Voiko romani ja valkolainen olla ystäviä?

Miten on

Kummatkin pysyvät niin omissa oloissaan, harvemmin kummallakaan on toisia ystävinään. Olisin kysynyt niin valkolaisilta kuin romaneiltakin onko teillä kavereina toisianne?

33

3972

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jupelo9

      karpo kiivastui kun vanha romanimies pysäköi invalidipaikalle ja pyysi sitten anteeksi hieno ele ,minä vielä odottelen anteeksipyyntöa kun hän perättömiä puhuen liitti nimeni juttuunsa ,samon odottaa moni muukin mm raita.

      • Anonyymi

        Tynkkyselläkin on.


    • gighh

      kyllä voi olla mun 1 parhaista ystävistä on suomalaine tosin kyllä mustalaismiehen akka

    • 767ii7i77i

      Mulla on kaajeita elikkä kaiken rotusia ja värisiä ystävinä niin kuin romaneita mä en erottele siinä ketään kaikki voi olla ystäviä jos antaa mahollisuuden!

    • XxxxxxXx

      Voivat tietysti, hyviäkin. Onkin jokunen.

    • mirette vain

      tottakai voi kaaleet ja kaajeet olla hyviäkin ystäviä keskenään mullakin on useampia kaajeita kavereina eikä siinä oo mittää esteitä. sitäpaitsi jos vaikka kaajeen laps eläis hetken kaaleissa ni se huomais että ei nää meijän kulttuurijen väliset erot niin suurija oo kuitenkaan niinkö monet kaajeet luulee ni semmonenki kaajeen laps pystyis hetkessä ihan helposti sopeutumaan kaaleitten kulttuuriin. ja sama pätee tummijen ja vaaleitten välisissä kaveri suhteissa

    • juupaseipäs

      kyllä se toimii, valkoinen ja musta, kun kuulemma jopa suomalaisillakin on rompsu ystäviä

    • Tottakai voi olla.
      Itselleni ei ole sattunut täällä Espoossa yhtään romania tutuiksi,mutten vastustaisi yhtään jos niin kävisi.
      Eivätpä vain ole tulleet tutustumaan.

      Missä muuten voisi päästä tutustumaan vaikkapa Espoon keskustan romaneihin?

    • Hyvänen aika,kyllä mulle sais tulla romani kaveriksi!
      Kaikista ihmisistä mää tykkään ja nuorempana jopa ,tosin lyhyen aikaa,seurustelin
      romanin kanssa...

      Ei minulla ole ennakkoluuloja ketään kohtaan.

      • kajai

        Seurustelin puoliromanin kanssa. Hän pahoinpiteli sairaalaan useita kertoja. Lopetin seurustelun. Muutin. Tapasin romaninaisen joka seurusteli valkolaisen kanssa. Luonani romaninainen pahoinpiteli minut työkyvyttömäksi ilman edeltävää riitaa. oli vain varastanut minulta rahaa, jonka teon annoin anteeksi. Joi ittensä känniin ja tarttui kiinni niin, että vammauduin. Mitä pitäisi ajatella romaneista?


      • 5+1
        kajai kirjoitti:

        Seurustelin puoliromanin kanssa. Hän pahoinpiteli sairaalaan useita kertoja. Lopetin seurustelun. Muutin. Tapasin romaninaisen joka seurusteli valkolaisen kanssa. Luonani romaninainen pahoinpiteli minut työkyvyttömäksi ilman edeltävää riitaa. oli vain varastanut minulta rahaa, jonka teon annoin anteeksi. Joi ittensä känniin ja tarttui kiinni niin, että vammauduin. Mitä pitäisi ajatella romaneista?

        Tiedän puoliromaneita ja ovat sosiaalisia, iloisia ja ystävällisiä verrattuna valtaväestöön. Kyllä eron huomaa heti.


      • ggggddd7

        Juuri niin!


      • kajai kirjoitti:

        Seurustelin puoliromanin kanssa. Hän pahoinpiteli sairaalaan useita kertoja. Lopetin seurustelun. Muutin. Tapasin romaninaisen joka seurusteli valkolaisen kanssa. Luonani romaninainen pahoinpiteli minut työkyvyttömäksi ilman edeltävää riitaa. oli vain varastanut minulta rahaa, jonka teon annoin anteeksi. Joi ittensä känniin ja tarttui kiinni niin, että vammauduin. Mitä pitäisi ajatella romaneista?

        Olen saanut turpaani Espoolaiselta. Mitä tästä pitäisi ajatella Espoolaisista.


      • Anonyymi
        kajai kirjoitti:

        Seurustelin puoliromanin kanssa. Hän pahoinpiteli sairaalaan useita kertoja. Lopetin seurustelun. Muutin. Tapasin romaninaisen joka seurusteli valkolaisen kanssa. Luonani romaninainen pahoinpiteli minut työkyvyttömäksi ilman edeltävää riitaa. oli vain varastanut minulta rahaa, jonka teon annoin anteeksi. Joi ittensä känniin ja tarttui kiinni niin, että vammauduin. Mitä pitäisi ajatella romaneista?

        Voi jopa hengestä päästä. Niin en suosittele suhteita...


      • Anonyymi
        kajai kirjoitti:

        Seurustelin puoliromanin kanssa. Hän pahoinpiteli sairaalaan useita kertoja. Lopetin seurustelun. Muutin. Tapasin romaninaisen joka seurusteli valkolaisen kanssa. Luonani romaninainen pahoinpiteli minut työkyvyttömäksi ilman edeltävää riitaa. oli vain varastanut minulta rahaa, jonka teon annoin anteeksi. Joi ittensä känniin ja tarttui kiinni niin, että vammauduin. Mitä pitäisi ajatella romaneista?

        Ei saisi kyllä yleistää, mutta kun kerran tulee petetyksi ja kaltoin kohdelluksi niin automaattisesti sitä välttelee. Silti uskon että romaaneissa on hyviä ihmisiä, ei vaan sattunut olemaan minun kohdallani


    • Kyllä voi.

      Miksi ei voisi?

      Minulla on muutama romani ystävänä, eikä sille ole koskaan ollut esteenä se, että minä olen valkolainen, ja he romaneja. Ei minun tai heidän taustansa ole se asia, miksi ystävyytemme on syntynyt - tai myöskään jatkuvasti tapetilla. Toki romanikulttuurista - ja myös ihan tästä valtakulttuuristakin - tulee keskusteltua aina välillä, mutta kyllä se ystävyys on sitten ihan muuta kuin "erottelua". Ihmisiä on tietysti monenlaisia, joku valkolainen ei missään nimessä haluaisi romania ystäväkseen, ja joku romani taas karttaisi valkolaiset niin kaukaa kuin vain voisi. Ihmisestähän tämä siis riippuu.

    • Miksipä ei..

      No kyllä voi, ihmiskohtaistahan tämä on. Olen minä kohdannut sellaisia romaneita, että ovat tällaista "valkoturpaa" katsoneet pitkin nokan varttaan, mutta samahan se pätee myös moneen valkolaiseen. Olen myös tavannut romaneita, jotka ovat kenen tahansa ystäviä ihan mielellään, kunhan on olemassa vain se molemminpuolinen ihmisyys ja kunnioitus. Nämä kaksi ovat periaatteita, joiden varaan minäkin alan ystävyyttä ja ihmissuhdetta yleensäkin rakentaa, rodulliset asiat ovat toisarvoisia seikkoja, tai oikeastaan niillä ei ole merkitystä ollenkaan.

    • 6

      Oli romani kaverina lapsena, pihisti kaikki pikkuautot, siihen loppui kaveruus.

      • Anonyymi

        Meilläkin kävi aikoinaan niitä. Varastivat. Ei tule enää lähellekään yksikään romani!


    • edvard

      on paljon valkolaisystäviä ja hyvin ollaan pärjätty keskenämme

    • ladyy

      mulla on ainenkii paras ystävä iha suomalaine oon tuntenu sen ihan pienestä ja kyllä mulla on muutenkii tosi paljo suomalaisija kavereita ja täällä kyllä liikkuu nii mustalaisnuoret ko somalit ja suomalaisetkii yhessä kavereina eikä oo kyllä ikinää käyny mielessäkää näiltä suomalais kavereilta jotakii varastaaa tai mitenkää muutenkaa huijata niitä että kyllä tuo on ihan täyttä paskaa että ei voi muka olla kavereita

      • 3245643

        rankkoja vitsejä teillä kaajeilla on välillä,mulla on valkolais kavereita joita voi kuttua veljiks mutta sä oot ymmärtäny täysin väärin tän ystävyyen me tultiin kavereiks ku kumpaakin sorsittiin mua ihon värin takia ja sitä ku se oli lyhyempi ja klyhempi ku muut luokkalaiset mä puolistin sitä ja tappelin sen puolesta välil. me tultii hyvin sit toimeen ku ei tarvinnu olla mitään pelle roolia keskenään niin ku nää hyväkkäät oli ja on viel tänäki päivänä varmaan eri rooleja vaa ei omaa itteesä ees tunnekkaa


    • Neuvoton

      Pelkään mustalaisia. He ovat kovaäänisiä ja erottuvat muusta väkimassasta käytöksellään ja pukeutumisellaan. Käytös on ollut joskus uhkaavaa ja usein arvaamatonta. Olen nähnyt miten mustalaiset varastavat ja jäävät kiinni varastamisesta. MInua on uhkailtu väkivallalla. Isovanhempani kertoivat, että mustalaisia ei saa päästää sisään. Mustalaiset pysäköivät kielletyille paikoille ja autojen ovet ovat auki. Päiväkodissa lapseni kaveri on mustalainen. Kiva poika. Harmittaa kun en uskalla kutsua häntä meille leikkimään, vaikka tekis mieli. Syyttäkää itseänne ja kulttuurianne. Kapinoikaa ja olkaa erilaisia. Niin kaikki muutkin tekevät, jos on aihetta. Itsenäistä ajattelua on helppo kunnioittaa.

    • Kaveri kuin kaveri

      Nykyään kun romanilapsetkin käy kouluja on ihan yleistä, että valkoiset ja romanit ja maahanmuuttajien lapset on ystäviä keskenään. Aiemmin kun täällä ei pahemmin ulkomaalaisia ollut ja romanit ei käyneet koulussa ei ystävyyssuhteitakaan päässyt liiemmin syntymään, koska missäpä sitä oltaisiin tutustuttu. Lapillahan ei ennakkoasenteita toisiaan kohtaan ole, jos ei kotona vanhemmat niitä opeta.

      Mulla olisikin kysymys romaneille, että yritettiinkö teitä edes pakottaa viranomaisten taholta koulunpenkille aiemmin, vai annettiinko asian olla?

      Suomessahan on ollut jo pitkään oppivelvollisuus, mutta omana kouluaikana 1980 - 90 -luvuilla ei ollut yhtäkään romanilasta samassa koulussa. En ole varma, mutta olettaisin että kouluikäisiä romanilapsia kuitenkin oli kotikylälläni.

      • timo yletyinen

        asuin vuosina 1964-1988 kumpulassa limingantiellä kävin mäkelän koulua 6-vuotta. tuona aikana koulussamme oli useita romanilapsia ko koulussa . ei heillä ollut ongelmia koulunkäynnin kanssa olivat pojat ja tytöt kovia urheilemaan. muistan kun koulun rehtori Räimo Pälviä palkitsi kevätjuhlassa kolme romanipoikaa jotka edustivat kouluamme pojoismaisissa koulujenvälisissä urheilukilpailuissa hyvällä menestyksellä.muistan niiltä ajoilta myös erään romanin uimaripojan hän voiti vaasassa suomenmestaruuden 50m vapaauinnissa, hän jatkoi haagan ammattikouluun missä hänet valittiin oppilaskunnan puheenjohtajaksi.


      • Kaveri kuin kaveri
        timo yletyinen kirjoitti:

        asuin vuosina 1964-1988 kumpulassa limingantiellä kävin mäkelän koulua 6-vuotta. tuona aikana koulussamme oli useita romanilapsia ko koulussa . ei heillä ollut ongelmia koulunkäynnin kanssa olivat pojat ja tytöt kovia urheilemaan. muistan kun koulun rehtori Räimo Pälviä palkitsi kevätjuhlassa kolme romanipoikaa jotka edustivat kouluamme pojoismaisissa koulujenvälisissä urheilukilpailuissa hyvällä menestyksellä.muistan niiltä ajoilta myös erään romanin uimaripojan hän voiti vaasassa suomenmestaruuden 50m vapaauinnissa, hän jatkoi haagan ammattikouluun missä hänet valittiin oppilaskunnan puheenjohtajaksi.

        No eihän romanilapsilla varmasti mitään ongelmia koulunkäynnin suhteen ole, jos kouluun mennään. Olen vain kuullut väitteen, että ennen ei romanivanhemmat halunneet lapsiaan kouluun. Kokivatko sitten sen jotenkin turvattomaksi paikaksi, tai ajattelivatko valkoisten "käännyttävän" lapset johonkin mitä eivät itse pitäneet arvossa.

        Kotoa opitaan asenne toisia ihmisiä kohtaan, mutta myös koulunkäyntiä yms. kohtaan. Oma perheeni oli ns. ongelmaperhe, eikä vanhemmat oikein jaksaneet välittää meidän lasten koulunkäynneistä. Minä olin hyvä matikassa ja siksi jaksoin opiskella ja hyvin olen pärjännyt. Mutta veljellä ei ollut kiinnostusta kouluun ja lintsasi paljon ymv. Kun ei koulussa viihtynyt, niin tuli yhteydenottoja kotiin viranomaisilta ja saatiin velipoikakin pakolla käymään koulunsa loppuun. Siksi vain mietin että ulotettiinko tuota "pakkoa" romanilapsiin, kun oppivelvollisuushan täällä on.

        Tuntuu että nykyään romanivanhempien asenne on järkiään myönteinen opiskeluja kohtaan ja lapset näyttäiskin käyvän koulunsa ja hyvin menestyvät. Omilla lapsilla on romanejakin kaverina.


      • romanikaveri
        timo yletyinen kirjoitti:

        asuin vuosina 1964-1988 kumpulassa limingantiellä kävin mäkelän koulua 6-vuotta. tuona aikana koulussamme oli useita romanilapsia ko koulussa . ei heillä ollut ongelmia koulunkäynnin kanssa olivat pojat ja tytöt kovia urheilemaan. muistan kun koulun rehtori Räimo Pälviä palkitsi kevätjuhlassa kolme romanipoikaa jotka edustivat kouluamme pojoismaisissa koulujenvälisissä urheilukilpailuissa hyvällä menestyksellä.muistan niiltä ajoilta myös erään romanin uimaripojan hän voiti vaasassa suomenmestaruuden 50m vapaauinnissa, hän jatkoi haagan ammattikouluun missä hänet valittiin oppilaskunnan puheenjohtajaksi.

        Itse asuin samalla alueella noina vuosina kuin sinäkin ja kävin myös koulua mäkelän koulussa- Opettajina oli Jaakko Ahola , Juhani Raunio ym ym ym Sain käytyä kouluni loppuun 1980 ja päästötodistus tuli myös. Muistan hyvin tuota Kumpulassa ja limingantiellä viettämääni vuosia ja silloin minulla myös oli tosi useita valtaväestöön kuuluvia kacereita ja hyvin tultiin toimeen, niin koulussa kuin vapaa-ajallakin. Sinulle timo yletyinen kaikkia hyvää elämääsi T: romanikaveri


      • Anonyymi

        Romanilaps varasti lapseltani tavaroita ja kinus lapseni kännykkää. Soitteli yöllä valkolaislapsille yms. Koulussa kävi silloin tällöin. Perhe muutti eri kaupunkiin sossuja muka pakoon,vaikka joka paikassa on sossut😅


    • Kyllä voi

      Tottakai voi. Itsestäänselvyys.

    • Rebecka

      Kyllä täs alkaa kaivata mustalaista ystäväksi kun luin uutisista, että jotkut (valkolaiset) kuivaa märkiä sukkiaan mikroaaltouunissa jos ei oo kuivausrumpua. Ja tän päivän Aamulehes oli tarinaa eläkeläisestä, joka pitää vessaa keittiönään, valmistaa vessassa ruokaa kun keittiö on remontin tarpeessa. YÖK. Ja ite oon valkolainen mut eikö toi ny pitäs olla kaikille selvää ettei vessassa tehä ruokaa tai sukkia laiteta mikroon.

    • Anonyymi

      Ei voi ,koska minun kohdalleni valkolaiset ovat olleet petolisia,valehtelijoita,kateelisia, vakavia rikoksia tekevät

    • Anonyymi

      Mä en huoli enää ystäviksi romaneita,enkä lapsille kavereiksi.

      • Anonyymi

        Kiitetään


    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1934
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      251
      1621
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1547
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      53
      1466
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1368
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1160
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1153
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe