Niillas Holmbergin sanat?

Etelän vetelä

Olen tässä innokkaana kuunnellut Niillas Holmbergin ja Roope Mäenpään (pohjois?)saamen kielisiä kappaleita.

"Vanhana" Beatles-diggarina vaikutuin John Lennonin "Working Class Hero" -kappaleesta tehdystä versiosta. Lauluäänestä löytyy sellaista syvyyttä ja väriä, joka saa tulkinnan kilpailemaan jopa itsensä alkuperäisversion kanssa.

Kappaleen nimi on "Ná darvánii jáhkku". Muiden sanojen osalta itselläni ei ole hajuakaan mitä kappaleessa sanotaan. Olisi kuitenkin kiva vähän ymmärtää, mistä tuulee. Osaisiko joku jeesailla?

Jo kappaleen otsikko antaisi osviittaa siitä, onko kappaleen aihe vain käännetty saamenkielelle vai onko sanoma erilainen.

Kiitosta vain etukäteen ja kannattaa muuten kuunnella, vaikka myspacen kautta!

http://www.myspace.com/niillassuolovarri

4

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jievjaskuolfi

      Saamenkieliset sanat taitavat olla Mari Boinen käsialaa vuodelta 1981. "Näin tarttui usko, että saame oli heikko!" (huom. sápmi on käännetty tässä saame, mutta kyseinen sana voi tarkoittaa joko saamenmaata tai saamelaista)

      Todella pikainen vapaa suomennos. Parista kohtaa en oikein saanut selvää nopsasti kuuntelemalla.

      ---

      Lapsi kun olin ja kouluun aloin, en löytänyt sanoja, kun norjaa minun täytyi puhua. Ja hullu ja heikko itseni mielestä olin. Opin, ettei äidinkieli minkään arvoinen ole. Näin tarttui usko, että saame on heikko.

      Vanhemmaksi kun kasvoin ja maailmalle lähdin, en myöntänyt koskaan, että saamelainen olin. Ja nauroin heidän kanssaan yhdessä, ketkä pilkkasivat saamelaisia. Vaikka tunsin että itseäni eniten sordin. Näin tarttui usko, että saame on heikko.

      (tässä on kohta, josta en nopsasti kuunnellessani saanut selvää.) Ei ole minulla kieltä ei norjan ei saamen.
      (aivan kuin taustalla kuuluisi kaikuna myös ei suomen, en ole varma)

      Siksi sinulle neuvon(?) saamen nuori. Pidä huolta omasta kielestäsi koska kieli on voima. Älä enää usko, että saame on heikko. Älä enää usko, että saame on heikko.

      • niilaksenfani

        Kohta josta et saanut selvää:

        Nyt yritän löytää, mitä tähän menessä olen kadottanut. (Dál vikkan fas gávdnat, maid dán radjái láhppon).

        Ja tosiaan kaikuna kuuluuu: ii suoma ii ruoŧa (ei suomen ei ruotsin).

        Muđui gal hui buorre jorgalus :) Muuten kyllä tosi hyvä käännös.

        Ja tosiaan taitaa Mari Boinen alkuperäinen versio olla ainut tämän lisäksi mikä on tallennettu.


    • Etelän vetelä

      Hienoa!

      Oikeastaan toivoin että kyse olisi ollut saamen asemasta. Toimii hyvin Lennonin alkuperäisen tekstin rinnalla tietynlaisena sorrettujen puolustuspuheena. Hieno tulkinta ja sanoitus vaikuttaa asialliselta, vaikka kieltä tuntemattomana luonnollisestikaan ei hienouksiaan minulle avaa.

      Kiitos tästä suomennoksesta! Pääasia olikin saada selville mistä laulun sanomassa on pääpiirteittäin kyse kun ei tarkat sanamuodot ja pilkunviilaukset kuitenkaan aukene.

      Osaatko sanoa, onko tästä kappaleesta olemassa muitakin saamenkielisiä versioita, jos kerta sanoitus on ton verta vanha? Vai onko tässä vain joku muu teksti sovitettu Lennonin nuottiin?

    • jievjaskuolfi

      Saamenkieliset sanat on "kääntänyt" tai oikeammin kirjoittanut Mari Boine ja hänen esittämänään kappale löytyy Jaskatvuođa maŋŋá / Etter stillheten / After the Silence -nimiseltä levyltä vuodelta 1985. Muita versioita en tiedä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe