Olen ollut masentunut koko nuoruuteni ja huomaan, etten omista yhtä ainuttakaan ystävää. Olen eristäytynyt ulkomaailmasta 14-vuotiaasta lähtien ja ainoa kontaktini normaaleihin ihmisiin on tapahtunut koulun välityksellä. Sielläkin olen useimmiten yksin ja pian koulukin on loppu. Elämäni on mennyt sitä rataa, että koulusta tulen kotiin ja loppupäivän makaan sängyllä, koska en pysty tekemään mitään. Ajattelen kaiken turhuutta, elän omassa mielikuvitusmaailmassani. Olo on epätodellinen eikä mikään tunnu miltään. Ihmisten sanat menevät ohi ja tuijotan tyhjyyteen päivästä toiseen.
Apua en ole koskaan hakenut kun vasta nyt 19-vuotiaana. Sielläkään ei oteta tosissaan, koska vuosien peittely on aiheuttanut sen, etten pysty näyttämään pahaa oloani. Tuntuu, että koko elämä on valunut hukkaan. En ole koskaan oikeasti elänyt, en ole ollut rakastunut enkä rakastettu, en ole saanut kavereita, en ole koskaan päästänyt ketään lähelleni. Elän täydellisessä yksinäisyydessä, olen eristäynyt ja syrjäytynyt.
Miten tällaisesta tilasta voi palata normaaliin elämään? Mitä jos ei vaan jaksa yrittää? Useimmilla masentuneilla sentään tuntuu olevan läheisiä ihmisiä. Minulla ei ole. Puhelimessani ei ole kenenkään numeroa ja vaikka en poistuisi asunnostani kokonaiseen vuoteen, kukaan ei huomaisi poissaoloani. Psykiatrisen sairaanhoitajan mukaan pitäisi viettää aikaa ystävien kanssa, mutta entä jos ei ole ketään kenelle jutella? Miksi enää jaksaisin elää? Minulla on niin kamalan paha olla että haluaisin vaan päästä tästä kärsimyksestä eroon. En usko, että koskaan pystynyt palaamaan normaaliin elämään, kun viimeiset viisi vuotta olen elänyt tyhjiössä. Miten onnistun löytämään elämänhaluan ja saamaan itseni ulos tästä pimeydestä?
Kun ei ole enää syytä elää?
14
3846
Vastaukset
- 1+1=3
Onko joku syy minkä takia sulla ei ole ystäviä?
- shades
olen ollut suht samanlaisessa yksinäisyydessä lukion loppumisen aikoihin, jolloin myös sairastuin ensimmäisen kerran masennukseen. Aivan kuten sinullakin, kukaan ei tuntunut ottavan tosissaan terveydenhuollon puolella pahaa oloa. Sanottiin jopa että se johtuu ihan vaan siitä kun kasvaa aikuiseksi. Vasta opiskelupaikkakunnalla vuoden verran kärsineenä sain lääkkeet ja nekin vasta kolmannelta lääkäriltä. eipä ole masennus täysin hävinnyt tämän tytön elämästä, joten voin sanoa että pysty kuvittelemaan sinun olosi.
Olen vähän vanhempi kuin sinä (24v.), mutta jos kaipaat kirjoittelukaveria, anna kuulua itsestäsi. Mielelläni vaihtaisin ajatuksia kanssasi.. - too tired
"Onko joku syy minkä takia sulla ei ole ystäviä? "
Luulin, että se olisi tullut selväksi jo viestissäni. Mulla on huonot sosiaaliset taidot, olen ujo, tylsä, en missään määrin mielenkiintoinen ihminen, huono itsetunto, en uskalla luottaa enkä päästää muita lähelleni. Olen masentunut ja se on lamaannuttanut sen verran ettei pysty eikä jaksa tutustua ihmisiin.
Kyllä minäkin olen saanut lääkkeitä mutta päätin etten aio syödä niitä. Lääkkeet eivät voi poistaa todellisia ongelmia (mm. yksinäisyyttä) enkä halua orjuuttaa itseäni millään lääkkeillä. Ei kiitos.
Sähköpostien vaihtaminen ja kirjoittelu ei näin pidemmän päälle ole minun juttuni. Olen ennenkin yrittänyt, mutta en yksinkertaisesti jaksa. En tiedä mikä siinä on, mutta se on kamalan vaikeaa ja väsymys iskee, kun edes ajattelee, että täytäysi säännöllisesti kirjoitella jonkun kanssa. - rikupitteri
Miksi sä olet masentunut?
No en minäkään oikeastaan tiennyt oikein syytä, mutta sen haluan sanoa, että älä haudo ja vatvo asioita. Se on paha tapa meillä masentuneilla ja jäämme aina rationaalisesti pohtimaan tunteitamme ja niiden syitä. sitten niistä muuttuu typeriä mörköjä mielessämme. Nuo tunteet on kuin pilviä ja ne menee pois, kun vain muistat nauttia pienistä asioista: linnunlaulusta, auringosta, luonnosta, urheilusta.
Ole itsellesi armollinen, ajattele, että masennus tekee sinusta juuri sen mikä olet. olet erilainen ja heikkoutesi paradoksaalisuus on siinä, että tiedät ainakin miltä masentuneesta tuntuu. Se voi olla jopa vahvuutesi joskus. Kaikki ihmiset ovat saman arvoisia eli et ole ketään huonompi, ja keskity niihin positiivisiin asioihin joita sinulla on: terveys esimerkiksi.
Ota tavotteita ja unelmoi. Mieti mitä haluat elämältä ja pohdi miten voit saavuttaa sen parhaiten, mutta älä usko kohtaloon. Kaikki ratkaisut mitä teet on sinun valintojasi ja jos ne jälkeenpäin masentaa niin lohduttatudu ajatuksella, että ainakin sinä sait tehtyä ratkaisun. SItä paitsi se opettaa vastuunkantoa.
Kokeile masennuslääkkeitä. ne auttavat ja kaikkein parasta niissä on, että ne eivät tee sinusta ilopilleriä vaan palauttavat sinut normaaliksi. Voit lopettaa joskus lääkkeet, mutta on aina ihana muistaa, että niistä saa apua. ainakin minua auttaa ajatus lääkkeistä ja sen takia itse asiassa kestän paremmin masennustani.
Monet ihmiset eivät ymmärrä masentuneen mielialaa. he ajattelevat, että käytät sitä tekosyynä, mutta masennus on oikea sairaus. ei kukaan ole ylpeä sairaudestaan, mutta ei siitä haittaa ole jos kerrot ihmisille asiasta. - alsdkngolakgn
Itse syön lääkkeitä ihan sen takia, että ahdistuksen ja pahan olon takia en pysty ajattelemaan selkeästi. Murheet saavat kammottavat mittasuhteet kun ahdistus kasvaa pohtiessa. totta, että ne eivät poista sitä oikeaa ongelmaa vaan hoitavat ainoastaan oiretta, siksi yritänkin päästä terapiaan. Se tuntuu vaan olevan mahdottomuus nykyään..
- tryffelisikaniskja
ällös hätäile, sillä terapiahan lähtee pitkälti itsesuggeroinnista. kyllä asennemuutosta voi tehdä omalla ajallakin! älä pohdi liikaa, ei noita paskatunteita kannata liikaa miettiä, ne vaan tulee ja tietenkin Ok tarkkailla omia fiiliksiä, mutta kun ne fiilikset tulee niin haistata niille oikein pitkät paskat ja sano itsellesi, että sun ei niistä tarvitse kärsiä. mene vaan ulos ja nauti pikku asioista.
- 1+1=3
käy hakee lekurista opamoxeja ja alota joku uus harrastus niin uskon että se itsetuntoki siitä kohenee.
Mä kyllä tiedän miltä tuntuu olla yksin koska kärsin itekki siitä ja vuosia oon kärsiny masennuksesta ja ahdistuksesta.
Masentaa ja v1tuttaa tosi paljon välillä,välillä on käyny mielessä et "mitäs jos laittais rukkaset tiskii" mut elämää on paljon jäljellä et paljo on koettavaa vielä.
Sä oot kuitenki nuori vielä,aikaa on.
Paljon voimia sulle :D- Pähkä
Minä olen nyt sen mt-hoidon kynsissä, kun kolmannen masennuskauden iskettyä hain apua, ja minullekin selitettään jotain nuoruuden kasvukriisistä (olen parikymppinen). Ei kyllä ole. Itse olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni yksin, tätä ennen minulla on aina ollut yksi ystävä, vaikka he ovatkin vuosien varrella vaihtuneet ja kaikkien ystävien lähdettyä oli vielä paras ystäväni, avopuoliso - hän muuten oli masentunut ja hyvin yksinäinen, ennen kuin päätti saada minut itselleen. Nyt ei sitten ole ketään, enkä tiedän miten tulisikaan, koska ihmissuhteiden solmiminen on sitä vaikeampaa, mitä enemmän tulee ikää. Kyllähän tuttuja löytyisi, muttei mitään ystäviä. Toisaalta tämä on oma vikani, olen enemmin yksin kuin tyydyn kehenkään, puhuttiinpa sitten rakkaudesta tai ystävistä.
Minäkään en suostu syömään lääkkeitä, koska kuten sanottu, en eivät poista todellisia ongelmia. Pahaa oloani kun pystyn säätelemään aika hyvin siihen asti, kunnes tulevat vastaan ne asiat, joille en voi tehdä mitään. Kuten yksinäisyys.
- olikuj
Hei oikeesti, minäkin olin aluksi varautunut lääkkeiden suhteen. MUTTA vaikka ne lääkkeet ei ongelmaa poista, tekevät ne elämästä helpompaa; ahdistus ja masennus lievittyy ja saa voimia ITSE muuttaa elämäänsä!
Pistäkäähän nyt ne pillerit poskeen jos ootte sellasia saanu! :D Mulle on ollu iso apu lääkkeistä, vaikken niitä alussa halunnu syödä.- Anonyymi
Ja muistettava se, että vaikka alku pahoin vointia ilmenisi, se menee ohi. Ja kun olo kohenee, ei saa lopettaa lääkettä siihen, vaan jatkaa vaan.
Nämä läpät lääke positiivisille ihmisille.
- iloa ja aurinkoa
Hae edelleen sitä apua!! Kyllä joku lopulta kuuntelee! Eikö sinulla ole yhtään perheenjäsentäkään tai muuta sukulaista, joka ei voisi vuoteen kaivata...? Tiedän, mistä puhut. Olen itsekin kärsinyt erittäin pahoista masennuksista ja ollut todella lukossa ja eristäytynyt joskus. Psykoterapian avulla aloin vähitellen avautua ja sitä kautta saada taas väriä elämään. Jutteleminen jollekulle on äärimmäisen tärkeää ja eheyttävää! Hae apua ja tule ulos kuorestasi! Elämä on elämisen arvoista!
- Anonyymi
Muista tämä; kun löydät kaverin, määrä ei korvaa laatua!
- Anonyymi
On tekniikoita joilla voit ottaa etäisyyttä ajatuksiisi ja muistoihisi.
Esim. 1. Makaa sängyllä selällään 2. Sulje silmät. 3. Keskity pysäyttämäään silmät paikoilleen.
Tämä toimii ainakin itsellä. Silmiin kertyy paljon hermojännitystä ja luulen että ne ovat tavallaan kehon ja aivojen välittäjäelin.
Kun silmiä liikuttaa, se aktivoi muistoja mutta kun silmät pysäyttää niin silloin muistot eivät aktivoidu yhtä voimakkaasti- Anonyymi
Tuo voi olla tottakin. EDMR-terapiassa pyritään aktivoimaan traumamuistoja silmänliikkeiden avulla, joten silmien paikallaan pitäminen saattaa toimia päinvastoin.
EDMR:ssä nopeat edestakaiset silmänliikkeet (katseen seuratessa liikkuvaa kohdetta) ja samanaikainen muistelu aktivoivat aivoratoja, jotka tuovat tietoisuuteen traumamuistoja ja niihin liittyviä tunteita. Ehkä muistojen "alaspainaminsessa" voi tosiaan auttaa se mitä esitit.
Traumoistahan pääsee loppupeleissä eroon vain käsittelemällä niitä tietoisesti, ei pakenemalla eli dissosioimalla. Mutta vaikeiden muistojen kestäminen edellyttää turvallista tilannetta, henkisiä ja fyysisiä voimavaroja, ja monen kohdalla myös toisen ihmisen tukea, esim. terapeutin. Siksi joskus joutuu dissosioimaan traumatakaumia tarkoituksella, oman kestokyvyn takia.
Aloittajan tilanne on kurja; olisi kiva tietää miten hän nykyään voi. Minusta on aivan selvää, että hän tarvitsee hyvän terapeutin. Vaikkei hän itse nyt ehkä enää luekaan tätä ketjua, niin on monia vastaavassa tilanteessa olevia nuoria. Siinä on varmasti kyse perheessä tapahtuneista erityyppisistä laiminlyönneistä ja lapselle ylivoimaisesta kasvuympäristöstä. Toivoa on kuitenkin hyvin paljon. Ikävää ettei mt-hoito näytä tarjoavan aloittajalle ja hänen kaltaisilleen muuta kuin huumausaineen kaltaisia lääkkeitä ja melko pinnallista jutustelua hoitajan kanssa harvakseltaan. Kela ja sairaanhoitopiirit kustantavat psykoterapiaa, sitä pitää kuitenkin jaksaa hakea. Byrokratia voi olla aika rankkaa hakuvaiheessa. Siitäkin miinusta mt-järjestelmälle. Aloittajalla on kaikki mahdollisuudet elää ja tulla onnelliseksi, tehdä työtä, pitää hauskaa. Saada kapasiteettinsa käyttöönsä. Unohtaa yksinäisyys. Liittää tähän mennessä koettu murhe yhdeksi osaksi elämänsä historiaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v13978Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3721837Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2421621Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281609Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2491197- 731033
- 581004
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen60775- 47756
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25719