Kävin kauppakeskuksessa ja vastaan tuli paljon tympääntyneen ja happaman oloisia äitejä, joita ei paljoa kiinnosta lapsensa touhut. Jos lapsi sanoo tai kysyy jotain, saadaan vastaukseksi jotain "mmhh.. joojoo"-tapaista ja mennään jo eteenpäin kärryn kanssa nokka pystyssä. Yksi äiti terävästi huusi lapselleen "Noni, alas tulla!" ja toisti samalla äänensävyllä kokoajan, en ihmettele jos lapsi ei tottele, kun tuollaisella asenteella tiuskii kuin olisi kaktus pepussa kokoajan... Ei lapsi kuitenkaan mikään aivoton olento ole. Kommentteja?
Mikä nykyäitejä vaivaa?
21
666
Vastaukset
- kjkalö
oletko itse äiti tai isä? Kärkkäimpiä ovat sellaiset arvostelemaan joilla ei ole pätkääkään kokemusta kasvatukesta KOKONAISUUDESSAAN, eli ei riitä että olet päiväkodissa töissä osa-aikaisena kasvattajana vaan sinulla pitää olla 24/7 vastuu lapsesta.
Ja vaikka olisitkin äiti tai isä niin lapset ja perheet ovat erilaisia, samaten perhetilanteet. Älä kehtaa arvostella noin mitätöntä asiaa kun napakasti sanominen, maailmasta löytyy paljon isompiakin asioita mistä vääntää asiaa...- Antti
Kuulostat ihan yhdeltä niistä henkilöistä, "tympääntyneen ja happaman oloisia äitejä, joita ei paljoa kiinnosta lapsensa touhut", joista kirjoittaja mainitsi...
Asenteista se on kiinni. Minulla on kolme pientä tyttöä, jotka tuntuvat joskus niin villeiltä, että "sirkus on taas tullut kaupunkiin", mutta ei se minua haittaa. Rajansa tietysti kaikella, mutta olen nähnyt ihan liikaa tympääntyneitä äitejä jotka lapsiinsa sen kohdistavat :( Minusta on mukavaa kun näkee kärsivällisiä ihmisiä, jotka hymyilevät ja ovat hyväntuulisia.
Lapset oppivat vanhempiensa käytöksestä kaikkein eniten, joko hyvät tai huonot tavat. Ei se lapsien syy ole, että ovat tähän maailmaan tuotu. - kjkalö
Antti kirjoitti:
Kuulostat ihan yhdeltä niistä henkilöistä, "tympääntyneen ja happaman oloisia äitejä, joita ei paljoa kiinnosta lapsensa touhut", joista kirjoittaja mainitsi...
Asenteista se on kiinni. Minulla on kolme pientä tyttöä, jotka tuntuvat joskus niin villeiltä, että "sirkus on taas tullut kaupunkiin", mutta ei se minua haittaa. Rajansa tietysti kaikella, mutta olen nähnyt ihan liikaa tympääntyneitä äitejä jotka lapsiinsa sen kohdistavat :( Minusta on mukavaa kun näkee kärsivällisiä ihmisiä, jotka hymyilevät ja ovat hyväntuulisia.
Lapset oppivat vanhempiensa käytöksestä kaikkein eniten, joko hyvät tai huonot tavat. Ei se lapsien syy ole, että ovat tähän maailmaan tuotu.Niin joo... Paitsi että minulla ei ole lapsia! Sen tiedän että helppoa elämää elävän on helppo myös venyttää se hymy naamalle ja helppo on myös arvostella toisia. Sittenkös vasta hyvä-isä-fiilis on!
Minä olen mummoikään jo ehtineenä usein seurannut lasten kanssa ostoksilla olevia isiä ja äitejä. Mielestäni kiireiset ja hermostuneet vanhemmat ärjyvät lapsilleen ja lapset tekevät samoin. Monet äidit ja isät sen sijaan juttelevat lasten kanssa ja suunnittelevat ruokalistoja ym hyvinkin pienten kanssa ja vastailevat asiallisesti lasten kysymyksiin. Nautin tällaisten kuuntelemisesta ja pidän tätä laatuaikana lasten kanssa,samoin kuin kaikenlaisia arkisia kotihommia.
- lkjblva
Tiuskimista ja aiheetonta tylyä komentelua en näe tarpeellisena, mutta kyllä ne taaperot osaa joskus sellaisia papupatoja olla, että joskus on pakko sanoa "mmhh.. joojoo" :D Oma muksu on vielä puhumattoman pieni, mutta myönnän joskus kuunnelleeni vain toisella korvalla kun 4-vuotias veljentyttö kertoo samaa eläinpuistotarinaa 20. kertaa viimeisen viikon sisällä. Mutta pääsääntöisesti pitää yrittää löytää aikaa kuunnella lasta ja keskustella.
Samanlaisia vanhemmat oli ennenkin. Silloin huudettiin vain kodin seinien sisällä. Ei silloin joskus käytykään koko perheen voimin missään kauppakeskuksissa koska sellaisia ei ollut. Kotona lapset sai yleensä myös isän kädestä.. tukkapöllyä, luunappeja jne.
- älä lyö
olen ihan samaa mieltä. ei tunnuta tajuavan että se hyvä lapsi/ vanhempi suhde tehdään jo pienenä. mitä enemmän lapsen kanssa puhuu sitä enemmän se oppii ja kehittyy. kaiken voi lapselle melkein selittää kun tekee sen hänen tasolla.
monet kieltää lastaan mutta eivät kerro miksi jokin asia on kiellettyä. jo pienille lapsille annetaan vapaus valita oli se sit juoma tai ruoka. hyvin harvoin näen että lapset juo maitoa ,useimmiten se on limsaa.
nykyisin on tavallista että äidit puhuu kännykässä sen sijaan että antaisivat aikansa lapselle.
tietenkin kaikki äidit eivät ole samanlaisia mutta kyllä tää aika yleistä on, sen huomaa kun katselee ympärilleen hampurilais paikat on kans aika usein lapsiperheiden ruokapaikkana, sieltä ne ruokatavat sit annetaan. - kiljuuna
Kaupassa ollaan ostoksilla, ostetaan se tarpeellinen päivän ruoka.
Äidit ja isät keskittyy siihen, että "mitä syödään, tarvitaan, mikä on loppu, montako jauhelihapakettia kuluu taas ensiviikolla, että riittää murrosikäisille suursyömäreille ja kun se anoppikin tulee lauantaina Kempeleeltä, pitää varmaan leipoa pullaa ja kakkua. Ellei sitten ostaisi tuosta valmiskakkua 30% alennuksella ja laittaisi pakkaseen, ei se sitä tiedä. Kissoille ja koirillekin pitää muistaa ostaa ruokaa ja kahvipaketti töihin, kun ne kumminkin kyttää kuka tuo ja kuinka usein. Ja niin kun se Iskäkin pyysi sitä saunaoluttaan tuomaan, ei muka Olvi kelvannut viimeksi. Ja missä hel*etin osastolla täällä puljussa on vessapaperit?! "
Ville-Liisa palpattaa koko kauppamatkan ajan ja temppuilee tietysti toisilla kauppareissuilla enemmän kuin toisilla. Joskus niitä pikku palleroisia pitää patistaa, että päästään poiskin sieltä kaupastakin joskus... Ville-Liisalle on selitetty, että pidetään vähän kiirettä, että ehditään olemaan vielä kotonakin rauhassa ennen nukkumaan menoa mutta Ville-Liisa on lapsesta asti ollut huldahuoleton ja hymyilee iloisesti: Okei äiti, mutta ei minua kiinnosta teidän aikuisten murheet ja tylsät kiireet, mutta arvaa miten monta leegoa meidän päiväkodissa mahtuu wc pyttyyn?
Täytyy sullakin olla tylsä elämä jos saat aikasi kulumaan toljotellen äitien ja isien naamavärkkiä kauppakeskuksissa ja koet sen ongelmaksi. Ihmisillä on pakko olla asiat liian hyvin, että kyseisestä nähdään vaivaa :)
Aina ei vaan tahdo jaksaa pitää sitä happyamerica- ikihymyistä superäitien ja isien- roolisuoritusta yllä.. eikä onneksi tarvitsekaan!- non market-trend
Oisko noille ylipitkille kerta viikkoon market-reissuille mahdollista saada lapset hoitoon? Isille/ äidille/ tädille/ maksulliselle hoitajalle? Miksi tehdä elämästä väkisten helvettiä itselleen ja lapsilleen???
Kauppalistakin auttaa paljon... Ja minimoi ostoksensa tähdellisiin itse valmistettaviin ruokiin, säästää jo tunnin hoitomaksun verran kun ostaa vaan sen mitä tarvitsee.
Omakohtaisesti todettu, että neljän perhe (kouluikäiset lapset) pärjää ruokakuluissa hyvin 60 Eur/ vko. - Haha:)
Kuvailit juuri tilanteen missä mä käyttäydyn aloittajan kertomalla tavalla. Kun pitää lapata ostoksia kärryyn samaan aikaan, kun vastailee parhaansa mukaan 3-vuotiaan kyselykautta elävän papatukseen, kun samaan aikaan puhelin soi ja kun tietää että alkaa olla kiire, ja samaan aikaan yrittää olla jotenkuten kohtelias ja huomioonottava niille muillekin norsunvattunaamoille, jotka ovat joutuneet sinne markettihelvettiin, niin kyllä siinä väkisinkin jossain vaiheessa täytyy mutista "hmmhjoojoo" lapsen 20.kysymykselle samasta asiasta, ja mennä kärryn kanssa eteenpäin lasta käskyttäen, jotta me, kuten muutkin ihmiset pääsevät ulos ennen kuin verenpaine nousee kaikilla liian korkealle. Phuuh ;)
Mut kyllä mä suurimman osan aikaa olen ihan kiva. Äitinä ja noin muutenkin :)
- 19
Äitien ja isien naamavärkit ovat rypyssä siksi, että joutuvat asioimaan niissä markettihelveteissä. Kenen naama siinä ei menisi ryttyyn? Siinä on ihan tarpeeksi pitelemistä ettei saa paniikkikohtausta siinä aistikaaoksessa, joita nuo marketit edustavat, yritä siinä nyt vielä hymyillä ja jutella mukavia palleroisille.
- non mrket-trend
Ei tarvitse pienituloisenkaan juosta hehtomarketeissa kun tekee ruan itse ;)
Elämä on valintoja... - 20
non mrket-trend kirjoitti:
Ei tarvitse pienituloisenkaan juosta hehtomarketeissa kun tekee ruan itse ;)
Elämä on valintoja...Mikäs siinä, jos sattuu olemaan hyvin varusteltu pikkukauppa lähellä. Kaikilla ei ole ja ainakin kerran viikossa joutuvat sitten sinne markettihelvettiin vasten tahtoaan.
- pakkovanhemmuus?
Monta kertaa tullut juuri tuo sama mieleen. Äidit vaativat itseltään liikaa ja purkavat pahan olonsa sitten lapsiin. Onko sitten mukavaa kun lapsen muistot vanhemmasta on se , että äiti/ isä oli koko ajan pahalla päällä. Ihmetellään kun Jussi-Petteri etsii koko ajan ikävää huomiota, kun ei olla valmiita antamaan sitä hyvääkään tälle. Rajat tuo turvaa.... no joo, mutta rakkaus vielä enemmän.
Mielummin mukava, lämmin muisto vanhemmista ja siitä kuinka heillä oli aikaa, kuin edustuskoti ja urapiikki vanhemmuuden lisäksi. Uskon, että monen työttömän vanhemman lapset on varmasti onnellisempia, ottaen tietenkin huomioon sen, että äitiä/ isiä ei ahista olla kotona ;)
Kaikille ei vaan vanhemmuus näytä sopivan... - nyrppänen
Pienet on sulla ongelmat. Ethän sä tiedä mitä siellä taustalla on, jos näet kaupassa parin minuutin ajan jotain perheitä. Voi että, jos tulisit mulle kaupassa sanoon ton mitä ajattelet niin nauraisin oikein makoisasti ja ajattelisin että mikä pahvilaatikossa kasvanut tyyppi. Joten ensi kerralla tulethan ilahduttamaan päivääni. :)
- äläkyttää789
Minä olen kaupassa happaman näköinen juuri siksi kun sieltä löytyy näitä kyyliä joka lähtöön. Hymyilläkkö pitäis kun katsotaan naamasta varpaisiin ja sitten siirrytään lapsiin. Olette ärsyttäviä.
- läpäpäpä
Kun ei jaksa koko ajan lapsellisen tyhmiä juttuja... ei koko ajan jaksa lässyttää. Sille on sitten oma aikansa ja paikkansa. Eli ei mua mikään vaivaa, mutta vittuku ei jaksa ni ei jaksa...
- mangokaaleppi
samaa mieltä. suuresti olen ihmetellyt miksi ne räkänokat pitää ottaa mukaan perjantain isoille ruokaostoksille kiukuttelemaan ja pilaamaan muiden valmiiksi työviikostaan väsyneiden aikuisten korvat
- elämä on
Joskus vaan on tilanteita, että kaupassa (tai esim.apteekissa) on käytävä NYT, eikä vähiten lapsiperheillä. Luultavasti jokainen vanhempi haluaa välttää asiointia nälkäisen/väsyneen/jotain muusta syystä kiukuttelevan lapsen kanssa ylipäätään missään ihmisten ilmoilla ruuhka-aikaan, mutta aina ei ole vaihtoehtoa. Ja viikon viimeinen arki-ilta on ymmärrettävästi sellainen ajankohta, jossa riski tähän ilmiöön on aika suuri.
Mikset itse kävisi ostoksilla paria tuntia myöhemmin, jolloin kiukuttelevat kakarat on kotona syömässä iltapuuroaan? Käy välissä vaikka kotona imuroimassa tai menet kaljalle/leffaan/salille/lenkille/mitänytkeksitkään perjantain kunniaksi, ja kasin aikaan voit tehdä ostokset vailla melua ja tungosta.Kaikki voittavat!
- mangokaaleppi
täydellinen ratkaisu = älkää juntit lisääntykö, idiootteja on tällä planeetalla jo ihan tarpeeks
silloin mäkin saisin käydä kaupassa silloin kun haluan
ette te räkänokkienulospulauttelijat niitä kauppoja jumaliste omista! käykää itse hiljaiseen aikaan ettette ole ruuhka-aikana tukkimassa joka jonoa ja huudattamassa niitä herranterttujanne kunnon kansalaisten riesaksi! - kuurankukka*********
Joo moni lykkää mukulansa leluhyllyille leikkimään ja rikkomaan kaupan omaisuutta saa rahauhassa puhua pälpättää puhelimeen ja valkata mitä kaljaa kittaa.
Ei hittojakaan välitetä ja kasvateta ei sen vertaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374896- 823476
- 302943
- 612915
- 72709
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 371752
- 181681
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 161574