Ateismi saattaa olla pohjimmiltaan eräänlaista kielteisyyteen perustuvaa käänteistä uskonnollisuutta. Moni ateisti todennäköisesti kieltää heti tämän ajatuksen, mutta voisiko tuossa käsityksessä olla jotain perää?
Kieltäjäpersoonien kielteisyys kohdistuu usein muihinkin asioihin kuin korkeampiin voimiin, Jumalaan ja henkimaailmaan. Ufokeskusteluissa kielteisten negatiivinen asenne näkyy ufoilmiön olemassaolon kieltämisenä, vaikka todisteita ufoista on runsaasti. Ufoilmiön olemassaolon kieltämiselle ei siis ole järkiperusteita ja kieltäminen johtuukin usein pelkästään torjutuista tunteista. Ateistisuudessa kielteisyys näkyy mm. uskonnollisten ilmestysten ja -ihmeiden olemassaolon kieltämisenä, vaikka tiedetään varmuudella, että ilmestyksiä on tapahtunut nykyhistoriankin aikana (yliopistollinen tutkielma: "Apparitions and Miracles of
the Sun"). Ei siis ole kyse mistään harhanäyistä tai sepitetyistä tarinoista, vaan aidoista "yliluonnollisista" ja luotettavasti dokumentoiduista tapahtumista.
Miksi sitten kielletään korkeammat voimat, henkimaailma, jumalolennot, ufot yms? - Usein jonkin olemassaolo kielletään psykologisen pelon takia (pelko saattaa olla torjuttua) . Ideologia on usein vaikuttamassa, mutta monet ateistit eivät aina suoraan tunnusta mitään ideologiaakaan.
Tätä seuraavaa ei voi ehkä suoraan rinnastaa ateistisuuteen, mutta esimerkiksi psykoosipotilaat kieltävät yleensä omien harhojensa kuvitteellisuuden, koska he pelkäävät kohdata todellisuuden ja usein oman itsensäkin sellaisina kuin he ovat. Uskonnollisuudessa onkin hyvää se, että aidosti syntejään ja tekojaan katuvat kykenevät katsomaan itseään - ja omaa pahuuttaan ja omaa pimeyttään - ja pyrkivät parannukseen ja muutokseen He kykenevät tunnustamaan myöskin heikkouksiaan ja ateisteja kritisoidaankin aiheellisesti yleensä juuri nöyryyden puutteesta.
Uskovaisia ateistit kritisoivat usein ahdasmielisyydestä ja kapeakatseisuudesta - ja usein aiheellisestikin, mutta syyllistyvätkö he itse pahempaan mitätöidessään kaiken henkisyyden ja uskonnollisuuden? Uskontoja ja uskovaisiakin on syytäkin joskus kritisoida, mutta mistä johtuu se äärimustavalkoinen asenteellisuus jonka mukaan kaikki uskonnollisuus ja kaikki henkisyys on pelkkää pötyä, kuten ateistit näyttävät yleisesti ajattelevan? Vai uskovatko ja ajattelevatko ateistit sittenkään aidosti ja pohjimmiltaan niin? Asia ei aina välttämättä ole niin.
Uskovaiset tuntevat tervettä Jumalan pelkoa ja yleensä tunnustavatkin sen. Siinä ei ole mitään häpeämistä ja saattaa olla, että joskus ihminen kieltää Jumalan ja korkeammat voimat Jumalan/korkeampien voimien (torjutun) pelkonsa takia.
Totuuden pelko voi siis joskus olla jyrkän kieltämisen ja torjumisen taustalla.
---------------------
Ihmiset ovat kaikki sielullisia olentoja ja on aika erikoista, että jotkut tekevät kaikkensa torjuakseen tuon totuuden. Eikö tärkein inhimillinen ominaisuus kuitenkin ole se, että kykenee rehellisyyteen ja avoimuuteen tosiasioiden ja totuuden suhteen?
Mitä ateismi pohjimmiltaan on?
112
337
Vastaukset
Mitä on kaljuus?
Kaljuilla ihmisillä kasvaa tukka suoraan aivoihin, mutta he vain eivät myönnä sitä.- jebujee
Heikki Kinnunen lauloi aikanaan: " Sillä aivoista kasvavat karvat pään. Vain kaljut on täysin järjissään. Liika karvan kasvu tekee susta nuijan. Oi näkisitpä karvat munkin muijan."
- erik.goebbels
Ateismi on jumaluskon puutetta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi
Älä rupea keksimään väitteitä jotka eivät pidä paikkansa.
Ateismi on kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä ettei usko jumalaan tai jumaliin.
Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää.- filezo
Juuri näin. Se, että osa ateisteista vastustaa kirkon etuoikeuksia, mm. talousdellisia, ja liian suurta poliittistakin, esim. vaikuttaminen lainsäädäntöön, vaikutusvaltaa yhteiskunnassamme on eri asia.
Ei siinä olematonta jumalaa vastusteta, vaan sitä, että uskovaiset yrittävät pakottaa kaikki elämään heidän käsitystensä mukaisesti, sellaisissakin asioissa, joissa jokainen voisi ihan hyvin tehdä oman mielensä mukaan, ilman että siitä aiheutuisi muille mitään ongelmia, esimerkkinä vaikkapa homous/heterous. Jos homoilla on tasa-arvoiset, yhtäläiset oikeudet heteroiden kanssa, se ei ole millään muotoa pois heteroilta. He voivat jatkaa elämäänsä ihan samaan malliin kuin tähänkin asti. - sfjssxjh
filezo kirjoitti:
Juuri näin. Se, että osa ateisteista vastustaa kirkon etuoikeuksia, mm. talousdellisia, ja liian suurta poliittistakin, esim. vaikuttaminen lainsäädäntöön, vaikutusvaltaa yhteiskunnassamme on eri asia.
Ei siinä olematonta jumalaa vastusteta, vaan sitä, että uskovaiset yrittävät pakottaa kaikki elämään heidän käsitystensä mukaisesti, sellaisissakin asioissa, joissa jokainen voisi ihan hyvin tehdä oman mielensä mukaan, ilman että siitä aiheutuisi muille mitään ongelmia, esimerkkinä vaikkapa homous/heterous. Jos homoilla on tasa-arvoiset, yhtäläiset oikeudet heteroiden kanssa, se ei ole millään muotoa pois heteroilta. He voivat jatkaa elämäänsä ihan samaan malliin kuin tähänkin asti.Niinpä. Ei homot vaadi heteroita eheytymään homoiksi.
"Miksi sitten kielletään korkeammat voimat, henkimaailma, jumalolennot, ufot yms? - Usein jonkin olemassaolo kielletään psykologisen pelon takia "
Eikö kieltämään pysty vain sellaisia asioita, joihinka itse uskoo?
Ufot ja jumalolennot pystyisivät, jos ne olisi todellisia, ja ne olisi varustettu voimilla, joita näihin asioihin uskovat niihin liittävät, ei olisi minkäänlaisia vaikeuksia ilmaista itseään niin vakuuttavasti jokaiselle ihmiselle tällä planeetalla, niin ettei asiaa tärvitsisi enään arvailla, mutta jostain syystä ufot näpertelee joittenkin peltokuvioiden kanssa, tai pittää hyvänä ideana kaappailla yksinäisiä ihmisiä jossain syrjäseuduilla, ja tunkee ne sondeja täyteen, taikka joku kaikkivaltias voisi tehdä itsensä tiettäväksi vielä helpommin, kun sen ei tarvitsisi edes matkustaa valtavia avaruusmatkoja.
Mutta jostain ihmeen kumman syystä ei näin vain käy, miksi?
Miksi kaikki "todisteet" yliluonnollisuuksista ovat niin epämääräisiä, ja lähes kaikkissa tapauksissa asioihin on löytynyt luonnollinen selitys. Ja nyt kun sieltä joku Jaakoppi taas saarnaa "ateisti ei halua uskoa" mantraansa, niin mitä tekemistä halulla on sen kanssa, jos ufoista ta jumalista olisi sellaiset todisteet joiden jälkeen asiaa ei tarvitsisi enään uskoa, vaan kaikki tietäisi. Toisaalta voihan olla, ettei jumalat tai ufot halua jostain syystä niitä kunnon todisteita antaa.- +++++++++++
Ateismi on yksinkertaisesti teismin vastakohta.
Se saattaa vaikuttaa yllättävältä, mutta jotkut ihmiset eivät usko asioihin jotka vaikuttavat fiktiivisiltä, he eivät ole kuulleet niistä tai mikä tahansa hyvä tai huono syy josta epäusko johtuu. Ateismi = mielipide. Jumalaa tai Jumalia ei ole olemassa.
Joka on kumottavissa vain obejktiivisilla todisteilla. UFOjen kanssa sillä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä, ellei sitten satu löytymään todisteita että UFO:t olisivat jumalia.
Se siitä.- 235ref
Onneksesi tyhmistä, perustelemattomista, värittyneistä ja huvittavistakaan mielipiteistä ei rangaista. On ihan laillista olla typerys.
Ateisti tietää, että Jumala on olemassa, mutta hän kieltää sen.2
En tiedä Jaakop millaisia ateisteja sinä tunnet, jos ne kerran on tuollaisia, mutta minulle ei ole tullut eteen yhtä ainotta todistetta jumalien olemassa olosta ikinä, eli en voi silloin tietää, että jumalia on olemassa.Itseasiassa myös Jumalan olemassaolo. On ilman todisteita vain mielipide. Joka on kumottavissa vastaavalla mielipiteellä. - Jumalaa ei ole olemassa.
Samoin kuin väite Lochnessin Hirviö on väitteenä kumottavissa ilman todisteita mielipiteellä että sitä hirviötä ei ole olemassa.""Siksi ateismia ei voida kumota millään todisteilla""
Kyllä voidaan.
Väite Jeesus ei koskaan tule. Kumoutuu heti kun Jeesus tulee taivaallisine sotajoukkoineen tähtien putoillessa sateena taivaalta.
Eli ateismi on falsifioitavissa.
Miten se sinun uskosi on falsifioitavissa?
- 132ew
Pitäisiköhän meidän ateistienkin alkaa vääntämään täysin omia merkityksiä sanoille? Itse ajattelin tästä lähtien olla sitä mieltä, että sana "uskovainen" tarkoittaa vanhaa kumisaapasta. "Sielu" on Opelin vaihdelaatikon (1982 - 1988 Ascona 1,6 i) taaimmaisen kannakkeen pusla. "Jeesus" on yhteisnimitys väliamerikan kokaiinidiilerien veneille. Jne. Tämähän on oikeastaan kivaa :)
- 11
Ei nyt aleta keksimään uusia merkityksiä vanhoille ja tunnetuille sanoille. Tutustu seuraaviin linkkeihin:
Sielu: http://www.hi5bikes.fi/images/as01.jpg
Jeesus (Jesus): http://www.denimblog.com/wp-content/uploads/2009/01/jesusjeans.jpg
Ota farkut ja maksa. Nämä on valmiiksi sovitettu puolestasi. - Hihhiiii.
Tämä oli päivän paras! :-D
Heitin juuri elen roskikseen vanhat kumisaappaat, taidan joutua hihhulikuraan(oma käsitys ja uusiosanani he.vetille) - O'ou
""Sielu" on Opelin vaihdelaatikon (1982 - 1988 Ascona 1,6 i) taaimmaisen kannakkeen pusla."
Kuulehan nyt. Sielu on MIG/MAG hitsauslaitteen käsipistooliin kulkevan kaapelin sisällä oleva putki, jossa hitsauslanka kulkee. Kaapelissa on lisäksi sähköjohdin ja kaasulle putki. Tämä nimitys on useimmille metallialalla työskennelleille tuttua metallin slangia.
Älä ala vääristellä käsitteitä!
:D atac kirjoitti:
:D
Ei helvata..
""mutta esimerkiksi psykoosipotilaat kieltävät yleensä omien harhojensa kuvitteellisuuden, koska he pelkäävät kohdata todellisuuden ja usein oman itsensäkin sellaisina kuin he ovat""
Niinpä niin..
Sori että syyllistyin asiayhteydestä irrottamiseen, mutta kun.....- ******
Atac:
>>Itseasiassa myös Jumalan olemassaolo. On ilman todisteita vain mielipide. Joka on kumottavissa vastaavalla mielipiteellä. - Jumalaa ei ole olemassa>>
No, mistä sitten puhutaan kun puhutaan "Jumalasta"? Monet näistä asioista perillä olevat näkevät maailmankaikkeuden valtavana kokonaisuutena, jossa vaikuttavat erittäin monimutkaisella tavalla korkeammat voimat. "Taivaalliset Hierarkiat" ilmaistaan yleensä vain sanalla "Jumala" ("Jumalalla" tarkoitetaan usein myös kaiken olemassaolevan perimmäistä ykseyttä, mutta ensisijaisesti tarkoitetaan siis Taivaallisia Hierarkioita). Tämäntyyppinen näkemys "Jumalasta" vahvistuu nykyään nopeasti, kun ihmiset uskaltavat ajatella jo itsenäisemmin ja vapaammin - ja järkiperäisemmin - tästäkin asiasta.
Kieltäessään kaikenlaiset korkeammat voimat ja jumaluudet, ateistit kieltävät siis paljon enemmän kuin sen, että jokin tietty jumalakuva olisi virheellinen ja totuuden vastainen.
Kyse on pohjimmltaan suuresta kokonaisuudesta, jonka osana jokainen ihmissielukin on. Samoin maapallo ja tämä aurinkokunta on osa suurempaa ja tarkoin järjestettyä kokonaisuutta.Ei tarvitse oikeastaan oivaltaa kuin yksi asiaa niin korkeamman tahon ohjauksen ja suunnittelun voi ymmärtää; Kysy itseltäsi kuinka todennäköistä on oma olemassaolosi sattumalta maaplaneetalla juuri nyt ikuisuuden perspektiivissä (tai 14 000 000 000 vuoden perspektiivissä, sillä
jotkut uskovat, että kaikki sai alkunsa tuolloin). Se on epätodennäköistä.
Korkeammista voimista on todisteitakin, mutta yleensä ne pyrtiään tällä palstalla jollakin tavalla jättämään huomiotta. Avauksessa kerrottiin ilmestyksistä, mutta ne sivuutettiiin. Kyse ei siten selvästikään ateistien kohdalla aina ole pelkästä tiedon puutteesta, vaan tahdosta hyväksyä tosiasiat ja (objektiivinen) totuus.- m.uskonnotonlähimmäinen
"Korkeammista voimista on todisteitakin"
Ai. En tiennytkään! Millaisia?
Jos ihminen ei halua nähdä itseään sielullisena olentona ja osana suurempaa henkistä kokonaisuutta, niin kyse on yleensä huonosta itsetunnosta. Huono itsetunto taas liittyy ennenkaikkea ihmisen henkisiin ominaisuuksiin, kuten älylliseen epärehellisyyteen ja kyvyttömyyteen (ja haluttomuuteen) kohdata
totuus ja todellisuus sellaisena kuin ne ovat."Jos ihminen ei halua nähdä itseään sielullisena olentona ja osana suurempaa henkistä kokonaisuutta, niin kyse on yleensä huonosta itsetunnosta."
Hienoja sanoja mutta mitä käytännössä tarkoittakaan? Itse keksittyjä mielikuvituksellisia määritelmiä ilman minkäännäköistä tarvetta osoittaa toteen asioiden todenperäisyyttä. Kaikki yliluonnollisuuteen liittyvät asiat kiertyvät poikkeuksetta ihmisen mielikuvitukseen - sisäisiin asioihin ja tuntemuksiin. Kokemukset ovat varmasti todellisia ihmiselle itselleen, mutta millä keinolla voitaisiin todistaa se, että niiden alkuperä on jokin muu kuin ihmisen rikas, moniulotteinen ja luova mielikuvitus?- Jackal_5on
"Jos ihminen ei halua nähdä itseään sielullisena olentona ja osana suurempaa henkistä kokonaisuutta, niin kyse on yleensä huonosta itsetunnosta."
Olen älylliseen ajatteluun kykenevä olento ja osa itseäni paljon suurempaa kokonaisuutta. Jos käytät tässä "sielua" synonyyminä ihmisen egolle, niin sitten olen samaa mieltä että olen "sielullinen" olento, mutta yleensä ihmisillä jotka puhuvat sieluista on jokin harhakuva, että tuo ihmisegoa edustava käsite kuvaisi jotain fyysisestä kehosta erillistä kuolematonta henkiminää; jos edellä mainittu enemmän tai vähemmän vastaa sitä mitä sinä tarkoitit sieluista puhuessasi, niin sitten minä olen eri mieltä, koska tuollaista "sielua" minulla ei ole. Mitä meitä ympäröivän suuremman kokonaisuuden luonteeseen tulee, niin "henkinen" on kaiketi korrekti jos viittaat sillä ihmis-, eläin-, tai eliökuntaan, mutta itse Universumia en itse ehkä ensimmäisenä ajattelisi "henkisenä" kokonaisuutena.
"Huono itsetunto taas liittyy ennenkaikkea ihmisen henkisiin ominaisuuksiin, kuten älylliseen epärehellisyyteen ja kyvyttömyyteen (ja haluttomuuteen) kohdata
totuus ja todellisuus sellaisena kuin ne ovat."
Tuo on varmastikkin ihan totta. tätä palstaa lukeneena olen huomannut, että esimerkiksi sellaisten nimimerkkien, kuin Jaakob, SamiA ja Tosimies takana on selvästi joku, joka kärsii selvästi huonosta itsetunnosta ja tämä ilmenee mm. toisten ihmisten jatkuvana haukkumisena, samojen asiojen jankkaamisen/massapostaamisena ja patologisena valehteluna.
>>Jos ihminen ei halua nähdä itseään sielullisena olentona ja osana suurempaa henkistä kokonaisuutta, niin kyse on yleensä huonosta itsetunnosta. Huono itsetunto taas liittyy ennenkaikkea ihmisen henkisiin ominaisuuksiin, kuten älylliseen epärehellisyyteen ja kyvyttömyyteen (ja haluttomuuteen) kohdata
totuus ja todellisuus sellaisena kuin ne ovat>>
Sitä omaa epäerehehellisyyttä ja ahdasmielisyyttähän ei ole helppo aina havaita ja tunnustaa. Sen sijaan uskovaisissa ateistit näkevät niitä ominaisuuksia, joita heissä itsessäänkin on. Ateistit kyllä ymmärtävät ja näkevät yleensä sen, että uskonnollisuuteen kuuluu Jumalan pelkoa, mutta eivät näe sitä, että Jumalan ja korkeampien voimien olemassaolon kielläminen perustuu myös jonkinlaiseen pelkoo... ja tuo pelko on yleensä aivan erityyppistä kuin uskonnollisuudessa.- A the ist
Kertoisitko ystävällisesti mitä esim. minä, 46-vuotias ateisti, pelkään asioissa, jotka ovat mielestäni silkkaa muiden ihmisten mielikuvituksen tuotetta? Millaista on pelko, jota itse ei tunne eikä tiedä olevan olemassakaan muualla kuin jonkun nimettömän kirjoittamassa keskustelupalstatekstissä?
A the ist kirjoitti:
Kertoisitko ystävällisesti mitä esim. minä, 46-vuotias ateisti, pelkään asioissa, jotka ovat mielestäni silkkaa muiden ihmisten mielikuvituksen tuotetta? Millaista on pelko, jota itse ei tunne eikä tiedä olevan olemassakaan muualla kuin jonkun nimettömän kirjoittamassa keskustelupalstatekstissä?
>>Kertoisitko ystävällisesti mitä esim. minä, 46-vuotias ateisti, pelkään asioissa, jotka ovat mielestäni silkkaa muiden ihmisten mielikuvituksen tuotetta? Millaista on pelko, jota itse ei tunne eikä tiedä olevan olemassakaan muualla kuin jonkun nimettömän kirjoittamassa keskustelupalstatekstissä?
- A the ist
****** kirjoitti:
>>Kertoisitko ystävällisesti mitä esim. minä, 46-vuotias ateisti, pelkään asioissa, jotka ovat mielestäni silkkaa muiden ihmisten mielikuvituksen tuotetta? Millaista on pelko, jota itse ei tunne eikä tiedä olevan olemassakaan muualla kuin jonkun nimettömän kirjoittamassa keskustelupalstatekstissä?
Et vastannut kysymykseeni. Tyypillistä.
- -
****** kirjoitti:
Pelko voi liittyä myös kuolemaan. Sen vääjäämättömyys ajaa keksimään lohdutukseksi kaikenlaista. Jumalia, taivaita, sielunvaellusta, kuolemattomuutta. Ihan ymmärrettävää, vaikkakin hiukan hölmöä.
>>>Ateismi saattaa olla pohjimmiltaan eräänlaista kielteisyyteen perustuvaa käänteistä uskonnollisuutta.>Tätä seuraavaa ei voi ehkä suoraan rinnastaa ateistisuuteen, mutta esimerkiksi psykoosipotilaat kieltävät yleensä omien harhojensa kuvitteellisuuden, koska he pelkäävät kohdata todellisuuden ja usein oman itsensäkin sellaisina kuin he ovat
Ei kukaan ole tietääkseni kieltämässä ufoilmiötä, ufohan on vain tuntematon lentävä esine.
Ainoatakaan todistetta maapallon ulkopuolisesta aluksesta tms. ei ole, erilaisia ufohavaintoja taas on ja useimpien syy löytyy täältä maanpäältlä.
Mitä tulee ET aluksiin niin minä olen koko ikäni toivonut näkeväni sellaisen ja vievän minut pois täältä sekopäiden planeetalta, mutta ei, ei ainoatakaan havaintoa mille en olisi löytänyt selitystä maapallolta.
Ateismi ei kiellä jumalia, ateismi on vain uskon puutetta jumaliin.
Ainakin useimmat tällä palstalla kirjoittelevat uskovaiset ovat ahdasmielisiä yms. Löytyy niitä ahdasmielisiä tosin ateisteistakin, mutta se ei johdu itse ateismista vaan ihmisen omista näkemyksistä, uskovilla taas ahdasmielisyys perustuu raamattuun ja ehkäpä monet "uudestisyntyneet" valmiiksi jo ahdasmielisiä. Ahdasmielisyys taitaa muuten aika paljon olla riippuvainen sivistystasosta, mitä korkeampi se on sitä avarakatseisempi ja päinvastoin.
Ei jumalaa voi kieltää jumalanpelon vuoksi, silloinhan antaisi suoran viestin että ei halua pelastua.
Ateisti taas ei voi pelätä sellaista mitä ei edes usko olevan.
Juuri totuuden pelkääminen on yksi syy uskonnollisuuteen. Ateistit taasen eivät pelkää totuutta vaikka se olisi kuinka raadollista.
Mitä on sielu? olet aivan oikessa että rehellisyys ja avoimmuus ovat erittäin tärkeitä, mutta tuntuu siltä että ns.fundikset eivät pidä niitä tärkeinä, toisin kuin kaikki tuntemani lukemattomat ateistit ja enemmistö tälle palstalle kirjoittelevista ateisteistakin.- Alfa C:n alien X-Wan
***** 7.12.2011 15:51
>>aidoista "yliluonnollisista" ja luotettavasti dokumentoiduista tapahtumista.
Miksi sitten kielletään korkeammat voimat, henkimaailma, jumalolennot, ufot yms? Alfa C:n alien X-Wan kirjoitti:
***** 7.12.2011 15:51
>>aidoista "yliluonnollisista" ja luotettavasti dokumentoiduista tapahtumista.
Miksi sitten kielletään korkeammat voimat, henkimaailma, jumalolennot, ufot yms?Ufo - ja muut uskovat olettavat että yliluonnolliselta ( heidän mielestään) vaikuttavan tapahtuman takana on oltava älykäs toimija eikä se että kyse olisi vain luonnonilmiöstä, mene heidän kaaliinsa.
Aivan samoin heidän on mahdoton käsittää että ihmisen tietoisuus "sielu" on aivojen sähkökemiallista toimintaa eikä tarvitse tuekseen mitään yliluonnolista voimaa.
Ei minulla sinänsä olisi mitään kuolematonta sielua vastaan varsinkaan silloin kun voisi välillä pistää virrat poikki jos alkaa tympäisemään.
Olen itse joskus unelmoinut kuinka kivaa olisi jos oma "sielu" tai "astraaliruumis" voisi lennellä pitkin poikin maailmankaikkeutta tutkimassa sen ihmeitä ja seurata sen kehittymistä :)
Uskovaisena taivaassa se ei ikinä onnistuisi kun jumala vaatisi että pitäisi olla jatkuvasti ylistämässä ja palvomassa tätä.
Kerrottakoon vielä niille (***** uskonveljineen.) jotka eivät tiedä mitä sana UFO tarkoittaa.
Se tulee englanninkielen sanoista Unidentified Flying Object ja suomeksi siis tunnistamaton lentävä esine.
Jos se tunnistetaan se on IFO eikä ainoatakaan ole vielä tunnistettu alienien avaruusalukseksi saati miksikään enkeliksi tms.
Mitenkähän muuten sen jumalan kuvaksi luomisen kanssa kävisi jos tänne tupsahtaisi joku ristiretkellä oleva ET:n tai Jabba du Huttin näköinen alien. XD
PS. minulla on muuten tuossa työhuoneen katossa roikkumassa projekti joka
valmistuessaan voisi mennä ufouskoviin täydestä, ainakin jos sen varustaisi sopivalla määrällä erivärisiä villkuvia ledejä.
Sen seuraksi voisi joskus tehdä vaikka jeesuksen taivaallisine sotajoukkoineen jaakopin ja uskonveljien iloksi. :Dangelus_nigrum kirjoitti:
Ufo - ja muut uskovat olettavat että yliluonnolliselta ( heidän mielestään) vaikuttavan tapahtuman takana on oltava älykäs toimija eikä se että kyse olisi vain luonnonilmiöstä, mene heidän kaaliinsa.
Aivan samoin heidän on mahdoton käsittää että ihmisen tietoisuus "sielu" on aivojen sähkökemiallista toimintaa eikä tarvitse tuekseen mitään yliluonnolista voimaa.
Ei minulla sinänsä olisi mitään kuolematonta sielua vastaan varsinkaan silloin kun voisi välillä pistää virrat poikki jos alkaa tympäisemään.
Olen itse joskus unelmoinut kuinka kivaa olisi jos oma "sielu" tai "astraaliruumis" voisi lennellä pitkin poikin maailmankaikkeutta tutkimassa sen ihmeitä ja seurata sen kehittymistä :)
Uskovaisena taivaassa se ei ikinä onnistuisi kun jumala vaatisi että pitäisi olla jatkuvasti ylistämässä ja palvomassa tätä.
Kerrottakoon vielä niille (***** uskonveljineen.) jotka eivät tiedä mitä sana UFO tarkoittaa.
Se tulee englanninkielen sanoista Unidentified Flying Object ja suomeksi siis tunnistamaton lentävä esine.
Jos se tunnistetaan se on IFO eikä ainoatakaan ole vielä tunnistettu alienien avaruusalukseksi saati miksikään enkeliksi tms.
Mitenkähän muuten sen jumalan kuvaksi luomisen kanssa kävisi jos tänne tupsahtaisi joku ristiretkellä oleva ET:n tai Jabba du Huttin näköinen alien. XD
PS. minulla on muuten tuossa työhuoneen katossa roikkumassa projekti joka
valmistuessaan voisi mennä ufouskoviin täydestä, ainakin jos sen varustaisi sopivalla määrällä erivärisiä villkuvia ledejä.
Sen seuraksi voisi joskus tehdä vaikka jeesuksen taivaallisine sotajoukkoineen jaakopin ja uskonveljien iloksi. :DNoita taivasjuttuja joskus mietin ihan siitä näkökulmasta, olisiko niissä mitään tolkkua.
No, ei ollut. Jos keskivertoihmisestä napataan pois kateus, kiivaus, viha, mustasukkaisuus, epärehellisyys, huumorin pervot muodot, kiroilu, pilkka, juoruaminen, liika uteliaisuus, etc, etc, niin mitä jää jäljelle?
Lopputuloksena on ikuisesti hymyilevä kiltteyden kuori, joka ei edes etäisesti muistuta lähtötilannettaan.
Kun sitten osalla uskovia taivaassa napataan pois vielä muistikuvat syntisistä maanpäällisistä frendeistä, niin lobotomia on valmis.
Sitten vaan joukolla kumartelemaan ja virsiä veisaamaan, ikuisesti.
- No ei mutta ei
"!Ihmiset ovat kaikki sielullisia olentoja ja on aika erikoista, että jotkut tekevät kaikkensa torjuakseen tuon totuuden. Eikö tärkein inhimillinen ominaisuus kuitenkin ole se, että kykenee rehellisyyteen ja avoimuuteen tosiasioiden ja totuuden suhteen?"
Miksi tämä totuus ja rehellisyys ei ollenkaan koske sinua, vaan meitä muita?
Esität vailla perusteen häivääkään paksuja väitteitä, joille pitäisi löytyä todella paksut todisteet ja perustelut, mutta sinulla ei ole mitään. Ei yhtään mitään. Miksi tämä "eiyhtäänmitään" on sinun näkemyksesi totuudesta ja rehellisyydestä?
Sitten kun annat minulle yhden - ihan yksi ainoa riittää - sitovan ja kumoamattoman faktatodisteen mainitsemastasi sielusta, niin sen jälkeen voidaan jatkaa tätä keskustelua. Jos mitään todistetta ei löydy, niin sitten voidaan vain todeta, että sinä olet tyhjänpuhuja valehtelija ja vaadit muilta jotain sellaista, mihin et edes itse kykene, eikä sellaiselta pohjalta todellakaan voi vaatia muilta yhtään mitään. - ******
>>Esität vailla perusteen häivääkään paksuja väitteitä, joille pitäisi löytyä todella paksut todisteet ja perustelut, mutta sinulla ei ole mitään. Ei yhtään mitään. Miksi tämä "eiyhtäänmitään" on sinun näkemyksesi totuudesta ja rehellisyydestä?>>
Tarkoittanet väitteitä esimerkiksi ilmestyksistä. Kyllä niistä on todisteita, minkä voit itsekin todeta tutustumalla avauksessa linkitettyyn tutkielmaan. Ilmestykset ovat aitoa historiallista faktatietoa, mutta ne on pidetty vain uskonnollisuuden piirissä, koska materialistista maailmankuvaa ei ole haluttu syystä tai toisesta horjuttaa. Se, että tuo edellä mainittu tutkielma on tehty katolisessa yliopistossa, ei millään tavalla vähennä sen arvoa.
>>Sitten kun annat minulle yhden - ihan yksi ainoa riittää - sitovan ja kumoamattoman faktatodisteen mainitsemastasi sielusta, niin sen jälkeen voidaan jatkaa tätä keskustelua. Jos mitään todistetta ei löydy, niin sitten voidaan vain todeta, että sinä olet tyhjänpuhuja valehtelija ja vaadit muilta jotain sellaista, mihin et edes itse kykene, eikä sellaiselta pohjalta todellakaan voi vaatia muilta yhtään mitään>>
Kun sanon, että sielu on olemassa, niin sanon sen minkä uskon olevan 100%:lla varmuudella totta. Sielun olemassaoloon uskotaan kaikessa uskonnollisuudessa ja henkisyydessä. Usein täysi ymmärrys sielun olemassaolosta syntyy kuitenkin kokemusperäisesti, eikä sitä voi toiselle osapuolelle todistaa. Ufojen suhteen on samoin. Oma näköhavainto ei riitä aina toiselle tutullekaan ihmiselle todisteeksi. .
Kuolemanrajakokemuksiin ja henkisyyteen tutustumalla voi tulla vakuuttuneksi sielun olemassolosta, mutta kokemus siis on kuitenkin yleensä se paras opettaja. On hyvin paljon ihmisiä jotka ovat joskus kokeneet tietoisuutensa olleen erillinen kehostaan. Sellainen on hyvä todiste kokijalle itselleen.
Taivaallisista Hierarkioista kirjoitin myös ja ehkä sekin vaatii hieman perusteluja. Hierarkioiden käsite selventää sitä mitä sanalla "Jumala" laajemmassa mielessä tarkoitetaan. Monet uskovaisethan puhuvat yleensä vain korkeimmasta luojasta,
mutta koko jumalakysymys on paljon laajempi sisältäen mm. enkelihierarkiat ja kanssaluojat. Todiste Taivaallisten Hierarkioiden olemassaolosta löytyy ainakin uskonnollisista ilmestyksistä (Fatimassa v. 1917 kommunikoitiin yliluonnollisten valo-olentojen kanssa, joilla oli uskonnollishenkistä sanomaa välitettävänään).
Henkimaailma on todellinen ja Suuri Jumalallinen Suunnitelma on olemassa -
ja olen täysin rehellinen todetessani tämän.
Ufoista on uutisoitu melko paljon viime vuosina. Ufojen ja henkimaailman suhde varmasti askarruttaa monia. Tuon suhteen voinee parhaiten ymmärtää siten, että tiedostaa ja näkee Korkeimpien Voimien ja Taivaallisen Hallinnon olevan kaiken yläpuolella.- -
"Henkimaailma on todellinen ja Suuri Jumalallinen Suunnitelma on olemassa -
ja olen täysin rehellinen todetessani tämän."
Väite, joka sinun pitäisi pystyä todistamaan. Päänsisäiset tuntemukset eivät käy todisteista. Mikä muuten on tuo suunnitelma, mistä se johtuu ja mihin se johtaa? - No todellakaan ei
"Tarkoittanet väitteitä esimerkiksi ilmestyksistä."
En tarkoittanut. Pyysin faktaa sielusta.
Esitit mielipiteitä ja typötyhjää lässytystä täysin asian vierestä, etkä minkäänlaista faktan murustakaan. Se siitä keskustelusta sitten, sinä tyhjänpuhuja valehtelija.
- niin se vaan on!
Ateismi on pohjimmiltaan itsensä pettämistä.
>>Ja mitähän se muiden touhu sitten olisi?
Katoliset, lestat, hindut, hellarit, ortodoksit, viisläiset, buddistit, körtit, babtistit, juutalaiset, etc.
Koska nuo kaikki ei voi olla yhtäaikaa oikeassa, niin yhtä vaille kaikki ovat varmasti väärässä>>
Mutta oletko sitä mieltä, että ne ovat aivan kaikessa väärässä? Uskonnollisuuden perusajatushan on lähes kaikessa uskonnollisuudessa se, että uskotaan, että on olemassa korkeampia voimia / Jumala, ihmisellä on sielu, on olemassa Suuri Jumalallinen Suunnitelma ja on olemassa korkeampia Hengen maailmoja. Niin ollen ihmiselämälläkin on korkeampi tarkoitus ja merkitys, mikä materialismissa ja ateismissa kielletään kokonaan. Ihmisyyden henkisen puolen mitätöiminen johtaa aina moraalisiin ongelmiin.******
9.12.2011 10:05
>>>Mutta oletko sitä mieltä, että ne ovat aivan kaikessa väärässä?>Ihmisyyden henkisen puolen mitätöiminen johtaa aina moraalisiin ongelmiin
- Kk
Perkeleen työtä se on selvästi sanaoen.
Avauksessa todetaan, että ihmisessä tärkea ominaisuus on se, että tämä on kykenevä ja halukas kohtaamaan tosiasiat ja totuuden sellaisina kuin ne ovat, eli on mieleltään avoin totuudelle. Jos ennakkokäsitykset ovat hyvin voimakkaita niin todellisuuskin usein vääristyy niiden mukaiseksi kokijan mielessä. Se, että tässä ketjussa mainitut ilmestykset eivät näytä kiinnostavan ateisteja, viitannee siihen, että on kyse jonkinlaisesta todellisuuden ja totuuden torjumisreaktioista. Jotkut puhuvat mielen "defenssisuojauksesta", eli ne asiat jotka koetaan vaikeiksi ja joskus jopa kestämättömiksi, kielletään ja torjutaan. Mikä sitten juuri henkisissä asioissa on joillekin niin kestämätöntä? Löytyisikö vastaus tähän ihmisen omasta sisimmästä?
Omaa pimeyttä ei ole aina helppo nhdä ja tunnustaa. Ateistit syyllistävät edelleen vain uskovaisia - ja usein aiheellisestikin mm. ahdasmielisyydestä, mutta se oma pimeys ja pahuus jää havaitsematta. Joskus jotkut ihmiset eivät kykene - tai eivät haluakaan - katsoa rehellisesti omaan sisimpäänsä. Ateistit eivät tunnusta omaa tietämättömyyttään Henkisen Todellisuuden (jumalolentojen, sielun, kuoleman jälkeisen elämän ja taivasmaailmojen) olemassaolosta. Silloin kun ihminen ei tunnusta tietämättömyyttään, niin hän pakenee jotain, eikä tunnusta monia muitakaan tosiasioita ja ominaisuuksia itsessään. Sanotaankin, että pelko ja pahuus liittyvät toisiinsa. Ja kyllä se usein on niin, että juuri torjutut tunteet ovat epärationaalisen kieltämisenkin taustalla. Eli siis kielletään, koska pelätään jotain (maailmankuvan muuttumista tms), mutta ei nähdä syytä kieltämiselle - tai syytä ei ainakaan tunnusteta.
Oma pahuus on siis usein torjuttua ja tiedostamatonta, kuten pelkokin. Pahuutta ei nähdä - tai sitä ei ainakaan mielletä pahuudeksi. Tervehenkisten uskovaisten eräs vahvuus onkin siinä, että he eivät häpeile tunnustaa omaa heikkouttaan ja "syntisyyttään". Pahuudesta onkin usein helpompi puhua silloin, kun on itse totuudellisuuden ja hyvyyden tiellä.
Uskovaisissa luonnollisesti on monenlaisia persoonia, mutta tervehenkiseen uskonnollisuuteen kuuluu se, että arvostetaan totuutta ja tosiasioita. Omaa mailmankuvaan ei tällöin tiukasti lukita ja vakiinnuteta, sillä uudenlaistakin
tietoa tulee jatkuvasti.- K.R.S.
''Ateistit eivät tunnusta omaa tietämättömyyttään Henkisen Todellisuuden (jumalolentojen, sielun, kuoleman jälkeisen elämän ja taivasmaailmojen) olemassaolosta.''
Minusta asia on yleensä toisin päin, teisti tietää, ilman todisteita, että niitä on, ateisti ei tiedä onko sellaisia olemassa, koska todisteita kumpaankaan suuntaan ei ole.
''Silloin kun ihminen ei tunnusta tietämättömyyttään, niin hän pakenee jotain, eikä tunnusta monia muitakaan tosiasioita ja ominaisuuksia itsessään.''
Mitä sinä pakenet?
Mainitset Fatiman ilmestyksen melko usein. Väität, että se on todistettu ilmiö, ottamatta kantaa siihen onko se todistettu tapahtuneeksi, onko todistettu, että sen aiheutti jokin yliluonnollinen entiteetti? - 243werf
K.R.S. kirjoitti:
''Ateistit eivät tunnusta omaa tietämättömyyttään Henkisen Todellisuuden (jumalolentojen, sielun, kuoleman jälkeisen elämän ja taivasmaailmojen) olemassaolosta.''
Minusta asia on yleensä toisin päin, teisti tietää, ilman todisteita, että niitä on, ateisti ei tiedä onko sellaisia olemassa, koska todisteita kumpaankaan suuntaan ei ole.
''Silloin kun ihminen ei tunnusta tietämättömyyttään, niin hän pakenee jotain, eikä tunnusta monia muitakaan tosiasioita ja ominaisuuksia itsessään.''
Mitä sinä pakenet?
Mainitset Fatiman ilmestyksen melko usein. Väität, että se on todistettu ilmiö, ottamatta kantaa siihen onko se todistettu tapahtuneeksi, onko todistettu, että sen aiheutti jokin yliluonnollinen entiteetti?Jos Fatiman (vähintäänkin kyseenalainen) tapaus on paras "todiste" jostain, enpä näe syytä muuttaa näkökantojani miksikään. Yleensäkin on melko kummallista, että sitä mukaan kun tekniset tallennusvälineet yleistyvät ja paranevat, UFO-yms kuvien laatu vain heikkenee. Sadan vuoden päästä UFOja kai nähdään vain Siperian takametsissä tammikuussa. Muuallahan voisi olla vähän turhan hyviä kameroita paikalla.
Ketjussa mainituista ilmestyksistä on ainoastaan subjektiivisia "todisteita"
Niin kauan kun niistä ei ole mitään empiirisesti tutkittavissa olevia todisteita niiden todistusarvo on nolla.
Yleensä ne jotka uskovat ihmeisiin eivät suostu hyväksymään mitään selitystä joka ei ole heidän uskonsa mukainen ts. vaikka kuinka lyötäisiin pöytään todisteita että kyseessä on huijaus, sitä ei uskota.
Uskovat ovat niitä jotka torjuvat todellisuuden koska eivät kestä kohdata sitä.
Te ette pysty kohtaamaan maailmaa ja todellisuutta ilman jumalaa, ettekä pysty kestämään sitä että asiat muuttuvat ja kun vastaan tulee vaikea tilanne käyttäydytte kuin vanhan testamentin juutalaiset vastaavassa tilanteessa, heittäydytte naamallenne ja huudatte jumalaa apuun.
Oletan että tarkoitat henkisellä uskonnollista, ei siinä ole mitään kestämätöntä, jos joku haluaa uskoa niin uskokoon.
Miksi teistä uskovista on niin kestämätöntä että joku tulee toimeen ilman jumalia, oletteko kenties kateellisia koska ette itse pärjää ilman.
Se sensijaan on kestämätöntä että uskovat (hellarit ym. kristityt) ovat jatkuvasti vaatimassa että muidenkin pitäisi uskoa ja että juuri heidän uskonsa on se oikea.
En tiedä mistä ihmeestä sinä keksit nuo kaikki, yksikään väitteistäsi ei sovi minuun eikä kehenkään tuntemaani ateistiin mutta moniin tuntemiini uskoviin sitäkin paremmin, ehkä tunnistat itsesi väitteistäsi ja yrität purkaa pahaa oloasi ateisteihin.
Kerro minulle yksikin esimerkki vaikka minun "pahuudestani" menen takuuseen että yksikään minut tunteva ei ole kanssasi samaa mieltä.
Teille jo se että ei usko on merkki pahuudesta, se on suorastaan sairasta ennakkoluuloisuutta ja ahdasmielisyyttä.
"Tervehenkisten uskovaisten vahvuus" ja p..kat, uskovaiset ovat heikoimpia ihmisiä joita olen tavannut, tarvitsette kaikkeen jumalaanne, suljette korvanne ja silmänne kaikelta joka ei sovi raamatun tulkintaanne.
Tervehenkinen uskonnollisuutenne ei todellakaan arvosta totuutta ja tosiasioita, olette niin jumiutuneet raamatun teksteihin ettette hyväksy mitään uutta tietoa joka ei pidä yhtä raamatun kanssa ja vielä kehtaatte väittää että ateistit ovat niitä jotka vastustavat tosiasioita ja uutta tietoa, HERÄÄ JO TODELLISUUTEEN!!!!!!!******
9.12.2011 15:54
>>>Avauksessa todetaan, että ihmisessä tärkea ominaisuus on se, että tämä on kykenevä ja halukas kohtaamaan tosiasiat ja totuuden sellaisina kuin ne ovat, eli on mieleltään avoin totuudelle.>Jos ennakkokäsitykset ovat hyvin voimakkaita niin todellisuuskin usein vääristyy niiden mukaiseksi kokijan mielessä.>Se, että tässä ketjussa mainitut ilmestykset eivät näytä kiinnostavan ateisteja, viitannee siihen, että...(loppu meni metsään)>Omaa pimeyttä ei ole aina helppo nähdä ja tunnustaa.>Ateistit syyllistävät...oma pimeys ja pahuus ...ateistit eivät tunnusta...hän pakenee jotain...eikä tunnusta...pelko ja pahuus...torjutut tunteet.. kielletään. .pelätään.. ei nähdä.. ei ainakaan tunnusteta. .pahuus on_torjuttua ja tiedostamatonta. .pahuutta ei nähdä. .uskovaiset_eivät häpeile_omaa heikkouttaan ja "syntisyyttään". .tervehenkiseen uskonnollisuuteen kuuluu_totuutta ja tosiasioita.
Seuraavia uskontoja kohtaan minulla on myönteinen asenne:
Gnostilaisuus
Zarathustralaisuus
Thervada-Buddhalaisuus
Jainalaisuus
Taolaisuus
Shintolaisuus
Jehovan todistajat(laisuus)
Kuitenkin olen ateisti. Poikkeus säätöön vai paradoksi?
SIIS: teoriasi on hätäisesti koottua skeidaa. Kuitenkin jos tuot minulle taulukoita, tutkimustuloksia, mittauksia ja havaintoja aiheesta, jotka vahvistavat väitteesi (ateismin ja kielteisyyden yhteys, jne.)korjaan vielä:
*Kuitenkin jos tuot minulle taulukoita, tutkimustuloksia, mittauksia ja havaintoja aiheesta, jotka vahvistavat väitteesi (ateismin ja kielteisyyden yhteys, jne.) saatan muuttaa kantaaniMikäli nuo kaikki on pasifisteja, niin ok.
Pikku shittiä on esim Jehovantodistajilla vallitseva sääntö, ettei eronneen kanssa saa edes keskustella. Ei koskene perhettä. Mutta olipa lahko mikä tahansa, niin suksia menee ristiin ja välejä pilalle, kun kakru poistuu uskosta. .
- filezo
Uskovaiselle on näköjään täysin mahdotonta käsittää, että kaikki eivät ole uskovaisia. Sinäkin yrität väkisin vängätä ateismia uskonnoksi.
Hävettääkö uskovaisuus niin kovasti, että pitää ateismikin on uskonto. Ei se ole.- filezo
Siis pitää VÄITTÄÄ.
filezo:
>>Uskovaiselle on näköjään täysin mahdotonta käsittää, että kaikki eivät ole uskovaisia. Sinäkin yrität väkisin vängätä ateismia uskonnoksi>>
En muuten ole itse varsinainen uskovainen. En kannata kritiikittömästi mitään uskomusjärjestelmää, mutta hyväksyn kyllä esimerkiksi kristillisyydestä sen mikä siinä on mielestäni hyvää ja totta.
Sen sijaan, että syyllistetään, leimataan ja ohjataan keskustelua sivuraiteelle, toivoisi keskustelua varsinaisesta aiheesta ja asiastakin.No mitäs kristillisyydessä on mielestäsi hyvää ja totta?
Ja että pysyttäisiin aiheessa: Ateismi on pohjimmiltaan jumaluskon puute. Ei muuta. Jos joku siihen haluaa muita ominaisuuksia liittää, ihan vapaasti. Mutta ei kovasti toivominen, haluaminen, eikä uskominen muuta ateismin määritelmää, ei vaikka millaisen itkupotkuraivarin saisi ;o)- välilyöjä
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
No mitäs kristillisyydessä on mielestäsi hyvää ja totta?
Ja että pysyttäisiin aiheessa: Ateismi on pohjimmiltaan jumaluskon puute. Ei muuta. Jos joku siihen haluaa muita ominaisuuksia liittää, ihan vapaasti. Mutta ei kovasti toivominen, haluaminen, eikä uskominen muuta ateismin määritelmää, ei vaikka millaisen itkupotkuraivarin saisi ;o)Epäusko Jumalaan kattaa kyllä pitkän liudan muitakin epäuskon asioita.
Itse asiassa se kertoo persoonallisuuden olevan epäuskoinen, moniin, ellei jopa kaikkiin kaikkiin ihmisaistien ja tieteen yli meneviin asioihin.
Epäusko on siis myös hyvin luja ja voimakas piirre ihmisessä, aivan kuten uskokin eikä se välttämättä lähde tai muutu koskaan muuksi. Huolimatta siitä, että todisteitakin olisi olemassa, ihmisen uskomuskoodisto ei halua muuttaa sitä toiseksi, koska siitä on tullut persoonallisuuden piirre ja romahdus on siksi aina raskas kokemus. Henkisesti fleksiibelit, joustavat ihmiset joilla on syvänäköä ymmärryksessä oman järkensä yläpuolelle voivat sensijaan vaihtaa
omaa katsomustaan. Hyvänä esimerkkinä on tieteen maailmassa tapahtunut mullistus valon nopeuden ylittämisestä. Vankkuneimmat tieteen nojatuoli skeptikot eivät voi hyväksyä asiaa, mutta itse kokeen toteuttajat sen hyväksyvät.
Se kertoo paljon ihmisten persoonallisesta vakaumuksesta myös tieteen puolella. välilyöjä kirjoitti:
Epäusko Jumalaan kattaa kyllä pitkän liudan muitakin epäuskon asioita.
Itse asiassa se kertoo persoonallisuuden olevan epäuskoinen, moniin, ellei jopa kaikkiin kaikkiin ihmisaistien ja tieteen yli meneviin asioihin.
Epäusko on siis myös hyvin luja ja voimakas piirre ihmisessä, aivan kuten uskokin eikä se välttämättä lähde tai muutu koskaan muuksi. Huolimatta siitä, että todisteitakin olisi olemassa, ihmisen uskomuskoodisto ei halua muuttaa sitä toiseksi, koska siitä on tullut persoonallisuuden piirre ja romahdus on siksi aina raskas kokemus. Henkisesti fleksiibelit, joustavat ihmiset joilla on syvänäköä ymmärryksessä oman järkensä yläpuolelle voivat sensijaan vaihtaa
omaa katsomustaan. Hyvänä esimerkkinä on tieteen maailmassa tapahtunut mullistus valon nopeuden ylittämisestä. Vankkuneimmat tieteen nojatuoli skeptikot eivät voi hyväksyä asiaa, mutta itse kokeen toteuttajat sen hyväksyvät.
Se kertoo paljon ihmisten persoonallisesta vakaumuksesta myös tieteen puolella.Tuossa ei periaatteessa ole mitään muuta väärin, paitsi se, että ateismi ei terminä tarkoita samaa kuin skeptikko. Tosin moni ateisti taitaa olla samanlainen kuin minä siinä suhteessa, että ei pidä mihiinkään uskomista tarpeellisena. Tarkoitan tällä nyt uskoa uskonnollisessa mielessä, jossa pelkkä uskominen riittää todistukseksi jonkin asian olemassaolosta.
Parhaat meistä todellakin ovat henkisesti joustavia, eivätkä kaiva mielipiteellisiä poteroita, joista ei p.erkele heivahdetakaan, vaikka mikä tuli. Oikea tiedemies on sellainen, joka on aivan yhtä innoissaan siitä, että joku teoria, vaikka omakin, todistetaan vääräksi, kuin siitä, että se todistetaan oikeaksi. Kummassakin tapauksessa tiedon määrä lisääntyy. Se, lisääntyykö tuska samaa tahtia, onkin jo sitten tyystin eri juttu ;o)UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Tuossa ei periaatteessa ole mitään muuta väärin, paitsi se, että ateismi ei terminä tarkoita samaa kuin skeptikko. Tosin moni ateisti taitaa olla samanlainen kuin minä siinä suhteessa, että ei pidä mihiinkään uskomista tarpeellisena. Tarkoitan tällä nyt uskoa uskonnollisessa mielessä, jossa pelkkä uskominen riittää todistukseksi jonkin asian olemassaolosta.
Parhaat meistä todellakin ovat henkisesti joustavia, eivätkä kaiva mielipiteellisiä poteroita, joista ei p.erkele heivahdetakaan, vaikka mikä tuli. Oikea tiedemies on sellainen, joka on aivan yhtä innoissaan siitä, että joku teoria, vaikka omakin, todistetaan vääräksi, kuin siitä, että se todistetaan oikeaksi. Kummassakin tapauksessa tiedon määrä lisääntyy. Se, lisääntyykö tuska samaa tahtia, onkin jo sitten tyystin eri juttu ;o)ylläolevassa kommentissa "me" = kaikki ihmiset (toim. huom.)
välilyöjä kirjoitti:
Epäusko Jumalaan kattaa kyllä pitkän liudan muitakin epäuskon asioita.
Se kertoo paljon ihmisten persoonallisesta vakaumuksesta myös tieteen puolella.>>>Epäusko Jumalaan kattaa kyllä pitkän liudan muitakin epäuskon asioita.>Hyvänä esimerkkinä on tieteen maailmassa tapahtunut mullistus valon nopeuden ylittämisestä.
- mielipiteitä vain
No mitäs kristillisyydessä on mielestäsi hyvää ja totta?
Ja että pysyttäisiin aiheessa: Ateismi on pohjimmiltaan jumaluskon puute. Ei muuta. Jos joku siihen haluaa muita ominaisuuksia liittää, ihan vapaasti. Mutta ei kovasti toivominen, haluaminen, eikä uskominen muuta ateismin määritelmää, ei vaikka millaisen itkupotkuraivarin saisi ;o)Totta? Sitä on aiheellista kysyä. Todistaminenhan jää väittäjälle ja näissä asioissa todistukset ovat useimmiten subjektiivisia kokemuksia.
Hyvää? Tämä kuulostaa kysymyksenä siltä, ettet tiedä itse siinä mitään hyvää olevan. Ehkä halusit vain kuulla kommentoian mietintöjä asiasta.
Tässä on vaikuttavana tekijänä se, kenen määritelmän mukaan mennään. Yleisesti ottaen kristillisyyden erääksi perusvoimaksi mainitaan joskus lähimmäisen rakastaminen samoin kuin itseään rakastaa (olettaen siis että itseään terveellä tavalla osaa myös rakastaa, joku voi nähdä myös kehoituksena itsensäkin arvostamiseen). Sehän on periaatteena melko hyvä? Kaikki itseään kristillisiksi tai uskoviksi väittävät eivät osaa tätä harjoittaa. Toisaalta se onnistuu myös ei-kristillisiltä ja ei-uskovilta.
Kristinuskon historiaan liittyy paljon pahaa, kuten muihinkin uskontoihin. Mutta turha on demonisoida itse uskoa siitä, mitä ihmiset tekisivät joka tapauksessa. Tämä siksi, että he ovat ihmisiä.
Jättää vain uskomatta siihen, että olisi Jumala tai jokin jumala? Sitä on siis ateismi?
Entäs ne ateistiksi itseään sanovat, joiden tekstissä välähtelee mielipide "jumalaa ei ole"? Eikö tästä uskosta aktiivista tee juuri sen todistelu? Eikö ateisti voi olla vaan uskomatta, niin kuin sanot kaikkien ateistien tekevän. Miksi pitää harrastaa aktiivista todistelua siitä miten typeriä uskovaiset ovat _olemattomine_ jumalineen? Etkö huomaa sitäkin täällä tehtävän?
Ihan samalla tavalla mielestäni voisivat uskovat uskoa ihan rauhassa tuputtamatta uskoaan muille. Jos niin tärkeää olisi muidenkin uskominen, miksi ahdistella toisia asiallaan ja vahvistaa heidän epäuskoaan? Jos uskomisessa olisi niin voimauttava, erehtymättömän hyvä ja pelastava voima, eikö riittäisi oma usko ja esimerkin antaminen. Jos usko tekee hyväksi ja onnelliseksi, varmasti se loistaisi ympäristöön sellaisena valona, että se itsessään riittää kutsumaan niitä jotka avoimia voivat asialle olla.
Ateisteiksi ja uskoviksi itseään kutsuvia on monenlaisia, sitä seikkaa ei muuta kenenkään omat mielipiteet asiasta. - Jackal_5on
mielipiteitä vain kirjoitti:
Totta? Sitä on aiheellista kysyä. Todistaminenhan jää väittäjälle ja näissä asioissa todistukset ovat useimmiten subjektiivisia kokemuksia.
Hyvää? Tämä kuulostaa kysymyksenä siltä, ettet tiedä itse siinä mitään hyvää olevan. Ehkä halusit vain kuulla kommentoian mietintöjä asiasta.
Tässä on vaikuttavana tekijänä se, kenen määritelmän mukaan mennään. Yleisesti ottaen kristillisyyden erääksi perusvoimaksi mainitaan joskus lähimmäisen rakastaminen samoin kuin itseään rakastaa (olettaen siis että itseään terveellä tavalla osaa myös rakastaa, joku voi nähdä myös kehoituksena itsensäkin arvostamiseen). Sehän on periaatteena melko hyvä? Kaikki itseään kristillisiksi tai uskoviksi väittävät eivät osaa tätä harjoittaa. Toisaalta se onnistuu myös ei-kristillisiltä ja ei-uskovilta.
Kristinuskon historiaan liittyy paljon pahaa, kuten muihinkin uskontoihin. Mutta turha on demonisoida itse uskoa siitä, mitä ihmiset tekisivät joka tapauksessa. Tämä siksi, että he ovat ihmisiä.
Jättää vain uskomatta siihen, että olisi Jumala tai jokin jumala? Sitä on siis ateismi?
Entäs ne ateistiksi itseään sanovat, joiden tekstissä välähtelee mielipide "jumalaa ei ole"? Eikö tästä uskosta aktiivista tee juuri sen todistelu? Eikö ateisti voi olla vaan uskomatta, niin kuin sanot kaikkien ateistien tekevän. Miksi pitää harrastaa aktiivista todistelua siitä miten typeriä uskovaiset ovat _olemattomine_ jumalineen? Etkö huomaa sitäkin täällä tehtävän?
Ihan samalla tavalla mielestäni voisivat uskovat uskoa ihan rauhassa tuputtamatta uskoaan muille. Jos niin tärkeää olisi muidenkin uskominen, miksi ahdistella toisia asiallaan ja vahvistaa heidän epäuskoaan? Jos uskomisessa olisi niin voimauttava, erehtymättömän hyvä ja pelastava voima, eikö riittäisi oma usko ja esimerkin antaminen. Jos usko tekee hyväksi ja onnelliseksi, varmasti se loistaisi ympäristöön sellaisena valona, että se itsessään riittää kutsumaan niitä jotka avoimia voivat asialle olla.
Ateisteiksi ja uskoviksi itseään kutsuvia on monenlaisia, sitä seikkaa ei muuta kenenkään omat mielipiteet asiasta."Totta? Sitä on aiheellista kysyä. Todistaminenhan jää väittäjälle ja näissä asioissa todistukset ovat useimmiten subjektiivisia kokemuksia."
Eli toisin sanoen useimmissa tapauksissa ne ovat "todisteina" vähän, jos minkään väärtejä. Mitä erikoisempi väite, sitä kattavammat todisteet se yleensä vaatii ollakseen uskottava. Jos kaverini väittäisi nähneensä karhun, ei minulla olisi mitään vaikeuksia uskoa häntä ilman sen kummempaa todistelua jos tietäisin ko. kaverin olevan rehellinen tyyppi joka ei harrasta ns. "kalavaleita", mutta jos sama kaveri väittäisikin nähneensä lentävän karhun jolla oli siivet, niin sitten tarvisin jo jotain hänen sanaansa pätevämpää näyttöä jotta pitäisin väitettä uskottavana. Jumalat kuvataan yleensä vielä huomattavasti kaukaahaetummiksi olennoiksi kuin lentelevät mesikämmenet, joten niiden olemassaolon todistaminen vaatisi vielä huomattavasti kattavampaa näyttöä.
"Hyvää? Tämä kuulostaa kysymyksenä siltä, ettet tiedä itse siinä mitään hyvää olevan. Ehkä halusit vain kuulla kommentoian mietintöjä asiasta."
Omakohtaisesti en oikeastaan sanoisi ettei kristinuskossa olisi mitään hyvää, mutta mielestäni sen opetuksiin kuuluvat hyvät asiat ovat käytännössä yleisinhimilliseen moraaliin kuuluvia asioita (heikompien puolustaminen, hädänalaisten auttaminen, kohtele muita kuten tahdot heidän kohtelevan sinua jne.) joita ihmiset voivat harjoittaa, ja useimmat meistä myös harjoittavat ilman minkäänlaista uskonnollista dogmaa tai oppia. Lisäksi on päivänselvää että kristinuskon nimissä on tehty maailmalla selvästi enemmän pahaa kuin hyvää.
"Kristinuskon historiaan liittyy paljon pahaa, kuten muihinkin uskontoihin. Mutta turha on demonisoida itse uskoa siitä, mitä ihmiset tekisivät joka tapauksessa. Tämä siksi, että he ovat ihmisiä."
Tästä olen hieman eri mieltä. Sinäkin lienet kuullut sanonnan "Hyvät ihmiset tekevät hyviä tekoja ja pahat ihmiset pahoja, mutta jotta hyvät ihmiset saataisiin tekemään pahoja tekoja, tarvitaan uskonto". Tämä siksi, että uskonnon avulla on varsin helppo manipuloida ihmisiä ja saada nämä tekemään ties mitä. Muitakin vastaavia manipuloinnin välineitä toki on, esimerkiksi erityyppiset poliittiset ideologiat.
"Jättää vain uskomatta siihen, että olisi Jumala tai jokin jumala? Sitä on siis ateismi?"
Kyllä, tuo on ateismin virallinen määritelmä.
"Entäs ne ateistiksi itseään sanovat, joiden tekstissä välähtelee mielipide "jumalaa ei ole"?"
He ovat niin sanottuja positiivisia ateisteja, jotka yleensä pitävät jumalan olemassaoloa käytännössä mahdottomana. Itse olen sikäli negatiivinen ateisti, etten pidä deistisen jumalan olemassaolon mahdollisuutta olemattomana, mutta sikäli positiivinen ateisti, että ajatus teististen jumalhahmojen (eli siis raamatun jumalan kaltaiset ihmismäiset henkiolennot, jotka esim. syynäisivät ihmisten tekemisiä pöytätavoista seksikäyttäytymiseen) olemassaolosta on mielestäni aivan absurdi.
"Eikö tästä uskosta aktiivista tee juuri sen todistelu? Eikö ateisti voi olla vaan uskomatta, niin kuin sanot kaikkien ateistien tekevän."
Toki on niitäkin ateisteja jotka tahtovat vain päteä, mutta aika useissa tapauksissa olen tällä palstalla huomannut sen todistelun johtuvan pääasiassa siitä, että erinäköiset uskovat tulevat tänne vähän väliä penäämään todisteita jumalien olemassaolemattomuudesta. Minusta meidän ei kyllä tarvitsisi todistella heille yhtään mitään, mutta jos joku heidän kanssaan haluaa asiasta vääntää ja kykenee moisia todisteita esittämään, niin miksikäs ei.
"Miksi pitää harrastaa aktiivista todistelua siitä miten typeriä uskovaiset ovat _olemattomine_ jumalineen? Etkö huomaa sitäkin täällä tehtävän?"
Yksi syy on se, että yhä tänäkin päivänä on sellaisia uskovaisia jotka ovat valmiita alistamaan, kaltoinkohtelemaan, satuttamaan ja jopa tappamaan toisia ihmisiä noiden olemattomien jumaliensa takia. Niin kauvan kuin maailmassa on tuonkaltaisia ihmisiä, asia on mielestäni ajankohtainen ja siitä on hyvä pyrkiä käymään keskustelua.
Kuten edellä jo totesin, on toki niitäkin jotka inttävät asiasta ja haukkuvat uskovaisia ihan vaan huvikseen, mutta sen takia ei kannata vähätellä ongelmia, joita eri näköiset kiihkouskovaiset lahkoineen maailmalla aiheuttavat.
"han samalla tavalla mielestäni voisivat uskovat uskoa ihan rauhassa tuputtamatta uskoaan muille. Jos niin tärkeää olisi muidenkin uskominen, miksi ahdistella toisia asiallaan ja vahvistaa heidän epäuskoaan? Jos uskomisessa olisi niin voimauttava, erehtymättömän hyvä ja pelastava voima, eikö riittäisi oma usko ja esimerkin antaminen. Jos usko tekee hyväksi ja onnelliseksi, varmasti se loistaisi ympäristöön sellaisena valona, että se itsessään riittää kutsumaan niitä jotka avoimia voivat asialle olla."
Tämä oli mielestäni hyvin sanottu. Jos uskovat toimisivat esittämälläsi tavalla, ei asiasta olisi juurikaan väittelemistä.
"Ateisteiksi ja uskoviksi itseään kutsuvia on monenlaisia, sitä seikkaa ei muuta kenenkään omat mielipiteet asiasta."
Pitää paikkansa. mielipiteitä vain kirjoitti:
Totta? Sitä on aiheellista kysyä. Todistaminenhan jää väittäjälle ja näissä asioissa todistukset ovat useimmiten subjektiivisia kokemuksia.
Ateisteiksi ja uskoviksi itseään kutsuvia on monenlaisia, sitä seikkaa ei muuta kenenkään omat mielipiteet asiasta."Entäs ne ateistiksi itseään sanovat, joiden tekstissä välähtelee mielipide "jumalaa ei ole"? Eikö tästä uskosta aktiivista tee juuri sen todistelu? Eikö ateisti voi olla vaan uskomatta, niin kuin sanot kaikkien ateistien tekevän. Miksi pitää harrastaa aktiivista todistelua siitä miten typeriä uskovaiset ovat _olemattomine_ jumalineen? Etkö huomaa sitäkin täällä tehtävän?"
Tämä on keskustelupalsta. Keskustelupalstoilla esitetään mielipiteitä. Ateistin mielipide on, ettei jumalia ole. Miksi se on sinulle ongelma?mielipiteitä vain kirjoitti:
Ateisteiksi ja uskoviksi itseään kutsuvia on monenlaisia, sitä seikkaa ei muuta kenenkään omat mielipiteet asiasta.mielipiteitä vain
10.12.2011 04:51
>>>Jättää vain uskomatta siihen, että olisi Jumala tai jokin jumala? Sitä on siis ateismi?>Entäs ne ateistiksi itseään sanovat, joiden tekstissä välähtelee mielipide "jumalaa ei ole"? Eikö tästä uskosta aktiivista tee juuri sen todistelu?>Eikö ateisti voi olla vaan uskomatta, niin kuin sanot kaikkien ateistien tekevän.>Miksi pitää harrastaa aktiivista todistelua siitä miten typeriä uskovaiset ovat olemattomine jumalineen? Etkö huomaa sitäkin täällä tehtävän?>Ateisteiksi ja uskoviksi itseään kutsuvia on monenlaisia, sitä seikkaa ei muuta kenenkään omat mielipiteet asiasta.- mielipiteitä vain
"Entäs ne ateistiksi itseään sanovat, joiden tekstissä välähtelee mielipide "jumalaa ei ole"? Eikö tästä uskosta aktiivista tee juuri sen todistelu? Eikö ateisti voi olla vaan uskomatta, niin kuin sanot kaikkien ateistien tekevän. Miksi pitää harrastaa aktiivista todistelua siitä miten typeriä uskovaiset ovat _olemattomine_ jumalineen? Etkö huomaa sitäkin täällä tehtävän?"
Tämä on keskustelupalsta. Keskustelupalstoilla esitetään mielipiteitä. Ateistin mielipide on, ettei jumalia ole. Miksi se on sinulle ongelma?Koskapa tämä juurikin on avoin keskustelupalsta, otan esiin yhteneväisellä oikeudellani sen, että on eroa yhden ateistin "jätän uskomatta jumalaan/Jumalaan" ja toisen "uskon, ettei jumalaa/Jumalaa ole" kannoilla. Molemmista ateisteiksi itseään kuvaavista ei voi sanoa, että jättävät _vain_ uskomatta, etenkin jos jälkimmäinen aktiivisen toistuvasti julistaa jumalan/Jumalan ehdotonta olemattomuutta uskovia estottomasti haukkuen.
Kaljuudesta esimerkkinä. Kaljuus on sitä, ettei ole hiuksia. Mutta jos tämä henkilökohtaisesti ajautuu siihen, että sitä kaljuaan huolellisesti ajaa ja kiillottaa, tuo kaljuuttaan esiin omana erinomaisuutenaan ja ilmaisee sääliä (halventavaa, ei myötätuntoista) pitkä- ja lyhythiuksisiakin ihmisiä kohtaan, ei ole enää vain kyse jonkin olemattomuudesta. Ja jotta ei tarvitsisi täysin käsittää väärin, en luule ateismin yleisesti ottaen olevan tällaista. Näitäkin kuitenkin on, eikö vain?
Uskovaisetkaan eivät voi totuudellisesti väittää, että "Me uskovaiset olemme tietynlaisia." Uskovaisuus ei kerro vielä mitään yksilön käytöksestä toisia uskovia tai muita ihmisiä kohtaan. Uskovalla on suuri riski tulla sokeaksi omille teoilleen: "Minähän uskon hyvyyteen, enhän siis tietenkään voi tehdä pahaa." Joopa joo...
Jotain todennäköisyyksiä ja oletuksia ulkopuolelta voidaan toki esittää. Tämä tapahtuu usein sen pohjalta, mitä kukin on uskoviksi itseään nimittävien taholta kokenut.
Yksilöt versus yleistäminen. Siinähän se minun "ongelmani" on. - mielipiteitä vain
Jackal_5on kirjoitti:
"Totta? Sitä on aiheellista kysyä. Todistaminenhan jää väittäjälle ja näissä asioissa todistukset ovat useimmiten subjektiivisia kokemuksia."
Eli toisin sanoen useimmissa tapauksissa ne ovat "todisteina" vähän, jos minkään väärtejä. Mitä erikoisempi väite, sitä kattavammat todisteet se yleensä vaatii ollakseen uskottava. Jos kaverini väittäisi nähneensä karhun, ei minulla olisi mitään vaikeuksia uskoa häntä ilman sen kummempaa todistelua jos tietäisin ko. kaverin olevan rehellinen tyyppi joka ei harrasta ns. "kalavaleita", mutta jos sama kaveri väittäisikin nähneensä lentävän karhun jolla oli siivet, niin sitten tarvisin jo jotain hänen sanaansa pätevämpää näyttöä jotta pitäisin väitettä uskottavana. Jumalat kuvataan yleensä vielä huomattavasti kaukaahaetummiksi olennoiksi kuin lentelevät mesikämmenet, joten niiden olemassaolon todistaminen vaatisi vielä huomattavasti kattavampaa näyttöä.
"Hyvää? Tämä kuulostaa kysymyksenä siltä, ettet tiedä itse siinä mitään hyvää olevan. Ehkä halusit vain kuulla kommentoian mietintöjä asiasta."
Omakohtaisesti en oikeastaan sanoisi ettei kristinuskossa olisi mitään hyvää, mutta mielestäni sen opetuksiin kuuluvat hyvät asiat ovat käytännössä yleisinhimilliseen moraaliin kuuluvia asioita (heikompien puolustaminen, hädänalaisten auttaminen, kohtele muita kuten tahdot heidän kohtelevan sinua jne.) joita ihmiset voivat harjoittaa, ja useimmat meistä myös harjoittavat ilman minkäänlaista uskonnollista dogmaa tai oppia. Lisäksi on päivänselvää että kristinuskon nimissä on tehty maailmalla selvästi enemmän pahaa kuin hyvää.
"Kristinuskon historiaan liittyy paljon pahaa, kuten muihinkin uskontoihin. Mutta turha on demonisoida itse uskoa siitä, mitä ihmiset tekisivät joka tapauksessa. Tämä siksi, että he ovat ihmisiä."
Tästä olen hieman eri mieltä. Sinäkin lienet kuullut sanonnan "Hyvät ihmiset tekevät hyviä tekoja ja pahat ihmiset pahoja, mutta jotta hyvät ihmiset saataisiin tekemään pahoja tekoja, tarvitaan uskonto". Tämä siksi, että uskonnon avulla on varsin helppo manipuloida ihmisiä ja saada nämä tekemään ties mitä. Muitakin vastaavia manipuloinnin välineitä toki on, esimerkiksi erityyppiset poliittiset ideologiat.
"Jättää vain uskomatta siihen, että olisi Jumala tai jokin jumala? Sitä on siis ateismi?"
Kyllä, tuo on ateismin virallinen määritelmä.
"Entäs ne ateistiksi itseään sanovat, joiden tekstissä välähtelee mielipide "jumalaa ei ole"?"
He ovat niin sanottuja positiivisia ateisteja, jotka yleensä pitävät jumalan olemassaoloa käytännössä mahdottomana. Itse olen sikäli negatiivinen ateisti, etten pidä deistisen jumalan olemassaolon mahdollisuutta olemattomana, mutta sikäli positiivinen ateisti, että ajatus teististen jumalhahmojen (eli siis raamatun jumalan kaltaiset ihmismäiset henkiolennot, jotka esim. syynäisivät ihmisten tekemisiä pöytätavoista seksikäyttäytymiseen) olemassaolosta on mielestäni aivan absurdi.
"Eikö tästä uskosta aktiivista tee juuri sen todistelu? Eikö ateisti voi olla vaan uskomatta, niin kuin sanot kaikkien ateistien tekevän."
Toki on niitäkin ateisteja jotka tahtovat vain päteä, mutta aika useissa tapauksissa olen tällä palstalla huomannut sen todistelun johtuvan pääasiassa siitä, että erinäköiset uskovat tulevat tänne vähän väliä penäämään todisteita jumalien olemassaolemattomuudesta. Minusta meidän ei kyllä tarvitsisi todistella heille yhtään mitään, mutta jos joku heidän kanssaan haluaa asiasta vääntää ja kykenee moisia todisteita esittämään, niin miksikäs ei.
"Miksi pitää harrastaa aktiivista todistelua siitä miten typeriä uskovaiset ovat _olemattomine_ jumalineen? Etkö huomaa sitäkin täällä tehtävän?"
Yksi syy on se, että yhä tänäkin päivänä on sellaisia uskovaisia jotka ovat valmiita alistamaan, kaltoinkohtelemaan, satuttamaan ja jopa tappamaan toisia ihmisiä noiden olemattomien jumaliensa takia. Niin kauvan kuin maailmassa on tuonkaltaisia ihmisiä, asia on mielestäni ajankohtainen ja siitä on hyvä pyrkiä käymään keskustelua.
Kuten edellä jo totesin, on toki niitäkin jotka inttävät asiasta ja haukkuvat uskovaisia ihan vaan huvikseen, mutta sen takia ei kannata vähätellä ongelmia, joita eri näköiset kiihkouskovaiset lahkoineen maailmalla aiheuttavat.
"han samalla tavalla mielestäni voisivat uskovat uskoa ihan rauhassa tuputtamatta uskoaan muille. Jos niin tärkeää olisi muidenkin uskominen, miksi ahdistella toisia asiallaan ja vahvistaa heidän epäuskoaan? Jos uskomisessa olisi niin voimauttava, erehtymättömän hyvä ja pelastava voima, eikö riittäisi oma usko ja esimerkin antaminen. Jos usko tekee hyväksi ja onnelliseksi, varmasti se loistaisi ympäristöön sellaisena valona, että se itsessään riittää kutsumaan niitä jotka avoimia voivat asialle olla."
Tämä oli mielestäni hyvin sanottu. Jos uskovat toimisivat esittämälläsi tavalla, ei asiasta olisi juurikaan väittelemistä.
"Ateisteiksi ja uskoviksi itseään kutsuvia on monenlaisia, sitä seikkaa ei muuta kenenkään omat mielipiteet asiasta."
Pitää paikkansa."Omakohtaisesti en oikeastaan sanoisi ettei kristinuskossa olisi mitään hyvää, mutta mielestäni sen opetuksiin kuuluvat hyvät asiat ovat käytännössä yleisinhimilliseen moraaliin kuuluvia asioita (heikompien puolustaminen, hädänalaisten auttaminen, kohtele muita kuten tahdot heidän kohtelevan sinua jne.) joita ihmiset voivat harjoittaa, ja useimmat meistä myös harjoittavat ilman minkäänlaista uskonnollista dogmaa tai oppia. "
Näinpä juuri. Luin pienenä ryhmä-x -sarjakuvia ja kyllä sieltäkin sanomaa löytyi. On hyviä ja pahoja ja erilaisia tyyppejä siltä väliltä. Hyvillä ja vahvoilla jonkinlainen velvollisuus auttaa heikompia. Hyvistäkin voi tulla pahoja kun elämä tarpeeksi potkii. Pahat voivat hetkellisesti epäröidä ja tehdä myös jotain hyvää, hyvän inhimillisyyden yrittäessä nostaa päätään. Hyvätkin erehtyvät, ja voivat saada paljon tuhoa aikaan luullessaan sokeasti olevansa oikeassa. Hyvyys ja oikeat teot eivät ole mustavalkoisen helppo tehtävä, mutta tavoiteltavaa siitä huolimatta. Pitäisiköhän perustaa ryhmä-x -uskonto :D
"Sinäkin lienet kuullut sanonnan "Hyvät ihmiset tekevät hyviä tekoja ja pahat ihmiset pahoja, mutta jotta hyvät ihmiset saataisiin tekemään pahoja tekoja, tarvitaan uskonto". "
Näinhän se on, voimakas väline, työkalu. Kuten poliittiset ideologiat, jotka itsekin mainitsit. On tosiaan vaarallisempi siinä mielessä, että uskonnon käytöllä ja sen vääristelyllä saadaan ihmiset ehkä helpommin jonkinlaiseen sokeaan hurmioon. Takana on kuitenkin edelleen se ihmisen tuhoava luonne ja kieroutuneisuus. Aina jokin työväline löytyy, aina löytyy jokin loistava harhakuva jonka avulla saa hyväuskoisia ihmisiä manipuloitua. Eh, mielipiteeni ihmisestä on hieman negatiivinen.. :) Sitäkin enemmän arvostan niitä harvoja hyviä vastaan tulevia poikkeustapauksia, joiden hyvyyttä ei mikään ideologia sinänsä selitä.
Eihän se ole ihmekään, että helposti provosoituu todisteluun. Tännekin tosiaan kaikenlaisia hihhuleita järjettömyyksineen eksyy. Siinä vaan helposti alunperin järkeväkin ihminen tuudittautuu omaan järkeensä, omalle käytökselleen ja puheelleen sokeutuen. Tätä eivät kaikki selvästikään tee, ja nekin jotka tekevät ovat vain inhimillisiä.
Totta on, että uskontojen nimissä aiheutetut tuhot on pidettävä esillä ja sitä pahaa vastaan taisteltava. Mietin vain, toimiiko vain järjettömäksi ja naurettavaksi todistelu pitemmällä tähtäimellä. Hurmokseen kadotettu ihminen on monesti jo sen järkeilyn tavoittamattomissa. Toimisikohan paremmin painotus juuri näiden uskovien oman uskon oppeihin? Antamalla maistella omaa lääkettään? Osoittaisi uskonnon vääristelyt ja sen tavan, miten ihmisiä manipuloidaan toimimaan uskonsa nimissä uskontonsa vastaisesti? - mielipiteitä vain
ikiateisti kirjoitti:
mielipiteitä vain
10.12.2011 04:51
>>>Jättää vain uskomatta siihen, että olisi Jumala tai jokin jumala? Sitä on siis ateismi?>Entäs ne ateistiksi itseään sanovat, joiden tekstissä välähtelee mielipide "jumalaa ei ole"? Eikö tästä uskosta aktiivista tee juuri sen todistelu?>Eikö ateisti voi olla vaan uskomatta, niin kuin sanot kaikkien ateistien tekevän.>Miksi pitää harrastaa aktiivista todistelua siitä miten typeriä uskovaiset ovat olemattomine jumalineen? Etkö huomaa sitäkin täällä tehtävän?>Ateisteiksi ja uskoviksi itseään kutsuvia on monenlaisia, sitä seikkaa ei muuta kenenkään omat mielipiteet asiasta."Itse olen yrittänyt vastustaa noita ylivertaisia filosofioita omilla vastajärkeilyilläni. Turhaan toki, sen tiedän, mutta yritetty on kuitenkin. "
Joskus miettinyt erinäisiä mielenosoituksia, tai kuvaamasi kaltaista toimintaa. Turhaahan se tietyssä mielessä on, kun muutosta ei yleensä tästä seuraa. Toisaalta taas, jos ei vastakkaisia näkemyksiä tuotaisi esiin, kukaan ei taistelisi, tapahtuisi pahaa varmaankin paljon enemmän. "Hiljaisuus on myöntymisen merkki" -periaatteella mentäessä. Tai, no, lisättäköön vielä se, etteivät kaikki vastakkaisen mielipiteen esitykset vain vastakkaisuutensa vuoksi ole automaattisesti hyviä. Toki hyviäkin asioita jotkut tahot vastustavat syystä tai toisesta.
"Ne naispapit on senverta topakan näköisiä tätejä, että pitäisin kirkossa kiinni suuni minäkin, jos sinne olisin vahingossa eksynyt."
:D Itsesuojeluvaisto on usein hyödyllinen vaisto! mielipiteitä vain kirjoitti:
Koskapa tämä juurikin on avoin keskustelupalsta, otan esiin yhteneväisellä oikeudellani sen, että on eroa yhden ateistin "jätän uskomatta jumalaan/Jumalaan" ja toisen "uskon, ettei jumalaa/Jumalaa ole" kannoilla. Molemmista ateisteiksi itseään kuvaavista ei voi sanoa, että jättävät _vain_ uskomatta, etenkin jos jälkimmäinen aktiivisen toistuvasti julistaa jumalan/Jumalan ehdotonta olemattomuutta uskovia estottomasti haukkuen.
Kaljuudesta esimerkkinä. Kaljuus on sitä, ettei ole hiuksia. Mutta jos tämä henkilökohtaisesti ajautuu siihen, että sitä kaljuaan huolellisesti ajaa ja kiillottaa, tuo kaljuuttaan esiin omana erinomaisuutenaan ja ilmaisee sääliä (halventavaa, ei myötätuntoista) pitkä- ja lyhythiuksisiakin ihmisiä kohtaan, ei ole enää vain kyse jonkin olemattomuudesta. Ja jotta ei tarvitsisi täysin käsittää väärin, en luule ateismin yleisesti ottaen olevan tällaista. Näitäkin kuitenkin on, eikö vain?
Uskovaisetkaan eivät voi totuudellisesti väittää, että "Me uskovaiset olemme tietynlaisia." Uskovaisuus ei kerro vielä mitään yksilön käytöksestä toisia uskovia tai muita ihmisiä kohtaan. Uskovalla on suuri riski tulla sokeaksi omille teoilleen: "Minähän uskon hyvyyteen, enhän siis tietenkään voi tehdä pahaa." Joopa joo...
Jotain todennäköisyyksiä ja oletuksia ulkopuolelta voidaan toki esittää. Tämä tapahtuu usein sen pohjalta, mitä kukin on uskoviksi itseään nimittävien taholta kokenut.
Yksilöt versus yleistäminen. Siinähän se minun "ongelmani" on."Kaljuus on sitä, ettei ole hiuksia. Mutta jos tämä henkilökohtaisesti ajautuu siihen, että sitä kaljuaan huolellisesti ajaa ja kiillottaa, tuo kaljuuttaan esiin omana erinomaisuutenaan ja ilmaisee sääliä (halventavaa, ei myötätuntoista) pitkä- ja lyhythiuksisiakin ihmisiä kohtaan, ei ole enää vain kyse jonkin olemattomuudesta. Ja jotta ei tarvitsisi täysin käsittää väärin, en luule ateismin yleisesti ottaen olevan tällaista. Näitäkin kuitenkin on, eikö vain? "
Näitä todellakin on ja tämä oli ihan hel-vetin hyvä analogia!
KUDOS!!!
Harvalla on riittävästi näkemystä ikinä päästä näin syvälliseen tulkintaan hiuksettomuudesta, ateismista ja näkymättömistä yksisarvisista!mielipiteitä vain kirjoitti:
"Itse olen yrittänyt vastustaa noita ylivertaisia filosofioita omilla vastajärkeilyilläni. Turhaan toki, sen tiedän, mutta yritetty on kuitenkin. "
Joskus miettinyt erinäisiä mielenosoituksia, tai kuvaamasi kaltaista toimintaa. Turhaahan se tietyssä mielessä on, kun muutosta ei yleensä tästä seuraa. Toisaalta taas, jos ei vastakkaisia näkemyksiä tuotaisi esiin, kukaan ei taistelisi, tapahtuisi pahaa varmaankin paljon enemmän. "Hiljaisuus on myöntymisen merkki" -periaatteella mentäessä. Tai, no, lisättäköön vielä se, etteivät kaikki vastakkaisen mielipiteen esitykset vain vastakkaisuutensa vuoksi ole automaattisesti hyviä. Toki hyviäkin asioita jotkut tahot vastustavat syystä tai toisesta.
"Ne naispapit on senverta topakan näköisiä tätejä, että pitäisin kirkossa kiinni suuni minäkin, jos sinne olisin vahingossa eksynyt."
:D Itsesuojeluvaisto on usein hyödyllinen vaisto!mielipiteitä vain
10.12.2011 18:46
Ihan ekaksi, jättäisit nikistäsi pois tuo "vain". Yhtä tärkeitä on sun mielipitees, kuin mun tai muiden.
>>>Joskus miettinyt erinäisiä mielenosoituksia, tai kuvaamasi kaltaista toimintaa. Turhaahan se tietyssä mielessä on, kun muutosta ei yleensä tästä seuraa. Toisaalta taas, jos ei vastakkaisia näkemyksiä tuotaisi esiin, kukaan ei taistelisi, tapahtuisi pahaa varmaankin paljon enemmän...- mielipiteitä vain
ikiateisti kirjoitti:
mielipiteitä vain
Ihan ekaksi, jättäisit nikistäsi pois tuo "vain". Yhtä tärkeitä on sun mielipitees, kuin mun tai muiden.
>>>Joskus miettinyt erinäisiä mielenosoituksia, tai kuvaamasi kaltaista toimintaa. Turhaahan se tietyssä mielessä on, kun muutosta ei yleensä tästä seuraa. Toisaalta taas, jos ei vastakkaisia näkemyksiä tuotaisi esiin, kukaan ei taistelisi, tapahtuisi pahaa varmaankin paljon enemmän...Mielipiteitä näyttää olevan jo varattuna, millä lie palstalla seikkailee.
Inspiraatio on unessa, joten menköön vaineen nyt sittenkin.
Niin, latujen samansuunnahtavaisuuteen vaikuttaa varmaan paljonkin se, etten itseasiassa ole ihan vastapuolen edustaja :)
Pienenä kasvoin ehkä keskivertoa uskonnollisemmassa perheessä. Ei mitään hihhulimeininkiä, mutta normi seurakunnan elämä oli tutumpaa kuin monelle. Näin jälkeenpäin en ole edes tapauskova.
Lapsuudessani uskonto oli enemmän niitä hyviä elämänarvoja, jotka (toki subjektiivisesti arvioiden) itse ja kaksi sisarusta sisäistimme. Ei ollut mitään helvetillä pelottelua, ja kaikki olivat samanarvoisia keskenään. Kuten aiemminkin tässä ketjussa on tullut mainituksi, nuo samaiset toisista välittämisen ja auttamisen arvot olisi yhtä hyvin voinut oppia myös täysin uskonnottomassa ympäristössä.
Nykyisin minulla ei ole tarvetta olla mitään erityistä mieltä asiasta. Olisihan se mielenkiintoista kokea jokin ylimaallinen kokemus tai selkeä sisäinen varmuus jostain, vaan ei vielä ole näkynyt tai kuulunut. Muutenkin olen todennut, että jos johonkin uskoisin, uskoisin sellaiseen mihin haluaisin uskoa. Sen tiedostaminen vie hieman pohjaa ajatukselta. Yliluonnollista odotellessa ;) Jonkun kerran olen yläkertaan suunnannut viestin: "jos siellä joku on partansa kanssa niin pahoittelut nyt vaan siitä, etten ole messissä."
Kun alunperinkään ympäristön versio uskovaisuudesta ei ollut mitenkään korostettu ja ahdasmielisen kieroutunut, ei lähdönkään tarvinnut tapahtua ovet paukkuen.
Oma taustani varmastikin vaikuttaa siihen, ettei oma näkemykseni _kaikista_ uskovista ole niin jyrkkä. Paljon pahaa, hirvittävyyksiä, on ihminen eri uskontojen nimissä aikojen saatossa tehnyt, ja sama jatkuu edelleen. Tiedän kuitenkin, ettei uskominen tai uskonto _jokaisen_ kohdalla johda ahdasmielisyyteen ja väärien tekojen oikeutukseen. Sävyjä löytyy mustan ja valkoisen väliltä :) - mielipiteitä vain
"Omakohtaisesti en oikeastaan sanoisi ettei kristinuskossa olisi mitään hyvää, mutta mielestäni sen opetuksiin kuuluvat hyvät asiat ovat käytännössä yleisinhimilliseen moraaliin kuuluvia asioita (heikompien puolustaminen, hädänalaisten auttaminen, kohtele muita kuten tahdot heidän kohtelevan sinua jne.) joita ihmiset voivat harjoittaa, ja useimmat meistä myös harjoittavat ilman minkäänlaista uskonnollista dogmaa tai oppia. "
Näinpä juuri. Luin pienenä ryhmä-x -sarjakuvia ja kyllä sieltäkin sanomaa löytyi. On hyviä ja pahoja ja erilaisia tyyppejä siltä väliltä. Hyvillä ja vahvoilla jonkinlainen velvollisuus auttaa heikompia. Hyvistäkin voi tulla pahoja kun elämä tarpeeksi potkii. Pahat voivat hetkellisesti epäröidä ja tehdä myös jotain hyvää, hyvän inhimillisyyden yrittäessä nostaa päätään. Hyvätkin erehtyvät, ja voivat saada paljon tuhoa aikaan luullessaan sokeasti olevansa oikeassa. Hyvyys ja oikeat teot eivät ole mustavalkoisen helppo tehtävä, mutta tavoiteltavaa siitä huolimatta. Pitäisiköhän perustaa ryhmä-x -uskonto :D
"Sinäkin lienet kuullut sanonnan "Hyvät ihmiset tekevät hyviä tekoja ja pahat ihmiset pahoja, mutta jotta hyvät ihmiset saataisiin tekemään pahoja tekoja, tarvitaan uskonto". "
Näinhän se on, voimakas väline, työkalu. Kuten poliittiset ideologiat, jotka itsekin mainitsit. On tosiaan vaarallisempi siinä mielessä, että uskonnon käytöllä ja sen vääristelyllä saadaan ihmiset ehkä helpommin jonkinlaiseen sokeaan hurmioon. Takana on kuitenkin edelleen se ihmisen tuhoava luonne ja kieroutuneisuus. Aina jokin työväline löytyy, aina löytyy jokin loistava harhakuva jonka avulla saa hyväuskoisia ihmisiä manipuloitua. Eh, mielipiteeni ihmisestä on hieman negatiivinen.. :) Sitäkin enemmän arvostan niitä harvoja hyviä vastaan tulevia poikkeustapauksia, joiden hyvyyttä ei mikään ideologia sinänsä selitä.
Eihän se ole ihmekään, että helposti provosoituu todisteluun. Tännekin tosiaan kaikenlaisia hihhuleita järjettömyyksineen eksyy. Siinä vaan helposti alunperin järkeväkin ihminen tuudittautuu omaan järkeensä, omalle käytökselleen ja puheelleen sokeutuen. Tätä eivät kaikki selvästikään tee, ja nekin jotka tekevät ovat vain inhimillisiä.
Totta on, että uskontojen nimissä aiheutetut tuhot on pidettävä esillä ja sitä pahaa vastaan taisteltava. Mietin vain, toimiiko vain järjettömäksi ja naurettavaksi todistelu pitemmällä tähtäimellä. Hurmokseen kadotettu ihminen on monesti jo sen järkeilyn tavoittamattomissa. Toimisikohan paremmin painotus juuri näiden uskovien oman uskon oppeihin? Antamalla maistella omaa lääkettään? Osoittaisi uskonnon vääristelyt ja sen tavan, miten ihmisiä manipuloidaan toimimaan uskonsa nimissä uskontonsa vastaisesti?Jyri?
Oletan, että arvailet minua joidenkin aikaisempien kommenttien kirjoittajaksi? Olen naispuolinen henkilö, enkä ole kokenut tarpeelliseksi esiintyä toisen sukupuolen nimellä. Vaikka mitäpä merkitystä sillä olisikaan :)
Toisaalta, tiedä sitten onko Jyrinäkään kirjoittanut ollut mies? - mielipiteitä vain
"Kaljuus on sitä, ettei ole hiuksia. Mutta jos tämä henkilökohtaisesti ajautuu siihen, että sitä kaljuaan huolellisesti ajaa ja kiillottaa, tuo kaljuuttaan esiin omana erinomaisuutenaan ja ilmaisee sääliä (halventavaa, ei myötätuntoista) pitkä- ja lyhythiuksisiakin ihmisiä kohtaan, ei ole enää vain kyse jonkin olemattomuudesta. Ja jotta ei tarvitsisi täysin käsittää väärin, en luule ateismin yleisesti ottaen olevan tällaista. Näitäkin kuitenkin on, eikö vain? "
Näitä todellakin on ja tämä oli ihan hel-vetin hyvä analogia!
KUDOS!!!
Harvalla on riittävästi näkemystä ikinä päästä näin syvälliseen tulkintaan hiuksettomuudesta, ateismista ja näkymättömistä yksisarvisista!Tuotas.... mistähän mielesi sopukoista sinä yksisarviset, vieläpä näkymättömät, sait tähän kehiteltyä?
Tässä voisi melkein saada kommentistasi sen käsityksen, että
a) Jos uskaltautuu kuvailemaan kielteisessä valossa _joidenkin_ ateisteiksi itseään kutsuvien käytöstä, on pakostakin joku uskova hullu hihhuli.
b) Palstalla esiintyvä kaljuus-esimerkki on pyhä, eivätkä siihen vääräuskoisiksi epäillyt saa koskea ;) - mielipiteitä vain
ikiateisti kirjoitti:
mielipiteitä vain
>>>Joskus miettinyt erinäisiä mielenosoituksia, tai kuvaamasi kaltaista toimintaa. Turhaahan se tietyssä mielessä on, kun muutosta ei yleensä tästä seuraa. Toisaalta taas, jos ei vastakkaisia näkemyksiä tuotaisi esiin, kukaan ei taistelisi, tapahtuisi pahaa varmaankin paljon enemmän...No, kun tuntemattomat keskustelevat vain tekstin välityksellä...
Tuntui tarpeelliselta lisätä, ettei "Sävyjä löytyy mustan ja valkoisen väliltä :)" ollut sinulle suunnattu. Kommenteistasi näkyy, ettet ole mustavalkoinen ajattelija ja havainnoija.
Olipahan vain sellainen leppoisa klisee-lopetuslause :) - m.uskonnotonlähimmäinen
Jyri?
Oletan, että arvailet minua joidenkin aikaisempien kommenttien kirjoittajaksi? Olen naispuolinen henkilö, enkä ole kokenut tarpeelliseksi esiintyä toisen sukupuolen nimellä. Vaikka mitäpä merkitystä sillä olisikaan :)
Toisaalta, tiedä sitten onko Jyrinäkään kirjoittanut ollut mies?Se meni väärään paikkaan. Copy/Paste -erhe.
- m.uskonnotonlähimmäinen
Tuotas.... mistähän mielesi sopukoista sinä yksisarviset, vieläpä näkymättömät, sait tähän kehiteltyä?
Tässä voisi melkein saada kommentistasi sen käsityksen, että
a) Jos uskaltautuu kuvailemaan kielteisessä valossa _joidenkin_ ateisteiksi itseään kutsuvien käytöstä, on pakostakin joku uskova hullu hihhuli.
b) Palstalla esiintyvä kaljuus-esimerkki on pyhä, eivätkä siihen vääräuskoisiksi epäillyt saa koskea ;)Ei, vaan annoin sinulle rehellistä, positiivista palautetta. Näkymätön yksisarvinen oli ns. huumoria ;-)
Mielipiteitä näyttää olevan jo varattuna, millä lie palstalla seikkailee.
Inspiraatio on unessa, joten menköön vaineen nyt sittenkin.
Niin, latujen samansuunnahtavaisuuteen vaikuttaa varmaan paljonkin se, etten itseasiassa ole ihan vastapuolen edustaja :)
Pienenä kasvoin ehkä keskivertoa uskonnollisemmassa perheessä. Ei mitään hihhulimeininkiä, mutta normi seurakunnan elämä oli tutumpaa kuin monelle. Näin jälkeenpäin en ole edes tapauskova.
Lapsuudessani uskonto oli enemmän niitä hyviä elämänarvoja, jotka (toki subjektiivisesti arvioiden) itse ja kaksi sisarusta sisäistimme. Ei ollut mitään helvetillä pelottelua, ja kaikki olivat samanarvoisia keskenään. Kuten aiemminkin tässä ketjussa on tullut mainituksi, nuo samaiset toisista välittämisen ja auttamisen arvot olisi yhtä hyvin voinut oppia myös täysin uskonnottomassa ympäristössä.
Nykyisin minulla ei ole tarvetta olla mitään erityistä mieltä asiasta. Olisihan se mielenkiintoista kokea jokin ylimaallinen kokemus tai selkeä sisäinen varmuus jostain, vaan ei vielä ole näkynyt tai kuulunut. Muutenkin olen todennut, että jos johonkin uskoisin, uskoisin sellaiseen mihin haluaisin uskoa. Sen tiedostaminen vie hieman pohjaa ajatukselta. Yliluonnollista odotellessa ;) Jonkun kerran olen yläkertaan suunnannut viestin: "jos siellä joku on partansa kanssa niin pahoittelut nyt vaan siitä, etten ole messissä."
Kun alunperinkään ympäristön versio uskovaisuudesta ei ollut mitenkään korostettu ja ahdasmielisen kieroutunut, ei lähdönkään tarvinnut tapahtua ovet paukkuen.
Oma taustani varmastikin vaikuttaa siihen, ettei oma näkemykseni _kaikista_ uskovista ole niin jyrkkä. Paljon pahaa, hirvittävyyksiä, on ihminen eri uskontojen nimissä aikojen saatossa tehnyt, ja sama jatkuu edelleen. Tiedän kuitenkin, ettei uskominen tai uskonto _jokaisen_ kohdalla johda ahdasmielisyyteen ja väärien tekojen oikeutukseen. Sävyjä löytyy mustan ja valkoisen väliltä :)mielipiteitä vain
11.12.2011 18:55 ym
>>>Hyvistäkin voi tulla pahoja kun elämä tarpeeksi potkii. Pahat voivat hetkellisesti epäröidä ja tehdä myös jotain hyvää, hyvän inhimillisyyden yrittäessä nostaa päätään. Hyvätkin erehtyvät, ja voivat saada paljon tuhoa aikaan luullessaan sokeasti olevansa oikeassa.>Yleisesti ottaen kristillisyyden erääksi perusvoimaksi mainitaan joskus lähimmäisen rakastaminen samoin kuin itseään rakastaa>Mielipiteitä näyttää olevan jo varattuna...>Niin, latujen samansuunnahtavaisuuteen vaikuttaa varmaan paljonkin se, etten itseasiassa ole ihan vastapuolen edustaja :) >Ateisteiksi ja uskoviksi itseään kutsuvia on monenlaisia, sitä seikkaa ei muuta kenenkään omat mielipiteet asiasta.>Koskapa tämä juurikin on avoin keskustelupalsta otan esiin yhteneväisellä oikeudellani...>...on eroa yhden ateistin "jätän uskomatta jumalaan/Jumalaan" ja toisen "uskon, ettei jumalaa/Jumalaa ole" kannoilla. Molemmista ateisteiksi itseään kuvaavista ei voi sanoa, että jättävät _vain_ uskomatta, etenkin jos jälkimmäinen aktiivisen toistuvasti julistaa jumalan/Jumalan ehdotonta olemattomuutta uskovia estottomasti haukkuen.mielipiteitä vain kirjoitti:
No, kun tuntemattomat keskustelevat vain tekstin välityksellä...
Tuntui tarpeelliselta lisätä, ettei "Sävyjä löytyy mustan ja valkoisen väliltä :)" ollut sinulle suunnattu. Kommenteistasi näkyy, ettet ole mustavalkoinen ajattelija ja havainnoija.
Olipahan vain sellainen leppoisa klisee-lopetuslause :)Tämän ymmärsin.
- mielipiteitä vain
ikiateisti kirjoitti:
mielipiteitä vain
11.12.2011 18:55 ym
>>>Hyvistäkin voi tulla pahoja kun elämä tarpeeksi potkii. Pahat voivat hetkellisesti epäröidä ja tehdä myös jotain hyvää, hyvän inhimillisyyden yrittäessä nostaa päätään. Hyvätkin erehtyvät, ja voivat saada paljon tuhoa aikaan luullessaan sokeasti olevansa oikeassa.>Yleisesti ottaen kristillisyyden erääksi perusvoimaksi mainitaan joskus lähimmäisen rakastaminen samoin kuin itseään rakastaa>Mielipiteitä näyttää olevan jo varattuna...>Niin, latujen samansuunnahtavaisuuteen vaikuttaa varmaan paljonkin se, etten itseasiassa ole ihan vastapuolen edustaja :) >Ateisteiksi ja uskoviksi itseään kutsuvia on monenlaisia, sitä seikkaa ei muuta kenenkään omat mielipiteet asiasta.>Koskapa tämä juurikin on avoin keskustelupalsta otan esiin yhteneväisellä oikeudellani...>...on eroa yhden ateistin "jätän uskomatta jumalaan/Jumalaan" ja toisen "uskon, ettei jumalaa/Jumalaa ole" kannoilla. Molemmista ateisteiksi itseään kuvaavista ei voi sanoa, että jättävät _vain_ uskomatta, etenkin jos jälkimmäinen aktiivisen toistuvasti julistaa jumalan/Jumalan ehdotonta olemattomuutta uskovia estottomasti haukkuen.”>>>Yleisesti ottaen kristillisyyden erääksi perusvoimaksi mainitaan joskus lähimmäisen rakastaminen samoin kuin itseään rakastaa
”>>>Yleisesti ottaen kristillisyyden erääksi perusvoimaksi mainitaan joskus lähimmäisen rakastaminen samoin kuin itseään rakastaa
mielipiteitä vain
11.12.2011 22:20
>>>Kysymyksesi hieman hämmentää, sillä tuskin todella itse koet olevasi tästä pihalla?>Kun hyväksyy itsensä ja arvostaa itseään terveeltä pohjalta, ei tarvitse muitakaan nujertaa ja alentaa katkeruuttaan. >En ollut hyvä-paha –jakoa tekemässä>Taitoni eroavaisuuksien selventämiseen muilla tavoin ei riittänyt. >Ateismiin taas liitetään juuri se loogisuus ja järjellisyys. Jotenkin siis, kenties epäreilusti, odotukset ovat suuremmat.
>>No mitäs kristillisyydessä on mielestäsi hyvää ja totta?>>
Kristinuskonnolliset uskomukset ihmiselämän korkeammasta tarkoituksesta, ihmisestä sielullisena olentona, jumalallisesta suunnittelusta ja korkeammista taivasmaailmoista vastaavat tarkastikin objektiivista totuutta ja todellisuutta.
Vaikka en itse hyväksykään käsitystä ikuisesta Helvetistä ja kadotuksesta, niin helvettiuskomuksisakin lienee on jotain perää.
Hyvää on - kuten jo aiemminkin totesin - myös se, että tervehenkiset uskovaiset kykenevät itsetutkiskeluun niin, että he kykenevät katsomaan omaa pahuuttaan ja pimeyttään ja pyrkivät muutokseen. Nöyryys on ylimielisyydelle vastakohtaista ja
luonnollisesti aina hyvä asia.
Uskonnollisuudessa kuitenkin on huonotkin puolensa ja joskus uskonto kapeuttaa uskovan ihmisen maailmankuvan äärimmilleen...mutta en mene huonoihin puoliin
tässä tämän enempää, koska kysyit hyvä puolia.
>>Ja että pysyttäisiin aiheessa: Ateismi on pohjimmiltaan jumaluskon puute. Ei muuta>>
Ei se kyllä ihan noin ole. Ateismi on jyrkimmillään hyvin voimakas kannanotto jumalolentojen ja korkeampien voimien olemassaoloa vastaan. Agnostismi taas on varovaisempi ja siellä todetaankin, että ei ole varmuutta...eikä siis voida tieää, koska ei ole todisteita jumalolennoista ja korkeammista voimista."Kristinuskonnolliset uskomukset ihmiselämän korkeammasta tarkoituksesta, ihmisestä sielullisena olentona, jumalallisesta suunnittelusta ja korkeammista taivasmaailmoista vastaavat tarkastikin objektiivista totuutta ja todellisuutta."
>Käytät sanaa "todellisuus" minulle aiemmin tuntemattomassa merkityksessä...
"Ateismi on jyrkimmillään hyvin voimakas kannanotto jumalolentojen ja korkeampien voimien olemassaoloa vastaan. Agnostismi taas on varovaisempi ja siellä todetaankin, että ei ole varmuutta...eikä siis voida tieää, koska ei ole todisteita jumalolennoista ja korkeammista voimista. "
>Agnostikko on vellihousu, joka piiloutuu semanttisen kikkailun taakse, eikä halua ottaa kantaa puoleen tai toiseen. Todellisuudessa uskovaisuus vaatii usko jumalaan. Kaikki, jotka eivät usko, ovat määrityksellisesti ateisteja. Joku ateisti voi olla uskontovastainen, mutta kukaan ateisti ei voi olla jumalavastainen, se olisi järjetöntä.- oisko noin
"Kristinuskonnolliset uskomukset ihmiselämän korkeammasta tarkoituksesta, ihmisestä sielullisena olentona, jumalallisesta suunnittelusta ja korkeammista taivasmaailmoista vastaavat tarkastikin objektiivista totuutta ja todellisuutta."
>Käytät sanaa "todellisuus" minulle aiemmin tuntemattomassa merkityksessä...
"Ateismi on jyrkimmillään hyvin voimakas kannanotto jumalolentojen ja korkeampien voimien olemassaoloa vastaan. Agnostismi taas on varovaisempi ja siellä todetaankin, että ei ole varmuutta...eikä siis voida tieää, koska ei ole todisteita jumalolennoista ja korkeammista voimista. "
>Agnostikko on vellihousu, joka piiloutuu semanttisen kikkailun taakse, eikä halua ottaa kantaa puoleen tai toiseen. Todellisuudessa uskovaisuus vaatii usko jumalaan. Kaikki, jotka eivät usko, ovat määrityksellisesti ateisteja. Joku ateisti voi olla uskontovastainen, mutta kukaan ateisti ei voi olla jumalavastainen, se olisi järjetöntä."kukaan ateisti ei voi olla jumalavastainen, se olisi järjetöntä."
Sinä määrittelet kaikki ateistit? Sinun versiosi ateismista on kaikkien ateistiksi itseään sanovien versio? Siksi että se on järjetöntä? Eivätkö jotkut uskovat sano, että on järjetöntä olla uskomatta Jumalaan? Ei kuulosta kovin "järkevältä" perustelulta kummaltakaan osapuolelta. oisko noin kirjoitti:
"kukaan ateisti ei voi olla jumalavastainen, se olisi järjetöntä."
Sinä määrittelet kaikki ateistit? Sinun versiosi ateismista on kaikkien ateistiksi itseään sanovien versio? Siksi että se on järjetöntä? Eivätkö jotkut uskovat sano, että on järjetöntä olla uskomatta Jumalaan? Ei kuulosta kovin "järkevältä" perustelulta kummaltakaan osapuolelta.No väittäköön vastaan, jos määritelmässäni oli jotain virheellistä. Käsitellään kohta kohdalta ateismin Suuren ja Määräävän Dogmatiikanohjeistuksen kautta...
- Rapanhapakko
Minä ainakaan en ole lattea materialisti tai reduktionisti enkä mene vannomaan ettei jotain yliluonnollista voisi olla, Siksi en kutsukaan itseäni ateistiksi.
Mutta sitä taidan käytännössä olla huomioonottaen että en usko minkään uskonnon jumaliin enkä ole agnostikkokaan niin että aprikoisin josko Raamatun Jumala tai Allah tai Shiva olisi sittenkin olemassa. Kaikki jumalakäsitykset kun tulevat ihmisten tarinoista, ei siitä muuten voi puhuakaan.
Minulla niin päin, että tavallisessa maallistuneessa suvussa kasvaneena vasta tuossa parikymppisenä huomasin, että fundamentalistithan ovatkin ihan tosissaan kipeiden käsitystensä kanssa. Pitihän minun rehellisyyden nimissä niitä testailla ja onneksi niissä ei mitään perää ollutkaan. Siitä sitten vitutus että mitä törkimyksiä ne ihmiset sitten ovat jotka sellaista haluavat ja kulttiaan ylläpitävät. Siis inhoni kohdistuu niihin ihmisiin, ei heidän jumalaansa jota ei ole.- väli lyönti
fundamentalismi on on myös persoonallisuuden piirre, missä uskonnollisista
koodeista on tullut egoistinen elämäntapa. Uskonnollisuus voi muuttaa ihmisen käyttäytymisen jopa väkivaltaiseksi (Islam). Kaikki rakentuu siihen kuinka korkeasti henkinen kehitys on saanut valtaa ihmisen sydämessä ja uskoisin sen olevan Jumalan työtä parhaimmillaan, jos ihmisen on jättänyt oman egonsa sivummalle
ollaan varmasti rakkauden tiellä. väli lyönti kirjoitti:
fundamentalismi on on myös persoonallisuuden piirre, missä uskonnollisista
koodeista on tullut egoistinen elämäntapa. Uskonnollisuus voi muuttaa ihmisen käyttäytymisen jopa väkivaltaiseksi (Islam). Kaikki rakentuu siihen kuinka korkeasti henkinen kehitys on saanut valtaa ihmisen sydämessä ja uskoisin sen olevan Jumalan työtä parhaimmillaan, jos ihmisen on jättänyt oman egonsa sivummalle
ollaan varmasti rakkauden tiellä."Uskonnollisuus voi muuttaa ihmisen käyttäytymisen jopa väkivaltaiseksi (Islam)."
Taidat toistella jonkun toisen syöttämää mantraa. Kuinka islaminuskoinen olisi väkivaltaisempi kuin jotakin muuta uskontoa seuraava? Jokainen uskovainen on pontentiaalisesti helposti huijattavissa tekemään ihan mitä tahansa. Ilman uskontoa olisi todella vaikeaa saada hyviä ihmisiä tekemään pahoja asioita. (Steven Weinbergiltä pöllien ;o)- välilyönti
"Uskonnollisuus voi muuttaa ihmisen käyttäytymisen jopa väkivaltaiseksi (Islam)."
Taidat toistella jonkun toisen syöttämää mantraa. Kuinka islaminuskoinen olisi väkivaltaisempi kuin jotakin muuta uskontoa seuraava? Jokainen uskovainen on pontentiaalisesti helposti huijattavissa tekemään ihan mitä tahansa. Ilman uskontoa olisi todella vaikeaa saada hyviä ihmisiä tekemään pahoja asioita. (Steven Weinbergiltä pöllien ;o)Islam on sotapäällikkö profeetan sanelemaa valtataistelua, missä muut uskonnot pyritään alistamaan. Se on hyvin kaukana Jeesus Nazaretilaisen meille antamasta sanomasta missä armon ja rakkauden merkitys on suurin. Tämä sanoma on niin inhimillinen, että se koskettaa arkipäiväisessä elämässä myös ateisteja tai muuten vaan uskonnottomia, koska se on elämän laki, jota toteuttamalla ihmiset voivat saavuttaa korkeamman tietoisuuden ja myös onnellisuuden tason. Tottakai Islam
pitää sisällään suurimmaksi osaksi myös hartaita ihmisiä, mutta kyllä ääriainesten liikehdintä on uhka koko maailmanrauhalle. välilyönti kirjoitti:
Islam on sotapäällikkö profeetan sanelemaa valtataistelua, missä muut uskonnot pyritään alistamaan. Se on hyvin kaukana Jeesus Nazaretilaisen meille antamasta sanomasta missä armon ja rakkauden merkitys on suurin. Tämä sanoma on niin inhimillinen, että se koskettaa arkipäiväisessä elämässä myös ateisteja tai muuten vaan uskonnottomia, koska se on elämän laki, jota toteuttamalla ihmiset voivat saavuttaa korkeamman tietoisuuden ja myös onnellisuuden tason. Tottakai Islam
pitää sisällään suurimmaksi osaksi myös hartaita ihmisiä, mutta kyllä ääriainesten liikehdintä on uhka koko maailmanrauhalle.Valitettavasti asia ei ole noin yksinkertainen. Mieti Pohjois-Irlantia, Norjaa, Ku Klux Klania ja Seppo Lehtoa.
Toivottavasti olen väärässä, mutta kristityt tulevat Suomessa tekemään tulevina vuosina paljon pahaa. Ainakin tähän mennessä ovat kunnon kristityt pätkineet rehellisiä muslimeja turpaan huomattavasti useammin kuin päinvastoin.- välilyöjä
Valitettavasti asia ei ole noin yksinkertainen. Mieti Pohjois-Irlantia, Norjaa, Ku Klux Klania ja Seppo Lehtoa.
Toivottavasti olen väärässä, mutta kristityt tulevat Suomessa tekemään tulevina vuosina paljon pahaa. Ainakin tähän mennessä ovat kunnon kristityt pätkineet rehellisiä muslimeja turpaan huomattavasti useammin kuin päinvastoin.Jos tarkastelet palstallakin liikkuvien uskovien maltillisuutta, väite on väärä.
Kyllä kirjoittajat ovat sydämen rauhan asialla.
Usko Jumalaan, kristillisyys on sama asia kuin usko lähimmäisen rakkauteen, Minä olen huomannut asian konkreettisesti ja se on tuonut menestystä - ?????
välilyöjä kirjoitti:
Jos tarkastelet palstallakin liikkuvien uskovien maltillisuutta, väite on väärä.
Kyllä kirjoittajat ovat sydämen rauhan asialla.
Usko Jumalaan, kristillisyys on sama asia kuin usko lähimmäisen rakkauteen, Minä olen huomannut asian konkreettisesti ja se on tuonut menestystä''Jos tarkastelet palstallakin liikkuvien uskovien maltillisuutta, väite on väärä.''
Mikä saa teidät valehtelemaan tuolla tavalla? - väli älliä
????? kirjoitti:
''Jos tarkastelet palstallakin liikkuvien uskovien maltillisuutta, väite on väärä.''
Mikä saa teidät valehtelemaan tuolla tavalla?Niitä kirjoituksia mitä olen lukenut aidoilta uskovilta, ne ovat kilttejä.
Seassa on parodiaa joka ei ole kristillistä, Kuka valehtelee loppujen lopuksi. Ilman todisteita olevat ateistit ovat häviäviä. - ?????
väli älliä kirjoitti:
Niitä kirjoituksia mitä olen lukenut aidoilta uskovilta, ne ovat kilttejä.
Seassa on parodiaa joka ei ole kristillistä, Kuka valehtelee loppujen lopuksi. Ilman todisteita olevat ateistit ovat häviäviä.''Niitä kirjoituksia mitä olen lukenut aidoilta uskovilta, ne ovat kilttejä.''
Jaakob, SamiA, Pekkala, Hanna, savonarola jne ovat sinun mielestäsi kilttejä, tai eivät ole aitoja uskovia?
''Seassa on parodiaa joka ei ole kristillistä''
Eikristillistä parodiaa, millaista sitten on kristillistä parodiaa?
''Kuka valehtelee loppujen lopuksi. Ilman todisteita olevat ateistit ovat häviäviä.''
Jaakob, SamiA, Pekkala, Hanna, savonarola jne ainakin valehtelevat, mitä muuta todisteita siihen tarvitaan kuin niitten omat kirjoitukset? väli älliä kirjoitti:
Niitä kirjoituksia mitä olen lukenut aidoilta uskovilta, ne ovat kilttejä.
Seassa on parodiaa joka ei ole kristillistä, Kuka valehtelee loppujen lopuksi. Ilman todisteita olevat ateistit ovat häviäviä.Valehtelemisesta en tiedä. Se ei ole valehtelemista, jos kertoo oman mielipiteensä, vaikka se olisikin harhainen. En tajua miksi parodia ei olisi kristillistä. Eikö kristillisillä saisi olla huumorintajua?
Suurin osa tänne kirjoittavista, "Elävässä Uskossa" olevista tyypeistä, on kaikkea muuta kuin kilttejä. Noitarovioita sytyttelisivät, jos se olisi mahdollista nykypäivänä.- hjkghfgh
Valehtelemisesta en tiedä. Se ei ole valehtelemista, jos kertoo oman mielipiteensä, vaikka se olisikin harhainen. En tajua miksi parodia ei olisi kristillistä. Eikö kristillisillä saisi olla huumorintajua?
Suurin osa tänne kirjoittavista, "Elävässä Uskossa" olevista tyypeistä, on kaikkea muuta kuin kilttejä. Noitarovioita sytyttelisivät, jos se olisi mahdollista nykypäivänä.>>>Eikö kristillisillä saisi olla huumorintajua?
????? kirjoitti:
''Jos tarkastelet palstallakin liikkuvien uskovien maltillisuutta, väite on väärä.''
Mikä saa teidät valehtelemaan tuolla tavalla?Arvoisa ateistinen multinikki.
En arvosta pätkääkään sinun tapaasi käyttää "valehteleminen" - termiä tapauksissa, joissa lausunnon antaja on vilpittömästi jumalharhoissaan...
yst.terv.usk.läh.puuuuuh....- ?????
Arvoisa ateistinen multinikki.
En arvosta pätkääkään sinun tapaasi käyttää "valehteleminen" - termiä tapauksissa, joissa lausunnon antaja on vilpittömästi jumalharhoissaan...
yst.terv.usk.läh.puuuuuh....Mistä erottaa vilpittömästi jumalharhaisen ja tietoisesti valehtelevan jumalharhaisen, ja mikä olisi parempi termi?
- m.uskonnotonlähimmäinen
????? kirjoitti:
Mistä erottaa vilpittömästi jumalharhaisen ja tietoisesti valehtelevan jumalharhaisen, ja mikä olisi parempi termi?
Totta... Olisko vaikka p.askanjauhanta ;-)
välilyöjä:
>>Epäusko on siis myös hyvin luja ja voimakas piirre ihmisessä, aivan kuten uskokin eikä se välttämättä lähde tai muutu koskaan muuksi. Huolimatta siitä, että todisteitakin olisi olemassa, ihmisen uskomuskoodisto ei halua muuttaa sitä toiseksi, koska siitä on tullut persoonallisuuden piirre ja romahdus on siksi aina raskas kokemus>>
Tuossa on varmastikin perää. Ateistisuus - ja uskonnollisuuskin - voi muuttua persoonallisuuden kiinteäksi osaksi ja joskus omaa egoa halutaan puolustaa
totuudesta ja tosiasioista välittämättä. Näillä ihmisillä maailmankuva on usein lukkiutunut ja tärkeintä heille on säilyttää turvalliseksi koettu maailmankuva.
Sitä en kuitenkaan usko, että käsitykset paatuneimmillakaan skeptikoilla eivät
koskaan voisi muuttua. Ne muuttuvat viimeistään siinä vaiheessa kun yleisesti hyväkstyt totuudet muuttuvat. Se tapahtuu vähitellen, kuten ufojen suhteen nyt
on jo tapahtumassa, mutta asennemuutos ja uuden hyväksyminen on lopulta väistämätöntä.
välilyöjä:
>>Henkisesti fleksiibelit, joustavat ihmiset joilla on syvänäköä ymmärryksessä oman järkensä yläpuolelle voivat sensijaan vaihtaa omaa katsomustaan. Hyvänä esimerkkinä on tieteen maailmassa tapahtunut mullistus valon nopeuden ylittämisestä. Vankkuneimmat tieteen nojatuoli skeptikot eivät voi hyväksyä asiaa, mutta itse kokeen toteuttajat sen hyväksyvät.
Se kertoo paljon ihmisten persoonallisesta vakaumuksesta myös tieteen puolella>>
Aivan, uutta voi kohdata vain jos mieli on avoin totuudelle ja ennakkoluuton. Rehellisimmät ihmiset voivat muuttaa helposti omia käsityksiään ja tarkistaa mailmankuvaansakin tarvittaessa. Uuutta tietoa voimakkaasti vastustavillla
on yleensä jonkinlaisia pelkoja."kuten ufojen suhteen nyt on jo tapahtumassa"
Eli tarkoitat sitä tosiasiaa, että on entistä epätodenäköisempää, että maapallon ulkopuolinen sivilisaatio olisi koskaan käynyt täällä, tai että sellaista tulisi koskaan tapahtumaankaan?
Uskonnoton lähimmäinen:
>>Eli tarkoitat sitä tosiasiaa, että on entistä epätodenäköisempää, että maapallon ulkopuolinen sivilisaatio olisi koskaan käynyt täällä, tai että sellaista tulisi koskaan tapahtumaankaan? >>
En tarkoita tuota, vaan sitä, että ufouutisointi ja ufohavainnot ovat lisääntyneet huomattavasti muutaman viime vuoden aikana. Parisen vuotta siiten useat valtiot julkistivat väliakaisesti pitkään salassa pidettyjä ufoarkistojaan, mikä sekään ei ole sattumaa.Ahaa. Voitko linkittää johonkin näistä ufouutisista? Oma kokemukseni perinteisesti luotettavan median parissa on aika lailla eri...
- goddeloos
"Ateismi saattaa olla pohjimmiltaan eräänlaista kielteisyyteen perustuvaa käänteistä uskonnollisuutta"
- Ensimmäinen lause ja metsässä. En lukenut pidemmälle. Ateismi on jumaluskon puutetta ?? Niin se varmasti on ja se vaan on sitten niin että jokainen ei uskova on tämän määritelmän muka ateisteja..
Nyt on vaan niin että ihminen pitää ensixi saada sen Uskon Jumalalta että Hän On Olemassa että voi ajatellla että niin se on Hän On Olemassa. Ja toisex kun Usko tulee ihmisiin niin hän täytyy alkaa ajatella. Niin tästä päättelen että ateisti ei ajattelee ... Tai ei uskova ei paljon ajattelee.. Ehkä hän pelkää ajatella koska ajattelee että voi menettää niin paljon ??Kokemukseni ja todisteet tällä palstalla todistavat päinvastaista: Kun Usko tulee ihmiseen, ajattelu loppuu.
Kirjoituksen sekavuudesta päätellen uskon tulo savonarolaan vei sekä ajattelu- että kirjoituskyvyn häneltä tyystin.
- ...
painatko plussaa?
- itsietaiki
jes
- 345tgdfgfdgfg
Tuo mitä kutsut "kielteisyydeksi" on skeptismiä ja skeptisyys on ainut terve ajattelumalli.
Se joka UFO-ilmiön kieltää on idiootti. Ufohan on tuntematon lentävä esine.
"uskonnollisten ilmestysten ja -ihmeiden olemassaolon kieltämisenä, vaikka tiedetään varmuudella, että ilmestyksiä on tapahtunut nykyhistoriankin aikana"
Jos kyse olisi varmuudesta, niin miksei tämän varmuuden tueksi ole yhtään todistetta? En ole koskaan törmännyt luotettavasti dokumentoituihin tapahtumiin, joiden taustalta olisi löytynyt mitään yliluonnollista. Miten nuo tapahtumat ovat uhmanneet luonnonlakeja?- filezo
Kielteisyyteni kohdistuu itse itsensä auktoriteeteiksi julistaneisiin tahoihin, kuten kirkko ja armeija, jotka eivät salli omilla aivoilla ajattelemista. Ilmankos ovat niin hyvää pataa keskenään, kuin paita ja peppu. Eläköön sotilaspastorit! Siinä vasta ristiriitainen ammatti.
- dtgyiety
En minä ainakaan ole sielullinen olento, jos sielulla tarkoitetaan mielikuvitusolennon minuun/savipakkuun hönkäisemää henkeä. Naurettava ajatus.
Mitä aloittajan kirjoitus pohjimmiltaan on?
Minäpä kerron... Se on silkkaa höpö höpöä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082545
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo411691Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1431315Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2971141Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3161109Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen231063Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe571053- 55946
Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H12875Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S21843