksuimmat töissä lol
suomessa fiksummat töissä ( LOL) VIRON KIELELLÄ tyhmä ? ketähän nämä kuskit on ja juttujen keksiät? terv rahtari evp
- Ovloviko
Ajoneuvon pitää aina olla kunnossa, eikun puukenkiin kopinaa ja vaatimaan pomolta ehjää autoa.
- defgh7gt8öliyfg
Miten voi olla ehjää autoa vailla jos ei tiedä että se on epäkunnossa?
- Puurattikenkä
Oikein
- 98790jkkl
Joo,ajoin upealla turbo skodallani paikan ohi ja eivät pysäyttäneet.Menivät kyykkyyn ja laittoivat herneen nenäänsä...Mitähän sekin tarkoitti ?
- ajomies.............
Kirjoita heti posti liikenne ja viestintäministerille.
Laita kopio paikkakuntasi poliisipäällikölle ja autoliitolle, sekä vaikka omaan ammattiliittoon ja kaikkialle mitä nyt keksitkään.
Käsitykseni mukaan ajoneuvot katsastetaan kerran vuodessa, etkä sitä kuskina voi mitenkään tietää mikä on jarrujen todellinen jarruvoimaerotus kuten et voi myöskään tietää päästöjä ajossa. - ingenjöör
Tietämätöntä porukkaa taas joukossa. Tieliikennelainsäädäntö ei tunne kirjallista varoistusta. Eikä Suomessa ole valtion katsastajia tuolla tieliikenteessä. Se mitä tietämättömät luulevat valtion katsasstukseksi, on ulkolainen firma, jolla hinnat yläkantissa ja vöitto valuu ulkomaille.
- inget jööt
Se on kirjallinen huomautus.
- Kapitalistiriistäjä
Ingenjöörille tiedoksi. Väität ettei tieliikennelainsäädäntö tunne kirjallista varoistusta. Se pitää varmaan paikkansa...!!
Henkilökohtaisesti olen kyllä saanut kirjallisen VAROITUKSEN piittaamattomuudesta..!
Jos kirjallinen varoitus on poistunut viranomaisten rangaistusmenettelyistä, on minulle aivan uutta. - shavöör
ajoneuvonkuljettaja on vastuussa ajoneuvonsa kunnosta. eli turha itkeä jos ratsiassa saa sakot jarruista tms. tms. olisi pitänyt itkupillien ajatella nämäkin asiat ennenkuin leikkiin lähtivät...
- JUTTA SDDT
Määhän sen keksin,katsastus kerran kuussa niin homma pelaa.Ja samalla saadaan Jutalle lisää rahaa että saa lapioida sitä Kreikkaan.
- Dynottaja
Sinähän melkonen shavööri oot? kyllä jokainen ammattikuljettaja autonsa tutkii päältä päin ennen liikkeelle lähtöä. Kaikkia asioita ei voi kuitenkaan todeta purkamatta autoa atomeiksi!
Nyky autoissa on paljon helpottavia apuja kaluston kunnon määrittelemiseksi esim: valovahti, jarrupalojen luluneisuus yms. mutta missään ei tietääkseni ole jarru tehojen mittaus sensoreita, ainakaan vielä
On kohtuutonta sakottaa kuljettajaa/yrittäjää yhden akselin jarru ongelmista kun yhdistelmässä on 7-9 akselia. Se on aivan eri asia kun ajetaan kaks-akselisella autolla, sillon kyllä jarru ongelmat tuntee perseessään.- ingenjöör
Tien päällä voi saada kirjallisen huomatuksen, Sellaisen tuntee liikennelainsäädäntö.
Jos sakkoja kertyy liikaa, voi saada ajokiellon sijasta varoituksen. Liikennelainsäädäntö tuntee ko, varoituksen. Se annetaan kirjallisena yksinkertaisesti siitä syystä, että siihen on liitetty valitusosoitus, josta ilmenee miten ko, viranomaispäätöksestä voi valittaa halutessaan ja mikä on määräaika siihen.
- onko vaikeeta
Jos epäkuntosella autolla ajaa niin kuljettaja on vastuussa EIKÄ PUUKENKÄ PENAT TAJUA
- tekniikkaa
Kyllähän tuo on ihan asiaa mistä viestiketju aloitettiin. Ei kukaan voi ilman mittalaitteita huomata juuri ylittynyttä jarrueroa.
Asia vaatisi korjausta poliisin ja muun lainsäädännön vaatimuksiin.
Kaikki johtuu ohjeistuksen ja lainsäädännön vanhanaikaisuudesta. Tekniikka kehittyy huimaa vauhtia, mutta lainsäädäntö ei riittävällä ripeydellä.
Tuo testauksen tekniikkapuolikin ei varmasti ole kaikilla tienvarsikatsastajilla ihan ajan tasalla.
Mielestäni pitäisi tienvarsikatsastuksissa siirtyä kokonaan hidastuvuuden mittaamiseen. Uusi katsastusdirektiivi antaisi siihen luvan ilmeisesti 2012-vuoden alusta voimaantulevassa muutoksessa. Vuosikatsastuksessa kuitenkin jarrujen kunto tarkastetaan ja ainakin levyjarrulliset jarrut eivät pitäisi vuodessa vielä kovin paljon huonota jos niitä huolletaan. - loonataan kataisia
Siirytään katsastamaan autot joka kuukausi,katsastus konttorit valtion haltuun niin REIKKA ,SAKSA ,RANSKAN pankit pelastuu
- Diesel-fani
Jarrujen lämpöjä seuraamalla voi havaita merkittävät puollot. Suorittelen jonkin verran dynamometritarkastuksia ja yksi asiakas joka on tuonut perävaunuja tarkastukseen on seuraullut jarrujen lämpöjä. Hänen havaintonsa lämmöistä ovat olleet ihan yhteneviä saamiini dynamometrituloksiin nähden. Tämä vain vinkiksi.
Täälläpäin tienvarsitarkastuksissa on käytetty 50 % rajaa ja siitäkin on joustettu jos muutoin kaikki ok. Tällainen maalaisjärkinen suhtautuminen pitäisi tarkastajille olla itsestään selvyys. - yx kuski vaan
olkoon tuo raja mikä vaan niin ei siitä silti saa kuskille sitä sakkoa kirjoittaa. minulle on aivan sama vaikka ruuvaisivat laput irti 5% erosta ja laittaisivat korjausmääräystä ja ajokieltoa kalustolle mutta ei siitä pidä syytöntä rangaista. vaikka sen sakon työnantaja maksaakin niin jää se kirottu merkintä kuljettajan taakaksi. se on aivan varma että jos kalusto ei ole kunnossa niin korjaamolle se viedään jos vaan asiasta tiedetään. joskus on yrittänyt työnantaja pakottaa ajamaan mutta ei ole onnistunut. nykyisessä firmassa ei ole sitä ongelmaa ollut kun kalusto on muutenkin kunnossa. normaalihuollot ja korjaukset tilataan itse ja korjaamolla sanotaan että jos esimerkiksi jarrupaloja pitää vaihtaa niin vaihtakaa. aina on johtaja laskun maksanut ja eikä valituksia ole tullut kun tietää että hänelle itselle tie kutsuu jos ei saa pitää kalustoa kunnossa.
- uöhjyoöhöhälihyupoug
Ei tuosta kirjoituksesta ota pirukaan selvää.
- kax kuski vaan
jees, on jonkun amis urpon päiväuni höpinää asiasta josta ei ymmärrä tuontaivaallista.
- Poliisi on ystävä
Kun kortin sain, niin ei mulle ole tullut vielä sakon sakkoa. Pari kertaa ovat pysäyttäneet. Rajoitusten mukaan kun ajelee, eikä törttöile, niin saas nähä kuinka pitkään menee ennenkun tulee ensimmäiset sakot. Niinhän se yleensä menee, että heti kun pääsee kehumaan......
- yx kuski vaan
onko teillä jotain vikaa luetun ymmärtämisessä vai mikä on kun ei mene "JAKELUUN" ????????
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun418987T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli331921Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo261779- 1351571
Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?1941150Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast81119- 711097
- 92932
- 49835
- 75777