Kokeet pois koulusta?

Ottakaa_kantaa

Heippa,

olen 6-luokkalaisen tytön äiti ja kyselisin teiltä mielipiteitä kokeista. Olisiko miele4stänne mahdollista, että kirjalliset kokeet poistettaisii koulusta? Eihän kokeet koulumenestystä kuitenkaan pääasiassa mittaa. Kokeet tuovat painetta lapsen arkielämään, ja numeroillakin arvostelu on mielestäni aivan iikaa. Tyttäreni menestyy koulussa perustasolla, mutta lapseni on kokenut jokatapauksessa pahoja vastoinkäymisiä kokeiden takia.

Kertokaa omia mielipiteitänne, miksi kokeet pitäisi poistaa koulusta?

78

4871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti_

      Jaksamisia sinulle !

    • sra__!

      MInusta tämä on oikein hyvä idea, sillä se tuottaa lapsille liikaa paineita ja se ei mittaa lapsen todellista osaamista, tytöllesi onnea kokeisiin!

      • Äitikieltenopettaja

        Minusta kokeita ei oikein voi kokonaan poistaa. Jos todistusarvosana annetaan tuntityöskentelyn ja esim. kotitehtävien osaamisen perusteella, opettaja saattaa ennen pitkää olla monien vanhempien kanssa liemessä. Isoja kokeita ei tietenkään ole mikään pakko pitää, mutta esim. sanakokeet tai monissa aineissa tietyn osa-alueen pikkutestit antavat sekä opettajalle että vanhemmille ja lapselle hyvää osviittaa siitä, missä mennään.

        Ketjun aloittaja sanoo, että lapsi on kokenut pahoja vastoinkäymisiä kokeiden vuoksi. Ehkä hän jännittää koetilannetta ja epäonnistuu sen tähden? Mutta jos osaaminen on äidin mukaan perustasoa (7?), ei huono koenumero ole mikään ihme. Jos lapsen osaaminen kokeessa on vaikkapa viitosen tasoa, ei siinä kyllä auta muu kuin hyväksyä se tosiasia, että se on sinä nimenomaisena päivänä niissä nimenomaisissa asiossa ollut juuri se.

        Minua jäi hiukan hämmästyttämään, mistä äiti on tuon perustason tempaissut, jos koearvosanat ovat toisinaan kovin huonoja. Sanoisinpa, että lapsen koulumenestys on silloin alle keskitason. On tietysti kurja nähdä, että lapsi on surullinen, jos kokeesta tulee huono arvosana, vaikka on mielestään kovasti yrittänyt/osannut. Mutta emme me voi millään lapsiamme pettymyksiltä säästää - emmekä tosiasioilta.

        Edellinen kirjoittaja sanoi, että kokeet tuottavat liikaa paineita lapselle. Onhan se niinkin, mutta minä jättäisin tuon liikaa-sanan pois. Kokeet kuitenkin ovat se tapa, millä osaaminen kiistattomasti voidaan osoittaa. Ja paineita on jokaisen opittava sietämään.

        Ikävä kyllä huonot koearvosanat saattavat saada lapsen omakuvan kehittymään sellaiseksi, että hän pitää itseään tyhmänä. Siitä suosta voi olla vaikea nousta. Tällöin olisikin todella tärkeää, että sekä ope että vanhemmat korostavat sitä, että tärkeää on yrittää aina parhaansa. Toisinaan voi olla ihan paikallaan huomauttaa, että jos läksyt ja tuntityöskentely olisi hoidettu niin kuin pitää, arvosana olisi ollut paljon parempi.


      • Ottakaa_kantaa
        Äitikieltenopettaja kirjoitti:

        Minusta kokeita ei oikein voi kokonaan poistaa. Jos todistusarvosana annetaan tuntityöskentelyn ja esim. kotitehtävien osaamisen perusteella, opettaja saattaa ennen pitkää olla monien vanhempien kanssa liemessä. Isoja kokeita ei tietenkään ole mikään pakko pitää, mutta esim. sanakokeet tai monissa aineissa tietyn osa-alueen pikkutestit antavat sekä opettajalle että vanhemmille ja lapselle hyvää osviittaa siitä, missä mennään.

        Ketjun aloittaja sanoo, että lapsi on kokenut pahoja vastoinkäymisiä kokeiden vuoksi. Ehkä hän jännittää koetilannetta ja epäonnistuu sen tähden? Mutta jos osaaminen on äidin mukaan perustasoa (7?), ei huono koenumero ole mikään ihme. Jos lapsen osaaminen kokeessa on vaikkapa viitosen tasoa, ei siinä kyllä auta muu kuin hyväksyä se tosiasia, että se on sinä nimenomaisena päivänä niissä nimenomaisissa asiossa ollut juuri se.

        Minua jäi hiukan hämmästyttämään, mistä äiti on tuon perustason tempaissut, jos koearvosanat ovat toisinaan kovin huonoja. Sanoisinpa, että lapsen koulumenestys on silloin alle keskitason. On tietysti kurja nähdä, että lapsi on surullinen, jos kokeesta tulee huono arvosana, vaikka on mielestään kovasti yrittänyt/osannut. Mutta emme me voi millään lapsiamme pettymyksiltä säästää - emmekä tosiasioilta.

        Edellinen kirjoittaja sanoi, että kokeet tuottavat liikaa paineita lapselle. Onhan se niinkin, mutta minä jättäisin tuon liikaa-sanan pois. Kokeet kuitenkin ovat se tapa, millä osaaminen kiistattomasti voidaan osoittaa. Ja paineita on jokaisen opittava sietämään.

        Ikävä kyllä huonot koearvosanat saattavat saada lapsen omakuvan kehittymään sellaiseksi, että hän pitää itseään tyhmänä. Siitä suosta voi olla vaikea nousta. Tällöin olisikin todella tärkeää, että sekä ope että vanhemmat korostavat sitä, että tärkeää on yrittää aina parhaansa. Toisinaan voi olla ihan paikallaan huomauttaa, että jos läksyt ja tuntityöskentely olisi hoidettu niin kuin pitää, arvosana olisi ollut paljon parempi.

        Luulet, että lapseni on huono koulussa?? Sanoin, että keskitaosa (= 8-9) mutta vastoinkäymisiäkin on tullut. EN sanonut, että tyttäreni saa jokatoisesta kokeesta huonompia arvosanoja (= 7 tai hieman alempi). Kokeet kuitenin lannistabvat. MUTTA minä ala-asteen sijaisopettajana kyllä, että ala-asteen opettajien pitäisi tuntea oppilaansa niinnhyvin, ettei kokeita arvosteluun edes tarvittaisi.


      • Kontrapasso
        Ottakaa_kantaa kirjoitti:

        Luulet, että lapseni on huono koulussa?? Sanoin, että keskitaosa (= 8-9) mutta vastoinkäymisiäkin on tullut. EN sanonut, että tyttäreni saa jokatoisesta kokeesta huonompia arvosanoja (= 7 tai hieman alempi). Kokeet kuitenin lannistabvat. MUTTA minä ala-asteen sijaisopettajana kyllä, että ala-asteen opettajien pitäisi tuntea oppilaansa niinnhyvin, ettei kokeita arvosteluun edes tarvittaisi.

        Sijaisope sanoo, että ala-asteen open pitäisi tuntea oppilaansa niin hyvin, ettei kokeita tarvita! :-D Esität kyllä melkoisia vaatimuksia! Pitäisi ja pitäisi... Pitäisi paljon muutakin. Esimerkiksi arvostella täysin kiistattomasti. Kokeet ovat siihen oiva keino!


      • Äitikieltenopettaja
        Ottakaa_kantaa kirjoitti:

        Luulet, että lapseni on huono koulussa?? Sanoin, että keskitaosa (= 8-9) mutta vastoinkäymisiäkin on tullut. EN sanonut, että tyttäreni saa jokatoisesta kokeesta huonompia arvosanoja (= 7 tai hieman alempi). Kokeet kuitenin lannistabvat. MUTTA minä ala-asteen sijaisopettajana kyllä, että ala-asteen opettajien pitäisi tuntea oppilaansa niinnhyvin, ettei kokeita arvosteluun edes tarvittaisi.

        En puhunut mitään joka toisesta kokeesta. Eikö sijaisopettajan tarvitse osata lukea? Eikä edes kirjoittaa?

        En sanonut luulevani, että lapsesi on huono koulussa.


      • Ottakaa_kantaa
        Äitikieltenopettaja kirjoitti:

        En puhunut mitään joka toisesta kokeesta. Eikö sijaisopettajan tarvitse osata lukea? Eikä edes kirjoittaa?

        En sanonut luulevani, että lapsesi on huono koulussa.

        Mitä tarkoitat tuolla, etteikö sijaisopettajan tarvitsisi osata lukea? Selventäisitkö.


      • Äitikieltenopettaja
        Ottakaa_kantaa kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tuolla, etteikö sijaisopettajan tarvitsisi osata lukea? Selventäisitkö.

        En puhunut mitään joka toisesta kokeesta.

        En sanonut luulevani, että lapsesi on huono koulussa.

        Ehkä vika ei olekaan mekaanisessa lukutaidossa vaan luetun ymmärtämisessä.

        Lisäksi kirjoituksesi ovat täynnä kielivirheitä!

        En ihmettele, että joillakin palstoilla jatkuvasti valitetaan sijaisista.

        Onneksi minulla on vähäisten poissaolojeni aikana ollut yleensä oikein hyviä sijaisia.


      • Guaranteen
        Äitikieltenopettaja kirjoitti:

        Minusta kokeita ei oikein voi kokonaan poistaa. Jos todistusarvosana annetaan tuntityöskentelyn ja esim. kotitehtävien osaamisen perusteella, opettaja saattaa ennen pitkää olla monien vanhempien kanssa liemessä. Isoja kokeita ei tietenkään ole mikään pakko pitää, mutta esim. sanakokeet tai monissa aineissa tietyn osa-alueen pikkutestit antavat sekä opettajalle että vanhemmille ja lapselle hyvää osviittaa siitä, missä mennään.

        Ketjun aloittaja sanoo, että lapsi on kokenut pahoja vastoinkäymisiä kokeiden vuoksi. Ehkä hän jännittää koetilannetta ja epäonnistuu sen tähden? Mutta jos osaaminen on äidin mukaan perustasoa (7?), ei huono koenumero ole mikään ihme. Jos lapsen osaaminen kokeessa on vaikkapa viitosen tasoa, ei siinä kyllä auta muu kuin hyväksyä se tosiasia, että se on sinä nimenomaisena päivänä niissä nimenomaisissa asiossa ollut juuri se.

        Minua jäi hiukan hämmästyttämään, mistä äiti on tuon perustason tempaissut, jos koearvosanat ovat toisinaan kovin huonoja. Sanoisinpa, että lapsen koulumenestys on silloin alle keskitason. On tietysti kurja nähdä, että lapsi on surullinen, jos kokeesta tulee huono arvosana, vaikka on mielestään kovasti yrittänyt/osannut. Mutta emme me voi millään lapsiamme pettymyksiltä säästää - emmekä tosiasioilta.

        Edellinen kirjoittaja sanoi, että kokeet tuottavat liikaa paineita lapselle. Onhan se niinkin, mutta minä jättäisin tuon liikaa-sanan pois. Kokeet kuitenkin ovat se tapa, millä osaaminen kiistattomasti voidaan osoittaa. Ja paineita on jokaisen opittava sietämään.

        Ikävä kyllä huonot koearvosanat saattavat saada lapsen omakuvan kehittymään sellaiseksi, että hän pitää itseään tyhmänä. Siitä suosta voi olla vaikea nousta. Tällöin olisikin todella tärkeää, että sekä ope että vanhemmat korostavat sitä, että tärkeää on yrittää aina parhaansa. Toisinaan voi olla ihan paikallaan huomauttaa, että jos läksyt ja tuntityöskentely olisi hoidettu niin kuin pitää, arvosana olisi ollut paljon parempi.

        Ei se mene aina niin, että jos on läksyt hoidettu ja oltu aktiivinen tunneilla, koearvosana olisi hyvä. Itse olen opiskelemassa amiksessa 2. vuosiluokkaa, ja teen läksyt ja osallistun tunneilla, silti osa koearvosanoista on T1:n luokkaa!
        Avaa silmät ja katso maailmaa, arvosana-arvostelu ei voi olla noin mustavalkoinen.


      • Kyttyräselkäinen
        Guaranteen kirjoitti:

        Ei se mene aina niin, että jos on läksyt hoidettu ja oltu aktiivinen tunneilla, koearvosana olisi hyvä. Itse olen opiskelemassa amiksessa 2. vuosiluokkaa, ja teen läksyt ja osallistun tunneilla, silti osa koearvosanoista on T1:n luokkaa!
        Avaa silmät ja katso maailmaa, arvosana-arvostelu ei voi olla noin mustavalkoinen.

        Harmi, jos sinulla ei ole mennyt niin! Useimmiten ne kyllä korreloivat. Lohduttaudu sillä, että yhtä kaikki tiedät asioista nyt enemmän kuin jos olisit laiminlyönyt sekä läksyjä että tunteja. Riippumatta siitä, mitä kokeista tulee tai mitä todistuksessa lukee. Osaaminen ja parhaansa tekeminen on kyllä ihan arvo sinänsä!


      • 9 luokkalainen
        Äitikieltenopettaja kirjoitti:

        Minusta kokeita ei oikein voi kokonaan poistaa. Jos todistusarvosana annetaan tuntityöskentelyn ja esim. kotitehtävien osaamisen perusteella, opettaja saattaa ennen pitkää olla monien vanhempien kanssa liemessä. Isoja kokeita ei tietenkään ole mikään pakko pitää, mutta esim. sanakokeet tai monissa aineissa tietyn osa-alueen pikkutestit antavat sekä opettajalle että vanhemmille ja lapselle hyvää osviittaa siitä, missä mennään.

        Ketjun aloittaja sanoo, että lapsi on kokenut pahoja vastoinkäymisiä kokeiden vuoksi. Ehkä hän jännittää koetilannetta ja epäonnistuu sen tähden? Mutta jos osaaminen on äidin mukaan perustasoa (7?), ei huono koenumero ole mikään ihme. Jos lapsen osaaminen kokeessa on vaikkapa viitosen tasoa, ei siinä kyllä auta muu kuin hyväksyä se tosiasia, että se on sinä nimenomaisena päivänä niissä nimenomaisissa asiossa ollut juuri se.

        Minua jäi hiukan hämmästyttämään, mistä äiti on tuon perustason tempaissut, jos koearvosanat ovat toisinaan kovin huonoja. Sanoisinpa, että lapsen koulumenestys on silloin alle keskitason. On tietysti kurja nähdä, että lapsi on surullinen, jos kokeesta tulee huono arvosana, vaikka on mielestään kovasti yrittänyt/osannut. Mutta emme me voi millään lapsiamme pettymyksiltä säästää - emmekä tosiasioilta.

        Edellinen kirjoittaja sanoi, että kokeet tuottavat liikaa paineita lapselle. Onhan se niinkin, mutta minä jättäisin tuon liikaa-sanan pois. Kokeet kuitenkin ovat se tapa, millä osaaminen kiistattomasti voidaan osoittaa. Ja paineita on jokaisen opittava sietämään.

        Ikävä kyllä huonot koearvosanat saattavat saada lapsen omakuvan kehittymään sellaiseksi, että hän pitää itseään tyhmänä. Siitä suosta voi olla vaikea nousta. Tällöin olisikin todella tärkeää, että sekä ope että vanhemmat korostavat sitä, että tärkeää on yrittää aina parhaansa. Toisinaan voi olla ihan paikallaan huomauttaa, että jos läksyt ja tuntityöskentely olisi hoidettu niin kuin pitää, arvosana olisi ollut paljon parempi.

        Kaikkien kouluvuosieni aikana vanhenpani ovat aina odottaneet 8 korkeampia numeroita ja se on aina tuonut minulle paineita.

        Minusta sanakokeita ja pikku kokeita voi olla, mutta isot kokeet voitaisiin korvata projekteilla. Esimerkiksi biologiassa, kokeet voitaisiin korvata projekteilla jotka voitaisiin tehdä vaikkapa pareittain. Näin oppimisesta tulisi monille paljon hauskempaa ja se muistuisi mieleen helpomin kuin pari päivää ennen pänttääminen kokeisiin.

        Olen itse eräässä koulussa ollut jossa oli enemmän projekteja ja vähemän kokeita ja hauskuuden ja luovuuteni käyttämisen ansiosta muistan hyvin paljon niistä aiheista josta tein projekteja.


      • Upeope
        9 luokkalainen kirjoitti:

        Kaikkien kouluvuosieni aikana vanhenpani ovat aina odottaneet 8 korkeampia numeroita ja se on aina tuonut minulle paineita.

        Minusta sanakokeita ja pikku kokeita voi olla, mutta isot kokeet voitaisiin korvata projekteilla. Esimerkiksi biologiassa, kokeet voitaisiin korvata projekteilla jotka voitaisiin tehdä vaikkapa pareittain. Näin oppimisesta tulisi monille paljon hauskempaa ja se muistuisi mieleen helpomin kuin pari päivää ennen pänttääminen kokeisiin.

        Olen itse eräässä koulussa ollut jossa oli enemmän projekteja ja vähemän kokeita ja hauskuuden ja luovuuteni käyttämisen ansiosta muistan hyvin paljon niistä aiheista josta tein projekteja.

        Mutta mitä mahdat muistaa kaikesta siitä, mistä et tehnyt projekteja? Useinkaan projekteihin käytetty järjetön tuntimäärä ei todellakaan ole puolusteltavissa millään muulla kuin sillä, että se on kivaa ja lapset muistavat sen jälkeen YHDESTÄ asiasta ehkä aika paljonkin...

        Voi tietysti olla niinkin, että minä ja oppilaani emme yksinkertaisesti osaa toteuttaa projekteja järjellisesti. Me kun ajattelemme, että silloin pitäisi saada tehdä rauhassa niin hyvää jälkeä kuin ikinä pystyy.


      • 9 luokkalainen
        Upeope kirjoitti:

        Mutta mitä mahdat muistaa kaikesta siitä, mistä et tehnyt projekteja? Useinkaan projekteihin käytetty järjetön tuntimäärä ei todellakaan ole puolusteltavissa millään muulla kuin sillä, että se on kivaa ja lapset muistavat sen jälkeen YHDESTÄ asiasta ehkä aika paljonkin...

        Voi tietysti olla niinkin, että minä ja oppilaani emme yksinkertaisesti osaa toteuttaa projekteja järjellisesti. Me kun ajattelemme, että silloin pitäisi saada tehdä rauhassa niin hyvää jälkeä kuin ikinä pystyy.

        Mielenstäni yksi pahimmista virheistä siinä kun opettajat arvostelevat projekteja on se että projektien pitäisi olla hirveän isoja ja hienosti suunniteltuja.

        Ehdotukseni ideana on se että lapsien ei tarvitsisi stressata kokeista vaan kayttää oppimaansa oikeassa tilanteessa. Mielestäni tämä toimii paremin kuin ''Hauki on kala'' tekniikka joka aiheuttaa sen että oppilaat eivät muista lähes mitään kuukauden jälkeen.


      • Anonyymi
        Kontrapasso kirjoitti:

        Sijaisope sanoo, että ala-asteen open pitäisi tuntea oppilaansa niin hyvin, ettei kokeita tarvita! :-D Esität kyllä melkoisia vaatimuksia! Pitäisi ja pitäisi... Pitäisi paljon muutakin. Esimerkiksi arvostella täysin kiistattomasti. Kokeet ovat siihen oiva keino!

        Olet ”jonkun tytön äiti ja täällä vastaa 13-v 7-luokalle menevä. Miksi kokeita on ja miksi niihin olisi hyvä lukee. Sä et opiskele opettajaa varten vaa itseesi varten sitkun olet aikuinen se tieto hyödyttää sua. Kokeita pidetään siksi koska opet haluavat tietää oletko harjoitellut kokeen asiat, teet parhaas kokees ja sua ei siinä arvioida. Sä harjoittelet ittees varten, et sul on tietämystä aikuisena ja voit päästä töihin.


      • Anonyymi
        Upeope kirjoitti:

        Mutta mitä mahdat muistaa kaikesta siitä, mistä et tehnyt projekteja? Useinkaan projekteihin käytetty järjetön tuntimäärä ei todellakaan ole puolusteltavissa millään muulla kuin sillä, että se on kivaa ja lapset muistavat sen jälkeen YHDESTÄ asiasta ehkä aika paljonkin...

        Voi tietysti olla niinkin, että minä ja oppilaani emme yksinkertaisesti osaa toteuttaa projekteja järjellisesti. Me kun ajattelemme, että silloin pitäisi saada tehdä rauhassa niin hyvää jälkeä kuin ikinä pystyy.

        Jotkut oppivat kirjoitteamalla, tekemällä, lukemalla ja ajattelemalla.


    • 5-lk oppilas

      Miksi kokeet ei voisi olla pistareita, että niistä ei ilmoiteta etukäteen niin ei tuottaisi liikaa paineita. Ja nuo nykyään olevat kokeethan ovat vain muisti kokeita, kun niihin luetaan niin kauheesti että saataisiin hyvä numero.

      Pitääkö paikkansa?

      • Ottakaa_kantaa

        Aivan totta. Muisyamisenhan puolelle nuo vajaan 100-sivun koealueet menevät.


      • Abi-tyttö

        Siksi, että sinun on OIKEASTI muistettava opiskelemasi tieto myöhemmin.
        Pistareiden ideahan on että niistä ei kerrota etukäteen. Silloinhan nähdään, milloin oppilas on tehnyt oman osansa, eli opiskellut. En ymmärrä opettajia jotka ilmoittavat pistareista etukäteen, sillä lyhytmuistiin pänttääminen ei auta vaan tieto unohtuu heti pistarin jälkeen.
        Mitä jos kirurgit eivät osaisi tehdä monimutkaisimpia leikkauksiaan vain sen takia että näitä "muistikokeita" ei tehty?


      • ksjdhfoiwuer
        Abi-tyttö kirjoitti:

        Siksi, että sinun on OIKEASTI muistettava opiskelemasi tieto myöhemmin.
        Pistareiden ideahan on että niistä ei kerrota etukäteen. Silloinhan nähdään, milloin oppilas on tehnyt oman osansa, eli opiskellut. En ymmärrä opettajia jotka ilmoittavat pistareista etukäteen, sillä lyhytmuistiin pänttääminen ei auta vaan tieto unohtuu heti pistarin jälkeen.
        Mitä jos kirurgit eivät osaisi tehdä monimutkaisimpia leikkauksiaan vain sen takia että näitä "muistikokeita" ei tehty?

        Miksi kokeet ei voisi olla pistareita, että niistä ei ilmoiteta etukäteen niin ei tuottaisi liikaa paineita.

        Itse luin virkkeen niin, että:

        "sen sijaan että meillä olisi kokeita joista kerrotaan etukäteen, miksi ei voi olla pistareita, sillä pistareistahan ei kerrota etukäteen [oma lisäykseni:] mikä edesauttaisi sitä, että koko ajan pitää säännöllisesti lukuvuoden aikana aihetta lukea sen sijaan, että lukee viikon-parin aikana ennen niitä ILMOITETTUJA isoja kokeita ja sitten kokeiden jälkeen heittää kirjat pois eikä enää asiaan perehdy ennen seuraavia ILMOITETTUJA isoja kokeita puolen vuoden päästä?"

        Luetunymmärtämisen lisäksi on hyvä oppia ymmärtämään kirjoitetun konteksti...


      • Nipoihminen
        Ottakaa_kantaa kirjoitti:

        Aivan totta. Muisyamisenhan puolelle nuo vajaan 100-sivun koealueet menevät.

        Muisyamisenhan? Mitä hemmettiä, se kirjoitetaan: "Muistamisenhan"


    • Semi-Hikke

      EI niitä kokonaan pois tietenkään on aina kiva saada niitä 10 kun niitä tulee.
      Ei niihin mun mielest tarvii kovinkaan paljon lukea, että saisi tuon 9.
      Sen sijaan noi voisi jaotella 3 ryhmään,
      Ryhmä 1: Ei kokeita, osaamisen näyttäminen tunnilla
      Ryhmä 2: Pieniä pistokokeita, osaamisen näyttäminen tunnilla.
      Ryhmä 3 :Osaaminen katsotaan tunnilla, ja kokeista kuten nykyään.
      Kouluissakin on tälliaset ryhmä jaot kuten A,B,C jne... luokat..

      Vai onko tyttärenne hikke luokassa jossa kaikki vetää niin hyvin että tyyppi tuntee itsensä matalammaksi?
      Vai onko yks hikke johon muut vertaavat?

      Kokeita ei pois, kun osaamiseni alkaa muuten kärsiä :).
      Mutta järjestelmmällisyys voisi olla hyvä ratkaisu noihin.
      Lasketaan etukäteen tavoite keskiarvo todistukseen.
      Sitten tehdään jokaisesta aineesta koe. Lasketaan keski-arvo, päätellään todistus jo ennen kuin opet suunnittelee sitä.
      Sitten lasketaan paljon tarvitaan seuraavasta kokeesta että saisi esim tuon 8 yhden aineen keskiarvosta. Jos edellinen on 7, seuraava tavoite olisi 9.
      Enpäs kerrokkaan enempää :).

      Kouluissa on ongelmana se, että opetetaan turhia asioita.

      8.lk ihminen

      • Ottakaa_kantaa

        Puhut nyt tässä kommentissasi aikalailla itsestäsi. "on aina kiva saada niitä 10 kun niitä tulee". Kyllähän tämä vähän pistää naurattamaan, sillä en kysynyt kuitenkaan, että pitäisikö teidän kohdallanne poistaa kokeet, vaan yleisesti. Suurinosa ei kuitenkaan menesty tuota 10 tasoa joka kokeessa. Muutenkin kommenttisi on hieman sekava. Selventäisitkö?


    • happy mom :)

      Mutta kun on kokeita, ja niihin yrittää päntätä, asia muistuu kokeessa mutta ei enää sen jälkeen. Minusta hyvä ajatus olisi, että oppilas voisi suorittaa opitun kurssin jälkeen ns. lopputyön, jonka oppilas voisi tehdä omien tuntemustensa mukaan kirjallisesti, tai vaikka piirtämällä tai maalaamalla. Opettaja arvioi tämän jälkeen oppilaan työn yhdessä oppilaan kanssa kahdenkesken, ja he yhdessä miettivät työn onnisumisia ja epäonnistumisia. Näin asiat tarttuisivat paremmin mieleen, kuin kovassa yhden illan pänttäämisessä.

      • Hyvien lasten äiti

        Niijustiinsa! Tottakai pikku Lotta-Johanneksen pitää voida näyttää niin englannin- kuin matematiikanosaamisensa piirtämällä ja maalaamalla. Ihan sen mukaan, mitkä hänen omat tuntemuksensa ovat.

        Mistä luulet opettajalle tulevan sen ajan, että näitäkin oppilaan kanssa yhdessä arvioitaisiin? Minun vuorokaudessani on vain 24 tuntia! Ja kun lapsi on maalannut englanniksi, osa vanhemmista on varmasti sitä mieltä, että siinä maalauksessa kyllä oli niin hienoa sinistä, että ihan varmasti osaa englantia enemmän kuin kuutosen arvosta.

        On teillä loistavia ehdotuksia! Ette tiedä mitään tavallisen koulun tavallisesta arjesta. Jos ette oman lapsenne koulua tunnekaan, lienette lukeneet lehdistä, mitä se todellisuus on. Vai onko jo teidän aikananne saatu äidinkielennumero maalaamalla, ilman, että osaa lukea?

        Ja ei, en ole katkeroitunut enkä ns. leipääntynyt. Vanhempien vaatimukset vaan toisinaan eivät ole ollenkaan tästä maailmasta.


      • Ottakaa_kantaa
        Hyvien lasten äiti kirjoitti:

        Niijustiinsa! Tottakai pikku Lotta-Johanneksen pitää voida näyttää niin englannin- kuin matematiikanosaamisensa piirtämällä ja maalaamalla. Ihan sen mukaan, mitkä hänen omat tuntemuksensa ovat.

        Mistä luulet opettajalle tulevan sen ajan, että näitäkin oppilaan kanssa yhdessä arvioitaisiin? Minun vuorokaudessani on vain 24 tuntia! Ja kun lapsi on maalannut englanniksi, osa vanhemmista on varmasti sitä mieltä, että siinä maalauksessa kyllä oli niin hienoa sinistä, että ihan varmasti osaa englantia enemmän kuin kuutosen arvosta.

        On teillä loistavia ehdotuksia! Ette tiedä mitään tavallisen koulun tavallisesta arjesta. Jos ette oman lapsenne koulua tunnekaan, lienette lukeneet lehdistä, mitä se todellisuus on. Vai onko jo teidän aikananne saatu äidinkielennumero maalaamalla, ilman, että osaa lukea?

        Ja ei, en ole katkeroitunut enkä ns. leipääntynyt. Vanhempien vaatimukset vaan toisinaan eivät ole ollenkaan tästä maailmasta.

        Happy mom, olen kanssasi samaa mieltä. Kokeiden jälkeen asiat yleensö unohtuvat, sillä niitä ei käsitellä tarpeeksi, jos lainkaan (kotona). Sinä, Hyvien lasrten äiti. Ei tarvtise sentään näsäviisastelemaan tulla. Englanniin "loppputyö" voidaan suorittaa keskustelemalla opettajan kanssa muuutaman minuutin jakson muutaman kerran nk. "lopputyö alueen" aikana. Ja kyllä, aikaa menee jonkin verran, mutta täten opettajille jää aikaa kotonakin, kun ei tarvitse kokeita tarkistaa. Ja lopputöitäö ei tarvitse kuitenkaan käydä läpi tunti/oppilas, vaan noin viitisen minuuttia riittää. Ymmärrräthän? En kaipaa enää yhtäkään samanlaista NÄSÄVIISASTELUkommenttia tähän keskustleuun. Eikä "happy mom" varmaankaan tarkoittanut, että kaikki aineet pitäisi maalata. Vähän valoja päälle sinnekkin. Kyllä tiedän nykyajan kouluelämästä, mainitsinhan jo, että olen sijaisopettajanakin työskennellyt.


      • Hyvien lasten äiti
        Ottakaa_kantaa kirjoitti:

        Happy mom, olen kanssasi samaa mieltä. Kokeiden jälkeen asiat yleensö unohtuvat, sillä niitä ei käsitellä tarpeeksi, jos lainkaan (kotona). Sinä, Hyvien lasrten äiti. Ei tarvtise sentään näsäviisastelemaan tulla. Englanniin "loppputyö" voidaan suorittaa keskustelemalla opettajan kanssa muuutaman minuutin jakson muutaman kerran nk. "lopputyö alueen" aikana. Ja kyllä, aikaa menee jonkin verran, mutta täten opettajille jää aikaa kotonakin, kun ei tarvitse kokeita tarkistaa. Ja lopputöitäö ei tarvitse kuitenkaan käydä läpi tunti/oppilas, vaan noin viitisen minuuttia riittää. Ymmärrräthän? En kaipaa enää yhtäkään samanlaista NÄSÄVIISASTELUkommenttia tähän keskustleuun. Eikä "happy mom" varmaankaan tarkoittanut, että kaikki aineet pitäisi maalata. Vähän valoja päälle sinnekkin. Kyllä tiedän nykyajan kouluelämästä, mainitsinhan jo, että olen sijaisopettajanakin työskennellyt.

        No sinähän guru olet, kun osaat antaa opettajille ohjeet, miten pitkään "lopputyötä" pitää oppilaan kanssa käydä läpi. Olen joskus palauttanut kokeet jokaiselle yksilöllisesti ja minusta on todella tärkeää, että siinä tilanteessa myös yritän selvittää oppilaalle niitä asioita, jotka kokeessa ovat menneet huonosti. Ei riitä viisi minuuttia juuri kenenkään kohdalla.

        On kyllä tragikoomista, että koulun ulkopuoliset ihmiset neuvovat opettajia heidän työssään. Olkoonkin sijaisopena ollut.

        Luuletko, että kieltenopettajat eivät käytä spontaaneja keskustelutilanteita vieraalla kielellä yhtenä arvostelun osa-alueena? Kyllä minä ainakin olen aina käyttänyt eikä siinä mitään ongelmaa ole. On jotenkin huvittavaa, että sinä neuvot minulle ajankäyttöä. Asia nyt vaan on niin, että sen päätän minä.

        Lisäksi et ilmeisesti ymmärrä ollenkaan, että myös silloin, kun yritän keskittyä yhden oppilaan kanssa keskustelemaan, pitää kuitenkin olla koko ajan myös luokka hallinnasssa. Apuope tai koulunkäyntiohjaaja on saatavissa vain aivan poikkeustilanteissa!


      • Ottakaa_kantaa
        Hyvien lasten äiti kirjoitti:

        No sinähän guru olet, kun osaat antaa opettajille ohjeet, miten pitkään "lopputyötä" pitää oppilaan kanssa käydä läpi. Olen joskus palauttanut kokeet jokaiselle yksilöllisesti ja minusta on todella tärkeää, että siinä tilanteessa myös yritän selvittää oppilaalle niitä asioita, jotka kokeessa ovat menneet huonosti. Ei riitä viisi minuuttia juuri kenenkään kohdalla.

        On kyllä tragikoomista, että koulun ulkopuoliset ihmiset neuvovat opettajia heidän työssään. Olkoonkin sijaisopena ollut.

        Luuletko, että kieltenopettajat eivät käytä spontaaneja keskustelutilanteita vieraalla kielellä yhtenä arvostelun osa-alueena? Kyllä minä ainakin olen aina käyttänyt eikä siinä mitään ongelmaa ole. On jotenkin huvittavaa, että sinä neuvot minulle ajankäyttöä. Asia nyt vaan on niin, että sen päätän minä.

        Lisäksi et ilmeisesti ymmärrä ollenkaan, että myös silloin, kun yritän keskittyä yhden oppilaan kanssa keskustelemaan, pitää kuitenkin olla koko ajan myös luokka hallinnasssa. Apuope tai koulunkäyntiohjaaja on saatavissa vain aivan poikkeustilanteissa!

        Jos sinulle ei riitä 5 minuuttia, olet harvinaisen hidas. Enkä tosiaankaan ole neuvonut _SINULLE_ ajankäytöstäsi. Ja sinä et luultavasti päätä koululautakunnan asioista. Kiitos hei!!!


      • Hyvien lasten äiti
        Ottakaa_kantaa kirjoitti:

        Jos sinulle ei riitä 5 minuuttia, olet harvinaisen hidas. Enkä tosiaankaan ole neuvonut _SINULLE_ ajankäytöstäsi. Ja sinä et luultavasti päätä koululautakunnan asioista. Kiitos hei!!!

        Ei, en ole hidas. Pystyn puhumaan uskomattoman nopeasti. Minulla on tapana myös varmistaa, että opetettu asia ymmärretään. Siihen se aika menee.

        "Englanniin "loppputyö" voidaan suorittaa keskustelemalla opettajan kanssa muuutaman minuutin jakson muutaman kerran nk. "lopputyö alueen" aikana. Ja kyllä, aikaa menee jonkin verran, mutta täten opettajille jää aikaa kotonakin, kun ei tarvitse kokeita tarkistaa. "

        Kylläpä sinä olit neuvomassa kieltenopettajille ajankäyttöä. Vai ymmärsinkö jälleen kerran jotain väärin? Sitä paitsi kielissä myös oikeinkirjoitus on aika tärkeä arvostelukriteeri.

        Mitä koululautakunta tähän yhteyteen kuuluu?


    • worried mom.

      kokeiden pois jättäminen on aivan järjetön ajatus ! Jos todistus numerot annettaisiin vain tuntiosaamisen perusteella hiljaiset "hyvät " oikeasti osaavat oppilaat jäisivät äänekkäiden huonommin osaajien varjoon. Tämä tilanne ei olisi mielekäs !

      • :))

        Ymmärrän hyvin molempia kantoja. Kirjoittaja tarkoittaa varmaan sitä, että hänen lapsensa menestyy pääsääntöisesti hyvin kokeissa, mutta hänelle on tullut myös pari vastoinkäymistä, joiden seurauksena itsetunto on huojunut.


      • Ottakaa_kantaa

        Tämähän juuri kannustaisin mielestän hilajisempiakin viittaamaan. :-) Prosentit eivät sadassa ole kokeiden poisjättämiseen, mutta: ei se mikään järjetön ajatus ole. Ei todellakaan.


      • Ottakaa_kantaa
        :)) kirjoitti:

        Ymmärrän hyvin molempia kantoja. Kirjoittaja tarkoittaa varmaan sitä, että hänen lapsensa menestyy pääsääntöisesti hyvin kokeissa, mutta hänelle on tullut myös pari vastoinkäymistä, joiden seurauksena itsetunto on huojunut.

        Ja kyllä, ":))" juuri tätä tarkoitan! :)


      • Äitikieltenopettaja

        Nyt et kyllä pahemmin luota opettajien ammattitaitoon. Olemme jo ajat sitten huomanneet, että osa oppilaista on hiljaisempia, osa jatkuvasti äänessä. Kyllä me yleensä osaamme erottaa todellisen osaamisen ja herkeämättömän puhumisen. Pystymme myös huomaamaan, milloin aktiivisuus suuntautuu opiskeluun ja milloin johonkin muuhun.


    • dad..

      olen täsmälleen samaa mieltä nimimerkin :)) kanssa !

      • Ottakaa_kantaa

        Loistavaa :))


    • eija_

      Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Minusta isot kokeet tuottavat liikaa paineita ja ne menevät ulkoa muistamisen puolelle. Vaikka oppilas olisi todella hyvä ja osaava tunneille ja muutenkin, saattaa hän koetilanteessa mennä aivan lukkoon ja unohtaa kaiken tiedon vain sen takia, että isot kokeet tuottavat paljon hermostuneisuutta ja paineita. Koetilanteen jälkeen kaikki tieto katoaa oppilaan päästä. Olen sitä mieltä, että osaamistasoa voitaisiin mitata esimerkiksi pistokokeilla ja vaikka sanakokeilla tai muilla vastaavilla. Asia on tietysti hieman eri, jos on kyse lukion kokeista. Lukion kokeet aiheuttavat paineit oppilaalle, mutta siellä se on ihan okei, kun kuitenkin lukiosta on kyse..

      • sirpa-

        pidän ajattelu tavastasi !


      • Ottakaa_kantaa

        Aivan oikein. Ja joskus saattaa myös käydä niin, ettei juuri koetilanteessa mista jotakin asiaa, mutta juuri kun onkin palauttanut koepaperin nin asia muistuu mieleen. SIitä sitten lähtee pinnoja enemmän kuin liikaa..Tietysti paineensieto- ja keskittymiskykyä pitäisi testata, mutta ei tavalla, jonka perusteella saat todistukseen arvosanoja, minkä perusteella taas haet vanhempana jatko-opintoihin. Kyllä, lukiossa pitäisi olla kokeita, sillä niillä valmistaudutaan kirjoituksiin! Kiva kommentti, eija_!


      • lukiolaislikka

        Mitä ihmettä? Koetilanteen jälkeen kaikki tieto katoaa päästä? Ei minulla ainakaan ole niin käynyt. Ja kyllähän kaikesta opetellusta erittäin suuri osa on juuri sitä ulkoa muistamista. Miten muuten kuin ulkoa muistamalla voisi tietää, että Brasiliassa puhutaan portugalia? Miten muuten kuin ulkoa muistamalla voisi tietää, mitkä saksan prepositiot vaativat akkusatiivia, mitkä datiivia ja mitkä ovat vaihtoprepositioita?

        Ei todistusarvosana muodostu peruskoulussa pelkästään isosta kokeesta. Jos hoitaa läksyt ja tuntityöskentelyn kiitettävästi, mutta saa kokeesta seiskan, todistukseen tulee kasi tai ehkä jopa ysi. Kyllä kokeella mitataan osaamista, mutta mitataan sitä paljolla muullakin.

        Kyllähän peruskoulussa mitataan osaamistasoa myös pistokokeilla ja sanakokeilla sekä erilaisilla pienemmillä suorituksilla. Ainakin vielä pari vuotta sitten se oli erittäin yleistä, kun olin peruskoululainen.


      • lucy.

        "eija_", paheksun sitä, että koepaineet ovat mielestäsi ok lukiossa "koska se on lukio". kuka uskaltaisi tulla lukioon, jossa on ylioppilaskirjoitukset, jos ei olisi ikinä jännittänyt ja kokenut normaaleja isoja kokeita?!
        mielestäni tuon tottumisen takia kokeita saa ainakin yläasteella olla.

        itse koemenestymisessä taas on mielestäni kyse asennoitumisesta.
        joskus se vitonen kelpaa, mutta joskus haluaa ysin tai kympinkin.
        oppilaan(/opiskelijan) ei pitäisi antaa liikaa painoa koearvosanoille;
        eivät ne ihmisarvoa määrää. eikä etenkään vanhempien pitäisi asettaa tarpeettomia paineita. (painostaminen jotta aine/koe menisi läpi, ei mielestäni ole kuitenkaan turhaa.)

        mitä asioiden ulkoa oppimiseen ja kokeen jälkeen unohtamiseen tulee, niin kuka sitä nyt alkaa sydämestään opettelemaan asioita, joita ei muualla koetta ennen tai sen jälkeen tarvitse? ilman tarvetta ja kertausta asiat unohtuvat.

        mielestäni kokeet ovat pistokoeita parempi ratkaisu, sillä jotkut harjoittelevat asiat tosissaan ja huolella vasta itse sitä "isoa" koetta varten.
        läksyjen tekemiselle taas voisi mielestäni antaa enemmän painoa. siinä tehdessä (ja tunnilla kuunnellessa ja lukiessahan) sitä oppii.

        jos koulutusjärjestelästä joitakin kokeita pitäisi poistaa, niin ylioppilaskirjoitukset. siinä se vasta stressin ja masennuksen aiheuttaja on. ja pakosta aina se 5% kokelaista saa hylätyn...


    • 14 v tyttö

      Hmm. Luin muiden mielipiteitä, ja erilaisiahan ne on. Omasta mielestä kokeet ovat joskus hyvinkin rasittavia, kuten meillä tällä hetkellä, marraskuussa joka viikko 2 koetta, joihin joutuu lukemaan myös viikonloppusin ! Ja sitten ku siihen vielä laittaa riparin, joka jonkin verran sotkee koulunkäyntiä.

      Myöskin minusta kokeet eivät kerro sitä mitä osaa, tai no ehkä, mutta ajattelin tässä vaikka historiaa. Ei sitä osaa ellei lue. Lue, lue ja lue. Ei varmasti kukaan tunnilla aktiivisesti mukana oleva pärjää ilman lukemista historian kokeessa. Eikä myöskään sellainen joka ei kuuntele mitään, ei käy tunneilla jne. Se koe merkitsee vaan ihmisen laiskuuden (ainakin lukuaineissa) Jos et lue, ei tuu hyviä numeroita, jos luet, tulee hyvä numero.

      Kokeet voisi korvata pistokkailla ja sanakokeilla, vaikka niitähän on nytkin jo kokeiden LISÄKSI.

      • Guaranteen

        Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta on sellaisia tilanteitakin, että vaikka kuinka pänttäät hyvissä ajoin ennen koetta, ei koetilanteessa välttämättä muista. Pointtini on se, että vaikka luet, se ei takaa hyvää numeroa. Ja jos et lue, on todennäköistä että tulee huono numero.


      • Anonyymi

        onnenpekka. mulla on 4 koetta ens viikolla, ja oon 8 luokalla.


    • ..........s

      Ei kokeita tarvitse kouluista poistaa, oppivat lapsetkin vähän vastuullisuutta ja ajankäyttöä kun saavat niihin lukea. Ja kouluissahan on tarkoitus oppia, miten sitä voisi mitata ilman kokeita?

    • sykkiläinen

      http://www.abc.net.au/wa/stories/s1343646.htm

      Loistava artikkeli kokeiden poistamisesta. Itse bill gates suosittelee sellaista systeemiä.


      Luin jostain myös että Belgiassa on kouluja joissa ei ole kokeita, oppilaat kuulemma pärjäävät niissä paremmmin kuin koe-kouluissa. Eli ei siis mikää mahdottomuus kokeiden poisto

    • James-95

      "Kokeet tuovat painetta lapsen arkielämään, ja numeroillakin arvostelu on mielestäni aivan iikaa."
      Miten se voi luoda paineita, kun suurin osa peruskoululaisista ei ota kokeita tosissaan.

      "Tyttäreni menestyy koulussa perustasolla, mutta lapseni on kokenut jokatapauksessa pahoja vastoinkäymisiä kokeiden takia."
      Omapahan on vikansa, kun ei ole tajunnut, että kokeiden tarkoitus on opettaa. Heidän pitäisi huomata ne asiat, joissa ovat huonoja, ja parantaa niitä.

    • 19+0

      Kyllä vanhempien täytyisi pystyä tukemaan lastaan niin, ettei kokeista tule tuon tason ongelmaa.
      Minusta tuntuu, että se oikea kipupiste on ihan muualla kuin kokeissa. Taitaa äiti itse kasata lapselleen paineita, tyyliin on noloa, jos ei tule täysi kymppi tai jos naapurin tyttö onkin suoriutunut paremmin.
      Kokeet mittaavat osaamista varsin luotettavasti, samoin sitä, miten tunnilla on keskitytty opetukseen ja miten kotitehtävät on hoidettu. Jos tunnilla kuuntelee ja tekee tehtävät, ei kokeisiin juuri tarvitse muuta kuin kerrata.

    • 15lapsenmummo

      Olen vakavasti sitä mieltä että kokeet pitäisi ehdottomasti mahdollisesti poistaa.

    • Läpi pääsin

      Sai historian 7lk kokeesta 6- Oon niin iloinen kun pääsin läpi. Jes!!!

    • KOKEET RULAA

      Mitä helv nyt oikeesti??
      Jos kokeet poistettais nii siinä kävis täsmälleen niin, että hiljaset hissukat, jotka muuten sais 9-10 nii joutuis amikseen jos vaan tuntiosaamista arvosteltais. Ja si kaikki 5-6 oppilaat menee lukioon ja sieltä lääkikseen.
      --- aloitushenkilö periaatteessa toivoo, että kun hän tarvitsee jotain lääkärin palveluja, niin saa ala-arvoista apua ja lopulta kuolee pois umpisuolen tulehdukseen. TOIVON KUOLEMAA KOKEIDEN VASTUSTAJILLE!!!

      • Äitikieltenopettaja

        Kyllä me tuntiosaamista arvostellessamme otamme huomioon muunkin kuin äänenvoimakkuuden. Ainakin minä kierrän paljon luokassa ja varmistan jokaiselta oppilaalta, että asiat näyttävät menneen perille. Jos ei, niin opetan "kädestä pitäen" - ja taas varmistan. Juuri tällaisissa tilanteissa saa oppilaan osaamisesta todella oikean käsityksen. Tuntiosaamista ja -aktiivisuutta on kunnollinen työskentely sekä kotitöiden hoitaminen. Siinä ei ole paljonkaan merkitystä sillä, onko oppilaalla aina käsi pystyssä - osaa jotain tai ei.


      • kokeet tarvitaan
        Äitikieltenopettaja kirjoitti:

        Kyllä me tuntiosaamista arvostellessamme otamme huomioon muunkin kuin äänenvoimakkuuden. Ainakin minä kierrän paljon luokassa ja varmistan jokaiselta oppilaalta, että asiat näyttävät menneen perille. Jos ei, niin opetan "kädestä pitäen" - ja taas varmistan. Juuri tällaisissa tilanteissa saa oppilaan osaamisesta todella oikean käsityksen. Tuntiosaamista ja -aktiivisuutta on kunnollinen työskentely sekä kotitöiden hoitaminen. Siinä ei ole paljonkaan merkitystä sillä, onko oppilaalla aina käsi pystyssä - osaa jotain tai ei.

        Mielipiteeni on, että kaikki arvosanat tulle antaa kokeiden perusteella, tavittaessa uusintakokoeilla. Varmistettava että ei luntata.
        Jos osaat asiat ilman kokeita pärjäät myös kokeissa.
        Jos taas olet tunneilla arkailet opettajai muita oppilaita saat huonommat arvosanat kuin sinulle kuuluu.


      • Äitikieltenopettaja
        kokeet tarvitaan kirjoitti:

        Mielipiteeni on, että kaikki arvosanat tulle antaa kokeiden perusteella, tavittaessa uusintakokoeilla. Varmistettava että ei luntata.
        Jos osaat asiat ilman kokeita pärjäät myös kokeissa.
        Jos taas olet tunneilla arkailet opettajai muita oppilaita saat huonommat arvosanat kuin sinulle kuuluu.

        Opetushallituksen antamissa perusopetuksen arviointikriteereissä mainitaan silkan asiatiedon lisäksi myös työskentelytavat. Huolellisuuskin arvostellaan oppiaineen sisällä. Jos et palauta matikankoetta vanhempien allekirjoittamana silloin, kun on ollut määrä, se vaikuttaa arvosanaa alentavasti. Samoin myöhästelyt, kirjojen unohtamiset, tunneilla häsäämiset... Kova yrittäminen ja aktiivisuus puolestaan nostavat todistusarvosanaa.


    • että näin on

      Elämässä pitää sietää paineita.

      Autokolun inssi pitäis poistaa kokonaan. Yksikin vilkku pois niin saat maksimit lisätunteja ja 250€ menee kuin kankkulan kaivoon yhden virheen takia ennen kuin pääsee uudestaan yrittää.

      Tuossa tulee viimeistään paineita.

    • uudistusta kehiin

      Nykyaikaisessa tietoyhteiskunnassa ns. "ulkoaoppimis" kokeet ovat täyttä typeryyttä. Oppilaiden osaamista pitäisi testata koetilanteessa, jossa saisi olla materiaalia käytössä, koska harvassa on tosielämässä ne tilanteet jossa ei pääse googlettamaan ongelmansa ja saavansa vastauksen. Nykyopetusta ja testausmenetelmiä pitäisi siis rukata niin että pääpaino on tiedonhaku ja tiedon vaidointi eikä "hauki on kala" ulkoaopettelulla.

      Kokeet saavat siis pysyä mutta oppilaiden pääsy tietolähteisiin koetilanteessa pitäisi sallia, koska se vasta testaa oppilaan osaamista. Nykykäytännöt testaavat vain oppilaan muistia.

    • abi-tyttö

      "Olisiko miele4stänne mahdollista, että kirjalliset kokeet poistettaisii koulusta?"
      --------- Ei, ei ole mahdollista eikä niitä tosiaan pitäisi poistaa kouluista. Tosin, se on ihan sama kuulusteltaisiinko opittu alue suullisesti vai kirjallisesti, se olisi silti osattava. Kirjallisena versiona siitä on se hyöty, että oikeasti ajattelee mitä kirjoittaa ja on mahdollista miettii vastausta, kun suullisesti se pitäisi saada täydellisesti heti kysymyksen päätyttyä vastattua.

      "Eihän kokeet koulumenestystä kuitenkaan pääasiassa mittaa."
      --------- Koulumenestyshän mitataan kahdella(-kolmella) asialla: koe(, käyttäytyminen) ja osallistuminen. Kokeilla on suurin arvo siihen mitä numeroksi tulee, niillähän mitataan opitun asian muistiin palauttamista ja sen käyttämistä, mikäli oppilas on sen pitkään muistiin opetellut, sen pitäisi onnistua helpohkosti. Mikäli koe menee myttyyn, saattaa oppilaan osallistuminen ja jatkuva näyttö tunnilla pelastaa todistuksen numeron jopa kahdella numerolla!

      "Kokeet tuovat painetta lapsen arkielämään, ja numeroillakin arvostelu on mielestäni aivan iikaa. Tyttäreni menestyy koulussa perustasolla, mutta lapseni on kokenut jokatapauksessa pahoja vastoinkäymisiä kokeiden takia.
      Kertokaa omia mielipiteitänne, miksi kokeet pitäisi poistaa koulusta? "
      --------- Kokeet, ylipäätänsä tiedon osaamisen näyttäminen tms., tuovat painetta kenen tahansa elämää, tosin eri asteisena. Voisin sanoa että abiturienttina paineeni ja mahdolliset kokeiden epäonnistumiset tuottavat minulle mitä oletettavimmin hieman suuremmalla mittakavalla stressiä kuin tyttärellesi, sillä hän pystyy vielä parantamaa opiskeluaan vielä seuraavan kolmen vuodeen ajan ennen lukioon siirtymistä.
      Vastoinkäymiset kuuluvat jokaisen elämään ja tyttäresi on hyväksyttävä ettei jokaisesta kokeesta välttämättä tule hyvää numeroa.
      Eihän "naapurin Jonnaakaa" pidä laittaa lukkojen taakse jos tytöille tulee riita ja tyttäresi pahoittaa mielensä?? Ne huonot koearvosanat kertovat, että kyseiseen aineeseen on tulevaisuudessa panostettava enemmän, ottaen huomioon, että hän normaalisti saa ihan purkkiinmeneviä numeroita? :)

      Kuinka paljon aikaa tyttäresi viettää läksyjen teossa ja kokeen lähestyessä siihen lukemiseen? Viettääkö hän paljon aikaa tietokoneella tai kavereiden kanssa tms..? Kuten tiedät, läksyjen lukemisen ja niiden kertaamisen määrä ennen koetta vaikuttaa ratkaisevasti koenumeroon.
      Kerro siis tyttärellesi että hänen kannattaa tehdä suunnitelma miten opiskelee vaikeampaa ainetta(?), pyytää tarvittaessa tukiopetusta opettajalta, ja tekee vaikka puoli tuntia enemmän läksyjä päivässä. Eihän läksyjen teko kenellekään ole mitään jäätelön syömistä mansikoiden kera, mutta se on se hinta mitä opittavasti tiedosta on maksettava.

    • Koulussa töissä

      Kokeet helpottavat arvostelua, kun oppilaalle pitää joku numero antaa. Esimerkiksi pelkän tuntiaktiivisuuden arvioiminen on vaikeaa, koska helposti syntyy vaikutelma, että puheliaat oppilaat jotenkin osaisivat enemmän. Tosiasiassa hiljainen ja vetäytyväkin oppilas voi osata mutta ei vain halua tuoda sitä esiin tunneilla.

      Kokeita on monenlaisia. Esimerkiksi vaikeasti lukihäiriöiselle oppilaalle voidaan järjestää suullinen koe.

      Kuka enää nykypäivänä perustaa arvionsa pelkkään koearvosanaan, mikäli tenttimisestä ei ole kyse? Kyllä minä ainakin pyrin arvioinnissa ottamaan huomioon tuntiaktiivisuuden, kotitehtävät ja kokeen. Kokeisiin pyrin laatimaan mahdollisimman erityyppisiä tehtäviä, jotta itse tehtävätyyppi ei liikaa vaikuttaisi oppilaan suoriutumiseen. Suosin yleensä opitun tiedon soveltamista mittaavia tehtäviä, vaikka välillä vahingossa lipsahtaa nippelitieto-osastolle. Parhaimillaan koe (tai tarkemmin sanoen koevastausten läpikäynti) voi olla antoisa oppimistilanne.

      Tyttärellesi sanoisin, ettei yhdessä kokeessa tai aineessa epäonnistuminen maailmaa kaada. Kaikki ovat hyviä jossain asiassa, harva kaikissa.

    • xdxxd25

      Ainoa järkevä tapa mitata oppilaan osaamista mielestäni on koe. Mielestäni on turha kuvitellakaan koulujärjestelmää, missä osaamista mitattaisiin esimerkiksi tuntiaktiivisuudella. Olin itse koko kouluaikani huippuoppilas, vaikka en viitannut koskaan.

    • .....

      No on kyllä surkee idea kokeiden idea on mitata lasten osaamista ja ne ovat tärkeä asia opettajille arvosanoja ataessa.

    • Tonono

      Hmm... Tämä sai minut miettimään. Itselläni lukuaineiden numerot ovat 9-10. Kaikki kokeiden ansiosta. Kuten joku edellä mainitsikin, että miten voit osata sellaiset asiat joita et ikinä tarvitse vain ulkoa-osaamisella. Miksi sitten ylipäätään tälläinen tieto tulisi osata? Vielä mainittakoon, että lähes kaikissa luku-aineissa on yksi kolmasosa koe osaamisesta, toinen kolmannes käyttäytymisestä/läksyjen huolehtimisesta ja kolmas tuntiaktiivisuudesta. Ja vielä keskustelusta oppilaan ja opettajan välillä tämä onnistuu aika helpostikkin: Yleensä numero arviointi (ainkin kieliessä) kävi siten että opettaja otti vuoronperään oppilaan ja muut saivat esim. pelata englannin/ruotsin/saksan kielisiä pelejä tai katso muun kuin suomen kielistä elokuvaa. Itselläni tietääkseni 4. luokalla opettaja antoi minulle 9 englannista vain sen takia että olin hajamielinen ja olin unohtanut tehdä läksyt enemmän kuin 3 kertaa. Ja kokeita ei MISSÄÄN tapauksessa tulisi kieltää: jatkossa esimerkiksi lukiossa jos tulisi paine-tilanne niin tunne ei olisi tuttu vaan kamala järkytys. Luulen että ketjun aloittjan tytär kyllä selviää kokeista ajan myötä. :) Ja opettajan suosikiksi pääseminenkin auttaa numerossa: esimerkiksi eräs kahdeksasluokkalainen ystäväni sai kuvaamataidosta 10 vaikka siihen pitäisi olla hyvä piirtämään/tehdä kotona omia töitä, niin hän ei täyttänyt yhtäkään edellämainituista: hän arvosti opettajaa ja hänen työtään ja hiljentyi kuuntelemaan kun muu luokka teki mitä sattui. Minunkaan ei tarvinnut ala-asteella läpäistä ollenkaan erästä sana koetta jossa käsiteltiin epämääräisiä verbejä johtuen kolmesta syystä:

      a) Olin hänen suosikkioppilaansa

      b) Olin juuri kirjoittanut seitsemän sivua pitkän tekstin englanniksi

      c) ja olin muista kolmesta testistä saanut 10.

      Mukavasti sain siis 10 suorittamatta :D. Ja rakas luokanvalvojani T.Nummi on varmaan maailman paras opettaja, koska: Ottaa huomioon KAIKKI eikä omaa lellikkiään, auttaa siivoamisessa, pitää erityisen paljon käytännön tunteja (hän on siis kotitalouden opettaja), hankkii mitä tahansa mitä haluat kokata, ei anna jälki-istuntoa vaan esimerkiksi pistää oppilaan esimerkiksi 1h jälki-istunnon puoliksi ja pistää siivoamaan kotitalouden-luokkaa (mikä on 10 kertaa hyödyllisempää kuin yhden tunnin isuminen hiljaa tuolilla) ja mikä oleellisintä:
      arvostelee numeron seuraavanlaisesti: yksi viides osa kokeista, kaksi viidesosaa tuntityöskentelystä ja toiset samanlaiset KOTItöistä.

      Terveisin: Minä joku seitsemäs luokkalainen hikke

    • tonono

      T.Nummi on vain peitenimi sitten. Ja pahoittelen kirjoitusvirheistä :)

    • asiaa12

      Miten sitten mitataan osaamista? Mun mielestä kokeita ei kannata poistaa koulusta, koska jos on hiljainen, eikä tunnilla paljon viittaa, voi kertoa osaamisensa paperilla. Miten muuten ne sen osaamisen mittaisi? Niinkö, että kaikki jotka on äänessä, saa hyviä numeroita? Ja ne jotka ei viittaa tms. saa huonot numerot?
      Vai sillain et kysytään kappaleesta jokaiselta jotakin suullisesti vuoron perään? Sehän se aiheuttaa paineita. Jos vastaat väärin, sulle nauretaan. Kokeessa siitä ei vain tule pisteitä.
      Jos ei jää asiat päähän, pitää lukea enemmän. Onneksi itse olen sellainen oppija, että asiat jää päähän tunnilla, niin ei kokeisiin tarvitse lukea, ja saan silti hyvät numerot

    • MÄ EN ENÄÄN JAKSA

      TE PUHUTTE TÄÄLLÄ PASKAA ETTEKÄ TIEDÄ SITÄ MILTÄ TUNTUU KUN ON PÄNTÄNNY VAIKKA KUINKA PALJON JA SITTEN SIITÄ KOKEESATA TULEEKIN 5.
      JA JOS KOKEITA ON 2 VIIKKOO PERÄKKÄIN SILLEIN, ETTÄ PITÄÄ LUKEA JOKAINEN VAPAA MINUUTTI. KOKEILKAAPA JOSKUS MIETTIÄ MEIDÄN OPPILAIDENKIN NÄKÖKULMASTA ASIAA!!! Sitten ehkä tajuatte.

      • Olen oppilas ja sanon että kokeita ei pidä poistaa. Niistä on enemmän hyötyä kuin haittaa mielestäni.


      • itannimulli

        SÄ OOOT NIINQ TYHMÄ :D


    • Telaketjutyttötaas

      Kokeet luovat liikaa paineita vaan jos on vitunmoinen hikke.

      • näin se menee

        kokeethan ovat periaatteessa sitä että halutaan oppilaiden lukevan ja osaavan tiedon ilman niitä tieto menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja se ei taida olla koulun tarkoitus


    • ..

      Esimerkiksi lukiossa ei olisi mitään järkeä jos kokeita ei olisi.. Ne mielestäni kuuluu tärkeenä osana ensiksikki siihen että on ees jonkun näköstä opiskelumotivaatiota, toiseks siihen, että niillä mitataan osaamista jonka perusteella opettaja antaa numerot ja kolmanneks koeviikot kouluttavat opiskelijoita elämässä tuleviin suurempiin haasteisiin ja tiukkoihin tilanteisiin.. Lukiossa myös numero perustuu n. 80 prosenttisesti kurssin arvosanaan tietenkin vähän opettajasta ja aineesta riippuen.. Onhan se totta että ilman kokeita paineet vähenisi, mutta myös ilman niitä harva kestäisi myöhemmin tulevia suuria paineita...

    • turhautunut----

      oon itse nyt 9.luokalla ja kärsin koepaniikista. olen joutunut ahdistukseni takia lintsaamaan koulusta koepäivinä ynm.. itse koetilanteessa en muista koealueesta mitään vaikka oisin lukenut monen monta päivää.. on todella turhauttavaa että koe arvosana vaikuttaa todistuksen numeroon 50% tai enemmän. sillä itse olisin ysin tai kympin oppilas työmäärän suhteen mitä mä teen, viittailen tunnilla ja teen läksyt. Tuntuu turhauttavalta ettei opettaja voi antaa arvosanaa jotenkin muuten.. sillä en minä voi asialle itse mitään. Tätä on ollut niin kauan kun muistan, eikä asiaan olla puututtu vaikka useasti olen apua pyytänyt. nyt kun saan päättötodistuksen käteeni keväällä, siellä loistaa vitoset ja kutoset isosta työmäärästä huolimatta :(

    • *Opettaja*

      Kokeiden poistaminen on erittäin haastavaa. Viime syksynä kokeilin tällaista, ja se kokeilu jäi viimeiseksi. Annoin eräälle oppilaalle arvosanan 9 (vihkon ja tuntityöskentelyn perusteella). Pidin sitten pistarin tammikuussa, ja kyseinen oppilas sai arvosanan 5½. Vihkotehtäviin kun vastaukset näkee kirjasta.

      Kokeet tietenkään eivät määrää koko arvosanaa, minulla vain 40%. Olen siis BG/GE-opettaja.

      Toki kokeet aiheuttavat paineita, ja se on huono asia, onhan se ymmärrettävää. Tämän takia pidän suhteellisen paljon pistokokeita. Reaaliaineissa tulee aina lukuläksy, ja 99% oppilaista ei todellakaan sitä tee. Näin ollen pistokokeilla saa paremman kuvan siitä, lukevatko oppilaat läksynsä, ja mitä he osaavat.

      Arvostelussa kokeiden keskiarvo ei vielä kerro koko arvosanaa, minun arviointiperusteet on seuraavat:
      kokeet 40%
      pistokokeet 30%
      vihko 10%
      jatkuva näyttö 20%

      Jokaiselta osa-alueelta annan oppilaalle arvosanan, joista katson sitten sen todistusarvosanan. Jatkuvan näytön arvostelen siten,, että merkitsen oppilaiden toiminnasta tunneila plussia ja miinuksia. Sitten lasken keskiarvon, montako plussaa jokainen on keskimäärin saanut. Sen kohdalle tulee arvosana 8. Sitten siihen suhteutetaan se jokaisen oma arvosana, ja se laskee aina 1/4 numeroa jokaisesta neljästä läksyunohduksesta.

      Esimerkiksi: kokeista 8½ ja 9 . Kokeiden keskiarvo on siis arvosanojen 9- ja 9 välillä.
      Pistokokeista 9½, 9½, 9½, 9½, 10. Keskiarvo 9,6
      Vihkon arvosana 10-.
      Oppilaalta on jäänyt kerran läksyt tekemättä, miinuksia ei ole yhtään, plussia 22. Luokan keskiarvo plussista on 15. Jatkuvan näytön arvosana on siis 10.

      Eli, oppilaan neljän osa-alueen arvosanat ovat:
      Kokeet 8,875
      Pistokokeet 9,6
      Vihkon arvosana 10-
      Jatkuva näyttö 10

      Todistusarvosana 10.

      'Eli vaikka kokeesta 8½, todistuksessa voi olla 10. Sama pätee toisinpäin, kerran oppilaalla oli kokeesta 9-, todistuksessa 6.

      • FAILEdu

        "Eli vaikka kokeesta 8½, todistuksessa voi olla 10."

        EI PIDÄ PAIKKAANSA! Tämä on opettajakohtaista, omat opettajat antavat 8,5 koe arvosanoilla enintään 9 todistukseen.


    • **Opettaja**

      Se riippuu pitkälti opettajasta, millä perusteilla se numero tulee. Meillä se voi olla koearvosanoista 2-3 numeroa kumpaankin suuntaan.

    • anni668

      olen yhdeksäs luokkalainen tyttö ja mun kokeet menee huonosti koska jännitän liikaa mitä pitäisi tehdä?

    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä kanssasi kokeet tuovat todella paljon paineita lapsille/nuorille ja ei kerro kaikkea mitä lapsi/Nuori osaa.

    • Anonyymi

      Keskustelu on vanha, mutta vastaan siihen kuitenkin. Koko idea, että koulussa ei olisi kokeita on suoraan sanottuna idioottimainen. Millä oppilaan osaamista mitattaisiin lukuvuoden aika, jos kokeita ei olisi? Pelkkä tuntiaktiivisuuus ei kerro kaikkea. Ammatillisessa koulutuksessa osa kokeista on ilmeisesti korvattu näyttökokeilla. Esimerkkinä tietotekniikan opinnoissa joudut näyttönä rakentamaan pienen lähiverkon, verkon täytyy tietenkin toimia, ja sitten dokumentoit kaiken tekemäsi. Opettaja arvostelee dokumentoinnin ja työn laadun. Peruskoulussa tällainen kuvio ei oikein onnistu, eli kokeet ovat ne, mitkä mittaavat osaamisen tason. Mikäli ei lukemisesta huolimatta saa arvosanoiksi, kuin lähes ala-arvoisen, niin ehkäpä omassa opiskelutekniikassa olisi parantamisen varaa. Lukea voi vaikka kuinka paljon, mutta jos lukemaansa ei sisäistä, niin lukeminen on turhaa.

    • Anonyymi

      olen vanhempi mies henkilö,korjannut autoja sakan,ranskan,ruotsin kielisillä oppailla.
      menin kursseille,minun piti lukea veikko huovisen kirjasta,konsta pylkänen kolme sivua,sen jälkeen tuli kysymykset mikä oli koiran nimi ym.mitenkä se liittyy luetun ymmärtämiseen,varsinkin kun vihaan kyseisen ihmisen tuotoksia

    • Anonyymi

      Se on aivan tota
      Minun mielestä
      Koska tiädän miltä se tuntuu koska joudu kokemaan sitä joka päivä

    • Anonyymi

      Nyt jo lukiossa mutta täytyy sanoa että kokeet koko koulu ajalta ei mittaa osaamista, vaan sitä kuinka hyvin osaat opetella asiat kokeeseen. Puhuttiin juuri tänään että kokeista ei ole pitkälle ajalle hyötyä koska valtaosa opettelee asiat kokeen takia, ei sen takia että myöhemmin asioita muistaisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe