Australiankarjakoira

koiraa hankkimassa

Haluaisin kuulla kokemuksia tästä rodusta. Onko niin kovapäinen kun sanotaan? Pitääkö sille olla ehdottomasti aikuinen ohjaaja, esim. TOKOssa tai agilityssa vai menisikö myös teini-ikäisen harrastuskoirana? Aikuinen tietysti kouluttaisi koiraa myös.
Minkälainen on luonteeltaan ja käytökseltään? Haluaisin nimenomaan rodun hyvin tuntevilta vastauksia. Netistä voi tietysti lukea erilaisia kuvauksia joista saa jotakin ensivaikutelmaa ja käsitystä, mutta ajattelisin että vain ne joilla tämän rotuisia on itsellään, osaisivat kertoa todella, minkälaista koiran kanssa on olla ja elää.
Entäs sitten pennun hinta, paljonkohan australiankarjakoira noin suunnilleen maksaa? Kasvattajien kotisivuilla on paljonkin tietoa näyttely- ja luonnetestituloksista, terveystarkastustuloksista ym, mutta pentujen hintoja ei mainita missään .

7

6463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • &&&&&&&&&.

      Minä olen kuullut usealta australiankarjakoiran omistajalta koiranäyttelyissä, että australiankarjakoiran luonne on täysin suvusta kiinni. Joidenkin sukujen koirilla on aggressiivinen, tulinen luonne, kun taas jotkut ollaan saatu jalostettua jo sosiaalisiksi kuin colliet. Eli suvusta, kuten vanhempien luonteista, on australiankarjakoiran (kuten muunkin rotuisten koirien) luonne kiinni. Jalostus on laajaa ja eri kasvattajilla on eri tavoitteet rodun luonteen suhteen. Toiset haluavat koirista ihmisystävällisiä ja sosiaalisia harrastuskoiria, toiset tulisia ja aggressiivisia karjakoiria. Yleensä narttu on urosta pehmeämpi luonteeltaan, eli sopivampi ensimmäiseksi koiraksi.

    • cattlelove

      Jos tätä palstaa vielä seurataan niin kerron myös vähän omasta kokemuksesta :) Australiankarjakoira on ollut lempikoirarotuni jo kymmenisen vuotta ja sain ensimmäisen australiankarjakoirani suunnilleen vuosi sitten, eräältä kasvattajalta joka vissiin lopetti kasvatustoimintansa, ja sain koiran siis aivan ilmaiseksi. Koira on uros, väriltään punainen ja paperiton, mutta puhdasrotuinen. Koira oli jo puolivuotias kun se tuli minulle, eikä sitä oltu käsitelty, eli se pelkää ihmisiä todella paljon. Sitä voisi jopa sanoa villikoiraksi. Koiralla on pahat suolistovaivat ja allergiat, eli täytyy olla hyvin tarkka mitä sille syöttää. Ainoastaan eläinkaupan kalliilla ruoalla sen mahan saa pidettyä kurissa, muuten tulee vain pelkkää ripulia jos syö vehnäpitoista ruokaa. :/ Koira oli hyvin laiha ja huonokuntoinen kun se tuli meille, vieläkin säikky eikä anna ihmisten koskea, paitsi minun. Koira on myös todella pienikasvuinen, se on jopa australiankarjakoira narttuani matalampi, vaikka uroksen kuuluisi olla korkeampi. Koira myös näykkii ihmisiä, (paimentaa) joka kuuluu rotuun, mutta sitä ei saisi tapahtua ihmisille. Olen päättänyt antaa koiralle vielä pitkän elämän, sillä se on jo parempaan päin ollut, kun vertaa siihen millainen se oli tullessaan. :) Sitten... viime kesänä, toin virosta tämän upean australiankarjakoira nartun, väriltään sininen ja on paperillinen :) Tämä on aivan upea yksilö ja koira on juuri sellainen minkä sen haluan olevan. Koira luottaa minuun täysin, kuuntelee kaikkea mitä käsken ja on minun kanssa yhteistyöhaluinen. Nimeltään koira on Luna, ja vasta kun sain Lunan, huomasin millainen rotu oikeasti on luonteeltaan, koska uroksesta en saanut rodusta tätä kuvaa kuin Lunasta :) Meillä on myös hevosia, ja rotu on todella kätevä jos hevosemme karkaavat, sillä koirat paimentaa aina hevoset takaisin talliin. Tätä rotua kannattaa myös päästää joskus irrottelemaan, eli juurikin paimentamaan, sillä omat koirani ovat riippuvaisia paimentamisesta, ja haluavat tehdä päivittäin sitä. Kannatan ehdottomasti australiankarjakoiraa, jos haluaa fiksun, kuuntelevan ja nopeasti oppivan rodun! Tuosta vielä, että täytyykö olla aikuinen kun haluaa kyseisen rodun koiran, niin itse olen 17-vuotias ja rotu on hyvin haastava. Meillä on ollut koko ikäni koiria ja minulla on paljon kokemusta koirista ja niiden kouluttamisesta. Australiankarjakoira vaatii hyvin paljon alkuun kouluttamista, sillä ne ovat alkuun melko itsepäisiä, tietenkin riippuu yksilöstä ja juurikin vanhemmista, kuin edellisessä repliikissä sanotaan :) Mutta jos sinulta löytyy kokemusta kouluttamisesta, niin ota ihmeessä tämä rotu :) Tästä rodusta saat luotettavan ja uskollisen ystävän :)

    • ParasRotuJosOlisiTerve

      Kovapäisyys on mielestäni osittain kiinni yksilöstä/kasvatuslinjoista. Itselläni on / on ollut 3 karjista ja sattumalta (?) kaikki olleet luonteeltaan todella helppoja=kotikoiria, joita ei ole juurikaan koulutettu, oppineet tarvittavan siinä sivussa.

      *Karjiksen hyvä/huono puoli on todella nopea reagointi kaikkeen ympärillä tapahtuvaan siksi hyvä peruskoulutus pennusta alkaen on tärkeää.*

      Eli oppii nopeasti hyvät ja huonot tavat. ;)
      Omistajan on hyvä alusta asti ennakoida ajoissa miten toimia missäkin tilanteessa.
      Omat koirat ovat pitkän levon jälkeen energisempiä "hyvässä ja pahassa" ja lenkin/palloheittelyn/aivotyöskentelyn jälkeen käyttäydytään paremmin.
      Omien koirien kohdalla ainoa ongelma on satunnainen remmiriekkuminen ja hihnassa vetäminen, johtuen omistajan mokista pentuaikoina eli itse mietin vielä mitä tehdä, kun karjis jo päätti puolestani.

      Ihana rotu luonteeltaan, lähinnä yhden ihmisen koira, toki myös oma perhe on tärkeä, mutta esim. omat koirani eivät välitä koirapuistotutuista=ihmisistä ollenkaan, eli rapsutuksia ei kerjätä eikä moikata, paitsi jos makupala/pallo tiedossa. ;)
      Kovasta maineestaan huolimatta hyvin 'ohjaajapehmeä' eli kovalla kädellä karjista ei voi/tarvitse kouluttaa.
      Omat koirat ovat olleet poikkeuksellisen koirasosiaalisia, vaikka käymme äärimmäisen harvoin koirapuistoissa tapaamassa muita koiria. Mutta usein karjikset, eivät välttämättä tule toimeen varsinkaan saman sukupuolen kanssa.

      Allergioita ja sairauksia valitettavasti on. 2/3 karjiksestani on (ollut)spondy ja 1 menee maha sekaisin kuivanappuloista.

      Suosittelen, kun katsoo mistä koiran ottaa ja vaivautuu peruskouluttamaan koiran ja harrastamaan ainakin tarpeeksi liikuntaa ja jonkin verran aivojumppaa.

    • Australia

      Australiankarjakoiran luonne riippuu siittä että kuinka hyvin sitä on opetettu ja etenkin siitä onko sitä opetettu jo pienestä pitäen

    • karjisonkivakoira

      sillä on tyypillinen paimenkoiran luonne,omalle ihmiselle seurallinen ja miellyttämishaluinen,vieraita kohtaan usein varautunut mutta ei vihainen.suurin ongelma mielestäni on epäsosiaalisuus toisia koiria kohtaan,sitä täytyy heti pennusta lähtien totuttaa vieraisiin koiriin paljon enemmän kuin esimerkiksi saksanpaimenkoiraa,se on myös terävä luonteeltaan eli reagoi nopeasti,sanotaan että karjis iskee kuin krokotiili,ja voi olla että jos sosiaalistaminen on jäänyt vähiin se voi olla vaarallinen toisille koirille kokemattoman omistajan käsissä.en kyllä muuten sanoisi kovapäiseksi.

    • Karjis1

      Itselläni on karjis ja ensikoiraksi en suosittele. Kovapäinen osaa olla mutta aivan ihana koira! Pärjätty ollaan hyvin ja oppii kyllä todella nopeasti! Suosittelen ihmiselle kellä kokemusta kovemmista koirista. Itselläni narttu mutta silti yhtä kova tämä yksilö kuin uros. Paimentaa yritti pentuna mutta sen saa kouluttamalla pois ja vahtiviettiäkin oli pentuna jo jonkin verran. En usko että teinille tai lapsien koiraksi sopii joten vain aikuisen käyttöön ;)

    • Anonyymi

      Vanhemmillani on aina ollut karjakoiria. Ja olen kasvanut niiden parissa pienestä saakka. Minun lempirotuni! Vanhempi koiramme on jo edesmennyt ja oppi todella luonnostaan lehmien paimennuksen ja kaikki temput jotka vain halusi opettaa. Metsästyskoirana jäljityksessä toimi myös erittäin hyvin ihan luonnostaan. Tämä koira oli todella sosiaalinen muiden koirien kanssa ja erittäin rauhallinen. Nykyinen on vilkkaampi, tulee toimeen useimpien koirien kanssa mutta toki on vahvaluontoinen ja luonnostaan vähän vahtii. Mutta kun on opettanut alusta saakka että se saa ilmoittaa vieraista mutta heti kun itse reagoi ja vaikka tervehtii niin se hyväksyy heti vieraatkin. Vanhempi koiramme ei ollut allerginen millekään, ei ainakaan tullut koskaan esille. Nykyinen on herkempi, mutta ihan ymmärrettävää ettei koirillekaan voi syöttää kaupan halvimpia viljanappuloita ajattelematta millä tavalla ne vaikuttavat, heti kun ottaa jotain laadukkaampaa niin ei tule allergiaoireita. Aivan mahtava uskollinen ystävä! Meillä ovat omaksuneet omaksi ihmisekseen aina lähes koko perheen mikäli vain viettää aikaa niiden kanssa. Parasta on jos nämä saa tehdä ”työtä” liikkua, paimentaa luvan kanssa, jäljittää.. toki en kyllä ole huomannut että kotipäivät aiheuttaisivat mitään huonoa käyttäytymistä ainakaan meidän koirissamme. Ja tuohon kysymykseesi, minä ainakin harrastin koiramme kanssa jo nuorena agilityä ja näyttelyitä eli en näe siinä ongelmaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe