kummiuden vaikutus

ihmissuhteisiin?

Kiinnostaisi tietää, että miten muilla kummius on vaikuttanut aikaisempaan suhteeseen ystävän/sukulaisen kanssa? Onko kummius lujittanut ja parantanut välejä, vai aiheuttanut riitaa ja huonontanut välejä? Vai onko välit muuttuneet mitenkään?

Itse tässä vaan pohdiskelen sitä, kun välini molempiin kummilapsiin on katkennut siksi, että välini kummilapsen äitiin eli ystävääni on katkennut. Itse ainakin koin, että ystäväsuhde muuttui kummisuhteen myötä täysin. Olin ajatellut, että toki lapsen kanssa leikimme ja hänen kassaan käymme eri jutuissa ja lapsesta keskustelemme, mutta sen lisäksi juttelisimme myös niistä asioista mitä ennen lastakin. Lisäksi olin ajatellut, että kummina ostan lapselle lahjat jouluna ja synttäreinä.

Muuten tämä toteutuikin, paitsi siltä osin, että yhteydenpito oli lähinnä tämän ystävän perheen arkielämän läpikäymistä. Kumpikaan ystävä ei jaksanut yhtään kiinnostua asioistani, vaan keskustelu pyöri heidän elämässään ja sukulaisissaan, jotka suurimmaksi osaksi olivat minulle vieraita ihmisiä, varsinkin miehen sukulaiset. Jos yritin kertoa välillä omia asioitani, alkoivat puhua päälle omia asioita tai puhelimessa halusivat heti lopettaa silloin puhelun. Toinen näistä ystävistäni jäi kotiin lapsen saatuaan (kotiäidiksi) ja soitteli minulle parhaimmillaan 5 tunnin edestä pitkin päivää kertoillaakseen miten lapsen kanssa menee, miten parisuhteessa jne. Ensimmäisen kerran kysyi yllättäen minun kuuulumisia silloin kun lapsi oli jo 6v. En ole saanut lapsesta ristiäisten jälkeen yhtään valokuvaa, vaikka meistä on yhteiskuviakin lapsen synttäreiltä, monet lahjat olen sinnekin vienyt ja maksanut kummina myös lapsen maksun jos olemme jossain käyneet, heidän puoleltaan ei ole ylipäätään ollut minkäänlaista muistamista edes joulukortin tai synttärionnitteluiden muodossa, lapsi on kuulemma piirtänyt kuviakin itsestään ja kummista, mutta aina kun olen pyytänyt nähdä niitä on vastaukseksi tullut jotain epämääräistä. Synttäreille kutsuin loppuvaiheessa itse itseni, kunnes ajattelin etten jaksa enää näin yksipuolista yhteydenpitoa. Ei sieltäkään ole mitään enää kuulunut.

Toisen kanssa kävi vähän samalla tavalla, eli keskustelu pyöri heidän arkielämässään ja sukulaisissaan tai naapureissa tms heille tutuissa lapsiperheissä. Heidän kanssaan tämä oli oikeastaan vielä "pahempaa" kun toisen kummilapsen perheen kanssa. Usein olin heillä kylässä koko päivän, ja keskustelu ja tekeminen pyöri vaan heidän elämän ja lapsen ympärillä. He antoivat kyllä kuvia lapsesta ja laittoivat korttia jouluna ja synttäreinä, mutta kyllästyin tähän yksipuoliseen kuuntelijan ja kommentoijan rooliin. Ystäväni muuttui vielä kauhean tarkaksi kaikesta, jouduin usein vaihtamaan lahjoja kun ne eivät heille kelvanneet, tai sitten rikkoivat lahjoja ja pyysivät minua viemään ne takaisin kauppaan.

Kaveripiirissäni on muitakin lapsiperheitä, ja heidänkin kanssa keskustellaan lapsista ja tehdään lasten kanssa, ja olen heidänkin lapsilleen ostanut joskus jotain. Yhteydenpito on sujunut ongelmitta. Onko se tämä kummius joka sotkee koko ihmissuhdekuvion, vai mikähän näissä kummikuvioissa niin usein menee pieleen? Kumma kyllä, kavereistani juuri kenelläkään ei ole kummilapsia, joten heilläkään ei ole sen kummempia kokemuksia kummina olosta.

13

893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mi88a

      Luin tätä kirjoitusaluetta tänään. Minulla on kummiksi lupautumisesta aivan vastaavanlainen kokemus kun ap kirjoittajalla ja monella muulla täällä.

      En todellakaan ollut varautunut siihen että roolini äidin ystävästä muuttuu vuorotellen roskakoriksi tai Maija Poppaseksi. Jutut samoja kuten yllä. Minua yllättäen oletettiin jopa että alan hoitamaan lasta ja lisäksi hänen vanhempaa sisarustaan. Lapsilla on hoitopaikat, isovanhemmat ja sisarukset joten hoitajia on todella jo runsaasti. Minä olen kiirenen, olen työssä ja opiskelen ym.

      Ystävyyttä ei sitten ole ollenkaan "aikuisten kesken". Jos aivan rautalangasta vääntämällä pyydän joskus kylään viettämän aikuisten iltaa, on lapset tai jompikumpi ( ei välttämättä kummilapsi) mukana. Syy on mikä milloinkin seli-seli. Illanvietto on lasten riehumisen hillitsemistä tai ilta päättyy tunnissa. Ja olen nähnyt kaiken tarjoilu yms vaivan.

      Varmaan tässä pikkuhiljaa katkeaa välit kokonaan.

    • minäVAANII

      Moikka. Mulle kävi taas päinvastoin,aina kun kummitäti tuli käymään,silloin harvoin kun ei ykskaks yllättäen tullutkaan joku este,niin kertoi vaan omia juttujaan. Mukavahan se on kuunnella kun on käyty etelän reissussa ja siellä ja täällä ja taas sen kanssa käytiin teatterissa ja ulkona syömässä yms. Mua ei ikinä pyydetty esim. syömään. Ja kerran piti lasta sylissä. Minä laitoin tämän suhteen poikki. Meitä on moneen junaan.

    • kummi kolmelle

      Ystävän lapselle kummiksii lupautuminen oli erittäin huono idea. Kaduttaa!!!

      Kaksi muuta kummilasta on serkun lapsia ja heidän kanssa homma toimii hyvin. Eihän me aikuisten kesken muutenkaan niin kovin syvällisiä juoruttaisi. Kylässä toki joskus aina kävisin vaikken kummi olisikaan. Nyt käydään useammin puolin ja toisin ja siinä ohessa usein tehdään lasten kanssa jotain kivaa. Nähdään ehkä keskimäärin kerran kuussa tai kahdessa. Riittävän usein, jotta lapset muistaa ja aina oikein odottavat innolla tapaamisia. Ja toisaalta riittävän harvoin, jotta itsekin jaksaa taas olla kiinnostunut ja jaksaa leikkiäkin lasten kanssa. Jos tavattaisiin useammin, en ehkä jaksaisi antaa lapsille niin paljon jakamatonta huomiota silloin kun nähdään. Aikuisella ihmisellä kuitenkin on omiakin menoja arki-iltoina ja viikonloppuina.

      Ystävän lapsen kummiuteen on ihan mennyt hermot. Ennen nähtiin monta kertaa viikossa, nyt välttelen kun en vaan aina jaksaisi. Nähdään kuitenkin sen verran usein, että ottaa päähän kun aina pitäisi olla lapsesta kiinnostunut ja hössätä ja leikittää. Lapsi on useimmiten mukana, koska onhan se niin ihanaa nähdä kummia niin usein ja kummikin varmasti oikein odottaa, että saa taas nähdä mussukkaa... mussukka on siis reilu 1v. Ja kun nimenomaan olisi ihanaa viettää aikaa aikuisten kesken ystävän seurassa. Juoruta, vaihtaa kuulumisia, harrastaa yms. niin kuin ennenkin. Nykyään vaan tuntuu,että ystävä kuvittelee kummiuden automaattisesti tarkoittavan, että ystävyyteen kuuluu aina kylkiäisenä se mukula. Toki tietysti joskus on mukavaa nähdä tätä taaperoakin, mutta kyllä minä mieluummin näkisin vain aikuisten kesken. Tuntuu, että lapsesta on tullut riesa ja este ystävyydelle, kun jatkuvasti häntä tuputetaan hoitoon, syliin, lässytetään kesken aikuisten juttujen jne. Fakta nyt vaan on se, ettei toisen lapsi kiinnosta minua niin plajoa, että jaksaisin useamman kerran viikossa sitä ihastella. Ei vaikka olisi kuinka kummilapsen titteli otsassa. Ja ei varsinkaan silloin, kun koen, että lapsi ja kummius pilasi ystävyyden.

      Muita kavereita tämä ystäväni kuitenkin useinkin näkee ilman lastaan. Eli siitä ei kiikasta, ettei haluaisi olla erossa lapsestaan. olettaa vaan ilmeisesti, että nyt kummin kanssa lapsi on aina tervetullut mukaan ja että minä kummina olen luonnollisesti yhtä kiinnostunut lapsesta kuin hän. No en ole kun alkaa olla yliannostus aika lähellä ja koko kakara tulee jo korvista ulos.

      Varoituksen sananen ihmisille, jotka kaavailevat suostuvansa ystävän lapsen kummiksi. Oletko valmis menettämään kaikki kahdenkeskiset asiat ja tapaamiset? koska seuraavat 18 vuotta ilmeisesti oletus on, että kummiuden vuoksi lapsen oletetaan aina voivan tulla mukaan ja ystävyys muuttuu lapsipainoitteiseksi. Sinun oletetaan olevan aina kiinnostunut leikittämään ja lässyttämään, olethan sentään kummi. Mieti kaksi kertaa ennen kuin ryhdyt.

    • Kummikahdelle

      Mulla on aika päinvastainen kokemus. Olen itse kaukaisemman sukulaisen lapsen kummi ja kun mitään läheistä ystävyys-/sukulaisuussuhdetta ei ennestään ollut, niin eipä sitä ole lapsen ympäriltä muodostunutkaan. Toisinsanoen yhteydenpito on hyvin satunnaista ja myös lapsi, joka alkaa olla siinä iässä, että voisi jo itsekin osallistua kummisuhteen parantamiseen kokee minut varmasti aika vieraaksi. Sen huomaa tavatessamme. Tiedän, että syy on enimmäkseen minussa, mutta kahden kauppahan tämä on. Väleissämme ei ole mitään vikaa, ei katkeruutta eikä kaunaa kumpaankaan suuntaan ja silloin kun tapaamme niin meillä on mukavaa. Kummilapsenkin kanssa, kun yhteinen sävel pitkän tauon jälkeen toimii. Mutta muuten sanoisin, että kummius on puolin ja toisin antoisampaa toisen kummitettavan kanssa, joka on pitkäaikaisen, läheisen ystäväni lapsi. Lapset ovat meille yksi puheenaihe lisää ja tapaamme nykyisin paljolti lasten ehdoilla, mutta juttelemme myös paljon paljon muusta ja varastamme välillä omaa aikaa yhdessä. Myös yhteydenpito kummilapseen on näin vaivatonta ja tiedämme toistemme kuulumisia ilman että jompikumpi (yleensä aina vain toinen) pari kertaa vuodessa niitä kyselee.

    • mitta täynnä

      Olen lapseton kolmen lapsen kummi, joka aluksi hoiti kummilapsiaan lähetti toivottuja joulu- ja synttärilahjoja. Nyt mitta on tullut täyteen. Kahden ex-ystäväni mielestä kummi on lahja-automaatti ja lastenhoitaja.

      Olen saanut kuulla kiukuttelua, kun en ostanut kummilapselle pyydettyä (kallista) lahjaa. Kaukana asuvan kummilapsen synttäreille ei ole kutsuttu, mutta lahjatoiveet lähetettiin. Ratkaisin asian niin, että nykyisin muistan lasta postikortilla.

      Toisen ex-kaverini koko lapsikatrasta hoidin aluksi mielelläni ja jopa lyhyelläkin varoitusajalla. Lopetin hoitoavun kun sain ex-kaveriltani haukut, kun en taas automaattisesti suostunutkaan olemaan hänen käytettävissään. Lisäksi viime jouluna tämä nainen pyysi kyllä lahjaa kummilapselleni, mutta totesi, ettei enää anna itse mitään joululahjoja aikuisille. Eli muka oletusarvoisesti kummi ostaa lahjoja, kun on kummiksi suostunut!!

      Sellainen neuvo kaikille, jotka miettivät lapsilleen kummia: pyytäkää kummiksi vain ihmisiä, joita kohtaan käyttäydytte vastavuoroisesti ja kohtelette ystävänä. Yksipuolinen tavaran tai palvelusten pyytäminen vain tympäisee

    • nähty on

      Minusta tuo yksipuolinen tavaran, palvelusten ja huomion odottaminen on suorastaan kerjäämistä ja ihmisten kiusaamista. Kukaan aikuinen ihminen ei omista elämäänsä kaverin lapselle ja jaksa olla loputtoman kiinnostunut mukulasta ja perheen arkielämästä. Jos tällaista edellyttää, voi varautua siihen että ystäväsuhde alkaa lopahtaa ja kuihtuu lopulta (muutamassa vuodessa) kokonaan.

      • mitta täynna

        Täyttä asiaa kirjoitat.

        Kyllä kummiuden pitäisi lähteä siitä, että kyseessä on vastavuoroinen ihmissuhde. Erään ystäväni mukaan suhde kummilapseen on tarkalleen niin hyvä kuin on suhde kummilapsen vanhempiin. Olen samaa mieltä.

        Täysin en ole kyynistynyt. Olen iloinen, että kummisuhde toimii siskoni lapseen. Vietämme siskoni kanssa edelleenkin kahdenkeskistä tai aikuisten välistä aikaa. Lapselle on löytynyt siksi aikaa hoitaja vaikka isästään. Siskoni ei ole kerjännyt lapselleen lahjoja, olen saanut kutsun juhliin vieraaksi (enkä piikomaan) ja lahjoistakin on kiitetty.

        Sen sijaan maku on mennyt näihin pariin ex-ystävääni. En tiedä, olimmeko koskaan aluksikaan ystäviä vai oliko se tosiaan kummius, mikä ystävyyssuhteemme pilasi.

        Kokemukseni mukaan ainakin lapsettoman kannattaisi kysyä, että mitä kummiksi pyytäjä kummiudelta odottaa. Perheellisillä tässä touhussa on edes jonkinlainen win-win-tilanne, kun voivat vuorotellen laittaa lapsensa toistensa hoitoon. Tai tietävät, että lapset saattavat saada osan lahjoistaan myös kummeiltaan.


    • apea kokemus

      "Kiinnostaisi tietää, että miten muilla kummius on vaikuttanut aikaisempaan suhteeseen ystävän/sukulaisen kanssa? Onko kummius lujittanut ja parantanut välejä, vai aiheuttanut riitaa ja huonontanut välejä?"

      Kovin kaksinen kokemus ei kummiuteni ole ollut.

      Kummilapsen äidin kanssa olimme kavereita lukioiässä. Hän sai lapsen, kun olimme kolmikymppisiä. Välissä oli ollut kymmenisen vuotta, kun oltiin harvakseltaan tekemisissä ja asuttiin eri paikkakunnilla.

      Ihmettelin mielessäni, että miksi hän minut kummiksi haluaa. Kuitenkin kutsusta ilahduin ja luulin hänen haluavan vahvistaa yhteyttämme. Olin väärässä. Jälkikäteen olen ajatellut, että hänen tarvitsi saada "riittävä" määrä kummien nimiä kirkonkirjoihin.

      Ristiäiset ovat ainoat juhlat, joissa olen heillä ollut. Muihin juhliin ei ole kutsuttu. Jouluisin nähtiin muutaman vuoden ajan siten, että pyysin heitä vanhempieni luona käymään, kun olimme viettämässä joulua samalla paikkakunnalla. Kerran kummilapsen perheellä oli niin "kiire", että lahja piti antaa eräällä parkkipaikalla. Jonain vuonna ei "ehditty" näkemään lainkaan, joten laitoin lahjan postissa.

      Yhtenä jouluna pyydettiin tiettyä lelua lahjaksi. Kävin etsimässä lelua parista paikasta, mutten löytänyt. Kysyin onko muuta lahjatoivetta. Silloin tuli hapan toteamus, että "nyt lapsen isä sitten joutuu ostamaan sen itse".Joskus kummilapsen äiti laittoi sähköpostia pyytääkseen, että minä kirjoittelisin lapselle sähköpostia. Jotain laitoinkin, mutten mitään vastausta saanut.

      Yllättäen sain lapsen erään syntymäpäivän tienoilla sähköpostin, jossa pahoiteltiin, että minut oli unohdettu (!) kutsua synttäreille. Eipä oltu kutsuttu muulloinkaan. Enemmän olisin ihmetellyt, mikäli kutsu olisi tullut. Oikea syy viestiin taisi olla, että juuri tuossa vaiheessa kiinnostukseni yksipuolisuuteen oli loppunut, enkä enää ollut lähettänyt syntymäpäivälahjaa.

      Nyt koko asia on mielessäni lähinnä etäinen tapahtumaketju. Minä ihmisenä en kiinnostanut lainkaan ja lahjakin oltaisiin mieluiten haluttu postissa.

    • 22

      Ihan tuttua asiaa kirjoitat. Olen nyt ensimmäistä kertaa kummina ja itsekin perheellinen, tosin omat lapseni ovat jo isoja koululaisia. Lupauduin ystäväni lapselle kummiksi ja uskoin sen vain tuovan lisää läheisyyttä suhteeseemme. Vauva-aika oli "hankalaa" ja autoin parhaani mukaan. Pian minusta olikin tullut jonkinlainen kolmas vanhempi lapselle, ja hoidin kiltisti lasta aina heillä kyläillessäni, useita kertoja viikossa. Tein siis aivan kaiken syöttämisestä vaipanvaihtoon ja nukuttamiseen, ja yrittipä tuore äiti sälyttää niskoilleni kotitöitäkin. Jos joskus lähdimme ulos vauvan kanssa, niin ystäväni käyttäytyi niin, että kaikki luulivat vauvan olevan minun, eikä hänen!

      Lapsen isä ei juuri ota vastuuta tämän hoidosta ja pian huomasin, että ystäväni purki pettymystään tilanteesta minuun puhumalla epäystävällisesti asioistani ja arvostelemalla. Koko ajan ystäväni oli työtämässä vauvaa meille hoitoon milloin minkäkin tekosyyn varjolla, samoin kuin myös molemmat isoäidit hoitivat paljon lasta. Ensimmäisen hymynkin sai mummo, minulle tuli ensimmäinen jokellus! :) Vaikka vauva oli paljon hoidossa, niin kahdenkeskistä aikaa minulle ei koskaan enää löytynyt, muille ystäville ja kavereille kylläkin.

      Koin tilanteen todellisena hyväksikäyttönä, mitä se varmasti olikin. Onneksi minulle tarjoutui mahdollisuus uusiin vaativampiin työtehtäviin vanhassa työpaikassani. Töissä kului entistä enemmän aikaa, mikä sopi perheelleni, koska omat lapseni ovat jo isoja. Ystäväni mielestä minun olisi tietysti pitänyt tehdä vähemmän töitä, että jäisi aikaa kummilapsen hoidolle. Lienee sanomattakin selvää, että tätä nykyä olen kovin kiireinen hänen soittaessaan, vaikka vain makailisin kotisohvalla. Kummilapsen puolesta kyllä harmittaa. Hänestä ehti tulla kovin rakas, kun hoidin häntä paljon aiemmin, mutta nyt näemme noin kerran kuussa. Se tosin pitää ystäväni puolesta mainita, että hän ei ole tavaran perään koskaan kysellyt.

      • mitta täynnä

        22, olet todella ollut lojaali kummilapsesi äidille. Harmi, ettei hänelle tullut mieleen olla kiitollinen avustasi, vaan "palkitsi" sinut puhumalla epäystävällisesti ja arvostelemalla. Kommenttisi vahvistaa kokemukseni, että mitä enemmän toista autat, sitä enemmän ollaan pyytämässä lisäapua.

        Lapsettomana en tiedä, voiko lapsen saaminen sumentaa arviokyvyn. Saatoin saada työpäivinäni puheluita, että tule lapsia hoitamaan, kun pitäisi viedä perheen vanhiin lapsi balettikouluun ja mies ei ehdi tulla kotiin töistä. Kummilapsen äidin mielikuvissa työssäkäyvät naiset peruisivat loppupäivän palaverit tai muut työtehtävät ja rientäisivät maijapoppasena paikalle, jotta kotiäiti saa vietyä yhden lapsistaan tärkeisiin harrastuksiin.

        Viikonloppujani ja loma-aikojakin minun oletettiin käyttävän lasten hoitoon. Aikani jaksoinkin, kun oletin tuon vaiheen kohta päättyvän. Varmasti kummilapsen äiti itsekin tajusi tuon asetelman. Pyysin häntä kerran lähtemään leffaan ja syömään, sillä oli oma syntymäpäiväni. Hän kieltäytyi kiireisiinsä vedoten, mutta vitsaillen totesi, että toivottavasti hän ei taas seuraavalla kerralla ole itse pyytämässä minulta jotain. Niin hyvin sentään ei käynyt.

        Sittemmin auttamis- ja lahjojenantamishaluni on vähentynyt. Kiireitä on löytynyt minullekin. Suhteeni on parempi monien sellaisten ystävieni lapsiin, joiden kummi en ole.

        Joka tapauksessa olisi kiva lukea sellaisiakin kommentteja, joissa kummius on parantanut suhdetta kummilapsen vanhempiin. Tai onko jotain keinoa, jolla ystävyyden voisi palauttaa takaisin?


    • ?ok=

      Mun ja parhaan kaverin välit katkes ja on mun lapsen kummi. Ikinä en hänen odottanut,enkä kenenkään muun kummin hoitavan meidän lasta. Mun mielestä kummi on lapselle myös vähän niinkuin kaveri,ystävä toivottavasti lopun elämää. Ei mikään lahja-automaatti,vaan turvallinen aikuinen keneen voi luottaa. Itse olen muistanut Jouluna yms päivinä kummeja,toistaiseksi vielä lapsen puolesta koska hän on niin pieni ettei itse vielä osaa.
      Olen itse myös kummi ja nauttinut lasten seurasta kympillä,yhden lapsen äiti ei kyllä päästä kyläilemään eikä halua tavata muutenkaan. Tässä suhteessa olenkin ajatellut jättäytyä taka-alalle,harmittaa vaan lapsen puolesta,hän on viaton.
      No meitä on moneen junaan.

    • hylännyt kummi

      Mun kokemukset puhuu sen puolesta että kummius voi todella huonontaa ystävyysvälejä! Meillä kävi niin että kymmenien vuosien ystävyys katkesi siihen että minulta kummina vaadittiin aivan liikoja, kalliita lahjoja, jatkuvaa painostusta kummilapsen näkemisestä, jopa niin paljon että se alkoi häiritä oman perheeni elämää ja vei ajan omilta lapsiltani. Sitten tuli kaikkia muitakin riitoja, johtuen kuitenkin näistä kohtuuttomista vaatimuksista (aloin puolustaa itseäni) ja nyt ei olla enää tekemisissä ollenkaa. Ilman tätä kummiutta ei olisi esiintynyt näitä naurettavia ja ahdistavia vaatimuksia ja ystävyys olisi vielä tallella. Joten tulipa vaan mieleen että melkein kannattaisi pyytää kummiksi jotakuta joka ei niin kovin läheinen, että kehtaisi pyytää iha liikoja! ;)

      • salando

        Kummit eivät tosiaan ole mikään tukiverkko kummilapsiperheelle. Tämä erotus on hyvä muistaa että ei tule konflikteja. Nähtävästi tässä on tapahtunut niin, että kummilapsen vanhemmat ovat käsittäneet kummiuden tukiverkoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe