Olemme hakeneet lapsellemme paikkaa kunnallisesta montessoriryhmästä. Lapsemme on (jo) 4,5-vuotias. Onko hän liian vanha aloittamaan siellä? Kuinka kunnallinen montessoripäiväkoti valitsee lapset? Onko meillä enää mitään potenttiaalista mahdollisuutta saada lastamme ko. opetukseen?
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa kuinka paikat käytännössä esim. Tampereella täytetään?
Olemme aiemmin asuneet paikkakunnalla, jossa ei ollut tarjolla montessoriopetusta.
Milloin lapsi liian vanha aloittamaan montessorileikkikoulussa?
6
1260
Vastaukset
- Lasta kunnioittava
Nostin "ylös" Kokemuksia Montessoripäiväkodista" jossa olen kirjoittanut paljon tietoa ja kokemuksiani sekä vaihtanut kuulumisia erään äidin kanssa.
Vain minä (usemmalla nikillä kirjoitanut ja tuo äiti keskustelimme ) mutta myöhemmin on joitain kommentteja tullut huonoista paikoista joissa ei esim. ulkoilla tarpeeksi...
Yksityisessä Kannatusyhdistyksen ylläpitämässä vanhemmat pystyvät kyllä vaikuttamaan mitä siellä tehdään ja mitä ei ulkoilusta henkiläökunnan valintaan jne.
Kunnallisessa on monesti soveltavaa toimintaa joka ei ole Maria Montessorin ajatusten tasollla. Näissä soveltavissa paikoisssa on osaksi omia entisiä menetelmiä sekä otettu mukaan montessori-ideoita ym. lisäksi.
Monessa tavallisessa päivähoitopaikassa olisi hyvä olla montessorimaisia tapoja jne. Joitakin montessorivälineitä voi soveltaa kotioloihin sekä tavallisiin päivähoitopaikkoihin. Sitten on taas paljon montessorivälineitä joita ei osata oikein käyttää ilman montessorituntemusta. (Eräs sijainen otti pukeutumisraamit ja avasi napit, kurkisti kehyksen keskeltä ja huusi "kukkuu".
Montessori olisi "kääntynyt" haudassaan jos olisi tiennyt kuinka vääärin välinettä käytettiin. Jonkun mielestä voi olla liian pikkutarkkaa tai hiuksen halkomista, mutta oikeasti välineitä ei saa käyttää muuten kuin siihen mihin se on tarkoitettu.
Mm. pukeutumisraameilla lapsi voi harjoitella nappien avaamista, kiinni laittamista, hakasia, nauhoilla opetella alkusolmun ja rusetin jne.
Mutta tuo aloitusikä. Yleensä se on n.2½v-3v ja alle kolmevuotiaat omassa ryhmässään.
Jos lapsi aloittaa montessoriryhmässä, siis siinä Maria Montessorin periaattellisessa, jossa noudatetaan hänen oppejaan, niin jo yli 4v ei ole paras ikä...joissain ei edes oteta.
Kun lapsi aloittaa Montessorissa niin alussa käydään läpi perusasiat, arkipuuhat. Laskemisella ja kirjaimilla ei ole mitään kiirettä muuutenkaan,.- kaikkihan lähtee lapsesta.
Lapsi harjoittelee ensin perusasiat, itsestä huolehtimisen (käsien pesu, vaatteet, hiukset jne) ovien sulkemisen ja avaamisen, kuinka mattojen välissä kävellään häiritsemättä matolla työskenteleviä, maton rullaus (pidetään omassa paikassaan rullattuna odottamassa käyttäjää) sekä välineiden palauttaminen paikalleen käytön jälkeen, hyvät tavat...ja paljon ihan perusasioita.
Lapsi saa alkuun harjoitustöitä, mm. lihaskoordinaatio; kaatoharjoituksia. Aluksi lapselle näytetään kuinka kaadetaan papuja vuoroon molemmilla käsillä kannusta toiseen, oikealla vasemman käden kannuun ja vasemmalla kädellä takaisin oikean käden kannuun jne.
Kuivaharjoittelun jälkeen vasta kaadetaan vettä kannuista toiseen ja suppilon läpi pulloon, määrämittoja laseihin jne.
On paljon sellaisia töitä alkuun jotka sopivat n.3-vuotiaasta alkaen mutta jotka eivät enää "maistu" isoille lapsille. Heidän kiinnostuksensa näitä perusasioita kohtaan on jo mennyt ohi mutta näitä juuri kuitenkin tarvitaan edetessä montessorimenetelmän mukaan.
Isommalle lapselle olisi tarjottavana paljon hänen kiinnostusta vastaavaa tekemistä ja harjoituksia, eikä matonrullaus, käsienpesu jne. tunnu vastaavan enää hänen ikäisensä herkkyyskautta. On mennyt ohi.
Tiedän paikkoja joihin otetaan isompia lapsia, varsinkin jos ollaan vajaalla lapsiluvulla.
Eräs kaupunki ilmoitti lehdessään kuinka otetaan Montessori-esikouluun myös sellaisia 6-vuotiaita lapsia jotka eivät ole olleet Montessoripäiväkodin puolellla. Puuttui lapsia jotta ryhmä olisi saatu kelvolliseksi toimimaan...
Mietin vain, että mahtaa olla "opeilla" hommia jos oikeata pedagogiikkaa kunnioittavat. Näille lapsille jouduttaisiin opettamaan kaikki ne perusasiat joita normaalisti on opittu Montessoripäiväkkodin puolella maton rullauksesta välineiden palauttamiseen oikeille paikoille käytön jälkeen.
Olen ollut myös kunnallisissa päiväkodeissa ja nähnyt eron Montessoriin verrattuna. Lapset eivät esim. ulkoilussa vie käyttämiään tavaroita lelulaatikkoon/varastoon vaan jopa heittävät kädestään jonnekin kun vanhempi tulee hakemaan.
Montessorin mukaan myös samat säännöt koskevat ulkoillessa kuin sisällä.
Oivaorvo voi laittaa lapsensa montessoriryhmään jos kyseessä kunnallinen päivähoitopaikka ja jos sinne yli 4-vuotiaita otetaan.
Katsoin Akonpuiston sivuilta, on kunnallinen Montessori-päiväkoti. Käsitin ettei siellä ole koulutuksen saanutta montessoriohjaajaa mutta on otettu käyttöön Montessoripedagogikkaa ja sovellusta siitä. Henkilökunta on sitoutunut kouluttautumaan...Mitä sitten tarkoitetankaaan. Varhaiskasvatussuunnitelmassa on tietoa. Voit lukea mm. Akonpuiston toiminnasta, Google.
Jos haette kunnalliseen ja nimenomaan Montessoriin, niin kaiketi uskoisin että samoin perustein otetaan kuin muihinkin, eli kun paikka vapautuu.
Jos Oivaorvo enemmin kiinnostaa niin lue keskustelut jotka nostin.
Voit kysyä vielä lisää ja jos osaan vastata autan mielelläni. - oivaorvo1
Kiitos vastauksesta! Lueskelinkin jo tuota aiempaa ketjua. Tampereella on nykyään Jussinkylän pk, jossa on ko. montessoriryhmiä.
Ymmärrän tietyssä mielessä hyvin tuon herkkyyskausiajattelun, mutta toisaalta mietityttää menetelmän syvyys, jos kaikki yli 3-vuotiaat olisivat ns. menetettyjä tapauksia. Tottakai sopeutuminen veisi varmastikin enemmän aikaa kuin aloittaessa silloin kuin muutkin. Voisin kuvitella, että on aika paljon lapsesta kiinni kuinka nopeasti saisi jujusta kiinni. Oma lapsemme on ehkä hieman keskiarvokehityksestä edellä, osaa tarvittaessa keskittyä pitkiäkin aikoja, pitkäjännitteinen, utelias, rakastaa rutiineja ja toisaalta aika vauhdikas. En miettisi montessorivaihtoehtoa, jos en uskoisi sen sopivan hänelle.
Toimin itse pedagogina tanssin puolella ja siellä jos missä herkkyyskaudet näkyvät erinomaisesti. Toisaalta moni on saavuttanut kehollisen huipputason vaikka on aloittanut teininä tai aikuisiällä. Tämä ei ole ehkä paras mahdollinen rinnastus, mutta edelleen mietin kuinka hyvä metodi voi olla, jos on vain yksi mahdollinen ikä aloittaa sen harjoituttaminen. - lasta kunnioittava
Hyvä oivaorvo1, tietysti lapsesi voi aloittaa montessorissa vieläkin ja kerroinkin kuinka joskus näin on. Mainitsin vain mikä on yleinen tapa, on vauvamontsat 0-3v ja 3-6v ja ihan kouluikään asti.
Koulun puolelle mielellään jo päiväkotia/esikoulua käynyt, sillä koulussa jatketaan ihan samoilla välineillä eteneminen kuin alle kouluikäisenäkin. Koululaisille lisätään samalla tavalla kehitystä vastaavaa materiaalia ja oppimiseen tarvittavia...
Siis lapsesi voi olla jonossa haluamaasi vaihtoehtopedagogiikan päiväkotiryhmään. He siellä sitten päättävät meneekö lapset jonotusjärjestyksessä, kun on kunnallinen kuitenkin ja lapsilla subjektiivinen päivähoito-oikeus vai aloitetaanko syksyisin toimintakauden alussa lisäämään uusilla noin kolmivuotiailla, jolloin ryhmässä on edellisvuosilta eri ikäisiä kertynyt, ja syksyisin lisääntyy pienillä.
Montessorin mielestä täytyy olla eri käisiä lapsia, sillä isot auttavat pieniä ja pienemmät näkevät mallia isommista...
Voithan soittaa ja kysyä sieltä, niin tiedät.
Katsoin Suomen Montessoriyhdistyksen sivuilta mainitsemaasipäiväkotia, ei löytynyt listalta. Ei ilmeisesti ihan alkuperäistä pedagogiikkaa vaan montesoripainotteinen vai miksiköhän ei näkynyt.
Löytyi kyllä sellaiset nimet kuin Pirkamo.Oy ja Orimuksen päiväkoti, jossa montessoriryhmä.
Työpaikassani (yksityinen kannatusyhdistyksen ylläpitämä) on joskus ollut tilanne että on ollut tilaa. Kaupungilla taas ei ole olllut antaa kunnallista paikkaa joten eräs perhe sai valita jonkun yksityisistä mihin laittaa lapsensa. Perheelle jäi maksuksi sama kuin olisi kunnallisessa, ostopalveluna.
Tämä perhe "katsasti" nämä kolme vaihtoehtoped. päiväkotia ja valitsi Montessoripäiväkodin, lapsi oli 2½v. Meillä oli vielä yksi paikka vapaana mutta koska nyt oli alle 3v lapsi joka tarvitsi aikuista enemmän ei otettu enempää.
Suomen Montesssoriyhdistyksen sivuilla on kaikki päiväkodit/esikoulut. Monessa näkyy kotisivuihin suora pääseminen ja on mielenkiintoista katsella mitä lapset tekevät.
Jos Sinulla on aikaa, niin käy kurkkaamassa. Mm. Laaksolahti, Maria Montessori, Auringonsäde jne. Näistä näkee toiminnat ja muut.
Eli lopuksi vielä montessorimenetelmä on niin hyvä juttu että toivoisin kaikkien lasten saavan siitä osansa. Olen kunnallisiin päiväkoteihin vienyt tietoa ja tehnyt välineitä, näyttänyt omalla olemuksellani kuinka lasten parissa työskentely antaa paljon, lasta tulee kunnioittaa ja nähdä vaivaa... - Mrs Mmmmmm
Hain työtä tällaisesta Montessoripedagogiikkaa painottavasta päiväkodista. Osaisiko joku pedagogi kertoa, mitä ominaisuuksia hyvän koulutuksen, lapsituntemuksen, yksilöllisyyden ja kiireettömyyden lisäksi tarvitaan,jos ei ole kouluttautunut M.M-ohjaajaksi?
- lasta kunnioittava
Jaa-a Mrs....käsitykseni on että on parempi ettei tiedä montessoripedagogiikasta tai ainakaan välineistä mitään tai sitten tietää ja osaa koulutuksen saaneena.
Tätä en sano millään "pahalla" vaan siksi että esim. montessorivälineitä ei voi tietämätön esitellä lapselle (työ esitellään, eli ohjaaja tekee ensin ja lapsi sitten...)
Välineet eivät ole leluja eikä niiillä saa tehdä mitään muuta kuin mihin on tarkoitettu, vaikka tuntyuisi hiuksen halkomiselta tai pikkumaiselta. Se on vaan kuitenkin niin.
Montessorpäiväkodeissa on ohjaajien lisäksi työssä esim. lastentarhanopettaja, lastenhoitaja, lähihoitaja joka on lapsiin ja nuoriin suuntaunut jaksollaan. Nytkin oh haussa lastenhoitaja kun katsoo Mollin sivuja.
Sinulla on hyvä koulutus, tunnet lapset; kehityksen jne. Satsaat yksilöllisyyteen ja kiireettömyyteen työssäsi. Mrs...Nämä ovat sellaisia ominaisuuksia joilla pärjäät paikassa kuin paikassa - lapsethan ovat samanlaisia kaikkialla.
Lastenhoitajan tai lastentarhanopettajan työhön Montessoripäiväkodissa et tarvitse tuon enempää. Montessorivälineillä et voi ohjata lapsia, koska et tiedä ainakaan alkuun ilmeisesti.
Voit "vetää" omalta osaltasi esim. lauluhetket, jumpat, ulkoilua jne. Näissä pärjää kun on maalaisjärki mukana, oli montessoria tai muuta vaihtoehtoista.
Joitakin asioita on tietty erilailla kuin esim. kunnallisissa. Sinun tulee "vaatia" asioita joita et ehkä ennen ole aiemmissa töissäsi tehnyt tai niiitä ei oleteta lasten tekevän...
Esim. jumpassa saliin en päästä lapsia ennen kuin vatteet ovat kullakin lapsella viikattuna penkille, huppari naulakossa jne. Sukat vedettynä oikein päin, hiat ulos puserosta jne. Tämä sama ennen kuin annan lähteä nukkariin, kauheata katsoa esim. kunnallisissa kun lapset ovat työntäneet vaatteensa myttyyn lokerikkoonsa ja unisina istuen yrittävät saada myttyjään puretuiksi...
Kunnallisesssa ollessani välillä ennen ruokailua yksi aikuinen meni vessaan käsipesua valvomaan, n1v-3v lapsia. Yksi aikuinen alkoi kerätä lattialta lasten jättämiä leleuja. Katsoin seuraavana päivänä hyllyjen edessä hieman että kuka lapsista ottaa ja mitäkin, kerroin että tulee palauttaa paikalleen ennen uuden lelun ottamista. (Montessorissa asiat käsitellään piirissä, kuten tällaiset jos jotkut eivät noudata sääntöä.)
On siis joitakin asioita joita et voi ehkä tietää ennen kuin olet paikan päällä ja näet kuinka toimitaan. Minun piti saada ensimmäistä toimikauttaan aloittavassa paikassa hyvä työkaveri, näin hän ainakin vakuutteli minulle. Hän oli kiinnostunut ja väitti tietävänsä vaikka mitä. No hyvä, ajattelin.
Lapsilla on mm. matto allaan lattialla, joka rajaa oman alueen,jolla hän työskentelee eikä matolle saa kukaan mennä ilman lupaa. Kun lapsi ottaa maton (pätee kaikkiin ottamiiin tavaroihin) hänen pitää se tietysti viedä takaisin kun ei enää ole siinä.
Tämä hyvä työkaverini alkoi kovaan ääneen toppuuttelemaan lasta joka rullasi mattoa pois viedäkseen -Älä turhaan vie sitä kun tuo poika just odottaa että matto vapautuisi.
Nyt jos tämä odottava lapsi olisi saanut suoraan maton siitä lattialta, ei hänkään olisi vienyt mattoa pois, koska - ei ollut hakenutkaan sitä telineestä.
Vain sääntöjä noudattamalla kaikki toimii erittäin hyvin, kerrroin tuossa tapauksessa lapsille kuinka toimitaan, se oli jo piirissä ensimmäisenä päivänä kerrottu ja vielä näytin lapsille lattialla kuinka mato rullataan, viedään takaisin paikalleen.
Montessorimaailmassa on tällaista jonkun mielestä "liian tarkkaa" mutta ilmankos se toimii niin hyvin. On rauhallista jne.
Kysy jotain Mrs...jos vielä tulee mieleen. Voit aloittaa mielestäni työt, mutta et voi välttämättä päättää joistain asioista kuten esimerkissäni kerroin tuon maton suhteen, vaatteiden viikkaus jne.
Hyvää työonnea, vaikutat mukavalta ja vastuuuntuntoiselta. - Ihmettelijä80
Espoon päiväkoti auringonsäde on tyly paikka, jossa ei oteta huomioon lasten hoitotarvetta. En suosittele.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367629Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361883Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31759
- 241747