Voiko Kirkon tutkimuskeskus tutkia kreationismia Suomessa

Tiedon sirpaleita

Eräs ateisti väitti, että National Geographicissa on väitetty Suomessa olleen 25 % kreationisteja. En usko. Kysykää oikea kysymys.

Siellä on todennäköisesti kysytty, uskotko Jumalan luoneen maailman. Kyllä uskon. Sen sijaan ei ole kysytty, uskotko Jumalan luoneen maailman 6 päivässä. En usko. Okei. Eikä todennäköisesti suurin osa suomalaisista.

OIKEAA TIETOA, PLEASE!

53

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko sillä nyt niin suurta merkitystä, kuinka pitkä aika luomiseen on mennyt?

Asian ydin on kuitenkin siinä, että uskotaan yliluonnolliseen ilmiöön ilman luotettavia todisteita.

Eikö kaikkivaltias muka pystyisi luomaan maailmaa vaikka vartissa, jos haluaisi?

Mielikuvituksellahan ei ole rajoja. Miksi sitten asettaa sellaisia?

• herttainenhertta

Itse asiassa National Geographicin kuvaajassa vain noin 65 prosenttia suomalaisista hyväksyi evoluution, 10 prosenttia ei tiennyt ja 25 prosenttia ei uskonut evoluutioon.

http://news.nationalgeographic.com/news/bigphotos/21329204.html

Evoluutioon uskomattomuuteen on melkeinpä vain yksi syy: uskonto. Tuosta kuvaajasta näkyy, että hyvin uskonnolliset maat eivät usko evoluutioon ja uskonnottomat taas hyväksyvät evoluution faktaksi. Pohjoismaista Islanti, Ruotsi ja Tanska ovat päässeet listan kärkeen, Suomi taas on keskivaiheilla. Jos maat järjestettäisiin punaisen palkin mukaan, Suomi olisi reilusti eurooppalaisen keskitason alapuolella. Kyseessä on toki vain yksi tutkimus, ja haluaisin mielelläni myös nähdä muitakin tutkimuksia aiheesta.

Kyseessä oli kyselytutkimus, jossa esitettiin väite: "Ihminen on kehittynyt aiemmista eläinlajeista". Mitä itse olisit vastannut?

Vuonna 2008 lukijat äänestivät vuoden kristilliseksi kirjaksi Tapio Puolimatkan Usko, tiede ja evoluutio, joka on kreationistinen opus. Kristillisissä kouluissa opetetaan luomiskertomusta myös biologian tunneilla.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kreationismin_opetus_kouluissa#Suomi

Kreationismi elää ja voi hyvin suomalaisten kristittyjen keskuudessa. Turhaan syytät siitä ateisteja tai mediaa. Syyttäisit niitä, jotka ovat kreationisteja.

• Tiedon sirpaleita

Kysymys on hyvä. Täytyy myöntää, että ymmärrän nyt vastaukset. Siis ihmiset ovat niin fiksuja, että ovat alkaneet epäilemään tieteen täydellistä erehtymättömyyttä. Ei se, että hiukan epäilee evoluutio-teorian paikkansapitävyyttä, tarkoita, että on kreationisti. Kreationisti on henkilö, joka uskoo maailman luodun kuudessä päivässä ja haluaa estää kouluissa evoluution opetuksen. Ymmärrätkös nyt, nämä ovat kaksi eri asiaa.

Käytetään siis oikeita sanoja.

Huomasin, että käytit myös lanseerattua fundamentalisti-sanaa väärin.

• herttainenhertta

35 prosenttia suomalaisista sanoo, että he eivät usko, että ihminen on kehittynyt aiemmista eläimistä tai eivät osaa sanoa ja sinä pidät sitä hyvänä tiedekriittisyytenä! Kyseessä on asia, joka on todistettu niin aukottomasti kuin mitään tieteessä yleensä voi todistaa.

Kreationisti on periaatteessa kuka tahansa, joka uskoo luomiseen. He jakautuvat uskomustensa mukaan esimerkiksi uuden maan ja vanhan maan kreationisteihin ja älykkään suunnittelun kannattajiin. Itse olet kaiketi jompaa kumpaa kahdesta viimeisestä.

Niin, miten itse vastaisit kyselyn kysymykseen?

Ihminen on kehittynyt aiemmista eläimistä
        a) kyllä
        b) ei
        c) eos

• Tiedon sirpaleita

Lisäisin vielä, että olen kuullut ihan tavallisilta ateisteilta ja agnostikoilta, etteivät he ihan täysin usko evoluutioteorian paikkansapitävyyteen. Mikä ei siis tarkoita, että ollaan heti linjalla 6-päivässä luotu jne.

Sen sijaan maapallo näyttää olevan täynnä henkilöitä, jotka haluavat jonkinlaista mustavalkoista maailmankuvaa levittää joka paikkaan ja saavat lopulta muutkin uskomaan sen.

Tämä oli hyvä esimerkki. Siis joko evolutionisti tai kreationisti, vaihtoehtoja tässä välillä ei ollut. Kaikille ihmisille antaisin neuvoksi, että täytyy tavata aivan mahdoton määrä eri ryhmittymien edustajia, ennen kuin lopulta tulee järkevään loppupäätökseen, mitään stereotypia-yksilöä, joka kuvaa jotain yhtä ainutta ryhmittymää, ei yksinkertaisesti ole olemassa. Eikä tämä edes mene janalla evolutionisti-kreationisti ja siirrytään sitten enemmän toisesta päästä toiseen, vaan nimenomaan, ihan tavallinen agnostikko tiedemies, voi yksinkertaisesti epäillä tieteen tuloksia, tulematta siitä siihen johtopäätökseen, että siirtyy samalla janalla toiseen suuntaan. Mitenköhän tällaiset yksinkertaiset asiat selittäisi ihmisille. Ja vielä sen, että media on täynnä näitä ääripäitä, joista saa asioista täysin väärän kuvan.

Lopulta kun se luo näitä vääristyneitä kuvia, olemme sitten toistemme tukassa kiinni. Tavatkaa ihmisiä luonnossa. Ehdotan siis luomutapaamisia, eikä muiden kertomusten perusteella kaiken uskomista esim. jostain itselleen tuntemattomasta ihmisestä.

• Jännää miten joillain on tarve tosiaan ajatella asiat totaalisen mustavalkoisesti. Että joko evoluutio tai kreationismi. Luulenpa että todella moni ns. uskovainen ajattelee suunnilleen niin kuin itse ajattelen: tämän maailmankaikkeuden synnyn ja olemassaolon takana on Jumala, mutta se ei sulje pois evoluution ymmärrystä. Ei mulla ainakaan ole mitään tarvetta ajatella, että maailma luotiin jämptisti 6 päivässä 6000 vuotta sitten.

Mutta pitääpä selvittää, onko tätä asiaa kysytty Kirkon tutkimuskeskuksen tekemisissä kyselyissä.

Aija-pappi

• sherlock kysyy

Olivatko ensimmäisen ihmisen vanhemmat mielestäsi eläimiä ilman kuolematonta sielua?
        Jos eivät olleet, niin mistä ihminen tuli?

• AntiChrisu

Niinpä Jumala karkaa jatkuvasti kauemmas luomishetkineen. Ensin Jumala loi maailmankaikkeuden valmiina 6 päivässä n. 6000v sitten. Tiede osoitti täysin aukottomasti eliöiden kehittyneen hiljalleen sattumanvaraisten mutaatioiden ja luonnonvalinnan ohjaamana (luonto ei kuitenkaan tee tietoisia valintoja vaan kyse on siis kulloinkin olemassa olevista olosuhteista). Tämä vei muutamia miljoonia vuosia luomityötä taaksepäin. Geologit ja tähtitieteilijät taas todistivat maan iäksi miljardeja vuosia ja tämän hetkisen tiedon (tietoa rajoittaa tähtitieteen välineistö eli tehottomat ja pikkuruiset kaukoputket) mukaan maailmankaikkeus on 14-15 miljardia vuotta vanha. Kauas on siis luomihetki siirtynyt. Tämän lisäksi on luultavaa että koko aika-avaruus syntyi (alkuräjähdys) painovoiman vaikutuksesta eli jumalan ei tarvinut edes "tulkoon valkeus..". Toisin sanoen raamatun mukainen luominen on kadonnut jo niin kauas että Jumala on voinut korkeintaan junailla luonnonlait, mutta muuten se ei ole vaikuttanut maailmankaikkeuden syntyyn ja kehitykseen yhtään mitenkään.

Eli Jumala laittoi ISON RATTAAN PYÖRIMÄÄN mutta ei ole sittemmin tehnyt edes määräaikaishuoltoja.

• Balttis

Luehan nyt seuraava huolella Aija. Sinun ei todellakaan tarvitse tai tule ajatella, kuten kirjoitit, että maailma luotiin muka, "jämptisti 5 päivässä 6000 vuotta sitten, sillä kun Raamatun alkulehdillä Jumala puhuu sanassaan luomipäivistään, Hän ei tarkoita suinkaan niillä meidän käsityksemme mukaisia aurinkovuorokausia, vaan kyseessä ovat suuret "sykliset" luomispäivät, joista viimeinen, mainitsemasi kuudes luomispäivä on: Jumalan ihmiseksi = Aadamiksi = ihmiskunnaksi nimeämän olennon luomispäivä. Tämä Aadamin päivä, kattaa koko ihmiskuntaruumiin elinajan, sen ensimmäisestä jäsensestä, aina viimeiseen jäseneen asti, eli Jeekseen Kristukseen asti, joka on Viimeisenä Aadamin ristillä, kuva tuomitusta ihmiskunnasta, mutta myös siitä huolimatta: kaikki häneen uskovat, katsovat eläväksitekevä Henki.

Jumalan ajanlaskun mukaan siis, me jotka elämmä tässä tuomion: kuoleman ja synnin alaisessa maailmassa, elämme kaikki vielä tai vasta, kuudetta luomispäivää, joka sekin "pelasuksen päivänä" olevana armonaikana on vielä vähän kesken:

Siksi Raamattu sanoo että, niille ihmisille jotka kohtaavat "Sapatin Herran, eli Ihmisen Pojan" jo tässä ajassa, on seitsemäs päivä VARMASTI TULEVA: Hebr.3:7-4:11; eli se ei ole vielä heille ilmestynyt, kuin kirjoituksissa - jotka ilmaisevat Jumalan jo kerran saavuttaneen levon kaikista teostaan, saatuaan kaikki kerran jo valmiiksi Kristuksessa, - meidän lunnollisen kokemupiirimme ulko- ja ylöpuolla, - toisessa maaimassa leväten. se on taivallisessa kirkkaudessa, jossa ei enää ole muutosta, eikä vaihteen varjoa, kuten Jaakob tietääkin sanoa: 1:17:sta.

Koko langenneen Aadamin eli nykyisen uudestisyntymättömän ihmiskunnan elinikä on vain yksi päivä, Jumalan edeessä: kuten Hän Aadamia varottaen sanoi: 1 Moos.2:17:sta: syntymä on sen aamu, ja kuolma on sen ilta, ellei ihminen löydä avukseen Jumalan armoa, ja Sapatin Herraa tänä pelastuksen päivänä, ja synny uudesti Jumalan teko Kristuksessa Jeesuskessa, ja Hänen ylösnousemuksensa osallisuudessa, "toiseen mailmaan, jossa ollaan Jumalan ja ylösnousemuksen lapsia, eikä enää voisa lainkaan kuolla", kuten Jeesus opettikin. Katsohan: Luuk.20:34-38.

Jumalan viisaus ylittää suhteellisuusteoriankin aikakäsitykset, mutta ei silti suinkaan sulje pois niitä, vaan paremminkin vain vahvistaan niiden sanomaa.

Koko maailmankaikkeuden historia, sekä sen toiminaallinen että lepäävä perustaso, "Minä Olen" on ilmaistu ihmisen ja luomakunnan valmiiksisaamista myöten, Jumalan seitesemän suuren luomispäivän kuvauksessa. Jumala ei ole aikasidonnainen kuten me, ensimmäisen Aadamin kuvina - vaikka emme enää toisen, eli Kristuksen kuvuudessa hetätettyinä olekaan sitä "kikkaudessa"; Hänen kanssaan: mieti Kolossalaiskirjaan sanoja 3:1-4.

Kirkon tutkimuksia ei tarvita tähän kreatinismi, evolutionismi sälään mukaan, silllä se on keskustelua, jota käyvät ihmiset, jotka ovat vieraantuneet Jumalan tuntemisesta. Raamattu riittää siihen mainiosta, ja Jumalan ilmoitus itsestään ja suurista teostaan:Jaakob 1:18:

>> Tahtonsa mukaan Hän (ELohim: 1 Moos.1:27;) synnytti meidät taivaallisen kuvansa kaltaisiksi Kristuksessa, ja Hänen ylösnousemuksessaan, saaden siten valmiiksi koko luomistyösä Hänessä.

Ensimmäinen Aadam oli vain alkukuva, muut viimeisessä Aadamissa, eli Jeesuksessa Kristuksessa, Jumala on jo saanut kaiken valmiiksi: 1 Kor.15:45-49. ja se on myös jo ilmoistettu "apokalypseos" eli ilman peitteitä, Hänen pyhilleen, Kristuksen salaisuuden tuntemisen kautta Hengessä.

• Balttis kirjoitti:

Luehan nyt seuraava huolella Aija. Sinun ei todellakaan tarvitse tai tule ajatella, kuten kirjoitit, että maailma luotiin muka, "jämptisti 5 päivässä 6000 vuotta sitten, sillä kun Raamatun alkulehdillä Jumala puhuu sanassaan luomipäivistään, Hän ei tarkoita suinkaan niillä meidän käsityksemme mukaisia aurinkovuorokausia, vaan kyseessä ovat suuret "sykliset" luomispäivät, joista viimeinen, mainitsemasi kuudes luomispäivä on: Jumalan ihmiseksi = Aadamiksi = ihmiskunnaksi nimeämän olennon luomispäivä. Tämä Aadamin päivä, kattaa koko ihmiskuntaruumiin elinajan, sen ensimmäisestä jäsensestä, aina viimeiseen jäseneen asti, eli Jeekseen Kristukseen asti, joka on Viimeisenä Aadamin ristillä, kuva tuomitusta ihmiskunnasta, mutta myös siitä huolimatta: kaikki häneen uskovat, katsovat eläväksitekevä Henki.

Jumalan ajanlaskun mukaan siis, me jotka elämmä tässä tuomion: kuoleman ja synnin alaisessa maailmassa, elämme kaikki vielä tai vasta, kuudetta luomispäivää, joka sekin "pelasuksen päivänä" olevana armonaikana on vielä vähän kesken:

Siksi Raamattu sanoo että, niille ihmisille jotka kohtaavat "Sapatin Herran, eli Ihmisen Pojan" jo tässä ajassa, on seitsemäs päivä VARMASTI TULEVA: Hebr.3:7-4:11; eli se ei ole vielä heille ilmestynyt, kuin kirjoituksissa - jotka ilmaisevat Jumalan jo kerran saavuttaneen levon kaikista teostaan, saatuaan kaikki kerran jo valmiiksi Kristuksessa, - meidän lunnollisen kokemupiirimme ulko- ja ylöpuolla, - toisessa maaimassa leväten. se on taivallisessa kirkkaudessa, jossa ei enää ole muutosta, eikä vaihteen varjoa, kuten Jaakob tietääkin sanoa: 1:17:sta.

Koko langenneen Aadamin eli nykyisen uudestisyntymättömän ihmiskunnan elinikä on vain yksi päivä, Jumalan edeessä: kuten Hän Aadamia varottaen sanoi: 1 Moos.2:17:sta: syntymä on sen aamu, ja kuolma on sen ilta, ellei ihminen löydä avukseen Jumalan armoa, ja Sapatin Herraa tänä pelastuksen päivänä, ja synny uudesti Jumalan teko Kristuksessa Jeesuskessa, ja Hänen ylösnousemuksensa osallisuudessa, "toiseen mailmaan, jossa ollaan Jumalan ja ylösnousemuksen lapsia, eikä enää voisa lainkaan kuolla", kuten Jeesus opettikin. Katsohan: Luuk.20:34-38.

Jumalan viisaus ylittää suhteellisuusteoriankin aikakäsitykset, mutta ei silti suinkaan sulje pois niitä, vaan paremminkin vain vahvistaan niiden sanomaa.

Koko maailmankaikkeuden historia, sekä sen toiminaallinen että lepäävä perustaso, "Minä Olen" on ilmaistu ihmisen ja luomakunnan valmiiksisaamista myöten, Jumalan seitesemän suuren luomispäivän kuvauksessa. Jumala ei ole aikasidonnainen kuten me, ensimmäisen Aadamin kuvina - vaikka emme enää toisen, eli Kristuksen kuvuudessa hetätettyinä olekaan sitä "kikkaudessa"; Hänen kanssaan: mieti Kolossalaiskirjaan sanoja 3:1-4.

Kirkon tutkimuksia ei tarvita tähän kreatinismi, evolutionismi sälään mukaan, silllä se on keskustelua, jota käyvät ihmiset, jotka ovat vieraantuneet Jumalan tuntemisesta. Raamattu riittää siihen mainiosta, ja Jumalan ilmoitus itsestään ja suurista teostaan:Jaakob 1:18:

>> Tahtonsa mukaan Hän (ELohim: 1 Moos.1:27;) synnytti meidät taivaallisen kuvansa kaltaisiksi Kristuksessa, ja Hänen ylösnousemuksessaan, saaden siten valmiiksi koko luomistyösä Hänessä.

Ensimmäinen Aadam oli vain alkukuva, muut viimeisessä Aadamissa, eli Jeesuksessa Kristuksessa, Jumala on jo saanut kaiken valmiiksi: 1 Kor.15:45-49. ja se on myös jo ilmoistettu "apokalypseos" eli ilman peitteitä, Hänen pyhilleen, Kristuksen salaisuuden tuntemisen kautta Hengessä.

Juu. Just niin mä tarkoitinkin, ettei mun tarvi ajatella enkä mä ajattelekaan, että maailma luotiin jämptisti 6 päivässä 6000 vuotta sitten. Totesin vain, että joillekin se on ainoa mahdollinen vaihtoehto.

Aija-pappi

• sherlock kysyy kirjoitti:

Olivatko ensimmäisen ihmisen vanhemmat mielestäsi eläimiä ilman kuolematonta sielua?
        Jos eivät olleet, niin mistä ihminen tuli?

Eläimiä ilman kuolematonta sielua... Enpä ole kuule koskaan tullut ajatelleeksikaan :)

Mä olen silleen onneton teologi, että näissä luomisasioissa oon hirveen lapsenuskoinen. Ja toisaalta laiskakin, tää aihepiiri ei vaan kauheesti mua kiinnosta. Mä ajattelen, että tän kaiken takana on Jumala. Tarkempia yksityiskohtia en mieti. Enkä taatusti miettisi silloinkaan, jos olisin ateisti. Siis toki mun maailmankuvani olisi silloin toisenlainen, mutta ihan yhtä triviaalinkuuloinen se olisi silloinkin.

Mä vaan oon tämmöinen triviaali :) Ja aion sellaisena pysyäkin. Ei kaikesta tarvi olla aina tyhjentävää mielipidettä eikä kaikesta tarvi vaahdota vaikka joidenkin pirtaan semmoinen ei sovikaan.

Aija-pappi

• m,ieti tätä
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Juu. Just niin mä tarkoitinkin, ettei mun tarvi ajatella enkä mä ajattelekaan, että maailma luotiin jämptisti 6 päivässä 6000 vuotta sitten. Totesin vain, että joillekin se on ainoa mahdollinen vaihtoehto.

Aija-pappi

"Hän ei tarkoita suinkaan niillä meidän käsityksemme mukaisia aurinkovuorokausia, vaan kyseessä ovat suuret "sykliset" luomispäivät, joista viimeinen, mainitsemasi kuudes luomispäivä on: Jumalan ihmiseksi = Aadamiksi = ihmiskunnaksi nimeämän olennon luomispäivä"

Uskotko sinä että jostain on Balttis saanut tietää. että on olemassa Jumalan syklinen luomispäivä? Missä niin kerrotaan? Selityksiä, selityksiä..

• Balttis täydentää...
        Balttis kirjoitti:

Tämä oli tarkoitettu osittamaan niitä suuntia, ja sen viisauden syvyyttä, jota Jumalan ilmoitus itsestään sisältää.

Raamatun avaava: Jumalan luomiskertomus on Elohimin suvereeniteetin ylistysvirsi, sillä siinä - maaimankaikkeus loppuun saatettuana, ja sen perustilaan lepoon asettuneena; Jumalan lepoon astettuneena, ei sisällä edes mainintoja mistä "vihollisista" tai sellaisen voimien voitoista, sillä niillä ei: tämän katoavan Aadamin päivän jäkeen ole mitään merkitystä, - koska Jumala on saanut kaiken valmiiksi tahtonsa mukaisesti:

>> Niin tulivat valmiiksi taivas ja maan kaikkine joukkoinensa. Ja Jumala PÄÄTTI TYÖNSÄ ( - meidän aisteiltamme vielä salatusti, koska elämme vasta keskeneräistä kuudetta luomispäivää, - kuten voimme havaita kun ihmisiä syntyy ja kuolee alati.) jonka Hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä ja pyhitti sen ( - ja tätä lepoa, Jumalan lepon - Hän ei ole koskaan keskeyttänyt, vaan se on myös meidän elämämme päämäärä, kuten juutalaistenkin eli Jumalan kansan: Psal.95; ja tarkoitettu saavuttavaksi todellisen Jehoshuan eli Jeshuan eli Jeesuksen johdattamana.), koska Hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka Hän oli tehnyt. >> Ja sitten alkaakin kertomus, 1 Moos.2:4:atä ajalta joilloin JHWH Elohim vielä teki töitä, eli tämä kerotomus kuvaa vain yhtä ainoaa, ihmisen päivää, sekä lankeemuksineen että Herra Jumalan tähän päivään tuoman avun, joka teki tyhjäksi kaikki perkeleen teot, ja murskasi kavalan käärmeen pään. Näitä vastoinkäymisiä Elohim ei kuvannut luomistöidensä yhteydessä, sillä Jumala ennallisti kaikki Kristusmessiaansa kautta tämän kuudennen päivän, lankeemuksen ja pelastuksen päivän aikana:

>> Tehkää siis parannus ja kääntykää ( - tätä ei vauva kasteessa tee.) että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat teille Herran kasvoista ja Hän lähettäisi Hänet, joka on teille EDELTÄMÄÄRÄTTY, Kristuksen Jeesuksen. (vrt.Joh.14:18-20.)

Taivaan piti omistaman Hänet niinhin aikoihin asti, jollin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on IKIAJOISTA SAAKKA PUHUNUT pyhäin profeettainsa suun kautta. > niinkuin Hän ennen maailman perustamista oli Hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat Hänen edesään rakkaudessa, edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, Hänen yhteyteensä, Jeesuksen Kristuksen kautta, Hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan, sen armonsa kirkauden kiitokseksi, minkä Hän on lahjoittanut meille SIINÄ RAKASTETUSSA. ( - eikä siis missään kirkossa tai tämänmaailman lahkossa.)

• mieti tätä
        Balttis täydentää... kirjoitti:

Tämä oli tarkoitettu osittamaan niitä suuntia, ja sen viisauden syvyyttä, jota Jumalan ilmoitus itsestään sisältää.

Raamatun avaava: Jumalan luomiskertomus on Elohimin suvereeniteetin ylistysvirsi, sillä siinä - maaimankaikkeus loppuun saatettuana, ja sen perustilaan lepoon asettuneena; Jumalan lepoon astettuneena, ei sisällä edes mainintoja mistä "vihollisista" tai sellaisen voimien voitoista, sillä niillä ei: tämän katoavan Aadamin päivän jäkeen ole mitään merkitystä, - koska Jumala on saanut kaiken valmiiksi tahtonsa mukaisesti:

>> Niin tulivat valmiiksi taivas ja maan kaikkine joukkoinensa. Ja Jumala PÄÄTTI TYÖNSÄ ( - meidän aisteiltamme vielä salatusti, koska elämme vasta keskeneräistä kuudetta luomispäivää, - kuten voimme havaita kun ihmisiä syntyy ja kuolee alati.) jonka Hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä ja pyhitti sen ( - ja tätä lepoa, Jumalan lepon - Hän ei ole koskaan keskeyttänyt, vaan se on myös meidän elämämme päämäärä, kuten juutalaistenkin eli Jumalan kansan: Psal.95; ja tarkoitettu saavuttavaksi todellisen Jehoshuan eli Jeshuan eli Jeesuksen johdattamana.), koska Hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka Hän oli tehnyt. >> Ja sitten alkaakin kertomus, 1 Moos.2:4:atä ajalta joilloin JHWH Elohim vielä teki töitä, eli tämä kerotomus kuvaa vain yhtä ainoaa, ihmisen päivää, sekä lankeemuksineen että Herra Jumalan tähän päivään tuoman avun, joka teki tyhjäksi kaikki perkeleen teot, ja murskasi kavalan käärmeen pään. Näitä vastoinkäymisiä Elohim ei kuvannut luomistöidensä yhteydessä, sillä Jumala ennallisti kaikki Kristusmessiaansa kautta tämän kuudennen päivän, lankeemuksen ja pelastuksen päivän aikana:

>> Tehkää siis parannus ja kääntykää ( - tätä ei vauva kasteessa tee.) että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat teille Herran kasvoista ja Hän lähettäisi Hänet, joka on teille EDELTÄMÄÄRÄTTY, Kristuksen Jeesuksen. (vrt.Joh.14:18-20.)

Taivaan piti omistaman Hänet niinhin aikoihin asti, jollin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on IKIAJOISTA SAAKKA PUHUNUT pyhäin profeettainsa suun kautta. > niinkuin Hän ennen maailman perustamista oli Hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat Hänen edesään rakkaudessa, edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, Hänen yhteyteensä, Jeesuksen Kristuksen kautta, Hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan, sen armonsa kirkauden kiitokseksi, minkä Hän on lahjoittanut meille SIINÄ RAKASTETUSSA. ( - eikä siis missään kirkossa tai tämänmaailman lahkossa.)

Joten siis Jumalalla on olemassa syklinen luomispäivä joka on eri kuin se, millä aikaa mitataan... kuinka monta erilaista luomispäivää Jumalalla on, missä niistä on ilmoitettu?

• Balttis
        m,ieti tätä kirjoitti:

"Hän ei tarkoita suinkaan niillä meidän käsityksemme mukaisia aurinkovuorokausia, vaan kyseessä ovat suuret "sykliset" luomispäivät, joista viimeinen, mainitsemasi kuudes luomispäivä on: Jumalan ihmiseksi = Aadamiksi = ihmiskunnaksi nimeämän olennon luomispäivä"

Uskotko sinä että jostain on Balttis saanut tietää. että on olemassa Jumalan syklinen luomispäivä? Missä niin kerrotaan? Selityksiä, selityksiä..

Varmati olen ja minä valehtelisin jos toista sanoisin, sillä kuulun niihin, jotka ovat saaneet jo levon teostaan: Hebrealaiskirjeen tarkoittassa mielessä: 4:10, mukaisesti.

Kuten kirjeen kirjoittajakin asian ymmärtäen todistaa, samassa luvussa:

jae. 9:n; >> Niin on Jumalan kasnsalle SAPATIN LEPO VARMASTI TULEVA, ja sitten tuo jae 10:nen:

Sillä JOKA ON PÄÄSSYT HÄNEN LEPOONSA, ON SAANUT LEVON TEOSTANSA, HÄNKIN NIIKUIN JUMALA OMISTA TOISTANSA.... ja tämän osallisuutta ei enää oteta koskaan pois.

Katsona millasita aikakäsitystä edustavat luvun aikasemmat sanat:

>> Sillä me pääsemme lepoon, ME, JOTKA TULIMME USKOON, NIINKUIN HÄN ON SANONUT: ( - niistä jotka epäuskon tähden jäivät "matkalle".)

"Ja niin vihassani Minä vannoin: 'He eivät pääse MINUN LEPOONI'" vaikka HÄNEN TEKONSA OLIVAT VALMIINA MAAILMAN PERUSTAMISESTA ASTI ( - apo kataboles kosmu) . SILLÄ HÄN ON SANONUT seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä KAIKISTA teostansa".; ja tässä taas. "He eivät pääse MINUN lepooni." Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille evankeliumi ensin julistettin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden, niin Hän taas määrää päivän, "tämän (pelastuksen) päivän". sanomalla Daavidin kautta (Psalmissa 95.) niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette Hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".

Sillä jos ( - ensimmäinen ja esikuvallinen, sekä ulkonainen.) Joosua olisi saattanut heidät lepoon, niin Hän ei puhuisi toisestta, senjälkeisestä päviästä.

Sapatin Herran, - Jeeuskusen Kristuksen johtamina lepo löytyy varmasti, Hänessä ja Hänen tuntemisessaan - joka on Jumalan eli Elohimin kuva taivaasta, ja taivaassa: vilkase tätäkin Joh.3:12,13:sta - eli HÄN on komessa aikamuodossa yhtäaikkaa, kuten Kaikkivaltisa kuolemankukistanut Jumala elää kansamme, sillä Hänelle: Immanuelille se on mahdollista: Ilm.1:7,8;17,18:sta ja vielä Hebr.13:8.

• Balttis

Eläimiä ilman kuolematonta sielua... Enpä ole kuule koskaan tullut ajatelleeksikaan :)

Mä olen silleen onneton teologi, että näissä luomisasioissa oon hirveen lapsenuskoinen. Ja toisaalta laiskakin, tää aihepiiri ei vaan kauheesti mua kiinnosta. Mä ajattelen, että tän kaiken takana on Jumala. Tarkempia yksityiskohtia en mieti. Enkä taatusti miettisi silloinkaan, jos olisin ateisti. Siis toki mun maailmankuvani olisi silloin toisenlainen, mutta ihan yhtä triviaalinkuuloinen se olisi silloinkin.

Mä vaan oon tämmöinen triviaali :) Ja aion sellaisena pysyäkin. Ei kaikesta tarvi olla aina tyhjentävää mielipidettä eikä kaikesta tarvi vaahdota vaikka joidenkin pirtaan semmoinen ei sovikaan.

Aija-pappi

Nooan arkki lohdutaa meitä, koska se antoi lupauksen pehekunnan pelastumisesta, sen seurauksena että sen päämies, löysi armon Jumalan kasvojen edessä, mutta se sisältää lupauksen myös koko luomakunnan lunastamisesta: "Kristus arkin" kautta, Jumalan lasten kirkkauden vapauteen": Room.8:18-23. Kannattaa lukea.

• "Jännää miten joillain on tarve tosiaan ajatella asiat totaalisen mustavalkoisesti. Että joko evoluutio tai kreationismi."

Jos ajattelee, että Jumala on luonut ihmisen erikseen omaksi lajikseen, niin eikö olisi hassua ajatella myös, että meillä on yhteisiä kantamuotoja muiden kädellisten sekä sian, kissan, varpusen, ahvenen, kyyn ja sääsken kanssa?

Ja eiköhän lähes kaikki suomalaiset evoluution kieltäjät usko Jumalan luoneen ihmisen erikseen.

• Balttis
        mieti tätä kirjoitti:

Joten siis Jumalalla on olemassa syklinen luomispäivä joka on eri kuin se, millä aikaa mitataan... kuinka monta erilaista luomispäivää Jumalalla on, missä niistä on ilmoitettu?

Ne on ilmoitttu Elohimin eli Jumalan luomipäivinä, alkaen 1 Moos.1:1-2:3, jolloin myös näistä työpäivistä erotettu, pyhitetty Jumalan "lepopäivä" on mukana. Tämä on siis seitsemän päättvvän syklisen "työpäivän" muodostama kokonaisuus, joka päättyy, Jumalan lepoonasettumiseen joka on kaiken perustila, eli lepo Jumalassa, jossa ei ole enää mitään muutosta eikä vaihteen varjoa: Jaakob 1:17:sta, vaan kaikki on täydellstä ja valmista Hänessä: Kol.2:9,10.

Tämä kokonaisuus muodostuu siis kuudesta päättyvästä jaksosta, eli muutoksen alaisista aikajaksoista, ajasta ja luomistyöstä.

Koko ihmiskunnan eli Aadamin historia, sijoittuu viimeiseen työpäivään eli Aadamin päivä on Jumalan edessä kuudennen luomispäivän mittainen: 1 Moos.2:217:sta. Tämä liäksiki ja tästä erotettuna on iankaikkinen lepo aina olevana Jumalassa, ja se on Jumalan pyhittämä sapatti. Nämä kaksi ovat nyt, ikäänkuin samaan aikaan, eli vaikka meidän maailmasamme on vielä kaikki ikääkuin kesken, ja Jumala jatkaa luomistaan, ja tekee työtä kesuudessamme, koska me elämme vasta nyt kuudetta luomispäivää, Jumala lepää jo kerran kaiken valmiiksisaaneena, myös tämän ulkopuolella seitsemännen päivän levossa.

Siksi luomiskertomusta päätökseensvietynä, ei pidä luulla sitä seuraavan kertomuksen jälkeiseksi ajanjaksoksi kuten syntiinlankeemuskertomusta usin väärin sijoitetaan. Syntiinlankeemuskertomus kertoo ihmisen luomispäivän aikaisistä tapahtumista, eli se palaa ajassa ikäänkuin valmiiksi saatenun luomisen, aikana tapahtuneisiin aikoihin, eli aikaan jolloin Jumala vielä teki ihmistä, eli työskenteli - siis kuudenteen luomispäivään jota me vielä elämme "tässä ajassa".

• Balt.
        Balttis kirjoitti:

korj. "jämtisti 6 päivässä" teitysti pit kirjoittaman.

• Balttis täsmentää...

Aija-pappi

Kyllä maailam todella luotiin kuudessa päivässä, joista viimenen on eli ihmisen luomispäivä on vasta meille meneillään, - vaikka Jumala on jo kerran "apo kataboles kosmu" saanut kaiken jo valmiiksi. Uudestisyntyneelle ihmiskunnalle Kristuksessa, tämän jälkeinen valmis: Kolossalaiskirje 2:9:10; on vasta tuleva, eli se Jumalan seitsemäs lepopävä. Luomispäivät eivät siis ole mitään aurinkovuorokausia, vaan hyvin pitkiä ajanjaksoja, joista viimeisen päivänä, ihmisen luomispäivän pituus kattaa koko ihmiskunnan historian ajan, selaisena kuin Jumala hänet Aadamiksi eli Ihmiskunnaksi nimesi.

Ensimmäkisen Aadamin kuvuuteen luodun ihmiskunnan elinaika on vain yksi elinpäivä Jumalan edessä, kuoleman tehdessä siitä iltaan päättyvän, sen tultua sisään loumakuntaan. Syntymä on aamu, ja kuolema on ilta.

• sherlock sanoo

Aija-pappi

Vahvistat uskovaisista saamaani kuvaa laiskoina ajattelijoina.

Luominen on kristinuskon kulmakiviä. Jollei sitä viitsi ajatella, ja sen yhteensopivuutta evoluution kanssa, niin ...

• EL.a . K:IM
        Balttis kirjoitti:

Varmati olen ja minä valehtelisin jos toista sanoisin, sillä kuulun niihin, jotka ovat saaneet jo levon teostaan: Hebrealaiskirjeen tarkoittassa mielessä: 4:10, mukaisesti.

Kuten kirjeen kirjoittajakin asian ymmärtäen todistaa, samassa luvussa:

jae. 9:n; >> Niin on Jumalan kasnsalle SAPATIN LEPO VARMASTI TULEVA, ja sitten tuo jae 10:nen:

Sillä JOKA ON PÄÄSSYT HÄNEN LEPOONSA, ON SAANUT LEVON TEOSTANSA, HÄNKIN NIIKUIN JUMALA OMISTA TOISTANSA.... ja tämän osallisuutta ei enää oteta koskaan pois.

Katsona millasita aikakäsitystä edustavat luvun aikasemmat sanat:

>> Sillä me pääsemme lepoon, ME, JOTKA TULIMME USKOON, NIINKUIN HÄN ON SANONUT: ( - niistä jotka epäuskon tähden jäivät "matkalle".)

"Ja niin vihassani Minä vannoin: 'He eivät pääse MINUN LEPOONI'" vaikka HÄNEN TEKONSA OLIVAT VALMIINA MAAILMAN PERUSTAMISESTA ASTI ( - apo kataboles kosmu) . SILLÄ HÄN ON SANONUT seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä KAIKISTA teostansa".; ja tässä taas. "He eivät pääse MINUN lepooni." Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille evankeliumi ensin julistettin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden, niin Hän taas määrää päivän, "tämän (pelastuksen) päivän". sanomalla Daavidin kautta (Psalmissa 95.) niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette Hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".

Sillä jos ( - ensimmäinen ja esikuvallinen, sekä ulkonainen.) Joosua olisi saattanut heidät lepoon, niin Hän ei puhuisi toisestta, senjälkeisestä päviästä.

Sapatin Herran, - Jeeuskusen Kristuksen johtamina lepo löytyy varmasti, Hänessä ja Hänen tuntemisessaan - joka on Jumalan eli Elohimin kuva taivaasta, ja taivaassa: vilkase tätäkin Joh.3:12,13:sta - eli HÄN on komessa aikamuodossa yhtäaikkaa, kuten Kaikkivaltisa kuolemankukistanut Jumala elää kansamme, sillä Hänelle: Immanuelille se on mahdollista: Ilm.1:7,8;17,18:sta ja vielä Hebr.13:8.

Balttis

Joo.

Lepopäivänä kaikki kutsutaan levolle paitsi vartijat, jotka ovat vuorossa.

Nekin saa huilata, kun muut on huilannut.

Sitä jatkuu niin kauan, kun ei tarvitse enään asettaa vartijoita ovelleensa.

• EL.a . k.IM
        Balttis kirjoitti:

Balttis

Joo.

Olet ymmärtänyt asian oikein.

Nooan arkki on vertaus.

Arkki viittaa Jeesukseen.

• Balttis
        mieti tätä kirjoitti:

Ilmoitettuna Raamatussa, joka paljastaa Jumalan toimivan kuuden päivän mittaisissa syklisissä ajanjaksoissa, ajassa, ja lepäävän kaikki valmiiksisaatuaan, pyhittämässään rikkoutmattamassa levossa, jonka on päättämätöntä lepoa, ja siksi Raamattu ei sano missään, Jumalan tätä lepoa keskyttäneen, edes lankeemuksen korjaamiseksi - sillä tämä tapahtui, Jumalan vielä työkennellessä, eli ihmisen saattamis Jumalan kuvaksi: ollessa vielä kesken, - eli kuudennen päivän aikana - ja siksi Jumalan kansalle sapatin lepo, jossa Jumala jo lepää on vasta koko täyteydessään: TULEVA SEITSEMÄS PÄIVÄ. Lue.Hebr.3:7-4:11:sta huolella, ja katso mitä siinä todellakin sanotaan.

• AntiChrisu kirjoitti:

Niinpä Jumala karkaa jatkuvasti kauemmas luomishetkineen. Ensin Jumala loi maailmankaikkeuden valmiina 6 päivässä n. 6000v sitten. Tiede osoitti täysin aukottomasti eliöiden kehittyneen hiljalleen sattumanvaraisten mutaatioiden ja luonnonvalinnan ohjaamana (luonto ei kuitenkaan tee tietoisia valintoja vaan kyse on siis kulloinkin olemassa olevista olosuhteista). Tämä vei muutamia miljoonia vuosia luomityötä taaksepäin. Geologit ja tähtitieteilijät taas todistivat maan iäksi miljardeja vuosia ja tämän hetkisen tiedon (tietoa rajoittaa tähtitieteen välineistö eli tehottomat ja pikkuruiset kaukoputket) mukaan maailmankaikkeus on 14-15 miljardia vuotta vanha. Kauas on siis luomihetki siirtynyt. Tämän lisäksi on luultavaa että koko aika-avaruus syntyi (alkuräjähdys) painovoiman vaikutuksesta eli jumalan ei tarvinut edes "tulkoon valkeus..". Toisin sanoen raamatun mukainen luominen on kadonnut jo niin kauas että Jumala on voinut korkeintaan junailla luonnonlait, mutta muuten se ei ole vaikuttanut maailmankaikkeuden syntyyn ja kehitykseen yhtään mitenkään.

Eli Jumala laittoi ISON RATTAAN PYÖRIMÄÄN mutta ei ole sittemmin tehnyt edes määräaikaishuoltoja.

AntiChrisulle:
        "koko aika-avaruus syntyi (alkuräjähdys) painovoiman vaikutuksesta eli jumalan ei tarvinut edes "tulkoon valkeus.."
        "Toisin sanoen raamatun mukainen luominen on kadonnut jo niin kauas että Jumala on voinut korkeintaan junailla luonnonlait, mutta muuten se ei ole vaikuttanut maailmankaikkeuden syntyyn ja kehitykseen yhtään mitenkään."

Eikö tuossa ole melko "jumalalliset" voimat pelissä? Ja niiden olemassaolo on ihan ongelmatonta? Todistaa ne voi, mutta miten on selittämisen suhteen? Kyllä luomiselle on yhä ihan riittävästi tilaa.

Suurempi kysymys on sen ymmärtäminen - ja siinä ei näytä olevan kuin kaksi mahdollisuutta: joko selittää se naivisti joka sanaan takertuen ""Jumala sanoi" "6 päivää" jne.) tai sitten tyystin hyläten. Kysyn ties monettako kertaa, eikö ole muuta vaihtoehtoa?

Seppo L, pappi

• AntiChrisu

AntiChrisulle:
        "koko aika-avaruus syntyi (alkuräjähdys) painovoiman vaikutuksesta eli jumalan ei tarvinut edes "tulkoon valkeus.."
        "Toisin sanoen raamatun mukainen luominen on kadonnut jo niin kauas että Jumala on voinut korkeintaan junailla luonnonlait, mutta muuten se ei ole vaikuttanut maailmankaikkeuden syntyyn ja kehitykseen yhtään mitenkään."

Eikö tuossa ole melko "jumalalliset" voimat pelissä? Ja niiden olemassaolo on ihan ongelmatonta? Todistaa ne voi, mutta miten on selittämisen suhteen? Kyllä luomiselle on yhä ihan riittävästi tilaa.

Suurempi kysymys on sen ymmärtäminen - ja siinä ei näytä olevan kuin kaksi mahdollisuutta: joko selittää se naivisti joka sanaan takertuen ""Jumala sanoi" "6 päivää" jne.) tai sitten tyystin hyläten. Kysyn ties monettako kertaa, eikö ole muuta vaihtoehtoa?

Seppo L, pappi

Ei ole jos väitätte että raamattu on Jumalan sanaa.

Jos taas sanotte ettei se aivan ole, niin silloin teidän täytyy pystyä kertomaan mitkä sanat ovat.

Jja jos tähänkään ette pysty niin silloin raamattu on arvoton teos ja kertoo että mahdolliosesta jumalasta ei ole kenelläkään yhtään mitään informaatiota.

Eli nyt kerrot

a) onko raamattu Jumalan ilmoitusta ja tietolähde?
        b) mitkä osat raamatusta ovat niin kuin on kirjoitettu?
        c) jos raamattu on vain kertomus kuinka ihmiset kokevat jumalan niin tunnustatko että emme tiedä mahdollisesta jumalasta tai sen olemassaolosta itse asiassa yhtään mitään.

• Balttis

AntiChrisulle:

Seppo L, pappi

Mitä naivia siinä on että Jumala ilmaisee luneensa kaiken SANANSA = LOGOKSEN KAUTTA JA VOIMASTA. eli Jumalan liikkelepanema informaatio on kaiken perutana luomakunnassa?

Onko sinusta jotenkin vähempi arvoista, ja heikkotasoisempa tietottamista kun se mitä nykytiede edustaa ? Eikös tämä ole jopa ymmärrettynä, paljon pidemmälle menevää, ja varsin demokraattista kieltä käyttäen ilmastuna: jopa se mihin tiede ei kykene ? Ei tiedekään pääse edes Raamatun ilmoittamaan alkuun asti, vaan jää siitä joidenkin millisekuntien päähän - jotka suhellisuus teorian puitteissa voivat olla mitaamattoman pitkiä matkoja.

Kun Raamattu alkaa sanoin: Alussa loi Elohim (suom. Jumala) taivaan ja maan.

• Balttis
        Balttis kirjoitti:

Mitä naivia siinä on että Jumala ilmaisee luneensa kaiken SANANSA = LOGOKSEN KAUTTA JA VOIMASTA. eli Jumalan liikkelepanema informaatio on kaiken perutana luomakunnassa?

Onko sinusta jotenkin vähempi arvoista, ja heikkotasoisempa tietottamista kun se mitä nykytiede edustaa ? Eikös tämä ole jopa ymmärrettynä, paljon pidemmälle menevää, ja varsin demokraattista kieltä käyttäen ilmastuna: jopa se mihin tiede ei kykene ? Ei tiedekään pääse edes Raamatun ilmoittamaan alkuun asti, vaan jää siitä joidenkin millisekuntien päähän - jotka suhellisuus teorian puitteissa voivat olla mitaamattoman pitkiä matkoja.

Kun Raamattu alkaa sanoin: Alussa loi Elohim (suom. Jumala) taivaan ja maan.

Tämä oli Seopolle - ihan sellaisena yleisenä perustana, keskustelulle...

• juutas.

Aija-pappi

"Just niin mä tarkoitinkin, ettei mun tarvi ajatella enkä mä ajattelekaan, että maailma luotiin jämptisti 6 päivässä 6000 vuotta sitten."

Parahin Aija,

Sun tarvii kuitenkin ilmeisesti ajatella että maailma luotiin?

• mieti tätä

Eikös tuo Puolimatka ole tyypppi joka uskoo että maailma olisi 6000 vuotta
      vanha? Ja että evoluutio on vain todistamaton teoria ..ja ateistien kavala juoni?

• Balttis

Osa vanhoista 70-luvun Törmän piiriläisistä, on keskittynyt tieteellsten opiskelujensa seurauksena, tähän keskusteluun: lähtökohdiltaan vääriin Raamatun aikakäsityksiin perustuvana, kuten käsittääkseni Tapion lisäksi myös mm: Matti Liesola - toki professoreja molemmat, mutta silti.... hyym.

• Balt.
        Balttis kirjoitti:

Osa vanhoista 70-luvun Törmän piiriläisistä, on keskittynyt tieteellsten opiskelujensa seurauksena, tähän keskusteluun: lähtökohdiltaan vääriin Raamatun aikakäsityksiin perustuvana, kuten käsittääkseni Tapion lisäksi myös mm: Matti Liesola - toki professoreja molemmat, mutta silti.... hyym.

Tark. Matti Leisolaa.

• Tiedon sirpaleita

sherlock hyvä:

On kysymyksiä, joihin ei täällä saa vastausta, ja ovatko ne edes oleellisia tämän koko asian kannalta.

Itseäni kiinnostaa se ydin tuossa lankeemuksessa, ihminen halusi tulla viisaammaksi kuin Jumala. Pitänee paikkansa tänä päivänä. Jotain mystistä ja mielenkiintoista siinä sanotaan, mitä se tarkoittaneekaan. Ja aikakonetta ei ole vielä keksitty, joten emme täysin tule saamaan vastausta ja kannattaako koko elämää käyttää sellaisen spekulointiin, johon ei selvää vastausta löydy...

Jumalan yhteyteen paluu tässä nyt kuitenkin näyttää olevan ydin...

• Balttis levosta

Ja se täpahtuu nimeomaan: ei ensimmäisen Aadamin kautta, jonka kautta lankeeemus tapahtui, vaan Viimeisen Aadamin ruumiinjäsenen kautta, kun Jeesus Kristus TEHTIIN SYNNIKSI MEIDÄN EDESTÄMME RISTILLÄ, JA JUMALA HEITTÄ MEIDÄN SYNTIVELKAMME HÄNEN PÄÄLLENSÄ; kun Hänet herätettiin kuolleista ilman syntiä, miedätkin hetätettiin yhtenä Hänen kanssaan, katoamattomuuden päivää Hänessä: Kol.3:1-4; ja Ef.2:luku sekä 1 Kor.1:30; 1 Tim.1:10.

Ef.6:24; >> Armo olkoon kaikkien kanssa, jotka rakastavat meidän Herramme Jeesusta Kristusta - katoamattomuudessa. >> kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tunemisessa. Hänen olkoon kunnia, sekä nyt että HAMAAN IANKAIKKISUUDEN PÄIVÄÄN.

• ei-uskis

Tässä epävirallinen lista ns uudestisyntyneistä kristityistä.

"kaikki lestadiolaiset suunnat: n. 230000
      helluntailaiset: n. 50000
      viidesläisyys n. 150000
      (evankeliset, kansanlähetys,
      kansan raamattuseura, lähetysseurat yms.)
      vapaakirkko n. 15000
      viidesläisyyden ulkopuoliset
      luterilaiset uudestisyntyneet
      kristityt n. 100000
      uudet ei-luterilaiset seurakunnat
      ja kirkkoihin kuulumattomat kristityt:
      n. 50000

Arviolta siis Suomessa kreationisteja olisi
      vähintään puoli miljoonaa."
      Eli noin 10%.
      Tosin lista pitää sisällään myös uudestisyntyneet nimikristityt, Hakkaraiset ja muut.

• mieti tätä

Ovatko uudestisyntyneet kristityt kreationisteja? Jos, niin miksi?

• ei-uskis

Löysin listan skepsiksen sivuilta.

Tässä näitä kreationismin haaroja. Jokainen valitkoon omansa, tai jättäköön väliin.
        Nuoren Maan kreationismi
        Aukkojen kreationismi
        Progressiivinen kreationismi
        Älykäs suunnittelu
        Teistinen evoluutio

• Tiedon sirpaleita

Jaa, tätä musta-valkoista taas.(ei-uskikselle)

• ei-uskis

no siinä sulle musta-harmaan sävy-valkoisia vaihtoehtoja kreationismiin

Lisäksi on tieteellinen maailmankatsomus ym.

• mieti tätä

Tuli mieleen eräs kysymys:
      Miten monta Nobelin tiedepalkintoa on saatu kreationistiseen selitysmalliin nojaamalla tutkimuksella? Mitä uutta sen pohjalta on voitu tuoda tieteessä esille ? Jos vilkaisee Saatanan synagoogaan kuuluvien judaistien saavutuksia. jotka siis nojaa evoluutioon, niin olisi mielenkiintoista verrata kuinka paljon on kreationismiin nojaavia Nobel-palkintoja .

• Katse ylös:29

Ei maaiilma ainkaan kristittyjä palkitse, kun ristillä - joka jokainen saaneen kantaaa myös omalta osaltaan tämän pahan maailmanajan keskellä vielä eläissämme.

• Katse ylös:29 kirjoitti:

Ei maaiilma ainkaan kristittyjä palkitse, kun ristillä - joka jokainen saaneen kantaaa myös omalta osaltaan tämän pahan maailmanajan keskellä vielä eläissämme.

Varmaan kiva kieriskellä marttyyrisissä ajatuksissa, mutta kyllä kristittyjäkin palkitaan jopa tieteessä. Tosin ei uskonnollisten uskomusten takia vaan tieteellisen työn.

• Muita parempia

Ei kyllähän talmudistit ovat sillä perinteisellä tiellä, jossa he ovat "yber alles", vaikka pieniä historiallisia notkahduksia on sattunutkin pitkän karoituksen aikana.

• Balttis
        Muita parempia kirjoitti:

Ei kyllähän talmudistit ovat sillä perinteisellä tiellä, jossa he ovat "yber alles", vaikka pieniä historiallisia notkahduksia on sattunutkin pitkän karoituksen aikana.

Kristiitty joutuu katselemaan, ymmärrykseltään pimentyneiden ja Jumalasta vieraantuneiden ihmisten elämää - ilman toivoa ja ilman Jumalaa - syntisessä pahassa maailmassa, tuomitussa koskoksessa, ja se satuttaa.

• mieti tätä
        Muita parempia kirjoitti:

Eii mennä sivupoluille.

Kysyin, kuinka monta tieteellistä Nobelia on saatu kreationismiin nojaavalla tutkimuksella ( vert evoluutioon nojaavat). Tämän haluaisin tietää. Otin tuon Saatanan synagoogan judaistit esille koska he ovat saaneet ylivoimaisesti eniten palkintoja ja he nojaa evoluutio-oppiin.

• Ybrer alles
        mieti tätä kirjoitti:

Eii mennä sivupoluille.

Kysyin, kuinka monta tieteellistä Nobelia on saatu kreationismiin nojaavalla tutkimuksella ( vert evoluutioon nojaavat). Tämän haluaisin tietää. Otin tuon Saatanan synagoogan judaistit esille koska he ovat saaneet ylivoimaisesti eniten palkintoja ja he nojaa evoluutio-oppiin.

Kyllä, kyllä talmudisti ovat rodullisesti parasta a-luokkaa, ja taisivat Einsteinin avulla keksiä, miten atomiytimetkin halkaistaan.

• mieti tätä

En viitannut uskonnolisiin uskomuksiin v aan kreationmismiin. Sehän on oppi siinä kuin evoluutiokin. Kysyin evoluution ja kreationismin tuomia tietoja joita mitataan Nobelin palkinnolla

• EL.a . k:IM

Tiedon sirpaleita

`Jumalalle voi olla yksi päivä, kuin tuhat vuotta. Tai tuhat vuotta kuin yksi päivä.`.

Elä pupuseni mieti kauanko siinä kesti.

Jumala jatkaa luomistaan, niinkauan kuin jaluaa.

Että kysymys on epärelevantti.

Mutta kiistaton tosiasia on se, että luomista on tapahtunut koko ajan.

Ja että suunnitelmat ovat vaihtuneet tilanteen mukaan.

• Kirkon tutkimuskeskuksen tutkija kertoi seuraavaa:

Vuonna 2007 Gallup Ecclesiastica -tutkimuksessa kysyttäessä sitä, miten ihminen on syntynyt, koko väestöstä kolmannes valitsi vaihtoehdon "Jumala on luonut ihmisen alun perin omaksi lajikseen". Joka neljäs puolestaan ajatteli Jumalan ohjanneen ihmisen asteittaista kehitystä muista lajeista ja 43 % valitsi vaihtoehdon "Ihminen on kehittynyt vähitellen muista lajeista ilman Jumalan vaikutusta". 4 % ei osannut sanoa.

Eliölajien kohdalla vastaajilla oli samat neljä vaihtoehtoa ja jakauma samansuuntainen, joskin hieman useampi (48 %) ajatteli eliölajien kehittyneen vähitellen muista lajeista ilman Jumalan vaikutusta. 28% ajatteli, että Jumala on luonut kaikki eliölajit omiksi lajeikseen, joka viides ajatteli, että Jumala ohjannut kehitystä.

Ikäryhmien väliset erot ovat suuria ja usko Jumalan luomiseen vähenee lineaarisesti nuoremmissa ikäryhmissä. 15-24-vuotiaista vain 23 % ajattelee Jumalan luoneen ihmisen ja 18 % kaikki eliölajit alun perin omaksi lajikseen.

Viestiä välitti Aija-pappi

• tilastomat.

Vähintään 43% siis valitsi selkeästi ateistisen vaihtoehdon. Kirkosta eroaminen tulee jatkumaan.

Mutta huono kysely, jollei siinä tarjottu eri jumalien vaihtoehtoja luojaksi, ilmatar, Allah, Jeesus, Ukko jne.

• Satu loppu siihen

Ja Ior Bock unohtui myös, sen jälkeen kun hän on tehnyt viimeisen saunasolmunsa.

• adrs

Uskon, että Jumala on luonut myös protonit, neutronit, elektonit, atomit, molekyylit ja geenit. Taivaankappaleiden välisen vetovoiman, koko maailmankaikkeuden, kaiken mitä siinä on. Ja kun katselen kesämökin terassilta kesäistä järvimaisemaa, muistan Johanneksen evankeliumin sanomaa:
      1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
      2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
      3 Kaikki syntyi Sanan voimalla.
      Mikään, mikä on syntynyt,
      ei ole syntynyt ilman häntä.

10 Maailmassa hän oli,
      ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,
      mutta se ei tuntenut häntä.
      11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
      12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
      hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
      kaikille, jotka uskovat häneen.

Kukaan tiedemies ei ole voinut tätä kumota.

• adrs

Luomispäivät eivät ole kaksikymmentäneljätuntisia aurinkovuorokausia koska aurinko ja tähdet luotiin vasta neljäntenä päivänä. Taivaalla näemme, kuinka aurinkokuntia aurinkoja ja niitä kiertäviä planeettoja syntyy avaruuspölystä. Ydinreaktiot käynnistyvät auringoissa vasta kun materiaa on kertynyt riittävästi. Senkin jälkeen materiapöly on niin tiivistä etteivät aurinko ja tähdet näy planeettojen pinnalle. Ja jos jäinen komeetta tieteen mukaisesti törmäsi maa-planeettaan, myös maatakiertävät jääkiteet peittivät auringon.
      Toisin sanoen tiede itse vahvistaa luomiskertomuksen yksityiskohtia tai antaa siihen hyviä mahdollisuuksia. Väitteet siitä että tiede kumoaisi luomiskertomuksen ei pidä paikkaansa.
      Ja vielä: Raamatun mukaan Jumalalle yksi päivä on tuhat vuotta ja päinvastoin. Jumala on siis Raamatun mukaan aika-avaruuden ulkopuolella eikä ole aikaan sidottu ja Hän myös tietää tulevaisuuden. Mutta on antanut meille valinnan vapauden ja - Jaakobin kirje:
      4:5 Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: "Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan"?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      83
      1748
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      12
      1622
    3. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      93
      1538
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      91
      1271
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      3
      1056
    6. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      886
    7. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      152
      883
    8. Se hetki kun

Saisi olla kahdestaan ja rutistaa sua
      Ikävä
      76
      850
    9. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      52
      827
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      122
      805
    Aihe