Mitä aurinkosähköjärjestelmä saisi maksaa Suomessa?

Jamppasteri

Tein tuossa laskelmaa, että mitä aurinkosähköjärjestelmä saisi Suomessa maksaa, jotta sen hankkiminen olisi kannattavaa. Päädyin tulokseen, että sen pitäisi maksaa alle 2 euroa per asennettu watti, mielellään 1,5 euroa per watti. Ja tällä tarkoitan siis kokonaishintaa sisältäen paneelit, asennustarvikkeet ja asennuksen sekä verkkoinvertterit.

Onko joku muu tehnyt vastaavia laskelmia ja mihin olette päätyneet? Jos tähtään tuohon 1,5 euroa per watti, niin mielestäni vielä ei kannata hankkia paneeleita. Saksasta saisi jo alle kahdella eurolla jotain paneeleja mutta siihen kun lisää rahdit ja verot sekä asennuksen ja invertterit, niin menee helposti yli 3 euroon per watti.

Oletuksina käytin seuraavaa:
- nykyinen sähkön hinta (siis pelkkä energiasta riippuva osuus, perusmaksuihinhan itse tuottaman sähkön määrä ei vaikuta) 0,11 snt/kWh
- sähkön hinta nousee tulevaisuudessa 2 % vuodessa
- paneeli tuottaa energiaa nimellistehollaan 1000 tuntia vuodessa (vaatii optimaaliset olosuhteet kiinteälle asennukselle)
- pystyn käyttämään 100 % tuotetusta sähköstä itse (verkkoon syötetystä sähköstä en saa mitään tai ainakin paljon vähemmän kuin mitä hyödyn jos kulutan tuotannon itse)
- paneelin teho heikkenee 0,8 % vuodessa (tämä on tavallinen valmistajien ilmoitus)
- paneelin elinikä 20 vuotta (tämä on myös valmistajien tavallinen ilmoitus)

70

3499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voimaaa

Samaan tulokseen olen päätynyt ja sen vuoksi olen myös päätynyt vielä odottamaan paneelien hintojen putoamista. Ongelma Suomessa on lisäksi asennuspalveluiden korkea hinta, paneeleja asennetaan niin vähän, että näihin hommiin erikoistuneita asennusfirmoja ei oikein tahdo olla.

• aurinkosähköttäjä

Otitko huomioon että mikään paneeli ei koskaan tuota nimellistehoaan Suomessa? Nimellistehon saa ulos päiväntasaajalla keskipäivällä kun aurinko porottaa pilvettömältä taivaalta suoraan ylhäältä. Maksimiteho Suomessa on pienempi koska auringonvalo aina tulee vinosti maahan, keskikesälläkin keskellä päivää. Keväällä ja syksyllä on vieläkin pienempi.

• kari a

Melkein..
      Vaikka aurinko paistaa päiväntasaajalla suoraan ylhäältä niin kuumuus pudottaa tehoa,

Kyllä meillä huhti-toukokuussa tulee kylmällä lähelle maksimia,kas kun meillä hankikin heijastaa.
      Omien paneeleiden tuotto on ollut parhaimmillaan juuri keväällä,ei kesällä.

• Jamppasteri

Siis laskin, että paneeli tuottaa nimellistehollaan 1000 tuntia vuodessa. Eli jokainen asennettu kW paneelitehoa tuottaa 1000 kWh vuodessa energiaa. Tämä on ehkä vähän yläkanttiin mutta joissakin testeissä on tuommoisiin tuloksiin Suomen olosuhteissa päästy hyvissä olosuhteissa. Tuossa laskelmassa siis tulee huomioitua Suomen olosuhteet eli siis myös se miten ja missä kulmassa aurinko Suomessa paistaa ja miten lämpötila vaikuttaa.

Isompi epävarmuus tuossa laskelmassa on tuo, että pystyy käyttämään itse kaiken paneelien tuottaman energian. Käytännössä jos asentaa talon katolle vaikka 2 kW paneelit, saataa kesällä käydä niin, että osa tuotannosta tulee syötettyä verkkoon ja siitähän ei saa mitään korvausta.

• aurinkosähköttäjä

Löysin seuraavan raportin netistä www.suntekno.fi/resources/public/tietopankki//aurinkoenergia.pdf. Tekijä ei ole varma.

Sivulla 6 sanotaan: "Tällöin Suomessa
      yhdestä neliömetrin suuruisesta aurinkokennosta
      saadaan parhaimmillaan vuodessa noin 170
      kWh energiaa. Kuitenkin melko suuri osa tästä
      energiasta menetetään mm. energian siirrossa
      ja paneelien suuntauksessa."

Tuo vastaa aika hyvin sitä mitä itse sanot, asennettu kW paneelitehoa tuottaa noin 1000 kWh energiaa vuodessa. Tämä sillä oletuksella että paneelit ovat koko ajan tasan kohtisuorassa auringonsäteilyyn ja mittaus tehdään paneelin lähdössä eikä siellä missä paneelisähköä käytetään tai varastoidan.

Jostain muistan sellaisen arvon että kiinteä paneeliasennus antaa noin puolet siitä energiamäärästä mitä jatkuvasti hyvin suunnattu paneeli antaisi. Paneelikaapeli sekä varastointi (akut) ja muunto verkkosähköksi (invertteri) vievät myös osansa. Etenkin akkujen kuluttama osuus on minulle epäselvä.

Hihasta vetäen hyödynnettävissä oleva energiamäärä kiinteällä asennuksella saattaa ehkä olla suuruusluokkaa kolmasosa suunnattujen paneelien teoreettisesta maksimienergiamäärästä, eli 330 kWh vuodessa per asennettu kW paneelitehoa.

Joku muu voi antaa paremman arvion.

• Jamppasteri

Ok, mielenkiintoinen tieto tuo, että vain noin puolet auringon säteilystä tulisi hyödynnettyä kiinteässä asennuksessa. Selailin kirjakaupassa "Pieni suuri energiakirja" teosta ja siinä väitettiin, että tuohon 1000 kWh per asennettu kW olisi päästy kiinteällä asennuksella J-kylän korkeudella. Mutta sen kirjan kirjoitaja on ymmärtääkseni vihreältä laidalta, joten saattaa olla vähän optimistinen tieto. Mistäköhän tuohon asiaan löytäisi luotettavaa faktaa.

• kynsitulet

1,15 euroa/per watti ehdoton maksimi jolloin kustannukset 20 vuodelle on vähemmän kuin ostosähkö. miksi hinta on 35cent vähemmän johtuu täysin siittä että on hyvin todennäköistä että 20 vuoden aikana joudutaan vaihtamaan osia. salamat ovat tehokkaita hajottamaan mm. paneleita jollei taloon ole tehty potenttiaalitasausta tarpeeksi tehokkaasti.

todellisuudessa 1000W järjestelmä maksaa 2,65 euroa/W ja laitteiston kasvaessa hinta tippuu käytännössä 2 euron pintaan/W josta se ei enää laske mutta koko on jo niin suuri ettei kenenkään yksityisen kynnet riitä.

• MarkusMiettunen

Siis saako tuollaisen järjestelmän Suomessa käyttökuntoon asennettuna 2,65 euroa/W hintaan? Olen yrittänyt katsella tarjouksia 2 kW järjestelmälle mutta parhaatkin tarjoukset on yli 4 euroa/W tasolla. Voisitko vähän vinkata mistä tuollaisen asennuksen saisi ostettua? Pelkkiä paneeleja olen kyllä löytänyt tuohon hintaan mutta ne muut osat ja asennus...

Sinänsä olen kyllä itsekin päätynyt siihen, että järjestelmän pitäisi maksaa reilusti alle 2 euroa/W, että se olisi kannattava. Mutta tuollaisella 2,65 euroa/W hinnalla voisi jo harkita vaikka ihan kokeilun vuoksi.

• semmottiii

no en tiedä mihin asennuspalvelua tarvitaan? sähkömies on ainoa jota voi tarvita jos mennään pykälien mukaan jännitteen noustessa yli 75Vdc:n. silloinkin sähkövedot kannattaa tehdä itse valmiiksi.

uusiutuvaa energiaa eli tuulivoimaa ja aurinkovoimaa ei kannata yksinkertaisesti ostaa asennettuna sillä semmoisella sopparilla kusee itseään kintuille niin ankarasti että olisi edullisempaa hakea nylonnarua ja vetää itsensä jojoon.

jollei osaa itse edes asentaa niin on syytä unohtaa kokonaan.

• MarkusMiettunen
        semmottiii kirjoitti:

no en tiedä mihin asennuspalvelua tarvitaan? sähkömies on ainoa jota voi tarvita jos mennään pykälien mukaan jännitteen noustessa yli 75Vdc:n. silloinkin sähkövedot kannattaa tehdä itse valmiiksi.

uusiutuvaa energiaa eli tuulivoimaa ja aurinkovoimaa ei kannata yksinkertaisesti ostaa asennettuna sillä semmoisella sopparilla kusee itseään kintuille niin ankarasti että olisi edullisempaa hakea nylonnarua ja vetää itsensä jojoon.

jollei osaa itse edes asentaa niin on syytä unohtaa kokonaan.

Sähköasennukset varmaan vielä sujuukin mutta lähinnä asennuspalvelua tarvitsen paneelien asentamiseen jyrkälle tiilikatolle. Ei sitä enää tällä iällä viitsi katolla kiipeillä, eikä se ihan fiksua ole muutenkaan ilman asianmukaisia välineitä.

Valmiissa aurinkosähköpaketeissahan on sähkövedot jo valmiina eli se ei vaadi paljon muuta kuin töpseli seinään.

• Jantuli

Tuo 1,5 euroa/W hinta vaatii sitten todella hyvät olosuhteet eli harvoin esim. minkään omakotitalon katolla päästään tohon. Pitäis olla oikeet kallistuskulmat katossa ja oikea suuntaus koko talolla mutta harvoinpa sitä taloa rakentaessa tuollaiset asiat on etusijalla. Sitten useimmiten on vielä puita, jotka varjostavat. Ja kuten tuossa jo joku edellä totesi, tuskin järjestelmä täysin ilman huoltoa ja korjauksia tulee toimimaan tuota 20 vuotta. Invertteri vähintään menee vaihtoon jossain kohtaa. Käytännössä pitäisi päästä tasolle euro per watti niin alkaisi olla kannattavaa.
      Ja jos ottaa vielä huomioon sen, että osa tuotetusta sähköstä pitää käytännössä syöttää verkkoon ilman korvausta, niin menee vielä heikommaksi.

• Pertissimo

Olen kans tullu siihe tulokseen, että ei paljo kannata aurinkopaneeleihi laittaa rahaa kiinni ainakaa nykyisillä sähkön hinnoilla. Tossa ku rupesi laskeen mitä maksaa pelkkä paneelien kiinnittämine oman talon katolle, nii rupes hirvittää. Kunnon metalliprofiilit tarvitaa, että sais paneelit oikeeseen kulmaan ja kestämää tuulta ja lumikuormii. Kunno metalliprofiilien kiinnittämine tiilikatolle onki sitte oma juttus ja taas tulee lisää kustannuksii.
      Ja oon kans samaa mieltä, että ei niide invertterien käyttöiäks voi kovin paljo laskee. Vaikka paneeli ehkä 20 vuotta kestäiski nii invertteri melko varmaa posahtaa alta 10 vuoden.

• Aurinkopanelisti

Vähän pessimistisiä arvioita tässä keskustelussa. Ottakaa huomioon, että sähkön hinta tulee aivan varmasti nousemaan tulevaisuudessa ja toisaalta paneelien hinnat tulevat putoamaan. Ja vaikka Suomi ei mikään ihanteellinen maa auringonpaisteen suhteen olekaan, niin kyllä aurinkosähköjärjestelmä täälläkin vielä kannattavaksi tulee, uskokaa pois.

• Makswell Smart

Ei se mitään pessimismiä ole vaan realismia. Aurinkopaneelien asentaminen ei kannata ellei valtio ala maksaa tukia. Saksassakin aurinkosähkön tuottajat saivat ainakin joku vuosi sitten liki 50 snt/kWh tukea. Vertailun vuoksi voi sanoa, että Suomessa kWh hinta on vähän yli 10 snt. Ja toinen ongelma on tietysti se, että Suomessa tuo aurinko ei paista silloin kun pitäisi. Lämpöä ja valoa tarvitaan talvikuukausina ja silloin aurinko harvemmin paistaa...

• Pro vihreät aatteet

Ei paneelien hankinnassa olekaan kyse hinnasta vaan ilmastonmuutoksen torjunnasta. Itse olen hankkinut paneelit periaatteesta ja aion hankkia niitä vielä lisääkin vaikka tiedän, että voin ostaa sähköä paljon halvelmmalla. Mutta minun kohdallani paneelit ovatkin enemmän kannanotto kuin taloudellinen sijoitus.

• hienoa

pro vihreät aatteet on ymmärtänyt pointin eikä yritä tingata vastaan sitä että olisi edullista tuottaa itse energiaa. jos hakee edullista energiaa on tulevaisuudessa halvinta huippuhintojen yhteydessä tehdä itse energiansa agrekaatilla.

harrastustoimintana pitää ottaa vaikka saatu hyöty on marginaalinen joskus jopa haitallinen. jopa ympäristön kannalta.

• 123jamppa
      • Makswell Smart

No tuo 123jamppa nimimerkin viittaama keskustelu oli taas näitä vedätyksiä. Niin kauan kuin noissa "uskomattoman halvoissa tarjouksissa" ei mainita tarjoavan firman nimeä, niin ne voi jättää omaan arvoonsa. En ole vielä löytänyt Suomesta yhtään alle 5000 eur avaimet käteen tarjousta 2 kW järjestelmästä.

Mutta laittakaa ihmeessä linkkejä tai firmojen nimiä, jos ihan oikeasti löydätte avaimet käteen tarjouksia alle 2 eur/W hinnalla. Ja tietysti riittävän laadukkailla komponenteilla, jotka oikeasti kestävät sen 20 vuotta. Lupaan ostaa ko. järjestelmän välittömästi.

• AC-DC muunnos

Ootteha te kustannushaukat sitten kans huomannu sen että paneeleissa puhutaan yleensä DC tehoista. AC teho verkkoinvertteristä on yleensä vaan 80 % tuosta DC tehosta eli 1000 kW DC järjestelmä pukkaa vaan 800 kW AC tehoa. Ja tuo AC tehohan on sitte se mistä saa sitä rahallist hyötyä, jos on verkkoon kytketty järjestelmä.

• Näinpäs

Se on kyllä kunnon invertterillä 95% luokkaa

• AC-DC muunnos
        Näinpäs kirjoitti:

Se on kyllä kunnon invertterillä 95% luokkaa

Niin nimellisteholla hyvän invertterin hyötysuhde voi olla 95 %. Mutta tokihan tiedät, että invertterin hyötysuhde heikkenee nimellistehoa pienemmillä tehoilla? Selvästi nimellistehoa pienemmillä tehoilla se voi olla hyvinkin alle 50 %. Ja harvemminhan ne paneelit täysillä tuottaa koko ajan tehoa. Siten koko vuodelta laskettu keskimääräinen invertterin hyötysuhde voi olla hyvinkin vain tuo 80 %.

• invertteri asentaja
        AC-DC muunnos kirjoitti:

Niin nimellisteholla hyvän invertterin hyötysuhde voi olla 95 %. Mutta tokihan tiedät, että invertterin hyötysuhde heikkenee nimellistehoa pienemmillä tehoilla? Selvästi nimellistehoa pienemmillä tehoilla se voi olla hyvinkin alle 50 %. Ja harvemminhan ne paneelit täysillä tuottaa koko ajan tehoa. Siten koko vuodelta laskettu keskimääräinen invertterin hyötysuhde voi olla hyvinkin vain tuo 80 %.

Puhuttekohan te nyt lainkaan samasta asiasta? Hyötysuhden on yks asia mut sitte kokonaa toine asia on että jos sä kytket vaikka 2000 W DC tehoa invertterii ni et sä saa ku ehkä 1600-1800 W AC tehoa ulos. Ja täl ei oo sit mitää tekemistä toin invertterin hyötysuhteen kans.

• invertterikäyttäjä
        invertteri asentaja kirjoitti:

Puhuttekohan te nyt lainkaan samasta asiasta? Hyötysuhden on yks asia mut sitte kokonaa toine asia on että jos sä kytket vaikka 2000 W DC tehoa invertterii ni et sä saa ku ehkä 1600-1800 W AC tehoa ulos. Ja täl ei oo sit mitää tekemistä toin invertterin hyötysuhteen kans.

Juuri tuo on invertterien hyötysuhde.

• invertteri asentaja
        invertterikäyttäjä kirjoitti:

Juuri tuo on invertterien hyötysuhde.

no ei se ainakaan oo se invertterin hyötysuhde, josta invertterien teknisissä spekseissä puhutaa. Yleensähä valmistajat ilmottaa että hyödysuhde on jotain 90-95 % mutta ne puhuu pelkästää AC tehosta. Se on sitte eri asia paljonko ne invertterit saa aikaan AC tehoa DC tehosta ja sehä on paneelien tapauksessa oleellista koska ne tuottaa DC tehoa. Eihä toi AC/DC tehomuunnokse hyötysuhde voi mitää 95 % olla.

• Toinen käyttäjä

no ei se ainakaan oo se invertterin hyötysuhde, josta invertterien teknisissä spekseissä puhutaa. Yleensähä valmistajat ilmottaa että hyödysuhde on jotain 90-95 % mutta ne puhuu pelkästää AC tehosta. Se on sitte eri asia paljonko ne invertterit saa aikaan AC tehoa DC tehosta ja sehä on paneelien tapauksessa oleellista koska ne tuottaa DC tehoa. Eihä toi AC/DC tehomuunnokse hyötysuhde voi mitää 95 % olla.

Kyllä voi. En nyt enää paljon luottais noihin sun asennus taitoihin.

• invertteri asentaja
        Toinen käyttäjä kirjoitti:

Kyllä voi. En nyt enää paljon luottais noihin sun asennus taitoihin.

No paa sitte laittaen linkkiä sellasiin testituloksiin, jossa aurinkopaneelin tuottamasta DC tehosta on Suomessa pystytty tuottamaan AC tehoa keskimäärin 95 % tehokkuudella yhden vuoden aikana. Ei varmasti löydy. Sen sijaan ihan aurinkojärjestelmämyyjät itsekin puhuvat n. 80 % hyötysuhteesta ja hyvä niin, etteivät kuseta asiakkaita ihan kympillä.

• tunti kustavissa

No paa sitte laittaen linkkiä sellasiin testituloksiin, jossa aurinkopaneelin tuottamasta DC tehosta on Suomessa pystytty tuottamaan AC tehoa keskimäärin 95 % tehokkuudella yhden vuoden aikana. Ei varmasti löydy. Sen sijaan ihan aurinkojärjestelmämyyjät itsekin puhuvat n. 80 % hyötysuhteesta ja hyvä niin, etteivät kuseta asiakkaita ihan kympillä.

invertterin hyötysuhdeon kyllä sen 90-95% mutta koko järjestelmän hyötysuhde pyörii 68-75% huitteilla. eli kyllä sinuakin arvon asentaja on kustu silmään.

eli te puhutte eriasioista joita ei tulisi toisiinsa sotkea. jokaisella osalla joka on järjestelmässä on oma hyötysuhteensa ja näin myös vaikutuksensa järjestelmän hyötysuhteeseen josta siis myyjät puhuvat.

• invertteri asentaja
        tunti kustavissa kirjoitti:

invertterin hyötysuhdeon kyllä sen 90-95% mutta koko järjestelmän hyötysuhde pyörii 68-75% huitteilla. eli kyllä sinuakin arvon asentaja on kustu silmään.

eli te puhutte eriasioista joita ei tulisi toisiinsa sotkea. jokaisella osalla joka on järjestelmässä on oma hyötysuhteensa ja näin myös vaikutuksensa järjestelmän hyötysuhteeseen josta siis myyjät puhuvat.

En tiiä mihin toi sun 68-75 % tieto perustuu mutta omasta järjestelmästä olen saanut vaihtelevast 79-83 % hyötysuhteella AC tehoo. Mulla on virran ja jännittee mittaus paneelissa ja sitten AC tehon mittaus pistorasiassa joho koko järjestelmä kytketty.

• 123jamppa

Makswell Smart, onhan tuolla ketjussa mainittu firman nimi. Lue se ketju tarkemmin, kysy niiltä tarjous kirjallisena ja tuu laittamaan tänne mitä se oli

• Makswell Smart

Niin mikähän niistä ketjussa mainituista firmoista sen "3880 eur per 2 kW järjestelmä asennettuna" tarjouksen on antanut? Siellä taidetaan mainita ainakin kolme eri firmaa. Ainakin yksi oli saksalainen ja se nyt ei ainakaan tule tänne suomenniemelle asentamaan mitään.

• 123jamppa

"Otin paketin, toimittaja on vaasalainen aurinkotukku.fi"

• jests sentään.

jaaha,tuskin otit

• 123jamppa

Minä mitään ole ottanut, enkä ole ottamassa. Vannon polttomoottorin ja palaneen käryn nimeen.

Postasin tälle makswelille mitä tuola toisessa ketjussa lukee, kun ei itse löytänyt.

• Makswell Smart

No niin, tulihan se nimi sieltä kun vähän puristeli. Vierailin kyseisen aurinkotukun nettisivuilla ja heidän hintansa on 499 euroa 250 W paneelille. Eli siitä päästään hintaan 2 eur/W pelkille paneeleille. Tuohon kun ottaa vielä invertterin ja asennuksen katolle niin mennäänkin jo yli 3 eur/W hintaan. Siis 2 kW hinta tulisi maksamaan yli 6000 euroa. Aika mielenkiintoista, että he mukamas myisivät tuotteitaan lähes 40 % alennuksella pelkällä puhelinsoitolla. Mutta pitääpä soittaa ja kysyä tarjousta.

Ei silti, kyllä tuo aurinkotukku on näistä suomalaisista paneelikauppiaista sieltä edullisemmasta päästä. Pisteet siitä.

• jests sentään.

Tukkuaurinko 499,- 250w kallis,..mutta vain köyhille.

• Fyrkkamän

Näin on, köyhät kyykkyyn kun puhutaan aurinkosähköstä! Ihme valitusta tässäki ketjussa paneelie hinnoista. Eihä niitä kukaa järki-ihmine kannattavuude takia ostakaa. Ydinsähköä saa halvalla jos rahatilanne on tiukka. Paneelit on menestyjien statussymboleit

• Insirööri

Kommenttia tuohon alkuperäiseen laskelmaan.

Näyttää ihan järkeviltä oletuksilta mitä olet tehnyt. En ole itse tuommoista kannattavuutta laskenut mutta voin kyllä helposti uskoa, että tuommoiseen 1,5 eur/W pitäisi päästä. Ja itse asiassa allekin, koska
      - harvoin kotitalouskäyttäjällä on optimaalisia olosuhteita. Jos ei muuta, niin joku puu varjostaa kattopintaa jossakin kohtaa päivää.
      - kaikkea tuotettua sähköä tuskin pystyy hyödyntämään - ellei sitten osta niin pientä järjestelmää, että rakennuksen "tyhjäkäynti" kuorma ottaa sen tehon. Tällöin puhuttaisiin vain kilowatin järjestelmästä ja sellaisen hankkimiselle ei välttämättä ole mieltä, tuottaa vain 1 kWh vuodessa.
      - pitää varautua siihen, että järjestelmään tulee myös vikoja ja osia joutuu vaihtamaan.

Eli itse en osta paneeleja ennen kuin niiden hinta asennettuna ja verkkoon kytkettynä on 1 eur/W.

• semmottiii

muuten ihan järkevää, mutta laskutaidoissa toivomisen varaa. 1kW panelia tuottaa vuodessa ~1000kWh

• rakentaja piste kom
        semmottiii kirjoitti:

muuten ihan järkevää, mutta laskutaidoissa toivomisen varaa. 1kW panelia tuottaa vuodessa ~1000kWh

Ei mulla oo ainakaan noin paljo tuottanut. Mulla on katolla 200 W paneeli ja mittaus AC puolella pistorasiassa. Vuoden aikana siitä tullu yleensä sellaset 100-150 kWh eli ihan näpertelyä. Ei oo aikomustakaa osta lisää noin huonotuottosia vehkeitä, paljon halvemmalla saa verkkosähköö.

• Toinen inssi

Oikeen suuntassta laskelmaa joo mutta mites toi invertterihomma? Tossa ylempänä kovaa keskusteluu siitä ja jos toi viimene hemmo on oikeessa, niin invertteri jälkeen saa vaan 3/4 osaa paneelin tehosta omaan käyttöön. Eikös se tarkota, että sun pitäis vielä pudottaa tota laskelmas tulosta neljäsosalla eli tosissaa puhutaa jostain reilusta eurosta. Sitten vielä noi kaikki varautumiset vikoihi ja verkkoon syötöt nii ollaanki jo alle euron per watti hinnoissa.

• semmottiii

no hyötysuhteet voit alkaa laskemaan ihan itsenäisesti.
        esimerkiksi otetaan 12V järjestelmä jossa on minimissään 8 liitosta joissa jokaisessa jänniteen aleminen on alle 0,1V (oletus ei mikään laskettu ja huonoilla liitoksilla jotka hapettuneet vaikutukset ovat vielä suuremmat), lataussäätimen hyötysuhde 80-95%, akun hyötysuhde on sen 80-85% huitteilla ja invertterin hyötysuhde 90-95%. siittä voitte laskea. sitten vielä lisäksi tulee johdoissa muuten vain tapahtuva hyötysuhteen lasku. nostamalla jännitettä kokonaishyötysuhde nousee.

• 4+11
        semmottiii kirjoitti:

no hyötysuhteet voit alkaa laskemaan ihan itsenäisesti.
        esimerkiksi otetaan 12V järjestelmä jossa on minimissään 8 liitosta joissa jokaisessa jänniteen aleminen on alle 0,1V (oletus ei mikään laskettu ja huonoilla liitoksilla jotka hapettuneet vaikutukset ovat vielä suuremmat), lataussäätimen hyötysuhde 80-95%, akun hyötysuhde on sen 80-85% huitteilla ja invertterin hyötysuhde 90-95%. siittä voitte laskea. sitten vielä lisäksi tulee johdoissa muuten vain tapahtuva hyötysuhteen lasku. nostamalla jännitettä kokonaishyötysuhde nousee.

Haloo, ei kai kukaan rupee verkkoliitäntäiseen järjestelmään akkuja laittaa?! Siinä menee viimesetki mahikset tehdä kannattavaa järjestelmää. Tossa ylempänä jo oli kovasti keskusteluu siitä, että jo verkkoliitäntäinenki systeemi jää DC/AC tehon muuntamisessa alle 80 prossan hyötysuhteeseen. Lataussäätimellä ja akuilla ei jää kuin rippeet jälelle ja järjestelmään tulee viel hintaa aika paljo lisää.

• 3 - 10
        4+11 kirjoitti:

Haloo, ei kai kukaan rupee verkkoliitäntäiseen järjestelmään akkuja laittaa?! Siinä menee viimesetki mahikset tehdä kannattavaa järjestelmää. Tossa ylempänä jo oli kovasti keskusteluu siitä, että jo verkkoliitäntäinenki systeemi jää DC/AC tehon muuntamisessa alle 80 prossan hyötysuhteeseen. Lataussäätimellä ja akuilla ei jää kuin rippeet jälelle ja järjestelmään tulee viel hintaa aika paljo lisää.

Ilman akkuja ja varalla olevaa verkkosähköä aurinkosähkö on hyödynnettävissä vain silloin kun aurinko paistaa. Se on mahdollista jos laittaa vaikka pesukoneen päälle vain silloin kun aurinko paistaa. Jokaisen pilvenhattaran kohdalla pesukone pysähtyy ja odottaa pilvenhattaran häipymistä auringon edestä. Pesuvesi kylmenee mutta mitäs siitä. Jos pilviä on koko päivän niin ei sitten käytetä pesukonetta eikä silitysrautaa.

Vai miten olikaan?

• 4+2

Tää aurinkosähköhomma on ihan hörhöilyä täällä suomen olosuhteissa. Jos haluutte hei vaikuttaa sähkölaskuunne niin paljo helpompi tapa on vähentää sähkön kulutusta. Just oli eilen kauppalehdes juttu sellasesta yrityksestä ku Asema electronics joka tuo kohta kauppoihin sellaset laitteet joilla voi ohjata omii sähkölaitteitaan hinnan mukaan. eli laittaa vaikka lämmitykset päälle sillo kun sähkön hinta on halpaa ja niin edes päin. Tollasilla vehkeillä saa paljo enempi säästöö ku joillain tuhansii euroi maksavilla paneeleilla. Ja siinä kauppalehden jutussa vielä sanottii että tollaset laitteet tulee ihan kodinkonemyymälöiden hyllylle eli siinä ei oo enää mikää sähkölaitos vetämäs välistä.

• 20+2

mun mielest aurinkojärjestelmist ei pidä ees laksee kannattavuutta. se on ennemminki sellane ekoteko että tuottaa ite energiansa puhtaasti. kulutuksen vähentäminen on sitte se toinen puoli eli käyttää vähempi energiaa. jos vaan laskee kannattavuutta, nii sitte varmaa hiilivoimaloita pitäis pyörittää vielä kauan. se ei vaan valitettavast oo hyvä juttu tuon ilmastomuutoksen hillinnän kannalta.

• Tarkka markka

Vastauksena ketjun aloittavaan kysymykseen: olet mielestäni laskenut kannattavuuden liian optimistisesti. Itse olen päätynyt siihen, että nykyisillä sähkön hinnoilla verkkoon kytketty aurinkosähköjärjestelmä saisi maksaa toimintakuntoon asennettuna noin 1 eur/kW. Olen käyttänyt seuraavia oletuksia:
      - paneeli tuottaa nimellistehollaan sähköä vain 800 tuntia vuodessa. Tässä olen huomioinut myös koko järjestelmän hyötysuhteen eli mm. järjestelmän häviöt sekä järjestelmän käytettävyyden.
      - pystyn käyttämään järjestelmän tuotttamasta sähköstä noin 90 %. Tämäkin saattaa olla yläkanttiin, koska esim. Heinäkuussa tulee yleensä oleiltua suurin osa ajasta kesämökillä, jolloin talossani ei käytännössä kulu energiaa juuri nimeksikään. Kuitenkin juuri Heinäkuussa aurinkojärjestelmä tuottaa todennäköisesti parhaiten.

• Tarkka markka

Korjaus edelliseen: siis saisi maksaa 1 eur/W tietysti... :D

• Energisti

Ja kannattavuusraja sen kun vaan laskee kun keskustelu etenee. Näköjään.
      Eihän tuommosella 1 eur/W hinnalla itse paneeli sais enää maksaa kuin alle 50 snt/W. Ja sittenki invertterien hinnat pitäis tulla alas ja reilusti. Ja jonku pitäis vielä asentaa koko hoito puoli-ilmaseks. Mahtaako näistä aurinkojärjestelmistä tulla itse asiassa koskaan kannattavii pienessä mittakaavassa? En oikein usko ainakaa nykyisillä sähkön hinnoilla.

• Markku M.

Mikähä muute lienee teoreettine alaraja aurinkosähköjärjestelmän hinnalle omakotitalossa? Asentaa se pitää ainaki joka tapauksessa ja sitte tarvitaa telineet katolle ja kaikenmoista pikkutarviketta. Ne maksaa jo yksistää helposti 500 euroa tommoselle 1 kW järjestelmälle. 1 kW invertteri maksaa 1000 euroa tänä päivänä.
      Jos kuviteltais, että toin asennuskaman ja invertterin hinta vaikka puolittuis nykysestä, nii silti sais vielä maksaa 750 euroa niist. Eli pohjahinta olis 0,75 eur/W ja siihe sitte paneelin hinta päälle. Eipä nekää taida helpost alle 0,5 eur/W tason mennä, joten alaraja lienee siin euron pinnassa. Eli edellisee kommenttiin viitaten ei kannat koskaa asentaa paneelei.

• 4+1

Ei niitä suomessa kannatakkaan asentaa edullisuuden takia. Paneelien ja tuulivoiman käyttö on omaehtoinen valinta luonnon- ja ilmaston suojelemiseksi. Ne joita ei kiinnosta tai jotka kyttää vaan rahamäärää, voivat käyttää hiilivoimaa, se lienee edullisinta.

• Energisti

Yhdyn näkemykseesi, että aurinkopaneeleita tuskin kannattaa Suomessa asentaa edullisuuden takia vielä moneen moneen vuoteen (ellei valtiovalta sitten ala tukea niitä merkittävästi). Sen sijaan olen eri mieltä siitä, että hiilivoima olisi edullisin tuotantomuoto. Käsitykseni mukaan ns. vanha vesivoima on nykyisillään kaikkein edullisinta ja tämän jälkeen tulee maakaasu CHP eli sähkön ja lämmön yhteistuotanto maakaasulla. Vasta sen jälkeen edullisuusvertailussa tulevat ydinvoima ja hiilivoima. Ja näiden jälkeen tuuli- ja aurinkovoima.

Aurinkovoiman osalta lienee niin, että sitä kannattaa Suomessa rakentaa vain maailman pelastaminen mielessä. Tosin kannattaa muistaa, että Suomen - ja itse asiassa koko Euroopankin - toimenpiteet sähköntuotannon päästöjen vähentämisessä ovat käytännössä lähes merkityksettömiä. Kiina ja Intia kasvattavat sähköntuotantoa - ja nimenomaan fossiilisiin polttoaineisiin perustuvaa - sellaista vauhtia, että on ihan sama mitä me täällä Euroopassa puuhaillaan. Edelleen kannattaa pitää mielessä, että itse asiassa sähköntuotannon päästöt eivät ole koko totuus ilmastonmuutoksen torjunnassa. Myös liikenteen päästöt ovat merkittäviä. Lisäksi esim. sademetsien tuhoaminen vähentää maapallon ns. hiilinieluja sellaista tahtia, että eipä näillä meidän aurinkopaneeliasennuksilla ole mitään merkitystä sen rinnalla.

• Brutustus

Vesivoimaahan sitä kannattaisi rakentaa lisääkin, se on käytännössä paras tapa tuottaa sähköä. Vaan sitäkin nämä vihreästi ajattelevat vastustavat. Ihme porukkaa ovat ja aivan vastuuttomia. Ei maailmaa pelasteta aurinkovoimalla, se on selvä.

• jepjep

Mitäs veroja aloittaja meinaa saksasta tilattuista paneeleista maksaa?

• juuupe

Aloittajan maksamista veroista en tiedä mutta ainakin ite olen huomannu, että jotku saksalaiset firmat myy tuotteitaan ilman alv:tä hinnoilla. eli kun kattelee paneelien hintoja saksassa nii kannattaa aina varmistaa onko ne verollisii vai ei.

• Markkinat
    • Masa Z.

Se on helppo laskea mitä aurinkosähköjärjestelmä sais maksaa. Pörssissä myydään sähköä 5 snt/kWh. Paneeli puolestaa tuottaa vuodessa 900 kWh asennettuu kW kohti. Paneelin pitää maksaa ittensä takasin 10 vuodessa ja sinä aikana se tuottaa 9000 kWh. Toin sähkön arvo on jotain 450 euroa eli sen verran kannattaa maksaa järjestelmäst asennettuna. Siispä pelkkä paneeli sais maksaa alle 100 euroo per kW kun asennus ja invertteri maksaa kans jotain.

• Tuulesta temmattua

No ei se ihan noinkaa ole. Ei oman paneelin tuottoa voi verrata pörssisähköön. Se pitää ajatella niin päin, että kun tuottaa ite sähkönsä nii ei tarvi ostaa verkosta sähköö. Ja verkosta ostetun sähkön hinta on jotai päälle 10 snt/kWh.

Tohon ketjun alottaneeseen laskelmaan sanoisin ett muute hyvä mut suomessa ei paneeleista saa nimellisteholla tuotantoo 1000 tuntia vuodessa. Jää alle käytännös. Sitte toinen juttu on se ett tuskin pystyt hyödyntää kaikkee paneelin tuottamaa sähköö jos se on vaikka 2 kW tai isompi. Ja pienemmäll paneelil nyt ei oikeen tee mitään, menee nappikaupaks. Kolmas juttu on se, ett ainaki invertterin joudut vaihtaa toin 20 vuoden aikana kerran ellet jopa kaks kertaa. Eli summa summarum ei se paneeli sais maksaa käyttövalmiiks asennettuna ku jotain euron per watti.

Onha se selväki ettei aurinkopaneeli sais enempää maksaa ku tuulivoimalatkaa ei saa maksaa ku euron per watti. Ja ne sentää tuottaa 2000 h tuntii vuodessa sähköö nimellistehollaan.

• Propellipää

Hyvä huomio. Aurinkopaneeli ei tosiaan sais maksaa kuin puolet siitä mitä tuulivoimala, jotta olisivat yhtä tehokkaita.

• Lumimies11

Ei varmaan oo aurinkopaneelit kannattavii Suomessa. Riittää kun katsoo nyt talvella ulos ikkunasta niin eipä oo muuta kuin pimeyttä suurimma osan aikaa. Ei siellä paljo aurinkoenergialla juhlita.

• Matias

Suomessa on enempi tuuli- kuin aurinkoenergiaa tarjolla, joten järkevämpää rakentaa tuulivoimala kuin aurinkopaneeleja. Lisäksi vielä tuulivoiman tuotanto kohdistuu paremmin samaan aikaan kulutuksen kanssa kuin aurinkoenergian tuotanto.

Itse asiassa aurinkoenergiantuotanto on täysin typerää Suomessa ja se aiheuttaa vain lisäongelmia energiajärjestelmäämme. Aurinkoenergian tuotanto on suurinta kesällä, jolloin taas sähköntarve on pienintä. Ja vastaavasti tilanne on päinvastoin talvella. Tämä tarkoittaa sitä, että talvella sähkö pitää kuitenkin tuottaa perinteisillä keinoilla suurissa voimalaitoksissa. Kesällä sitten kun aurinkoenergiaa on tarjolla ja sillä voidaan kattaa mahdollisesti kesäaikainen pieni kuormitus ajoittain jopa kokonaan. Eli kesällä nuo talvella tarvittavat perinteiset voimalaitokset pitäisi ajaa alas. Ja se taas tunnetusti maksaa kun isoja laitoksia ajetaan ylös ja alas.

Toivottavasti tähänkin asiaan löytyy joku järki.

• rahall saa solaria

Meillä asennettiin mökille aurinkosähköjärjestelmä jo vuosia sitten.

Ensin päätettiin mitä kaikkea halutaan toimivaksi aurinkosähköllä: valaistus, jääkaappi, tv/dvd, läppäri yms pientä.

Pienellä suunnittelulla saatiin järjestelmä suuruus ja rakenne halutun laiseksi.
      Maksu kävi pankkikortilla, ei siinä sen enempää kannata laskeskella.

• Jihaa54

Aurinkosähköjärjestelmähän asennetaan Suomessa yleensä siksi, että verkkosähköä ei ole saatavana, liittymä on liian kallis tai liittymää ei haluta ottaa.
        Kesämökillä oikein mitoitettu aurinkosähköjärjestelmä toimii ja jopa kannattaa, kokemusta on.
        Itselläni on kaksi mökkiä, toisessa verkkosähkö ja toisessa aurinkosähkö.
        Kummassakin suurinpiirtein samat varusteet.
        Maaliskuusta lokakuulle ei eroa edes huomaa, koska aurinkosysteemi on rakennettu riittävän kokoiseksi ja 230V:n jännitteelle.
        Aurinkosähkömökkiä on käytetty satunnaisesti myös talvella, eikä ongelmia ole ollut.
        Jos talvikäyttöä olisi oleellisesti enemmän ja sähköä tarvittaisiin myös esim. lämmitykseen, olisi juttu tietysti toinen.
        Tähän asti olen erittäin tyytyväinen, kokeilu jatkuu...

• J

Ei kai sitä kannata liikaa laskeskella että millä kannattas tehä, kun ostaa vaan pikkuhiljaa varallisuuden mukaan paneeleja lisään vuosien saatossa, niin ei se nii hirveeltä tunnu vaikka maksas vähän enemmänkin.
      Ja jos haluaa halvalla päästä nii eiku vaan kiinasta suoraan tehtaalta tillaamaan. Isommat erät saa vähän yli 50senttiä watti ja monesti lähes rahtivapaasti lähimpään satamaan.

• paneelimies.

Kiinasta saa halvimmillaan monikiteistä 51 eurosenttiä/watti lisäksi rahti.
        Paneelit on verollisena rahteineen Kotkassa lähes 80 eurosenttiä/watti.

Ei kannata tilata! Osta Saksasta.

• Kari N.

Jotain 1-2 euroa per watti sais paneeli maksaa, jotta ostaisin sellasen. Alkaa muuten olla aika liki tuota tasoa hinnat jo Saksassa. Mutta kun sieltä ei saa tilattua niitä tänne! Suomessa sitten taas ei oo mitään kilpailua ja hinnat on jossain 3-5 euroa per watti. Ja nää hinnat tietysti vielä itse asennettuna. Jos vieraalta ottaa asennuksen, niin alkaa mennä Suomessa hinnat helposti yli 5 euroa per watti.

Muutenki tää touhu Suomessa on ihan syvältä. Paneeli on pakko mitottaa niin, että saa ite käytettyä lähes kaiken tuotetusta sähköstä. Suomessa kun ei kannata alkaa myymään sähköä verkkoon, siitä ei oo muuta kuin riesaa. Eikä täällä saa edes netottaa tuotantoa ja kulutusta vuoden aikana. Sekin auttas jo paljon, jos vois netottaa koko vuoden kulutuksen ja tuotannon ja maksaa sitten vaan siitä erotuksesta. Mutta ei onnistu tällanenkaan.

• paneelimies2

Aurinkosähkö on Suomessa aivan yhtä kannattavaa kuin se on esimerkiksi keski-euroopassa. Tilanteen voi todeta käyttämällä auringon säteilylaskuria, esim. http://www.gaisma.com/en/dir/150-continent.html

Laskuri perustuu mitattuihin arvoihin. Auringon säteilyyn ei vaikuta vain leveysaste, vaan myös ilmasto (sateet jne.). Suomessa saadaan keväällä säteilyä enemmän kuin keski-euroopassa (suotuisampi ilmasto), joka korvaa talven huonoa tuottoa. Lisäksi pitää muistaa että ilmaston viileys tuo parannusta paneelien tuottoon (vaikutus paneelin tehoon n. 3-5% per 10 astetta). Ihmisit ei useinkaan tule huomioineeksi näitä asioita.

Keski-euroopassa aurinkosähkö kukoistaa, vaikka säteily on yhtä "huonoa" kuin täälläkin. Syynä on tietysti tuottajille maksettavat tuet. Järjestelmien hinnat ovat pudonneet viime vuosina merkittävästi ja kehitys jatkuu edelleen. Jos valtio tukisi toimintaa edes 2/3 siitä mitä esim. saksassa tuetaan, niin homma olisi itse rakennettuna hyvin kannattavaa. Saksassa maksetaan tällä hetkellä 19,5 snt tuotetusta kilowatista (alle 10kW järjestelmissä) ja lisäksi tulee investointituet. Suomessa on maksettu yksityistalouksille max. 20% (hankintakustannuksista, ei sisällä työtä) investointitukea aurinkoenergialle. Lisäksi työn saa kotitalousvähennykseen.

Tällä hetkellä aurinkopaneeleja (laadukkaita länsimaissa valmistettuja) saa esim. Saksasta hintaan 0,8e/W toimituskuluineen, jos tilaa useita kymmeniä paneeleja kerralla (esim. kimppatilauksena). Tuohon päälle verkkoinvertteri esim. 1kW järjestelmälle n. 900e kaapeloinnit, kytkimet, asennustelineet. Eli 1kW järjestelmälle tulee hintaa: paneelit 800e invertteri 900e muut kulut 300e. Eli tee se täysin itse budjetilla järjestelmä tehtävissä n. 2e/W jos käyttää esim. tuttua sähkömiestä liitäntöjen tarkastukseen. Isommissa järjestelmissä kustannus per W tippuu hieman. Jos hommaan joutuu käyttämään ulkoista työvoimaa, niin menee täysin kannattamattomaksi. Mutta mukavaa harrastustoimintaa tietysti edelleen.

Eli tiivistettynä: nykyisellään itse tehtynä ollaan tuoton suhteen 50/50 tilanteessa (ei voittoa), jos valtio alkaa reilummin tukemaan niin muuttuu voitolliseksi. Alueellista estettä ei Suomella ole, kyllä tänne aurinkoenergia sopii.

• veijo vitura

Mua häiritsee enemmän kuin hieman tällaiset aloituksen kaltaiset otsikot ja esim paneelimies2:n kommentit. Koska tarpeet, olosuhteet ja kustannukset aurinkosähköä asennettaessa on hyvin erilaiset, mitään eksakteja lukuja kannattavuudesta on täysin mahdotonta antaa. Vertailua voidaan tehdä ainoastaan tapauskohtaisesti.

Onhan se nyt pässinselvää, että esimerkiksi mökkiläiselle, jolle kiinteä liittymä maksaisi yli kymppitonnin ja jonka sähköntarve on sangen vähäinen ja mökkiä käytettäisiin lähes pelkästään kesäaikaan, olisi aurinkosähkö TÄYSIN ylivoimainen hankinta verkkosähköön verrattuna. Yhtälailla selvää on se, että kaava-alueella olevaa sähkölämmitteistä omakotitaloa on mahdotonta saada kannattamaan pelkästään aurinkosähköllä nykyisillä hinnoilla. Näiden kahden ääripään väliin mahtuukin sitten rajattomasti muita vaihtoehtoja, joissa siis kannattavuus on laskettavissa vain ja ainoastaan tapauskohtaisesti.

Tuossa paneelimies2:n kommentissa myös häiritsi tuo Suomen ja keskieuroopan vertailu, jossa hän ei lainkaan ottanut huomioon Suomen isoa ongelmaa verrattuna keski-eurooppaan, eli meillä marras-helmikuu väli on lähes nollatuoton aikaa. Silloin ei paljon lohduta se, että keväällä ja kesällä saamme enemmän tuottoa. Jos akut eivät maksaisi mitään ja niitä voisi käyttää rajattomasti, niin silloinhan tuo pimeä vuodenaika ei olisi ongelma. Vaan kun näin ei ole, niin pimeä aika on jotenkin keploteltava läpi. Joko korvaavalla sähköntuotolla, tai ylisuurilla investoinneilla aurinkosähköön, jolloin taas aurinkosähkö ei enää ole kannattavaa.

Joka tapauksessa, kun jo pelkästään vertaa tuota aloituksessa mainittua paneeleiden hintaa vuosi sitten, nykypäivään, niin huomaa kuinka isolla rytinällä paneeleiden hinnat ovat tulleet alas nimenomaan tänä vuonna. Kun taas toisaalta sähköyhtiöt kertovat runsaan maakaapeloinnin johtavan sähkön siirtohintojen reiluun nousuun, niin ollaan koko ajan menossa siihen suuntaan, että yhä useammalle aurinkosähkö alkaa olemaan kilpailukykyinen vaihtoehto.

• minävaantaas

tähän voisi lisätä sen, että aurinkosähköä tulevaisuudessa käytetään varmasti jonkinasteisena porkkanana uusien talojen rakentamisessa, oli se sitten se kuuluisa e-luku tai muu sellainen. verottajaakin kiinteistöveron ja e-luvun välinen maasto varmasti alkaa kiinnostaa, myös vanhassa rekisteröimättömässä saneerauskannassa. 2-3€/w tarkoittaa 10-15 vuoden takaisinmaksuaikaa, joka on järjetön. vesi-aurinkopaneleilla 6 kertainen hyötysuhde, takaisinmaksuaika alle 5 vuotta?

• paneelimies2

Veijo vituralle: onkos tuossa joku suurikin ongelma, että Suomessa saadaan vain pientä tuottoa (ei nyt sentään nollatuotosta voida puhua) välillä marras-helmikuu? Minun mielestä ratkaisevaa verkkoon kytketyissä järjestelmissä on vain se kuinka paljon saat tuotettua sähköä verkkoon koko vuoden aikana (jos siis sähköstä maksettaisiin samallalailla suomessa kuin esim saksassa). Ei kai saksassakaan makseta sähköstä eri hintaa eri vuodenaikoina, eli kokonaistuotto ratkaisee.

Marras-helmikuu väli mennään jollain aivan muulla kuin aurinkosähköllä. Ei pohjois- ja keskisaksassakaan tuotot ole talvikuukausina paljon suomea paremmat ja myös siellä tarvitaan paikkausta talvikuukausille. Valtakunnallisesti suuret tuotot kesällä voi tuottaa ongelmia, mutta tämä tapahtuu vasta siinä vaiheessa kun/jos aurinkosähkö kasvaa valtakunnalisesti merkittäväksi sähköntuotantomuodoksi.

Tässä tilanteessa missä Suomessa nyt ollaan (eli sähköstä ei juuri makseta), niin järjestelmä pitää mitoittaa niin, että mahdollisimman suuri osa tuotetusta sähköstä saadaan omaan käyttöön. Eli järjestelmää ei pidä mitoittaa talvikuukausien mukaan koska kesällä tulee tällöin aivan liikaa ylituottoa. Ylituotto pitää sitten purkaa varaajaan (heikko hyötysuhde) tai myydä (tällä hetkellä kannattamatonta). Tämä Suomen tilanne ajaa tällä hetkellä siihen, että isot järjestelmät on kannattamattomia omakotitaloihin ym. koska kesän ylituotto ei kannata.

Ei kai oletuksena voi ollakaan että koko talon sähköistys lasketaan Suomessa aurinkosähkön varaan. Ja akut ei yleensä kuulu verkkosähkön piiriin kuuluvaan järjestelmään millään tavalla, ellei niitä sitten haluta käyttää UPS:in kaltaisena varavoimana. Akullista järjestelmää mahdoton saada kannattamaan. Mökkijärjestelmät on kokonaan asia erikseen.

Annoin ehkä väärän yleispätevän kuvauksen järjestelmän kustannuksista ylemmässä viestissä. Tähän ei todellakaan voi sanoa mitään yleistä hintatasoa, jolla järjestelmä kuin järjestelmä saataisiin kohteesta riiippumatta rakennettua (tästä veijo vitura aivan aiheellisesti huomautti). Olen kuitenkin sitä mieltä että suuntaa antavia arvioita voi antaa jos tietää kohteen perustiedot. Yllä esittämäni hintaesimerkki oli ns. halvan tee se itse järjestelmän hinta peruskohteeseen. Hintahaitari on kuitenkin laaja ja tuo esimerkki on mielestäni se haitarin alapää. Tuossa edellisessä viestissä tuli virhe lauseessa "isommissa järjestelmissä kustannus per/W tippuu hieman", sillä siitä jäi puuttumaan " tippuu paneelien osalta".

Pointtini tuossa edellisessä vastauksessani oli siis se, että Suomessa ei ole mitään teknistä tai maantieteellistä estettä, miksei meistä voisi tulla aivan yhtä suuri aurinkosähkön hyödyntäjä kuin esim. saksa on. Ilman tukea aurinkosähköstä ei tule (ainakaan vielä pitkään aikaan) varteenotettavaa sähköntuottajaa.

• maccu2

Lappeenrannan Energia ryhtyy maksamaan kesän alusta pientuottajille ylimäärä sähköstä seuraavalla kaavalla: pörssisähkön tuntihinta snt/kWh miinus 0,30snt/kWh

Tähän hajautettuun energiantuotantoon on Lappeenrannan kaupunki sitoutunut ja minä ainakin aion liittyä siihen verkostoon :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe