Onko joulunvietto raamatullista?
Ihmisten mielipidekö ratkaisee asian? Vai onko mahdollista saada asiaan faktatietoa?
Kaikki tietolähteet kertovat yksimielisesti, että kirkko keksi joulunlapsikultin yhdessä keisarien kanssa yli 300 vuotta apostolisen ajan jälkeen. Tämä tieto on siis fakta, ei mielipide. Nyt on kyse vain tosiasian hyväksymisestä tai kieltämisestä.
Siis kaikkien niiden, jotka viettävät joulua, tulee ymmärtää, ettei se ole raamatullinen eikä totuussiältöinen Jumalan antama juhla.
Jeesuksen syntymäpäivä ei ole tässä ajassa. Raamattu sanoo, että Hänellä ei ole päivien alkua eikä loppua!
Joulun vietto Raamatuusa?
73
559
Vastaukset
- xm
On raamatullinen.
Jouluna muistellaan Kristuksen syntymää.
Joulu on kristittyjen juhla.
Myös muinaissuomalainen perinteinen keskitalven juhla.
Kukin viettäköön joulua tavallaan ja kunnioittakoon myös toisten uskoa.- pakanallinen..
Joulu ei ole raamatullinen, vaan pakanallinen juhla pakanallisine tapoineen.
Pakanat juhlivat joulua siankinkkuineen. - tode*
pakanallinen.. kirjoitti:
Joulu ei ole raamatullinen, vaan pakanallinen juhla pakanallisine tapoineen.
Pakanat juhlivat joulua siankinkkuineen.kristillinen joulu ei ole pakanallinen. Kuten tuossa yllä xm mainitsikin, jokainen viettäköön joulunsa oman uskomuksensa mukaan.
- Onko noin?
pakanallinen.. kirjoitti:
Joulu ei ole raamatullinen, vaan pakanallinen juhla pakanallisine tapoineen.
Pakanat juhlivat joulua siankinkkuineen.Ketkä pakanat juhivat siankinkulla joulua?
Kristityt ympäri maailmaa muistelevat jouluna kristuksen syntymää.
Sitten on vielä kaupallinen joulu, jossa pyritään myymään erilaisia tavaroita.
Mutta näistä kaksi on eriasiaa. Nimittäin ensimmäinen ja toinen vaihtoehto.
Missäännimessä Kristuksen syntymää ei ole pakko juhlia tai muistella. Mutta mahdollista se on.
Väite joulun pakanallisuudesta on naurettava. Eiväthän pakanat tunnusta Jeesusta Messiaaksi ja Kristukseksi. Saati juhli Kristuksen syntymää.
- Näin sen näen.
Joulu on nykyisin syömäreiden ja juomareiden juhla-aikaa. Uhrataan mammonan alttarille. Jeesuskin on kauppatavaraa.
"" Jeesuksen syntymäpäivä ei ole tässä ajassa. Raamattu sanoo, että Hänellä ei ole päivien alkua eikä loppua! ""
Tuossa olet kyllä väärässä. Jeesus syntyi ihmiseksi tällä maapallolla. Sinunkin syntymäsi lasketaan hänen syntymästään. Ihmisenä Jeesuksella on syntymän hetki ja kuoleman hetki, myös ylösnousemisen hetki. Jumalan Poikana hänellä ei ole "päivien alkua eikä loppua".
Raamatussa opetuslapset eivät juhlineet Jeesuksen syntymäpäivää. Sitä ei ainakaan mainita. Mutta se oli ihmeellinen päivä, kun Jeesus syntyi ja siitä riemuitsivat silloin ihmiset ja taivaan enkelit. Syytä on vieläkin iloita tämän sukulunastajamme syntymästä. Ilman joulua ei olisi pääsiäistäkään. Ja ilman pääsiäistä ei olisi joulunkaan iloa. Niitä ei voi erottaa toisistaan. Muisteloissamme muistakaamme vain, että Jeesus ei ole enää seimen lapsi vaan Jumalan valtaistuimelle korotettu Herra.- nunnuka-lailailai
Kenen keksintöä se muuten oli, että aloitettiin uusi ajanlasku Jeesuksen syntymästä? Kertooko Raamattu sellaisesta uudesta ajanlaskusta?
Paavin määräämä juhla se on. Sitä viettää uuspakanallinen kristikunta..
http://www.nic.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/joulu/historia.html- Jumalan totuus.
Olipa hyvä joulun historia. Kunpa lukisivatten sen.
Katolinen joulu. Onko raamatullista? Ihmisten mielipidekö ratkaisee asian?
Onko mahdollista saada asiasta faktatietoa?
On.
Kaikki tietolähteet kertovat yksimielisesti, että katolinen kirkko keksi yhdessä keisarien kanssa joulunlapsikultin yli 300 vuotta apostolisen ajan jälkeen. Tämä tieto on siis fakta, ei mielipide. Nyt on kyse vain tosiasian hyväksymisestä tai kieltämisestä.
Siis kaikkien niiden, jotka viettävät joulua, tulee ymmärtää, ettei se ole raamatullinen eikä totuussiältöinen Jumalan antama juhla.
Jeesuksen syntymäpäivä ei ole tässä ajassa. Raamattu sanoo, että Hänellä ei ole päivien alkua eikä loppua!
Tämä on Jumalan totuus.- Näin sen näen.
"" Jeesuksen syntymäpäivä ei ole tässä ajassa. Raamattu sanoo, että Hänellä ei ole päivien alkua eikä loppua! ""
Toistetaan vielä ylempänä kirjoitettu:
Jeesus syntyi ihmiseksi tällä maapallolla. Sinunkin syntymäsi lasketaan hänen syntymästään. Ihmisenä Jeesuksella on syntymän hetki ja kuoleman hetki, myös ylösnousemisen hetki. Jumalan Poikana hänellä ei ole "päivien alkua eikä loppua".
Yrität kieltää (ehkä ymmärtämättömyyttäsi) Jeesuksen tosi ihmisyyden ja toteat vielä päälle kirjoituksestasi, että "tämä on Jumalan totuus". Älä lainaa Hebrealaiskirjettä jos et ymmärrä sitä. ""Jeesuksen syntymäpäivä ei ole tässä ajassa. Raamattu sanoo, että Hänellä ei ole päivien alkua eikä loppua! ""
Ei millään pahalla, mutta harmittaa ihan kun et huomioi Jeesuksen Kristuksen lihallisuutta ja tämä vääristää kokonaisuuden ymmärtämistä.
Niin, Raamatussa on ilmoitettu, miten lihallisella Jeesuksella oli alku. Hänhän oli n 30-vuoden ikäinen aloittaessaan Jumalan aivoittaman tehtävän. Taas Jeesus KRISTUS Jumalan Pojan ikä ei liity milläänlailla tähän ja siinä olet oikeilla jäljillä.
Juuri tuohon Jeesuksen lihallisuuteen liittyy,- etteivät apostolit opettaneet tai viettäneet lihallisen Jeesuksen syntymää. Eihän liha ja sen palvonta hyödytä Hengellistä ihmistä,- ei edes Jeesuksen lihallisuuden palvominen ja sen syntymä päivän viettäminen. Liha on lihaa.- Baruj Haba Beshem Ad
ml213 kirjoitti:
""Jeesuksen syntymäpäivä ei ole tässä ajassa. Raamattu sanoo, että Hänellä ei ole päivien alkua eikä loppua! ""
Ei millään pahalla, mutta harmittaa ihan kun et huomioi Jeesuksen Kristuksen lihallisuutta ja tämä vääristää kokonaisuuden ymmärtämistä.
Niin, Raamatussa on ilmoitettu, miten lihallisella Jeesuksella oli alku. Hänhän oli n 30-vuoden ikäinen aloittaessaan Jumalan aivoittaman tehtävän. Taas Jeesus KRISTUS Jumalan Pojan ikä ei liity milläänlailla tähän ja siinä olet oikeilla jäljillä.
Juuri tuohon Jeesuksen lihallisuuteen liittyy,- etteivät apostolit opettaneet tai viettäneet lihallisen Jeesuksen syntymää. Eihän liha ja sen palvonta hyödytä Hengellistä ihmistä,- ei edes Jeesuksen lihallisuuden palvominen ja sen syntymä päivän viettäminen. Liha on lihaa.Sinulle ml213
>
Älähän unohda, että Jeesus oli maanpäällä ollessaan 100 %: sti Jumala ja 100%:sti ihminen. Tämä on jumalinen, paradoksi, mutta TOSI.
Ei Jeesus kieltänyt maanpäällä olleessaan itsensäpalvomista, koska oli ja on aina ollut Jumala ja tulee aina olemaan.
- joulu--
MItä tulee joulun viettoon, niin Jobin hurskaat lapsetkin kaikesta päätellen järjestivät niitä säännöllisesti.
Paavalin kirje Kolossalaisille 2:16 ja Room 14:4-6
Paavali sanoo ettei ketään pidä tuomita jonkun juhlan viettämisestä vaan jokaisen yksilön valinnanvapautta ja vakaumusta tulisi kunnioittaa.
Ei kai minkään juhlan viettäminen merkitse Jumalalle yhtään mitään, jos siihen ei liity pakanallisia tapoja, irstautta yms.
Tämä varmaan oli Paavalinkin pääpointti.- joulu--
Hups, piti sanoa "MItä tulee JUHLIEN viettoon, niin Jobin hurskaat lapsetkin kaikesta päätellen järjestivät niitä säännöllisesti.
- ? ? ?
Missä kohtaa Raamattua kielletään Jeesuksen syntymän muistaminen?
- 1+1=2
Ei siellä kielletä ajamasta kesärenkaillakaan liukkailla keleillä, mutta sen vain sanoo järki että se on paitsi vastuutonta, myös typerää. Eikä se ole kenellekkään kunniaksi.
- Verottoja Jutta+jyrk
Joulu on verottajan Juhla:
...Ja Kaikki oli verollepantava...! - kai frösen
Katolisen ensyklopedian mukaan joulu (Kristuksen syntymäjuhla) ei ollut seurakunnan varhaisten juhlien joukossa. Katolinen ensyklopedia kertoo, että varhaisin merkintä Kristuksen syntymäjuhlasta on vuodelta n. 200 jKr. jolloin Aleksandrian Kleemens sijoitti Kristuksen syntymäjuhlan maaliskuun 28 päivälle. Samaan aikaan Kristuksen syntymäjuhlan ajankohdasta oli monenlaista tulkintaa, jotkut sanoivat Kristuksen syntyneen 20 toukokuuta ja jotkut sijoittivat Kristuksen syntymäajankohdan 19 tai 20 päivä huhtikuuta.
Historiallinen fakta on, että vuonna 354 Rooman piispa Julius määräsi Jeesuksen Kristuksen viralliseksi syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivä. Joulua ja Jeesuksen syntymäjuhlaa ei siis ole ollut olemassa ennen vuotta 354 jKr. Jeesus ei määrännyt joulun viettoa, eikä sitä että Hänen syntymäjuhlaansa tulisi juhlia juuri 25 joulukuuta. Alkuseurakunta ei viettänyt joulua ja Kristuksen syntymäjuhlaa 25 päivä joulukuuta. Jeesus ei asettanut ollenkaan syntymäjuhlansa viettämistä millekään erikoiselle päivälle, eikä Hän edes asettanut syntymäjuhlaansa vietettäväksi kerran vuodessa. Uskovina meillä on oikeus muistella sitä vaikka joka päivä, mutta Jeesus ei asettanut sitä kerran vuodessa vietettäväksi juhlaksi.
Vuonna 394 alkoi jokapäiväinen messu Rooman katolisessa kirkossa. 394 jKr. joulukuun 24. ja 25. päivän välisenä yönä vietettiin Rooman katolisessa kirkossa messua Kristukselle, jossa pappi siunasi leivän ja viinin, jolloin ne katolisen kirkon väärän opetuksen mukaan "muuttuivat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi". Tästä Kristuksen messusta Mass of Christ (Christmas), joka ensimmäisen kerran suoritettiin vuonna 394 jKr. ja siitä alettiin käyttää nimitystä Kristus messu (Mass of Christ). Christmas (joulu) sai nimensä katolisen kirkon harhaoppisesta messusta, joka ensimmäisen kerran suoritettiin vuonna 394 jKr. joulukuun 24. ja 25. päivän välisenä yönä.
Joulu on Rooman katolisen kirkon luomus, jossa se yhdisti kaksi juhlaa toisiinsa babylonialaisen Tammuksen syntymäjuhlan ja roomalaisen Saturnaalia juhlan. Rooman katolinen kirkko antoi tälle uudelle juhlalle nimen Kristuksen syntymäjuhla (Christmas/joulu), ja toi siihen mukaan Raamatun elementtejä Kristuksen syntymisen tapahtumista, mutta samalla aikaa jätti siihen pakanallista perintöä sekä salli Rooman kansalaisten jatkaa Saturnaalia juhlan viettämistä uuden juhlan (joulun) nimissä.
Otavan Suuri Ensyklopedia:
"Joulun pakanallinen tausta ja keskiajan perintö: Kristillinen joulu siirrettiin joulukuun 25. päivän kohdalle n. 350-luvulla. Vanhempi juhlapäivä oli tammikuussa, loppiaisena, "epifanian" kohdalla. Kristuksen syntymän ajankohdasta on ollut monia erilaisia tulkintoja ja laskelmia. Se on sijoitettu esim. kevääseen tai syksyyn. Sen sijaan mikään traditio ei sido sitä joulukuuhun. Syyt ovat toiset. Roomassa vietettiin keisari Aureliaanuksen toimesta joulukuun 25. päivää auringonjumalan syntymäpäivänä, "Dies natalis solis in victi". Tällä oli yhteyksiä itämaisiin uskontoihin, mm. Mitran kulttiin. Päivämäärä johtui siitä, että juliaanisen kalenterin käyttöönoton aikoihin talvipäivän seisaus sattui joulukuun 25. päivän kohdalle. Kristillinen kirkko menetteli juhlan suhteen samoin, kuin monesti muulloinkin. Se ei ryhtynyt taistelemaan sen suosiota vastaan, vaan omaksui sen, ja siirsi sille kristillisen sisällön. Joulun muodostamiseen vaikutti tämän lisäksi kaksi muuta Rooman valtakunnan alueella viettyä juhlaa; ensimmäinen saturnaalia ja toinen kalendai."
Rooman katolinen kirkko halusi säilyttää pakanalliset perinteet ja tarjota kaikille kaikkea, siksi joulukuun 25 päivästä tehtiin väärin perustein Kristuksen syntymäpäivä. Kristillisen sisällön siirtäminen jouluun ei tee siitä totuutta, sillä tosiasia on, että joulukuun 25 päivä ei ole Jeesuksen syntymäpäivä. Rooman katolinen kirkko siirsi joululle kristillisen sisällön, mutta samaan aikaan salli roomalaisten viettävän Saturnaalia juhlaa "kristittyinä". Rooman kansa käännytettiin kristinuskoon ilman parannuksen tekoa ja uskomista Jeesukseen Kristukseen. Näin he myös suurelta osin jatkoivat ryyppäämistä, huoraamista ja muun pahuuden tekemistä uuden juhlan joulun aikana sekä muulloinkin. Rooman katolisen kirkon tavoite ei ollut saada ihmisiä uskomaan Jumalaan, vaan saada kaikki suvaitsemaan toinen toisiaan ja hyväksymään toistensa uskomukset. Rooman kirkko ujutti pakanallisuuden kirkkoonsa, näin kansa sai rauhassa jatkaa pakanuuden harjoittamista "kristittyinä". Tämä on se ongelma ja pahuuden juuri, johon Jeesuksen opetuslasten ei tulisi olla osallisia, eli Jeesuksen opetuslasten tulisi vetäytyä pakanuuden taika- ja juhlamenoista sekä kaikesta valheesta ja vääryydestä. Totuus jolle puetaan valheen vaatteita, ei ole enää totuutta, vaan valhetta. Vaikka siellä olisikin joukossa osa totuutta, niin joukossa oleva valhe sokaisee hyväksymään asioita, jotka eivät kuulu Jeesuksen opetuslasten elämään.
tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jeesuksensyntyma.html- kai frösen
Jeesus syntyi syys- lokakuun välisenä aikana todennäköisesti lehtimajanjuhlan aikana. Kun tutkimme Raamatullisten juhlien esikuvallisuutta, niin huomaamme myös, että lehtimajanjuhlan aika on todennäköinen Jeesuksen syntymän ajankohta. Paimenet olivat vartioimassa yöllä laumaa enkelin ilmestyessä heille. Joulukuussa Jeesuksen aikaan oli kylmää ja sateista sekä joinakin talvina jopa lunta ja vähän pakkasta öisin. Joulukuun aika ei voi olla tämän todisteen mukaan Jeesuksen syntymän ajankohta, sillä siihen aikaan joulukuussa oli liian kylmää paimenille olla yöllä vartioimassa lammaslaumaa.
Verollepanon tähden sekä lehtimajanjuhlan tähden ei Jeesuksen perheelle ollut sijaa majatalossa, koska juhlan tähden kaikki majatalot olivat täynnä juhlaväkeä. Jumala oli käskenyt Israelin kansaa kokoontumaan yhteen kolme kertaa vuodessa juhlimaan juhlia, joista yksi juhla oli lehtimajanjuhla. Tämä asia myös puoltaa lehtimajanjuhlan ajankohtaa.
Luukkaan evankeliumista käy ilmi, että Jeesus syntyi puoli vuotta Johanneksen jälkeen. Johanneksen isä Sakarias kuului Abian osastoon, jonka täytyi palvella oman vuoronsa aikana temppelissä. Laskelmien mukaan Sakariaan vuoro oli neljännessä kuussa, jonka jälkeen hän meni kotiinsa ja Luukkaan evankeliumin mukaan kun hän meni kotiinsa niin hänen vaimonsa Elisabeth tuli raskaaksi n. viidennen kuun alussa, josta lasketaan Jeesuksen hedelmöityksen ajankohta juutalaisen kalenterin mukaan puolen vuoden päähän ja josta sitten lasketaan n. 9 kk, niin saadaan lopputulokseksi suunnilleen lehtimajanjuhlan ajankohta.
Mikä on lehtimajanjuhlan esikuva? Meidän tulee mennä tässä kohden hiukan taaksepäin, että näemme koko esikuvallisuuden. Seitsemännen kuun 1 päivä oli pasuunan-soiton juhla, joka on esikuvaa Herran tulemuksesta. Kun Herra astui alas Siinaille antamaan lakinsa, niin kuului ylen kova pasuunan ääni ja samoin kun Herra Jeesus tulee, niin kuuluu suuren pasuunan ääni:
1Th 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
Seitsemännessä kuussa oli 10 päivä suuri sovinto-päivä jolloin kerran vuodessa vain ylimmäinen pappi sai mennä ilmestysmajan tai temppelin pyhimpään suitsuttamaan ja pirskottamaan armoistuimelle syntiuhrin verta. Ylimmäinen pappi tällöin sovitti ensin itsensä ja sen jälkeen kansan synnit. Tämä on esikuvaa Jeesuksesta, jonka ei tarvitse sovittaa omia syntejänsä, koska Hän on synnitön, mutta Hän tulee sovittamaan kansansa synnit.
Seitsemännen kuun 15-21 päivä on lehtimajanjuhla sen muistoksi kun Jumala vapautti kansansa Egyptin orjuudesta. Israelin kansa asui lehtimajoissa seitsemän päivän ajan muistellen tuota tapahtumaa.
Nyt siihen esikuvaan, eli siinä kuussa jona Jeesus todennäköisesti syntyi oli kolme merkittävää tapahtumaa: 1 päivä pasunan soiton-juhla, 10 päivä suuri sovintopäivä ja syntien anteeksiantamus ja 15-21 päivät lehtimajanjuhla. Kaikki nämä tapahtumat kertovat Messiaasta, sillä Herra tulee takaisin Jumalan pasunan kuuluessa, Jeesus Ylimmäisenä Pappina sovitti synnit Golgatalla ja Jeesus johdattaa kansansa "lehtimajaan" juhlimaan ja muistelemaan Herran vapautusta synnin ja saatanan vallasta. Lehtimajanjuhlan esikuvallisuus sopii täydellisesti Herran Jeesuksen tehtävään, jonka tehtävänä on vapauttaa ihmisiä synnin ja saatanan vallasta ja tuoda heille syntien anteeksiantamus sekä ilo ja riemu iankaikkisesta elämästä.
Jos Paavali, Pietari, Johannes ja muut alkuseurakunnan apostolit olisivat eläneet Rooman katolisen kirkon aikana vuonna 354 jKr. niin he eivät varmasti olisi hyväksyneet kirkon asettamaa joulua, vaan olisivat pitäneet sitä vääränä ja valheellisena, koska Jeesus ei asettanut joulukuun 25 päivälle vuotuista syntymäjuhlaansa; eikä Hän asettanut sitä millekään päivälle. Ensinnäkään alkuseurakunnan apostolit eivät olisi edes liittyneet Rooman katoliseen kirkkoon, eikä pitäneet sitä Jumalan seurakuntana, vaan valheellisena porttokirkkona.
tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jeesuksensyntyma.html - to..
Kulttikalenteri ei Esran-Nehemjan aikaan ollut vielä valmis ja nyt vuosi alkaa syksyllä kuten alkoi Jeesuksen aikoihin.Kukaan ei tiedä koska Jeesus on syntynyt, on turhaa spekuloida siitä.
Lehtimajan valmistamismateriaalista laki ei anna määräyksiä, lehtimajajuhlan luonne on sekin muuttunut historian saatossa: ensin se oli maanviljelysjuhla , ihmiset asuivat majoissa sadonkorjuun aikaan lähellä viljelyksiään, myöhemmin juhla liitettiin Egyptistä lähtöön.
Juhlan vietosta Jerusalemissa profeetat ovat eri mieltä ,Jesaja esim kieltää ympärileikkaamattomilta pääsyn Jerusalemiin, jotkut profeetat eivät mainitse tätä ehtoa, ehkä koska niillä kansoilla joiden olettiin tulevan juhlille oli myös ympärileikkauskäytäntö.
Mahtaako missään uskonnossa enää olla juhlia mitkä eivät osin tai kokonaan olisi lainaa edeltäviltä ajoilta ja kulttuureilta ? Ainakin vuoden pimeimpänä ja valoisimpana aikana on juhlittu jo niin kaukana menneisyydessä kuin on kirjoitettua tietoa, samoin luonnon herätessä keväällä. - Tammus&co
Juuri näin. Katolinen porttokirkko sijoitti joulun ja juhannuksen pakanallisten juhlien kohdalle. Joulukuusi on ikivanha pakanallinen perinne. Katolinen kirkko otti paljon muutakin "traditiota" pakanauskonnoista.
http://www.arvioikaa.com/2B1.html - xm
kai frösen kirjoitti:
Jeesus syntyi syys- lokakuun välisenä aikana todennäköisesti lehtimajanjuhlan aikana. Kun tutkimme Raamatullisten juhlien esikuvallisuutta, niin huomaamme myös, että lehtimajanjuhlan aika on todennäköinen Jeesuksen syntymän ajankohta. Paimenet olivat vartioimassa yöllä laumaa enkelin ilmestyessä heille. Joulukuussa Jeesuksen aikaan oli kylmää ja sateista sekä joinakin talvina jopa lunta ja vähän pakkasta öisin. Joulukuun aika ei voi olla tämän todisteen mukaan Jeesuksen syntymän ajankohta, sillä siihen aikaan joulukuussa oli liian kylmää paimenille olla yöllä vartioimassa lammaslaumaa.
Verollepanon tähden sekä lehtimajanjuhlan tähden ei Jeesuksen perheelle ollut sijaa majatalossa, koska juhlan tähden kaikki majatalot olivat täynnä juhlaväkeä. Jumala oli käskenyt Israelin kansaa kokoontumaan yhteen kolme kertaa vuodessa juhlimaan juhlia, joista yksi juhla oli lehtimajanjuhla. Tämä asia myös puoltaa lehtimajanjuhlan ajankohtaa.
Luukkaan evankeliumista käy ilmi, että Jeesus syntyi puoli vuotta Johanneksen jälkeen. Johanneksen isä Sakarias kuului Abian osastoon, jonka täytyi palvella oman vuoronsa aikana temppelissä. Laskelmien mukaan Sakariaan vuoro oli neljännessä kuussa, jonka jälkeen hän meni kotiinsa ja Luukkaan evankeliumin mukaan kun hän meni kotiinsa niin hänen vaimonsa Elisabeth tuli raskaaksi n. viidennen kuun alussa, josta lasketaan Jeesuksen hedelmöityksen ajankohta juutalaisen kalenterin mukaan puolen vuoden päähän ja josta sitten lasketaan n. 9 kk, niin saadaan lopputulokseksi suunnilleen lehtimajanjuhlan ajankohta.
Mikä on lehtimajanjuhlan esikuva? Meidän tulee mennä tässä kohden hiukan taaksepäin, että näemme koko esikuvallisuuden. Seitsemännen kuun 1 päivä oli pasuunan-soiton juhla, joka on esikuvaa Herran tulemuksesta. Kun Herra astui alas Siinaille antamaan lakinsa, niin kuului ylen kova pasuunan ääni ja samoin kun Herra Jeesus tulee, niin kuuluu suuren pasuunan ääni:
1Th 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
Seitsemännessä kuussa oli 10 päivä suuri sovinto-päivä jolloin kerran vuodessa vain ylimmäinen pappi sai mennä ilmestysmajan tai temppelin pyhimpään suitsuttamaan ja pirskottamaan armoistuimelle syntiuhrin verta. Ylimmäinen pappi tällöin sovitti ensin itsensä ja sen jälkeen kansan synnit. Tämä on esikuvaa Jeesuksesta, jonka ei tarvitse sovittaa omia syntejänsä, koska Hän on synnitön, mutta Hän tulee sovittamaan kansansa synnit.
Seitsemännen kuun 15-21 päivä on lehtimajanjuhla sen muistoksi kun Jumala vapautti kansansa Egyptin orjuudesta. Israelin kansa asui lehtimajoissa seitsemän päivän ajan muistellen tuota tapahtumaa.
Nyt siihen esikuvaan, eli siinä kuussa jona Jeesus todennäköisesti syntyi oli kolme merkittävää tapahtumaa: 1 päivä pasunan soiton-juhla, 10 päivä suuri sovintopäivä ja syntien anteeksiantamus ja 15-21 päivät lehtimajanjuhla. Kaikki nämä tapahtumat kertovat Messiaasta, sillä Herra tulee takaisin Jumalan pasunan kuuluessa, Jeesus Ylimmäisenä Pappina sovitti synnit Golgatalla ja Jeesus johdattaa kansansa "lehtimajaan" juhlimaan ja muistelemaan Herran vapautusta synnin ja saatanan vallasta. Lehtimajanjuhlan esikuvallisuus sopii täydellisesti Herran Jeesuksen tehtävään, jonka tehtävänä on vapauttaa ihmisiä synnin ja saatanan vallasta ja tuoda heille syntien anteeksiantamus sekä ilo ja riemu iankaikkisesta elämästä.
Jos Paavali, Pietari, Johannes ja muut alkuseurakunnan apostolit olisivat eläneet Rooman katolisen kirkon aikana vuonna 354 jKr. niin he eivät varmasti olisi hyväksyneet kirkon asettamaa joulua, vaan olisivat pitäneet sitä vääränä ja valheellisena, koska Jeesus ei asettanut joulukuun 25 päivälle vuotuista syntymäjuhlaansa; eikä Hän asettanut sitä millekään päivälle. Ensinnäkään alkuseurakunnan apostolit eivät olisi edes liittyneet Rooman katoliseen kirkkoon, eikä pitäneet sitä Jumalan seurakuntana, vaan valheellisena porttokirkkona.
tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jeesuksensyntyma.htmlkai frösen:
"Luukkaan evankeliumista käy ilmi, että Jeesus syntyi puoli vuotta Johanneksen jälkeen. Johanneksen isä Sakarias kuului Abian osastoon, jonka täytyi palvella oman vuoronsa aikana temppelissä. Laskelmien mukaan Sakariaan vuoro oli neljännessä kuussa, jonka jälkeen hän meni kotiinsa ja Luukkaan evankeliumin mukaan kun hän meni kotiinsa niin hänen vaimonsa Elisabeth tuli raskaaksi n. viidennen kuun alussa, josta lasketaan Jeesuksen hedelmöityksen ajankohta juutalaisen kalenterin mukaan puolen vuoden päähän ja josta sitten lasketaan n. 9 kk, niin saadaan lopputulokseksi suunnilleen lehtimajanjuhlan ajankohta."
Itse olen kuullut Sakarian palvelusvuoron olleen lehtimajanjuhlan alkupäivinä. Tästä 9 kuukautta on kesäkuun loppupäivät, eli juhannus ja tästä puoli vuotta joulu.
Tästä piti aikoinaan luennon erittäin tunnettu teologi. - to..
xm kirjoitti:
kai frösen:
"Luukkaan evankeliumista käy ilmi, että Jeesus syntyi puoli vuotta Johanneksen jälkeen. Johanneksen isä Sakarias kuului Abian osastoon, jonka täytyi palvella oman vuoronsa aikana temppelissä. Laskelmien mukaan Sakariaan vuoro oli neljännessä kuussa, jonka jälkeen hän meni kotiinsa ja Luukkaan evankeliumin mukaan kun hän meni kotiinsa niin hänen vaimonsa Elisabeth tuli raskaaksi n. viidennen kuun alussa, josta lasketaan Jeesuksen hedelmöityksen ajankohta juutalaisen kalenterin mukaan puolen vuoden päähän ja josta sitten lasketaan n. 9 kk, niin saadaan lopputulokseksi suunnilleen lehtimajanjuhlan ajankohta."
Itse olen kuullut Sakarian palvelusvuoron olleen lehtimajanjuhlan alkupäivinä. Tästä 9 kuukautta on kesäkuun loppupäivät, eli juhannus ja tästä puoli vuotta joulu.
Tästä piti aikoinaan luennon erittäin tunnettu teologi.Kukaan ei tiedä kenenkään vuoroja enää, ei voi laskea eikä kukaan ole varma Johannes kastajan vanhemmista, UT esitttää legendaa hänen syntymästään:enkelit ilmestyvät, sikiö hyppii jne
- sukurakas
Minulle joulu on antamisen juhla. Saa ilolla antaa omastaan läheisilleen ja vähän kuin huomaamattaan auttaa sukulaisia joiden ylpeys muulloin estäisi avun/auttamisen vastaanottamisen.
Miksei tietysti jouluna voisi lahjojen antamisen sijaan myös antaa hyviä tekoja toisille? Minä voisin varmasti itse antaa lahjaksi tuttavalleni teon pesemällä hänen uuninsa ja uunivuokansa ja -pellinsä. Ja toisille tuttaville antaa lapsille lahjoja, kun vanhemmat ovat niin lujilla taloudellisesti. Ja lähellä asuvien sukulaisien luona käydään "pukittamassa", itsellä kun ei ole lapsia niin jouluaaton voi kuluttaa näinkin.
Niin, voihan joulu olla myös auttamisen juhla. Kuin myös lasten juhla, perhejuhla jne. Jouluun mahtuu paljon, se on enemmän kuin mikään muu juhla. - mdjfkg
Jumalaisen sielunlain perusteella heprealainen Herra syntyi ensimmäisenä jouluna
nimenomaan tallissa,minkä takia Jeesuksesta tuli Joosefin ja Marian äpäre eli ottolapsi. Niin, se lie varmaa,- ettei Jeesus syntynyt vuoden aikaan, jolloin vietämme joulua. Mutta, joka tapauksessa tämä Jeesuksen syntymä ja ristiinnaulitseminen oli pakanoitakin koskettava/reagoittava tapahtuma. Se muutti ajanlaskumme.
Kuvitelkaapa mielessänne jokin tapahtuma tähän aikaan,- joka nollaisi ajanlaskumme ja vuosien laskeminen alkaisi taas alusta. Eihän tästä kauaa aikaa taakse päin ole kun yleisesti tiedotettiin.......jälkeen Kristuksen,- kun tiedotettiin vuosilukua.- visitor 1
Rikkaat (kirkko muiden mukana) lunastaa itselleen sallitun mässäily juhlan antaessaan köyhille ja vähävaraisille vähän kuivamuonaa ja roposia. Tosi tekopyhyyttä. Muina aikoina köyhistä ei välitetä. Meidän perheessä vietetään joulua muttei Jeesus vauvan vuoksi vaan pakanallisen perinteen. Varhaiskristityt eivät viettäneet joulua ehkä siksikään koska Jeesus ei tullut tänne palveltavaksi tai ihailtavaksi, vaan vaatimattomaksi palvelijaksi. Jos tiedettäisiin ees tarkka Jeesus vauvan syntymäaika mutta kun ei sitäkään tiedetä. Nyt tiedetään kuitenkin se että Jeesus syntyi n.60 vuotta myöhemmin kuin oletettiin. Eli ajanlaskumme on siltäkin osin nykyisin pielessä. Mutta kun se on vakiintunut aikoinaan ajanlaskumme aluksi ennen ja jälkeen Kristuksen, niin siihen ei varmaan tule koskaan muutosta sillä kaikki aikalaskelmathan menis uusiksi.
Joulun viettäminen Jeesuksen syntymä juhlana on todiste siitä, miten uskonnolliset ihmiset palvovat lihaa ja lihallisuutta. Olkoompa tämä Jeesuksen lihallisuutta, mutta kuitenkin.
Juuri tuohon liittyy, etteivät apostolit opettanaat tai itse viettäneet /juhlineet Jeesuksen Kristuksen lihalllisuutta.
Uskonnollinen ihminen ei kertakaikkiaan ymmärrä, mikä ero on Jeesuksen lihallisuudella ja Hengellisyydellä/Jumalan Poikana. Nyt lihan palvonta on voimissaan,- vaikkakin ymmärtämättömyyden tähden.- jt
Kuinka moni viettää nykyään joulua Jeesuksen syntymäjuhlana? Joulu on todiste siitä, miten eksyksissä kirkko on.
- Pyh!
jt kirjoitti:
Kuinka moni viettää nykyään joulua Jeesuksen syntymäjuhlana? Joulu on todiste siitä, miten eksyksissä kirkko on.
Miten niin kirkko on eksyksissä?
- to..
Mitä järkeä olisi apostolien ollut viettää sellaisen henkilön syntymäpäivää jota pidettiin, jos ei vielä jumalana niin jumalallisena, ja pian takaisin tulevana?
Viettämisestä en tiedä, mutta moni ihminen tiedostaa miten joulun viettäminen liittyy Jeesuksen syntymään ja kirkkohan oikein hehkuttaa tätä lihallisuuden/lihan polvontaa.
No, kirkko on todella eksyksissä,- koska jo "napituksen" ensimmäinen nappi on laitettu väärään reikään.Mutta, sitä ihmettelen miten muutkin pienemmät puolueet palvovat Jeesuksen lihallisuutta.
Niin, Nasaretin Jeesus oli mies,- kuten apostoli Pietari häntä kuvasi. On kokonaan eri asia kun puhumme Jeesuksesta KRISTUKSESTA Jumalan Pojasta.
PS.
Uskon, miten tähän liittyy, ettei Jeesuksesta,- mihestä/lihallisesta ihmisestä ole ainuttakaan valokuvaa maailmassa. Jumala piti huolen siitä, ettei tämän mihen kuvaa tulla palvomaan.Aatteleppa, jos Jeesuksesta olisi valokuva, niin miten paljon lihan kuvaa palvotaisiinkaan.Kun te otatte selvän kuka määräsi Jeesuksen syntymäjuhlan pidettäväksi 25.12. ja mitkä olivat sen aiemmat taustat, niin ette pidä sitä enää Kristuksen syntymäjuhlana. Se on pakanoiden juhla, mutta krisikunnaksi itseään kutsuva massa on uuspakanoita.
- kipinä1
Sitä mennään lain alle että luut rutisee. Ei syödä sikaa, ei maksalaatikkoa, maksamakkarasta nyt puhumattakaan. Niin ja Jumalaa ei saa kirjoittaa eikä lausua, eikä Jeesus nimeä.
Kummaa kotkotusta Suomen siinonissa nykyään. - Tänään on joulu
Totta on, etteivät kristityt tienneet mitään joulunvietosta ensimmäiseen kolmeensataan vuoteen. Mitenhän he tulivatkaan toimeen ilman joulua? Voiko tänä aikana tulla toimeen ilman katolisen kirkon keksimää joulua?
Mutta Jeesus sekä Hänen syntymisensä lihan ruumiiseen on tärkeä meille kristityille vuoden jokaisena päivänä.- xm, ev.lut.
Mihin perustat väitteesi? Luuloon, väärään oppiin ja kristinuskoa halveksivien lahkolaisten valheopetuksiin.
Kristityt ovat kyllä alusta asti muistelleet Herran syntymää, kuolemaa, ylösnousemusta ja taivaaseenastumista. Juutalaisilla on ollut tapana viettää juhlia erilaisten pyhien asioiden ja tapahtumien muistoksi. Aivan ensimmäiset kristityt olivat pääasiassa juutalaisia, eivät helluntailaisia tai mormooneja.
- kipinä1
Lakkautetaan saman tien kaikki juhlat, niin ei tule vahingossa vietettyä mitään katolikaisuuteen tai muuhun pakanuuteen liittyviä rientoja.
Poistamme siis syntymä- ja nimipäivät, vapun, juhannuksen ja tietysti myös itsenäisyyspäivän (sekin saattaa sattua samaan aikaan jonkun vääräuskoisten kulttijuhlan kanssa)
Äitienpäivä on varmasti joku neitsyt Marian juttu, siis ehdottomasti pannassa.
Pääsiäisenä syödään outoa, varmasti taikuuteen liittyvää mämmiä ja naapurin lapset tuppaavat hakkaamaan loitsujen kera pajunoksilla. Noituutta sekin, joten varmuuden vuoksi poistan juhlalistalta koko pääsiäisen.
Ah, tätä autuutta! Nyt olen vapaa viettämään ihanaa ikuista arkea.Pääasiassa kaikki "kirkolliset" juhlapäivät ovat kauppiaiden juhlapäiviä. Myös Alko saa reilun siivun joten kristillisyys on saanut paljon aikaan - murheita.
- KTS (Ei kirj.)
Taas tää alkaa tää brassailijoitten ja besservisserluusereitten jokavuotinen joulun vastustaminen..:D
Täällä paukutellaan henkseleitä takki auki mut aattona mennään kiltisti äijin luokse propelilakki päässä..:D))- ostos7
No tota joo, rippipuku päälle ja kuusenostoon sano. Viikko siinä aina on menny ennenkö kuusi on löytyny. Ja rahat loppunu.
Kyllähän juhlia saa pitää, kunhan ei sotke niitä Raamattuun. Se ei kerro, että Jeesus meni hakemaan opetuslasten marketista kinkkua ja lähimetsästä joulukuusta....
- Jouluilo joka päivä
Ei syntymäpäivän viettoa voi verrata jouluun. Synttärien vietossa ei ole uskonnollista sisältöä eikä sitä sanota raamatulliseksi.
Jeesuksessa ja ristintyöstä alkaneessa Uudessa liitossa on kaikkien vanhan liiton juhla-aikojen täyttymys. Uudestisyntyneet eivärt tarvitse kerran vuodessa toistuvia uskonnollisia juhlia. Asiat ovat saanet päätöksensä. Lue sanoma meille, Gal. 4:10-11. Kaikki Vanhan liiton juhlan aiheet ovat nyt täyttyneinä jokapäiväistä iloamme!
Joulu on alusta loppuun asti pakanakirkon keksimä ja pimeydessä olevien ylläpitämä pimeyden juhla. Pyhä Henki ei ole mukana joulun vietossa. Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
Matteuksen evankeliumi 5
14 "Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; "
Ja Paavali:
Filippiläiskirje 2
15 "että olisitte moitteettomat ja puhtaat, olisitte tahrattomat Jumalan lapset kieron ja nurjan sukukunnan keskellä, joiden joukossa te loistatte niinkuin tähdet maailmassa,"
Mutta tonttulaulut itse todistavat nykykristillisyyttä vastaan että "Soihdut sammuu, kaikki väki nukkuu, väki nukkuu. Kun tonttujoukko hiipii varpaisillaan, varovasti tulee ALTA SILLAN", eli sieltä SYVYYDESTÄ se tulee.- otan ekistä vaarin
Totta
ekivaartiÄlkää ottako kaikkia kirjoituksiani liian vakavasti. Lupasin itsekin mennä 10.12. pikkujouluun, jossa tarjoavat lounaan maksua vastaan ja saattavat laulaa lauluja joulupukeista ja tontuista. Itse en aio lauluillani ketään kaus karkoittaa.
Sydän voi iloita Herrassa ulkoisista olosuhteista riippumatta, kuten täällä on useita hyviä esimerkkejä kerrottu. Olisi julmaa varsinkin lapsilta kieltää leikki ja iloitseminen. Pysyköön rauha maassa ja ihmisten kesken rakkaus ja pitkämielisyys, joita kohtaan Jmalalla on hyvä tahto!
- :::-
Ei joulu ole ns. raamatullinen juhla. Onneksi uskova on vapaa tässäkin asiassa: voi viettää joulua tai olla viettämättä. Kyllä UT:ssa on selvästi tuotu esille yleensäkin vapaus tämäntyyppisissä asioissa. Kristinusko ei ole sidottu "määräpäiviin, juhla-aikoihin" (kuten juutalaisuus oli) UT:n mukaan. Elämme Hengen vapaudessa. Jokainen voi tehdä joulun ajasta omannäköisensä, ei sen tarvitse merkitä yletöntä kuluttamista, syömistä ja juomista.
Mikäli ihminen sanoo olevansa Jeesukseen uskova, niin silloin hän ei vietä pakanallista alkuperää olevaa juhlaa.
- xm
Käytkö äitisi syntymäpäivillä, tai annatko lapsesi viettää syntymäpäiviään? Jos näin teet, ovat äitisi ja lapsesi sinulle selvästi rakkaammat kuin Vapahtajamme Jeesus Nasaretilainen. Turhaan hänen syntymäpäiväänsä viettäisitkään, rakkaudettomuutesi pitää sinut ulkopuolella. Älä enää puhu UT:stakaan, ei se ole sinun uskosi. Et muutoinkaan tunne Raamattua, mutta esiinnyt opettajana.
xm kirjoitti:
Käytkö äitisi syntymäpäivillä, tai annatko lapsesi viettää syntymäpäiviään? Jos näin teet, ovat äitisi ja lapsesi sinulle selvästi rakkaammat kuin Vapahtajamme Jeesus Nasaretilainen. Turhaan hänen syntymäpäiväänsä viettäisitkään, rakkaudettomuutesi pitää sinut ulkopuolella. Älä enää puhu UT:stakaan, ei se ole sinun uskosi. Et muutoinkaan tunne Raamattua, mutta esiinnyt opettajana.
xm.
Minä pidän erillään Jeesukseen uskovana uuspakanallisen kristikunnan pakanalliset juhlat, ja perheen sisäiset merkkipäivät.
Mutta kirkot ja uskonnot ovat sokeudessaan ryhtyneet paavin käskystä viettämään Jeesuksen syntymäjuhlana egyptiläisen auringonjumalan palvontapäivää.
Teitä ilmiselvästi harmittaa se, että minä en sotke uskooni pakanuutta enkä pakanallista alkuperää olevia "kristikunnan" keksimiä epäjumalajuhlia.
Sitä se suuri Babylon teille teettää.- Aivan näin
nm. :::- "Ei joulu ole ns. raamatullinen juhla. Onneksi uskova on vapaa tässäkin asiassa: voi viettää joulua tai olla viettämättä."
Raamattu kehoittaa meitä uskovaisia "viettämään juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamottomuudessa." (1kor5:8)
"Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi." (1kor.10:31)
Olen tässä ripustellut valoja ja laitellut kynttelikköjä paikoilleen. On kiva katsella valoja, varsinkin kun olen maalla, jossa ei ole katuvaloja eikä kaupungin valoja. Tuo tähän pimeyteen hiukan silmäniloa.
Glögiä tuossa pipareiden kanssa nautiskelin, ja jopa lanttulaatikkoa söin. Tänä aamuna kuuntelin ääniraamatusta "jouluevankeliumin", eli Luukkaan evankeliumista kaksi ensimmäistä lukua.
Ei usko ole päiviin sidottu enkä usko, että Jumala nyt meidän tiettyjä ruokia ja juomia "syrjäsilmällä" katsoo. Kai sitä ihminen saa olla leikkimielinenkin. Olihan Hänenkin ilonaan ihmislapset,
"ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessään kaikin ajoin;
leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset." (snl.8:30-31)
On minulla tähän ikään ollut monenlaisia jouluja. Lapsuuden joulut olivat niukkoja eikä lahjoja paljon ollut. Joululauluja kuunneltiin ja kirkossa käytiin jouluaamuna.
Ruuat olivat perinteisiä laatikkoineen ja kinkkuineen, mutta mistään runsaudesta ei silloin ollut kyse, sillä olen köyhästä kodista. Mutta ihan hyvät muistot on jääneet niistäkin ajoista.
Sitten myöhemmin olen tullut uskoon. Olen senkin jälkeen joulua viettänyt, ja aion viettää sitä nytkin, koska sitä voi viettää Jumalan kunniaksi, niinkuin meidän tulisi Hänen kunniakseen viettää kaikki päivämme.
Yhden joulun vietin ihan yksin. Lapseni muuttivat ulkomaille sinä vuonna. Silloin ei oikein ollut halua valmistella mitään, vaan ostin purkin hernekeittoa ja sillä elin joulunpyhät. Mutta Jumala oli silloinkin kanssani ja sain kokea Hänen läsnäoloaan,
Varmasti olin yhtä onnellinen, kuin monet, joilla notkui pöydät ruokaa täynnä, mutta sisin oli silti tyhjä, koska sieltä puuttui Herran läsnäolo ja Hänen sisäinen tuntemuksensa.
Niin, iloitaan Jeesuksesta ja rakastetaan lähimmäisiämme. Ainahan me voimme hyvää tehdä toisillemme. En ostele isoja lahjoja. Naapurin vanhalle papalle olen hyvää piimälimppua leiponut joka jouluksi, niin kauan kuin olen hänen naapurinaan ollut. Hän on tullut siitä aina hyvälle mielelle.
Tehdään kaikki sydämistämme niinkuin Herralle! Aivan näin kirjoitti:
nm. :::- "Ei joulu ole ns. raamatullinen juhla. Onneksi uskova on vapaa tässäkin asiassa: voi viettää joulua tai olla viettämättä."
Raamattu kehoittaa meitä uskovaisia "viettämään juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamottomuudessa." (1kor5:8)
"Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi." (1kor.10:31)
Olen tässä ripustellut valoja ja laitellut kynttelikköjä paikoilleen. On kiva katsella valoja, varsinkin kun olen maalla, jossa ei ole katuvaloja eikä kaupungin valoja. Tuo tähän pimeyteen hiukan silmäniloa.
Glögiä tuossa pipareiden kanssa nautiskelin, ja jopa lanttulaatikkoa söin. Tänä aamuna kuuntelin ääniraamatusta "jouluevankeliumin", eli Luukkaan evankeliumista kaksi ensimmäistä lukua.
Ei usko ole päiviin sidottu enkä usko, että Jumala nyt meidän tiettyjä ruokia ja juomia "syrjäsilmällä" katsoo. Kai sitä ihminen saa olla leikkimielinenkin. Olihan Hänenkin ilonaan ihmislapset,
"ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessään kaikin ajoin;
leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset." (snl.8:30-31)
On minulla tähän ikään ollut monenlaisia jouluja. Lapsuuden joulut olivat niukkoja eikä lahjoja paljon ollut. Joululauluja kuunneltiin ja kirkossa käytiin jouluaamuna.
Ruuat olivat perinteisiä laatikkoineen ja kinkkuineen, mutta mistään runsaudesta ei silloin ollut kyse, sillä olen köyhästä kodista. Mutta ihan hyvät muistot on jääneet niistäkin ajoista.
Sitten myöhemmin olen tullut uskoon. Olen senkin jälkeen joulua viettänyt, ja aion viettää sitä nytkin, koska sitä voi viettää Jumalan kunniaksi, niinkuin meidän tulisi Hänen kunniakseen viettää kaikki päivämme.
Yhden joulun vietin ihan yksin. Lapseni muuttivat ulkomaille sinä vuonna. Silloin ei oikein ollut halua valmistella mitään, vaan ostin purkin hernekeittoa ja sillä elin joulunpyhät. Mutta Jumala oli silloinkin kanssani ja sain kokea Hänen läsnäoloaan,
Varmasti olin yhtä onnellinen, kuin monet, joilla notkui pöydät ruokaa täynnä, mutta sisin oli silti tyhjä, koska sieltä puuttui Herran läsnäolo ja Hänen sisäinen tuntemuksensa.
Niin, iloitaan Jeesuksesta ja rakastetaan lähimmäisiämme. Ainahan me voimme hyvää tehdä toisillemme. En ostele isoja lahjoja. Naapurin vanhalle papalle olen hyvää piimälimppua leiponut joka jouluksi, niin kauan kuin olen hänen naapurinaan ollut. Hän on tullut siitä aina hyvälle mielelle.
Tehdään kaikki sydämistämme niinkuin Herralle!Hyväsydäminen ihminen olet "aivan näin". Herra sinua siunatkoon.
- KTS (Ei kirj.)
Jehovan Todistajat eivät vietä joulua. Adventistit taitavat viettää sellaisena vapaaehtoisena sillai lämpimikseen vaa.
Tosiasia on, ettei joulua pidä juhlia Jeesuksen syntymäjuhlana, koska se on paavin määräämä, ei siis Jumalan. Toiseksi 25.12. on erään epäjumalan palvontapäivä, joten missään nimessä sitä ei pidä juhlia Jeesuksen syntymäjuhlana.
Juhlia voi vaikka joka päivä, kunhan ei tee sitä epäjumalan kunniaksi.- xm
lappix kirjoitti:
Tosiasia on, ettei joulua pidä juhlia Jeesuksen syntymäjuhlana, koska se on paavin määräämä, ei siis Jumalan. Toiseksi 25.12. on erään epäjumalan palvontapäivä, joten missään nimessä sitä ei pidä juhlia Jeesuksen syntymäjuhlana.
Juhlia voi vaikka joka päivä, kunhan ei tee sitä epäjumalan kunniaksi.En kyllä anna parin pakanajuhlan riistää itseltäni jouluiloa.
Vaikka ne sattuvat samaan aikaan, vietän vain kristillistä suomalaista joulua.
Muistakaa kuitenkin, että olemme juuriltamme pakanoita. Itselläni on olkikoristeet kunnioituksesta suomalaisia ja skandinaavisia esivanhempiani kohtaan.
Joulupukki ja tontut eivät kuulu jouluuni. xm kirjoitti:
En kyllä anna parin pakanajuhlan riistää itseltäni jouluiloa.
Vaikka ne sattuvat samaan aikaan, vietän vain kristillistä suomalaista joulua.
Muistakaa kuitenkin, että olemme juuriltamme pakanoita. Itselläni on olkikoristeet kunnioituksesta suomalaisia ja skandinaavisia esivanhempiani kohtaan.
Joulupukki ja tontut eivät kuulu jouluuni.Jokainen saa vapaasti viettää tavoilleen uskollisena joulua miten haluaa. Jeesuksen opetuslapsi ei vietä sitä Herransa syntymäjuhlana, koska se on porttokirkon määräämä epäjumalan palveluspäivä.
- vapaus vallitkoon
Olen hellari ja mielestäni ei Raamattu anna ymmärtää, että olis vietettävä jonkin erikoisena vuoden aikana joulua, pääsiäistä, helluntiata: mielestäni nämä asiat ovat ajakohtaisia vuoden jokaisena päivänä.
Nykyinen käytäntö luo vain uskonnollisia rituaaleja, tapauskoa ja paineita ihmisille.
En laita itse arvoa näille juhlille, juuri tiettyinä aikoina vuodessa.- - aikatauluttaja
Aika hyvin ovat palstalaiset pysyneet tänäkin vuonna aikataulussaan joulu-aiheen käsittelyssä.
Tsekkasin viimevuotisia keskusteluja, ja samat argumentit puolesta ja vastaan ovat kehässä nytkin. Kirjoittajissakin näkyy olevan samoja kehäkettuja.
Kannattaisi ehkä vähän tsempata, ja aloittaa aiheen käsittely jo marraskuun alkupuolella ja - luonnollisesti - samoin jokavuotisin väittelyin. Näin joulun odotus tuntuisi rattoisammalta.Jos kaikki tekevät parannuksen ja hylkäävät paavin määräämän pakanallisen juhlan Jeesuksen syntymäjuhlana, niin ensi vuonna siitä ei kukaan kirjoita riviäkään - ei edes lokakuussa.
- xm, ev.lut.
lappix kirjoitti:
Jos kaikki tekevät parannuksen ja hylkäävät paavin määräämän pakanallisen juhlan Jeesuksen syntymäjuhlana, niin ensi vuonna siitä ei kukaan kirjoita riviäkään - ei edes lokakuussa.
Jeesuksen syntymää voidaan kyllä juhlia, mutta ei välttämättä niinkuin paavi on päättänyt. Siitä, että joku jumalaton keisari on sotkenut koko kristinuskon, ei pidä tehdä päätelmää, etteikö Raamattu ole tosi. Uskovainenhan elää pääasiassa Uuden Testamentin alkuseurakunnan opetusten mukaan, kaikki kirkkojutut ovat sitten uskon kehystä.
Etsin tuolta netistä sen Tammuksen ja luin messiaanisen Moshe Zewin sivuilta seuraavanlaisen selonteon:
http://www.kolumbus.fi/gematria/joulu.htm
Eiköhän joulu ole sellainen juhula kuin sen itse sydämessäsi haluat tehdä. Jos joku haluaa muistella ja juhlistaa Jeesuksen syntymää silloin, se sallittakoon, en ymmärrä miten tämä olisi joltakin pois. Uskon että ei Jeesuskaan pahastu, sen sijaan riitelystä tämän asian tiimoilta Jeesus ei ilahdu.
Mutta kun se onkin koko itseään "kristikunnaksi" nimittävän massan yhteinen juhla. EI tässä kukaan riitele, minä tuon esille vain joulujuhlan todellisia taustoja, miksi sitä vietetään ja kenen määräyksestä. Sillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen syntymän kanssa.
lappix kirjoitti:
Mutta kun se onkin koko itseään "kristikunnaksi" nimittävän massan yhteinen juhla. EI tässä kukaan riitele, minä tuon esille vain joulujuhlan todellisia taustoja, miksi sitä vietetään ja kenen määräyksestä. Sillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen syntymän kanssa.
Minä taas viittasin aloittajan "määräyksiin" joulun vieton kielloista ja painotin jokaisen ihmisen omaa vastuuta ja vapautta asiassa. Ei minunkaan mieltä ylennä hirmuinen kulutusjuhula, hysteriä ja ihmisryysikset sun muut kiireet. Itse pyrin rauhoittamaan joulun ajan hyvillä asioilla, ja muistelen Jeesusta ja Hänen armontyötä.
- KTS (Ei kirj.)
lappix kirjoitti:
Mutta kun se onkin koko itseään "kristikunnaksi" nimittävän massan yhteinen juhla. EI tässä kukaan riitele, minä tuon esille vain joulujuhlan todellisia taustoja, miksi sitä vietetään ja kenen määräyksestä. Sillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen syntymän kanssa.
Minä voin viettää joulua jos haluan enkä ota määräyksiä sen paremmin Paavilta kuin Lappixiltakaan ...:D
KTS (Ei kirj.) kirjoitti:
Minä voin viettää joulua jos haluan enkä ota määräyksiä sen paremmin Paavilta kuin Lappixiltakaan ...:D
Aivan, juurihan tuossa ylempänä totesin, että jokainen saa viettää joulua miten itse haluaa.
Keskustelun aihe oli joulu ja miten se liittyy Raamattuun. Minä puhuin siitä.
- mini erkki
On selkeä fakta, että Jeesus ei syntynyt joulukuun 25 päivä, vaan syys-lokakuussa lehtimajanjuhlan aikaan. Jumala rakastaa totuutta, eikä suosi valhetta ja vääryyttä. Moni sanoo, että sama se on milloin Jeesuksen syntymää juhlitaan, vaikka juhlittaisiin joulukuun 25 päivä, vaikka Hän ei olekaan silloin syntynyt, mutta tärkeintä on muistaa ja juhlia Hänen syntymäpäiväänsä. Jumala tuskin on samaa mieltä, sillä Hän on tarkka totuudesta, eikä Hän pienessäkään määrin halua osallistua tai johdattaa kansaansa valheeseen tai vääryyteen. En usko, että Isä tai Jeesus haluaisivat Jumalan kansan uskovan, että Jeesus on syntynyt joulukuun 25 päivä, koska Hän ei ole silloin syntynyt. Jos Jeesuksen "syntymäpäivää" halutaan viettää, niin se tulisi tehdä silloin kun Hän on syntynyt. Tarkkaa päivämäärää emme tiedä, eikä Raamattu kerro sitä. Siksi onkin hyvä, että Jeesuksen syntymää saa muistella vaikka joka päivä.
Monet sanovat, että joulu löytyy Raamatusta, mutta totuus on se, että sitä ei löydy sieltä. Raamatussa ei ole sanaa joulu, eikä kehotusta viettämään joulua tai Jeesuksen syntymäjuhlaa joulukuun 25 päivä. Jeesuksen syntymän kuvaus Raamatusta kyllä löytyy, mutta se on eri asia kuin katolisen kirkon asettama joulujuhla joulukuun 25 päivä. Toki Jeesuksen syntymää saa muistella ja onhan se Raamattuun kirjoitettu, mutta kysymys on siitä, että emme uskottele sellaista mikä ei ole totta. Jeesus Kristus ei syntynyt joulukuun 25 päivä ja se on selkeä tosiasia. Yhtä selvä tosiasia on se että Rooman katolinen kirkko asetti Jeesuksen syntymäpäivän joulukuun 25 päivälle. En todellakaan usko Jumalan hyväksyvän sellaista valhetta, jos valehdellaan Jeesuksen syntymäaika. Jumala ei ole valehtelija, eikä siedä valhetta, ei edes joulun satua. Jos sanomme, että kyllä Jumala ymmärtää, niin teemme silloin Jumalasta sellaisen joka tukee valhetta sekä porttokirkon opetuksia. Jumala ei kuitenkaan tue valhetta eikä porttokirkkoa, vaan Hän tukee ja kannattaa totuutta, myös tässä joulu asiassa.
Moni lukija tulee suuttumaan tähän kirjoitukseen sekä pitää sitä "tiukkapipoisena" ja "lakihenkisenä" tekstinä. Minulle on kuitenkin tärkeätä se, että en anna asioille sellaisia arvoja, joita niillä ei ole. Totuus ja fakta on, ettei Jeesus asettanut syntymäjuhlansa viettämistä (joulua), vaan valheellinen porttokirkko. Minun sydämessäni eniten painaa se kuka on käskenyt tehdä jotakin tai olla tekemättä jotakin. Enkä suinkaan voi tehdä jotakin "raamatullista" sen tähden että valheen henki käskee niin tekemään. Haluan tehdä sen minkä teen rakkaudesta Jumalaa kohtaan, siksi koska Hän on niin käskenyt tehdä.
tekstin lähde; http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jeesuksensyntyma.html- KTS (Ei kirj.)
Kyllä me tiedetään ettei se ole Jeesuksen oikea syntymäpäivä eikä sitä voi tarkalleen edes määrittää. Me haluamme kuitenkin muistaa Jeesusta MYÖS jouluna. SINUA ja sinun sepustuksiasi me sen sijaan EMME halua muistella, vaan aiomme ne tyystin UNOHTAA jo ensi jouluksi.
:D
- Välilinkit
Turkulaisen sisaren kirjoitus aiheesta:
http://joulu.blogit.fi/perhejuhla/
Lue myös välilinkit. - ooh ja ooh
ooh.
ooh
ja
ooh.
ja vielä ööh.
Sisar painottaa että joulu on perkeleestä - Keisarien tutkija
Kyllä me kaikki tiedämme, että joulunvietto alkoi keisarien Roomasta. Voisiko ajatella alkuseurakunnan vain olleen tietämätön tästä Jumalan tahdosta, ja sitten kolmensadan vuoden kuluttua se aukeni seurakunnalle?
- Kyllä on näi
Hyvää syntymäJuhlaa :
http://www.youtube.com/watch?v=ucUP7mJwFxQ&feature=related - joulusoi
ja tällä lisää:
http://p1.foorumi.info/majis/viewtopic.php?p=15929&sid=6e7b4f4f99c403fd3ba0d7ea3afc4ef3 - ihmeellistä
Kenelle keisareista, paaveista, tammus-hummuksista onkin tehty enemmän laulua, sinfonioita,...Ym; kuin Vapahtajalle ?
Mää, vaan kysyn ? - aha, ahaa...
Kas tässä aloittajalle:
http://www.youtube.com/watch?v=S5Ce2AG_HAU
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760