Vesikiertoinen lattialämmitys

heliZ

Meillä on rivitaloasunnossamme kaukolämmöllä toimiva vesikiertoinen lattialämmitys. Minkä lämpöinen lattian pinnan pitäisi olla?

Olen lukenut että lattian pintalämmön kuuluisi olla korkeampi kuin huoneenlämmön. Meillä se on kuitenkin sama kuin huoneenlämpö ja lattia alue jossa ei ole lämmitystä on pintalämmöltään sama kuin missä lämmitys on.
Kylmyys haittaa varsinkin kylppäreissä joissa laatta on ihan jääkylmän tuntuinen (laatan lämpö 22). Olemme valittaneet rakentajalle,mutta heidän mielestään kaikki on hyvin ja ongelma ei ole.

28

12049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jsjjs66s5s5sgsbsbs

      Kyllä 22 astetta laattalattialle on ihan liian kylmä.

      Vaadi lisää lämpöä.

      • piirivaari

        Miten tuo lämmitys on toteutettu?? Onko asunnossa monta lämmityspiiriä, mahdollisuudet säätää piiriä jossa pesuhuone on?? Lähempänä 30 astetta sais pesuhuoneen laatta olla, jotta tuntuu miellyttävältä!!


      • heliZ
        piirivaari kirjoitti:

        Miten tuo lämmitys on toteutettu?? Onko asunnossa monta lämmityspiiriä, mahdollisuudet säätää piiriä jossa pesuhuone on?? Lähempänä 30 astetta sais pesuhuoneen laatta olla, jotta tuntuu miellyttävältä!!

        Ongelma on just siinä että kylpyhuoneissa ei ole erillistä säätöä vaan menee koko yhtiön peruslämpötilan mukaan. Muissa huoneissa sen sijaan säädöt on,mutta ei niistäkään pysty säätämään lämpimälle koska lähtöveden lämpö on tuo 22-23.
        Ja toisaalta asunnon lämpö on ihan ok,mutta nuo laattalattiat on ongelmat. Ei ole todellakaan mukava kun laatta tuntuu jääkylmältä sukan läpikin.

        Olen vuorannut kylppärimatoilla lattiaa ettei tarvisi laatan päällä seistä,mutta ei niitäkään voi pesu alueelle laittaa. Joku ehdotti puuritilöitä ja se on varmaan ihan hyvä idea. Mutta jotenkin tuntuu hölmöltä että uusi asunto ostettu ja joudutaan turvautumaan tälläisiin keinoihin.

        Ja ihmettelin tuota että miksi alueella jossa ei ole laisinkaan lämmitystä oli pintalämpömittauksessa kuitenkin sama lämpö kuin muilla alueilla.Onko lattiassamme siis periaatteessa lämpöä ollenkaan,vai onko lattia vaan huonelämpötilan mukainen.
        Ja yhdelle vastaajalle tiedoksi että lisää lämpöä on vaadittu mutta sitä ei tule kun kaikki on rakennusfirman mukaan kunnossa.

        Oli kyl viimeinen kerta kun asun tällä lämmitysmuodolla olevassa asunnossa.


    • Kylmää jalan alla

      Puuritilät lattialle , kuten meillä on mökillä. Puu tuntuu lämpöiseltä jalan alla.

      Ei teidän pesuhuoneen lattia lämpene 30 asteiseksi, jos lämmönvaitimesta on määrätty 22 asteinen lattialämmön tarve.

      Minun pesuhuoneessani kiertää 32 asteinen vesi, koska olen säätänyt kiertovedenlämpötilan 32 asteiseksi. Muualla huonestossani termostaati säätävät huoneenlämmön pienemmäksi, muuten olisi tukalaa asua 32 asteisessa huoneitossa.

      Hatarassa ( huonosti eristetyssä) talossa on lämpöiset lattiat, koska talossa ei tarkene. Ellei lämmitysvesi ole kuumaa.

    • Läheltä_seurannut

      Aika yleistä näissä uusissa grynderikohteissa:) Eristykset minimissä ja muutenkin hommat vähän sinnepäin tehty...ja kukaanhan ei ota mistään vastuuta työstään. Kun valitat rakentajalle niin seuraavalla viikolla se on jo konkassa...

    • tyhmyyskin yleistä

      Myös tyhmyys on aika yleistä.

      Esim. maksetaan ylimääräistä
      - lattialämmityksestä
      - laatoitetusta lattiasta muuallakin kuin pesutiloissa

      Uusissa taloissa on hyvä lämmöneristys, joten lämmitystarve on pieni. Mitä pienempi lämmöntarve ja mitä suurempi lämpöä luovuttava pinta-ala, sitä pienempi lämmittimen pintalämpötila riittää. Kun pinta-alaa on koko lattian verran riittää pakkasillakin asteen tai kaksi huoneilmaa lämpimämpi lattia pukkaamaan tarvittavan lämpötehon huoneeseen. Lauhalla säällä puhutaankin jo asteen murto-osista.

      Että jotta lämmitys toimii ihan niinkuin pitääkin, kun kerran huonelämpötila on OK. Laatta/kivilattian kylmyys johtuu sen hyvästä lämmönjohtavuudesta. Ihon pintalämpötila raajojen ääreisosissa on lähellä 30 °C ja selvästi tätä viileämmät & hyvin lämpöä johtavat materiaalit, kuten keraaminen laatta, tuntuvat kylmiltä. Laattalattian pintalämpötilan pitäisi olla 27 tjsp, jottei se tuntuisi kylmältä, mutta sitten olisi huonelämpökin 26 °C.

      Kylppäreillä pitäisi olla a) erikseen säädetty kiertopiiri tai b) vyö ja henkselit eli lämmitys sekä vedellä että sähköllä, jotta ns. mukavuuslämmitys toimisi - siis lattia pidetään lämpimänä lämmöntarpeesta riippumatta.

      Tiivistetty versio hitaammille yksilöille:
      - lattialämmityksestä alkaa olla turha maksaa, kun sillä ei kuitenkaan nykytaloissa pysty lämmittämään lattiaa mukavan lämpimäksi ( 25... 29 °C) ilman, että huoneilman lämpötila nousee tukalan kuumaksi
      - keraamista laattaa/kiveä ei tulisi käyttää kuin pesutiloissa, joissa on mukavuuslämmitys, tai jossain eteisessä yms. missä liikutaan kengät jalassa

      • Talvea kohden

        Tämä logiikka on suorastaan loistavaa

        "Tiivistetty versio hitaammille yksilöille:
        - lattialämmityksestä alkaa olla turha maksaa, kun sillä ei kuitenkaan nykytaloissa pysty lämmittämään lattiaa mukavan lämpimäksi ( 25... 29 °C) ilman, että huoneilman lämpötila nousee tukalan kuumaksi"

        Jos tönön lämmittää sähköpatterit, niin lattia on huomattavasti mukavampi?!?! Loistavaa.

        Allekirjoittaneella on matalaenergiatalo (entinen sellainen, eli alle 60kWh/m2) ja /-0 keleillä taitaa mennä lattioihin 26 asteista vettä. Tuon lämpöistä on siis lattia. Jos seinällä olisi patterit, niin lattian lämpötila tippuisi sisälämpötilan tasolle, eli 26 => 23.

        Monesti puuta pidetään jotenkin lämpimänä, mutta ehkä olisi aivan hyvä perehtyä asiaa. Parketilla ja laatalla ei kovin isoa eroa ole. Laminaatti on käytännössä samaa tasoa kuin laatta.


      • heliZ
        Talvea kohden kirjoitti:

        Tämä logiikka on suorastaan loistavaa

        "Tiivistetty versio hitaammille yksilöille:
        - lattialämmityksestä alkaa olla turha maksaa, kun sillä ei kuitenkaan nykytaloissa pysty lämmittämään lattiaa mukavan lämpimäksi ( 25... 29 °C) ilman, että huoneilman lämpötila nousee tukalan kuumaksi"

        Jos tönön lämmittää sähköpatterit, niin lattia on huomattavasti mukavampi?!?! Loistavaa.

        Allekirjoittaneella on matalaenergiatalo (entinen sellainen, eli alle 60kWh/m2) ja /-0 keleillä taitaa mennä lattioihin 26 asteista vettä. Tuon lämpöistä on siis lattia. Jos seinällä olisi patterit, niin lattian lämpötila tippuisi sisälämpötilan tasolle, eli 26 => 23.

        Monesti puuta pidetään jotenkin lämpimänä, mutta ehkä olisi aivan hyvä perehtyä asiaa. Parketilla ja laatalla ei kovin isoa eroa ole. Laminaatti on käytännössä samaa tasoa kuin laatta.

        Kukaan ei tosiaan vastannut mun kysymykseen että kuuluisiko lattianpinta lämpö olla korkeampi kuin huoneenlämpö? Näin luin netistä ja ihmettelen asiaa.

        Eli onko sinulla "Talvea kohden" asunnossanne siis huoneenlämpötila tuo 23, vaikka lattianlämpö on 26? Ymmärsinkö oikein? Ihmettelen juuri tätä että miksi meillä voi olla sama lämpö lattiassa kuin ilmassa ja vielä kaiken lisäksi kohdassa jossa ei ole ollenkaan lämmitystä lattiassa?

        En tiedä näistä lattialämmityksistä mitään ja ei tajuttu asunto ostaessa että voi olla tälläinen ongelma. Oletin automaattisesti että kylpyhuoneisiin on eri piirit joista voi oikeasti säätää niitä lämpimämmälle.En tyhmyyksissäni tajunnut tätä kysyä koska ajattelin että tottakai on oltava.

        Oli meidän edellisessä kämpässäkin kylppärissä sähkölämmitys lattiassa ja sitä pidettiin jaloille sopivan lämpöisenä.Ei se kuitenkaan vaikuttanut mitenkään koko asunnon lämpötilaan joka oli talvisin 20-23 asteen välissä.
        Jos olisin tajunnut niin olisin ottanut kylppäreihin sähkölämmityksen lattioihin ja mielelläni maksanut siitä "mukavuudesta".


      • Talvea kohden
        heliZ kirjoitti:

        Kukaan ei tosiaan vastannut mun kysymykseen että kuuluisiko lattianpinta lämpö olla korkeampi kuin huoneenlämpö? Näin luin netistä ja ihmettelen asiaa.

        Eli onko sinulla "Talvea kohden" asunnossanne siis huoneenlämpötila tuo 23, vaikka lattianlämpö on 26? Ymmärsinkö oikein? Ihmettelen juuri tätä että miksi meillä voi olla sama lämpö lattiassa kuin ilmassa ja vielä kaiken lisäksi kohdassa jossa ei ole ollenkaan lämmitystä lattiassa?

        En tiedä näistä lattialämmityksistä mitään ja ei tajuttu asunto ostaessa että voi olla tälläinen ongelma. Oletin automaattisesti että kylpyhuoneisiin on eri piirit joista voi oikeasti säätää niitä lämpimämmälle.En tyhmyyksissäni tajunnut tätä kysyä koska ajattelin että tottakai on oltava.

        Oli meidän edellisessä kämpässäkin kylppärissä sähkölämmitys lattiassa ja sitä pidettiin jaloille sopivan lämpöisenä.Ei se kuitenkaan vaikuttanut mitenkään koko asunnon lämpötilaan joka oli talvisin 20-23 asteen välissä.
        Jos olisin tajunnut niin olisin ottanut kylppäreihin sähkölämmityksen lattioihin ja mielelläni maksanut siitä "mukavuudesta".

        Mielenkiintoista millä perusteilla ihmiset talojaan ostavat. Ymmärrän hyvin "tyhmyyskin yleistä" sarkastiset kommentit.

        Jos/kun teillä on kaukolämpö, niin lattiassa kiertää lämmin vesi, joka tulee lämmönvaihtimelta. Lämmönvaihdin sijainnee jossain taloyhtiön tiloissa. Tuo vesi määrittelee maksimi lämmitystehon tietyllä ulkolämpötilalla teidän asuntoon. Lämmitystä voidaan lisäksi ohjata huonekohtaisilla termostaateilla, jotka katkaisevat vedenkierron lämpötilan noustua tarpeeeksi korkealle. Joko näitä termareita on, tai sitten ei.

        Kylppäri voi toimia samalla tavalla, tai vaihtoehtoisesti se lämpenee sähköllä. Sähköllä mahdollistetaan korkeampi lämpötila kuin muissa tiloissa. Sähkön maksavat useissa tapauksisssa asujat itse sähkölaskussaan. Jossain voi siis sijaita sähkökytkin/termostaatti joka lämmittää kyseistä tilaa. Koska lattia on massiivinen kytkimen päällekytkentä tuo tulosta vasta tuntien/ vuorokauden kuluttua.

        Jos lattiapinta on yhtä lämmin kuin sisälämpötila ei lämmitys ole päällä.

        Yleensä eri huoneissa on eri piirit, joissa kiertävää samanlämpöistä vettä termostaateilla ohjataan. Pieniä huoneita voidaan yhdistää ja isoja jakaa pienempiin piireihin.

        Nämä piirit yhtyvät jakotukkeihin, joista vesi tulee/menee lämmönvaihtimeen. Jos teillä on kaikki lattiat kylminä, niin vikaa voisi etsiä tästä jakotukista (älä ala säätämään piirejä itse), tai vaihtoehtoisesti termareista.

        Et maininnut kuinka uusi talo on. Jos talo on uusi, ja miksei muutenkin, pitäisi mukana tulla jonkinlainen "talokirja", eli käyttöohjeet.

        Naapurilta kysyminen ei tietenkään haittaisi?


      • minävaantaas
        Talvea kohden kirjoitti:

        Tämä logiikka on suorastaan loistavaa

        "Tiivistetty versio hitaammille yksilöille:
        - lattialämmityksestä alkaa olla turha maksaa, kun sillä ei kuitenkaan nykytaloissa pysty lämmittämään lattiaa mukavan lämpimäksi ( 25... 29 °C) ilman, että huoneilman lämpötila nousee tukalan kuumaksi"

        Jos tönön lämmittää sähköpatterit, niin lattia on huomattavasti mukavampi?!?! Loistavaa.

        Allekirjoittaneella on matalaenergiatalo (entinen sellainen, eli alle 60kWh/m2) ja /-0 keleillä taitaa mennä lattioihin 26 asteista vettä. Tuon lämpöistä on siis lattia. Jos seinällä olisi patterit, niin lattian lämpötila tippuisi sisälämpötilan tasolle, eli 26 => 23.

        Monesti puuta pidetään jotenkin lämpimänä, mutta ehkä olisi aivan hyvä perehtyä asiaa. Parketilla ja laatalla ei kovin isoa eroa ole. Laminaatti on käytännössä samaa tasoa kuin laatta.

        jaa, meillä vm1974 talo ja nollakelillä 30c kiertolämpö myös lattioissa.
        ei näköjään matalaenergialla hirveetä säästöä teekään loppujenlopuksi ???


    • heliZ

      "Mielenkiintoista millä perusteilla ihmiset talojaan ostavat. Ymmärrän hyvin "tyhmyyskin yleistä" sarkastiset kommentit."

      -Mitä tarkoitat tuolla lauseella? Miten tiedät millä perustein olen ostanut asuntoni ja miten se tähän liittyy? Eikö minulla ole oikeus että uuden asunnon lämmitys toimii?

      "Nämä piirit yhtyvät jakotukkeihin, joista vesi tulee/menee lämmönvaihtimeen. Jos teillä on kaikki lattiat kylminä, niin vikaa voisi etsiä tästä jakotukista (älä ala säätämään piirejä itse), tai vaihtoehtoisesti termareista."

      -Molemmat on tarkastettu/säädetty rakentajan toimesta. Silti eri piirissä oleva lattia voi olla siedettävä,mutta toisessa piirissä on aivan kuollutta lämmön suhteen. Jos saman tilan 0,5x0,5m alue lämpenee kun on eri piiriä ja loppuosa kylppäristä on jääkylmä niin jossain on oltava vika jos toinen piiri ei lämpene yhtään.Ja noita kylmiä kylpyhuoneita kun ei voi itse säätää siis vaan menevät tuon yleislämpötilan mukaan.

      Talo/ohjekirjassa ei ole ohjeita muutakuin termostaattien säätämistä varten.Olen rakentajaan yhteydessä mutta ajattelin ensin hieman hankkia lisää tietoa asiasta,ennen kuin taas alan keskustelemaan asiasta. Kiitos asiallisesti vastanneille.

      • Talvea kohden

        Ai että tuli vedettyä herneet nenään. Ole hyvä vain.

        "-Molemmat on tarkastettu/säädetty rakentajan toimesta."

        Hienoa,. Nythän se sitten toimiii, eli ei ongelmaa.

        " Jos saman tilan 0,5x0,5m alue lämpenee kun on eri piiriä "

        Et selvästi ymmärrä mitä piirillä tarkoitetaan.

        "Talo/ohjekirjassa ei ole ohjeita muuta kuin termostaattien säätämistä varten."

        Olisiko tässä taas tyypillinen tarina. Ostetaan jotain kivojen laattojen perusteella ja oletetaan jotain. Kun nämä oletukset eivät sitten päde, niin muiden vika.

        Kun selvästi tiedät mitä olet ostanut, kuinka kaikki toimii ja kaikki on vielä tarkastettu ja säädetty, niin eihän tässä mitään ongelmaa ole. Edellä kerroin kuinka asiat toimivat, mutta tämä oli selvästi turhaa, koska kaikki jo tiesit.

        Ei muuta kuin onnea vain uuteen kotiin!


      • heliZ
        Talvea kohden kirjoitti:

        Ai että tuli vedettyä herneet nenään. Ole hyvä vain.

        "-Molemmat on tarkastettu/säädetty rakentajan toimesta."

        Hienoa,. Nythän se sitten toimiii, eli ei ongelmaa.

        " Jos saman tilan 0,5x0,5m alue lämpenee kun on eri piiriä "

        Et selvästi ymmärrä mitä piirillä tarkoitetaan.

        "Talo/ohjekirjassa ei ole ohjeita muuta kuin termostaattien säätämistä varten."

        Olisiko tässä taas tyypillinen tarina. Ostetaan jotain kivojen laattojen perusteella ja oletetaan jotain. Kun nämä oletukset eivät sitten päde, niin muiden vika.

        Kun selvästi tiedät mitä olet ostanut, kuinka kaikki toimii ja kaikki on vielä tarkastettu ja säädetty, niin eihän tässä mitään ongelmaa ole. Edellä kerroin kuinka asiat toimivat, mutta tämä oli selvästi turhaa, koska kaikki jo tiesit.

        Ei muuta kuin onnea vain uuteen kotiin!

        "Ai että tuli vedettyä herneet nenään. Ole hyvä vain."

        -Ihmettelin vain komenttiasi?

        "-Molemmat on tarkastettu/säädetty rakentajan toimesta."
        "Hienoa,. Nythän se sitten toimiii, eli ei ongelmaa."

        -Ongelma on että on säädetty ja tarkastettu,mutta silti EI TOIMI !!!!!!!!

        " Jos saman tilan 0,5x0,5m alue lämpenee kun on eri piiriä "
        "Et selvästi ymmärrä mitä piirillä tarkoitetaan."

        -Rakentajan työntekijä itse sanoi että OSA kylpyhuoneesta eli n.10% on eri piirissä ja siksi lämpenee vain pienelta alueelta. Kun kävi säätämässä tätä loppua kylpyhuone osaa niin sanoi itsekkin että on liian kylmä. Silti rakentajan myöhemmän tarkastuksen mukaan missään ei ole vikaa vaikka lattia on jääkylmä.
        Onko tämä nyt niin kauhean vaikea ymmärtää?

        "Talo/ohjekirjassa ei ole ohjeita muuta kuin termostaattien säätämistä varten."
        "Olisiko tässä taas tyypillinen tarina. Ostetaan jotain kivojen laattojen perusteella ja oletetaan jotain. Kun nämä oletukset eivät sitten päde, niin muiden vika."

        -En ole todellakaan ostanut mitään "kivojen" laattojen takia. Miten yleensä laatat liittyvät tähän mitenkään?Olisko minun pitänyt vaatia alkeellisia materiaalieja esim. muovimattoa laattojen sijaan? Vaikka eletään 2000-lukua?

        Kun ostin asunnon luulin että kylpyhuoneita pystyy säätää erikseen ja täten myös oletin että laatat ei tunnu jääpaloilta jalan alla.
        Sinun mielestäsi minulla siis ei ole oikeutta vaatia että asunnon lämmitys toimii koska olen sinun mukaan ostanut asunnon "kivojen" laattojen takia ja luullut että saan lämpimän asunnon?Ihme juttu? On varmaan hullua vaatia että lämmitys toimii niinkuin kuuluisi.

        Mutta siis alkuperäinen kysymykseni oli että kuuluisiko sen lattian olla lämpimämpi kuin ilma?Että mikä kuuluu olla laatan lämpö?
        Olen tehnyt tiedusteluja muutakin kautta ja on selvinnyt että kyllä laatan pitää olla siedettävän tuntuinen jalan alla. Kävin juuri katsomassa omakotitalossa jossa oli vesikiertoinen lattialämmitys ja siellä oli ihan sopiva huoneenlämpötila vaikka kylpyhuoneiden laatat olivat ihanan lämpimät (n.28-30asteisia). Eli olen yhteydessä rakentajaan ja vaadin että asia korjataan, ja he saavat ratkaista että miten korjataan.

        Mutta tämä jää kyllä viimeiseksi kerraksi kun tulen keskustelupalstoille jotain kyselemään,joten yksi kirjoittelija taas vähemmän koska eräät eivät osaa olla haukkumatta muiden kirjoituksia. Tästäkin aiheesta olisi voitu keskustella aivan fiksusti.


      • Talvea kohden
        heliZ kirjoitti:

        "Ai että tuli vedettyä herneet nenään. Ole hyvä vain."

        -Ihmettelin vain komenttiasi?

        "-Molemmat on tarkastettu/säädetty rakentajan toimesta."
        "Hienoa,. Nythän se sitten toimiii, eli ei ongelmaa."

        -Ongelma on että on säädetty ja tarkastettu,mutta silti EI TOIMI !!!!!!!!

        " Jos saman tilan 0,5x0,5m alue lämpenee kun on eri piiriä "
        "Et selvästi ymmärrä mitä piirillä tarkoitetaan."

        -Rakentajan työntekijä itse sanoi että OSA kylpyhuoneesta eli n.10% on eri piirissä ja siksi lämpenee vain pienelta alueelta. Kun kävi säätämässä tätä loppua kylpyhuone osaa niin sanoi itsekkin että on liian kylmä. Silti rakentajan myöhemmän tarkastuksen mukaan missään ei ole vikaa vaikka lattia on jääkylmä.
        Onko tämä nyt niin kauhean vaikea ymmärtää?

        "Talo/ohjekirjassa ei ole ohjeita muuta kuin termostaattien säätämistä varten."
        "Olisiko tässä taas tyypillinen tarina. Ostetaan jotain kivojen laattojen perusteella ja oletetaan jotain. Kun nämä oletukset eivät sitten päde, niin muiden vika."

        -En ole todellakaan ostanut mitään "kivojen" laattojen takia. Miten yleensä laatat liittyvät tähän mitenkään?Olisko minun pitänyt vaatia alkeellisia materiaalieja esim. muovimattoa laattojen sijaan? Vaikka eletään 2000-lukua?

        Kun ostin asunnon luulin että kylpyhuoneita pystyy säätää erikseen ja täten myös oletin että laatat ei tunnu jääpaloilta jalan alla.
        Sinun mielestäsi minulla siis ei ole oikeutta vaatia että asunnon lämmitys toimii koska olen sinun mukaan ostanut asunnon "kivojen" laattojen takia ja luullut että saan lämpimän asunnon?Ihme juttu? On varmaan hullua vaatia että lämmitys toimii niinkuin kuuluisi.

        Mutta siis alkuperäinen kysymykseni oli että kuuluisiko sen lattian olla lämpimämpi kuin ilma?Että mikä kuuluu olla laatan lämpö?
        Olen tehnyt tiedusteluja muutakin kautta ja on selvinnyt että kyllä laatan pitää olla siedettävän tuntuinen jalan alla. Kävin juuri katsomassa omakotitalossa jossa oli vesikiertoinen lattialämmitys ja siellä oli ihan sopiva huoneenlämpötila vaikka kylpyhuoneiden laatat olivat ihanan lämpimät (n.28-30asteisia). Eli olen yhteydessä rakentajaan ja vaadin että asia korjataan, ja he saavat ratkaista että miten korjataan.

        Mutta tämä jää kyllä viimeiseksi kerraksi kun tulen keskustelupalstoille jotain kyselemään,joten yksi kirjoittelija taas vähemmän koska eräät eivät osaa olla haukkumatta muiden kirjoituksia. Tästäkin aiheesta olisi voitu keskustella aivan fiksusti.

        "-Ihmettelin vain komenttiasi?"

        Minä aidosti hämmästelin, että tällaisiin asioihin ei tutustuta. Luulisi olevan oleellista.

        "Onko tämä nyt niin kauhean vaikea ymmärtää?"

        On. Mikään piiri ei ole 0,5x 0,5 kokoinen.

        "Miten yleensä laatat liittyvät tähän mitenkään?Olisko minun pitänyt vaatia alkeellisia materiaalieja esim. muovimattoa laattojen sijaan? Vaikka eletään 2000-lukua?"

        Jokuhan tuossa on ollut mikä ostohalun on herättänyt. Selvästi ei ole ollut lämmitys. Laatat olivat villli veikkaus. ;)

        "Ihme juttu? On varmaan hullua vaatia että lämmitys toimii niinkuin kuuluisi."

        Kuinkakohan tuon kuuluisi toimia? Selvästi sinä et tuota tiedä. Et ainakaan tuota ole mitenkään selittänyt. Ei ole olemassa mitään geneeristä lämmitysmuotoa joka on käytössä kaikissa eri kohteissa.

        "Mutta siis alkuperäinen kysymykseni oli että kuuluisiko sen lattian olla lämpimämpi kuin ilma?Että mikä kuuluu olla laatan lämpö? "

        Kun et tiedä kuinka lämmitys toimii, niin tuohon on mahdotonta muiden vastata. Voi vain veikkailla jotain. Mitenkä joku tekstisi lukeva voisi tietää esim. onko kylppärissäsi lattialämmitys ollenkaan? Kaikissa ei ole. Jos on, niin lämpeneekö se sähköllä, vai vedellä? Ohjaako lämmitystä termostaatti, vai vakiokierto, vai kytkin?

        Ehdotin aikaisemmin kysymään naapurilta asiaa. Josko sieltä löytyisi joku joka on ottanut lämmityksen huomioon ostopäätöstä tehdessä ja tietäisi ;)


      • heliZ
        Talvea kohden kirjoitti:

        "-Ihmettelin vain komenttiasi?"

        Minä aidosti hämmästelin, että tällaisiin asioihin ei tutustuta. Luulisi olevan oleellista.

        "Onko tämä nyt niin kauhean vaikea ymmärtää?"

        On. Mikään piiri ei ole 0,5x 0,5 kokoinen.

        "Miten yleensä laatat liittyvät tähän mitenkään?Olisko minun pitänyt vaatia alkeellisia materiaalieja esim. muovimattoa laattojen sijaan? Vaikka eletään 2000-lukua?"

        Jokuhan tuossa on ollut mikä ostohalun on herättänyt. Selvästi ei ole ollut lämmitys. Laatat olivat villli veikkaus. ;)

        "Ihme juttu? On varmaan hullua vaatia että lämmitys toimii niinkuin kuuluisi."

        Kuinkakohan tuon kuuluisi toimia? Selvästi sinä et tuota tiedä. Et ainakaan tuota ole mitenkään selittänyt. Ei ole olemassa mitään geneeristä lämmitysmuotoa joka on käytössä kaikissa eri kohteissa.

        "Mutta siis alkuperäinen kysymykseni oli että kuuluisiko sen lattian olla lämpimämpi kuin ilma?Että mikä kuuluu olla laatan lämpö? "

        Kun et tiedä kuinka lämmitys toimii, niin tuohon on mahdotonta muiden vastata. Voi vain veikkailla jotain. Mitenkä joku tekstisi lukeva voisi tietää esim. onko kylppärissäsi lattialämmitys ollenkaan? Kaikissa ei ole. Jos on, niin lämpeneekö se sähköllä, vai vedellä? Ohjaako lämmitystä termostaatti, vai vakiokierto, vai kytkin?

        Ehdotin aikaisemmin kysymään naapurilta asiaa. Josko sieltä löytyisi joku joka on ottanut lämmityksen huomioon ostopäätöstä tehdessä ja tietäisi ;)

        Hei taas nimim.Talvea kohden:

        Missä olen väittänut etten tiedä mikä lämmitysmuoto meillä on? Jo ekassa viestissä lukee että meillä on vesikiertoinen lattialämmitys ja siihen perustuu koko aloitukseni.Ja eräässä viestissä kirjoitan että kylpyhuoneeseen ei ole omaa termostaattia vaan toimii koko yhtiön peruslähtövesilämmön mukaan.

        Tarkoitin tuolla 0,5x05m alueella että eräs rakentajan työntekijä väitti että tämä alue on eri piirissä,eli osa kylpyhuoneen lattiasta kuuluisi eteiskäytävä alueeseen josta mennään kyseiseen kylpyhuoneeseen. Selitin ehkä huonosti mutta en tarkoittanut että kysyinen piiri olisi noin pieni vaan tarkoitin että tämä ala vain lämpiää kyseisestä kylpyhuoneesta ja loppu on jääkylmä.
        Tämän selityksen sain työntekijältä enkä tiedä puhuiko totta. Mutta on totta tai ei niin eihän noissa kuuluisi olla noin isoja eroja. Ihankuin ei olisi toisessa piirissä ollenkaan lämpöä. Silti rakentajan mielestä kaikki on kunnossa,vaikka lattian alla kiertää lämminvesi ja silti suurin osa laatoista on jääkylmiä.

        Ja turha alkaa arvostelemaan toisia että millä perustein olen asunnon ostanut kun et tiedä asiasta mitään.
        Olin ottanut selvää ennen asunnon ostoa että asuntoon oli tulossa vesikiertoinen lattialämmitys ja huoneisiin omat termostaatit. Myyjä vain ei sanonut tästä keskustellessamme että kylpyhuonealueilla ei ole termostaatteja ja emme ymmärtäneet erikseen sitä kysyä. Koska kerran myyjä mainosti että eri huoneisiin tulee omat termostaatit niin luotimme tähän ja oletimme että kylpyhuoneisiinkin tietenkin tulee.

        Tälläisen kuvan saimme lämmityksen suhteen asuntoa ostaessamme.
        Ja huom. asuntoa ei ollut vielä rakennettu ostovaiheessa,joten emme voineet mennä paikan päälle toteamaan missä termostaatit sijaitsee ja mitään alan piirrustuksia emme osaa lukea.

        Ei kaikilla ole niin hyvää rakennusteknistä pohjaa että osaisi kaikenmaailman asioita kysyä,joten turha alkaa haukkumaan muita.Ei kaikki voi olla täydellisiä kaikessa.
        Ja olemme kysyneet muilta asukkailta,mutta kukaan ei sen enempää tiedä kuin mekään. Taloyhtiössä on ollut muitakin erillaisia lämmitykseen liittyviä ongelmia.

        Ihmettelen jos kysyn yksinkertaisen kysymyksen että mikä lattian pintalämmön kuuluisi olla. Niin sitten aletaan syyttelemään että olisi jotenkin minun oma vika jos tämä lämmitys ei toimi?


      • Talvea kohden
        heliZ kirjoitti:

        Hei taas nimim.Talvea kohden:

        Missä olen väittänut etten tiedä mikä lämmitysmuoto meillä on? Jo ekassa viestissä lukee että meillä on vesikiertoinen lattialämmitys ja siihen perustuu koko aloitukseni.Ja eräässä viestissä kirjoitan että kylpyhuoneeseen ei ole omaa termostaattia vaan toimii koko yhtiön peruslähtövesilämmön mukaan.

        Tarkoitin tuolla 0,5x05m alueella että eräs rakentajan työntekijä väitti että tämä alue on eri piirissä,eli osa kylpyhuoneen lattiasta kuuluisi eteiskäytävä alueeseen josta mennään kyseiseen kylpyhuoneeseen. Selitin ehkä huonosti mutta en tarkoittanut että kysyinen piiri olisi noin pieni vaan tarkoitin että tämä ala vain lämpiää kyseisestä kylpyhuoneesta ja loppu on jääkylmä.
        Tämän selityksen sain työntekijältä enkä tiedä puhuiko totta. Mutta on totta tai ei niin eihän noissa kuuluisi olla noin isoja eroja. Ihankuin ei olisi toisessa piirissä ollenkaan lämpöä. Silti rakentajan mielestä kaikki on kunnossa,vaikka lattian alla kiertää lämminvesi ja silti suurin osa laatoista on jääkylmiä.

        Ja turha alkaa arvostelemaan toisia että millä perustein olen asunnon ostanut kun et tiedä asiasta mitään.
        Olin ottanut selvää ennen asunnon ostoa että asuntoon oli tulossa vesikiertoinen lattialämmitys ja huoneisiin omat termostaatit. Myyjä vain ei sanonut tästä keskustellessamme että kylpyhuonealueilla ei ole termostaatteja ja emme ymmärtäneet erikseen sitä kysyä. Koska kerran myyjä mainosti että eri huoneisiin tulee omat termostaatit niin luotimme tähän ja oletimme että kylpyhuoneisiinkin tietenkin tulee.

        Tälläisen kuvan saimme lämmityksen suhteen asuntoa ostaessamme.
        Ja huom. asuntoa ei ollut vielä rakennettu ostovaiheessa,joten emme voineet mennä paikan päälle toteamaan missä termostaatit sijaitsee ja mitään alan piirrustuksia emme osaa lukea.

        Ei kaikilla ole niin hyvää rakennusteknistä pohjaa että osaisi kaikenmaailman asioita kysyä,joten turha alkaa haukkumaan muita.Ei kaikki voi olla täydellisiä kaikessa.
        Ja olemme kysyneet muilta asukkailta,mutta kukaan ei sen enempää tiedä kuin mekään. Taloyhtiössä on ollut muitakin erillaisia lämmitykseen liittyviä ongelmia.

        Ihmettelen jos kysyn yksinkertaisen kysymyksen että mikä lattian pintalämmön kuuluisi olla. Niin sitten aletaan syyttelemään että olisi jotenkin minun oma vika jos tämä lämmitys ei toimi?

        "Missä olen väittänut etten tiedä mikä lämmitysmuoto meillä on? Jo ekassa viestissä lukee että meillä on vesikiertoinen lattialämmitys ja siihen perustuu koko aloitukseni."

        Mutta aikaisemmin kirjoitit
        "Oli meidän edellisessä kämpässäkin kylppärissä sähkölämmitys lattiassa ja sitä pidettiin jaloille sopivan lämpöisenä."

        Edellisessä kämpässäkin..... Edelleen epäselvää kumpi kylppärissä mahtaa olla?

        "Tarkoitin tuolla 0,5x05m alueella että eräs rakentajan työntekijä väitti että tämä alue on eri piirissä,eli osa kylpyhuoneen lattiasta kuuluisi eteiskäytävä alueeseen josta mennään kyseiseen kylpyhuoneeseen."

        Selvisi. Ja tuo eteiskäytävä on lämmin, kuten tämä pieni ala kylppärissäkin. Eli asuntoon tulee lämpöä, mikä on hyvä.

        "mitään alan piirrustuksia emme osaa lukea."

        Nyt olisi varmaan hyvä hetki opetella, ainakin tuon kylppärin osalta? Näin tulee se oma asunto pikkuhiljaa tutuksi ;)

        "Ei kaikilla ole niin hyvää rakennusteknistä pohjaa että osaisi kaikenmaailman asioita kysyä,joten turha alkaa haukkumaan muita.Ei kaikki voi olla täydellisiä kaikessa. "

        En kyllä käsittääkseni sinua ole missään haukkunut, vaan tämä on sinun omaa tulkintaasi. Eiköhän nuo tiedot kyseisestä kylppäristä ole aivan perusjärjellä ajateltavia asioita, eli ei mitään erityiskoulutusta tarvita.

        Lämpeneekö naapurien kylppäri, vai onko teidän ainoa kylmä?

        Lämpeneekö kylppäri sähköllä, vai vedellä? Jos vedellä, niin lämpeneekö piirin lähtö? Onko piirissä toimilaite, vai kiinteä säätö? Noista ehkä itse lähtisin liikkeelle.


      • heliZ
        Talvea kohden kirjoitti:

        "Missä olen väittänut etten tiedä mikä lämmitysmuoto meillä on? Jo ekassa viestissä lukee että meillä on vesikiertoinen lattialämmitys ja siihen perustuu koko aloitukseni."

        Mutta aikaisemmin kirjoitit
        "Oli meidän edellisessä kämpässäkin kylppärissä sähkölämmitys lattiassa ja sitä pidettiin jaloille sopivan lämpöisenä."

        Edellisessä kämpässäkin..... Edelleen epäselvää kumpi kylppärissä mahtaa olla?

        "Tarkoitin tuolla 0,5x05m alueella että eräs rakentajan työntekijä väitti että tämä alue on eri piirissä,eli osa kylpyhuoneen lattiasta kuuluisi eteiskäytävä alueeseen josta mennään kyseiseen kylpyhuoneeseen."

        Selvisi. Ja tuo eteiskäytävä on lämmin, kuten tämä pieni ala kylppärissäkin. Eli asuntoon tulee lämpöä, mikä on hyvä.

        "mitään alan piirrustuksia emme osaa lukea."

        Nyt olisi varmaan hyvä hetki opetella, ainakin tuon kylppärin osalta? Näin tulee se oma asunto pikkuhiljaa tutuksi ;)

        "Ei kaikilla ole niin hyvää rakennusteknistä pohjaa että osaisi kaikenmaailman asioita kysyä,joten turha alkaa haukkumaan muita.Ei kaikki voi olla täydellisiä kaikessa. "

        En kyllä käsittääkseni sinua ole missään haukkunut, vaan tämä on sinun omaa tulkintaasi. Eiköhän nuo tiedot kyseisestä kylppäristä ole aivan perusjärjellä ajateltavia asioita, eli ei mitään erityiskoulutusta tarvita.

        Lämpeneekö naapurien kylppäri, vai onko teidän ainoa kylmä?

        Lämpeneekö kylppäri sähköllä, vai vedellä? Jos vedellä, niin lämpeneekö piirin lähtö? Onko piirissä toimilaite, vai kiinteä säätö? Noista ehkä itse lähtisin liikkeelle.

        Pahoittelen että kirjoitin epäselvästi siitä että meillä oli edellisessä asunnossamme sähkölämmitys kylppärissä. Vertasin vain että ovat kuin yö ja päivä nykyisen asunnon vesikiertoisen lämmityksen kanssa.

        Nykyisen asunnon kylpyhuoneissa ja kaikissa huoneissa on siis vesikiertoinen lattialämmitys,ei sähkölämmitystä.

        "Lämpeneekö kylppäri sähköllä, vai vedellä? Jos vedellä, niin lämpeneekö piirin lähtö? Onko piirissä toimilaite, vai kiinteä säätö? Noista ehkä itse lähtisin liikkeelle"

        Siellä kiinteä säätö,jos se tarkoittaa sitä että käsin veivataan. Sitä on käyty säätelemästä rakentajan toimesta,mutta kyseinen alue ei lämpene siitä huolimatta. Muissakin laatta alueilla on samaa ongelmaa,mutta eivät ole ehkä niin kylmiä kuin tuo pahin kylppäri.
        Tyyppi joka kävi säätelemässä sanoi että sinne lähtevät putket ovat lämpimät.Mutta alueella on kuitenkin 4 eri aluetta/piiriä,joten tässä vaiheessa tulee tietämättömyys vastaan minulla.
        Meille ei ole mitään "kaaviota" annettu tästä vesikiertoisesta lämmityksestä .
        Ollaan saatu ainoastaan sähköpiirrustukset.

        Yritin rakentajalta kysellä mitä lämmitysvikoja muissa asunnoissa on mutta käsitin että eri vikoja kuin meillä. Mutta on jo luottamus mennyt tähän rakentajaan koska on ollut muitakin virheitä ja niitä on sitten hämmästelty ja ihmetelty, ihan kuin rakentaja olisi ekan kerran nähnyt kyseisen vian. Sitten kuulen naapureilta että muillakin on samaa ongelmaa, joten hieman on luotto mennyt siihen että rakentaja olisi muka ihan ulalla asioista.

        Täytyy yrittää saada naapureita jotenkin kiinni että pääsee keskustelemaan onko muilla sama ongelma. Kun ollaan uusia naapureita niin ollaan vaan vielä hiukan ujoja keskustelemaan asioista,eikä oikein kehtaa ovikellon soitto kierrosta tehdä.

        Yritän selvitellä tätä asiaa vielä rakentajan kanssa ja katsotaan miten käy.


      • Talvea kohden
        heliZ kirjoitti:

        Pahoittelen että kirjoitin epäselvästi siitä että meillä oli edellisessä asunnossamme sähkölämmitys kylppärissä. Vertasin vain että ovat kuin yö ja päivä nykyisen asunnon vesikiertoisen lämmityksen kanssa.

        Nykyisen asunnon kylpyhuoneissa ja kaikissa huoneissa on siis vesikiertoinen lattialämmitys,ei sähkölämmitystä.

        "Lämpeneekö kylppäri sähköllä, vai vedellä? Jos vedellä, niin lämpeneekö piirin lähtö? Onko piirissä toimilaite, vai kiinteä säätö? Noista ehkä itse lähtisin liikkeelle"

        Siellä kiinteä säätö,jos se tarkoittaa sitä että käsin veivataan. Sitä on käyty säätelemästä rakentajan toimesta,mutta kyseinen alue ei lämpene siitä huolimatta. Muissakin laatta alueilla on samaa ongelmaa,mutta eivät ole ehkä niin kylmiä kuin tuo pahin kylppäri.
        Tyyppi joka kävi säätelemässä sanoi että sinne lähtevät putket ovat lämpimät.Mutta alueella on kuitenkin 4 eri aluetta/piiriä,joten tässä vaiheessa tulee tietämättömyys vastaan minulla.
        Meille ei ole mitään "kaaviota" annettu tästä vesikiertoisesta lämmityksestä .
        Ollaan saatu ainoastaan sähköpiirrustukset.

        Yritin rakentajalta kysellä mitä lämmitysvikoja muissa asunnoissa on mutta käsitin että eri vikoja kuin meillä. Mutta on jo luottamus mennyt tähän rakentajaan koska on ollut muitakin virheitä ja niitä on sitten hämmästelty ja ihmetelty, ihan kuin rakentaja olisi ekan kerran nähnyt kyseisen vian. Sitten kuulen naapureilta että muillakin on samaa ongelmaa, joten hieman on luotto mennyt siihen että rakentaja olisi muka ihan ulalla asioista.

        Täytyy yrittää saada naapureita jotenkin kiinni että pääsee keskustelemaan onko muilla sama ongelma. Kun ollaan uusia naapureita niin ollaan vaan vielä hiukan ujoja keskustelemaan asioista,eikä oikein kehtaa ovikellon soitto kierrosta tehdä.

        Yritän selvitellä tätä asiaa vielä rakentajan kanssa ja katsotaan miten käy.

        "Tyyppi joka kävi säätelemässä sanoi että sinne lähtevät putket ovat lämpimät."

        Miksi et kokeile itse? Otat kädellä putkesta kiinni mahdollisimman kaukaa jakotukista. Onko putki lämmin? Voit verrata kyseistä putkea muihin putkiin ja havaita onko se kylmempi. Toisen jakotukin (paluuveden) vastava putki pitäisi olla myös lämmin. Hieman viileämpi, mutta lämmin joka tapauksessa jos lämpö on ollut kauan päällä.

        "Mutta alueella on kuitenkin 4 eri aluetta/piiriä,joten tässä vaiheessa tulee tietämättömyys vastaan minulla."

        Tuo 4 eri aluetta/piiriä tarkoittanee, että kyseisessä asunnossa lienee 4 piiriä? Tarkistuksena, että puhutaan samasta asiasta. Tuon perusteella asunto on aika pieni ja käsittänee pienen olohuoneen, keittiö/ruokatilan, makkarin ja kylppärin?

        Olethan löytänyt jo jakotukit? Eli kaksi n. 20cm pituista kuparin väristä metalliputkea lähekkäin, joista toiseen päähän tulee muoviputki ja alaspäin lähtee 4kpl pienempää putkea.

        Noista kolmessa oli termostaattiohjaus ja yhdessä ei?

        Mahdollisia vikoja voi olla.

        1) Putket lattiassa tukossa. Aika epätodennäköinen, mutta myös kallis korjata
        2) Jakotukin säätö väärin/kokonaan kiinni. Säätö säädetään palaavan veden jakotukista. Tuota ei kannata itse säätää. Voi, mutta ei ehkä kannattane, jos et tiedä mitä teet.
        3) Tulevan veden jakotukin säätö väärä, tai kokonaan kiinni. Tuota voit ruuvata itse auki, vaikka kokonaan. Muissa pitäisi olla termarin toimilaite ja tuossa esim. valkoinen korkki
        4) Piirien ohjauslaitteet toimivat väärin. Eli esim. keittiön termari ohjaakin kylppärin piiriä. Väännä kaikki termarit auki ja katso jakotukista, että kaikki myös aukeavat, eli ajat säädön ylös. Säädä kiinteä säätö auki. Kaikkien piirien tulisi lämmetä, eli myös kylppärin.
        5) Termaria ei pitäisi olla, mutta jos sellainen kuitenkin on, niin tuo voi olla kyketty väärin, eli sulkee piirin, kukn se pitäisi avata
        6)....

        "Muissakin laatta alueilla on samaa ongelmaa,mutta eivät ole ehkä niin kylmiä kuin tuo pahin kylppäri."

        Tämä kuulostaa aika kummalliselta. Tämä tarkoittanee että esim. aulassa, tai keittiössä on laatta. Toivottavast laatta- alue on omana piirinään, eikä sama piiri ulotu parketin alle. Voinee olla epätoivottava tilanne, jos lattiamateriaaleja on haluttu vaihtaa toisiin, eikä tätä ole huomioitu lämmityksessä.

        Laattalattiassa kuuluisi olla termostaatin lisäksi anturi lattiassa, jolla säädetään lattiaan mukavuuslämpö. Näin laatta on aina vähintään tietyn lämpöinen esim. 25 astetta. Tällä estetään se, että termostaatti napsauttaa lämmön pois ja vaikka huonelämpötila on OK, niin lattia on inhottavan kylmä. Jos kyseinen anturi puuttuu, niin asialle ei oikein mitään voin tehdä. Anturin mittaamaa lämpöä säädetään avaamalla termostaatin kotelo ja säätämällä haluttu minimilämpö sieltä. Tuolta säädetään myös maksimilämpötila, jolla estetään puulattioiden liika lämpeäminen. Toisena vaihtoehtona voisi olla se, että putkia on jostain syystä vedetty liian harvaa, jolloin jalalla aistii lämpimiä ja kylmiä kohtia lattiassa vierekkäin. Tavallaan "lämpöläikkiä". Tämä kielii huonosti tehdystä työstä ja on tökeroä.

        Jos nyt noilla pääsisit alkuun ja päättelemään missä vika voisi olla.


      • heliZ
        Talvea kohden kirjoitti:

        "Tyyppi joka kävi säätelemässä sanoi että sinne lähtevät putket ovat lämpimät."

        Miksi et kokeile itse? Otat kädellä putkesta kiinni mahdollisimman kaukaa jakotukista. Onko putki lämmin? Voit verrata kyseistä putkea muihin putkiin ja havaita onko se kylmempi. Toisen jakotukin (paluuveden) vastava putki pitäisi olla myös lämmin. Hieman viileämpi, mutta lämmin joka tapauksessa jos lämpö on ollut kauan päällä.

        "Mutta alueella on kuitenkin 4 eri aluetta/piiriä,joten tässä vaiheessa tulee tietämättömyys vastaan minulla."

        Tuo 4 eri aluetta/piiriä tarkoittanee, että kyseisessä asunnossa lienee 4 piiriä? Tarkistuksena, että puhutaan samasta asiasta. Tuon perusteella asunto on aika pieni ja käsittänee pienen olohuoneen, keittiö/ruokatilan, makkarin ja kylppärin?

        Olethan löytänyt jo jakotukit? Eli kaksi n. 20cm pituista kuparin väristä metalliputkea lähekkäin, joista toiseen päähän tulee muoviputki ja alaspäin lähtee 4kpl pienempää putkea.

        Noista kolmessa oli termostaattiohjaus ja yhdessä ei?

        Mahdollisia vikoja voi olla.

        1) Putket lattiassa tukossa. Aika epätodennäköinen, mutta myös kallis korjata
        2) Jakotukin säätö väärin/kokonaan kiinni. Säätö säädetään palaavan veden jakotukista. Tuota ei kannata itse säätää. Voi, mutta ei ehkä kannattane, jos et tiedä mitä teet.
        3) Tulevan veden jakotukin säätö väärä, tai kokonaan kiinni. Tuota voit ruuvata itse auki, vaikka kokonaan. Muissa pitäisi olla termarin toimilaite ja tuossa esim. valkoinen korkki
        4) Piirien ohjauslaitteet toimivat väärin. Eli esim. keittiön termari ohjaakin kylppärin piiriä. Väännä kaikki termarit auki ja katso jakotukista, että kaikki myös aukeavat, eli ajat säädön ylös. Säädä kiinteä säätö auki. Kaikkien piirien tulisi lämmetä, eli myös kylppärin.
        5) Termaria ei pitäisi olla, mutta jos sellainen kuitenkin on, niin tuo voi olla kyketty väärin, eli sulkee piirin, kukn se pitäisi avata
        6)....

        "Muissakin laatta alueilla on samaa ongelmaa,mutta eivät ole ehkä niin kylmiä kuin tuo pahin kylppäri."

        Tämä kuulostaa aika kummalliselta. Tämä tarkoittanee että esim. aulassa, tai keittiössä on laatta. Toivottavast laatta- alue on omana piirinään, eikä sama piiri ulotu parketin alle. Voinee olla epätoivottava tilanne, jos lattiamateriaaleja on haluttu vaihtaa toisiin, eikä tätä ole huomioitu lämmityksessä.

        Laattalattiassa kuuluisi olla termostaatin lisäksi anturi lattiassa, jolla säädetään lattiaan mukavuuslämpö. Näin laatta on aina vähintään tietyn lämpöinen esim. 25 astetta. Tällä estetään se, että termostaatti napsauttaa lämmön pois ja vaikka huonelämpötila on OK, niin lattia on inhottavan kylmä. Jos kyseinen anturi puuttuu, niin asialle ei oikein mitään voin tehdä. Anturin mittaamaa lämpöä säädetään avaamalla termostaatin kotelo ja säätämällä haluttu minimilämpö sieltä. Tuolta säädetään myös maksimilämpötila, jolla estetään puulattioiden liika lämpeäminen. Toisena vaihtoehtona voisi olla se, että putkia on jostain syystä vedetty liian harvaa, jolloin jalalla aistii lämpimiä ja kylmiä kohtia lattiassa vierekkäin. Tavallaan "lämpöläikkiä". Tämä kielii huonosti tehdystä työstä ja on tökeroä.

        Jos nyt noilla pääsisit alkuun ja päättelemään missä vika voisi olla.

        Kiitos neuvoista.
        Annan vielä yhden mahdollisuuden rakennusyhtiön edustajalle korjata asia ja sen jälkeen koitan näitä konsteja mitä täällä on annettu. Rakentajan mielestä laatan kuuluu olla 23astetta eikä yhtään enempää,joten tällöin laatta tuntuu jääkylmältä.

        Tuo kylmin kylppäri on toisessa kerroksessa ja tarkoitin että sinne menevät putket tosiaan on todettu lämpimiksi. Ja siellä on ne 4 piiriä.
        Alakerrassa on lisää laatoitettua kylpyhuonetta,kodinhoitohuonetta ja eteistä, jotka ovat myöskin liian kylmät.Mihinkään laatoitetulle alueelle ei ole omia termostaatteja,vaan termostaatit on vain makuuhuoneissa ja olohuoneessa.

        Palaan asiaan myöhemmin ja kerron miten tässä kävi.


      • Talvea kohden
        heliZ kirjoitti:

        Kiitos neuvoista.
        Annan vielä yhden mahdollisuuden rakennusyhtiön edustajalle korjata asia ja sen jälkeen koitan näitä konsteja mitä täällä on annettu. Rakentajan mielestä laatan kuuluu olla 23astetta eikä yhtään enempää,joten tällöin laatta tuntuu jääkylmältä.

        Tuo kylmin kylppäri on toisessa kerroksessa ja tarkoitin että sinne menevät putket tosiaan on todettu lämpimiksi. Ja siellä on ne 4 piiriä.
        Alakerrassa on lisää laatoitettua kylpyhuonetta,kodinhoitohuonetta ja eteistä, jotka ovat myöskin liian kylmät.Mihinkään laatoitetulle alueelle ei ole omia termostaatteja,vaan termostaatit on vain makuuhuoneissa ja olohuoneessa.

        Palaan asiaan myöhemmin ja kerron miten tässä kävi.

        No joo. Taisipa olla turhaa kirjoittelua... Jos ei mitään viitsi tehdä, niin turhapa kirjoittelua on jatkaa.

        "Tuo kylmin kylppäri on toisessa kerroksessa ja tarkoitin että sinne menevät putket tosiaan on todettu lämpimiksi. "

        Jos putket ovat lämpimät, niin sitten on lattiakin. Sinulla ei siis ole ongelmaa.

        "Alakerrassa on lisää laatoitettua kylpyhuonetta,kodinhoitohuonetta ja eteistä, jotka ovat myöskin liian kylmät"

        Jos nuokin putket ovat lämpimät, niin lattiat ovat lämpimät tuollakin.

        Kai nyt itsekin ymmärrät, että jos lattiaan menee ja tulee lämmintä vettä, niin lattiankin täytyy olla lämmin. Antaapa olla.

        "Mihinkään laatoitetulle alueelle ei ole omia termostaatteja,vaan termostaatit on vain makuuhuoneissa ja olohuoneessa."

        Vaikuttaapa todella laadukkaalta. :) Onnea vain. Aivan verrokkina, että itselläni on 18 piiriä kolmessa jakotukissa ja kaikkia piirejä ohjaa termari. Termari taitaa maksaa jotain 20€, mutta katteestahan tuo on kaikki pois. Lattia- anturi maksaa muutaman euron ja työtä ehkä 5min. Tuolla saa aina lämpimät lattiat, mutta katteestahan tuokin on pois.

        Sorry, mutta ei näistä teikäläisen tiputtain tulevista tiedoista oikein pääse kärryille. Ensin oli 4 piiriä ja nyt sitten onkin toiset 4 lisää? Kyseessä lienee siis pieni kaksikerroksinen rivarinpätkä, jossa yläkerrassa kylppäri on kylmä ja tuon lisäksi alakerrassa on jossain laattaa ja nuo ovat osittain kylmiä. En oikein jaksa arvailla lisää. Jätän sen muille.

        Ehkäpä kannattaisi ensi kerralla kuvata tarkemmin tilannetta, jos haluat apua tulevaisuudessa johonkin. Nyt tiedot ovat jatkuvasti olleet vajavaisia.

        Jos lattiat ovat kylmän tuntuiset, niin eihän se mikään vika välttämättä ole. Lämpimyys vain on lisämukavuutta, jota välttämättä ei ole tullut ruksittua. Suosittelisin sinulle tuota sinun jo käyttämää keinoa, eli ruinaa jollekkin huoltomiehelle. Hän tekee asialle jotain, tai sitten ei.


      • heliZ
        Talvea kohden kirjoitti:

        No joo. Taisipa olla turhaa kirjoittelua... Jos ei mitään viitsi tehdä, niin turhapa kirjoittelua on jatkaa.

        "Tuo kylmin kylppäri on toisessa kerroksessa ja tarkoitin että sinne menevät putket tosiaan on todettu lämpimiksi. "

        Jos putket ovat lämpimät, niin sitten on lattiakin. Sinulla ei siis ole ongelmaa.

        "Alakerrassa on lisää laatoitettua kylpyhuonetta,kodinhoitohuonetta ja eteistä, jotka ovat myöskin liian kylmät"

        Jos nuokin putket ovat lämpimät, niin lattiat ovat lämpimät tuollakin.

        Kai nyt itsekin ymmärrät, että jos lattiaan menee ja tulee lämmintä vettä, niin lattiankin täytyy olla lämmin. Antaapa olla.

        "Mihinkään laatoitetulle alueelle ei ole omia termostaatteja,vaan termostaatit on vain makuuhuoneissa ja olohuoneessa."

        Vaikuttaapa todella laadukkaalta. :) Onnea vain. Aivan verrokkina, että itselläni on 18 piiriä kolmessa jakotukissa ja kaikkia piirejä ohjaa termari. Termari taitaa maksaa jotain 20€, mutta katteestahan tuo on kaikki pois. Lattia- anturi maksaa muutaman euron ja työtä ehkä 5min. Tuolla saa aina lämpimät lattiat, mutta katteestahan tuokin on pois.

        Sorry, mutta ei näistä teikäläisen tiputtain tulevista tiedoista oikein pääse kärryille. Ensin oli 4 piiriä ja nyt sitten onkin toiset 4 lisää? Kyseessä lienee siis pieni kaksikerroksinen rivarinpätkä, jossa yläkerrassa kylppäri on kylmä ja tuon lisäksi alakerrassa on jossain laattaa ja nuo ovat osittain kylmiä. En oikein jaksa arvailla lisää. Jätän sen muille.

        Ehkäpä kannattaisi ensi kerralla kuvata tarkemmin tilannetta, jos haluat apua tulevaisuudessa johonkin. Nyt tiedot ovat jatkuvasti olleet vajavaisia.

        Jos lattiat ovat kylmän tuntuiset, niin eihän se mikään vika välttämättä ole. Lämpimyys vain on lisämukavuutta, jota välttämättä ei ole tullut ruksittua. Suosittelisin sinulle tuota sinun jo käyttämää keinoa, eli ruinaa jollekkin huoltomiehelle. Hän tekee asialle jotain, tai sitten ei.

        "No joo. Taisipa olla turhaa kirjoittelua... Jos ei mitään viitsi tehdä, niin turhapa kirjoittelua on jatkaa"

        Joo antaa olla vaan....
        Kiitin tiedoista ja kokeilen neuvoja jos ei asia muuten selviä. Koska kyseessä on uusi talo,niin rakentajalla on vastuu näistä korjauksisa. Jos menen ummikkona kokeilemaan mitä tapahtuu mistäkin niin voivat vetäytyä vastuusta sillä perustein että olen mennyt itse säätelemään näitä. Meitä on kielletty että itse ei saa mitään mennä säätämään,joten en mielelläni tätä tee kuin viimeisenä oljenkortena.Jos olisikin vanhempasta talosta kyse niin olisi vähän eri juttu.

        Halusin vain tietoa tästä lämmitysjärjestelmästä lisää että voin paremmin keskustella rakentajan kanssa,että en usko kaikkea mitä minulle sanotaan jos minulla on asiasta etukäteen tietoa.

        Kyllä maalaisjärjellä ymmärrän että jos lähtöputket ovat lämpimät niin pitäisi olla lattiankin.Mutta kun ei vaan ole! Siitähän tässä on kysymys.
        Olen jo alkanut epäilemään että onkohan joistakin alueista unohtunut putket kokonaan,vaikka tuskimpa sellaisesta on kyse.


      • Uusavuttomia
        heliZ kirjoitti:

        "No joo. Taisipa olla turhaa kirjoittelua... Jos ei mitään viitsi tehdä, niin turhapa kirjoittelua on jatkaa"

        Joo antaa olla vaan....
        Kiitin tiedoista ja kokeilen neuvoja jos ei asia muuten selviä. Koska kyseessä on uusi talo,niin rakentajalla on vastuu näistä korjauksisa. Jos menen ummikkona kokeilemaan mitä tapahtuu mistäkin niin voivat vetäytyä vastuusta sillä perustein että olen mennyt itse säätelemään näitä. Meitä on kielletty että itse ei saa mitään mennä säätämään,joten en mielelläni tätä tee kuin viimeisenä oljenkortena.Jos olisikin vanhempasta talosta kyse niin olisi vähän eri juttu.

        Halusin vain tietoa tästä lämmitysjärjestelmästä lisää että voin paremmin keskustella rakentajan kanssa,että en usko kaikkea mitä minulle sanotaan jos minulla on asiasta etukäteen tietoa.

        Kyllä maalaisjärjellä ymmärrän että jos lähtöputket ovat lämpimät niin pitäisi olla lattiankin.Mutta kun ei vaan ole! Siitähän tässä on kysymys.
        Olen jo alkanut epäilemään että onkohan joistakin alueista unohtunut putket kokonaan,vaikka tuskimpa sellaisesta on kyse.

        On se ihminen sitkeä. Toinen yrittänyt neuvoa ja toinen opponoi takaisin sen minkä ehtii, vaikka ei asioista mitään ymmärrä.

        Et sitten vieläkään tajunnut, että on kaksi eri asiaa, lämpimät huoneet ja lämpimät lattiat. Jos tuota jälkimmäistä ei ole tilattu, niin tuskin sitä on toimitettukkaan. Kuvaustesi perusteella ei ole.

        Puhut jostain vastuusta vetäytymisestä, kun tarkoitat varmaan tilaajan olisi pitänyt tajuta ostohetkellä asia. Ei kai nyt joku ala huvikseen toiselle ylimääräistä rakentamaan. Lattiassa liruu hiljakseen pieni virtaama, jotta huoneilma olisi lämmin. Tuolla ei vielä lattiat lämpene. Tai lämpenee kyllä, mutta vasta kylmillä ilmoilla. Pakkasten tullessa asia on kunnossa. Ei muuta kuin odottelemaan vain.


      • Talvea kohden
        heliZ kirjoitti:

        "No joo. Taisipa olla turhaa kirjoittelua... Jos ei mitään viitsi tehdä, niin turhapa kirjoittelua on jatkaa"

        Joo antaa olla vaan....
        Kiitin tiedoista ja kokeilen neuvoja jos ei asia muuten selviä. Koska kyseessä on uusi talo,niin rakentajalla on vastuu näistä korjauksisa. Jos menen ummikkona kokeilemaan mitä tapahtuu mistäkin niin voivat vetäytyä vastuusta sillä perustein että olen mennyt itse säätelemään näitä. Meitä on kielletty että itse ei saa mitään mennä säätämään,joten en mielelläni tätä tee kuin viimeisenä oljenkortena.Jos olisikin vanhempasta talosta kyse niin olisi vähän eri juttu.

        Halusin vain tietoa tästä lämmitysjärjestelmästä lisää että voin paremmin keskustella rakentajan kanssa,että en usko kaikkea mitä minulle sanotaan jos minulla on asiasta etukäteen tietoa.

        Kyllä maalaisjärjellä ymmärrän että jos lähtöputket ovat lämpimät niin pitäisi olla lattiankin.Mutta kun ei vaan ole! Siitähän tässä on kysymys.
        Olen jo alkanut epäilemään että onkohan joistakin alueista unohtunut putket kokonaan,vaikka tuskimpa sellaisesta on kyse.

        Perussädöt tekee joku jonkun kertoimen mukaan ja sitten lopullisen säädön asukas itse. Toisaalta jos tuota ei halua tehdä, niin eihän sitä pakko ole tehdä. Voi nauttia epämukavuudesta.

        Tässä nyt lienee tilanne hieman se mistä "uusavuttomia" kirjoittikin. On ostettu jotain muuta kuin mitä on luultu ostettavan. Lisäksi ei olla valmiita oikein tekemään mitään muuta kuin valittamaan niin lopputulos on sitten mitä on.

        Jos nuo termostaatit puttuvat, niin puuttuvat lattia- anturitkin. Ilman näitä ei lattiaa voi säätää kuin kiinteälle virtaamalle, jolloin tapahtuu juuri kuten "uusavuttomia" kirjoittelee. Joko lattia on kylmä suurimman osan vuotta, tai vaihtoehtoisesti saadaan lämpöä, mutta talvella tila on liian kuuma.

        Omasta puolestani en enään kirjoittelua jatka ja toivottelen onnea uuteen kotiin.


    • vm -08

      Meidän taloyhtiössämme on vesikiertoinen lattialämmitys pellettipannulla. Asuintiloissa ei ole sitä hemmetin laattaa kylpyhuonetta lukuunottamatta, joka lämpiää kokonaan erillisellä kierrolla, siis oma nelitieventtiili ja kiertovesipumppu eli on lämmin kesälläkin ja muun huoneiston kiertoa kuumemmalla. Ja nyt kun sisälämpötila on 22, niin laminaatti on todellakin vain asteen murto-osia lämpimämpi, ja lämmintä piisaa. Eikä tunnu kylmältä jalkojen alla. Säädön tasaisuus on ihan eri tasoa kuin niissä 90-luvun harakanpesissä, joissa lattia oli mukavan lämmin ja jalat suorastaan paloivat kovalla pakkasella, kun termostaatti välillä kuumensi ja tilan lämmettyä päästi lattian jääkylmäksi, jos laattaa sattui olemaan.

    • kopterikakkonen

      Kävi mielessä, että voisiko syypää olla piirien toimilaitteissa? Itse tuossa juuri ihmettelin, että miksi lattiat eivät lämpene ja paluuvesi lähes asteen-parin sisällä lähtöveden lämpötilasta. Syypäiksi osoittautuivat Virsbon toimilaitteet, joista yksi kuudesta toimi. Perhana. Alakerrassa kaikki olikin OK, sillä siellä tukissa on manuaaliset nupit. 4 kuudesta toimilaitteesta oli jumahtanut kiinni-asentoon ja yksi täysin auki. Termareista sentään tuli jännite.

      Mistähän noitakin lähtisi metsästämään, Wirsbo 24V/2W? Manuaalinuppeja löytynee mistä tahansa?

      • heliZ

        Kun en osaa tuollaista itse tarkastaa ja asiaa on käyty tutkimassa rakentajan puolesta ja sanottu että kaikki ok. Joten tarvii soitella taas rakentajalle ja vaatia joku tekemään asialle jotain.Pakko olla jossain vika!


    • kopterikakkonen

      Helppo tarkistaa: etsit asunnostasi/teknisestä tilasta huoneistosi vedenjakoon liittyvän "jakotukin". Jakotukki on rivi venttiileitä, joiden päissä voi olla joko termostaatin ohjaama "moottori" tai käsin säädettävä nuppi.

      Aseta jokainen termostaatti kylmimmälle asennolle ja odota 5-10 minuuttia. Tässä ajassa toimilaitteiden pitäisi sulkeutua. Tämä jälkeen käy vääntämässä yksi termostaateista täysille ja odota taas 5-10 minuuttia. Nyt termostaatin ohjaaman toimilaitteen tulisi aueta ja toimilaitteessa on jonkinlainen merkki, joka osoittaa että se on auki. Mallista riippuen sen kuori voi nousta tai siinä on eräänlainen merkkinasta joka nousee.

      Jos et tiedä missä jakotukki on, niin kannattaa kysäistä naapurilta.

    • mitä väliä?

      No ihan noin niin kuin fysiikan lakien perusteella lattian on oltava vähän huoneilmaa lämpimämpi mikäli energia meinataan saada kulkemaan lattiasta huoneilmaan.

      Tarkoitus on lämmittää huonetta, lattialämmitys on vain väline siihen. Jos huoneen lämpö on ok, niin unohda lattian lämpö.

      Nykyaikaisessa hyvin eristetyssä talossa lattia ei tosiaan ole paljon huoneilmaa lämpöisempi ja silloin laittia tuntuu aika kylmältä.

      Asian voit korjata vaikka pitämällä talvet ikkunoita auki, jolloin lattiasta täytyy saada suurempi teho ja sen lämpö nousee... Se ei kuitenkaan ole kovin fiksua käytöstä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe