Asuntosi koko ja omistussuhde?

33,5 m2

Asuntosi koko ja onko oma vai vuokra sekä paikkakunta jolla asut?

131

363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alyn_haamu

Vajaa 30 neliötä neukkukuutiossa pääkaupunkiseudulla. Vuokralla.

• Junia lähtee pohjois

Kaipaatko juurillesi, sinne keski-suomeen josta olet tullut pk-seudulle ja jos kaipaat niin aiotko muuttaa takaisin maalle.

• alyn_haamu
        Junia lähtee pohjois kirjoitti:

Kaipaatko juurillesi, sinne keski-suomeen josta olet tullut pk-seudulle ja jos kaipaat niin aiotko muuttaa takaisin maalle.

En ja en.

• Aloita tästä

• tulos 4+7

76 m2, omistusasunto muttei oma, en kerro.

• TaustaN

74 neliötä, vuokra-asunto, Hki.

• mies kommentoi

noin 400 neliötä, oma, ei velkaa.
      Ns. kultahammasrannikolla meren ääressä, kohta saan oman metroasemankin.

Tuli ostettua lamavuosina kun kukaan ei tällaisia halunnut.

Aivan outoa tämä ihmisten käyttäytyminen, silloin sai kaikenlaista kivaa sikahalvalla eikä kukaan halunnut ostaa. Nykyisinkin huomaan naisissa saman, jos jotain on saatavissa niin siinä on varmasti vikaa. Miehistä ei havaintoja koska olen hetero.

• jaapaaaaaaaaaa

Siinähän iso lasku tulee jo pelkästään 400 neliön lämmityksestä.

• mies kommentoi
        jaapaaaaaaaaaa kirjoitti:

Siinähän iso lasku tulee jo pelkästään 400 neliön lämmityksestä.

Yllättävän pieni.

Asuminen korjauksineen, lämmityksineen jne. maksaa ehkä kolmanneksen tai neljänneksen siitä mitä taloyhtiössä. Voisi tuostakin pihistää kun laittaisi aurinkopanelit tekemään lämpimän veden puoleksi vuodeksi. Tai lämpöpumpun loppuajaksi mitä energiayhtiöt paheksuvat kun se on liian halpaa.

Mielestäni tavallinen lapsiperhe tarvitsee jonkun 300-400 neliötä, valitettavasti kovin harva pystyy sen hankkimaan kolmekymppisenä.

• toisin sanoen:

"noin 400 neliötä" = tontti mukaan lukien
        "meren ääressä" = leikin rikkaampaa kuin olen. rahamiehillä on oma ranta
        "oma metroasema" = olen sosiaalidemokraatti työläinen ja kuljen julkisilla
        "ostin lamavuosina" = olen 50 ATM

• jaapaaaaaaaaaaaa
        toisin sanoen: kirjoitti:

"noin 400 neliötä" = tontti mukaan lukien
        "meren ääressä" = leikin rikkaampaa kuin olen. rahamiehillä on oma ranta
        "oma metroasema" = olen sosiaalidemokraatti työläinen ja kuljen julkisilla
        "ostin lamavuosina" = olen 50 ATM

No siinäkin kyllä säästää jos ei autoa ylläpidä.
        Mutta se etteikö asunnot rapistusi ja kaipaisi aikaajoin isojakin remontteja ei pidä paikkaansa minkäänlaisten asuntojen osalta.
        Tietenkin jos ostat uuden asunnon jossa on ehkä vielä rakentajalta vuosien takuutkin, niin voit harhautua kuvittelemaan että ei ne korjaukset mitään maksa ja asunnot pysyvät kunnossa itsestään, mutta näin ei asianlaita ole minkäänlaisissa asunnoissa.

• mies kommentoi kirjoitti:

Yllättävän pieni.

Asuminen korjauksineen, lämmityksineen jne. maksaa ehkä kolmanneksen tai neljänneksen siitä mitä taloyhtiössä. Voisi tuostakin pihistää kun laittaisi aurinkopanelit tekemään lämpimän veden puoleksi vuodeksi. Tai lämpöpumpun loppuajaksi mitä energiayhtiöt paheksuvat kun se on liian halpaa.

Mielestäni tavallinen lapsiperhe tarvitsee jonkun 300-400 neliötä, valitettavasti kovin harva pystyy sen hankkimaan kolmekymppisenä.

"Mielestäni tavallinen lapsiperhe tarvitsee jonkun 300-400 neliötä, valitettavasti kovin harva pystyy sen hankkimaan kolmekymppisenä."

Taitaa kyllä olla turhan suuri. 100 neliöllä tulee 4 hengen perhe toimeen. Olen itsekin asunut vastaavassa, eikä tunnu ahtaalta, varsinkin kun pienenä kaikki tuntuu suurelta. Yhdellä lähisukulaisellani on tosin selvästi yli 200 neliön omakotitalo, ja se ei kyllä ole liian pieni perheelle.

• jaapaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

No siinäkin kyllä säästää jos ei autoa ylläpidä.
        Mutta se etteikö asunnot rapistusi ja kaipaisi aikaajoin isojakin remontteja ei pidä paikkaansa minkäänlaisten asuntojen osalta.
        Tietenkin jos ostat uuden asunnon jossa on ehkä vielä rakentajalta vuosien takuutkin, niin voit harhautua kuvittelemaan että ei ne korjaukset mitään maksa ja asunnot pysyvät kunnossa itsestään, mutta näin ei asianlaita ole minkäänlaisissa asunnoissa.

70-luvulla tehtiin paljon halpoja betonielementtihöskiä lähiöihin, jossa seinät pesubetonia, ja joiden eliniäksi arvioitiin rakentamishetkellä noin 30 vuotta. Julkisivut näissä ovat jo rapistuneet. Tiiliseinä kestää noin 50 vuotta, paljas betoni vain noin 30 vuotta. Rapattu seinä noin 30-70 vuotta. Tässäkin on vaihtelua, esim. kaverini korkea kerrostalo, joka sijaitsee meren läheisyydessä, niin ylimpien kerrosten tiilet jo rapistuivat niin että ne täytyi vaihtaa noin 40 vuoden kuluttua.

Rakentamisen laatu oli huonoa 70-80-luvuilla, vähän parempi 90-luvulla, ja uudet rakennusmääräykset siirtymäajan vuoksi ovat tulleet voimaan vasta 2006, jotka syntyivät ilmeisesti laajojen valitusten perusteella vielä 90-luvun talojen puutteistakin. Nykyään asunnot maksavat maltaita. Jos haluaa hinta-laatusuhteeltaan edullisinta, lienee parasta hankkia itselleen jokin 90-luvun talo, joka vaikuttaa hyvältä, koska jotkut vanhat talot rupeavat olemaan niin rapistuneita, että niihin on tulossa mittavat julkisivuremontit, ellei ole jo tullut, ja jos on tullut, niin niiden asuntojen hintataso on myös kallis.

Vanhat 30-luvun talot rakennettiin paksuilla ulkoseinillä, mutta kerrosten väliset välipohjat täytettiin erilaisilla jätteillä kuten koksilla, ja muilla rakennusjätteillä vielä 50-luvulle saakka, ja äänieristys saattaa siitä syystä olla onneton. Hieman parempaa rakentamisen jälkeä tehtiin 60-luvulla ennen kuin betonielementtitekniikka otettiin laajalti käyttöön, mutta 50 vuotta vanhoina taloina, niihinkin tulee varmasti kunnostustyötä paljonkin tulevaisuudessa putkiremonttien lisäksi, ja 60-luvun taloissa saattaa olla onnettoman ohuet välipohjat.

• joopaaaaaaaaaaaa
        m36-intj kirjoitti:

70-luvulla tehtiin paljon halpoja betonielementtihöskiä lähiöihin, jossa seinät pesubetonia, ja joiden eliniäksi arvioitiin rakentamishetkellä noin 30 vuotta. Julkisivut näissä ovat jo rapistuneet. Tiiliseinä kestää noin 50 vuotta, paljas betoni vain noin 30 vuotta. Rapattu seinä noin 30-70 vuotta. Tässäkin on vaihtelua, esim. kaverini korkea kerrostalo, joka sijaitsee meren läheisyydessä, niin ylimpien kerrosten tiilet jo rapistuivat niin että ne täytyi vaihtaa noin 40 vuoden kuluttua.

Rakentamisen laatu oli huonoa 70-80-luvuilla, vähän parempi 90-luvulla, ja uudet rakennusmääräykset siirtymäajan vuoksi ovat tulleet voimaan vasta 2006, jotka syntyivät ilmeisesti laajojen valitusten perusteella vielä 90-luvun talojen puutteistakin. Nykyään asunnot maksavat maltaita. Jos haluaa hinta-laatusuhteeltaan edullisinta, lienee parasta hankkia itselleen jokin 90-luvun talo, joka vaikuttaa hyvältä, koska jotkut vanhat talot rupeavat olemaan niin rapistuneita, että niihin on tulossa mittavat julkisivuremontit, ellei ole jo tullut, ja jos on tullut, niin niiden asuntojen hintataso on myös kallis.

Vanhat 30-luvun talot rakennettiin paksuilla ulkoseinillä, mutta kerrosten väliset välipohjat täytettiin erilaisilla jätteillä kuten koksilla, ja muilla rakennusjätteillä vielä 50-luvulle saakka, ja äänieristys saattaa siitä syystä olla onneton. Hieman parempaa rakentamisen jälkeä tehtiin 60-luvulla ennen kuin betonielementtitekniikka otettiin laajalti käyttöön, mutta 50 vuotta vanhoina taloina, niihinkin tulee varmasti kunnostustyötä paljonkin tulevaisuudessa putkiremonttien lisäksi, ja 60-luvun taloissa saattaa olla onnettoman ohuet välipohjat.

Se on niin että vasta ajan kuluessa ne rakentamisen ja materiaalien heikkoudet tulevat esiin. Kyllä näissä nykyisissä uusissakin omat heikkoutensa on, ja ne aikanaan tulevat esiin, joskin edistystäkin varmaan tapahtuu näissäkin asioissa. Vanhoja rakennuksia kohtaan suunnataan kelvottomiksi julistusta myös siksikin että saataisiin uusia myytyä.

Minulla on nyt mielenkiintoinen uusi talo josta olen ostanut 80 neliöisen kolmion. Ulkoseinät on kovaksi poltettua n.s. klinkkeritiiltä ja perustassa on graniittia laattana. Parvekkeet on tehty sellaisen metallisen rungon päälle joka on seinässä kiinni. Rapussa on lasimaisen kovapintaista marmorilaattaa. Myös huoneiston eteisessä on laatat. Autotalliosa on maanalainen. Skansakan rakentama talo.

• lapsetonnn
        mies kommentoi kirjoitti:

Yllättävän pieni.

"tavallinen lapsiperhe tarvitsee jonkun 300-400 neliötä"

Vähemmällä ei varmasti tule toimeen... :D

• Naapuri?

Nokkala vai Nuottaniemi? :)

• juu.
        mies kommentoi kirjoitti:

Yllättävän pieni.

Jos tykkää siivoamisesta.

• joopaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

Se on niin että vasta ajan kuluessa ne rakentamisen ja materiaalien heikkoudet tulevat esiin. Kyllä näissä nykyisissä uusissakin omat heikkoutensa on, ja ne aikanaan tulevat esiin, joskin edistystäkin varmaan tapahtuu näissäkin asioissa. Vanhoja rakennuksia kohtaan suunnataan kelvottomiksi julistusta myös siksikin että saataisiin uusia myytyä.

Minulla on nyt mielenkiintoinen uusi talo josta olen ostanut 80 neliöisen kolmion. Ulkoseinät on kovaksi poltettua n.s. klinkkeritiiltä ja perustassa on graniittia laattana. Parvekkeet on tehty sellaisen metallisen rungon päälle joka on seinässä kiinni. Rapussa on lasimaisen kovapintaista marmorilaattaa. Myös huoneiston eteisessä on laatat. Autotalliosa on maanalainen. Skansakan rakentama talo.

"Se on niin että vasta ajan kuluessa ne rakentamisen ja materiaalien heikkoudet tulevat esiin. Kyllä näissä nykyisissä uusissakin omat heikkoutensa on, ja ne aikanaan tulevat esiin, joskin edistystäkin varmaan tapahtuu näissäkin asioissa."

Niinhän se on. Toisaalta kyllä niissä vanhemmissakin riittää korjattavaa, ei mikään kestä ikuisesti, vaikka olisikin hyvin rakennettu. Tässä itse asun alueella, jossa on paljon taloja 50-luvulta, ja vähän kauempana löytyy 30- ja 60-luvun rakennuksia myös. Julkisivuremontteja kyllä tehdään aika paljon niihin, senhän näkee noista rakennustelineistä. Kyllä jotkut talot saadaan pysymään pystyssä vaikka satoja vuosia, mutta remontteja tulee kuitenkin jatkuvasti, mikä sitten maksaa myös osakkaille.

Poikkeuksia varmasti löytyy, eli jotkut talot ovat poikkeuksellisen hyvin rakennettuja, mutta maksavat sitten usein paljon enemmän. Näissä uusissa taloissa on ongelmana kovat vaatimukset energiatehokkuuden suhteen, mikä altistaa homeelle, kun ne ovat tuollaisia pullotaloja. Joku voi ihmetellä että minne se home pesiytyy, kun ei sitä näy missään. No, tietysti eristekerroksiin, joita on mm. ulkoseinissä, koska sinne voi muodostua kosteutta lämpötilaerojen vuoksi.

http://www.taloussanomat.fi/rakentaminen/2011/10/30/home-uhkaa-jo-uusiakin-taloja--tassa-syy/201115559/12

• mies kommentoi
        Naapuri? kirjoitti:

Nokkala vai Nuottaniemi? :)

Noista niemistä Lyökkiniemi olisi lähin, omasta mielestäni sekin on vähän huonolla paikalla. Toki muutamasta kämpästä näkyy meri. :-)

Toki olen Westendissä ja Haukilahdessa käynyt mutta siellä tiet menevät melko tylsästi rannan ja talojen välistä.

• :D

Asuttepa isoissa kämpissä.

terv. 10 neliön(plus keittiö) onnellinen vuokraaja.

• Kylläpä tuo on pieni asunto. Asuntosi on pienempi kuin yksi huoneeni. Kävin kerran yhdessä 15 neliön asunnossa, ja hirveän pieni sekin oli. Aika survival-henkistä sinun tyylisi :)

• m36-intj kirjoitti:

Kylläpä tuo on pieni asunto. Asuntosi on pienempi kuin yksi huoneeni. Kävin kerran yhdessä 15 neliön asunnossa, ja hirveän pieni sekin oli. Aika survival-henkistä sinun tyylisi :)

Onhan tuolla pari muutakin huonetta mutta ne ovat muiden käytössä.
        tuo on siis minun yksityinen elintilani n. neljä kertaa isommassa asunnossa.

Minulla ei kyllä ole lopulta kauheasti kamaa, joten sopii minulle. Eipä mahdu kertymäänkään.

• Nainen 34

43 neliötä. vuokralla ja näillä näkymin en osta omaa, koska pidän tunteesta, että voin milloin tahansa vaihtaa paikkaa ja kaupunkia. En omista maksuhäiriömerkintää.

• sinkkumiea 44

54 neliötä, oma ja paikkakuntaa en kerro.

• Hieman vajaa 50 neliötä, oma (tai enimmäkseen pankin), Helsinki.

• 28

Kyllä velkaa kannattaakin asuntoon ottaa. Se on ihan eri juttu kuin kulutusluotot. Nimenomaan isoilla tai kasvavilla paikkakunnilla ja hyvillä paikoilla sijaitsevia asuntoja kannattaa ostaa ja erityisesti silloin jos tarvitsee itse omaksi asunnokseen.

• 28 kirjoitti:

Kyllä velkaa kannattaakin asuntoon ottaa. Se on ihan eri juttu kuin kulutusluotot. Nimenomaan isoilla tai kasvavilla paikkakunnilla ja hyvillä paikoilla sijaitsevia asuntoja kannattaa ostaa ja erityisesti silloin jos tarvitsee itse omaksi asunnokseen.

Samaa mieltä. Asunto on ehkä ainoa asia, jota tavallisen ihmisen kannattaa (tai on pakko) lainarahalla hankkia. Autolaina nyt vielä ehkä menee koska se voi olla iso hankinta mutta ei sitten kuitenkaan liian iso, mutta kulutusluottoja en ymmärrä. Joko ihmisellä riittää rahkeet toivottuun kulutukseen joko suoraan tai säästämällä muutaman kuukauden vähän normaalia enemmän, tai sitten ei riitä. Äärimmäinen versio tästä ovat pikavipit, jotka minusta vaikuttavat lähinnä nuorille ja muille impulsiivisille asetetuilta ansoilta, ja ne voisi minusta vaikka lainsäädännöllä kieltää.

• ........
        LordBoredom kirjoitti:

Samaa mieltä. Asunto on ehkä ainoa asia, jota tavallisen ihmisen kannattaa (tai on pakko) lainarahalla hankkia. Autolaina nyt vielä ehkä menee koska se voi olla iso hankinta mutta ei sitten kuitenkaan liian iso, mutta kulutusluottoja en ymmärrä. Joko ihmisellä riittää rahkeet toivottuun kulutukseen joko suoraan tai säästämällä muutaman kuukauden vähän normaalia enemmän, tai sitten ei riitä. Äärimmäinen versio tästä ovat pikavipit, jotka minusta vaikuttavat lähinnä nuorille ja muille impulsiivisille asetetuilta ansoilta, ja ne voisi minusta vaikka lainsäädännöllä kieltää.

"Asunto on ehkä ainoa asia, jota tavallisen ihmisen kannattaa (tai on pakko) lainarahalla hankkia."

Opintolaina?

• ........ kirjoitti:

"Asunto on ehkä ainoa asia, jota tavallisen ihmisen kannattaa (tai on pakko) lainarahalla hankkia."

Opintolaina?

Ehkä. Itse kyllä kadun sen ottamista, olisin soluasunnossa pysymällä pärjännyt ilmankin. Eipä sen takaisinmaksu, jos sattuu pääsemään töihin, nyt ihan kauheasti kuukausittaista budjettia nipistä, mutta siellä se kuitenkin on riippana.

• sellaista tällaista
        LordBoredom kirjoitti:

Minä olen ikäni sinnitelleyt vaikeissa tilanteissakin kuten aikanaan työttömäksi jäätyänikin niin että en asuntoani ole myynyt, vaan päinvastoin aina olen pyrkinyt kartuttamaan omaisuuttani. Moni ikäiseni samaan aikaan työttömäksi jäänyt sanoi silloin, että kannattaa myydä omistusasunto pois ennenkuin putoaa ansiosidonnaiselta ja joutuu sossuun. Mutta minä lähdin Hesan puolesta myymättä sitäkään asuntoani. Helppoa tämä sinnittely ei ole ollut, mutta kyllä siitä huolimatta ja onnistuneista kaupoista johtuen omnaisuuta on vähän karttunutkin.
        Ongelma se on tietenkin se, kun ei ole aikanaan tullut perillistä hankittua, mutta muuten se elämä on ihan mukavaa vanhemmiten jos on talous siinä mallissa että voi keskittyä esim. näihin kiinteistöjuttuihin.

Tässä on mennyt jo vuoden alusta monta kuukautta pienessä kerrostaloasunnossa. Voisi tätä sanoa 70-luvun neukkukuutioksikin. Tämä on entinen vuokratalo, mutta ei kunnan, ja tämä on juuri saneerattu hyvään kuntoon ja tätä nyt omistusasunnoiksi on myyty. Isomman etelän kaupungin lähellä kasvavan noin 10000 asukkaan taajaman keskustassa, palvelut ja juna-asema lähellä, eikä Hesakaan niin kovin kaukana. Yhtiövastike on vain satasen, ja taloyhtiön saunakin niinkuin aikanaan 20 vuotta vastavassa asunnossa Hesan puolessa asuessani. Lasitettu parveke etelään ja hyvät puistonäkymät tästä. Ei paremmasta kämpästä väliä. Tässä on vielä iso varastokoppi kellarissa ja se on minulla pystyyn täynnä roinaa kun isommasta rivariasunnosta tähän muutin.
        Minulla on kolme muuta asuntoa vuokralla ja siis tavallaan bisneksinäkin eteläsuomen isoissa kaupungeissa, ja yksi 80 neliön asunto on juuri valmistunut mikä on kolmio pääkaupungin keskustassa, vaan ei suomen pääkaupungin. Sisustaa sitä nyt pitää ja sitten katson mitä sen kanssa teen. Tässä tosihienossa talossa on mm. tummaa lasinkiiltävää marmoria jo rappukin ja myös baari katutasolla. Uskon tehneeni todella hyvän kaupan, ei muuta kuin odottelee vaan hintojen nousua. Se on että pakkaselle meni nyt asuntotili toiasta sataa tuhatta, ja sisustuksiin pitää polttaa vielä ehkä kymppitonni ja silti töitäkin siinä pitää vielä itsekkin tehdä. Kyllä ne kaupat vähän hermoille otti. Viinaakin piti vähän ottaa, ei siitä muuten olisi mitään tullut, mutta hyvin ne meni. Ensimmäiset asuntokauppani ulkomailla tein.

• kysynpä vain
        sellaista tällaista kirjoitti:

Minä olen ikäni sinnitelleyt vaikeissa tilanteissakin kuten aikanaan työttömäksi jäätyänikin niin että en asuntoani ole myynyt, vaan päinvastoin aina olen pyrkinyt kartuttamaan omaisuuttani. Moni ikäiseni samaan aikaan työttömäksi jäänyt sanoi silloin, että kannattaa myydä omistusasunto pois ennenkuin putoaa ansiosidonnaiselta ja joutuu sossuun. Mutta minä lähdin Hesan puolesta myymättä sitäkään asuntoani. Helppoa tämä sinnittely ei ole ollut, mutta kyllä siitä huolimatta ja onnistuneista kaupoista johtuen omnaisuuta on vähän karttunutkin.
        Ongelma se on tietenkin se, kun ei ole aikanaan tullut perillistä hankittua, mutta muuten se elämä on ihan mukavaa vanhemmiten jos on talous siinä mallissa että voi keskittyä esim. näihin kiinteistöjuttuihin.

Tässä on mennyt jo vuoden alusta monta kuukautta pienessä kerrostaloasunnossa. Voisi tätä sanoa 70-luvun neukkukuutioksikin. Tämä on entinen vuokratalo, mutta ei kunnan, ja tämä on juuri saneerattu hyvään kuntoon ja tätä nyt omistusasunnoiksi on myyty. Isomman etelän kaupungin lähellä kasvavan noin 10000 asukkaan taajaman keskustassa, palvelut ja juna-asema lähellä, eikä Hesakaan niin kovin kaukana. Yhtiövastike on vain satasen, ja taloyhtiön saunakin niinkuin aikanaan 20 vuotta vastavassa asunnossa Hesan puolessa asuessani. Lasitettu parveke etelään ja hyvät puistonäkymät tästä. Ei paremmasta kämpästä väliä. Tässä on vielä iso varastokoppi kellarissa ja se on minulla pystyyn täynnä roinaa kun isommasta rivariasunnosta tähän muutin.
        Minulla on kolme muuta asuntoa vuokralla ja siis tavallaan bisneksinäkin eteläsuomen isoissa kaupungeissa, ja yksi 80 neliön asunto on juuri valmistunut mikä on kolmio pääkaupungin keskustassa, vaan ei suomen pääkaupungin. Sisustaa sitä nyt pitää ja sitten katson mitä sen kanssa teen. Tässä tosihienossa talossa on mm. tummaa lasinkiiltävää marmoria jo rappukin ja myös baari katutasolla. Uskon tehneeni todella hyvän kaupan, ei muuta kuin odottelee vaan hintojen nousua. Se on että pakkaselle meni nyt asuntotili toiasta sataa tuhatta, ja sisustuksiin pitää polttaa vielä ehkä kymppitonni ja silti töitäkin siinä pitää vielä itsekkin tehdä. Kyllä ne kaupat vähän hermoille otti. Viinaakin piti vähän ottaa, ei siitä muuten olisi mitään tullut, mutta hyvin ne meni. Ensimmäiset asuntokauppani ulkomailla tein.

Kun nyt olet noin sinnitellyt, niin onko tosiaan sen arvoista? Tarkoitan että oletko nyt onnellinen?

• sellaista tällaista
        kysynpä vain kirjoitti:

Kun nyt olet noin sinnitellyt, niin onko tosiaan sen arvoista? Tarkoitan että oletko nyt onnellinen?

No empä tiedä. Ei se sen sinnittelyn arvoista kyllä tämä ole. Koko elämäni voin sanao menneen niin, että aina olen kuulunut niihin joita vedetään kuin vierasta sikaa, puhumattakaan siitä että olisin kuulunut niihin joukkoihin joille etuja järjestetään ja joilla ryhmillä on vahvat puolestapuhjat ja edunvalvojat.
        Koko paska sai alkunsa sellaisiin opintoihin satsaamiseta joista ei kuitenkaan ollut työuran saamista ajatellen mitään hyötyä. Tai oikeammin sanottuna se jatkui tämän vuoksi koko 2-kymppisen ikäni ja kuohitsi minut henkisesti. Varsinaisesti koko paska sai kuitenkin alkunsa siitä kun jouduin jättämään nuoruuteni maisemat, ja ne vähät naiskuvionikin sekä työnikin siellä täysi-ikäiseksi tultuiani, ja siis ihan oikeasti jättämään niin että ei ikinä enää sinne niihin ympyröihin sen koommin ollut mitään asiaa.
        Kaiken päälle tulin vielä nelikymppisenä saneeratuksi kortistoon pitkäaikaisesta työsuhteestani jonka kuitenkin onnistuin vielä saamaan, joskin täysin koulutuksiani vastaamattoman ja aika pienipalkkaisenkin. No minulle se tiesi lähtöä Hesan puoesta, ja sen jäklkeen on pitänyt itse keksiä omat bisnekset. Siinä tämän jälkeen elin monta vuotta hyvin pienillä tuloilla ostamaani pientä maapaikkaa kunnostellen itselleni oudolla ja tietenkin vihamielisellä maaseudulla. Siksi minulla on edelleenkin tämä vähillä menoilla eleäminen verissä, vaikka nyt varaa olisi törsäöilläkkin enemmän. Siksi myös tällaisia palstojakin seurailen, kun tämä on harrastuksena ilmaista.

Minulla on ollut hyvä terveys ja en ole raameiltani kuitenkaan ihan hoikka vaikka pitkän puoleinen mies olenkin, niin että uskallan kyllä likkua oudoissakin ympäristöissä ja tehdä bisnestä, eikä tarvitse niin pelätä vaikka jo vanhempi äijä olenkin. Kielitaitona minulla on hyvä englanti siksikin kun nuoruudessani oli jenkeisssä.

Mutta onko tämä kaikki mitä minulla nyt on ollut sen arvoista. Ei se ole, jos sitä siihen vertaa. Suhtaudun asiaan kuitenkin enemmän sen huomioiden, että jos olisin vielä täysin epäonnistunut taloudellisesti niin en enää haluaisi elää. Silloin todennäköisesti sekoittaisin vaikka viinaan jonkun niin vahvan hömpsyn, että pääsisin saman tien autuaammille metsästysmaille. Tämän tekisin siinäkin tapauksessa jos tulisi tosipaljon takkiin näissä sijoituksissani, joka asia kuitenkin näyttää ainakin nyt epätodennäköiseltä.

• Outoa puhetta
        sellaista tällaista kirjoitti:

No empä tiedä. Ei se sen sinnittelyn arvoista kyllä tämä ole. Koko elämäni voin sanao menneen niin, että aina olen kuulunut niihin joita vedetään kuin vierasta sikaa, puhumattakaan siitä että olisin kuulunut niihin joukkoihin joille etuja järjestetään ja joilla ryhmillä on vahvat puolestapuhjat ja edunvalvojat.
        Koko paska sai alkunsa sellaisiin opintoihin satsaamiseta joista ei kuitenkaan ollut työuran saamista ajatellen mitään hyötyä. Tai oikeammin sanottuna se jatkui tämän vuoksi koko 2-kymppisen ikäni ja kuohitsi minut henkisesti. Varsinaisesti koko paska sai kuitenkin alkunsa siitä kun jouduin jättämään nuoruuteni maisemat, ja ne vähät naiskuvionikin sekä työnikin siellä täysi-ikäiseksi tultuiani, ja siis ihan oikeasti jättämään niin että ei ikinä enää sinne niihin ympyröihin sen koommin ollut mitään asiaa.
        Kaiken päälle tulin vielä nelikymppisenä saneeratuksi kortistoon pitkäaikaisesta työsuhteestani jonka kuitenkin onnistuin vielä saamaan, joskin täysin koulutuksiani vastaamattoman ja aika pienipalkkaisenkin. No minulle se tiesi lähtöä Hesan puoesta, ja sen jäklkeen on pitänyt itse keksiä omat bisnekset. Siinä tämän jälkeen elin monta vuotta hyvin pienillä tuloilla ostamaani pientä maapaikkaa kunnostellen itselleni oudolla ja tietenkin vihamielisellä maaseudulla. Siksi minulla on edelleenkin tämä vähillä menoilla eleäminen verissä, vaikka nyt varaa olisi törsäöilläkkin enemmän. Siksi myös tällaisia palstojakin seurailen, kun tämä on harrastuksena ilmaista.

Minulla on ollut hyvä terveys ja en ole raameiltani kuitenkaan ihan hoikka vaikka pitkän puoleinen mies olenkin, niin että uskallan kyllä likkua oudoissakin ympäristöissä ja tehdä bisnestä, eikä tarvitse niin pelätä vaikka jo vanhempi äijä olenkin. Kielitaitona minulla on hyvä englanti siksikin kun nuoruudessani oli jenkeisssä.

Mutta onko tämä kaikki mitä minulla nyt on ollut sen arvoista. Ei se ole, jos sitä siihen vertaa. Suhtaudun asiaan kuitenkin enemmän sen huomioiden, että jos olisin vielä täysin epäonnistunut taloudellisesti niin en enää haluaisi elää. Silloin todennäköisesti sekoittaisin vaikka viinaan jonkun niin vahvan hömpsyn, että pääsisin saman tien autuaammille metsästysmaille. Tämän tekisin siinäkin tapauksessa jos tulisi tosipaljon takkiin näissä sijoituksissani, joka asia kuitenkin näyttää ainakin nyt epätodennäköiseltä.

Kuulostaa kyllä tosi vieraalle pistää raha tärkeimmälle sijalle. Tai sinullahan se oli ainoa sija. Ja enpä minä rupea tässä mitään neuvoja jakelemaan. Itsekään en mikään teini ole.

• Jatkan
        Outoa puhetta kirjoitti:

Kuulostaa kyllä tosi vieraalle pistää raha tärkeimmälle sijalle. Tai sinullahan se oli ainoa sija. Ja enpä minä rupea tässä mitään neuvoja jakelemaan. Itsekään en mikään teini ole.

Itse olen syntynyt -69. Minun vanhempani olivat myös kovia rahan perään ja äitini on edelleen sitä mieltä, että jos hän vain saisi paljon rahaa, niin hän olisi paljon onnellisempi. Se, että hänellä on nyt varaa kaikkeen tarpeelliseen ja ylikin, ei riitä. Isäni, joka oli äitiäni nuorempi oli taas todella saita ja vielä eläkkeelläkin, vaikka hänellä oli hyvät tulot, osakkeita ja rahaa tilillä, niin keräili tyhjiä tölkkejä. Mutta tuo voi hyvin johtua siitä että äitini oli sota-ajan lapsia ja isänikin perhe oli köyhä. Jatkuvasti riitelivät rahasta ja erosivatkin sitten kun lapset lähtivät.

Itselleni jäi vastenmielisyys rahariitoihin ja rahan pistämiseen ykkössijalle ja tottapuhuen myös koko avioliittoja kohtaan.

• jooozzzzzzzzzzzzz
        Jatkan kirjoitti:

Itse olen syntynyt -69. Minun vanhempani olivat myös kovia rahan perään ja äitini on edelleen sitä mieltä, että jos hän vain saisi paljon rahaa, niin hän olisi paljon onnellisempi. Se, että hänellä on nyt varaa kaikkeen tarpeelliseen ja ylikin, ei riitä. Isäni, joka oli äitiäni nuorempi oli taas todella saita ja vielä eläkkeelläkin, vaikka hänellä oli hyvät tulot, osakkeita ja rahaa tilillä, niin keräili tyhjiä tölkkejä. Mutta tuo voi hyvin johtua siitä että äitini oli sota-ajan lapsia ja isänikin perhe oli köyhä. Jatkuvasti riitelivät rahasta ja erosivatkin sitten kun lapset lähtivät.

Itselleni jäi vastenmielisyys rahariitoihin ja rahan pistämiseen ykkössijalle ja tottapuhuen myös koko avioliittoja kohtaan.

Joo mutta minä olen viisikymmentäluvun puolella syntynyt, ja muistan 70 luvunkin ihan alusta asti kun se kuului nuoruuteeni. Minä en kuitenkaan kuulunut mihinkään nuorisokultteihin tai ryhmiin, joskaan en erakoitunutkaan ollut parikymppiseksi asti. Tanssipaikoillakin vielä silloin tuli käytyä ja sieltä sai pimuja mukaansa kun tottui niihin kuvioihin.
        En minä ole rahan perässä juoksija ollut, enkä edes mistään ihan köyhästä kodistakaan ole. Minusta vaan on tullut sellainen, että ainakin taloudellisen puolen haluan pitää hyvässä kunnossa niin kauan kuin elän. Tuskin minusta olisi talousasioissa tällaista tullut jos työutrani olisi lähtenyt tavanmukaisesti käyntiin opiskelujen jälkeen, eikä sosiaalisessa ja naisasiamielessäkään minusta silloin olisi tällaista tullut mitä nyt olen.
        Yli 20 vuotta olen myös satsannut tosipaljon teknisen puolen juttuihin ja ihan pelkkää matematikkaakin olen toistakymmentä vuotta harrastanut todella raskaassa sarjassa. Nämä asiat ovat edelleenkin minulle tärkeimpiä vaikka en niitä nyttemmin ole enää paljon harrastanut Minulla on esim. audio-playback laitteet kaikki itse suunniteltuja ja tehtyjä ihan viimeistä elektroniikan detaljia myöten, enkä jaksaisi ollakkaan ilman niitä .

• 52 neliötä, oma, Kalakukkocity.

• mssawo

43.5 neliötä, vuokralla, Kuopio.

• sunnuntaihiiri

30 m2, Helsingin kaupungin vuokra-asunto, kantakaupungiksi lasketaan.

Traumaattisen ruskeat muovimatot, miniparveke josta kissatkaan ei tykkää, enemmän tilaa ja iiiiiiso vaatehuone tai paljon kaappitilaa.

Haaveissa ASO-asunto, rahaa jemmaan ja sitten kipitän pankkiin piipittämään.

• Missä oot ollut?

Mitä ES?

• sunnuntaihiiri
        Missä oot ollut? kirjoitti:

Mitä ES?

Niin kuin hiiret ruukaa: olen piileksinyt koloissa ja värisytellyt viiksiä tohkeissaan.

• vai niin
        sunnuntaihiiri kirjoitti:

Niin kuin hiiret ruukaa: olen piileksinyt koloissa ja värisytellyt viiksiä tohkeissaan.

Onko tullut ulkoiltua ja fillaroitua?

• sunnuntaihiiri
        vai niin kirjoitti:

Onko tullut ulkoiltua ja fillaroitua?

Syksy tuli, fillarointi jäi. Oon uiskennellut uimahallissa ja käynyt käppäilemässä.

• Miten on?

Syksy tuli, fillarointi jäi. Oon uiskennellut uimahallissa ja käynyt käppäilemässä.

Oletko palailemassa palstalle vai käymässä vain?

• Koiraako?

Mikä muuten on hiiren lempityyli uida?

• sunnuntaihiiri
        Miten on? kirjoitti:

Oletko palailemassa palstalle vai käymässä vain?

Käymässä. Joskus oon kurkistellut yksinäisyyttäni mutta ei ole näkynyt yhtään järjellistä ja/tai kivaa aloitusta niin olen vaiennut tai häippässyt.

• sunnuntaihiiri
        Koiraako? kirjoitti:

Mikä muuten on hiiren lempityyli uida?

Uin tisulia :)

(Rintauintia, ja silleen "oikeaoppisesti" että pää menee välillä veden alle toisin kuin useimmat, joilla ei mee).

• Miten on?

Uin tisulia :)

(Rintauintia, ja silleen "oikeaoppisesti" että pää menee välillä veden alle toisin kuin useimmat, joilla ei mee).

Eikö olekin surkeeta että palstan taso on nykyisin heikonlainen ja keskustelijat on vähissä.

• sunnuntaihiiri
        Miten on? kirjoitti:

Eikö olekin surkeeta että palstan taso on nykyisin heikonlainen ja keskustelijat on vähissä.

Kehno on palstan tila. Muutama mölli floodaa kakkaansa.

• Ei valittamista

Mitä vielä, palstan taso nousi raketin lailla kun hiiri tuli kurkkimaan!

• mölönpölö

Mistä sulla ASO asuntoon olisi rahaa? Mistä lähtien työttömille on myönnetty lainoja?

• Juustokätkö komeross
        mölönpölö kirjoitti:

Mistä sulla ASO asuntoon olisi rahaa? Mistä lähtien työttömille on myönnetty lainoja?

Jos hiiri onkin salarikas. ;)

• sunnuntaihiiri
        mölönpölö kirjoitti:

Lainaan riittää säännölliset vakiotulot, vaikka pienetkin, plus jonkin verran säästöjä. Takuuna asunto niin kuin omistusasuntolainoissakin. Pankkia kiinnostaa kai vain saako se rahansa joskus takas.

• mölönpölö

Lainaan riittää säännölliset vakiotulot, vaikka pienetkin, plus jonkin verran säästöjä. Takuuna asunto niin kuin omistusasuntolainoissakin. Pankkia kiinnostaa kai vain saako se rahansa joskus takas.

Oletko saanut töitä?

• sunnuntaihiiri
        mölönpölö kirjoitti:

Oletko saanut töitä?

Tavallaan. Omia hommia.

Nukkumaanmenoaika lähestyy... kello ois eilisessä jo ykstoista.

• mölönpölö

Tavallaan. Omia hommia.

Nukkumaanmenoaika lähestyy... kello ois eilisessä jo ykstoista.

Onneksi olkoon työpaikasta! Tosin pidän sitä osoituksena siitä että naiset saavat helpommin töitä kuin miehet.

• sunnuntaihiiri
        mölönpölö kirjoitti:

Onneksi olkoon työpaikasta! Tosin pidän sitä osoituksena siitä että naiset saavat helpommin töitä kuin miehet.

No jaa...

• ........

Ja yhteiskunta avustaa maksamalla asumistukena hiiren ASO-vuokrat.

• mölönpölö

No jaa...

Mies sinun persoonallasi ja taustallasi ainakin mitä olet kertonut siitä ei ikinä saisi töitä. Siivojaksi voisi ehkä päästä jos rukoilisi työhönottajaa ja suostuisi parin tunnin siivouskeikkoihin keskellä yötä.

• Mouse Corporation
        mölönpölö kirjoitti:

Pahus kun heräsi uteliaisuus. Mitähän hiiri tekee? No ehkä ei kannata kertoakaan.

• yöhiiri
        Mouse Corporation kirjoitti:

Pahus kun heräsi uteliaisuus. Mitähän hiiri tekee? No ehkä ei kannata kertoakaan.

Pitää käyttää mielikuvitusta, suunnitella ja olla omatoiminen. Paskat yhteiskunnasta, ei se hiirtä kelpuuta.

• yöhiiri
        ........ kirjoitti:

Ja yhteiskunta avustaa maksamalla asumistukena hiiren ASO-vuokrat.

Aivan :)

Mutta ihan samahan se yhteiskunnan kannalta on maksaako tukea tavallisen asunnon vuokraan vai ASO-asunnon vuokraan.

• 1+1 = 2
        yöhiiri kirjoitti:

Pitää käyttää mielikuvitusta, suunnitella ja olla omatoiminen. Paskat yhteiskunnasta, ei se hiirtä kelpuuta.

Ahaa, hiiri on kirjailija. ;)

• Mimmuli´1978
        yöhiiri kirjoitti:

Suunnitelmallisuus on se mitä monelta tämän foorumin kirjoittajalta tuntuu puuttuvan. Kun ei suunnittele asioita, ei niitä yleensä saa muutettuakaan. Itsekin olen hukannut useita vuosia elämästäni elämällä täysin päämäärätöntä elämää vain odottaen sitä jotain jonka myötä seuraavana päivänä asiat olisivatkin yhtäkkiä toisin. Tuota päivää ei tietenkään koskaan tullut ja näin taaksepäin ajateltuna hukkasin monta tärkeää vuotta elämästäni vain olemalla yksinäisenä duunarina itä-suomessa, työssä jossa ei ollut mitään haastetta. Mitään en saanut aikaiseksi, päivät toistivat itseään ja elämä ei muuttunut yhtään paremmaksi vaikka vuodet kuluivat.

Hyvä että yöhiiri on myös huomannut sen suunnitelmallisuuden tärkeyden. Mitä enemmän asioita suunnittelee ja niitä suunnitelmia toteuttaa sitä enemmän elämässä saa aikaiseksi ja jonakin aamuna sitä vain herää ja huomaa että asiat ovatkin toisin kuin vaikkapa vuosi sitten.

Itse muutin elämääni hyvinkin radikaalisti 2006-2008. Myin omistusasuntoni pois, vaihdoin paikkakuntaa ja työpaikkaa. Nyt elän ihan toisenlaista elämää kuin vielä 5 vuotta sitten. On uusia ystäviä, kiinnostava työ ja se kauan kaivattu miesystäväkin on löytynyt.

• Hämmästyttävää
        Mimmuli´1978 kirjoitti:

Suunnitelmallisuus on se mitä monelta tämän foorumin kirjoittajalta tuntuu puuttuvan. Kun ei suunnittele asioita, ei niitä yleensä saa muutettuakaan. Itsekin olen hukannut useita vuosia elämästäni elämällä täysin päämäärätöntä elämää vain odottaen sitä jotain jonka myötä seuraavana päivänä asiat olisivatkin yhtäkkiä toisin. Tuota päivää ei tietenkään koskaan tullut ja näin taaksepäin ajateltuna hukkasin monta tärkeää vuotta elämästäni vain olemalla yksinäisenä duunarina itä-suomessa, työssä jossa ei ollut mitään haastetta. Mitään en saanut aikaiseksi, päivät toistivat itseään ja elämä ei muuttunut yhtään paremmaksi vaikka vuodet kuluivat.

Hyvä että yöhiiri on myös huomannut sen suunnitelmallisuuden tärkeyden. Mitä enemmän asioita suunnittelee ja niitä suunnitelmia toteuttaa sitä enemmän elämässä saa aikaiseksi ja jonakin aamuna sitä vain herää ja huomaa että asiat ovatkin toisin kuin vaikkapa vuosi sitten.

Itse muutin elämääni hyvinkin radikaalisti 2006-2008. Myin omistusasuntoni pois, vaihdoin paikkakuntaa ja työpaikkaa. Nyt elän ihan toisenlaista elämää kuin vielä 5 vuotta sitten. On uusia ystäviä, kiinnostava työ ja se kauan kaivattu miesystäväkin on löytynyt.

Millainen työ voi olla kiinnostava?

• sunnuntaihiiri
        Mimmuli´1978 kirjoitti:

Olen ajelehtinut vain uskoen etten pysty vaikuttamaan mitenkään mihinkään. Suunnitellut olen ja välillä yrittänyt kovastikin, mutta ne ovat hajonneet epäuskoon ja epätoivoon.

Suunnitelmat ovat tärkeitä! Yksityiskohtaiset, käytännälliset suunnitelmat. Ja päämäärät. Ja unelmat, vaikka kituliaatkin.

Hyvää yötä, Mimmuli, palstan pököpäät ja ketä kaikkia täällä visiteeraakaan/asustelee.

• Vapaamatkustaja69
        yöhiiri kirjoitti:

Aivan :)

Mutta ihan samahan se yhteiskunnan kannalta on maksaako tukea tavallisen asunnon vuokraan vai ASO-asunnon vuokraan.

Niin, ja lisäksi työttömän hiiren on helppo säästää yhteiskunnalta pumppaamistaan rahoista tarvittu aso-pesämuna. Pienen asuntolainankin työtön hiiri saa pankista eikä tartte itse huolehtia maksamisesta. On huippujuttu että veronmaksajat kustantavat työttömien luuserihiirien elämisen ja varallisuuden kartuttamisen :)

• Mimmuli´1978
        Hämmästyttävää kirjoitti:

Millainen työ voi olla kiinnostava?

Sellainen työ jossa on uramahdollisuuksia, mukavia työkavereita, vaihtelevia ja haasteellisia työtehtäviä. Minä olen siitä onnellinen että nykyisessä työssäni voin toteuttaa itseäni, työssäni yhdistyy niin harrastukseni kuin elämäntapanikin.

Vaikka edellinen työni oli melkein samanlaista, niin siinä ei ollut mitään sellaista mistä pidin, palkkakin oli huonompi...

• fakta homma
        Mimmuli´1978 kirjoitti:

Kuten täällä on noin kiljoona kertaa todettu: naisille kaikki on helpompaa, koska kun nainen on pohjalla, niin tukijoita riittää. Kun taas mies on pohjalla, niin naamaan potkijoita riittää.

• .....
        fakta homma kirjoitti:

Kuten täällä on noin kiljoona kertaa todettu: naisille kaikki on helpompaa, koska kun nainen on pohjalla, niin tukijoita riittää. Kun taas mies on pohjalla, niin naamaan potkijoita riittää.

Miehen voi pelastaa pohjalta vain kaunis nainen tai Jumala.

• ex-pankkineiti
        Vapaamatkustaja69 kirjoitti:

Niin, ja lisäksi työttömän hiiren on helppo säästää yhteiskunnalta pumppaamistaan rahoista tarvittu aso-pesämuna. Pienen asuntolainankin työtön hiiri saa pankista eikä tartte itse huolehtia maksamisesta. On huippujuttu että veronmaksajat kustantavat työttömien luuserihiirien elämisen ja varallisuuden kartuttamisen :)

Ei taida pankista saada asuntolainaa pelkän työttömyyskorvauksen avulla. Pitää olla joko palkka, ansio tai eläketuloja että laina irtoaa.

• 54653545798ik

Maksaahan yhteiskunta työkkärin virkailijoille sun muille mitään tuottamattomille suojatyöpaikoissa loisijoille peräti palkkaakin, joten miksei työttömillekin saisi jotain ropoja tipahdella.

• ex-pankkineiti
        ex-pankkineiti kirjoitti:

Ei taida pankista saada asuntolainaa pelkän työttömyyskorvauksen avulla. Pitää olla joko palkka, ansio tai eläketuloja että laina irtoaa.

Heh, huomaa kyllä miksi olen ex-pankkineiti. Piti kirjoittaa tietenkin pääoma eikä ansiotuloja.

• jaapaaaaaaaaaaaa

Ei se kyllä työttömän statuksella onnistu mikään lainan saanti pankista, eikä työttömyyskorvauksista mitään pysty säästämään.
        Sitä kautta voi jotain onnistua saamaan jos on töissä ollessaan saanut lainat asuntoon ja sitten työttömäksi jäätyään pystyy hoitamaan ne. Mutta harva sitä työttömäksi jäätyään pystyy edes pieniä lainoja hoitamaan, siksi kun ei lainanhloitokuluja huomioida menoiksi toimeentulotukea määrättäessä. Joku voi onnistua lainansa työttömänäkin hoitamaan jos saa rahallista apua joltain esim. vanhemmiltaan, mutta ei ne rahat sossusta tule.

• joooooooooooooooss
        54653545798ik kirjoitti:

Maksaahan yhteiskunta työkkärin virkailijoille sun muille mitään tuottamattomille suojatyöpaikoissa loisijoille peräti palkkaakin, joten miksei työttömillekin saisi jotain ropoja tipahdella.

aivan oikeassa olet

• Raha tulee seinästä
        54653545798ik kirjoitti:

Aivan niin, ja koska tuottavuus määrää ansiotason pitäis terveydenhoitoalalla työskennellä kokonaan palkatta.

• faktaaa
        ..... kirjoitti:

Miehen voi pelastaa pohjalta vain kaunis nainen tai Jumala.

Miehet ovat useammin itsesäälissä rypeviä ruikuttajia kuin naiset.

• Raha tulee seinästä
        jaapaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

Ei se kyllä työttömän statuksella onnistu mikään lainan saanti pankista, eikä työttömyyskorvauksista mitään pysty säästämään.
        Sitä kautta voi jotain onnistua saamaan jos on töissä ollessaan saanut lainat asuntoon ja sitten työttömäksi jäätyään pystyy hoitamaan ne. Mutta harva sitä työttömäksi jäätyään pystyy edes pieniä lainoja hoitamaan, siksi kun ei lainanhloitokuluja huomioida menoiksi toimeentulotukea määrättäessä. Joku voi onnistua lainansa työttömänäkin hoitamaan jos saa rahallista apua joltain esim. vanhemmiltaan, mutta ei ne rahat sossusta tule.

No eikö käteen jäävä työttömyyskorvaus ole minimissään n. 500e/kk. Kyllä siitä yksineläjä helposti laittaa satasen tai enemmänkin sukanvarteen. Tuon lisäksi sossu maksaa kaikki asumiskustannukset (vuokra, vesi, sähkö), puhelimen, netin, terveydenhoidon ja päälle vielä harkinnanvaraista tukea esim. kodinkoneisiin, huonekaluihin, harrastuksiin, jopa vaatteisiin.

• ...................
        Raha tulee seinästä kirjoitti:

No eikö käteen jäävä työttömyyskorvaus ole minimissään n. 500e/kk. Kyllä siitä yksineläjä helposti laittaa satasen tai enemmänkin sukanvarteen. Tuon lisäksi sossu maksaa kaikki asumiskustannukset (vuokra, vesi, sähkö), puhelimen, netin, terveydenhoidon ja päälle vielä harkinnanvaraista tukea esim. kodinkoneisiin, huonekaluihin, harrastuksiin, jopa vaatteisiin.

Elä puhu soopaa. Ehkä mamut saavat kaiken tuon, ei suomalainen.

• Raha tulee seinästä
        ................... kirjoitti:

Elä puhu soopaa. Ehkä mamut saavat kaiken tuon, ei suomalainen.

Juurikin te suomalaiset pummihiiret saatte kaiken tuon. Siis MINIMISSÄÄN.

• höh höh höh

No kyllä sunkin kannattais olla suomalainen eikä mikään täällä ruikuttava mamupelle.

• :))))
        höh höh höh kirjoitti:

No kyllä sunkin kannattais olla suomalainen eikä mikään täällä ruikuttava mamupelle.

Suomalainen olenkin, mutta en pummiluuserihiiri.

• Hohhoijaa taass

"Raha tulee seinästä" on hyvä ja marssii lähinpään sossuun ja kysyy, saako kaiken tuon, jos ei muuten usko. Mitään puhelimia ja nettejä ei sossu maksa ja käteen jäävä rahakin on lähempänä neljää- kuin viittäsataa.

• 678709+olkjh
        :)))) kirjoitti:

Suomalainen olenkin, mutta en pummiluuserihiiri.

Ai, se onkin Free Fanny. Olisi heti pitänyt tajuta.

• ei onnistu työttömäl

No ehkä jotkut yksinhuoltajat alaikäisine lapsineen saavat aika paljonki sossusta, mutta eivät hekään saa työttömän statuksella pankista lainaa asunnonostoon.
        Joku yksinään sossun varassa sinnittelevä saatta kyetä satasen kuussa säästämään, mutta siihen tarvittaisiin 100 vuotta säästämistä ennenkuin asunnon pystyisi näillä säästöillään ostamaan edellyttäen että inflaatiotiota ei olisi. Mutta kun in flaatio on joka tapauksessa toisiasia ja vähintään 3% vuodessa ja 1200€ on 3% 40000€ niin ei tätä enempää pystyisi säästämään sukanvarteen.
        Todellisuudessa ne satasen kuussa säästöt menisivät takapakkeihin joita aina kuitenkin tuleee, ja pienituloiselle ne merkitsevät säästöjen syömistä jos sellaisia on kertynyt.

• Raha tulee seinästä
        Hohhoijaa taass kirjoitti:

"Raha tulee seinästä" on hyvä ja marssii lähinpään sossuun ja kysyy, saako kaiken tuon, jos ei muuten usko. Mitään puhelimia ja nettejä ei sossu maksa ja käteen jäävä rahakin on lähempänä neljää- kuin viittäsataa.

Ja siinäkin on puolet liikaa.

• Raha tulee seinästä
        678709+olkjh kirjoitti:

Ai, se onkin Free Fanny. Olisi heti pitänyt tajuta.

En ole FF. Luuletko ettei sossupummeista muut pidä?

• päivähiiri
        mölönpölö kirjoitti:

Mies sinun persoonallasi ja taustallasi ainakin mitä olet kertonut siitä ei ikinä saisi töitä. Siivojaksi voisi ehkä päästä jos rukoilisi työhönottajaa ja suostuisi parin tunnin siivouskeikkoihin keskellä yötä.

En ole sanonut saaneeni töitä joltain työantajalta. Syrjäytyneiden naisten ja miesten on varmastikin ihan yhtä vaikeaa saada työtä. Keksi itse omat työsi äläkä kitise kuin ATM.

• päivähiiri

En ole FF. Luuletko ettei sossupummeista muut pidä?

En saa sosiaalitoimistosta mitään.

Sitä paitsi sosiaalipummitkin ovat paljon kivempia kuin pullamössössään pulikoivat porvarispossut.

• mölönpölö
        päivähiiri kirjoitti:

En ole sanonut saaneeni töitä joltain työantajalta. Syrjäytyneiden naisten ja miesten on varmastikin ihan yhtä vaikeaa saada työtä. Keksi itse omat työsi äläkä kitise kuin ATM.

Kitiseminen on kivaa.

• mölönpölö
        päivähiiri kirjoitti:

Ja onnea pisneksiin joka tapauksessa! Jos tarvitset joskus työntekijöitä niin toivottavasti palkkaat jonkun ATM:n.

• Kuopan reunalle

Ja siinäkin on puolet liikaa.

Jos kerrot minulle, minkä ikäiseksi olet tähän päivään mennessä ehtinyt elää, niin minä kerron sinulle, missä on puolet liikaa.

• ex-työtön
        ei onnistu työttömäl kirjoitti:

No ehkä jotkut yksinhuoltajat alaikäisine lapsineen saavat aika paljonki sossusta, mutta eivät hekään saa työttömän statuksella pankista lainaa asunnonostoon.
        Joku yksinään sossun varassa sinnittelevä saatta kyetä satasen kuussa säästämään, mutta siihen tarvittaisiin 100 vuotta säästämistä ennenkuin asunnon pystyisi näillä säästöillään ostamaan edellyttäen että inflaatiotiota ei olisi. Mutta kun in flaatio on joka tapauksessa toisiasia ja vähintään 3% vuodessa ja 1200€ on 3% 40000€ niin ei tätä enempää pystyisi säästämään sukanvarteen.
        Todellisuudessa ne satasen kuussa säästöt menisivät takapakkeihin joita aina kuitenkin tuleee, ja pienituloiselle ne merkitsevät säästöjen syömistä jos sellaisia on kertynyt.

Tuo että saisi satasen kuussa säästettyä noin 400 eurosta kuussa tarkoittaisi ettei voisi matkustaa edes bussilla, ei olisi nettiä, ei puhelinta. Periaattessa wc-paperinkin voi korvata sanomalehdellä ja alapääsuihkulla. Dödöä ja pesuaineita ja rasvoja ei välttämättä tarvitse. Päänsärytkin menevät ajan kuluessa pois, joten disperiinikin on turhaketta. Vaatteet voi vaikka varastaa, ja niinpä voi muuten ruuatkin ja kaiken muunkin. Ja mitä sitten jos joutuu vankilaan? Siellä saa sentään ylöspidon. Ymmärrättekö mihin johtaa jatkuva köyhien köyhistäminen?

• Maa-lainen

Oma 150 m2 eteläisessä Hämeessä. Miksi tällainen jutska jota kuta kiinnostaa?

• drrtrtre

Miksi vastasit? Sinä tässä toope olet eikä kysyjä.

• Hah !
        drrtrtre kirjoitti:

Miksi vastasit? Sinä tässä toope olet eikä kysyjä.

Mut se ei haittaa, kun sä olet vielä toopempi. Mä vastaan jos haluan vastata ja ihmettelen jos ihmettelen, laisistasi huolimatta.

• ATMaster

0 m2, Omistuskämppä, Vantaa

• m. 40 v.

80 m2 , oma ja maksettu, Turun keskusta

• 42 m2

Vuokralla asustelen Helsingissä, mutta vuokra on noussut jo 3 vuotena peräkkäin niin paljon etten tässä varmaan enää ensi vuonna asustele.

Riippuen nykyisen työpaikan vakinaistamisesta ensi vuonna tavoitteena on muuttaa joko omistusasuntoon Espooseen. Jos työpaikkaani ei vakinaisteta, niin sitten pitää alkaa katselemaan ASO- tai HITAS-asuntoja. Vuokralle en enää tässä 30v iässä ja Helsingin vuokratasolla aio lähteä.

• Vajaa 30 neliötä Helsingin kantakaupungissa ja vuokralla asun. On kyllä ollut mielessä jo pidemmän aikaa muuttaa isompaan asuntoon.

• Jeee...

Sieltä pääsee nopeasti baareihin ja risteilyille.

• ............

- 29 m^2
      - vuokra
      - Punavuori

• nir-

n. 100m2, Espoo, oma.

• Miten nämä vastaukset korreloivat mielestäsi sinkkuuden kanssa ?

• ap

Sinkut asuvat hyvin erikokoisissa asunnoissa, pienistä isoihin, ja vuokrasta omistusasuntoihin. Tätä voimme pitää todistusaineistona siitä, että sinkut muodostavat sekakoosteisen ryhmän. Perheelliset sen sijaan asuvat isommissa asunnoissa ja ovat keskenään enemmän samanlaisia.

• ap kirjoitti:

Sinkut asuvat hyvin erikokoisissa asunnoissa, pienistä isoihin, ja vuokrasta omistusasuntoihin. Tätä voimme pitää todistusaineistona siitä, että sinkut muodostavat sekakoosteisen ryhmän. Perheelliset sen sijaan asuvat isommissa asunnoissa ja ovat keskenään enemmän samanlaisia.

Rohkenen väittää, että myös perheellisten asuntojen koko vaihtelee varallisuuden, mutta myös arvovalintakysymysten mukaan. - Olen samaa mieltä siitä, että sinkut ovat sekakoosteinen ryhmä :)

• alyn_haamu
        ap kirjoitti:

Ei se raha välttämättä takaa elämänlaatua.

• xena-183 kirjoitti:

Rohkenen väittää, että myös perheellisten asuntojen koko vaihtelee varallisuuden, mutta myös arvovalintakysymysten mukaan. - Olen samaa mieltä siitä, että sinkut ovat sekakoosteinen ryhmä :)

Perheellisillä voi olla sekin, että asuntoon muuttaessa ollaan oltu vielä pari, ei perhe useine telmivine lapsineen. On se tietysti joskus arvovalintakysymyskin, mutta kuvittelisin aika harvassa olevan ne, jotka ihan tarkoituksella asuvat 30 neliön asunnoissa lasten kanssa. Ehkä vauvaikäisten kanssa vielä menisi, mutta sitten kun ne oppivat juoksemaan ja hyppimään omatoimisesti.

Ihmettelen kyllä vähän, oikeastiko sinkut asuvat sadan neliön asunnoissa? En kiellä pientä kateuden pistosta, mutta toisaalta minulla on vaikeuksia pitää oma koppini siistinä, sadan neliön kämpän kanssa olisin hukassa, ellen palkkaisi suosiolla siivoojaa.

• 100m2 sinkulle hyvä
        LordBoredom kirjoitti:

Perheellisillä voi olla sekin, että asuntoon muuttaessa ollaan oltu vielä pari, ei perhe useine telmivine lapsineen. On se tietysti joskus arvovalintakysymyskin, mutta kuvittelisin aika harvassa olevan ne, jotka ihan tarkoituksella asuvat 30 neliön asunnoissa lasten kanssa. Ehkä vauvaikäisten kanssa vielä menisi, mutta sitten kun ne oppivat juoksemaan ja hyppimään omatoimisesti.

Ihmettelen kyllä vähän, oikeastiko sinkut asuvat sadan neliön asunnoissa? En kiellä pientä kateuden pistosta, mutta toisaalta minulla on vaikeuksia pitää oma koppini siistinä, sadan neliön kämpän kanssa olisin hukassa, ellen palkkaisi suosiolla siivoojaa.

Pienen kopin pitäminen siistinä on haasteellisempaa, isossa tavarat mahtuu kaappeihin pölyä keräämästä, huonekalut ei ole kiinni toisissaan, ei krääsää pöydillä ja hyllyillä, lisäksi keskuspölynimuri on näppärä.

• 54 m^2, omistan itse, ei lainaa, Helsinki. Haaveilen tosin suuremmasta, en ole tottunut asumaan näin pienessä, vaikka oikeastaan en kyllä tarvitse suurempaa. Omistan myös mökin, jossa suht. iso tontti.

• ENFP-nainen

110m2, Etelä-Espoo, oma. Tai no oikeasti ... puolet taitaa olla pankin.

• Kuin ni?

60 neliötä, rivarinpätkä, asumisoikeusasunto, Hki.

• Pirskatti_84

Pohjois-pohjanmaalla 74 neliötä kerrostalossa omaa, tai siis pankin :)

• oma on

Itse nelkyt plus -ikäisenä sanoisin, että meikäläisen ikäisissä on hirveästi hajontaa asuinolosuhteissa. Pitkään naimisissa olleet uraihmiset asuvat perheensä kanssa isoissa kivilinnoissa ja heillä on enemmän tai vähemmän lainaa. Sitten on niitä ikisinkkuja tai eronneita, jotka saattavat asua hyvinkin vaatimattomasti.

Minä kuulun eronneiden ryhmään eli sinnittelen asuntolainan kanssa. Neliöitä vaan reilu 70 ja lainaa vaikka muille jaettavaksi. Minulle omistusasunto ei ole statuskysymys, vaan puhtaasti järkiratkaisu. Tulevaisuudessa eläkkeet tulevat olemaan aivan minimaalisen pienet, joten ainoa vaihtoehto selviytyä on se, että on velaton omistusasunto. Tämän kun vaihdan esim. pienempään asuntoon, niin saan välirahan omaan käyttööni pahan päivän varalle.

Vuokra-asunnossa olisi enemmän väliaikaisuuden tuntu. Niin kauan kuin omistusasuminen on vain hitusen kalliimpaa kuin vuokralla asuminen, niin vuokralla ei kannata asua ellei ole pakko esim. työttömyyden, opiskelun tai tilapäisen oleskelun takia. Toki jos haluaa asua vuokralla niin se on sitten eri asia.

Jos sattuisi saamaan niin halvan vuokra-asunnon, että maksaisi siitä vaan 500 e/kk, niin se tarkoittaa vuokraisännän taskuun 6000 euroa kuukaudessa. Jos esimerkiksi ajattelee, että asuisi 20-60 vuotiaaksi asti samassa asunnossa eikä edes huomioida vuokrannousuja, niin pelkästään se tekee 240.000 euroa !!! Aika järkyttävän iso summa. Kun vielä eläkkeelläkin pitäisi asua jossakin ja jos elää esim. 80 vuotiaaksi asti, niin eläkepäivilläkin tulisi maksettavaa 120.000 euroa...

• että näinnnnnnn

No ei ne totisesti 500€/kk vuokrat vuokrananatajan taskuun jää. Jo pelkästään vuokralaisen vaihtuminen asunnossa maksaa välitysfirman kautta 1kk vuokran ja siihen päälle 23% ALV, ja vielä isännölitsijän todistuskin siihen päälle pitää maksaa joka tekee 50€, eli kaikkiaan 700€ kuitenkin . Näin vähällä selviäisi vuokralaisen vaihtumisesta vain siinä tapauksessa, että vuokralainen jättäisi aasunnon siinä kunnossa kuin mitä hän sen on alkuunsa käyttöönsä saanut, mikä totisesti harvemmin tapahtuu. Sitten on yhtiövastike jossa on siinäkin pirusti veroa ja piiloveroa, ja se on pienessä kaksiossakin jo jotain 200€/kk ja siis pelkät hoitokustannukset. No jäähän siitä vielä ehkä 250€/kk josta menee 28% veroa(ja ensin vuonna jo 30%) mikä tekee 180€/kk. Näin jos siis saa vuokralaisen vuosikymmeniksi. Mutta se vaan tässäkin on että vuosikymmenet kun kuluvat niin hirmukalleita isoja remontteja pitää tehdä. Julkisiuvuremontti uusine ikkunoineen, putketkaan eivät kestä kuin 40-50 vuotta, parvekeremontit, pahimmasaa tapauksessa asunto meneee purkuun ja siitäkin vielä pitää omistajan maksaa. Mitä luulet tällaisen kannattavan ainakaan silloin jos omat varat on asunnoissa kiinni eikä edes korkoja saa vähentää, ja jos kokonaan velkarahalla operoi niin siitä vaan, se bisness on vapaa kaikille.

• Minäkin Kuopiosta
        että näinnnnnnn kirjoitti:

No ei ne totisesti 500€/kk vuokrat vuokrananatajan taskuun jää. Jo pelkästään vuokralaisen vaihtuminen asunnossa maksaa välitysfirman kautta 1kk vuokran ja siihen päälle 23% ALV, ja vielä isännölitsijän todistuskin siihen päälle pitää maksaa joka tekee 50€, eli kaikkiaan 700€ kuitenkin . Näin vähällä selviäisi vuokralaisen vaihtumisesta vain siinä tapauksessa, että vuokralainen jättäisi aasunnon siinä kunnossa kuin mitä hän sen on alkuunsa käyttöönsä saanut, mikä totisesti harvemmin tapahtuu. Sitten on yhtiövastike jossa on siinäkin pirusti veroa ja piiloveroa, ja se on pienessä kaksiossakin jo jotain 200€/kk ja siis pelkät hoitokustannukset. No jäähän siitä vielä ehkä 250€/kk josta menee 28% veroa(ja ensin vuonna jo 30%) mikä tekee 180€/kk. Näin jos siis saa vuokralaisen vuosikymmeniksi. Mutta se vaan tässäkin on että vuosikymmenet kun kuluvat niin hirmukalleita isoja remontteja pitää tehdä. Julkisiuvuremontti uusine ikkunoineen, putketkaan eivät kestä kuin 40-50 vuotta, parvekeremontit, pahimmasaa tapauksessa asunto meneee purkuun ja siitäkin vielä pitää omistajan maksaa. Mitä luulet tällaisen kannattavan ainakaan silloin jos omat varat on asunnoissa kiinni eikä edes korkoja saa vähentää, ja jos kokonaan velkarahalla operoi niin siitä vaan, se bisness on vapaa kaikille.

Jotain rajaa nyt pappa. Kaikki remonttikulut ja sijoitusasuntoon kohdistuvien lainojen kulut kyllä saa vähentää verotuksessa. Sitä veroa maksetaan vaan ja ainoastaan menojen jälkeen jäävästä tulosta. Ja olen kyllä sitä mieltä että asunto on hyvä sijoituskohde. Hölmö se joka kantaa rahaa toisen pussiin mutta onneksi näitä näkyy riittävän.

Mikäs pakko se on myöskään käyttää välitysfirmaa siihen vuokralaisen hankintaa kun saman asian voi tehdä itsekin. Ja sekin kulu on muuten vähennys kelpoinen verotuksessa.

• Hämärän rajoilta

"Vuokra-asunnossa olisi enemmän väliaikaisuuden tuntu."

Totta, mutta itse olen tullut siihen tulokseen, että myös elämässä on väliaikaisuuden tuntu. Puoli vuosisataa niin olen takuulla kuollut (ellen jo aiemmin); miksi ihmeessä keräisin omaisuutta? Tai muutenkaan panostaisin asumiseen tai tekisin yhtään mitään. Tavarani voivat olla vuosikausia pahvilaatikossa ja "sisustamisen" käsite on aina ollut täysin vieras; asunto on yhtä kuin suoja kylmää ja sadetta vastaan.

Vanhuudestani en ole huolissani, vaikka en pääoma kartutakaan. Olen nimittäin melko varma ettei minun tarvitse sitä nähdä. Jo nyt julkisen terveydenhoidon puolella on ollut havaittavissa, että yhteiskunnalle tuottoisiksi katsotut saavat paremman hoidon ja pelkille kuluerille toteutetaan passiivinen eutanasia (vaikkapa tehoavan mutta kalliin syöpähoidon lopettamisella kesken) tehokkuus- ja taloudellisuusajattelun siunauksella. Kunhan muutama vuosikymmen vierähtää, ihmisarvon humanistinen ideaali on kokonaan muuttunut kapitalistiseksi välinearvoksi, jollaista minulla ei koskaan tule olemaan. Niinpä ensimmäinen vakava sairastumiseni tulee koitumaan kohtalokseni.

• että näinnnnnnnnnnn
        Minäkin Kuopiosta kirjoitti:

Jotain rajaa nyt pappa. Kaikki remonttikulut ja sijoitusasuntoon kohdistuvien lainojen kulut kyllä saa vähentää verotuksessa. Sitä veroa maksetaan vaan ja ainoastaan menojen jälkeen jäävästä tulosta. Ja olen kyllä sitä mieltä että asunto on hyvä sijoituskohde. Hölmö se joka kantaa rahaa toisen pussiin mutta onneksi näitä näkyy riittävän.

Mikäs pakko se on myöskään käyttää välitysfirmaa siihen vuokralaisen hankintaa kun saman asian voi tehdä itsekin. Ja sekin kulu on muuten vähennys kelpoinen verotuksessa.

No korot saa tietenkin vähentää verotuksessa. Mutta ajattele tilannetta jossa sinulla on velaton asunto ja vuokraat sen, eikä niitä isoja remontteja tule kuin vasta vaikkapa 15 vuoden kuluttu. Tässä tapauksessa maksat kyllä veroa siitä kämppäsi rapistumisesta sen 15v. Se on sitten eri asia mitä asunnollasi tuon 15 vuoden jälkeen teet, se voi mennä vaikka purkuun ja ainakin vuokralaiset katoavat kun isoja remontteja alkaa tulla.
        Jos ostat asunnon omilla rahoillasi ja sen numeraalinen hinta nousee enemmän kuin sen realiarvo/hinta laskee, niin myydessäsi sen joudut maksamaan pääomatuloveroa köyhtymisestäsi.

• helppoa rahaa kun al
        että näinnnnnnnnnnn kirjoitti:

No korot saa tietenkin vähentää verotuksessa. Mutta ajattele tilannetta jossa sinulla on velaton asunto ja vuokraat sen, eikä niitä isoja remontteja tule kuin vasta vaikkapa 15 vuoden kuluttu. Tässä tapauksessa maksat kyllä veroa siitä kämppäsi rapistumisesta sen 15v. Se on sitten eri asia mitä asunnollasi tuon 15 vuoden jälkeen teet, se voi mennä vaikka purkuun ja ainakin vuokralaiset katoavat kun isoja remontteja alkaa tulla.
        Jos ostat asunnon omilla rahoillasi ja sen numeraalinen hinta nousee enemmän kuin sen realiarvo/hinta laskee, niin myydessäsi sen joudut maksamaan pääomatuloveroa köyhtymisestäsi.

Ilmeisesti sinulta on vähän hukassa tuo "kikkailu" verottajan kanssa. Mutta maksakoon se veroja raskaimman mukaan joka ei huomaa käyttää kaikkia sallittuja keinoja hyväkseen. Nimittäin jos on parikin vuokra-asuntoa kierrossa niin niitä sopivasti myymallä ja ostamalla ei kyllä tarvitse veroja maksella. Vaatii vähän paperitöitä ja muutaman vuoden aina per asunto mutta kannattaa.

• luulet vainnnn
        helppoa rahaa kun al kirjoitti:

Ilmeisesti sinulta on vähän hukassa tuo "kikkailu" verottajan kanssa. Mutta maksakoon se veroja raskaimman mukaan joka ei huomaa käyttää kaikkia sallittuja keinoja hyväkseen. Nimittäin jos on parikin vuokra-asuntoa kierrossa niin niitä sopivasti myymallä ja ostamalla ei kyllä tarvitse veroja maksella. Vaatii vähän paperitöitä ja muutaman vuoden aina per asunto mutta kannattaa.

Oletko sinä tehnyt ainuttakaan kauppaa. Jos olet niin tiedät varmast,i että selalinenkin asia kuin varainsiirtovero pitää maksaa, ja sekin tekee jo toista tonnia ihan tavallisesta pienestä kerrostalohuoneistosta.
        Kaiken lisäksi ei itselleen voi myydä, vaan asunto on myytävä jollekkin toiselle henkilölle, ja sen täytyy olla juonessa mukana ja luotettava. Eipä sitä tällaista näin luotettavaa kaveriakaaan välttämättä yksinäisellä miehellä ole.

Tarkoittanet että kannattaa pitää asuntovelkaa kun sen korot saa vähentää. Niinhän se onkin että juuri pelkällä velkarahalla ostettu asunto voikin olla kannattava jos siitä saa hoito y.m. kulujen ja velan korkojen päälle yli edes jotainkin jäämään, ja saa sen asunnon sitten vielä myytyä ennen kuin isompian remontteja tulee ja vähintäänkin samaan numeraaliseen hintaan kuin mitä siitä maksanutkin on. Se vaan että jo 3% korolla 150000€ maksava kämppä tekee koroissa 375€/kk ja siihen 200€ yhtiövastiketta ja 50€ muita kuluja päälle, eli yli 625€/kk pitäisi saada vuokraa ennenkuin kannattaisi mitään. Lisäksi on vaikea saada asuntoja ostaa kokonaan velkarahalla, paitsi niin jos kanittaa jo olemassa olevaa omaisuutta jotain saman verran mitä tämän velaksi ostettavan asunnon arvo ja hinta on. Ja korot voivat nousta 5%:iin ja ylikin.i Siis tällaisista lainoista joita ei lainkaan lyhennetä vaan sovitaan maksettavaksi vaikkapa 10 vuoden kuluttua kerralla takaisin joutuu maksamaan selvästi isompaa korkoa kuin mitä tavallisista lyhennettävistä asuntolainoista.

Tämä täysvelkarahoitteinen vuokra-asunto on muuten yksinkertaisin ja selkein esimerkki siitä minkätasoista vuokraa tulisi vähintään saada jotta homma kannattaisi edellyttäen että pääsee kämpästä eroon vähintään samalla numeraalisella hinnalla mitä siitä maksanutkin on ja välttää isot remontit. Jos siis on laittanut omia varojaan likoon niin kyllä smaa luokkaa olevaa vuokraa tulisi saada, jotta sitä oikeata realituloakin asunnosta olisi eikä vain näennäistuloa siitä kun asunto rapistuu, asunto johon on näin varojaan likoon laittanut ionflaaation syötäväksi nollakorolla.

• joopaassssssssssssss
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

Totta, mutta itse olen tullut siihen tulokseen, että myös elämässä on väliaikaisuuden tuntu. Puoli vuosisataa niin olen takuulla kuollut (ellen jo aiemmin); miksi ihmeessä keräisin omaisuutta? Tai muutenkaan panostaisin asumiseen tai tekisin yhtään mitään. Tavarani voivat olla vuosikausia pahvilaatikossa ja "sisustamisen" käsite on aina ollut täysin vieras; asunto on yhtä kuin suoja kylmää ja sadetta vastaan.

Vanhuudestani en ole huolissani, vaikka en pääoma kartutakaan. Olen nimittäin melko varma ettei minun tarvitse sitä nähdä. Jo nyt julkisen terveydenhoidon puolella on ollut havaittavissa, että yhteiskunnalle tuottoisiksi katsotut saavat paremman hoidon ja pelkille kuluerille toteutetaan passiivinen eutanasia (vaikkapa tehoavan mutta kalliin syöpähoidon lopettamisella kesken) tehokkuus- ja taloudellisuusajattelun siunauksella. Kunhan muutama vuosikymmen vierähtää, ihmisarvon humanistinen ideaali on kokonaan muuttunut kapitalistiseksi välinearvoksi, jollaista minulla ei koskaan tule olemaan. Niinpä ensimmäinen vakava sairastumiseni tulee koitumaan kohtalokseni.

Niin se voi olla. Mutta ei täällä kukaan tiedä elonpäiviensä määrä, ja se joka uskoo varmasti kuolevansa ennen 50 ikävuotta voi olla elämänsä kunnossa 5-kymppisenä. Tietenki julkinen terveydenhuolto on mennyt ja menee koko ajan tuohon mainitsemaasi suuntaan, mutta sitä voi pysyä terveenä niin että ei tarvitse mitään terveyspalveluja.

• analyyyyyysi
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

"Tai muutenkaan panostaisin asumiseen tai tekisin yhtään mitään."

Olet tottunut saamaan kaiken valmiina.

""sisustamisen" käsite on aina ollut täysin vieras; asunto on yhtä kuin suoja kylmää ja sadetta vastaan."

Olet sieluton ja mielikuvitukseton.

• ENFP
        joopaassssssssssssss kirjoitti:

Niin se voi olla. Mutta ei täällä kukaan tiedä elonpäiviensä määrä, ja se joka uskoo varmasti kuolevansa ennen 50 ikävuotta voi olla elämänsä kunnossa 5-kymppisenä. Tietenki julkinen terveydenhuolto on mennyt ja menee koko ajan tuohon mainitsemaasi suuntaan, mutta sitä voi pysyä terveenä niin että ei tarvitse mitään terveyspalveluja.

Elinajan odotteeni on 88v nettilaskureiden mukaan, ja mummojeni iän perusteella varsin realistinen. Isoisoisäni otti 60v:na vuokratelkkarin kun ajatteli että "kohta mä kuolen" (silloin elektroniikka vielä kesti). Vuokratelkkaria tarvittiinkin sitten 34 vuotta :-)

Ikinä ei siis tiedä. Elämäänsä kannattaa siis ehkä miettiä myös vähän pidemmälle ihan siltä varalta, että aikaa on. Ja jääpähän aikakin lapsille jotain, jos sitä ei itse tarvitse.

• Hämärän rajoilta
        analyyyyyysi kirjoitti:

"Tai muutenkaan panostaisin asumiseen tai tekisin yhtään mitään."

Olet tottunut saamaan kaiken valmiina.

""sisustamisen" käsite on aina ollut täysin vieras; asunto on yhtä kuin suoja kylmää ja sadetta vastaan."

Olet sieluton ja mielikuvitukseton.

Mielenkiintoinen, tiivis analyysi, joskin metodista reflektiota jäin vähän kaipaamaan.

"Olet tottunut saamaan kaiken valmiina."

Pikemminkin olen tottunut olemaan saamatta mitään sen enempää valmiina kuin ansaittuna. Nimimerkillä "kesä pimeästi töissä eikä palkkaa vieläkään maksettu". Oikeastaan arvasin niin käyvän; maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka käyttävät ja niitä joita käytetään. Tähän ikään mennessä olen ehtinyt jo hoksata kumpaan ryhmään kuulun - ja se havainto ei välttämättä ole omiaan nostamaan motivaatiota.

"Olet sieluton ja mielikuvitukseton."

Myönnän olevani noita tietyillä elämänalueilla*: sisustaminen on sellainen, vaikkapa ruoka toinen. Eri asia on, voiko tällaisten kapeiden sektoreiden perusteella tehdä koko persoonaa koskevia yleistyksiä. Uskallan väittää, että harva minut paremmin tunteva käyttäisi ensimmäisenä noita laatusanoja. Tietysti sieluttomien ihmisten, joilla persoonana ei ole mitään annettavaa, on annettava talonsa sisustuksen edustaa ja representoida puolestaan... Muistakaa sitten käyttää paljon valkoista maalia, koska niinhän telkkarin unelmakotiohjelmassakin.

* Ja velho muutamilla muilla.

• Minäkin Kuopiosta

85m^2 kolmio ja melkein kokonaan oma. Ison kaupungin keskustassa. Tuli tehtyä fiksu kauppa 2008 keväällä kun suurin osa pelkäsi lamaa. Lisäksi minulla on 52 m^2 asunto oma/maksettu jossa vuokralainen.

• .lseigh.

vuokra-asunto 52 m2, Pielavesj

• Nainen47...

220 m 2 omakotitalo länsirannikolla, keskisuuressa kaupungissa, rakennettu 1990 luvulla, velaton.

• Liikaa?

Itse asun 60 neliön kaksiossa ja oikeastaan pienempi yksiökin riittäisi. Mitä ihmetä noin isolla kodilla tekee? Siivottavaakin on kamalasti, vilpittömästi kysyn.

• Nainen47..
        Liikaa? kirjoitti:

Itse asun 60 neliön kaksiossa ja oikeastaan pienempi yksiökin riittäisi. Mitä ihmetä noin isolla kodilla tekee? Siivottavaakin on kamalasti, vilpittömästi kysyn.

Nautin tilasta, pidän sisustamisesta ja pidän myös paljon vaatteista, en yksinkertaisesti mahtuisi kerrostaloasuntoon, jos se ei olisi vähintään 100 m2, ja komero- ja kaappitilaa rutkasti. Talossani on pukeutumishuone, rakastan sitä. Ei sitä siivottavaa nyt niin pahasti ole, eihän kukaan ole sotkemassa. Toinen asia miksi pidän tilasta, on että talo on aina siistissä kunnossa, kaikki mahtuu kaappeihin. Pidän myös siitä, että minulla on oma piha ja iso suojaisa terassi.

• jooozzzzzzzzzzzzzzz
        Nainen47.. kirjoitti:

Nautin tilasta, pidän sisustamisesta ja pidän myös paljon vaatteista, en yksinkertaisesti mahtuisi kerrostaloasuntoon, jos se ei olisi vähintään 100 m2, ja komero- ja kaappitilaa rutkasti. Talossani on pukeutumishuone, rakastan sitä. Ei sitä siivottavaa nyt niin pahasti ole, eihän kukaan ole sotkemassa. Toinen asia miksi pidän tilasta, on että talo on aina siistissä kunnossa, kaikki mahtuu kaappeihin. Pidän myös siitä, että minulla on oma piha ja iso suojaisa terassi.

Kyllä minä pitäisin jotain 45-60 neliön kaksiota sopivimman kokoisena ainoana ja siis pääasiallisena asuntona yhdelle yksineläjälle. Näin siis siinä tapauksessa jos ei asunnossaan tee jotain erityisiä hommia tai harrastuksia jotka kaipaavat ylimääräistä tilaa.Parveke on kyllä hyvä olla ja lasitettu.

Yksiökin riittää, varsinkin jos ei koskaan tule tarvetta sille että joku kaveri tulee kaukaa, ja jonka tarvitsisi myös yönkin olla. Tosin se yksiössä on että pakkaa aina olemaan vaatteet ja kamoja vähän levällään siinä ainoassa huoneessa, niin että ei siksi mielellään viitsi ovea avata jos ovikello soi. Mutta tämäkään ei ole ongelma, jos ei muutenkaan avele ovikellon soittajille ovea. Ja voihan sitä totutella pitämään tavarat ja vaatteet aina paikoillaan keittokomerossa ja vaatehuoneessakin jos sellainen on.

Joku kolmio aina 80 neliöön asti ei sekään ole vielä liian suuri. Siinä riittää kyllä tilaaa jo erityisemmille asioillekkin.

Minä asuin rivarikolmiossa ennen tätä nykyistä asuntoani, ja sitä ennen minulla oli vanhempi pientalo, joka itse asiassa oli muutaman hehtaarin pieni maatila .Kyllä se minusta on taas mukava olla maanpinnasta reilusti ylempänä.
        Tietenkin silloin se on pientalo oltava jos tykkää pitää puutarhajuttuja ja nurmikoita ja niitä hoitaa. Se vaan että meillä niitä kauniita kesäpäiviä on niin kovin vähän, ja joinakin vuosina niitä ei ole juuri lainkaan.

• jooozzzzzzzzzzzzzzz kirjoitti:

Kyllä minä pitäisin jotain 45-60 neliön kaksiota sopivimman kokoisena ainoana ja siis pääasiallisena asuntona yhdelle yksineläjälle. Näin siis siinä tapauksessa jos ei asunnossaan tee jotain erityisiä hommia tai harrastuksia jotka kaipaavat ylimääräistä tilaa.Parveke on kyllä hyvä olla ja lasitettu.

Yksiökin riittää, varsinkin jos ei koskaan tule tarvetta sille että joku kaveri tulee kaukaa, ja jonka tarvitsisi myös yönkin olla. Tosin se yksiössä on että pakkaa aina olemaan vaatteet ja kamoja vähän levällään siinä ainoassa huoneessa, niin että ei siksi mielellään viitsi ovea avata jos ovikello soi. Mutta tämäkään ei ole ongelma, jos ei muutenkaan avele ovikellon soittajille ovea. Ja voihan sitä totutella pitämään tavarat ja vaatteet aina paikoillaan keittokomerossa ja vaatehuoneessakin jos sellainen on.

Joku kolmio aina 80 neliöön asti ei sekään ole vielä liian suuri. Siinä riittää kyllä tilaaa jo erityisemmille asioillekkin.

Minä asuin rivarikolmiossa ennen tätä nykyistä asuntoani, ja sitä ennen minulla oli vanhempi pientalo, joka itse asiassa oli muutaman hehtaarin pieni maatila .Kyllä se minusta on taas mukava olla maanpinnasta reilusti ylempänä.
        Tietenkin silloin se on pientalo oltava jos tykkää pitää puutarhajuttuja ja nurmikoita ja niitä hoitaa. Se vaan että meillä niitä kauniita kesäpäiviä on niin kovin vähän, ja joinakin vuosina niitä ei ole juuri lainkaan.

Jos on tottunut 100 neliön asuntoon kuten minä, niin 40 neliön kämppä saattaa jo tuntua melkoiselta kanankopilta. Yhdellä sukulaisellani on sellainen, ja siellä on tullut käytyä useasti, ja kyllä tulee vähän ahtaan paikan kammo.

Kun asuin yksin 100 neliön kämpässäni, niin yksi huone jäi täysin käyttämättä, joten en pidä moista asuntoa tarpeellisena yksineläjille. Sen sijaan kolmio on, kuten sanot, ihan OK, ja kaikille huoneille löytyy käyttöä. Esim. yksi huone on makuuhuone, toinen työhuone, ja kolmas vaikka vierashuone, tai tavarahuone.

• Kissakissa

160 neliötä, Helsinki, perikunnan omakotitalo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4736
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2169
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      1773
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      184
      1732
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      167
      1557
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      281
      1401
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      201
      1242
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1169
    9. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      206
      1158
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1104
    Aihe